francois Geplaatst op 05-12-2011, 19:55 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

A. Gods Naam
,,God” vage term; onze Heer heeft een persoonlijke naam.
(1 Korinthiërs 8:5-6) Want ook al zijn er die „goden” worden genoemd, hetzij in de hemel of op aarde, zoals er vele „goden” en vele „heren” zijn, 6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.

Wij bidden dat zijn naam worde geheiligd.
(Mattheüs 6:9-10) GIJ dan moet aldus bidden: ’Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd. 10 Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde.

Gods naam is jehovah.
(Psalm 83:18) Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde.
(Exodus 6:2-3) En God sprak verder tot Mo̱zes en zei tot hem: „Ik ben Jehovah. 3 En aan A̱braham, I̱saäk en Ja̱kob ben ik altijd verschenen als God de Almachtige, maar wat mijn naam Jehovah betreft, daarmee heb ik mij niet aan hen bekendgemaakt.
(Exodus 3:15) Toen zei God nogmaals tot Mo̱zes: „Dit dient gij tot de zonen van I̱sraël te zeggen: ’Jehovah, de God van UW voorvaders, de God van A̱braham, de God van I̱saäk en de God van Ja̱kob, heeft mij tot U gezonden.’ Dit is mijn naam tot onbepaalde tijd, en dit is de gedachtenis aan mij van geslacht tot geslacht.
(Jesaja 42:8) Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam; en aan niemand anders zal ik mijn eigen heerlijkheid geven, noch mijn lof aan gehouwen beelden.

Naam  in de v.d palm-vert. o.a. in Ex 6:1,2.
(Exodus 6:1-2) Jehovah dan zei tot Mo̱zes: „Nu zult gij zien wat ik Farao zal aandoen, want vanwege een sterke hand zal hij hen heenzenden en vanwege een sterke hand zal hij hen uit zijn land verdrijven.” 2 En God sprak verder tot Mo̱zes en zei tot hem: „Ik ben Jehovah.
(Exodus 32:5) Toen nu Aä̱ron dit zag, ging hij vóór [dat beeld] een altaar bouwen. Ten slotte riep Aä̱ron uit en zei: „Morgen is er een feest voor Jehovah.”
(Exodus 34:5-6) Toen daalde Jehovah neer in de wolk en stelde zich daar bij hem en riep de naam van Jehovah uit. 6 Nu ging Jehovah aan zijn aangezicht voorbij en riep: „Jehovah, Jehovah, een God barmhartig en goedgunstig, langzaam tot toorn en overvloedig in liefderijke goedheid en waarheid,
(Jesaja 42:8) Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam; en aan niemand anders zal ik mijn eigen heerlijkheid geven, noch mijn lof aan gehouwen beelden.

(Psalm 83:18) Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde.

Jezus maakt naam bekend.

(Johannes 17:6) Ik heb uw naam openbaar gemaakt aan de mensen die gij mij uit de wereld hebt gegeven. Zij waren van u, en gij hebt hen aan mij gegeven, en zij hebben uw woord onderhouden.
(Johannes 17:26) En ik heb hun uw naam bekendgemaakt en zal hem bekendmaken, opdat de liefde waarmee gij mij hebt liefgehad, in hen moge zijn en ik in eendracht met hen.”
(Johannes 5:43) Ik ben in de naam van mijn Vader gekomen, maar GIJ aanvaardt mij niet; indien iemand anders in zijn eigen naam kwam, zoudt GIJ hem aanvaarden.
(Johannes 12:12-13) Toen de grote schare die naar het feest was gekomen, de volgende dag hoorde dat Jezus naar Jeru̱zalem kwam, 13 namen zij de takken van palmbomen en gingen hem tegemoet. En zij riepen voorts: „Red toch! Gezegend is hij die komt in Jehovah’s naam, ja, de koning van I̱sraël!”
(Johannes 12:28) Vader, verheerlijk uw naam.” Daarom kwam er een stem uit de hemel: „Ik heb [hem] verheerlijkt en zal [hem] wederom verheerlijken.”

B. Gods bestaan

God zien en toch blijven leven onmogelijk.

(Exodus 33:20) En hij voegde eraan toe: „Gij kunt mijn aangezicht niet zien, want geen mens kan mij zien en nochtans leven.”
(Johannes 1:18) Geen mens heeft ooit God gezien; de eniggeboren god, die in de boezem[positie] bij de Vader is, die heeft hem verklaard.
(1 Johannes 4:12) Nooit heeft iemand God aanschouwd. Indien wij elkaar blijven liefhebben, blijft God in ons en wordt zijn liefde in ons tot volmaaktheid gebracht.

Onnodig God te zien voordat men gelooft.

(Hebreeën 11:1) Geloof is de verzekerde verwachting van dingen waarop wordt gehoopt, de duidelijke demonstratie van werkelijkheden die echter niet worden gezien.
(Romeinen 8:24-25) Want in [deze] hoop werden wij gered; maar hoop die gezien wordt, is geen hoop, want als iemand iets ziet, hoopt hij er dan nog op? 25 Indien wij echter hopen op wat wij niet zien, blijven wij er met volharding op wachten.
(Romeinen 10:17) Zo volgt dus het geloof op hetgeen wordt gehoord. En hetgeen wordt gehoord, is op zijn beurt door middel van het woord omtrent Christus.

God gekend door zijn zichtbare werken.

(Romeinen 1:20) Want zijn onzichtbare [hoedanigheden] worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn, ja, zijn eeuwige kracht en Godheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn;
(Psalm 19:1-2) De hemelen maken de heerlijkheid van God bekend; En het uitspansel vertelt van het werk van zijn handen.  2 De ene dag na de andere dag doet spraak opwellen, En de ene nacht na de andere nacht spreidt kennis tentoon.

Vervulling der profetie bewijst Gods bestaan.

(Jesaja 46:8-11) Gedenkt dit, opdat GIJ moed moogt verzamelen. Neemt het ter harte, GIJ overtreders. 9 Gedenkt de eerste dingen van lange tijd geleden, dat ik de Goddelijke ben, en er is geen andere God, noch iemand gelijk mij; 10 die van het begin af de afloop vertelt, en van oudsher de dingen die niet gedaan zijn; die zegt: ’Míjn raad zal tot stand komen en al mijn welbehagen zal ik doen’; 11 die van de opgang [der zon] een roofvogel roept, uit een ver land de man die mijn raad volvoert. Ja, ik heb [het] gesproken, ik zal het ook doen komen. Ik heb [het] geformeerd, ik zal het ook doen.

C. Gods eigenschappen

God is liefde.

(1 Johannes 4:8) Wie niet liefheeft, heeft God niet leren kennen, want God is liefde.
(1 Johannes 4:16) En wij, wij hebben de liefde die God in ons geval heeft, leren kennen en [erin] geloofd. God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in eendracht met God en God blijft in eendracht met hem.
(Exodus 34:6) Nu ging Jehovah aan zijn aangezicht voorbij en riep: „Jehovah, Jehovah, een God barmhartig en goedgunstig, langzaam tot toorn en overvloedig in liefderijke goedheid en waarheid,
(2 Korinthiërs 13:11) Ten slotte, broeders, gaat voort U te verheugen, weer terechtgebracht te worden, vertroost te worden, gelijk te denken, vreedzaam te leven; en de God van liefde en van vrede zal met U zijn.
(Micha 7:18) Wie is een God als gij, een die dwaling vergeeft en voorbijgaat aan de overtreding van het overblijfsel van zijn erfdeel? Hij zal stellig niet voor eeuwig aan zijn toorn vasthouden, want hij schept behagen in liefderijke goedheid.

Munt uit in wijsheid.

(Job 12:13) Bij hem zijn wijsheid en macht; Hij heeft raad en verstand.
(Romeinen 11:33) O de diepte van Gods rijkdom en wijsheid en kennis! Hoe ondoorgrondelijk [zijn] zijn oordelen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!

(1 Korinthiërs 2:7) Maar wij spreken Gods wijsheid in een heilig geheim, de verborgen wijsheid, die God vóór de samenstelsels van dingen heeft voorbestemd tot onze heerlijkheid.

Is rechtvaardig, oefent gerechtigheid.

(Deuteronomium 32:4) De Rots, volmaakt is zijn activiteit, Want al zijn wegen zijn gerechtigheid. Een God van getrouwheid, bij wie geen onrecht is; Rechtvaardig en oprecht is hij.
(Psalm 37:28) Want Jehovah heeft gerechtigheid lief, En hij zal zijn loyalen niet verlaten. Tot onbepaalde tijd zullen zij stellig worden behoed; Maar wat het nageslacht van de goddelozen betreft, zij zullen inderdaad worden afgesneden.

Is almachtig, bezit alle macht.

(Job 37:23) Wat de Almachtige aangaat, wij hebben hem niet doorgrond; Hij is verheven in kracht, En gerechtigheid en overvloed van rechtvaardigheid zal hij niet geringachten.
(Openbaring 7:12) en zeiden: „Amen! De zegen en de heerlijkheid en de wijsheid en de dankzegging en de eer en de kracht en de sterkte [zij] onze God tot in alle eeuwigheid. Amen.”
(Openbaring 4:11) „Gij, Jehovah, ja onze God, zijt waardig de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want gij hebt alle dingen geschapen, en vanwege uw wil bestonden ze en werden ze geschapen.”

D. niet allen dienen de zelfde God

Weg die goed schijnt, is dit niet altijd.

(Spreuken 16:25) Er bestaat een weg die recht is voor het aangezicht van een man, maar de wegen van de dood zijn er naderhand het einde van.
(Mattheüs 7:21) Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.

Twee wegen slechts één leidt tot het leven.

(Mattheüs 7:13-14) Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan; 14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.
(Deuteronomium 30:19) Waarlijk, ik neem heden de hemel en de aarde tegen U tot getuigen, dat ik u het leven en de dood heb voorgelegd, de zegen en de vervloeking; en gij moet het leven kiezen, opdat gij moogt blijven leven, gij en uw nageslacht,

Vele goden maar slechts één ware God.

(1 Korinthiërs 8:5-6) Want ook al zijn er die „goden” worden genoemd, hetzij in de hemel of op aarde, zoals er vele „goden” en vele „heren” zijn, 6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.
(Psalm 82:1) God stelt zich in de vergadering van de Goddelijke; Te midden van de goden spreekt hij recht:

Voor leven kennis van ware God noodzakelijk.

(Johannes 17:3) Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.
(1 Johannes 5:20) Wij weten echter dat de Zoon van God is gekomen, en hij heeft ons het verstandelijke vermogen gegeven om de kennis van de waarachtige te verwerven. En wij zijn in eendracht met de waarachtige, door bemiddeling van zijn Zoon Jezus Christus. Dit is de waarachtige God en het eeuwige leven.

meld dit bericht aan een moderator

Statenvertaling Geplaatst op 05-12-2011, 20:02 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Is dit rechtstreeks gekopieerd uit wtglectuur of heb je dit zelf bedacht?

Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. 
francois Geplaatst op 05-12-2011, 20:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

dit heb ik rechtstreeks uit de bijbel gehaald

francois Geplaatst op 05-12-2011, 20:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik geloof in gods woord de bijbel en niet iets wat mensen bedenken.

Statenvertaling Geplaatst op 05-12-2011, 20:56 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 05-12-2011, 20:11 francois schreef:
dit heb ik rechtstreeks uit de bijbel gehaald

Goed dan, heb je deze opsomming van Bijbelteksten zelf samengesteld of uit wtglectuur gehaald?

ken Geplaatst op 06-12-2011, 10:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

In veel bijbels kan je op woord zoeken.

Helaas hebben veel Bijbels Gods naam daaruit verwijderd. De King James is één van de weinigen die  Gods naam op enkele plaatsen heeft weergegeven.

Ex 6,3

Ps 83,18

Isa 12,2

Isa 26,4

Onze bekende Statenvertaling met voetnoten laat het volgende weten bij Gen 2:4:

7) de HEERE God

Na de voleinding van het werk der schepping, wordt hier allereerst God de naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den zelfstandige, den zelfwezende, van zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid en de oorsprong of oorzaak van het wezen aller dingen, waarom ook deze naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat.  

Statenvertaling Geplaatst op 06-12-2011, 17:08 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

niks nieuws, weten we al

Dit bericht is gewijzigd op 06-12 17:09.

Eliyahu Geplaatst op 26-03-2012, 06:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Bs'd

Het woord van God, de Tenach, leert helder en duidelijk WIE God is:

Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?

Het christendom is hierover in grote verwarring. Een verwarring die mede veroorzaakt wordt door slechte bijbelvertalingen. In vrijwel alle vertalingen wordt de vierletterige naam van God, die bijna 7000 keer voorkomt in de hebreeuwse bijbel, (het OT) niet vermeld, maar vervangen door: de HERE.
Maar hier zijn de bijbelteksten die aangeven wie er nou eigenlijk de God van Israel is, waarbij de letters van de Godsnaam weergegeven zijn, gelijk in de hebreeuwse grondtekst.

Exodus 29:46 "En zij zullen weten, dat Ik, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; Ik ben J-H-W-H hun God."

Numeri 15:41 "Ik ben J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H uw God."

Deuteronimium 10:20-21 "J-H-W-H uw God, zult gij vrezen, Hem zult gij dienen, Hem aanhangen en bij zijn naam zweren. Hij is uw lof en Hij is uw God"

Jozua 24:18 "Ook wij zullen J-H-W-H dienen, want Hij is onze God."

II Samuel 22:32 "Want wie is God behalve J-H-W-H, wie is een rots buiten onze God?"

I Kronieken 16:14 "Hij, J-H-W-H, is onze God"

II Kronieken 13:10 "Wij daarentegen: J-H-W-H is onze God"

Psalm 31:15 "Maar ik vertrouw op U, J-H-W-H, ik zeg: Gij zijt mijn God."

Psalm 89:7 "want wie in de hemel kan J-H-W-H evenaren, wie onder de goden is J-H-W-H gelijk?"

Psalm 91:2 "Ik zeg tot J-H-W-H: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God, op wie ik vertrouw."

Psalm 100:3 "3 Erkent, dat J-H-W-H God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe."

Psalm 105:7 "Hij, J-H-W-H, is onze God, zijn oordelen gaan over de ganse aarde;"

Psalm 118:27 "J-H-W-H is God, Hij heeft het voor ons doen lichten."

Psalm 140:7 "Ik zeg tot J-H-W-H: Gij zijt mijn God"

Jesaja 25:1 "O; J-H-W-H, Gij zijt mijn God."

Jesaja 41:13 "Want Ik, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;"

Jesaja 43:3 "Want Ik, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;"

Jesaja 51:15 "Want Ik ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen"

Jeremiah 3:22-23 "Zie, hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt J-H-W-H onze God"

Jeremiah 10:10 "10 Doch J-H-W-H is de waarachtige God, Hij is de levende God en een eeuwig Koning;"

Jeremiah 31:18 "want Gij, J-H-W-H, zijt mijn God."

Habakuk 1:12 "Zijt Gij niet vanouds, J-H-W-H, mijn God, mijn Heilige?"

En is er behalve deze God J-H-W-H nou nog een andere God?

Deuteronomium 4:35 "Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H  God is, er is geen ander behalve Hij."

Deuteronomium 4:39 "Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H  God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander."."

II Samuel 7:22 "Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij  naar al wat wij met onze oren gehoord hebben."

I Koningen 8:59-60 "Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer"

I Kronieken 17:20 "J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben."

II Kronieken 6:14 "en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij"

Nehemia 9:6 "Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt."

Jesaja 43:10 "Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn".

Jesaja 44:6 "Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God."

Jesaja 45:5-6 "5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander"

Jesaja 45:21-23 "Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet. "

Joel 2:27 "Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;"

Exodus 20:1-3 "Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."

Duidelijk toch?

Eliyahu,  licht der wereld

"Tien mannen uit de volken zullen een Jood bij de mantel grijpen zeggende: Wij willlen met u gaan, want we hebben gehoord dat God met u is." Zach 8:23 
ken Geplaatst op 26-03-2012, 10:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-12-2011, 17:08 Statenvertaling schreef:
niks nieuws, weten we al

Dit bericht is gewijzigd op 06-12 17:09.
Dan nu nog Gods naam terugplaatsen, waar hij hoort te staan en gebruiken.

Immers:
Romeinen 10:13 Want „een ieder die de naam van Jehovah aanroept, zal gered worden”.

Handelingen 2:21 En een ieder die de naam van Jehovah aanroept, zal gered worden.”’

Joël 2:32 En het moet geschieden dat een ieder die de naam van Jehovah aanroept, veilig zal ontkomen; want op de berg Sion en in Jeruzalem zullen de ontkomenen blijken te zijn, juist zoals Jehovah heeft gezegd, en onder de overlevenden, die Jehovah roept.”

Zefanja 3:9 Want dan zal ik volken tot een zuivere taal doen overgaan, opdat zij allen de naam van Jehovah aanroepen, ten einde hem schouder aan schouder te dienen.’

Romeinen 10:
14  Hoe zullen zij echter hem aanroepen in wie zij geen geloof hebben gesteld? Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt?
15 Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden? Zoals er staat geschreven: „Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!”

christen2010 Geplaatst op 26-03-2012, 10:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Er is onder de hemel geen andere naam gegeven dan de Naam van de Heere Jezus Christus, en alleen door Hem aan te roepen roept een mens God aan, want wie zal God kunnen naderen zonder een Middelaar, dan zou zo'n mens verblind en verbrand worden, door een Verterend Vuur...
Handelingen 4:10
Zo zij u allen kennelijk, en het ganse volk Israël, dat door den Naam van Jezus Christus, den Nazarener, Dien gij gekruist hebt, Welken God van de doden heeft opgewekt, door Hem, zeg ik, staat deze hier voor u gezond.(Halleluja, die mens mag ik zijn)

Handelingen 4:12
En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.

Dit bericht is gewijzigd op 26-03 10:35.

God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest! 
Azarja Geplaatst op 26-03-2012, 10:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 26-03-2012, 10:33 christen2010 schreef:
Er is onder de hemel geen andere naam gegeven dan de Naam van de Heere Jezus Christus, en alleen door Hem aan te roepen roept een mens God aan, want wie zal God kunnen naderen zonder een Middelaar, dan zou zo'n mens verblind en verbrand worden, door een Verterend Vuur...
Handelingen 4:10
Zo zij u allen kennelijk, en het ganse volk Israël, dat door den Naam van Jezus Christus, den Nazarener, Dien gij gekruist hebt, Welken God van de doden heeft opgewekt, door Hem, zeg ik, staat deze hier voor u gezond.(Halleluja, die mens mag ik zijn)

En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.

Wat is de letterlijke betekenis van Jezus' naam? En reageer nu eens inhoudelijk en als een volwassen persoon.

Dit bericht is gewijzigd op 26-03 10:38.

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
christen2010 Geplaatst op 26-03-2012, 10:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke GOD, Vader der eeuwigheid, Vredevorst; Jesaja 9

Dit bericht is gewijzigd op 26-03 10:42.

ken Geplaatst op 26-03-2012, 10:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 26-03-2012, 06:40 Eliyahu schreef:

Het christendom is hierover in grote verwarring. Een verwarring die mede veroorzaakt wordt door slechte bijbelvertalingen. In vrijwel alle vertalingen wordt de vierletterige naam van God, die bijna 7000 keer voorkomt in de hebreeuwse bijbel, (het OT) niet vermeld, maar vervangen door: de HERE.
Zij volgen daarin de Joodse traditie, die het uitspreken van Gods naam verbiedt. In een fonetische Hebreeuwse bijbel wordt Gods naam  dus OOK vervangen .

Jg hebben in de NWV gebroken met deze onBijbelse traditie en jebben Gods nam overal terruggeplaats, waar deze hoort te staan, ook in het NT.

Ook zijn de joodse emendatities door de soferim ongedaan  gemaakt, zodat iedereen de oorspronklei tekst kan lezen. De NWV is nu in ca 100 talen simultaan verkrijgbaar,waarvan ca 25 alleen in het NT. Zodra het mogelijk is, worden deze ook in het OT uitgegeven.

Wiki geeft veel info over JHWH.

ken Geplaatst op 26-03-2012, 10:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 26-03-2012, 10:42 christen2010 schreef:
5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke GOD, Vader der eeuwigheid, Vredevorst; Jesaja 9
Wat is de letterlijke betekenis van Jezus' naam? En reageer nu eens inhoudelijk en als een volwassen persoon.

Je geeft titels aan, geen naam  betekenis.

De naam Jezus (Gr.: I·esous) komt overeen met de Hebreeuwse naam Jesua (of Jehosua, de onverkorte vorm), die „Jehovah is redding” betekent.

christen2010 Geplaatst op 26-03-2012, 10:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Heer leer ons bidden, vroegen de discipelen:
Onze Vader enz..
Uw Koninkrijk kome, ja en daar hoort een Koning bij, Koning Jezus, Die Koninklijk regeert vanaf Zijn Troon in de hemel.
En van daaruit heiligt en zuivert Hij Zijn kinderen door de Heilige, zuiverende, Geest iedere dag en laten zij zich reinigen door Zijn kostbaar Bloed dat Hij via Transfusie toedient aan al Zijn kinderen, zodat zij eeuwig Leven door Zijn Bloed!

Eliyahu Geplaatst op 26-03-2012, 16:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 26-03-2012, 10:33 christen2010 schreef:

Bs'd

Ps 3,5

Als ik luide roep tot J-H-W-H, antwoordt Hij mij van zijn heilige berg. sela
Ps 4,4

Weet toch, dat J-H-W-H Zich een gunstgenoot heeft afgezonderd; J-H-W-H hoort, als ik tot Hem roep.

Ps 27,7

Hoor, J-H-W-H, hoe ik luide roep, wees mij genadig en antwoord mij.
Ps 28,1

Van David. Tot U roep ik, J-H-W-H, mijn rots; wend U niet zwijgend van mij af, opdat ik niet, als Gij tegen mij blijft zwijgen, worde als zij die in de groeve nederdalen.
Ps 31,18

J-H-W-H, laat mij niet beschaamd worden, want U roep ik aan; laten de goddelozen beschaamd worden, tot zwijgen gebracht in het dodenrijk.

Ps 88,2

J-H-W-H, God van mijn heil, des daags roep ik, des nachts ben ik vóór uw ogen.
Ps 88,10

Mijn oog kwijnt van ellende; dagelijks roep ik U aan, o J-H-W-H, ik breid mijn handen naar U uit.
Ps 88,14

Maar ik roep tot U, o J-H-W-H des morgens komt mijn gebed vóór U.
Ps 119,145

Ik roep van ganser harte; antwoord mij, J-H-W-H; uw inzettingen zal ik bewaren.
Ps 130,1

Een bedevaartslied. Uit de diepten roep ik tot U, o J-H-W-H.
Ps 141,1

Een psalm van David. O J-H-W-H, ik roep U aan, haast U tot mij; neem mijn stem ter ore, als ik tot U roep.
Ps 142,2

Met luider stem roep ik tot J-H-W-H, met luider stem smeek ik J-H-W-H;
Ps 142,6

Tot U roep ik, J-H-W-H; ik zeg: Gij zijt mijn schuilplaats, mijn deel in het land der levenden.

Ps 55,17;  "Maar ik, ik roep tot God, J-H-W-H zal mij verlossen."

Eliyahu

"Tien mannen uit de volken zullen een Jood bij de mantel grijpen zeggende: Wij willlen met u gaan, want we hebben gehoord dat God met u is." Zach 8:23 
christen2010 Geplaatst op 26-03-2012, 17:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Juist die David noemt Hem Zijn Herder en Hij is De Zoon van David, zoals beloofd, en deze riep David aan, omdat ook hij net als Abraham  Hm kende, want eer Abraham en David waren IS HIJ!

Eliyahu Geplaatst op 26-03-2012, 17:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 26-03-2012, 17:00 christen2010 schreef:
Juist die David noemt Hem Zijn Herder en Hij is De Zoon van David, zoals beloofd, en deze riep David aan, omdat ook hij net als Abraham  Hm kende, want eer Abraham en David waren IS HIJ!

Bs'd

Hij was niet de zoon van David, want hij had geen menselijke vader.

En omdat hij niet in de mannelijke lijn van David afstamt, is hij gediskwalificeerd voor het zijn van de messias.

Eliyahu

Azarja Geplaatst op 26-03-2012, 19:16 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 26-03-2012, 17:40 Eliyahu schreef:
[...]

Bs'd

Hij was niet de zoon van David, want hij had geen menselijke vader.

En omdat hij niet in de mannelijke lijn van David afstamt, is hij gediskwalificeerd voor het zijn van de messias.

Eliyahu

Daarom wachten de joden nog steeds, tevergeefs.

Een paar dagen voor zijn dood zei Jezus tegen de joodse religieuze leiders: „Hebt gij nooit in de Schriften gelezen: ’De steen die de bouwlieden hebben verworpen, is juist de hoofdhoeksteen geworden. Vanwege Jehovah is dit geschied, en het is wonderbaarlijk in onze ogen’? Daarom zeg ik u: Het koninkrijk Gods zal van u worden weggenomen en aan een natie worden gegeven die de vruchten daarvan voortbrengt” (Mattheüs 21:42, 43). Om aan te tonen dat Jehovah hen als zijn opgedragen natie had verworpen, zei Jezus: „Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar gij hebt het niet gewild. Ziet! Uw huis wordt u verlaten achtergelaten.” — Mattheüs 23:37, 38.

Je begrijpt niet dat als Jezus uit onvolmaakte ouders geboren wordt hij geen einde kan maken aan zonde en de dood. De volmaakte man Adam bracht zonde en dood over al zijn nageslacht. Om terug te kopen wat Adam verloren had voor al zijn kinderen moest er een evenredige prijs, een volmaakte menselijke ziel, terugbetaald worden. Aangezien al Adams kinderen zonde en dood hadden geërfd bracht God het leven van zijn Eniggeboren Zoon van de hemel over naar de baarmoeder van de maagd Maria. Alleen op deze wijze kon Jezus volmaakt geboren worden en uiteindelijk een offerandelijke dood sterven. Als de Messias door gemeenschap van een man en een vrouw geboren zou worden dan zou een eventuele losprijs nutteloos zijn.

Dit bericht is gewijzigd op 26-03 19:16.

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
christen2010 Geplaatst op 26-03-2012, 20:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Eindelijk zijn wij het daar over eens...

ken Geplaatst op 27-03-2012, 10:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 26-03-2012, 16:44 Eliyahu schreef:

Ps 3,5

Als ik luide roep tot J-H-W-H, antwoordt Hij mij van zijn heilige berg. sela
Ps 4,4

Weet toch, dat J-H-W-H Zich een gunstgenoot heeft afgezonderd; J-H-W-H hoort, als ik tot Hem roep.

Ps 27,7

Hoor, J-H-W-H, hoe ik luide roep, wees mij genadig en antwoord mij.
Ps 28,1

Van David. Tot U roep ik, J-H-W-H, mijn rots; wend U niet zwijgend van mij af, opdat ik niet, als Gij tegen mij blijft zwijgen, worde als zij die in de groeve nederdalen.
Ps 31,18

J-H-W-H, laat mij niet beschaamd worden, want U roep ik aan; laten de goddelozen beschaamd worden, tot zwijgen gebracht in het dodenrijk.

Ps 88,2

J-H-W-H, God van mijn heil, des daags roep ik, des nachts ben ik vóór uw ogen.
Ps 88,10

Mijn oog kwijnt van ellende; dagelijks roep ik U aan, o J-H-W-H, ik breid mijn handen naar U uit.
Ps 88,14

Maar ik roep tot U, o J-H-W-H des morgens komt mijn gebed vóór U.
Ps 119,145

Ik roep van ganser harte; antwoord mij, J-H-W-H; uw inzettingen zal ik bewaren.
Ps 130,1

Een bedevaartslied. Uit de diepten roep ik tot U, o J-H-W-H.
Ps 141,1

Een psalm van David. O J-H-W-H, ik roep U aan, haast U tot mij; neem mijn stem ter ore, als ik tot U roep.
Ps 142,2

Met luider stem roep ik tot J-H-W-H, met luider stem smeek ik J-H-W-H;
Ps 142,6

Tot U roep ik, J-H-W-H; ik zeg: Gij zijt mijn schuilplaats, mijn deel in het land der levenden.

[...]

Ps 55,17;  "Maar ik, ik roep tot God, J-H-W-H zal mij verlossen."
In The Imperial Bible-Dictionary wordt onder het trefwoord Jehovah duidelijk het onderscheid tussen Elo·him; (God) en Jehovah uiteengezet.

Over de naam Jehovah wordt gezegd: „Het is overal een eigennaam die de persoonlijke God en hem alleen aanduidt; terwijl Elohim meer het karakter heeft van een soortnaam, waarmee inderdaad gewoonlijk, maar niet noodzakelijkerwijs noch onveranderlijk, het Opperwezen wordt aangeduid.

De Hebreeër kan weliswaar de Elohim, de ware God, zeggen, om die te onderscheiden van alle valse goden, maar hij zegt nooit de Jehovah, want Jehovah is alleen de naam van de ware God. Hij zegt steeds weer mijn God, maar nooit mijn Jehovah, want als hij mijn God zegt, bedoelt hij Jehovah. Hij spreekt over de God van Israël, maar nooit over de Jehovah van Israël, want er is geen andere Jehovah. Hij spreekt over de levende God, maar nooit over de levende Jehovah, want hij kan zich Jehovah niet anders dan levend voorstellen.” — Onder redactie van P. Fairbairn,

Jesaja 42:8 Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam; en aan niemand anders zal ik mijn eigen heerlijkheid geven, noch mijn lof aan gehouwen beelden.

Psalm 83:18 Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde.

Dit bericht is gewijzigd op 27-03 10:52.

christen2010 Geplaatst op 27-03-2012, 14:58 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Abba, Vader, dát is toch het meest intieme, de relatie tussen Vader en kind en dan is Johova een oude, onpersoonlijke god, die nog van alles door mensen moet laten doen, o.a. koninkrijkje spelen of oorlogje verklaren, oude spelletjes van diabolos, om de johovagetuigen in zijn greep te houden...

ken Geplaatst op 28-03-2012, 12:20 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Lasteraars zullen Gods koninkrijk niet beërven

Eliyahu Geplaatst op 28-03-2012, 15:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 27-03-2012, 14:58 christen2010 schreef:
Abba, Vader, dát is toch het meest intieme, de relatie tussen Vader en kind en dan is Johova een oude, onpersoonlijke god, die nog van alles door mensen moet laten doen, o.a. koninkrijkje spelen of oorlogje verklaren, oude spelletjes van diabolos, om de johovagetuigen in zijn greep te houden...

Bs'd

En daarom gooi jij de God van Abraham, Izak, en Jacob, de God van Israel, maar overboord, en ren jij achter je man-god, de afgod JC aan?\

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!"
Deut 6:4

“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3

Eliyahu = Mijn God is J-H-W-H

christen2010 Geplaatst op 28-03-2012, 17:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jezus Christus heeft getuigd  van en zelfs een ontmoeting gehad met God, Zijn Vader en Mozes en Elia op de berg, maar dat is voor dode toralikkers verborgen, want die dansen nog steeds om hun gouden religievarkens met de prachtige namen zoals wetticist, jodendommer,
afgodische tempeldienst en offerend aan een dode klaagmuurgod en de god mantra, die zijn wees gegroetjes aanhoort, maar verder niets doet, stomme afgoden, die niet kunnen horen of spreken, de geest van Baal en Izebel...
Jezus Christus is de God van de Levenden en Zijn Vader is De God van het Israel dat boven is, de ware Jakob, en dan heb je alles, en Esau(Israel nu) heeft veel, maar alles zal vergaan ook hun techniek en hun legermacht, want niet door Kracht of geweld zal de mens bevrijd worden, maar door Zijn Geest, zonder geweld, alleen die Hem niet willen erkennen als de Leeuw van Juda, zullen in het oordeel verslonden worden door Diezelfde Leeuw, Die ook het Lam is..

Dit bericht is gewijzigd op 28-03 17:05.

2 3 4 ... 29