Israel Geplaatst op 29-12-2010, 19:35 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Shaloom lezers,

Ik zit met een paar vragen in mijn maag:

1- Ik kan nergens vinden in het OT dat men moet gaan geloven in "de Zoon van God" die voor ons zal sterven en de wet (613 geboden en verboden) ontbinden? Terwijl God altijd luid en duidelijk is.

2- In oude testament staan regels voor het offeren. Jezus als offer voldoet niet aan deze regels.
A) Hij was niet gaaf, hij was namelijk in elkaar geslagen.
B) Hij is niet op de juiste wijze geslacht.
C) Hij is niet op de juiste plek geofferd.
D) Er staat geschreven dat God geen behagen heeft in mensen offers!
Hoe kan Jezus offer dan verzoening brengen aan de mensheid.

vr.gr.
Israel

meld dit bericht aan een moderator

Statenvertaling Geplaatst op 29-12-2010, 20:19 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 29-12-2010, 19:35 Israel schreef:
Shaloom lezers,

Ik zit met een paar vragen in mijn maag:

1- Ik kan nergens vinden in het OT dat men moet gaan geloven in "de Zoon van God" die voor ons zal sterven en de wet (613 geboden en verboden) ontbinden? Terwijl God altijd luid en duidelijk is.

Hij heeft de wet ook niet ontbonden. Kun je nergens in het OT iets vinden over de messias?

Op 29-12-2010, 19:35 Israel schreef:

2- In oude testament staan regels voor het offeren. Jezus als offer voldoet niet aan deze regels.
A) Hij was niet gaaf, hij was namelijk in elkaar geslagen.
B) Hij is niet op de juiste wijze geslacht.
C) Hij is niet op de juiste plek geofferd.
D) Er staat geschreven dat God geen behagen heeft in mensen offers!
Hoe kan Jezus offer dan verzoening brengen aan de mensheid.

vr.gr.
Israel

Hij is niet op die wijze te vergelijken met de dieren die geofferd werden en ook niet met de manier waarop.

Je moet jesaja 53 eens gaan lezen.

Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. 
christen2010 Geplaatst op 29-12-2010, 20:27 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

2 En Hij zeide: Neem nu uw zoon, uw enige, dien gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moria, en offer hem aldaar tot een brandoffer, op een van de bergen, dien Ik u zeggen zal.Genesis 22:

5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst; Jesaja 9
7 Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.(Jesaja 53)
15 Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen; Deuteronomium 18 vers 15.

Een offerdier dat geslacht wordt wordt versneden in allerlei delen, zo ook Christus op het kruis van Golgotha.

God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest! 
christen2010 Geplaatst op 29-12-2010, 20:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ben gekomen om de wet te vervullen zegt Jezus Christus en deed Jezus Christus, en dat is geen ontbinden, dat is een joods, theologisch verzinsel!

Israel Geplaatst op 30-12-2010, 08:54 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo

Dank voor je reactie.

Statenvertaling: "Hij heeft de wet ook niet ontbonden. Kun je nergens in het OT iets vinden over de messias?"

Tuurlijk vind ik genoeg in de tenach en OT over de messias. Mesias maar als je naar de betekenis van messias kijkt. Hoeft dit niet automatisch een Zoon van God te zijn. Ik ben dus opzoek (in OT) naar bewijzen dat God de Vader zijn Zoon zou zenden.
Als zoon wordt in OT het volk Israel en Adam genoemd.

Statenvertaling: "Je moet jesaja 53 eens gaan lezen."

Wat meteen opvalt aan hoofdstuk 53 is dat het in de verleden tijd geschreven is. Zo begin vers 3 bijvoorbeeld met "Hij werd veracht…". Dit is vreemd als het hier om een profetie zou gaan, de voorspelde gebeurtenissen vinden immers in de toekomst plaats. Dan zou er in vers 3 dus gestaan moeten hebben "Hij zal veracht worden…". Het is dus logischer dat deze tekst verwijst naar iets wat al gebeurd is, in plaats van naar iets wat nog moet komen (zoals Jezus, die pas eeuwen later leefde).
Ik denk bijvoorbeeld het volk Israel.

Beblessed,
Israel

Dit bericht is gewijzigd op 30-12 09:13.

Israel Geplaatst op 30-12-2010, 09:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 29-12-2010, 20:31 christen2010 schreef:
Ik ben gekomen om de wet te vervullen zegt Jezus Christus en deed Jezus Christus, en dat is geen ontbinden, dat is een joods, theologisch verzinsel!

Paulus denkt daar in het NT heel anders over. Het NT spreekt zichzelf vaak tegen. Er staan ook veel dingen in die niet in overeenstemming zijn met de Tenach! Maar Paulus heeft de plank o.b.v. het OT vaker volledig misgeslagen.

bijvoorbeeld:

1- In Matt. 2:23 staat  "en, daar gekomen, vestigde hij zich in een stad, genaamd Nazaret, opdat in vervulling zou gaan hetgeen door de profeten gesproken is, dat Hij Nazoreeer zou heten.". Nergens staat dit in de profetieën (in de Tenach, of andere Joodse geschriften) voorzegt.

2- Ga 3:24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Is in tegenspraak met Matt. 5:17-20 "17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. 20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan." Paulus ontkracht de thora terwijl Jezus zich daar tegen uit spreekt in dat gedeelte.

vr.gr.
Israel

Israel Geplaatst op 30-12-2010, 09:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

By the Way:
De profetie dat een jonge vrouw zou baren in Jesaja 7:14, is in het volgende hoofdstuk al in vervulling gegaan.
Maagd en jonge vrouw zijn in het hebreeuws twee totaal verschillnde woorden..

Israel Geplaatst op 30-12-2010, 09:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 29-12-2010, 20:27 christen2010 schreef:
2 En Hij zeide: Neem nu uw zoon, uw enige, dien gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moria, en offer hem aldaar tot een brandoffer, op een van de bergen, dien Ik u zeggen zal.Genesis 22:

5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst; Jesaja 9
7 Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.(Jesaja 53)
15 Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen; Deuteronomium 18 vers 15.

Een offerdier dat geslacht wordt wordt versneden in allerlei delen, zo ook Christus op het kruis van Golgotha.

Gen 22:12 gaat over een beproeving van Abraham. In de volgende vers voorziet God in een ram.

Deu 18:15 Het gaat hier om het moment dat Gods volk, Israel, in het  beloofde land aan komen. Waarschijnlijk wordt hier Jozua bedoelt. Het boek handelingen haalt deze tekst foutief aan het wordt uit verband gerukt.

christen2010 Geplaatst op 30-12-2010, 10:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

God roept op tot mens-offer aan Abraham, dus kennelijk wil Hij dat...
Jozua is niet meer, en Jezus Christus, De Yoshua is in eeuwigheid gezeten aan de Rechterhand van God de Vader!

christen2010 Geplaatst op 30-12-2010, 10:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Niemand verstaat de Schriften dan door wedergeboorte, want vanuit ons natuurlijk verstand kunnen wij niet verstaan, de bedoelingen en het handelen van God, al praat ik en schrijf ik tot in het  "oneindige" dan nog zul en kun je het niet verstaan.

Statenvertaling Geplaatst op 30-12-2010, 11:15 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 30-12-2010, 08:54 Israel schreef:
Hallo

Dank voor je reactie.

Statenvertaling: "Hij heeft de wet ook niet ontbonden. Kun je nergens in het OT iets vinden over de messias?"

Tuurlijk vind ik genoeg in de tenach en OT over de messias. Mesias maar als je naar de betekenis van messias kijkt. Hoeft dit niet automatisch een Zoon van God te zijn. Ik ben dus opzoek (in OT) naar bewijzen dat God de Vader zijn Zoon zou zenden.
Als zoon wordt in OT het volk Israel en Adam genoemd.

Het hoeft inderdaad niet automatisch een Zoon te zijn maar het hoeft ook niet automatisch GEEN Zoon te zijn.

Statenvertaling: "Je moet jesaja 53 eens gaan lezen."

Wat meteen opvalt aan hoofdstuk 53 is dat het in de verleden tijd geschreven is. Zo begin vers 3 bijvoorbeeld met "Hij werd veracht…". Dit is vreemd als het hier om een profetie zou gaan, de voorspelde gebeurtenissen vinden immers in de toekomst plaats. Dan zou er in vers 3 dus gestaan moeten hebben "Hij zal veracht worden…". Het is dus logischer dat deze tekst verwijst naar iets wat al gebeurd is, in plaats van naar iets wat nog moet komen (zoals Jezus, die pas eeuwen later leefde).
Ik denk bijvoorbeeld het volk Israel.

Beblessed,
Israel

Dit bericht is gewijzigd op 30-12 09:13.

Jesaja 53 kan niet van toepassing zijn op het volk israel, dat wordt heel duidelijk als je de tekst leest. Wie wordt dan met 'ons' en 'wij' bedoeld als het om het volk israel gaat?

Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. 
Eliyahu Geplaatst op 01-05-2011, 15:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 29-12-2010, 20:19 Statenvertaling schreef:
[...]
Je moet jesaja 53 eens gaan lezen.

Bs'd

Hoe kom jij er bij dat Jesaja 53 over de messias spreekt?

Er is geen enkele aanwijzing dat Jesaja 53 over de messias zou spreken.

Lees hier over wie het wel spreekt;   http://bergzion.freewebpage.org/Jesaja53.html

Eliyahu

"Tien mannen uit de volken zullen een Jood bij de mantel grijpen zeggende: Wij willlen met u gaan, want we hebben gehoord dat God met u is." Zach 8:23 
christen2010 Geplaatst op 02-05-2011, 07:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het gaat over een Lam dat geslacht is, voor de zonden der mensheid, Israel is niet geslacht en kan onmogelijk hierop vasn toepassing zijn

Eliyahu Geplaatst op 27-10-2011, 12:27 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-05-2011, 07:45 christen2010 schreef:
Het gaat over een Lam dat geslacht is, voor de zonden der mensheid, Israel is niet geslacht en kan onmogelijk hierop vasn toepassing zijn

Bs'd

Even de puntjes op de i zetten.

Waar zie jij in Jesaja 53 een lam dat geslacht gaat worden voor de zonden van de mensheid?

En zie hier waarom Jesaja 53 onmogelijk over JC kan gaan:

“Zie, mijn knecht zal voorspoedig zijn;”   Het christendom  gelooft dat dit JC is.  Het christendom  gelooft dat JC de ene God is.  Dus God is zijn eigen knecht?

“Zoals velen zich over u ontzet hebben – zozeer misvormd, niet meer menselijk was zijn verschijning”

Wanneer was dit ook al weer het geval met JC?

“Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte”

Wanneer was JC ziek?

“ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.”

Was hij volgens het NT niet  een zeer geziene prediker die te midden van een grote schare aanhangers zijn intrede in Jeruzalem maakte?

Een misvertaling: NBG: “Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.  Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden.”

Let op het woord “echter”: “wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene”  Wat betekent “echter”?  Volgens de on-line Van Dale:

“ech·ter (bw.)  [ter uitdrukking van een beperkende tegenstelling] => niettemin, evenwel, (e)doch, nochtans”

Maar laat dat woordje “echter”, wat de indruk geeft dat de opvatting  van het volk Israel fout was, nergens te vinden zijn in het hebreeuws....  

“Maar om onze overtredingen werd hij doorboord”

Wat betekent “maar”?  Van Dale:

maar1

I {het ~}

1 tegenwerping, bedenking

II {de ~}

1 mare

maar2 (bw.)

1 slechts

2 inderdaad, nogal, toch

3 [om twijfel uit te drukken]

4 [om een wens uit te drukken]

5 [als aanmaning of waarschuwing]

6 aanhoudend, altijd door => almaar

Wederom een tegenwerping, een bedenking. Er wordt gesuggereerd dat de opvatting van het volk Israel fout was.  Maar het woord “maar” is in het hebreeuws nergens te vinden. Er staat daar dus gewoon: “Waarlijk,  onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; en wij hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.  En om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld;”

“als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.”

Deed zijn mond niet open?  “En toen Hij dit zeide, gaf een van de dienaars, die erbij stond, Jezus een slag in het gelaat en zeide: Antwoordt Gij zó de hogepriester?  Jezus antwoordde hem: Indien Ik verkeerd gesproken heb, geef aan wat verkeerd was, maar indien het goed was, waarom slaat gij Mij?”  Joh 18:22

Toen hij aan het kruis hing  klaagde hij God, dat is zichzelf, aan.  Hij vroeg: Waarom heb ik mezelf verlaten?     “En op het negende uur riep Jezus met luider stem: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?” Markus 15:34  

Hoe bedoelt u: “Hij deed zijn mond niet open”?

“Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hen geweest.”

Dit is het duidelijkste bewijs dat het niet over de messias kan gaan: Er staat: “Om de overtreding van mijn volk is de plaag op HEN (meervoud)  geweest”

Dit is de zoveelste christelijke misvertaling.  Het meervoud past hier natuurlijk niet in het cristelijke straatje, en daarom wordt er een enkelvoud van gemaakt.  Maar hier is het dus heel duidelijk dat het volk Israel werd gestraft voor de zonden van het volk Israel.

Het hebreeuwse woord wat hier gebruikt is is “lamo”, en het betekent “voor hun”.

Voor de liefhebber; het woord "lamo" is ook te vinden in o.a: Genesis 9:26-27: “Ook sprak hij: Geloofd zij de Heer, de god van Sem, en Kanaan zij HUN tot slaaf! God breide Jafeth uit; hij wone in Sems tenten, en Kanaan zij HUN tot slaaf!”
Deut 32:32 + 35, “hun druiven zijn giftige druiven, bitter zijn HUN trossen.”  Letterlijk: “bittere trossen zijn er VOOR HEN”

“snel komt nader wat OVER HEN is beschikt.”

Deut 33:2;  “Hij zeide: De HERE is gekomen van Sinai en OVER HEN opgegaan uit Seïr;”

Het woord “lamo”, hetgeen betekent “voor hun” of “op hun” wordt verder nog gebruikt in Jesaja 16:4, 26:14 + 16, 35:8, Psalm 119:165, en andere plaatsen.

“En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn stervens”.

Wederom een meervoud wat aangeeft dat het niet over 1 persoon kan gaan.  De meeste vertalingen geven hier het  woord “dood”,  enkelvoud.  Maar het woord “dood” staat toch echt in het meervoud.

Als je gelooft dat deze tekst gaat over een heel volk dan zijn die meervouden geen probleem, maar als je wil volhouden dat het over de messias gaat, dan zit je dus in de problemen.  Tenzij natuurlijk het christendom nu gaat beweren dat God niet 1 keer maar meerdere keren is doodgegaan.  

“bij goddelozen werd zijn graf gesteld, bij onderdrukkers zijn grafheuvel, hoewel hij geen geweld had gepleegd”

Geen geweld gepleegd?  “En Hij maakte een zweep van touw en dreef allen uit de tempel, de schapen en de runderen; en het geld van de wisselaars wierp Hij op de grond en hun tafels keerde Hij om.”  Joh 2:15

“Maar het behaagde J-H-W-H hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek.”

Dus het was de wil van God om zichzelf te verbrijzelen?

“Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben”  God maakt zichzelf een schuldoffer om zichzelf te verzoenen?

God is zo boos op zijn zondige schepselen dat hij ze pas kan vergeven als hij zijn schepselen godsmoord heeft laten plegen, als hij zichzelf heeft laten slachten door zijn schepselen, dan is het OK en kan hij ze wel vergeven?

“zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben”

JC ziet zijn nakomelingen?   Hij was nooit getrouwd; hoe deed ie dat?

Een lang leven hebben?  God had een lang leven?  Maar hij werd vermoord toen hij net 30 was???

“Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen”

God geeft zichzelf buit tezamen met machtigen?  Wanneer is dat JC ten deel gevallen?

En dit alles terwijl er TOTAAL GEEN BIJBELS BEWIJS IS dat Jesaja 53 over de messias spreekt???

Terwijl de messias NERGENS in Jesaja, NERGENS in het hele OT aangeduid wordt als "de knecht van God"???

Is het nou echt zo moeilijk om te zien dat dit allemaal gekkigheid is?

Is het nou echt zo moeilijk om te zien dat je 2 goden hebt, de Vader en JC???

En dan toch volhouden dat je maar 1 God aanbid?  Hoe gehersenspoeld moet je zijn om daar in te geloven?

Lees hier wat er loos is in Jesaja 53:   http://Jesaja53.notlong.com

Eliyahu.

"Tien mannen uit de volken zullen een Jood bij de mantel grijpen zeggende: Wij willlen met u gaan, want we hebben gehoord dat God met u is." Zach 8:23