christen2010 Geplaatst op 26-08-2010, 22:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Alverzoening is een onbijbels gegeven en een samenraapsel van teksten, die deze valse leer moeten ondersteunen.
In de discussie over 'alverzoening' speelt het woord 'eeuwigheid' een centrale rol. Dat woord zou niet de betekenis hebben van 'een oneindige periode'. De evangelische voorganger N. Catsburg stelt dat het wel degelijk slaat op een periode waaraan geen einde komt.

Het is alweer een aantal jaren geleden dat ik geconfronteerd werd met een rood aangelopen gezicht van een van de verdedigers van de leer van de alverzoening. Hij die vond dat ik niet de juiste leer van genade verkondigde en dus ongenadig was. Dit omdat ik zei dat we hier en nu, in dit leven, een keuze moeten maken voor of tegen God en dat daar onze toekomstige bestemming vanaf hangt. Het grote exegetische argument was het Griekse woord ' aion '. Dat wordt met eeuwigheid vertaald en dat moest niet een onbeperkte tijd voorstellen, maar een bepaalde periode met een begin en een eind.

Nu valt niet te ontkennen dat beide betekenissen voor de vertaling gebruikt worden, al is de betekenis van 'eeuwigheid' dominant. Maar om een woord (' aion ') als uitgangspunt te nemen zonder terug te zien op het Oude Testament is wat smal geredeneerd. Daarnaast moet je de context in het Oude zowel als het Nieuwe Testament in acht nemen. Ook zul je consistent moeten zijn in het vertalen, en niet een ' pick and choose '-vertaling moeten toepassen. Alleen de context kan een andere inhoud aan een woord geven, mits dat woord zich ervoor leent.

Het heeft mij verbaasd, jaren na mijn eerste confrontatie met deze 'vernieuwende' leer, deze nu op grotere schaal terug te zien. Ik verbaas me ook over de zendingsdrang van haar aanhangers, want als we uiteindelijk allemaal gered worden, jij, je ongelovige buurman, Stalin, Hitler en Mao Zedong, waar maak je je dan druk over? Ze komen er toch wel. Het enige waar je je volgens mij dan druk over kan maken, is dat iemand niet de juiste leer heeft, maar dat heeft geen consequenties voor de eeuwigheid, als we dat woord nog zo mogen gebruiken.

Consequenties
De consequenties zijn er echter wel. Want met een consequente vertaling komen we tot verrassende gevolgen. Laten we het laatste Bijbelboek nemen, en wel het eind daarvan. In Openbaring 14:11 gaat het over ongelovigen die Gods tegenstander op aarde aanbidden. Dat heeft Gods straf tot gevolg.

Vervolgens staat er dat ,,de rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid.'' Vanuit de vernieuwende leer gedacht, betekent dit dat deze pijniging eindig is, want eeuwigheid is een beperkte tijd, waaraan een einde komt. Dit toont dan Gods overweldigende genade.

Als dat zo is, dan moet je ook Openbaring 14:6 ('een eeuwig evangelie') vertalen met een beperkte tijd. De consequentie is dat het evangelie niet eeuwig is. In hetzelfde Bijbelboek (hoofdstuk 20:10) wordt gezegd dat de duivel en zijn medewerkers in de toekomst ,,in de poel van vuur en zwavel gegooid'' worden die ,,tot in eeuwigheid'' blijft doorgaan. Als we de vertaalsleutel van de 'alverzoeners' gebruiken, zal de duivel daar helemaal niet een onbeperkte en doorgaande tijd zijn, maar komt er voor hem een einde aan en zal hij eruit komen.

Als klap op de vuurpijl gaat het in Openbaring 22:5 over onze toekomst, de nieuwe hemel en nieuwe aarde. Er staat: ,,Het zal er geen nacht meer zijn en het licht van een lamp of het licht van de zon hebben ze niet nodig, want God, de Heer, zal hun licht zijn. En zij zullen als koningen heersen tot in eeuwigheid.'' Zouden we dit moeten zien zoals de 'alverzoeners', dan betekent het dat onze toekomst niet een tijd zonder eind is, maar een beperkte tijd die zal stoppen. Dus iedereen komt bij God, maar die periode is eindig en God en het evangelie ook. Dat is consequent vertalen, waarbij de liefde van God leidend is, zoals men zegt, maar ten diepste maakt men het lijden en sterven van Jezus Christus tot een zinloos gebeuren. Of heeft het slechts een bepaalde periode zin, maar is het daarna zinloos? Wat is dat voor genade?

De tekst uit Openbaring 22 wordt vaak gebruikt als troost en verwachting bij een begrafenis. Zo heb ik hem een week geleden gebruikt toen ik mocht voorgaan in de rouwdienst voor mijn moeder. Het is genade te mogen weten dat het werk van Christus zin heeft gehad en nog steeds heeft en dat dit leven, dat wij voor Hem leven, zin heeft. Want we hebben een eeuwige toekomst in de juiste zin van het woord.

Ds. N.Catsburg is voorganger van de Evangelische gemeente 'de Bron' in Lelystad.

Nederlands Dagblad

Dit bericht is gewijzigd op 28-08 12:35.

meld dit bericht aan een moderator

Xander Geplaatst op 29-08-2010, 04:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik denk dat alverzoening heel barmhartig  & ook  is hoe God 't gepland had.
Belachelijk denk ik dat God ook maar 1 van z'n schepsels niet zou verlossen.
Daarbij zijn er net zoveel interpetaties v/d God's woord die uitkomen op alverzoening als niet.
Wie hier 't bij 't rechte eind heeft is aan God.
Natuurlijk is 't mogelijk dat we op dit onderwerps schrifttexten naar elkaars hoofd gaan gooien.
Maar dan gaan we er denk ik niet uitkomen.
't gaat zich er om wat God ons in onze ziel verklaart.
& in die van mij is dat genade.
Daarom geloof ik in alverlossing.
Zoals Christus al sprak; " Wie niet met mij samenbrengt, verdeelt."
Ook denk ik dat ieder die alverzoening voor onmogelijk houd diep in z'n/haar hart de zondaar geen verlossing gunt.
Terwijl de gelover in alverzoening zelfs hoopt dat deze hooghartige tot de waarheid komt.
Er staat geschreven; " God is de redder van allen" Of dit nou begrepen wordt als God wil dat allen gered worden of God is de redder van alle gelovigen is in mijn ogen niet zo belangerijk. Namelijk; God's wil zal plaatsvinden & uiteindelijk zal iedereen geloven.
Als 't er op aankomt geloof ik zelfs dat satan verlost zal worden.
(In mijn ogen is dit ook waarom God Job liet martelen; om zo satan te laten zien dat er maar 1 waarheid bestaat.)
& Daarbij is God's schepping pas volmaakt als alles & iedereen in de waarheid is.
Natuurlijk de waarheid zal voor somigen als een vuur zijn.
Maar is dat dan geen loutering waar iedereen behalve Christus doorheen gaat?
& of de hemel voor altijd is? Ik denk als je daar kiest voor zonde vlieg je er als nog uit.
In dat opzicht geld dan 't zelvde voor de hel.
Andere mogelijkheid is dat er in 't eeuwige geen vrije wil meer bestaat.
Jij was van mening dat we in 't hier & nu 'n keuze voor of tegen God maken.
Dat klopt ben ik helemaal met je eens.
Maar heb je er wel eens over nagedacht wat 't hier & nu voor betekenis heeft in God's ogen? In de eeuwigheid? Dan/daar is elk moment 't hier & nu of juist geen enkel.
Dat is ook een keuze.
& dat allen gered worden wil niet zeggen dat 't allemaal niks uitmaakt.
Natuurlijk is 't voor ieder beter om op dit moment verlost te worden.
Zonder door de pijn van ontkenning te gaan.

Ik weet dat ik met deze post ver ben gegaan.
Maar ik ben dan ook ten volste klaar om mogelijke straf of verlossing te ondergaan/accepteren. Jij ook?

Shallom/Amen

Dit bericht is gewijzigd op 29-08 04:39.

christen2010 Geplaatst op 29-08-2010, 10:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

1 Cor. 2:
10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 13 Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke. 14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld. 15 Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen, en zelf wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Er staat immers geschreven: ‘Wie kent de gedachten van de Heer, zodat hij hem zou kunnen onderwijzen?’ Welnu, onze gedachten zijn die van Christus.
En die openbaring wordt bevestigd in de Schriften, en dat eigenzinnige en theologische onderzoekers, daar hun eigen verderfelijke draai aangeven, dat is tot hun eigen veroordeling...

Daniel69 Geplaatst op 29-08-2010, 23:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Er is veel te doen over Alverzoening. Ik ervaar veel vijandigheid over dit onderwerp, ook op dit forum. Hoezo onbijbels? Het staat toch echt geschreven in Col. 1:20. Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruizes, alle dingen (de kosmos = het al) weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. God was in Christus de kosmos met Zichzelf verzoenende.

Wat betekent alverzoening? Alverzoening betekent niets anders dan dat God van vijanden vrienden maakt. Van ons mensen die vijandig zijn/waren naar God en die vijandig zijn/waren naar elkaar maakt HIj vrienden. Maar ook in de hemel zijn wezens die Hem vijandig zijn. Hiervoor geldt hetzelfde.

Paulus zegt dat de alverzoening de hoop van het evangelie is. Ook de tegenstander weet dit en zo kan ik de vijandigheid naar deze geweldige boodschap ook verklaren.

God is liefde en heeft ieder schepsel lief ongeacht zijn daden. Zelfs een Hitler of een Mao heeft God dus lief. Vijanden van Hem die Hij met Zichzelf verzoend heeft en die Hij in de toekomst tot een vriend zal maken.

Dat is nou met recht een geweldig evangelie en om met Paulus woorden te spreken: In die hoop/verwachting sta ik!  

christen2010 Geplaatst op 30-08-2010, 11:46 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De zoon der verdenis is verloren gegaan. Judas, Herodes viel dood neer, door de vinger God's, en allen die Zich tegen God, Jezus Christus en Zijn Geest verzetten en verzet hebben, zullen het Leven niet zien, maar eeuwig onder Zijn Toorn verblijven, want zij verwerpen en verwierpen de Christus, de Middelaar tussen God en mensen en hebben Christus aan het kruis laten hangen in hun ongeloof en smijten nog steeds hun ongeloofsrommel naar het kruis in de geest van Hitler, judas, herodes, Nero, Stalin, Khomeyny, Yasser Arafat, uri Geller(de jood), Pilatus, Mugabe, enz.

Statenvertaling Geplaatst op 31-08-2010, 18:27 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als alverzoening geen onzin zou zijn, zou Johannes 3:16 geen enkele waarde hebben, het zou een nutteloze tekst zijn.

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.  
Daniel69 Geplaatst op 31-08-2010, 20:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Johannes 3:16 zegt toch "een ieder die gelóóft"? Is dat geen beperking?

Zeker. We dienen echter te weten dat "het eeuw-ige leven" het "aeonische leven" is. Daarbij gaat het niet om het leven van de zogenoemde 'eeuwige toestand' maar om een specifieke eeuw of aeon. In o.a. Lucas 18:30 lezen we dat het 'eeuwige leven' beleefd wordt in "de toekomende eeuw (aeon)". Gelovigen zullen deze eeuw beërven. Ongelovigen niet. Maar aangezien we weten dat "de toekomende eeuw" zeker niet de laatste eeuw is (de Bijbel spreekt immers over "de komende eeuwen en zelfs over "de voleinding der eeuwen", is in Johannes 3:16 dus niets gezegd over de definitieve bestemming van de ongelovige.
God heeft de wereld lief, zegt Johannes 3:16. Dat is een feit. Het ongeloof van de mens verandert daar volstrekt niets aan (Romeinen 3:3).
Eigenaardig dat Johannes 3:16 zo bekend is, maar dat dat slechts weinigen weten wat in daaropvolgende vers 17 staat te lezen:
"Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde."
De konsekwentie hiervan is, dat als God de wereld niet daadwerkelijk zal redden, dan heeft Hij zijn Zoon voor niets in de wereld gezonden. Dan is Hij de de grootste doelmisser of (in de taal van de Schrift) de grootste zondaar aller tijden.

U heeft ingelogd als Statenvertaling dus neem ik aan dat u die leest. In 1 Tim 4:10 staat dat God de Behouder (letterlijk Redder) is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.

Dit bericht is gewijzigd op 31-08 20:05.

Statenvertaling Geplaatst op 31-08-2010, 20:35 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 31-08-2010, 20:04 Daniel69 schreef:
Johannes 3:16 zegt toch "een ieder die gelóóft"? Is dat geen beperking?

Zeker. We dienen echter te weten dat "het eeuw-ige leven" het "aeonische leven" is. Daarbij gaat het niet om het leven van de zogenoemde 'eeuwige toestand' maar om een specifieke eeuw of aeon. In o.a. Lucas 18:30 lezen we dat het 'eeuwige leven' beleefd wordt in "de toekomende eeuw (aeon)". Gelovigen zullen deze eeuw beërven. Ongelovigen niet. Maar aangezien we weten dat "de toekomende eeuw" zeker niet de laatste eeuw is (de Bijbel spreekt immers over "de komende eeuwen en zelfs over "de voleinding der eeuwen", is in Johannes 3:16 dus niets gezegd over de definitieve bestemming van de ongelovige.
God heeft de wereld lief, zegt Johannes 3:16. Dat is een feit. Het ongeloof van de mens verandert daar volstrekt niets aan (Romeinen 3:3).
Eigenaardig dat Johannes 3:16 zo bekend is, maar dat dat slechts weinigen weten wat in daaropvolgende vers 17 staat te lezen:
"Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde."
De konsekwentie hiervan is, dat als God de wereld niet daadwerkelijk zal redden, dan heeft Hij zijn Zoon voor niets in de wereld gezonden. Dan is Hij de de grootste doelmisser of (in de taal van de Schrift) de grootste zondaar aller tijden.

U heeft ingelogd als Statenvertaling dus neem ik aan dat u die leest. In 1 Tim 4:10 staat dat God de Behouder (letterlijk Redder) is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.

Dit bericht is gewijzigd op 31-08 20:05.

Als alverzoening geen onzin is maakt het niet uit of je nu gelooft of niet. Dan maakt het niet uit of je hitler, stalin of osama bin laden bent, dan maakt het niet uit of je Jezus aanneemt als je verlosser dan ben je sowieso behouden of je Jezus Christus nou aanneemt of niet. Daar geloof ik niet in en het is ook niet bijbels.

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.  
christen2010 Geplaatst op 31-08-2010, 20:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jij citeert uit de bijbel, en vervolgens speel je met je robot en die zegt precies wat jij wilt. maar God is geen Robot en het Kruis is geen Speelgoed voor de wereld een soort chocoladeletter, als je hem niet lekker vindt, nou dan eet je hem toch niet...
Bloed, Bloed heeft het de Heiland gekost, emmers Bloed, en dan maar doorgaan met zondigen, want Jezus, de robot, maakt alles okay, puur satanisme wat jij brengt!

Statenvertaling Geplaatst op 31-08-2010, 20:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 31-08-2010, 20:49 christen2010 schreef:
Jij citeert uit de bijbel, en vervolgens speel je met je robot en die zegt precies wat jij wilt. maar God is geen Robot en het Kruis is geen Speelgoed voor de wereld een soort chocoladeletter, als je hem niet lekker vindt, nou dan eet je hem toch niet...
Bloed, Bloed heeft het de Heiland gekost, emmers Bloed, en dan maar doorgaan met zondigen, want Jezus, de robot, maakt alles okay, puur satanisme wat jij brengt!

Tegen wie praat je nou eigenlijk?

Daniel69 Geplaatst op 31-08-2010, 23:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Statenvertaling, je schreef:
"Als alverzoening geen onzin is maakt het niet uit of je nu gelooft of niet. Dan maakt het niet uit of je hitler, stalin of osama bin laden bent, dan maakt het niet uit of je Jezus aanneemt als je verlosser dan ben je sowieso behouden of je Jezus Christus nou aanneemt of niet. Daar geloof ik niet in en het is ook niet bijbels."

Geloof is volgens de schrift een gave van God of wil jij je op je geloof beroemen?
Jij mag het van Hem nu al zien maar dat is Zijn werk in jou. Zou God Zichzelf ook niet aan een Hitler e.a. openbaren in de toekomst? God gaat van vijanden vrienden maken, de verzoening bracht Zijn Zoon tot stand. Zij zullen dat op een gegeven moment in gaan zien en zullen uiteindelijk vrijwillig ook hun knieen buigen.

God wil dat ieder mens gered wordt en wie of wat wederstaat Zijn wil? Hij is toch almachtig?

Rom.5:18 Derhalve gelijk het door 1 daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door 1 daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.

Dit bericht is gewijzigd op 31-08 23:41.

christen2010 Geplaatst op 01-09-2010, 08:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Veel plezier met Hitler, Stalin, Khomeiny en Nero.
Judas is er ook bij, dat wordt een zeer vurig onder onsje...
Met Satan als Gastheer, maar Christus de grote Afwezige.
Vermaan een ketterse mens 1 of 2 keer en daarna, overgeven aan zijn verduisterd denken..
Titus 3:
9 Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen, en twistingen, en strijdingen over de wet; want zij zijn onnut en ijdel.
10 Verwerp een kettersen mens na de eerste en tweede vermaning;
11 Wetende, dat de zodanige verkeerd is, en zondigt, zijnde bij zichzelf veroordeeld.

Dit bericht is gewijzigd op 01-09 08:43.

Statenvertaling Geplaatst op 01-09-2010, 19:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 31-08-2010, 23:15 Daniel69 schreef:
"Als alverzoening geen onzin is maakt het niet uit of je nu gelooft of niet. Dan maakt het niet uit of je hitler, stalin of osama bin laden bent, dan maakt het niet uit of je Jezus aanneemt als je verlosser dan ben je sowieso behouden of je Jezus Christus nou aanneemt of niet. Daar geloof ik niet in en het is ook niet bijbels."

Geloof is volgens de schrift een gave van God of wil jij je op je geloof beroemen?
Jij mag het van Hem nu al zien maar dat is Zijn werk in jou. Zou God Zichzelf ook niet aan een Hitler e.a. openbaren in de toekomst? God gaat van vijanden vrienden maken, de verzoening bracht Zijn Zoon tot stand. Zij zullen dat op een gegeven moment in gaan zien en zullen uiteindelijk vrijwillig ook hun knieen buigen.

God wil dat ieder mens gered wordt en wie of wat wederstaat Zijn wil? Hij is toch almachtig?

Rom.5:18 Derhalve gelijk het door 1 daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door 1 daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.

Dit bericht is gewijzigd op 31-08 23:41.

Waarom staat er dan in Matteus 28:19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen,
Dat zou dan toch helemaal niet nodig zijn? Je zou dan toch lekker kunnen doen waar je zin in hebt? Je wordt toch uiteindelijk gered.

Xander Geplaatst op 02-09-2010, 18:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Iedereen die denkt dat als je "toch wel" gered wordt in zake alverzoening & daarom maar "kan doen waar je zin in hebt. " Bewijst juist met die gedachtengang dat hij of zij nog niet gered is.
Gered ben je pas als je God's geboden snapt & doorhebt dat z'n wil volgen 't beste is voor je leven & dat van anderen.
Iemand wie God's geboden(zelfs dat van lievde) volgt om te voorkomen om naar de hel te gaan is in mijn ogen nog op 'n dwaalspoor.

Daniel69 Geplaatst op 02-09-2010, 20:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Waarom staat er dan in Matteus 28:19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen,
Dat zou dan toch helemaal niet nodig zijn? Je zou dan toch lekker kunnen doen waar je zin in hebt? Je wordt toch uiteindelijk gered.

Ik vind het jammer dat je niet ingaat op datgene wat ik aangedragen heb. Je komt vervolgens weer met een nieuwe tekst die aan zou moeten tonen dat alverzoening niet kan kloppen. Ik wil best op je tekst ingaan maar dan zou ik van jou willen horen hoe jij onderstaande teksten interpreteert:

1 Tim. 4:10 God is de Redder aller mensen maar allermeest der gelovigen

Rom. 5:18 Derhalve gelijk het door 1 daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het door 1 daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven

1 Tim. 2:3,4 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Redder die wil dat alle mensen gered worden en tot erkentenis der waarheid komen

1 Kor. 15:22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen in Christus allen levend gemaakt worden

Tit. 2:11 Want de genade Gods in veschenen reddende alle mensen...

Gods woord spreekt zichzelf nergens tegen ook al lijkt het zo.

Statenvertaling Geplaatst op 02-09-2010, 20:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-09-2010, 20:03 Daniel69 schreef:

Ik vind het jammer dat je niet ingaat op datgene wat ik aangedragen heb. Je komt vervolgens weer met een nieuwe tekst die aan zou moeten tonen dat alverzoening niet kan kloppen. Ik wil best op je tekst ingaan maar dan zou ik van jou willen horen hoe jij onderstaande teksten interpreteert:

Rom. 5:18 Derhalve gelijk het door 1 daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het door 1 daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven

1 Tim. 2:3,4 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Redder die wil dat alle mensen gered worden en tot erkentenis der waarheid komen

1 Kor. 15:22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen in Christus allen levend gemaakt worden

Tit. 2:11 Want de genade Gods in veschenen reddende alle mensen...

Gods woord spreekt zichzelf nergens tegen ook al lijkt het zo.

Die teksten zijn allemaal erg leuk, maar in Openbaringen 20:15 staat wel: 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

christen2010 Geplaatst op 02-09-2010, 20:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.
12 En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;
13 Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus;
14 Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.
15 Spreek dit, en vermaan, en bestraf met allen ernst. Dat niemand u verachte.

Dit is het wat er werkelijk in Titus 2 staat, oftewel bekering dan wel afkeer van je (oude) goddeloze werken en vuile begeerten,,,,

Dit bericht is gewijzigd op 02-09 20:12.

christen2010 Geplaatst op 02-09-2010, 20:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

10 Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.
(Behouder betekent hier Onderhouder van ons leven, in het bijzonder voor de christenen)
11 Beveel deze dingen, en leer zen.
12 Niemand verachte uw jonkheid, maar zijt een voorbeeld der gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in den geest, in geloof, in reinheid.

christen2010 Geplaatst op 02-09-2010, 20:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Opnieuw doe jij verder aan inlegkunde, want allen zullen inderdaad levend gemaakt worden, de christen  heeft eeuwig leven in en met Christus in de hemel en op de nieuwe aarde en de niet-gelovende-ongehoorzamen  zal eeuwig leven in het oordeel met satan en zijn trawanten, een hel dus
Mattheüs 25:
31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.
34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.

» meer
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Daniel69 Geplaatst op 02-09-2010, 21:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Statenvertaling je schreef:
Die teksten zijn allemaal erg leuk, maar in Openbaringen 20:15 staat wel: 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Dat klopt ook en dat ontken ik niet. God zal oordelen en zal ook richten en gebruikt daar ook een poel des vuurs voor. Vuur loutert.

De poel des vuurs is echter, net als de hel overigens, geen plaats waar mensen levend kreperen van pijn. De poel des vuurs wordt de tweede dood genoemd. Er is in de dood geen bewustzijn. Het is echter geen oneindige toestand, het is niet het einde!

Paulus alleen mocht het echte einde openbaren in 1 Kor. 15:26-28:
De laatste (!) vijand die onttroond wordt, is de dood (dit moet dus de tweede dood zijn vanuit Openbaring 20) want alles heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft. Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

En zie daar het einddoel van Gods plan is voltooid

Daniel69 Geplaatst op 02-09-2010, 21:21 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Statenvertaling je schreef:
Die teksten zijn allemaal erg leuk, maar...

Nogmaals mijn vraag aan jou: Hoe interpreteer jij bovengenoemde teksten dan?

Statenvertaling Geplaatst op 02-09-2010, 21:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-09-2010, 20:03 Daniel69 schreef:

Nog niet over nagedacht.

God wil, maar niet ieder mens wil en God heeft ieder mens het recht gegeven om zelf te kiezen.

Voor altijd levend? Ik vraag het me af.

Daniel69 Geplaatst op 02-09-2010, 21:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Christen2010 je schreef:
10 Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.
(Behouder betekent hier Onderhouder van ons leven, in het bijzonder voor de christenen)

Als je de grondtekst zou kennen, staat hier vanuit het Grieks: Redder!
zie http://www.scripture4all.org

Onderhouder is inleg!

christen2010 Geplaatst op 03-09-2010, 09:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De laatste vijand is de dood, de Tweede Dood. die overwinning is er echter alleen, die deel hebben gekregen aan de eerste opstanding en dat is de wedergeboorte van Pinksteren, die nog steeds plaatsvindt onder mensen, die zich buigen in geloof en gehoorzaamheid voor de Christus, het Lam van Golgotha.
Eeuwig is eeuwig, eeuwlg Leven of eeuwige pijn, dat staat er, en dan kun jij er met andere teksten weer een verdraaide versie van maken, maar dit is de Waarheid, genade deelachtig of eeuwige toorn deelachtig.

christen2010 Geplaatst op 03-09-2010, 09:46 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Je liegt en kent de Waarheid niet, want er staat ook:  het meeste de gelovigen, want die delen in het Leven en de Overvloed van Christus zoals beschreven in Johannes 10!
Jij verdraait de Schriften naar je eigen verdorven geest.

2 3