Baudolino Geplaatst op 05-12-2011, 15:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

(Leviticus 20:13) En wanneer een man bij een manspersoon ligt zoals men bij een vrouw ligt, hebben beiden iets verfoeilijks gedaan. Zij dienen zonder mankeren ter dood gebracht te worden.

Klare taal lijkt me. Voor iemand die zich constant laat voorstaan op een hele letterlijke, no nonsense benadering van bijbelse teksten ben je nu wel heel erg aan het bewegen. Je impliceert nu dat mensen door hun eigen zondige handelen sterven. Dat staat niet in deze tekst: in deze tekst staat dat mensen die zondig handelen zonder mankeren ter dood gebracht moeten worden. Verder impliceer je dat door het offer van Jezus de Christus in feite een nieuwe era is aangebroken, waarin de oud testamentische schulden gekwijt zijn. Daarmee plaats je het oude testament in een historische context. Is het dan wel verstandig om teksten aan te halen uit het oude testament om over verschijnselen in de contemporaine wereld te spreken?

Verder impliceer je dat God nooit zo zou kunnen zijn. Al eerder heb je aangegeven dat God niet Liefde is. Wee hen die het pad kruisen van diegene wier handelen niet door liefde is bewogen.

meld dit bericht aan een moderator

christen2010 Geplaatst op 05-12-2011, 16:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het nieuwe TESTAMENT IS OOK DUIDELIJK OVER HOMOSEKSUALITEIT.
Als God iets betitelt als gruwel, dan is het het ongeloof en satan, die dit ter discussie stellen en willen uitspelen tegen de rechtvaardigheid en de liefde van God.
ik ervaar jou als iemand die een legitieme bevestiging zoekt van je zondige levenswandel en die zul je in de wereld genoeg vinden in de vorm van tolerantie, meedenkers, meevoelers, liefdefilosofen, humanisten, het C.O.C. enz, maar God, Jezus Christus, de Heilige Geest en die van Christus zijn en Hem belijden, zul je nimmer aan jouw kant vinden, en dan is het wie volg je, groep 1 of groep 2, maar dan heeft dat gevolgen voor je levenswandel en dan zul je opnieuw geboren zijn als je de Christus werkelijk gehoorzaamt en de zonde willen afleggen...omdat Hij een rein en geheiligd leven wil en maakt in je geest en jn je lichaam....

Dit bericht is gewijzigd op 05-12 16:07.

God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest! 
Baudolino Geplaatst op 05-12-2011, 16:14 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Enfin, we zijn er weer. Dat was weer een rondje met een open einde. We zijn weer met volle vaart langs elkaar gezoefd. Tot over een paar weken misschien.

christen2010 Geplaatst op 05-12-2011, 16:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Neen

Als jij je niet bekeert, zul je voor eeuwig verloren gaan, om de redenen, die ik je vanuit de Schriften heb aangetoond, maar jij wilt je niet bekeren, maar je zondige levenswandel handhaven en verdedigen, net als Adam en Eva in het begin..

Baudolino Geplaatst op 05-12-2011, 16:22 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

En jij wil geen antwoord geven op lastige vragen. Ga eens zelf denken, misschien begrijp je de schriften dan wat beter.

christen2010 Geplaatst op 05-12-2011, 16:28 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De Heilige Geest inspireert de christen en mij dus ook en dan wordt je denken gereinigd van het vruchteloze wereldse denken..

Statenvertaling Geplaatst op 05-12-2011, 16:58 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Jezus zei:"Wie van u zonder zonde is, werpe eerst de steen op haar."
Dat legitimeert echter geen overspel of homoseksualiteit, want Jezus zei ook "Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer."

Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. 
francois Geplaatst op 05-12-2011, 17:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

we hebbeb in deze tijd wetten en regels waar we aan moeten houden, als je wil leven naar gods wil dan is het verstandig geen relatie te hebben met mannen en voor vrouwen met vrouwen, de wet waar dit staat is de moizaanse wet die is op ons niet van toe passing maar wel wat jezus ons heeft geleerd, ik zal het anders zeggen jij bent vader van een gezin en jouw kinderen levenn naar de goede voorbeelden die jij hun geeft maar een doet dit niet dit zou jouw toch verdriet doen, god heeft ook verdriet als wij niet naar zijn wil leven. het gaat erom als je in overeen stemming met bijbelse beginselen wilt leven dan weet je wat je wel en niet mag en dan vind je het ook niet erg want je vertrouwd op god, hem erkennen en zijn zoon en wat hij al voor ons heeft gedaan.

christen2010 Geplaatst op 05-12-2011, 17:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dat imkpliceert, dat die vrouw dus niet bij die overspelige man blijft of omgekeerd, want dan zou zij weer opzettelijk zondigen, en dus verbreek je relatie met die man en dan doe je wat Jezus zegt.
En dan ontvang je ook geen stenen van God..

Baudolino Geplaatst op 06-12-2011, 08:55 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nou, dat klinkt alweer wat milder dan Leviticus, is het niet? Waarom haal je Leviticus aan, als je niet achter de tekst kan staan. Verder valt het me op dat wederom Jezus een nieuwe era heeft ingeluid. De wereld van het Oude Testament, met al haar mores en sores is weliswaar uitgebreid beschreven maar blijkbaar zijn niet alle wetten en bijbehorende handhaving (inclusief doodstraf) meer van toepassing. Dat is in een wereldse setting ook voorstelbaar: een samenleving verandert, hoewel de basisprincipes blijven bestaan. In de wereld van het Nieuwe Testament tierden het Romeinse machtsmisbruik en de bijbehorende uitwassen welig. De seksuele vrijheid in de Romeinse samenleving werd door de christenen in die tijd gezien als een uiting van decadentie, verval. Die era is inmiddels ook wel afgesloten. Onze era wordt gekenmerkt door grootschalige graaierigheid, en paniek over de financiele crisis van 10% van de wereldbevolking, terwijl 90% al decennialang niets had om een crisis in op te lopen. Dat noemen we geloof ik kapitalisme. Veel mensen zijn er inmiddels in geslaagd om onderscheid te maken tussen ongebreidelde seksuele graaierigheid en seksuele geaardheid, tussen het botvieren van lusten en het aangaan van een langdurige liefdesrelatie, of dat nu tussen personen van gelijk of verschillend geslacht gebeurt. Deze era staat voor haar eigen uitdagingen, heeft haar eigen mores en sores. En wat zijn die basisprincipes dan? Laat je leven inspireren door de liefde, door onbaatzuchtigheid en respect. Dat is nooit veranderd. De vertaling wel.
Enfin, nieuwe wijn in oude zakken, waarom verspil ik hier weer woorden? Omdat jullie homofobie de voedingsbodem vormt voor uitingen in deze samenleving die tegengesteld zijn aan de genoemde basisprincipes.

christen2010 Geplaatst op 06-12-2011, 09:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Een mens buiten God hanteert zijn of haar eigen principes van goed en kwaad en dan zie je wat er van wordt in de hedendaagse wereld, zoals perverse seksualiteit, overspel, hoererij, polygamie, bedrog, liegen, moorden en doden en HOMOSEKSUALITEIT.

Die leeft door De Geest van God, die haat de leugen en alles wat hierboven staat beschreven dus ook homoseksualiteit.
Bepalend is dat God spreekt alleen over een huwelijk tussen een man en een vrouw, zowel in het oude als het nieuwe testament(Genesis en de Efezebrief)
mensen buiten God in semi-religie hebben hun eigen godsdienstige bepalingen en verklaren liefde, wat God betitelt en ziet als ZONDE.

Het werelds denken is het denken van de Vorst van deze wereld, satan, die velen in zijn greep houdt met de leugen al vanaf de zondeval van Adam en Eva.
Ongeloof ontkent dit of geeft er een religieuze draai aan en zó verdraait men de Schriften naar hun eigen begeerlijkheid en denken.

ken Geplaatst op 06-12-2011, 10:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-04-2011, 11:46 Baudolino schreef:
Beste ikbenwieikben: ik ook. Ik heb gesproken, jullie hebben gesproken; de argumenten liggen daar. Zelfs als ik ervan overtuigd zou zijn dat de Poel des vuurs mij wacht, zou ik kiezen voor de liefde. Velen kiezen de brede snelweg, voor een zekere verlossing en snel succes.
Ik wil kort reageren.

Iedereen heeft een vrije wil en dus een vrije keuze. Jij hebt kennelijk gekozen voor een weg, die tegen de Bijbelse leer in gaat. Jou goed recht.

De Bijbel is echter één geheel, geen oud en een  nieuw gedeelte. Je kan dus nooit het “oude” gedeelte afwijzen.

Dit is de kern, van wat de Bijbel leert:
1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
11 Toch zijn sommigen van U dat geweest. Maar GIJ zijt rein gewassen, maar GIJ zijt geheiligd, maar GIJ zijt rechtvaardig verklaard in de naam van onze Heer Jezus Christus en met de geest van onze God.

De Bijbel maakt geen onderscheid tussen de diverse overtredingen.

Wanneer iemand een kleptomaan is, kan hij dan maar gewoon zijn gang blijven gaan?
Hoe zou jij reageren, als jij dat wist? Net doen of je dat niet door hebt en  hem bij jou thuis zijn gang laten gaan?

De poel des vuurs, door sommigen de hel genoemd, is wat anders dan men suggereert. Gehenna is een variatie daarvan en betekent dus niet meer dan het ophouden te bestaan.

Dan is het ook duidelijk, waarom overtreders van Gods geboden, niet in het koninkrijk kunnen komen.

Vers 11 laat ruimte open voor vergiffenis.

Baudolino Geplaatst op 06-12-2011, 11:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Bekijk de draad van de afgelopen dagen even, en zie de tegenstrijdigheden. Het was niet ik die in eerste instantie een onderscheid maakte tussen oud en nieuw. Dat onderscheid werd vooral gemaakt op het moment dat ik vroeg of jullie dan achter de doodstraf staan voor overtreders van God's geboden (Leviticus liegt er niet bepaald om). Toen werd er opeens een onderscheid naar historische context en volk/cultuur gemaakt. Niet door mij, hoewel ik een dergelijke benadering wel kan waarderen.

Het is jouw keuze om mij te vergelijken met een kleptomaan, of je dat nou baseert op een heilig geschrift of niet. Ware liefde mag van mij altijd voortbestaan, maar het feit dat in deze economie vormen van georganiseerde kleptomanie getolereerd, mogelijk zelfs aangemoedigd worden kan niet bepaald mijn goedkeuring wegdragen. De vergelijking die je maakt verbijstert me.

Volgens de wet van behoud van energie kan er niets ophouden te bestaan, het zal altijd voortleven in een andere context. Daar heb ik vrede mee.

Namaste

Vincent Geplaatst op 06-12-2011, 11:20 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-12-2011, 10:45 ken schreef:
[...]
De Bijbel is echter één geheel, geen oud en een  nieuw gedeelte. Je kan dus nooit het “oude” gedeelte afwijzen.

Dit is de kern, van wat de Bijbel leert:
1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
11 Toch zijn sommigen van U dat geweest. Maar GIJ zijt rein gewassen, maar GIJ zijt geheiligd, maar GIJ zijt rechtvaardig verklaard in de naam van onze Heer Jezus Christus en met de geest van onze God.

De Bijbel maakt geen onderscheid tussen de diverse overtredingen.

Wanneer iemand een kleptomaan is, kan hij dan maar gewoon zijn gang blijven gaan?
Hoe zou jij reageren, als jij dat wist? Net doen of je dat niet door hebt en  hem bij jou thuis zijn gang laten gaan?

Je kunt bepaalde gedeeltes zeker wel afwijzen. Jezus verwerpt zelf 'Oog om oog tand om tand'.
Christenen verwerpen verder de Joodse reinheidsvoorschriften.

Je maakt een vergelijking die totaal onrechtvaardig is. Je vergelijkt een iets onrechtmatig van iemand wegnemen met een toestand waarin beide instemmen, ingegeven door liefde.

Korinthiërs spreekt van onrechtvaardigen. Seks om de seks is een lust. Niet alleen voor homo's maar ook voor hetero's. Hoereren is een lust bevredigen. Overspelers zijn niet loyaal aan hun liefde en bevredigen een lust. Afgoden dienaars zijn niet loyaal aan hun God (in feite ook een vorm van overspel). Dieven nemen onrechtmatig iets van je weg. Hebzucht is het vergaren van wereldse materie. Dronkaards zijn zichzelf niet meer of verliezen hun remmingen. Beschimpers doen anderen pijn met woorden. Afpersers proberen iets onrechtmatig tegen de wil van iemand te verkrijgen.

Met al deze zonden doe je iemand anders of jezelf iets aan. Homoseksualiteit hoort niet in het rijtje thuis als dit uit liefde is. Daarom kan er hier alleen bedoeld worden mannen die bij mannen liggen uit lust.

Daarnaast kun je de passage uit Leviticus wel degelijk verwerpen. Openlijke homoseksuele relaties bestonden niet in die tijd. Als je je wilt beroepen op deze passage kun je niet het ene deel accepteren en het andere verwerpen. Baudolino geeft dat juist aan. De tekst gaat zelfs in tegen een belangrijk gebod. Gij zult niet doden. Onacceptabel en dus verwerpelijk.

christen2010 Geplaatst op 06-12-2011, 11:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wie dom is, dat hij nog dommer worde
wie onrein is dat hij nog onreiner worde
die hoereert met mannen, dat hij nog meer hoerere

dat die christen is nog meer christen worde

Vincent Geplaatst op 06-12-2011, 11:54 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wie blind is, dat hij ziende mag worden.

Baudolino Geplaatst op 06-12-2011, 12:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

45 Jezus sprak: "Men plukt geen druiven van doornen en verzamelt geen vijgen van distels. Zij brengen geen vrucht voort. Een goede man brengt goede waren voort uit zijn voorraadschuur, Een slechte man haalt slechte zaken tevoorschijn uit zijn voorraadschuur, zijn hart, en hij spreekt kwaad. Want uit de overvloed van zijn hart haalt hij slechtheid tevoorschijn".

Thomas evangelie

Namaste

Dit bericht is gewijzigd op 06-12 12:08.

ken Geplaatst op 09-12-2011, 10:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-12-2011, 11:04 Baudolino schreef:
Bekijk de draad van de afgelopen dagen even, en zie de tegenstrijdigheden. Het was niet ik die in eerste instantie een onderscheid maakte tussen oud en nieuw. Dat onderscheid werd vooral gemaakt op het moment dat ik vroeg of jullie dan achter de doodstraf staan voor overtreders van God's geboden (Leviticus liegt er niet bepaald om). Toen werd er opeens een onderscheid naar historische context en volk/cultuur gemaakt. Niet door mij, hoewel ik een dergelijke benadering wel kan waarderen.

Het is jouw keuze om mij te vergelijken met een kleptomaan, of je dat nou baseert op een heilig geschrift of niet. Ware liefde mag van mij altijd voortbestaan, maar het feit dat in deze economie vormen van georganiseerde kleptomanie getolereerd, mogelijk zelfs aangemoedigd worden kan niet bepaald mijn goedkeuring wegdragen. De vergelijking die je maakt verbijstert me.

Volgens de wet van behoud van energie kan er niets ophouden te bestaan, het zal altijd voortleven in een andere context. Daar heb ik vrede mee.
Ik probeer het Bijbelse standpunt te laten zien. de meeste mensen verwerpen dat.

Op dit moment is er geen doodstraf op het overtreden van Gods geboden.  Wil dat dan zeggen, dat overtredingen van Gods geboden straffeloos blijft? Nee.

De Bijbel wind er geen doekjes om.

1 Korinthiërs 6:
9  Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,

De sanctie is dus geen toegang tot Gods (aardse) koninkrijk.

Babylon de grote (alle  religie die sporen uit het oude Babylon bevat) en de koningen der aarde met hun legers krijgen dat ook niet. De menselijke regeringen zullen door een hemelse regering worden vervangen.

Ik vergelijk je niet met een kleptomaan. Ik vraag naar jouw reactie naar een ander aspect van een soort van gedrag, die de Bijbel niet goedkeurt.

Natuurlijk wijs je dat af.  Ook God maakt geen onderscheid tussen soorten van overtredingen.

ken Geplaatst op 09-12-2011, 10:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-12-2011, 11:43 christen2010 schreef:
Wie dom is, dat hij nog dommer worde
wie onrein is dat hij nog onreiner worde
die hoereert met mannen, dat hij nog meer hoerere

dat die christen is nog meer christen worde
Wat een zelfkennis.

ken Geplaatst op 09-12-2011, 10:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-12-2011, 12:04 Baudolino schreef:
45 Jezus sprak: "Men plukt geen druiven van doornen en verzamelt geen vijgen van distels. Zij brengen geen vrucht voort. Een goede man brengt goede waren voort uit zijn voorraadschuur, Een slechte man haalt slechte zaken tevoorschijn uit zijn voorraadschuur, zijn hart, en hij spreekt kwaad. Want uit de overvloed van zijn hart haalt hij slechtheid tevoorschijn".

Thomas evangelie
Waarom een apocrief citeren i.p.v. Jezus zelf?

Baudolino Geplaatst op 09-12-2011, 12:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het is alleen een apocrief omdat een groepje Mensen dat zo bepaald heeft. De gnostische evangelieën waren dit groepje niet zo welgevallig, omdat zij zich in hun machtige positie bedreigd zagen.

Vincent Geplaatst op 09-12-2011, 14:14 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Inderdaad. Het Thomas evangelie is (qua datering van het origineel) ouder dan de andere evangeliën, bevat louter uitspraken van Jezus en in de andere jongere evangeliën komen deze uitspraken vaak weer terug in volledige verhalen. De uitspraken komen waarschijnlijk uit de mondeling overlevering die het zogenaamde Q-evangelie vormen.

Het is dus op dezelfde manier geïnspireerd als de evangeliën die wel in de canon zijn opgenomen. Maar over de totstandkoming van de canon hebben we het al ruimschoots gehad.

Dit bericht is gewijzigd op 09-12 14:15.

Baudolino Geplaatst op 09-12-2011, 15:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 09-12-2011, 10:40 ken schreef:
[...]Ik probeer het Bijbelse standpunt te laten zien. de meeste mensen verwerpen dat.

Op dit moment is er geen doodstraf op het overtreden van Gods geboden.  Wil dat dan zeggen, dat overtredingen van Gods geboden straffeloos blijft? Nee.

De Bijbel wind er geen doekjes om.

1 Korinthiërs 6:
9  Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,

De sanctie is dus geen toegang tot Gods (aardse) koninkrijk.

Babylon de grote (alle  religie die sporen uit het oude Babylon bevat) en de koningen der aarde met hun legers krijgen dat ook niet. De menselijke regeringen zullen door een hemelse regering worden vervangen.

Ik vergelijk je niet met een kleptomaan. Ik vraag naar jouw reactie naar een ander aspect van een soort van gedrag, die de Bijbel niet goedkeurt.

Natuurlijk wijs je dat af.  Ook God maakt geen onderscheid tussen soorten van overtredingen.

Ik vind het nogal slordig om, als klaarblijkelijk het ene citaat niet goed meer te verdedigen is, maar naar een ander over te stappen. Bovendien toon je hiermee mijns inziens aan dat er sprake is van contextuele wisselingen. Dan is het moeilijk vol te houden dat op dat niveau de Bijbel een verzameling universeel geldende geschriften is. En het toont aan dat je daarmee ook, op dit niveau gelezen, de uitspraken echt in hun context zult moeten plaatsen. In een historisch/sociologische en politieke context geplaatst, is het voorstelbaar dat homosexualiteit werd veroordeeld. Het stond synoniem aan de verspilzucht en liederlijkheid van de Romeinen, hartgrondig verfoeid door de christenen.

In het Thomas evangelie spreekt Jezus eveneens, zijn woorden zijn hier wat minder bepaald door een historische of politieke context, de vertaling van zijn inspiratie is universeler. Als zodanig zal de goede verstaander (= de verstaander van de esoterische laag) deze woorden ook in de canonieke bijbelboeken tegenkomen.

Mijns inziens kan een heilig geschrift nooit gedragingen veroordelen, het kan alleen aangeven wat de consquenties zijn van de inspiratie die ten grondslag ligt aan het handelen. Handelen slechts ten eigen bate, afgescheiden van anderen en ten koste van anderen is uiteindelijk (zelf)destructief. Handelen uit onbaatzuchtigheid en gedeelde liefde is een ode aan het bestaan en een bevestiging van het leven. Dat is ook de teneur van het Logion van Jezus in het Thomas evangelie dat ik eerder aanhaalde.

Daarmee wordt ook diefstal onder bepaalde omstandigheden van een zonde tot een deugd.

ken Geplaatst op 11-12-2011, 11:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 09-12-2011, 12:42 Baudolino schreef:
Het is alleen een apocrief omdat een groepje Mensen dat zo bepaald heeft. De gnostische evangelieën waren dit groepje niet zo welgevallig, omdat zij zich in hun machtige positie bedreigd zagen.
Of iets wel of niet apocrief is, wordt bepaald door de inhoud. Niet door mensen.

Apocrief betekent verborgen. De Bijbel is niet verborgen, maar openbaar.

Door de inhoud te vergelijken met andere bronnen, zie kje dat ze tegenstrijdih en afwijkend zijn. Ze hebben hooguit wat hystorische waarde.

Pas in de 4e of  5e eeuw werd door inzet van Augustinus de apocriefen aan de canon toegevoegd, alhoewel hij wist  dat er een groot onderscheid was met de geïnspireerde boeken.
In geen enkel apocrief boek kan je profetieën vinden. Leringen zijn in tegenspraak met de leer uit de canon en zijn tegenstrijdig.

Sommig apocriefe schrijvers doen net aslof het werk door iemand anders is geschreven. Ook de schrijfstijl is tegenstrijdig met de canon.

In The Interpreter’s Dictionary of the Bible (Deel 1, blz. 166) staat over zulke postapostolische apocriefe geschriften het volgende commentaar: „Vele ervan zijn triviaal, sommige zijn hoogst theatraal, sommige zijn weerzinwekkend, ja, verfoeilijk” (Onder redactie van G. A. Buttrick, 1962).

En in Funk and Wagnalls New Standard Bible Dictionary (1936, blz. 56) staat: „Ze zijn een vruchtbare bron voor heilige legenden en kerkelijke tradities geweest. In deze boeken moeten wij de oorsprong van enkele dogma’s van de Rooms-Katholieke Kerk zoeken.”

ken Geplaatst op 11-12-2011, 11:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 09-12-2011, 14:14 Vincent schreef:
Inderdaad. Het Thomas evangelie is (qua datering van het origineel) ouder dan de andere evangeliën, bevat louter uitspraken van Jezus en in de andere jongere evangeliën komen deze uitspraken vaak weer terug in volledige verhalen. De uitspraken komen waarschijnlijk uit de mondeling overlevering die het zogenaamde Q-evangelie vormen.

Het is dus op dezelfde manier geïnspireerd als de evangeliën die wel in de canon zijn opgenomen. Maar over de totstandkoming van de canon hebben we het al ruimschoots gehad.
Het apocriefe evangelie van Thomas bijvoorbeeld schrijft een aantal vreemde uitspraken aan Jezus toe, zoals de opmerking dat hij Maria zou transformeren in een man om het voor haar mogelijk te maken het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan.

Het Kindheidsevangelie van Thomas beschrijft de jonge Jezus als een gemeen kind dat de dood van een ander kind op zijn geweten had.

De apocriefe Handelingen van Paulus en Handelingen van Petrus leggen de nadruk op totale onthouding van geslachtsgemeenschap en beschrijven de apostelen zelfs als zouden ze er bij vrouwen op aandringen zich van hun man te laten scheiden.

Het evangelie van Judas schildert Jezus af als iemand die zijn discipelen uitlacht omdat ze in verband met een maaltijd tot God bidden.

Zulke opvattingen zijn in strijd met wat er in de canonieke boeken staat

Een deskundige op het gebied van de apocriefen, M.R. James, merkte op: „Er is geen sprake van dat iemand ze uit het Nieuwe Testament heeft gehouden: dat hebben ze zelf gedaan.

1 2 3 4 ... 11