Statenvertaling Geplaatst op 20-10-2011, 08:45 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 19-10-2011, 23:30 Azarja schreef:
[...]

Waarom kun je niet eerlijk toegeven dat het een door tegenstanders listig uit zijn verband gekozen citaat is. Ik heb je ook dit laten zien wat notabene in hetzelfde artikel stond geschreven:

Dit bericht is gewijzigd op 19-10 23:31.

De context verandert er niet zoveel aan! Er staat wel dat Bijbellezen belangrijk is, maar daaraan vooraf gaat een verheerlijking van het eigen materiaal en de waarschuwing dat Bijbellezen niet in de plaats mag komen van het gebruik van dat geweldige materiaal.

meld dit bericht aan een moderator

Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. 
Azarja Geplaatst op 20-10-2011, 10:56 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 20-10-2011, 08:45 Statenvertaling schreef:
[...]
De context verandert er niet zoveel aan! Er staat wel dat Bijbellezen belangrijk is, maar daaraan vooraf gaat een verheerlijking van het eigen materiaal en de waarschuwing dat Bijbellezen niet in de plaats mag komen van het gebruik van dat geweldige materiaal.

De context verandert alles! „Vergeet nooit dat de bijbel onze maatstaf is en dat hoezeer het ook waar is dat onze hulpmiddelen ons door God geschonken zijn, het ’hulpmiddelen’ zijn en geen vervanging voor de bijbel.”

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
Azarja Geplaatst op 20-10-2011, 11:10 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ook uit de lectuur:

Behalve dat we anderen helpen in de bijbel te geloven, moeten we ook zelf de tijd nemen om er geregeld in te lezen. Doe je dat? Van alle boeken die ooit geschreven zijn, is de bijbel het belangrijkste. - einde citaat.

en:

De menselijke geschiedenis toont aan dat de mens afgescheiden van God zijn schreden niet succesvol kan richten (Jer. 10:23). Alleen de bijbel verschaft de leiding die de mens nodig heeft. Hij geeft leiding met betrekking tot de moraal door aan te tonen wat God veroordeelt en wat hij goedkeurt (Gal. 5:19-23). Hij blijkt een uiterst praktische hulp te zijn te midden van een wereld die alle morele beperkingen heeft afgeworpen. Hij helpt ons Gods zienswijze te verkrijgen en hem te behagen.
Is het niet duidelijk waarom dit Boek der boeken het belangrijkste leerboek voor de mensheid dient te zijn? Vooral christenen hebben er heel veel belangstelling voor dit Boek, dat is geschreven door Degene tot wie Gods Zoon zei: „Uw woord is waarheid”, te onderzoeken (Joh. 17:17). Hoe beter u de zesenzestig boeken van de bijbel leert kennen, des te meer u ervan overtuigd zult geraken dat de bijbel de goddelijke Gids voor de mens is. - einde citaat.

en:

De bijbel is het belangrijkste en wijdst verspreide boek dat er bestaat. Op zijn bladzijden staan de antwoorden op de meest ingewikkelde problemen die de mens heeft ondervonden of nog zal ontmoeten. De praktische toepasbaarheid van de in de bijbel gegeven raad is ongeëvenaard. De morele maatstaven die hij voorstaat, zijn onovertroffen. Zijn boodschap is krachtig en nuttig. Dit boek van onvergelijkelijke waarde verdient het van de plank genomen te worden en met nauwlettende aandacht zorgvuldig te worden onderzocht. . . .
De bijbel is het voornaamste middel waarvan de Schepper zich bedient om zijn wil en voornemen aan de mensheid mee te delen, en er wordt in uiteengezet hoe wij ieder afzonderlijk in dat voornemen passen. Er staan gebeurtenissen uit het verleden in opgetekend, en hij geeft een helder beeld van de toekomst. De bijbel maakt duidelijk wat de juiste leer is en geeft uitsluitsel over wat wij wel of niet dienen te geloven (Handelingen 17:11; 2 Timotheüs 3:16, 17). - einde citaten.

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
ramon Geplaatst op 20-10-2011, 11:21 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 20-10-2011, 08:45 Statenvertaling schreef:
[...]

Beste  SV

Ik hoop voor ons toch echt wel dat we weten wat belangrijker is. Als je het beter weet moet je dat gewoon doen.
En het is zeker geweldig materiaal! Maar dat is subjectief uiteraard. (moet je het wel gelezen hebben)

Vr.gr. Ramon

ramon Geplaatst op 20-10-2011, 11:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

doel van De Wachttoren, zoals dat op blz. 2 van elke uitgave staat vermeld, is aan te sporen tot „geloof in de thans regerende Koning, Jezus Christus, wiens vergoten bloed voor de mensheid de weg opent tot eeuwig leven”.

Dus geen substituut voor de bijbel. Wees gerust

Statenvertaling Geplaatst op 20-10-2011, 12:06 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 20-10-2011, 10:56 Azarja schreef:
[...]

De context verandert alles! „Vergeet nooit dat de bijbel onze maatstaf is en dat hoezeer het ook waar is dat onze hulpmiddelen ons door God geschonken zijn, het ’hulpmiddelen’ zijn en geen vervanging voor de bijbel.”

Wat is dan jou uitleg van de zin "Natuurlijk dient bijbellezen niet in de plaats te komen van het gebruik dat u maakt van het voortreffelijke studiemateriaal dat via „de getrouwe en beleidvolle slaaf” beschikbaar is gesteld. "
Wat is volgens jou het doel daarvan?

ramon Geplaatst op 20-10-2011, 13:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste SV

Het laatste wat ik wil is betweterig overkomen. Het is niet mijn/ons doel om een discussie te winnen.
Mijn oprechte excuses als dit wel zo overkomt.

Vr.gr. Ramon

Statenvertaling Geplaatst op 20-10-2011, 13:42 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 20-10-2011, 13:08 ramon schreef:
Beste SV

Het laatste wat ik wil is betweterig overkomen. Het is niet mijn/ons doel om een discussie te winnen.
Mijn oprechte excuses als dit wel zo overkomt.

Vr.gr. Ramon

Bij mij kom je niet betweterig over.
Ik denk dat ik met andere jg op dit forum nog nooit zo'n goed gesprek heb gevoerd.

Ik zou nog wel antwoord willen op de volgende vragen (ik heb ze al eerder gesteld), want ik begrijp nog niet helemaal waarom politiek helemaal verboden is.
Het gaat om deze vragen:
Met politiek hoef je toch niet per se het koninkrijk van God op deze aarde te willen 'creëren'?
Kun je door de politiek in te gaan antichristelijke maatregelen niet tegenhouden of remmen?

Ik  zou nog een andere reactie afmaken, ik zal even kijken welke dat is.

Dit bericht is gewijzigd op 20-10 13:44.

Azarja Geplaatst op 20-10-2011, 15:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 20-10-2011, 12:06 Statenvertaling schreef:
[...]
Wat is dan jou uitleg van de zin "Natuurlijk dient bijbellezen niet in de plaats te komen van het gebruik dat u maakt van het voortreffelijke studiemateriaal dat via „de getrouwe en beleidvolle slaaf” beschikbaar is gesteld. "
Wat is volgens jou het doel daarvan?

Zoals in de lectuur, en zeker ook in de betreffende Wachttoren, steeds maar weer duidelijk wordt gemaakt, is de Bijbel het meest belangrijke en geliefde boek voor christenen omdat de schrijvers ervan door Gods geest geïnspireerd werden. Vraag willekeurig welke Jehovah's Getuige welk boek hij als enigste mee meg nemen naar een onbewoond eiland of als hij gevangen wordt genomen om het prediken van het goede nieuws, naar zijn cel in de gevangenis en alle bijna acht miljoen Getuigen zullen hetzelfde antwoord geven: de Bijbel.

Het studiemateriaal dat door de getrouwe en beleidvolle slaaf ter beschikking wordt gesteld dient als hulpmiddel om de Bijbel beter te begrijpen. Wat ermee bedoeld wordt, zoals ook uit het artikel blijkt, is dus niet dat de lectuur belangrijker wordt geacht dan de Bijbel, maar dat het wordt gezien als een hulpmiddel om dat prachtige geschenk van God aan de mensheid beter te begrijpen en zodoende tot een nauwkeuriger begrip ervan te geraken.

Statenvertaling Geplaatst op 20-10-2011, 15:42 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 20-10-2011, 15:37 Azarja schreef:
[...]

Zoals in de lectuur, en zeker ook in de betreffende Wachttoren, steeds maar weer duidelijk wordt gemaakt, is de Bijbel het meest belangrijke en geliefde boek voor christenen omdat de schrijvers ervan door Gods geest geïnspireerd werden. Vraag willekeurig welke Jehovah's Getuige welk boek hij als enigste mee meg nemen naar een onbewoond eiland of als hij gevangen wordt genomen om het prediken van het goede nieuws, naar zijn cel in de gevangenis en alle bijna acht miljoen Getuigen zullen hetzelfde antwoord geven: de Bijbel.

Het studiemateriaal dat door de getrouwe en beleidvolle slaaf ter beschikking wordt gesteld dient als hulpmiddel om de Bijbel beter te begrijpen. Wat ermee bedoeld wordt, zoals ook uit het artikel blijkt, is dus niet dat de lectuur belangrijker wordt geacht dan de Bijbel, maar dat het wordt gezien als een hulpmiddel om dat prachtige geschenk van God aan de mensheid beter te begrijpen en zodoende tot een nauwkeuriger begrip ervan te geraken.

Dus die zin is een beetje ongelukkig geformuleerd?

ramon Geplaatst op 20-10-2011, 15:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 20-10-2011, 15:42 Statenvertaling schreef:

Ik denk het wel

Azarja Geplaatst op 20-10-2011, 15:57 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 20-10-2011, 15:42 Statenvertaling schreef:
[...]

Als je 'm los citeert dan kan je dat zo stellen. Toen ik 'm onder ogen kreeg moest ik ook even fronsen. Maar zegt dat niet al genoeg? Blijkt daaruit al niet dat wij niet geloven dat de bijbelverklarende lectuur boven Gods Woord verheven is?

Kijk beste SV, degenen dit soort citaten de wereld in hebben gebracht kennen het betreffende artikel ook en tevens de twee gerelateerde artikelen uit die betreffende Wachttoren. Daarin wordt steeds maar weer gewezen op de Bijbel als belangrijkste boek voor een christen. De bijbelverklarende lectuur is wel een belangrijk hulpmiddel dat wordt gebruikt en in die zin vervangt bijbellezen niet de studies die in de lectuur worden aangereikt, maar het wordt nooit belangrijker geacht dan de Bijbel zelf. Afvalligen en tegenstanders die dit soort losse citaten naar buiten brengen weten dondersgoed hoe de vork werkelijk in de steel zit. Het is slechts hun doel om een vertekend en onwaarheidsgetrouw beeld over Jehovah's Getuigen naar buiten te brengen.

Dit bericht is gewijzigd op 20-10 15:59.

Azarja Geplaatst op 20-10-2011, 16:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

SV, andersom is het dus ook zo dat de lectuur niet het bijbellezen vervangt.

Ik hoop dat je nu begrijpt wat er werkelijk met het door tegenstanders uit zijn verband gerukte citaat wordt bedoeld.

Statenvertaling Geplaatst op 20-10-2011, 18:34 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 20-10-2011, 15:57 Azarja schreef:
[...]

Als je 'm los citeert dan kan je dat zo stellen. Toen ik 'm onder ogen kreeg moest ik ook even fronsen. Maar zegt dat niet al genoeg? Blijkt daaruit al niet dat wij niet geloven dat de bijbelverklarende lectuur boven Gods Woord verheven is?

Kijk beste SV, degenen dit soort citaten de wereld in hebben gebracht kennen het betreffende artikel ook en tevens de twee gerelateerde artikelen uit die betreffende Wachttoren. Daarin wordt steeds maar weer gewezen op de Bijbel als belangrijkste boek voor een christen. De bijbelverklarende lectuur is wel een belangrijk hulpmiddel dat wordt gebruikt en in die zin vervangt bijbellezen niet de studies die in de lectuur worden aangereikt, maar het wordt nooit belangrijker geacht dan de Bijbel zelf. Afvalligen en tegenstanders die dit soort losse citaten naar buiten brengen weten dondersgoed hoe de vork werkelijk in de steel zit. Het is slechts hun doel om een vertekend en onwaarheidsgetrouw beeld over Jehovah's Getuigen naar buiten te brengen.

Dit bericht is gewijzigd op 20-10 15:59.

Het is dus zo dat gebruik van wtgstudiemateriaal een bepaalde plaats in het leven van een jg heeft en dat die plaats niet overgenomen mag worden door Bijbellezen?
Dus zeg maar 'lees zoveel je kunt in de Bijbel, maar besteed ook tijd aan onze lectuur'.

1 2