|
christen2010
|
Geplaatst op 03-02-2012, 14:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Sommige Joden vinden een klaagmuur niet genoeg, waar eindeloos en herhaaldelijk een monotoon geluid klinkt van opzeg" gebeden" , maar die hebben ook nog een klaagmuur op internet, met een eindeloze herhaling van teksten en teksten, een soort wees gegroetjes zoals bij de r.k. leer. Dat is ook het kenmerk van een dode godsdienst, een god die niet bestaat, net als Ba-al, die sneden zichzelf ook nog, maar Ba-al deed niets, en de god der joden, doet ook niets in tgegenstelling tot de God van de Jood en God, Jezus Christus en Die leeft nog ook na 2000 jaar en nog wat, Hij is niet " dood" te zwijgen of te overstemmen door 1000 klaagmuren en Ba-al roepers want Hij leeft en waar Hij is kunnen Eliyahu en zijn fans niet komen, gelukkig maar, want dan zou het daar ook oorlog zijn en wapengekletter..
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest! |
|
|
Eliyahu
|
Geplaatst op 03-02-2012, 15:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 03-02-2012, 14:56 christen2010 schreef:
Sommige Joden vinden een klaagmuur niet genoeg, waar eindeloos en herhaaldelijk een monotoon geluid klinkt van opzeg" gebeden" , maar die hebben ook nog een klaagmuur op internet, met een eindeloze herhaling van teksten en teksten, een soort wees gegroetjes zoals bij de r.k. leer. Dat is ook het kenmerk van een dode godsdienst, een god die niet bestaat, net als Ba-al, die sneden zichzelf ook nog, maar Ba-al deed niets, en de god der joden, doet ook niets in tgegenstelling tot de God van de Jood en God, Jezus Christus en Die leeft nog ook na 2000 jaar en nog wat, Hij is niet " dood" te zwijgen of te overstemmen door 1000 klaagmuren en Ba-al roepers want Hij leeft en waar Hij is kunnen Eliyahu en zijn fans niet komen, gelukkig maar, want dan zou het daar ook oorlog zijn en wapengekletter..
|
Bs'd
Jouw God is JC.
Mijn God is J-H-W-H.
Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?
Het christendom is hierover in grote verwarring. Een verwarring die mede veroorzaakt wordt door slechte bijbelvertalingen. In vrijwel alle vertalingen wordt de vierletterige naam van God, die bijna 7000 keer voorkomt in de hebreeuwse bijbel, (het OT) niet vermeld, maar vervangen door: de HERE. Maar hier zijn de bijbelteksten die aangeven wie er nou eigenlijk de God van Israel is, waarbij de letters van de Godsnaam weergegeven zijn, gelijk in de hebreeuwse grondtekst.
Exodus 29:46 “En zij zullen weten, dat Ik, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; Ik ben J-H-W-H hun God.”
Numeri 15:41 “Ik ben J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H uw God.”
Deuteronimium 10:20-21 “J-H-W-H uw God, zult gij vrezen, Hem zult gij dienen, Hem aanhangen en bij zijn naam zweren. Hij is uw lof en Hij is uw God”
Jozua 24:18 “Ook wij zullen J-H-W-H dienen, want Hij is onze God.”
II Samuel 22:32 “Want wie is God behalve J-H-W-H, wie is een rots buiten onze God?”
I Kronieken 16:14 “Hij, J-H-W-H, is onze God”
II Kronieken 13:10 “Wij daarentegen: J-H-W-H is onze God”
Psalm 31:15 “Maar ik vertrouw op U, J-H-W-H, ik zeg: Gij zijt mijn God.”
Psalm 89:7 “want wie in de hemel kan J-H-W-H evenaren, wie onder de goden is J-H-W-H gelijk?”
Psalm 91:2 “Ik zeg tot J-H-W-H: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God, op wie ik vertrouw.”
Psalm 100:3 “3 Erkent, dat J-H-W-H God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe.”
Psalm 105:7 “Hij, J-H-W-H, is onze God, zijn oordelen gaan over de ganse aarde;”
Psalm 118:27 “J-H-W-H is God, Hij heeft het voor ons doen lichten.”
Psalm 140:7 “Ik zeg tot J-H-W-H: Gij zijt mijn God”
Jesaja 25:1 “O; J-H-W-H, Gij zijt mijn God.”
Jesaja 41:13 “Want Ik, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;”
Jesaja 43:3 “Want Ik, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;”
Jesaja 51:15 “Want Ik ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen”
Jeremiah 3:22-23 “Zie, hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt J-H-W-H onze God”
Jeremiah 10:10 “10 Doch J-H-W-H is de waarachtige God, Hij is de levende God en een eeuwig Koning;”
Jeremiah 31:18 “want Gij, J-H-W-H, zijt mijn God.”
Habakuk 1:12 “Zijt Gij niet vanouds, J-H-W-H, mijn God, mijn Heilige?”
En is er behalve deze God J-H-W-H nou nog een andere God?
Deuteronomium 4:35 “Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H God is, er is geen ander behalve Hij.”
Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”.”
II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”
I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer”
I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”
II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij”
Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”
Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn”.
Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”
Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander”
Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet. ”
Joel 2:27 “Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;”
Exodus 20:1-3 “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb; GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.”
Het aanbidden van een enig andere god dan J-H-W-H is AFGODENDIENST, of die god nou de ba'al is, of Lou de palingboer, of Buddha, of JC.
Eliyahu, licht der volkeren
"Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!" Micha 4:5
Dit bericht is gewijzigd op 03-02 16:00.
|
|
|
|
"Tien mannen uit de volken zullen een Jood bij de mantel grijpen zeggende: Wij willlen met u gaan, want we hebben gehoord dat God met u is." Zach 8:23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 03-02-2012, 20:15 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 03-02-2012, 13:30 Eliyahu schreef:
[...]
Bs'd
Genesis 1:26; "Laat ons mensen maken." Uit dit vers leert het christendom dat God niet één is maar drie.
Als iemand in een willekeurige tekst het woord "ons" tegenkomt, is er dan ook maar één weldenkend persoon die dan denkt dat dat woordje 'ons' betrekking heeft op één enkel persoon met een multiple personality disorder?
Maar waarom, als het christendom het woordje 'ons' ziet in de bijbel denkt men dat dan wel? Heel eenvoudig. Het christendom heeft twee of drie goden, en die moeten ze op de één of andere manier toch weer zien te reduceren tot één, want zelfs het NT zegt dat er maar één God is. Dus daarom probeert men drie goden in één god te proppen. Waardoor men zegt dat God zijn eigen zoon is en tegelijkertijd zijn eigen vader.
|
Gelieve het ware christendom niet te verwarren met de sektarische kerken der christenheid. Het ware christendom leert geen Drieëenheid noch dat Jezus JHWH is. De kerken der christenheid leren dat God een naamloze mysterieuze Drieëenheid is met de surrogate titel HEERE en dat God in mensengedaante naar de aarde kwam en zo zijn eigen Zoon werd. Normaal gesproken is in zoiets geloven voldoende om opgepakt te worden en in een gekkengesticht gestopt te worden. Omdat twee miljard mensen het geloven is het een geaccepteerde religie.
Dit bericht is gewijzigd op 03-02 20:21.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 03-02-2012, 20:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
In Genesis 1:26 lezen we dat Jehovah zei: „Laten wij de mens maken naar ons beeld, overeenkomstig onze gelijkenis.” Tot wie richtte hij deze woorden? Doelend op het geestelijke schepsel dat de volmaakte man Jezus werd, zei de apostel Paulus: „Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping; want door bemiddeling van hem werden alle andere dingen in de hemelen en op de aarde geschapen” (Kolossenzen 1:15, 16). Het lijkt dus logisch dat Jehovah zich in Genesis 1:26 richtte tot zijn eniggeboren Zoon, de „meesterwerker”, die zich tijdens de schepping van hemel en aarde aan zijn zijde bevond (Spreuken 8:22-31). De overeenkomst met de uitdrukking in Genesis 3:22 geeft te kennen dat Jehovah daar weer tot degene sprak die hem het meest na stond, zijn eniggeboren Zoon.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
|
|
Eliyahu
|
Geplaatst op 04-02-2012, 18:24 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 03-02-2012, 20:20 Azarja schreef:
In Genesis 1:26 lezen we dat Jehovah zei: „Laten wij de mens maken naar ons beeld, overeenkomstig onze gelijkenis.” Tot wie richtte hij deze woorden? Doelend op het geestelijke schepsel dat de volmaakte man Jezus werd, zei de apostel Paulus: „Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping; want door bemiddeling van hem werden alle andere dingen in de hemelen en op de aarde geschapen” (Kolossenzen 1:15, 16). Het lijkt dus logisch dat Jehovah zich in Genesis 1:26 richtte tot zijn eniggeboren Zoon, de „meesterwerker”, die zich tijdens de schepping van hemel en aarde aan zijn zijde bevond (Spreuken 8:22-31). De overeenkomst met de uitdrukking in Genesis 3:22 geeft te kennen dat Jehovah daar weer tot degene sprak die hem het meest na stond, zijn eniggeboren Zoon.
|
Bs'd
Lees hier wie God zijn eerstgeboren zoon is:
"Dan zult gij tot Farao zeggen: Zo zegt J-H-W-H: Israël is mijn eerstgeboren zoon; 23 daarom zeg Ik u: laat mijn zoon gaan, opdat hij Mij diene; zoudt gij echter weigeren hem te laten gaan, dan zal Ik uw eerstgeboren zoon doden. Ex 4
Eliyahu
|
|
|
|
"Tien mannen uit de volken zullen een Jood bij de mantel grijpen zeggende: Wij willlen met u gaan, want we hebben gehoord dat God met u is." Zach 8:23 |
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 04-02-2012, 20:21 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 04-02-2012, 18:24 Eliyahu schreef:
[...]
Bs'd
Lees hier wie God zijn eerstgeboren zoon is:
"Dan zult gij tot Farao zeggen: Zo zegt J-H-W-H: Israël is mijn eerstgeboren zoon; 23 daarom zeg Ik u: laat mijn zoon gaan, opdat hij Mij diene; zoudt gij echter weigeren hem te laten gaan, dan zal Ik uw eerstgeboren zoon doden.
|
Ex 4
Eliyahu
Jehovah noemde de gehele natie zijn „eerstgeborene”, daar ze op grond van het Abrahamitische verbond zijn eerstgeboren natie was. Jehovah kon uiteraard niet tot deze natie spreken toen hij nog met Zijn scheppingswerken bezig was.
|
|
|
|
|
|
|
|
Eliyahu
|
Geplaatst op 05-02-2012, 06:21 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 03-02-2012, 14:56 christen2010 schreef:
Dat is ook het kenmerk van een dode godsdienst, een god die niet bestaat, net als Ba-al, die sneden zichzelf ook nog, maar Ba-al deed niets, en de god der joden, doet ook niets in tgegenstelling tot de God van de Jood en God, Jezus Christus en Die leeft nog ook na 2000 jaar en nog wat,
|
Bs'd
Maar JC leeft alleen in de fantasie van de christenen.
Eliyahu
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 10-02-2012, 10:24 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Toen God met het scheppen begon, maakte hij één geestelijk persoon,(openb 3:14) die hij vervolgens delegeeerde om de rest van de schepping te maken. (Spr. 8:22-31). Een goed bestuurder doet niet alles zelf, maar delegeert.
Er werden myriaden maal myriaden engelen geschapen. Net als alle mensen kregen ook de engelen een vrije wil. God dwingt niemand om hem te dienen.
Maar hij wil dat iedere gelovige nauwkeurige kennis [Epignosis] heeft (1 Timótheüs 2:3, 4).
God is ook geduldig, want hij wenst niet, dat er iemand vernietigd wordt. (2 Pe 3:9.)
Satan was een opstandige engel, die ook aanbeden wenste te worden en betwistte JHWH het recht van soevereine aanbidding. Ook beweerde hij, dat mensen JHWH alleen aanbidden omdat zij daarvoor iets terug krijgen. Zie Job.
Genesis 3:1 De slang nu bleek het omzichtigste te zijn van al het wild gedierte van het veld dat JHWH God gemaakt had. Ze zei dan tot de vrouw: „Is het werkelijk zo dat God heeft gezegd dat GIJ niet van elke boom van de tuin moogt eten?”
De slang had God gemaakt, niet Satan! Adam en Eva hadden het gedrag van dieren bestudeerd en zij konden dus weten, dat dieren niet kunnen spreken.
Vervolgens verleidde Eva haar man. Toen hij daarmee geconfronteerd werd, gaf hij God de schuld: 12 “Vervolgens zei de mens: „De vrouw die gij hebt gegeven om bij mij te zijn, zij heeft mij van de vrucht van de boom gegeven en dus heb ik gegeten.”
Overeenkomstig de Goddelijke sanctie kregen zij de doodstraf. JHWH anticipeerde met Gen 3:15 om toch zijn oorspronkelijke voornemen te verwezenlijken, de aarde te vullen met volmaakte, eeuwig levende, mensen.
De kinderen van deze opstandige mensen krijgen alsnog de gelegenheid de zondeval te corrigeren door middel van het offer van Jezus, de beloofde Messias.
Ps 37: 11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede. 29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.
Kijkje in het aardse paradijs.
Jes 11:
6 En de wolf zal werkelijk een poosje bij het mannetjeslam vertoeven, en bij het bokje zal de luipaard zelf zich neerleggen, en het kalf en de jonge leeuw met manen en het weldoorvoede dier alle bij elkaar; en een kleine jongen nog maar zal leider over ze zijn. 7 Ja, de koe en de beer zullen weiden; samen zullen hun jongen neerliggen. En zelfs de leeuw zal stro eten net als de stier. 8 En de zuigeling zal stellig spelen bij het hol van de cobra; en op de lichtopening van een giftige slang zal een gespeend kind werkelijk zijn eigen hand leggen. 9 Men zal generlei kwaad doen noch enig verderf stichten op heel mijn heilige berg; want de aarde zal stellig vervuld zijn van de kennis van JHWH, zoals de wateren ook de zee bedekken.
Jes 65: 17 Want ziet, ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vroegere dingen zullen niet in de geest worden teruggeroepen, noch zullen ze in het hart opkomen. 18 Maar verheugt U uitbundig en weest blij voor eeuwig over wat ik schep. Want ziet, ik schep Jeru̱zalem tot een reden voor blijdschap en haar volk tot een reden voor uitbundige vreugde. 19 En ik wil blij zijn over Jeruzalem en mij uitbundig verheugen over mijn volk; en in haar zal niet meer worden gehoord het geluid van geween of het geluid van een klaaggeschrei.” 20 „Er zal van die plaats geen zuigeling meer komen van enkele dagen oud, noch een grijsaard die zijn dagen niet vervult; want als een jongen nog maar zal men sterven, ook al is men honderd jaar oud; en wat de zondaar betreft, ook al is hij honderd jaar oud, hij zal kwaad over zich hebben afgesmeekt. 21 En zij zullen stellig huizen bouwen en bewonen, en zij zullen stellig wijngaarden planten en hun vrucht eten. 22 Zij zullen niet bouwen en iemand anders het bewonen; zij zullen niet planten en iemand anders ervan eten. Want als de dagen van een boom zullen de dagen van mijn volk zijn, en het werk van hun eigen handen zullen mijn uitverkorenen geheel verbruiken. 23 Zij zullen niet voor niets zwoegen, noch zullen zij baren tot ontsteltenis, want zij zijn het nageslacht bestaande uit de gezegenden van JHWH, en hun nakomelingen met hen. 24 En het zal werkelijk geschieden dat voordat zij roepen, ikzelf zal antwoorden, terwijl zij nog spreken, ikzelf zal horen. 25 Ja, de wolf en het lam zullen eendrachtig weiden, en de leeuw zal stro eten net als de stier; en wat de slang betreft, haar voedsel zal stof zijn. Zij zullen geen kwaad doen noch enig verderf stichten op heel mijn heilige berg”, heeft JHWH gezegd.
Openb 21: 1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft. 3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn. 4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.”
|
|
|
|
|
|
|
|
|
christen2010
|
Geplaatst op 10-02-2012, 15:02 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
035 Eniggeboren en Eerstgeboren
Tweemaal vijf teksten In het NT worden vijf teksten vermeld waarin Jezus Christus de Eniggeboren (Zoon) wordt genoemd en eveneens vijf teksten waar over Hem gesproken wordt als de eerstgeborene. Het is belangrijk dat na te gaan.
,b>De eniggeboren Deze uitdrukking geeft de relatie aan die er bestaat tussen Jezus Christus en God de Vader. De volgende teksten maken dat duidelijk: - Jh. 1:14 “een heerlijkheid als van een eniggeborene van een vader”. Deze tekst spreekt vergelijkenderwijs zo over onze Heer; - Jh 1:18 “ niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die in de schoot van de Vader is, die heeft Hem verklaard”. Deze tekst geeft de nauwe betrekking aan tussen de Zoon en de Vader als ook dat Hij de enige is die de Vader geopenbaard heeft; - Jh 2:16 “Want zie zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven , opdat ieder die in Hem gelooft , niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft” . De Engelsen noemen deze tekst zeer terecht “het evangelie in een notendop”. Over dit vers zou veel te zeggen zijn, maar dat past niet in dit kader. Dan wordt dit overzicht te uitgebreid; - Jh 3:18 “ wie niet geloofd is al geoordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de eniggeboren Zoon van God”. Deze tekst is een vervolg op vs 16. Dat vers legt de nadruk op de liefde van God, vs.18 legt de nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens en zegt wat de gevolgen zijn voor iemand die niet gelooft in Jezus Christus om behouden te worden; - 1 Jh 4:9 “Hierin is de liefde van God ten aanzien van ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon in de wereld heeft gezonden opdat wij zouden leven door Hem”. Deze tekst verklaart nog eens de waarde van Jh 3:16 maar dan ten opzichte van ons opdat wij het leven zouden ontvangen. Machtige teksten !! Hoe past het ons God te loven voor de gave van zijn Zoon.
De eerstgeborene Deze uitdrukking geeft altijd een rangorde aan. De volgende teksten spreken daarover: - Rm 8:29 “Want hen ...heeft Hij ...bestemd om aan het beeld van zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broeders”. De gelovigen zijn broeders van de Heer, maar Hij neemt onder hen de eerste plaats in. Dat moeten we altijd bedenken!; - Ko 1:15 “Hij is het beeld van de onzichtbare God de eerstgeborene van de hele schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen...”. Jezus Christus neemt in de schepping ook de eerste plaats in, dat niet omdat Hij de eerstgeschapen persoon zou zijn, maar omdat de schepping mede door Hem tot stand is gebracht; - Ko 1:18 “ En Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente, Hij die het begin is, de eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in alle dingen de eerste plaats zou innemen”. Onze Heer is het begin d.w.z. de bron van de Gemeente en Hij is degene die de eerste in rangorde is van hen die uit de doden opstaan: - Hb 1:6 “ En opnieuw wanneer Hij de eerstgeborene inbrengt in de wereld, zegt Hij: laten alle engelen van God Hem aanbidden”. Christus is degene door wie God de werelden gemaakt heeft (vs 2). In de hele schepping (ook ten aanzien van de engelen) neemt Hij de eerste plaats in, want de schepping is door Hem geworden (vgl Jh 1:1-3); - Op 1:5 “Jezus Christus, de trouwe getuige, de eerstgeborene van de doden en de overste van de koningen van de aarde”. Onze Heer neemt niet alleen de eerste plaats in onder de gelovigen die uit de doden opstaan, maar ook de eerste plaats onder allen die uit de dood worden opgewekt, ook dus onder de ongelovigen.*-
Betekenis veranderd In de bovengenoemde tien teksten heeft het woord “geboren”niet meer de betekenis van letterlijk, op een bepaald moment ontstaan of geboren worden. De betekenis is opgegaan in het totaalbegrip. Bij eniggeboren is dat het begrip “liefde”. Hierbij kunnen we denken aan Abraham die het bevel kreeg;”neem toch uw “enige die gij liefhebt”. We weten dat Abraham nog een zoon had, namelijk Ismaël, maar die komt niet in beeld. Voor God had Abraham maar één zoon en dat was de zoon van zijn liefde. Deze laatste uitdrukking komen we letterlijk zo tegen in Ko 1:13”ons overgebracht...in het koninkrijk van de Zoon van zijn liefde”. Daar wordt de term gebruikt met het oog op Jezus Christus.
Bij de term “eerstgeborene gaat het - zoals al gezegd - om de rangorde van Jezus Christus ten opzichte van de schepping en de schepselen. Dat het idee van eerst geboren worden - eerder dus dan anderen, - opgegaan is in het totaal begrip kunnen we al opmaken uit Ps 89:27 waar we lezen “Ik zal hem tot een eerstgeborene stellen, tot de hoogste van de koningen der aarde”. Als iemand niet werkelijk de eerstgeborene is kan God zo iemand niet tot eerstgeborene stellen tenzij de term de gedachte van het eerst geboren zijn verloren heeft. In deze tekst uit het psalmboek blijkt ook duidelijk dat het om rangorde gaat. Dat komt namelijk uit in de woorden “tot hoogste over de koningen der aarde. Dit idee van rangorde vinden we trouwens al in het boek Genesis genoemd in de zegen van Jacob. Van Ruben zegt deze aartsvader “ Mijn eerstgeborene zijt gij” maar hij vervolgt met “ gij zult de voornaamste niet zijn: (Gn 49: 3,4).
De eeuwige Zoon Het bovenstaande is vooral van belang in verband met de term “eniggeboren Zoon”. De Jehovah’s-getuigen gronden op deze tekst hun dwaalleer dat Christus geen eeuwig voorbestaan had bij God. Ze zien in Hem een geschapen, een geboren wezen. Helaas is onder ware christenen in dit opzicht ook een opvatting verkondigd die tekort doet aan de heerlijkheid van de Zoon. Ik doel op de leer dat men wel aanvaardde dat Jezus van eeuwigheid af bestond als het leven (1 Jh 1:5), maar dat hij eerst als de Zoon ontstond toen hij geboren werd uit de maagd Maria. Men beroept zich dan op de uitspraak uit Ps 2: “Mijn Zoon zijt gij; Ik heb u heden verwekt”(vs 7). Die tekst zegt echter niet dat God Hem als Zoon verwekt heeft, maar dat Hij die de Zoon was op een bepaald moment verwekt is, namelijk bij zijn verwekking als mens.
Tegen de hierboven gestelde theorie kan het volgende ingebracht worden: - God is liefde. Dat is Hij naar zijn wezen en dat is Hij van alle eeuwigheid. Liefde vraagt echter om een betrekking, een relatie. Die relatie kon er alleen zijn als er een voorwerp van `zijn liefde van eeuwigheid af was” en dat is de Zoon (vgl ook Jh 17:24). - Hetzelfde geldt van de Vadernaam. Hij is de eeuwige Vader. Dan moet er echter een eeuwige Zoon zijn. - Men beroept zich wel op teksten als Jh 3:17; (10:36); 1 Jh 4:9; 5:20 waar staat dat God de Zoon in de wereld heeft gezonden of dat Hij in de wereld gekomen is, maar die teksten bewijzen juist het tegendeel. Hij werd niet als Zoon gevormd toen Hij in de wereld kwam, maar Hij was de Zoon toen Hij in de wereld gezonden werd. - In Jh 16:28 staat dit woord uit de mond van de Heer opgetekend: ‘Ik ben van de Vader uitgegaan en ben in de wereld gekomen. God was dus al zijn Vader toen Hij in de wereld kwam.
Verwekt..in welk opzicht? De apostel Paulus spreekt erover dat de Heer verwekt is. Hij doet dat in zijn toespraak in de synagoge te Antiochië en wel met de woorden: - “dat God deze belofte heeft vervuld aan ons hun kinderen door Jezus te verwekken”. Hij haalt dan Ps 2 aan. Het verwekken ziet dus op de menswording van de Heer. In dezelfde toespraak zegt hij ook: - “en dat Hij Hem uit de dioden heeft opgewekt....heeft Hij zo gezegd...” Daar spreekt Paulus dus over de opwekking van de Heer uit het graf.
Dit verwekken in de tijd moeten we dus terdege onderscheiden van zijn zijn als de Zoon bij de Vader van eeuwigheid af!! Laten we zijn verhevenheid in dat opzicht hooghouden. © Copyright Jaap Fijnvandraat
Dit bericht is gewijzigd op 10-02 15:05.
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 11-02-2012, 10:29 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
ENIGGEBOREN
Het Griekse woord monogenes wordt door lexicografen gedefinieerd als „enig in zijn soort, enig”, of „het enige lid van een familie of soort. De term wordt gebruikt om de verhouding van zowel zonen als dochters tot hun ouders te beschrijven.
De apostel Johannes beschrijft de Heer Jezus Christus herhaaldelijk als de eniggeboren Zoon van God . Hij doelde daarbij niet op zijn menselijke geboorte of op hem als slechts de mens Jezus. Als de Logos, of het Woord, was „deze . . . in het begin bij God”, ja, „voordat de wereld was”. Reeds destijds, in zijn voormenselijke bestaan, werd hij de „eniggeboren Zoon” genoemd, die door zijn Vader „naar de wereld” werd gezonden.
Van hem wordt gezegd dat hij „een heerlijkheid had zoals die van een eniggeboren zoon van een vader” en dat hij „in de boezempositie bij de Vader” was. Men kan zich moeilijk een inniger, vertrouwelijker, liefdevoller en tederder verhouding tussen een vader en zijn zoon voorstellen dan deze.
Hij is de enige in zijn soort, de enige die door God zelf rechtstreeks, zonder tussenkomst of medewerking van enig schepsel, werd geschapen. Hij is de enige die door God, zijn Vader, werd gebruikt om alle andere schepselen tot bestaan te brengen. Hij is de eerstgeborene en voornaamste onder alle andere engelen, die in de Schrift als „goddelijken” of „goden” worden aangeduid . Daarom wordt de Heer Jezus Christus volgens enkele van de oudste en beste handschriften terecht als „de eniggeboren god [Gr.: monogenes theos]” aangeduid . Enkele vertalingen geven ter ondersteuning van de trinitarische „God de Zoon”-gedachte de uitdrukking monogenes theos met „God, de eniggeborene” weer. Maar W. J. Hickie schrijft in zijn Greek-English Lexicon to the New Testament dat het moeilijk te begrijpen is waarom deze vertalers monogenes huios met „de eniggeboren Zoon” weergeven, doch terzelfder tijd monogenes theos met „God, de eniggeborene” in plaats van met „de eniggeboren God” vertalen.
|
|
|
|
|
|
|
christen2010
|
Geplaatst op 11-02-2012, 12:28 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Jezus Christus heeft overwonnen op Golgotha als De Zoon des mensen, die Zijn God-zijn als het ware tijdelijk heeft " afgelegd "om Mens te worden echter zonder zonde. En door Zijn volkomen gehoorzaamheid aan de Vader tot de dood van het kruis, heeft Hij een eeuwige verlossing teweeggebracht voor een ieder Die Hem door Genade aanneemt als Zijn Heiland en Heere. , Daarom heeft Zijn Vader Hem opgewekt en is Hij opgevaren en zit nu aan de Rechterhand van Zijn Vader En Hij zal wederkomen om de wereld in rechtmatigheid te oordelen. Hij is van eeuwigheid God uit God en door Hem zijn alle dingen geschapen, Hij dus niet geschapen maar van eeuwigheid God, De Zoon!
Dit bericht is gewijzigd op 11-02 12:31.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 12-02-2012, 12:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 11-02-2012, 14:46 christen2010 schreef:
Nieuwe wereldvertaling is inderdaad een wereldse vertaling en dan vertaal je alles overeenkomstig je eigen rationele denken, wat komt uit de Wachttoren. Valse vertaling, och een beetje christen weet inmiddels wel wie en wat de j.g.´s zijn. Bloedserieus ben ik dan....
|
De bekende mantra van de Christenheid.
De nieuwe wereldvertaling is in de gehele wereld simultaan verkrijgbaar in ca 100 tqlen, zodat alle mensen op de zelfde manier de bijbel kunnen lezen, zonder afhanleijk te zijn van de vertalingen van de Chrsitenheid, die allemaal verschillende vertalingen zijn. Kijk maar op biblija net.
De NWV is gebaseerd op o.a. wescott en hort, zoals wel vaker wordt gebruikt door oprechte vertalers en niet op vertalinge uit 1600. Verder is er een complete verantwoordingslijst opgenoemen in de NWV studie bijbel, zodat men op de hoogte kan zijn van der laatste artefacten en men precies weet waarop de vertaling is gebaseerd..
Zoals gebruikelijk roep je maar wat, zonder zelf kennis van zaken te hebben.
Alleen Jg hebben Bijbelstudie materiaal letterlijk overal op aarde beschilkbaar in nagenoeg alle talen, zodat zij in staat zijn om Jezus opdracht uit te voeren:
Mattheüs 28: 19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”
|
|
|
|
|
|
|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 12-02-2012, 13:26 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Op 12-02-2012, 12:46 ken schreef:
[...]De bekende mantra van de Christenheid.
De nieuwe wereldvertaling is in de gehele wereld simultaan verkrijgbaar in ca 100 tqlen, zodat alle mensen op de zelfde manier de bijbel kunnen lezen, zonder afhanleijk te zijn van de vertalingen van de Chrsitenheid, die allemaal verschillende vertalingen zijn. Kijk maar op biblija net.
De NWV is gebaseerd op o.a. wescott en hort, zoals wel vaker wordt gebruikt door oprechte vertalers en niet op vertalinge uit 1600. Verder is er een complete verantwoordingslijst opgenoemen in de NWV studie bijbel, zodat men op de hoogte kan zijn van der laatste artefacten en men precies weet waarop de vertaling is gebaseerd..
Zoals gebruikelijk roep je maar wat, zonder zelf kennis van zaken te hebben.
Alleen Jg hebben Bijbelstudie materiaal letterlijk overal op aarde beschilkbaar in nagenoeg alle talen, zodat zij in staat zijn om Jezus opdracht uit te voeren:
Mattheüs 28: 19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”
|
Moraal van het verhaal: Zie ons goed zijn!
|
|
|
|
Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. |
|
|
christen2010
|
Geplaatst op 12-02-2012, 14:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Zijn Koninkrijk en Zijn Woord is niet uit deze wereld onstaan en alleen door de Heilige Geest geleide mensen hebben vermogen en volmacht om het Woord van God te vertalen op de juiste, hemelse wijze en dan is Jezus Christus nog steeds Dezelfde God, De Zoon van eeuwigheid met de Vader en de Geest, Hij, De Geest der Waarheid, doet De Waarheid kennen, Jezus Christus, voor wereldwijzen dwaasheid en voor vele Joden een ergernis en Struikelblok, nochtans voor een ieder die Hem (h)erkent de Bron van Eeuwig Heil
Dit bericht is gewijzigd op 12-02 14:24.
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 14-02-2012, 11:21 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 12-02-2012, 14:23 christen2010 schreef:
Zijn Koninkrijk en Zijn Woord is niet uit deze wereld onstaan en alleen door de Heilige Geest geleide mensen hebben vermogen en volmacht om het Woord van God te vertalen op de juiste, hemelse wijze en dan is Jezus Christus nog steeds Dezelfde God, De Zoon van eeuwigheid met de Vader en de Geest, Hij, De Geest der Waarheid, doet De Waarheid kennen, Jezus Christus, voor wereldwijzen dwaasheid en voor vele Joden een ergernis en Struikelblok, nochtans voor een ieder die Hem (h)erkent de Bron van Eeuwig Heil
Dit bericht is gewijzigd op 12-02 14:24.
|
Mt 24:14
|
|
|
|
|
|