|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 08-11-2011, 14:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Genesis begint met de eenvoudige, krachtige uitspraak: „In het begin schiep God de hemel en de aarde” (Genesis 1:1). Verschillende Bijbelgeleerden zijn van mening dat hier een handeling wordt omschreven die losstaat van de scheppingsdagen die vanaf vers 3 worden opgesomd. Dat is van grote betekenis. Volgens de beginwoorden van de Bijbel bestond het universum, inclusief onze planeet Aarde, al gedurende een onbepaalde tijdsperiode voordat de scheppingsdagen begonnen.
Geologen schatten dat de aarde vier miljard jaar oud is, en astronomen hebben berekend dat het universum misschien zelfs al vijftien miljard jaar bestaat. Zijn deze bevindingen — of eventuele toekomstige verfijningen ervan — in strijd met Genesis 1:1? Nee, de Bijbel zegt niet specifiek hoe oud „de hemel en de aarde” precies zijn. De wetenschap en de Bijbel spreken elkaar hier niet tegen.
Dit bericht is gewijzigd op 08-11 14:46.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
|
|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 08-11-2011, 17:35 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Op 08-11-2011, 14:05 Moniique92 schreef:
Ik heb laatst ergens gelezen dat volgens bijbelse berekeningen de aarde zo'n 4000 tot 6000 jaar geleden ontstaan is (natuurlijk door onze God), maar wat ik mij afvraag is: Hoe kan het dan dat er overblijfselen van dinosauriërs en dergelijke gevonden worden van 230.000 jaar geleden?
|
Dateringen zijn vaak onbetrouwbaar en subjectief.
De hele gap theorie is verzonnen om de evolutie met zijn miljarden jaren in de Bijbel te proppen, niemand geloofde dat er een tijdgat tussen de schepping van hemel en aarde en de schepping van alles op de aarde zit tot pakweg 200 jaar geleden toen iemand de Bijbel met het evolutiegeloof wilde verenigen. Het is dus nergens voor nodig om dit te geloven. Het grootste probleem is dat allerlei fossielen voor de scheppingsdagen geplaatst worden en daarmee worden zonde en dood voor de schepping van mens en dier geplaatst terwijl de Bijbel leert dat die twee in de wereld kwamen doordat adam en eva van de boom aten.
Over dateringen: http://www.youtube.com/watch?v=ztJ_wmr6IS0
Over het gat tussen de schepping (van hemel en aarde) en de eerste dag vanaf 9:53 minuten: http://youtu.be/Z04J9tm3cLw
@Azarja Je kunt nu natuurlijk net als ken op de man spelen en een verhaal gaan afdraaien over kent hovind, zoals: Kent Hovind is een creationist, hij zit in de gevangenis, sommige creationisten nemen hem niet serieus etc.
Dit bericht is gewijzigd op 09-11 11:43.
|
|
|
|
Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. |
|
|
|
|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 09-11-2011, 11:35 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Op 08-11-2011, 22:42 Azarja schreef:
[...]
Hoi Monique, helaas zijn er wat zieke individuen die elke reactie in het persoonlijke trekken. Trek je niets van hen aan. Er zijn altijd mensen die jou wel serieus nemen. Je mag me ook mailen als anderen te irritant tussendoor worden.
Met vriendelijke groet, Azarja
|
hahaha! Die reactie zat dus, je weet er geen zinnige reactie op te geven. Ik neem Moniques reactie wel serieus, maar jouw reactie kan ik Bijbels en wetenschappelijk gezien niet geheel serieus nemen.
Dit bericht is gewijzigd op 09-11 11:39.
|
|
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 09-11-2011, 20:57 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 09-11-2011, 19:39 Moniique92 schreef:
Ik vind het erg fijn dat jullie me allebei willen helpen hoor met mijn vraag... maar ik heb er niet zo veel aan als jullie elkaar gaan zitten 'afkatten'... Dat is naar geen van jullie beide vervelend bedoeld, dat moeten jullie goed begrijpen. Maar misschien kunnen we elkaar helpen om wél de juiste antwoorden te vinden?
|
Daar heb je gelijk in Moniique.
Hoewel de bijbel geen wetenschappelijk boek is stemt het overeen met de ware wetenschap. In de achttiende eeuw bijvoorbeeld kwam door een diepgaander inzicht in de structuur van de aarde aan het licht dat onze planeet al heel oud was. In die tijd hielden veel religieuze ijveraars vol dat de aarde volgens de bijbel pas zesduizend jaar oud was. Dit leek duidelijk een geval waarin een bijbelse leer was weerlegd. In feite verklaart de bijbel echter nergens hoe oud de aarde is. Een verkeerd begrip bij die religieuze ijveraars was de oorzaak van het probleem.
De allereerste woorden van de bijbel luiden: „In het begin schiep God de hemel en de aarde” (Genesis 1:1). Deze verklaring, dat er een begin is geweest, stemt overeen met hedendaagse wetenschappelijke waarnemingen. Vervolgens was er volgens de bijbel een periode waarin de aarde „vormloos en woest” was, onbewoond en onbewoonbaar (Genesis 1:2). Geologen die proberen de vroege geschiedenis van de aarde te reconstrueren, opperen de gedachte dat dit eens inderdaad het geval is geweest. De bijbel beschrijft hoe er daarna zeeën en continenten werden gevormd. Het planteleven deed zijn intrede, en toen volgden zeedieren, vogels en ten slotte de landdieren. Als laatste verscheen de mens zelf op het toneel. In grote trekken vertoont dit verslag, zelfs ten aanzien van de algemene volgorde waarin de levensvormen zijn verschenen, sterke overeenkomsten met de ontdekkingen van wetenschappers die door de oude aardlagen heen hebben gegraven. — Genesis 1:1-28.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 09-11-2011, 21:59 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Op 09-11-2011, 19:39 Moniique92 schreef:
Ik vind het erg fijn dat jullie me allebei willen helpen hoor met mijn vraag... maar ik heb er niet zo veel aan als jullie elkaar gaan zitten 'afkatten'... Dat is naar geen van jullie beide vervelend bedoeld, dat moeten jullie goed begrijpen. Maar misschien kunnen we elkaar helpen om wél de juiste antwoorden te vinden?
|
Ik geloof dat de aarde inderdaad ongeveer 6000 jaar oud is. Zoals ik al eerder aangaf zijn dateringen vaak onbetrouwbaar. Kent Hovind vertelde in een van zijn video's ook eens dat iemand een dinobot liet dateren, daaruit kwam voor een dinobot een vrij jonge leeftijd uit, de persoon zei toen 'maar dit is een dinobot', de reactie was 'oh, dan kan dat bot natuurlijk niet zo jong zijn' en het bot werd opnieuw gedateerd als veel ouder. Of iemand die 2 zakjes inleverde met iets dat hij uit de grond had gehaald, zakje A werd als F jaar oud gedateerd (ik weet de cijfers niet meer) en zakje B als T jaar oud gedateerd, vervolgens verwisselde hij de labels en leverde de zakjes weer in. Zakje B (dat nu label A droeg) werd als F jaar (zelfde leeftijd als zakje A) gedateerd en je raad het al: zakje A (met label B) werd als T jaar gedateerd. Er zijn dinobotten gevonden met daarin zacht (bloed)weefsel, als de botten miljoenen jaren oud waren was dat weefsel nooit zacht gebleven.
http://www.youtube.com/watch?v=ztJ_wmr6IS0 http://www.gotquestions.org/nederlands/leeftijd-van-de-aarde.html
Sommige mensen hangen een theorie aan die tussen genesis 1:1 en 1:2 de miljarden jaren van het evolutiegeloof plaatst. Het probleem met die theorie is dat je daarmee ook alle fossielen die ook miljarden jaren oud zouden zijn ook in die tijdsperiode moet plaatsen en daarmee plaats je weer schepsels voor hun schepping (best knap: leven voor je geschapen wordt) en dood voor de zondeval en dat klopt weer niet met de Bijbel. Adam en eva brachten de dood in de wereld door van de boom te eten.
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 10-11-2011, 00:10 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hoe kan het dan dat er overblijfselen van dinosauriërs en dergelijke gevonden worden van 230.000 jaar geleden?
|
Dat er overal op aarde grote aantallen dinosauriërs hebben geleefd, in een landschap dat lang geleden is verdwenen, blijkt duidelijk uit het fossielenverslag. Maar deze verbazingwekkende dieren zijn, samen met talloze andere dier- en plantesoorten, totaal uitgestorven. Over de tijd waarin dat precies gebeurd is, verklaart de paleontoloog D. A. Russell: „Helaas zijn de bestaande methoden voor het meten van de duur van gebeurtenissen die zo lang geleden hebben plaatsgevonden, betrekkelijk onnauwkeurig.”
Hoewel de radiometrische datering innovatief is, is ze niettemin gebaseerd op speculaties en veronderstellingen. Het bijbelverslag daarentegen vermeldt in het eerste hoofdstuk van Genesis eenvoudig in grote lijnen de volgorde waarin de schepping heeft plaatsgevonden. Het laat ruimte voor mogelijk miljarden jaren voor de vorming van de aarde en vele duizenden jaren, verdeeld over zes scheppingsperiodes of „dagen”, voor de voorbereiding van de aarde voor menselijke bewoning.
Dit bericht is gewijzigd op 10-11 00:14.
|
|
|
|
|
|
Eliyahu
|
Geplaatst op 10-11-2011, 07:18 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 10-11-2011, 00:10 Azarja schreef:
[...]Hoewel de radiometrische datering innovatief is, is ze niettemin gebaseerd op speculaties en veronderstellingen. Het bijbelverslag daarentegen vermeldt in het eerste hoofdstuk van Genesis eenvoudig in grote lijnen de volgorde waarin de schepping heeft plaatsgevonden. Het laat ruimte voor mogelijk miljarden jaren voor de vorming van de aarde en vele duizenden jaren, verdeeld over zes scheppingsperiodes of „dagen”, voor de voorbereiding van de aarde voor menselijke bewoning.
|
Bs'd
Sinds de dagen van Aristoteles, zo'n 2300 jaar geleden, was de gangbare wetenschappelijke opvatting dat het heelal eeuwig was.
Einstein beweerde nog dat hij even tussen neus en lippen door bewezen had dat het universum eeuwig was.
Al die tijd was Genesis onwetenschappelijk bezig door te zeggen dat er een begin geweest was.
Meerdere milennia ging Genesis recht tegen de wetenschap in, en gaf geen duimbreed toe.
Gelukkig maar.
Want ergens in de tweede helft van de vorige eeuw was het bewijsmateriaal voor de big bang zo overvloedig geworden dat de wetenschap er niet meer om heen kon, en de big bang, het begin van het universum, algemeen geaccepteerd werd.
De wetenschap maakte een about face en veranderde haar standpunt ten aanzien van het begin zodat het in overeenstemming was met het boek Genesis.
Er was een begin.
De rabbijnen vroegen zich lang geleden af: "In het begin van wat?"
Hun conclusie was: In het begin van de tijd.
Er staat geschreven: "In den beginne schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu was woest en ledig"
De woorden gebruikt voor "woest en ledig" zijn "tohoe" en "vohoe". Zowel de talmoed, afgesloten in het jaar 500, en de torah geleerde Nachmanides in het jaar 1250, vertalen dat als: "De aarde was ongevormd en gevuld met de bouwstenen van materie."
De aarde was toen dus nog niet gevormd, nog niet geschapen.
De joodse kalender, al duizenden jaren lang, die begint te tellen bij de schepping van Adam, aan het eind van de zesde dag. En niet bij de eerste scheppingsdag.
De zes scheppingsdagen zijn uitgesloten van de joodse kalender die met aardse tijd werkt. De oude joodse commentatoren zeiden dat die dagen dagen waren van 24 uur, de zes dagen als de dagen van onze werkweek.
Maar, zo zeiden ze er bij, die zes dagen bevatten alle geheimen en eeuwen van het universum.
Verrijst de vraag: Als die zes dagen ieder 24 uur duurden, hoe kunnen dan al de geheimen en eeuwen van het universum er in passen?
En als die eerste zes dagen gewoon 24 uur duurden, waarom zijn ze dan niet opgenomen in de kalender?
Dit is waar Albert Einstein ons te hulp komt. Hij was de eerste om te realiseren dat tijd relatief is. De wetenschap, en de joodse kalender vanaf het einde van dag 6, rekenen met aardse tijd. Maar in het begin van de schepping was er nog geen aarde, dus ook geen aardse tijd: "De aarde was ongevormd en gevuld met de bouwstenen van materie".
Dus wat dan? Iedere plek in het universum heeft zijn eigen tijd. Op de zon is minder tijd voorbij gegaan sinds de schepping dan op aarde, omdat de grotere massa van de zon de tijd vertraagt.
Op de maan is meer tijd voorbij gegaan sinds de schepping omdat daar de zwaartekracht minder is dan op aarde, en de tijd daar dus minder vertraagd wordt.
En als we het over zwarte gaten gaan hebben, met een beestachtige aantrekkingskracht, daar is sinds de schepping minder tijd voorbijgegaan dan zes dagen.
Dus er zijn talloze plaatsen in het universum te vinden waar sinds de schepping nog maar zes dagen voorbijgegaan zijn.
Maar waar rekent Genesis nou mee gedurende de eerste zes dagen?
Wel, er is zo iets als een absolute tijdstandaard voor het hele universum. Een klok die overal even snel tikt.
Een aardse klok, als die naar de zon gebracht wordt, dan tikt hij elk aards jaar een jaar minus 67 seconden weg, omdat de tijd daar langzamer verloopt. Grotere massa's zullen de tijd nog veel verder vertragen, dus dat werkt niet.
Maar, er is de kosmische achtergrond straling, de echo van de big bang, waarvan het hele universum doortrokken is. Die straling komt overal in het heelal aan met dezelfde frequentie. En als elke golf genomen wordt als een tik van de kosmische klok, dan tikt die klok overal in het heelal met dezelfde snelheid.
Natuurlijk zal het LIJKEN alsof er grote verschillen bestaan. in een zwart gat, waar de tijd zeer vertraagd is, zal het lijken alsof de kosmische klok met waanzinnige snelheid tikt, en in het leeg van de ruimte zonder zwaartekracht, zal het lijken of de klok veel langzamer tikt, maar in absolute zin tikt die klok overal even snel.
Dat is kosmische standaardtijd. De tijd waarmee Genesis meet tot aan de schepping van Adam.
Nou is het geval, zoals we allemaal weten, dat tijd relatief is, en dat tijd beĩnvloedt wordt door o.a. massa, snelheid, en ruimte.
Zoals we allemaal weten, het universum begon heel verschrikkelijk klein, alles zal totaal op elkaar gepakt, in een oneindig kleine ruimte.
Dat was natuurlijk dringen geblazen, en daardoor was de druk en temperatuur gigantisch verschrikkelijk hoog.
De torah geleerde Nachmanides zei het zo in zijn commentaar op Genesis: "De eerste scheppingsdaad produceerde iets wat zo dun was dat het geen substantie had. Het was de enige fysieke schepping die ooit voorkwam, en samengebald in dat punt in de ruimte was het hele heelal net na zijn schepping."
Dat klinkt als een citaat van een modern universitair leerboek, met dit verschil dat dit geschreven is in het jaar 1250.
De temperatuur in dat punt in de ruimte was zo hoog dat zich geen materie kon vormen, maar er alleen pure energie bestond in de vorm van electromagnetische straling; licht.
En toen begon het uit te zetten. Door het uitzetten, gingen de druk en temperatuur omlaag, en op een gegeven moment bereikten we het punt van de quark confinement, het punt waarop energie, in de vorm van licht, omgezet ging worden in materie. Zoals we allemaal weten, energie en materie is hetzelfde, net zoals water en ijs hetzelfde zijn. Materie is gestolde energie.
De temperatuur van quark confinement die weten we, die kan in geavanceerde laboratoria gemeten worden, en die temperatuur is 1.000.000.000.000 graden Celsius. Die temperatuur werd bereikt 0,00001 seconde na de big bang, en toen begon zich materie te vormen.
Met het vormen van materie, begon de tijd. Zonder materie geen tijd. Tijd heeft iets nodig om op te "werken". Energie is niet onderhevig aan de tijd, energie bevindt zich in een "eeuwig nu".
En het heelal bleef uitzetten, en druk en temperatuur bleven afnemen. En als de ruimte groter wordt, wordt ook de golflengte van elektromagnetische straling, de kosmische achtergrondstraling, uitgerekt. De golflengte werd groter, de frequentie ging omlaag, de kosmische klok ging langzamer tikken.
Met het vergroten van de ruimte vertraagde de tijd. Hoe groter de ruimte, hoe langzamer de tijd. Er is een lijnrecht verband tussen ruimte en tijd.
Er is ook een lijnrecht verband tussen ruimte en temperatuur. Naarmate de ruimte groter werd, werd de beschikbare hoeveel energie uitgesmeerd over een grotere ruimte, en ging de temperatuur omlaag. En als er een lijnrecht verband is tussen ruimte en tijd, en een lijnrecht verband tussen ruimte en temperatuur, dan betekent dat dat er ook een lijnrecht verband is tussen tijd en temperatuur.
We weten bij welke temperatuur de tijd begon: Bij 1.000.000.000.000 graden Celsius.
We weten welke temperatuur de achtergrondstraling nu heeft, 2,73 graden Kelvin, ongeveer min 270 graden Celsius.
Dus de temperatuur is met ongeveer een factor triljoen gedaald, hetgeen betekent dat de tijd met een factor triljoen vertraagd is.
De wetenschap schat de leeftijd van het heelal op ongeveer (de schattingen lopen uiteen van 10 tot 20 miljard) 15 miljard jaar.
De bijbel rekent met zes dagen kosmisch standaardtijd, en bijna 6000 jaar aardse tijd.
Maar de kosmische standaardtijd is verdund, vertraagt, met een factor triljoen. Dus als je die 6 dagen kosmische standaardtijd wil gaan bekijken vanuit het aardse tijdsperspectief, dan moet je ze vermenigvuldigen met een factor triljoen, en dan worden de 6 dagen 16,4 miljard jaar.
Dus als er gevraagd wordt: "Hoeveel tijd is er nou verstreken sinds de schepping, 6 dagen of 15 miljard jaar?", dan is het juiste antwoord: "Ja."
Eliyahu
|
|
|
|
"Tien mannen uit de volken zullen een Jood bij de mantel grijpen zeggende: Wij willlen met u gaan, want we hebben gehoord dat God met u is." Zach 8:23 |
|
|
Eliyahu
|
Geplaatst op 10-11-2011, 07:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik heb laatst ergens gelezen dat volgens bijbelse berekeningen de aarde zo'n 4000 tot 6000 jaar geleden ontstaan is (natuurlijk door onze God), maar wat ik mij afvraag is: Hoe kan het dan dat er overblijfselen van dinosauriërs en dergelijke gevonden worden van 230.000 jaar geleden?
|
Bs'd
Er is een T-rex gevonden, die geacht wordt 65 miljoen jaar oud te zijn, waar in de botten nog elastische pezen zaten, en soepele bloedvaten waarin hemoglobine is aangetoond.
Het is natuurlijk totaal onmogelijk dat dat ding 65 miljoen jaar oud is, en 6000 jaar wordt al moeilijk.
Er zijn nu nog twee dino's gevonden waarin hetzelfde is aangetoond, waaronder een hadrosaurus die geacht wordt 80 miljoen jaar oud te zijn.
De bewijzen dat mensen en dino's tegelijk geleefd hebben zijn overweldigend.
Eliyahu
|
|
|
|
"Tien mannen uit de volken zullen een Jood bij de mantel grijpen zeggende: Wij willlen met u gaan, want we hebben gehoord dat God met u is." Zach 8:23 |
|
|
francois
|
Geplaatst op 06-12-2011, 17:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
er is zo'n 6000 jaar geschreven menselijke geschiedenis de aarde is wel ouder maar hou oud de aarde is kunnen weten schappers niet met zekkerheid zeggen en de bijbel zegt hier niet veel over, de vraag zou eigenlijk moeten zijn is het belangrijk om te wten hou oud de aarde is, het antwoord hier op is nee, het is belangrijker het loskoop offer van jezus en gods wil voor de mensen op aarde. groet francois
|
|
|
|
|
|
|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 06-12-2011, 18:20 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Op 06-12-2011, 17:56 francois schreef:
er is zo'n 6000 jaar geschreven menselijke geschiedenis de aarde is wel ouder maar hou oud de aarde is kunnen weten schappers niet met zekkerheid zeggen en de bijbel zegt hier niet veel over, de vraag zou eigenlijk moeten zijn is het belangrijk om te wten hou oud de aarde is, het antwoord hier op is nee, het is belangrijker het loskoop offer van jezus en gods wil voor de mensen op aarde. groet francois
|
Het belangrijkste is dat we niet mee moeten gaan met de evolutietheorie en als we niet met de evolutietheorie meegaan is het ook niet nodig om in een aarde van miljarden jaren oud te geloven.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yeshuaiskoning
|
Geplaatst op 24-02-2012, 20:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
|
Zulke uitspraken worden gemaakt door te kijken naar de halveringstijd van Isotopen, maar dit betekent niet automatisch dat het waar is. Net als dat kleine dieren zich in de onderste aardlagen bevinden en grote dieren hogerop in de aardlagen zitten. Evolutionisten claimen dat het komt door de evolutie. Maar als je de Bijbel leest kan je zelf beredeneren dat het komt omdat de grote dieren bij de zondvloed naar hogeropgelegen gebieden konden vluchten en de kleinsten natuurlijk beneden bleven liggen.
|
|
|
|
Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. |
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 25-02-2012, 00:34 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Als wij inzicht hebben in de symbolische taal van de bijbel, kunnen wij beter begrijpen wat Jezus bedoelde toen hij zei dat zondaars „in het helse vuur geworpen . . . worden; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt” (Markus 9:47, 48, SV). Het Griekse woord dat hier gebruikt is en dat met „helse vuur” vertaald werd, is ge·en'na of Gehenna. Even buiten Jeruzalem lag een dal dat zo heette en dat werd gebruikt als vuilstortplaats. Er brandde daar dag en nacht een vuur om het afval van de stad te verbranden. Hiertoe behoorden soms ook lijken van misdadigers die geen fatsoenlijke begrafenis of opstanding waardig werden geacht. Ook waren er in het dal wormen die bijdroegen aan het vernietigingswerk, maar die waren beslist niet onsterfelijk! Jezus illustreerde eenvoudig op een aanschouwelijke wijze, die door Judeeërs heel goed werd begrepen, dat de onberouwvolle goddelozen voor eeuwig vernietigd zouden worden. Vandaar dat Gehenna dezelfde betekenis heeft als „het meer van vuur” — het is een symbool voor de tweede dood of eeuwige vernietiging.
Dit bericht is gewijzigd op 25-02 00:34.
|
|
|
|
|
|
Yeshuaiskoning
|
Geplaatst op 25-02-2012, 01:10 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-02-2012, 00:34 Azarja schreef:
Als wij inzicht hebben in de symbolische taal van de bijbel, kunnen wij beter begrijpen wat Jezus bedoelde toen hij zei dat zondaars „in het helse vuur geworpen . . . worden; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt” (Markus 9:47, 48, SV). Het Griekse woord dat hier gebruikt is en dat met „helse vuur” vertaald werd, is ge·en'na of Gehenna. Even buiten Jeruzalem lag een dal dat zo heette en dat werd gebruikt als vuilstortplaats. Er brandde daar dag en nacht een vuur om het afval van de stad te verbranden. Hiertoe behoorden soms ook lijken van misdadigers die geen fatsoenlijke begrafenis of opstanding waardig werden geacht. Ook waren er in het dal wormen die bijdroegen aan het vernietigingswerk, maar die waren beslist niet onsterfelijk! Jezus illustreerde eenvoudig op een aanschouwelijke wijze, die door Judeeërs heel goed werd begrepen, dat de onberouwvolle goddelozen voor eeuwig vernietigd zouden worden. Vandaar dat Gehenna dezelfde betekenis heeft als „het meer van vuur” — het is een symbool voor de tweede dood of eeuwige vernietiging.
Dit bericht is gewijzigd op 25-02 00:34.
|
Het kan dus zijn dat de veroordeelden net als bij Gehenna, zullen sterven voor eeuwig. Maar als je lichamelijk en geestelijk gestorven bent heb je toch geen bewustzijn meer. Ik dacht eerder aan net als bij Gehenna, in het vuur geworpen worden en dan die pijn voor eeuwig voelen, dus zonder einde. Dat is wel een ultieme straf, eeuwig leven of eeuwig branden.
|
|
|
|
Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. |
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 25-02-2012, 01:29 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-02-2012, 01:10 Yeshuaiskoning schreef:
[...]
Het kan dus zijn dat de veroordeelden net als bij Gehenna, zullen sterven voor eeuwig. Maar als je lichamelijk en geestelijk gestorven bent heb je toch geen bewustzijn meer.
|
Dat is juist. Dat is precies wat de goddelozen zal worden ontnomen, eeuwig leven. Degenen die zich in Gehenna bevinden zullen niet meer tot bestaan worden gebracht en degenen die zometeen Gods goedkeuring ontberen zullen tijdens Armageddon vernietigd worden.
„God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben” (Johannes 3:16).
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 25-02-2012, 01:39 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-02-2012, 01:10 Yeshuaiskoning schreef:
[...]
Ik dacht eerder aan net als bij Gehenna, in het vuur geworpen worden en dan die pijn voor eeuwig voelen, dus zonder einde. Dat is wel een ultieme straf, eeuwig leven of eeuwig branden.
|
Nee, dat zou getuigen van een ultieme sadistische wreedheid. Een liefdevolle God zou geen plaats scheppen waar de doden eeuwig lijden ondergaan. God zelf beschreef het verbranden en martelen van mensen als „iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen”. — Jeremia 7:31. Bedenk ook dat indien mensen eeuwig bij bewustzijn gepijnigd worden zij desalniettemin eeuwig zouden leven. Maar de bijbel zegt dat „het loon dat de zonde betaalt, is de dood, maar de gave die God schenkt, is eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer.” (Rom. 6:23)
|
|
|
|
|
|
Yeshuaiskoning
|
Geplaatst op 25-02-2012, 02:33 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-02-2012, 01:39 Azarja schreef:
[...]
Nee, dat zou getuigen van een ultieme sadistische wreedheid. Een liefdevolle God zou geen plaats scheppen waar de doden eeuwig lijden ondergaan. God zelf beschreef het verbranden en martelen van mensen als „iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen”. — Jeremia 7:31. Bedenk ook dat indien mensen eeuwig bij bewustzijn gepijnigd worden zij desalniettemin eeuwig zouden leven. Maar de bijbel zegt dat „het loon dat de zonde betaalt, is de dood, maar de gave die God schenkt, is eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer.” (Rom. 6:23)
|
Nu ben ik op een struikelblok belandt. Hoe verklaar jij deze verzen: ?
Openbaring 14 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.’
Openbaring 20 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
Bij de 2 verzen hierboven staat er een eeuwige pijniging beschreven.
Marcus 9 43 Als je hand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af: je kunt beter verminkt het leven binnengaan dan in het bezit van twee handen naar de Gehenna te moeten gaan, naar het onblusbare vuur.
Hier kan je het op 2 manieren opvatten. Of het onblusbare vuur waar mensen in geworpen worden zorgt ervoor dat je direct verdwijnt. Of 'onblusbare vuur' verwijst juist naar een pijn die voor altijd blijft duren omdat de zondaars in de poel geworpen worden en het vuur nooit uitgaat en de pijn altijd blijft.
|
|
|
|
|