|
ken
|
Geplaatst op 11-12-2011, 11:33 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 09-12-2011, 15:00 Baudolino schreef:
Mijns inziens kan een heilig geschrift nooit gedragingen veroordelen, het kan alleen aangeven wat de consquenties zijn van de inspiratie die ten grondslag ligt aan het handelen. Handelen slechts ten eigen bate, afgescheiden van anderen en ten koste van anderen is uiteindelijk (zelf)destructief. Handelen uit onbaatzuchtigheid en gedeelde liefde is een ode aan het bestaan en een bevestiging van het leven. Dat is ook de teneur van het Logion van Jezus in het Thomas evangelie dat ik eerder aanhaalde.
Daarmee wordt ook diefstal onder bepaalde omstandigheden van een zonde tot een deugd.
|
De Bijbel veroordeeld gedragingen als homosexsualiteit, overspel, laster, diefstal, afgoderij, hebzucht, dronkaards, beschimpers en afpersers.
De sanctie is geen toegang tot Gods koninkrijk op aarde. Degenen die met deze zaken oprecht stoppen, krijgen vergeving. Je mag dus zelf een keuze maken.
Je zoekt tevergeefs je “heil” bij apocriefen. Deze zijn in tegenspraak met de Bijbelse leer . Homosexualiteit is zelftzuchtig. Er zijn ook grote verschillen tussen. Zo kan je aan de hand van gekleurde banden om de arm zien, welke absurditeit een bepaalde “loverboy” in is. Prostitutie is nu eenmaal zelfzuchtig.
Een buurman is homo. Doordat het gehorig is, kan ik horen, wat er allemaal daar afspeelt. Na maandenlange heftige ruzies, waarbij de ander voortdurend werd vernederd, is de “alfa leader” vertrokken. Sindsdien is het net een duiventil, maar wel rustig.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Baudolino
|
Geplaatst op 11-12-2011, 21:47 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Nou, wat veel reacties weer. Ten eerste het voorbeeld van de homosexuele buurman: vind je het zelf ook niet een beetje tendentieus om het voorbeeld van je buurman als maatgevend voor alle homosexuele relaties te nemen? Er zijn legio heterosexuele huwelijken waarin net zo hard wordt gedomineerd en mishandeld. Ik zie niet helemaal wat dat met sexuele geaardheid te maken heeft. Verder de opmerking dat homosexuele relaties voortkomen uit zelfzuchtigheid: DUH, noem mij een liefdesrelatie die niet uit zelfzuchtigheid voortkomt. Je vergeet dat er naast die zelfzuchtigheid ook onvoorwaardelijke liefde bestaat, de behoefte en de wil om lief en leed met elkaar te delen. Ik heb nu 20 jaar zo'n relatie, waarin liefde en leed gedeeld worden. Ik heb momenteel erg veel steun aan mijn man, nu mijn moeder zich willens en wetens uitdroogt. Wij hebben net een middag van onderzoeken in het ziekenhuis achter de rug. Mijn man is er uiteraard, om zowel mij als mijn moeder te steunen. Wij zijn er voor elkaar, dat is geen zelfzucht, dat is onvoorwaardelijke liefde.
Verder zet ik mijn vraagtekens bij de geloofwaardigheid van de aangehaalde deskundigen. Ik moet de eerste deskundige nog tegenkomen die de term "Walgelijk" als een gevalideerd wetenschappelijk argument durft aan te voeren.
Verder zou ik jullie er nogmaals op willen wijzen dat in de canonieke boeken de meest gruwelijke details aangevoerd worden (doodstraf, stenigen, verkrachten, landjepik, oorlog voeren, op een zeer sadistische wijze de loyaliteit van een vader testen, intolerantie, marteling, wat dies meer zij) die, als ik ze letterlijk zou moeten nemen van de bijbel een zeer bloederig, wanstaltig en haatdragend boek maken. Gelukkig heb ik die neiging niet zo, maar jullie wel. Ik heb in de afgelopen periode gepoogd jullie te laten zien hoe innerlijk tegenstrijdig de teksten zijn als je ze letterlijk neemt. Dat geldt ook voor de apocriefe teksten. Lees ze met je hart, niet met je bevooroordeelde zelfingenomen ego.
Dat doe ik niet om mijn eigen heil zeker te stellen, of om jullie goedkeuring te krijgen. Ik wil jullie alleen maar laten zien dat jullie intolerantie van jezelf komt en niet van een heilig boek. En vooral omdat ik eindelijk weer eens gewoon over straat wil met mijn man, mijn bijzondere, liefdevolle en onbaatzuchtige man waar ik al 20 jaar van houd. Dat kan namenlijk niet. In Amsterdam west zijn het marrokaantjes die hun door de Qu'ran geïnspireerde haat over me heen gooien, in Dronten zijn het fundamentalistische zichzelf christenen noemende letterknechten als jullie die ons nakijken, commentaar leveren en discrimineren als we hand in hand lopen. Dat is wat jullie doen met een leer die geinspireerd is door liefde. En aangezien ik niet pretendeer een deskundige te zijn, durf ik voor een dergelijke verziekte levenshouding wel het woord Walgelijk in de mond te nemen. SHAME ON YOU
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 12-12-2011, 14:52 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 11-12-2011, 21:47 Baudolino schreef:
Verder zou ik jullie er nogmaals op willen wijzen dat in de canonieke boeken de meest gruwelijke details aangevoerd worden (doodstraf, stenigen, verkrachten, landjepik, oorlog voeren, op een zeer sadistische wijze de loyaliteit van een vader testen, intolerantie, marteling, wat dies meer zij) die, als ik ze letterlijk zou moeten nemen van de bijbel een zeer bloederig, wanstaltig en haatdragend boek maken. Gelukkig heb ik die neiging niet zo, maar jullie wel. Ik heb in de afgelopen periode gepoogd jullie te laten zien hoe innerlijk tegenstrijdig de teksten zijn als je ze letterlijk neemt. Dat geldt ook voor de apocriefe teksten. Lees ze met je hart, niet met je bevooroordeelde zelfingenomen ego.
|
Ik probeer je te laten zien, wat Gods wil is.
De Hebreeuwse geschriften gaan over het Joodse verbond. God had een verbond afgesloten met een volk voor zijn naam. Onder invloed van Heidense religies weken ze af van de overeenkomst.
Ze gingen de afgodische gruwelijkheden beoefenen en daar stond een straf op, die gewoon bekend was. Net zoals nu bekend is, dat God bepaalde dingen niet accepteert. Zij komen niet in Gods koninkrijk.
Mensen hebben een eigen wil en een vrije keuze. De gevolgen van een verkeerde keuze zijn duidelijk.
Apocriefe en mystieke teksten zijn erg populair. Zij leiden echter nooit naar Gods koninkrijk. Je mag dus kiezen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 12-12-2011, 17:50 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 11-12-2011, 11:13 ken schreef:
[...]Het apocriefe evangelie van Thomas bijvoorbeeld schrijft een aantal vreemde uitspraken aan Jezus toe, zoals de opmerking dat hij Maria zou transformeren in een man om het voor haar mogelijk te maken het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan.
Het Kindheidsevangelie van Thomas beschrijft de jonge Jezus als een gemeen kind dat de dood van een ander kind op zijn geweten had.
De apocriefe Handelingen van Paulus en Handelingen van Petrus leggen de nadruk op totale onthouding van geslachtsgemeenschap en beschrijven de apostelen zelfs als zouden ze er bij vrouwen op aandringen zich van hun man te laten scheiden.
Het evangelie van Judas schildert Jezus af als iemand die zijn discipelen uitlacht omdat ze in verband met een maaltijd tot God bidden.
Zulke opvattingen zijn in strijd met wat er in de canonieke boeken staat
Een deskundige op het gebied van de apocriefen, M.R. James, merkte op: „Er is geen sprake van dat iemand ze uit het Nieuwe Testament heeft gehouden: dat hebben ze zelf gedaan.
|
Het kindheidsevangelie van Thomas, is een heel ander geschrift, van veel latere oorsprong dat probeert het onbeschreven gedeelte van Jezus twaalfde tot dertigste jaar, waarin hij in de openbaarheid trad, in te vullen. Dat is dus heel wat anders dan het Evangelie van Thomas, dat uitspraken van Jezus, of die aan hem worden toegeschreven, bevat en die niet lang na zijn dood op schrift zijn gesteld.
Wat die vreemde uitspraak betreft:
Simon Petrus zei tot hem: Stuur Maria van ons weg, want vrouwen zijn het leven niet waard. Jezus zei: Zie, ik zal mij met haar verbinden en haar tot mens maken, opdat ook zij een levende geest worde, net als jullie mannen. Want ook iedere vrouw die mens wordt zal het koninkrijk der hemelen binnengaan. (Thomas 114)
"Een wederkerend punt van discussie is of Jezus zou hebben gezegd dat hij Maria tot mens zou maken, of tot man. Vaak wordt vertaald dat hij haar mannelijk zal maken. En dat wordt dan weer aangegrepen om te beweren dat ook de Jezus van het Thomas-evangelie een lage dunk van vrouwen had. Het betreft hier een vertaalprobleem. De teruggevonden koptische tekst van het Thomas-evangelie is een vertaling uit het Grieks. Bij die vertaling ontstaat een probleem voor de vertaling van het Griekse woord voor mens, antropos. Het koptisch kent geen passend onzijdig woord voor 'mens'. Daar waar in het Grieks antropos staat is dat in het koptisch steeds vertaald in 'man'." (bron: Bram Moerland)
Dat de rest je vreemd voorkomt is slechts een kwestie van begrijpen.
|
|
|
|
|
|
|
Baudolino
|
Geplaatst op 12-12-2011, 22:10 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Vincent, interessant dat je Bram Moerland aanhaalt. Op zijn site staat een toegankelijke vertaling van de logions van het evangelie van Thomas. Met commentaren en verwijzingen naar andere heilige geschriften, van Krishnamurti tot passages uit de canonieke bijbel. Maar: Jezus schreef zijn woorden in 't zand. Waren ze in steen gehouwen, dan was de waarheid van vandaag verworden tot het knellende harnas van morgen . De weinige momenten die ik heb mogen doorbrengen in Taizé hebben mij dat doen beseffen. Alleen het woordloze, oordeelloze en onvankelijke hart kan het Goddelijke begrijpen en daarmee het handelen in deze wereld inspireren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Baudolino
|
Geplaatst op 02-02-2012, 09:38 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Bij mijn weten is het doden van mensen ook zondig. Toch wordt daartoe opgeroepen, onder andere in Leviticus, dat ook vrijelijk wordt aangehaald in dit forum om homoseksualiteit te veroordelen. Dat betreft niet een spirituele dood, er wordt letterlijk opgeroepen tot het doden van zondigen. En dan niet door de hand van God, maar door de hand van mensen. In de voorgaande discussie werd ter verklaring opeens een historische en antropologische context aan de bijbel toegevoegd (dit is in de tijd van Mozes, zijn tijd, zijn cultuur: dat slaat niet op ons). Dat lijkt mij, in het licht van jullie dogmatische benadering niet helemaal correct. Nogmaals: ook deze geschriften zijn geschreven door mensen, en door de eeuwen heen vertaald en geïnterpreteerd door mensen. Door de Heilige Geest ingegeven wijsheid laat zich niet ondubbelzinnig vertalen middels de povere uitdrukkingsvaardigheid van mensen, ingekleurd door eigen voorkeuren, al dan niet bewust voorzien van een politieke agenda.
Dit bericht is gewijzigd op 02-02 09:56.
|
|
|
|
|
|
|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 02-02-2012, 11:10 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Romeinen 1 is duidelijk: homoseksualiteit is een straf.
5 Zij hebben de waarheid van God vervangen door de leugen, en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, Die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen. 26 Daarom heeft God hen overgegeven aan oneervolle hartstochten, want ook hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. 27 En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf. 28 En omdat het hun niet goeddacht God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan verwerpelijk denken, om dingen te doen die niet passen. 29 Ze zijn vervuld van allerlei ongerechtigheid, hoererij, boosaardigheid, hebzucht, slechtheid. Ze zijn vol afgunst, moord, ruzie, bedrog, kwaadaardigheid. 30 Kwaadsprekers zijn het, lasteraars, haters van God, smaders, hoogmoedigen, grootsprekers, bedenkers van slechte dingen, ongehoorzaam aan hun ouders, 31 onverstandigen, trouwelozen, mensen zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, onbarmhartig. 32 Zij kennen het recht van God, namelijk dat zij die zulke dingen doen de dood verdienen, en toch doen zij niet alleen zelf deze dingen, maar stemmen ook in met hen die ze doen.
|
|
|
|
Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. |
|
|
|
|
|
|
Baudolino
|
Geplaatst op 02-02-2012, 13:03 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dank voor je toelichting. Je neemt het niet zo letterlijk dat je voor de doodstraf voor zondaars bent.
Vreemd dat voor mij het omgekeerde lijkt te gelden: voordat ik uit de kast kwam, loog ik tegen mijn ouders, mijn broer, mijn medestudenten, mezelf. Het gif dat daarmee in mij ontsproot doodde langzaam mijn ziel. Toen ik uitkwam voor mijn liefde, was er weer ruimte om te ademen, en ontwaakte ik. Alleen als je zelf geconfronteerd wordt met gevoelens die je omgeving, en jijzelf, tot in de wortel niet lijkt te accepteren, ga je diep in je hart voelen wat die woorden en wat de mensen ermee doen je kunnen corrumperen. Diep in je hart voel je ook dat het niet zo bedoeld kan en mag zijn. Ik kan niet zeggen dat ik zonder zonde ben, maar de grootste zonde die ik mezelf en de mijnen aan kon doen, verraad aan mijn ware aard, die heb ik weggenomen.
En zo scheiden onze paden weer, elkaar betichtend van blinde onwetendheid.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 02-02-2012, 13:13 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 02-02-2012, 12:18 Statenvertaling schreef:
[...] Ja en nee. Allen verdienen de dood. Het loon van de zonde is de dood. Romeinen 6:23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.
|
De Mozaïsche wetten gaven aan, dat dat soort ernstige overtredingen met de dood bestraft dienden te worden.
Deze Goddelijke wet is door Jezus vervult en niet van toepassing op de hedendaagse situatie. Door iemand te doden schendt je het door God gegeven recht om te leven.
Romeinen 6:23 Want het loon dat de zonde betaalt, is de dood, maar de gave die God schenkt, is eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer.
Dit is van toepasssing als iemand sterft. Door zijn dood zijn de begane zonden vergeven. Wanneer de opstanding aan het einde der tijden, de laatste of jongste dag, plaatsvindt krijgen alle gestorvenen een opstanding,
Joh 5 28 Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.
Dingen die zij gedurende de duizend jaar, na de opstanding, hebben gedaan.
|
|
|
|
|
|
|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 02-02-2012, 13:18 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Op 02-02-2012, 13:13 ken schreef:
[...]De Mozaïsche wetten gaven aan, dat dat soort ernstige overtredingen met de dood bestraft dienden te worden.
Deze Goddelijke wet is door Jezus vervult en niet van toepassing op de hedendaagse situatie. Door iemand te doden schendt je het door God gegeven recht om te leven.
Romeinen 6:23 Want het loon dat de zonde betaalt, is de dood, maar de gave die God schenkt, is eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer.
Dit is van toepasssing als iemand sterft. Door zijn dood zijn de begane zonden vergeven. Wanneer de opstanding aan het einde der tijden, de laatste of jongste dag, plaatsvindt krijgen alle gestorvenen een opstanding,
Joh 5 28 Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.
Dingen die zij gedurende de duizend jaar, na de opstanding, hebben gedaan.
|
Klopt.
|
|
|
|
Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. |
|
|
|
|
|
|
|
|
christen2010
|
Geplaatst op 13-02-2012, 11:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Niet door eigen kennis, gevoel en ondervinding en dialoog met je zelf of mensen, maar alleen door het waarachtig geloof(vertrouwen) in Jezus Christus, ontvangt die mens de Heilige Geest, Die die mens leidt in en tot de volle Waarheid. Die Heilige Geest, Die overtuigt een mens eerst en vooral van zonde, die God vertoornt, Gerechtigheid, omdat God de zonde haat en wil en zal straffen aan de mens en oordeel, dat een mens uiteindelijk zal sterven, de eeuwige dood vanwege zijn of haar zonden en het ongeloof in Degene, Die God heeft gezonden om i.p.v. de doodstraf het eeuwige Leven wil schenken doordat Jezus Christus de Straf en de vloek op de zonden heeft willen dragen en dat is Genade en Gratie voor elk mens, die deze Aanbieding in geloof wil aannemen. Dan ontvangt een mens de Heilige Geest, Die een mens herschept in een nieuwe mens(wedergeboorte) en dat is een totaal ander leven(doen en laten) als in het oude "leven", dan gaat die mens de zonde leren haten en afleggen.. Ongeloof is uiteindelijk de oorzaak, dat een mens zelf kiest voor de eeuwige Dood! Dan is niet God de Oorzaak. De bijbel omschrijft de zonde, als ongehoorzaamheid van de mens aan God En vele zonden worden ook beschreven, zoals diefstal, moord, hoererij en homo-seksualiteit. Ook dat is zonde, die verzoend moet worden en vervolgens in geloof en gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord a f g e l e g d gaat en moet worden.
De bijbel is daar heel duidelijk in. satan en de ongelovige mens zullen blijven trachten de zonde een humaan beeld te geven en zelfs te verdedigen, maar dat is nu de leugen koesteren en aanhangen...
Dit bericht is gewijzigd op 13-02 11:22.
|
|
|
|
God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest! |
|
|
christen2010
|
Geplaatst op 15-02-2012, 08:22 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Twee Colombiaanse priesters die vorig jaar waren doodgeschoten, blijken vreemd genoeg daar zelf de opdracht voor te hebben gegeven. De priesters schakelden huurmoordenaars in, omdat een van de twee leed aan hiv. De twee geestelijken hadden waarschijnlijk een relatie met elkaar.
Enkele dagen voor de moord hebben de twee priesters nog geprobeerd samen zelfmoord te plegen door van een rots te springen., maar de moed ontbrak hen. Daarom headden ze besloten voor 15 miljoen pesos (6400 euro) huurmoordenaars in te schakelen. Dat meldt het Openbaar Ministerie in de hoofdstad Bogota.
De twee priesters werden een jaar geleden dood gevonden in een auto. Twee huurmoordenaars konden worden opgepakt aan de hand van telefoongesprekken met de priesters. (Redactie)
15/02/12 06u52
Bron AD
|
|
|
|
|
|
|
|
christen2010
|
Geplaatst op 15-02-2012, 10:09 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik wil hierbij aantonen waar de bijbel voor waarschuwt, en dan is er nog steeds de oproep in het Woord van God, dat mensen zich bekeren van hun boze werken en zich laten reinigen door het vergoten Bloed van het Lam, want Hij wil mensen redden van de eeuwige en Tweede Dood. Maar als een mens blijft volharden in wat de bijbel omschrijft als tegennatuurlijk en ongehoorzaam aan Gods Wil en Woord is daar het oordeel en dat geldt voor elk mens. Ook als ik nadat ik de kennis der Waarheid heb ontvangen en de overtuighing van zonde gerechtigheid en oordeel en ik keer terug naar mijn oude, zondige leven, dan is er ook voor mij geen weg terug, want dan is het ook voor mij onmogelijk mij nog te bekeren of te doen bekeren. En dan spreekt de bijbel ook over de vergelding die de mens in zichzelf ontvangt en dan is dit een voorbeeld van wat een mens doet die zich op deze weg begeeft...
Dit bericht is gewijzigd op 15-02 10:11.
|
|
|
|
|