|
sanne69
|
Geplaatst op 23-11-2011, 10:53 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dat is misschien wel één van de meest gestelde vragen over God. Het is ook begrijpelijk zo'n vraag te stellen. Want God heeft de macht om ellende te voorkomen of zaken ongedaan te maken. Dus ja, waarom doet hij dat niet?
Ik hoor mensen wel eens zeggen dat alles wat er gebeurt, dus ook lijden, Gods wil is. Maar de vraag is of dat echt zo is. Ik vind zelf de gedachte in Jak.1:13 geruststellend, waar staat: "Laat niemand wanneer hij wordt beproefd zeggen: "Ik word door God beproefd." Want met kwade dingen kan God niet worden beproefd, noch beproeft hij zelf iemand". Wanneer we dus met beproevingen of moeilijkheden te maken krijgen, kunnen we niet zeggen dat God de veroorzaker ervan is. De vraag blijft dan wel: waar komt het lijden dan vandaan?
De Bijbel leert ons dat "de gehele wereld in de macht van de goddeloze ligt." - 1 Joh.5:19. En Jezus noemde Satan "de heerser van deze wereld". - Joh.12:31. Satan is de veroorzaker van veel ellende. En natuurlijk moeten we ook de gevolgen dragen van onze eigen fouten en onvolmaaktheden. We oogsten wat we zaaien. God laat het lijden wel toe. Daar moet hij ook een goede reden voor hebben. Het antwoord ligt in de Hof van Eden.
Satan maakte God uit voor een leugenaar. Gen.3:1-5. Daarmee suggereerde hij dat mensen beter af zouden zijn als ze zelf konden bepalen wat goed en kwaad is of wanneer ze niet meer onder Gods bestuur zouden leven. We weten dat Adam en Eva in opstand kwamen tegen God. Nu had God Satan en Adam en Eva meteen kunnen doden. Maar dan zou de vraag of mensen beter af zijn zonder Gods bestuur niet worden beantwoord. Alle engelen in de hemel en ook de nakomelingen van Adam en Eva zouden pas antwoord krijgen op die vraag als God zou toestaan dat mensen zelf kunnen bepalen wat goed en kwaad is en dan wel onder Satans bestuur.
We zien om ons heen hoe de wereld eruit ziet! Niet bepaald een paradijs! Gelukkig heeft God beloofd dat hij deze situatie niet voor altijd zal toelaten. Als voldoende bewezen is dat mensen onder leiding van Satan zich niet succesvol kunnen besturen, zal God ingrijpen. God heeft Jezus aangesteld om als koning over de aarde te gaan regeren en om "de werken van de duivel te verbreken". - 1 Joh.3:8. Wanneer Jezus over de aarde regeert, zal de wereld er heel anders uit gaan zien. De belofte uit Opb.21:4 zal dan in vervulling gaan, waar staat: "En hij zal elke traan uit de ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan." Wat een geweldige belofte!
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 28-11-2011, 12:25 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Inderdaad. Door te eten van de boom der kennis van goed en kwaad, heeft de mens inzicht gekregen. Vervolgens zag je op aarde een grote strijd om daar een weg in te vinden. Kennis is blijkbaar niet genoeg. Er was een grote verlichter nodig. Jezus heeft ons laten zien hoe het goede deze strijd kan winnen. Dit is allereerst een innerlijke strijd. Als mensen niet meer streven naar macht en geen angst meer zaaien zal er vrede zijn en is ook de grote strijd beslist.
Dat is geen kwestie van afwachten. Jezus heeft al geleefd en heeft de weg verlicht. Dat betekent niet dat je alleen verlangend naar het licht moet kijken, maar de weg ook moet gaan.
Wacht niet tot het eind van je tijd, maar volg het licht nu.
|
|
|
|
|
|
|
sanne69
|
Geplaatst op 29-11-2011, 09:06 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik ben het ermee eens dat een christen zijn, een levenswijze is. Anderen moeten aan ons kunnen zien dat wij in het licht wandelen. En Jezus heeft hierbij het voorbeeld gegeven. In 1Petr.2:21 staat over Jezus dat hij "een voorbeeld heeft nagelaten, opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden". Ook Paulus raad in Rom.12:21 is duidelijk: "Laat u niet overwinnen door het kwade, maar blijf het kwade overwinnen met het goede". En dat is niet altijd eenvoudig. Want door onze onvolmaaktheid zijn wij geneigd om wanneer wij bijvoorbeeld met onrecht te maken krijgen, met gelijke munt terug te betalen. Maar wanneer wij dan aan Jezus voorbeeld denken, zullen wij ons inspannen om het goede te blijven doen. En met Gods hulp is het mogelijk deze strijd te winnen. In Jes.2:2-4 staat al geprofeteerd dat de mensen die zich "in het laatst der dagen" door God laten onderwijzen "de oorlog niet meer leren". Toch is het ook goed om naar de toekomst te kijken. Ook Jezus keek uit naar zijn beloning, of naar "de vreugde die voor hem lag". Daardoor kon hij zijn marteldood verduren. Hebr.12:2. En ook dat is voor ons een voorbeeld. Nadenken over de tijd dat Jezus over de aarde gaat regeren; een tijd dat er een einde komt aan al het lijden en ellende, zal ons helpen onze geloofsstrijd te blijven voeren!
|
|
|
|
|
|
|
sanne69
|
Geplaatst op 29-11-2011, 09:16 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Sommige mensen vragen zich ook wel eens af: waarom duurt het zolang voordat God ingrijpt. Ook daar geeft de Bijbel een antwoord op. In 2 Petr.3:9 lezen we dat God niet traag is, maar dat hij juist geduldig is met ons. Hij hoopt dat nog zoveel mogelijk mensen het evangelie of goede nieuws van het koninkrijk horen en zich bekeren, zodat ze gered kunnen worden. Er komt natuurlijk een tijd dat mensen echt onverbeterlijk zijn. Dan zal God ingrijpen en een einde maken aan al het lijden op aarde!
Ps.37:9-11.
Dit bericht is gewijzigd op 02-12 08:49.
|
|
|
|
|
|
|
Yeshuaiskoning
|
Geplaatst op 28-02-2012, 18:21 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Marcus 13 7 Als jullie berichten horen over oorlog en oorlogsdreiging, wees dan niet verontrust. Die dingen moeten gebeuren, maar daarmee is het einde nog niet gekomen. 8 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk zal de strijd aanbinden met het andere, overal zullen er aardbevingen en hongersnoden zijn: dat is het begin van de weeën.
De weeën van de eindtijd. Alles moet gebeuren en is voorzegd.
|
|
|
|
Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. |
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 28-02-2012, 22:45 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 28-02-2012, 20:33 christen2010 schreef:
God laat ook lijden toe in ons eigen leven om ons te beproeven en te louteren voor Zijn Toekomst...de eeuwige Heerlijkheid!
|
„Laat niemand, wanneer hij wordt beproefd, zeggen: ’Ik word door God beproefd.’ Neen, want met kwade dingen kan God niet worden beproefd, noch beproeft hij zelf iemand” (Jak. 1:13).
Een huisbewoonster vertelde aan Linda, een Getuige, dat haar man een beroerte had gehad en van haar hulp afhankelijk was. De huisbewoonster verzuchtte: „Ik weet niet waaraan ik het verdiend heb dat God dit heeft toegelaten.” Linda reageerde: „Mag ik u van iets verzekeren?” Vervolgens las ze de woorden in Jakobus 1:13 en voegde eraan toe: „Al het lijden dat wij en onze dierbaren meemaken, is geen straf van God.” Daarop gaf de huisbewoonster Linda een stevige knuffel. Linda erkent: „Ik kon haar troosten door de Bijbel te gebruiken. Soms heeft de huisbewoner de verzen die we uit de Bijbel lezen nog nooit gehoord.” Dat gesprek leidde tot een geregelde Bijbelstudie bij de vrouw.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
christen2010
|
Geplaatst op 28-02-2012, 23:07 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
De zegen van de geloofsbeproeving Jakobus 1: 2 Acht het enkel vreugde, mijn broeders, wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt, 3 want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt. 4 Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet. 5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden. 6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt. 7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere. 8 Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen. 9 Maar laat de broeder die nederig is, zich beroemen op zijn hoge staat,
|
|
|
|
God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest! |
|
|
Yeshuaiskoning
|
Geplaatst op 28-02-2012, 23:16 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 28-02-2012, 22:45 Azarja schreef:
[...]
„Laat niemand, wanneer hij wordt beproefd, zeggen: ’Ik word door God beproefd.’ Neen, want met kwade dingen kan God niet worden beproefd, noch beproeft hij zelf iemand” (Jak. 1:13).
Een huisbewoonster vertelde aan Linda, een Getuige, dat haar man een beroerte had gehad en van haar hulp afhankelijk was. De huisbewoonster verzuchtte: „Ik weet niet waaraan ik het verdiend heb dat God dit heeft toegelaten.” Linda reageerde: „Mag ik u van iets verzekeren?” Vervolgens las ze de woorden in Jakobus 1:13 en voegde eraan toe: „Al het lijden dat wij en onze dierbaren meemaken, is geen straf van God.” Daarop gaf de huisbewoonster Linda een stevige knuffel. Linda erkent: „Ik kon haar troosten door de Bijbel te gebruiken. Soms heeft de huisbewoner de verzen die we uit de Bijbel lezen nog nooit gehoord.” Dat gesprek leidde tot een geregelde Bijbelstudie bij de vrouw.
|
Job 2 1 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan maakte bij hem zijn opwachting.2 De HEER vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Hij antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ 3 De HEER vroeg aan Satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad. Ja, hij is nog even onberispelijk als altijd, en jij hebt mij ertoe aangezet hem zonder reden te gronde te richten.’ 4 Hierop zei Satan: ‘Zijn leven is hem alles waard. Daarvoor geeft hij zijn hele bezit. 5 Maar als u uw hand naar hem uitstrekt en zijn lichaam aantast, zal hij u ongetwijfeld in uw gezicht vervloeken.’ 6 Toen zei de HEER tegen Satan: ‘Goed, doe met hem wat je wilt, maar spaar zijn leven.’ 7 Hierop vertrok Satan en overdekte Job van voetzool tot kruin met kwaadaardige zweren. 8 Job pakte een potscherf om zich te krabben, terwijl hij in het stof en het vuil zat.9 Zijn vrouw zei tegen hem: ‘Waarom blijf je zo onberispelijk? Vervloek God toch en sterf.’ 10 Maar Job zei tegen haar: ‘Je woorden zijn de woorden van een dwaas. Al het goede aanvaarden we van God, zouden we dan het kwade niet aanvaarden?’ Ondanks alles zondigde Job niet en sprak hij geen onvertogen woord.
Lees het bovenste aandachtig. Hier wordt wel zeer duidelijk Satan toegestaan Job's leven te terroriseren maar hem niet te laten sterven. Dit is toch een beproeving om te kijken hoe sterk Job is in het geloof? Hier voert God niet het kwade uit, hij staat Satan toe om kwaad te doen (onder Zijn aangestelde grens). Job zondigde ondanks de test niet.
|
|
|
|
Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. |
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 28-02-2012, 23:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 28-02-2012, 23:07 christen2010 schreef:
De zegen van de geloofsbeproeving Jakobus 1: 2 Acht het enkel vreugde, mijn broeders, wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt, 3 want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt. 4 Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet. 5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden. 6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt. 7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere. 8 Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen. 9 Maar laat de broeder die nederig is, zich beroemen op zijn hoge staat,
|
De bijbel erkent dat Gods dienstknechten „velerlei beproevingen” zullen ondergaan (Jakobus 1:2). Jehovah helpt ons zodat we elke beproeving kunnen doorstaan, beproevingen waardoor we leren te volharden in het geloof, maar Jehovah beproeft niemand met kwade dingen.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 28-02-2012, 23:27 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 28-02-2012, 23:16 Yeshuaiskoning schreef:
[...] Job 2 1 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan maakte bij hem zijn opwachting.2 De HEER vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Hij antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ 3 De HEER vroeg aan Satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad. Ja, hij is nog even onberispelijk als altijd, en jij hebt mij ertoe aangezet hem zonder reden te gronde te richten.’ 4 Hierop zei Satan: ‘Zijn leven is hem alles waard. Daarvoor geeft hij zijn hele bezit. 5 Maar als u uw hand naar hem uitstrekt en zijn lichaam aantast, zal hij u ongetwijfeld in uw gezicht vervloeken.’ 6 Toen zei de HEER tegen Satan: ‘Goed, doe met hem wat je wilt, maar spaar zijn leven.’ 7 Hierop vertrok Satan en overdekte Job van voetzool tot kruin met kwaadaardige zweren. 8 Job pakte een potscherf om zich te krabben, terwijl hij in het stof en het vuil zat.9 Zijn vrouw zei tegen hem: ‘Waarom blijf je zo onberispelijk? Vervloek God toch en sterf.’ 10 Maar Job zei tegen haar: ‘Je woorden zijn de woorden van een dwaas. Al het goede aanvaarden we van God, zouden we dan het kwade niet aanvaarden?’ Ondanks alles zondigde Job niet en sprak hij geen onvertogen woord.
Lees het bovenste aandachtig. Hier wordt wel zeer duidelijk Satan toegestaan Job's leven te terroriseren maar hem niet te laten sterven. Dit is toch een beproeving om te kijken hoe sterk Job is in het geloof? Hier voert God niet het kwade uit, hij staat Satan toe om kwaad te doen (onder Zijn aangestelde grens). Job zondigde ondanks de test niet.
|
Kennelijk was Job destijds niet op de hoogte van de strijdvraag die afhing van de uitkomst van zijn gedrag (Job 1:6-12). Hij besefte niet dat Satan plotseling de crisis had veroorzaakt door voor het aangezicht van Jehovah Jobs rechtschapenheid in twijfel te trekken. Toen Jobs vrouw hem berispte met de woorden: „Houdt gij nog vast aan uw rechtschapenheid? Vervloek God en sterf!” antwoordde hij dan ook: „Zullen wij enkel het goede van de ware God aannemen en niet ook het slechte aannemen?” Zonder de ware bron van zijn beproevingen te kennen, bezag hij ze blijkbaar als komende van God en daarom als iets wat aanvaard moest worden. Zo werd dit een bijzonder zware test op Jobs rechtschapenheid. — Job 1:21; 2:9, 10.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 28-02-2012, 23:38 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 28-02-2012, 23:19 christen2010 schreef:
Juist, maar de J-getuigen willen alleen maar Koninkrijkje spelen met 144.000 onderdanen en dat vertellen ze alle mensen aan de deur, iedere maand komen ze weer, zonder het stof van zich af te schudden, want ze zijn een stofbende en doen alleen maar stof opwaaien..
|
Jesaja voorzei dat Gods volk elke tong zou veroordelen die tegen hen opstond (Jes. 54:17). In de eerste eeuw werden christenen vaak in een verkeerd daglicht gesteld doordat ze als misdadigers werden afgeschilderd. De woorden in Handelingen 16:20, 21 zijn typerend voor zulke beschuldigingen: „Deze mensen brengen onze stad geheel in rep en roer, . . . en zij verkondigen gebruiken die wij niet mogen aanvaarden of beoefenen, aangezien wij Romeinen zijn.” Bij een andere gelegenheid probeerden religieuze tegenstanders het stadsbestuur ertoe aan te zetten tegen Christus’ volgelingen op te treden. Ze beweerden: „Deze mensen, die de bewoonde aarde ondersteboven hebben gekeerd, zijn nu ook hier, en . . . [zij] handelen in strijd met de verordeningen van caesar” (Handelingen 17:6, 7). De apostel Paulus werd als „een pest” bestempeld en als de leider van een sekte die „op de gehele bewoonde aarde” tot oproer aanzette. — Handelingen 24:2-5.
Het verbaast ons daarom niet dat ook in deze tijd ware christenen in een totaal verkeerd daglicht gesteld, boosaardig belasterd en stelselmatig zwartgemaakt zijn.
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 28-02-2012, 23:41 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 28-02-2012, 23:31 Yeshuaiskoning schreef:
Zijn naam is trouwens Yahweh (YHWH) niet Jehova.
Zie het veelgebruikte woord: Hallelu-Jah. Betekens = Ere Jah (God)
Profeten verwerkten Zijn naam ook in hun namen. bv: EliYAHu (Eliyahu, Elia) betekent: Yahweh is mijn God.
|
Daar is hier al veel over geschreven. Belangrijkste is dat christenen Gods naam bij hun aanbidding gebruiken en net als Jezus aan anderen bekend maken.
Dit bericht is gewijzigd op 28-02 23:42.
|
|
|
|
|
|
|
|
|