Daniel69 Geplaatst op 23-08-2010, 21:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jes. 54:16 Zie, Ik ben het, die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de vernieler geschapen heb om te vernielen.

Jes. 45:7 Ik ben de Here en er is geen ander, die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik de Here doe dit alles.

Gen. 3:1 De slang nu was het listigste van alle dieren des velds, die de Here God gemaakt had...

Satan is de kettinghond van God, die niet meer ruimte krijgt dan dat God hem geeft...er loopt God niets uit handen, alles verloopt volgens Zijn vast omlijnd plan, er gaat bij Hem niets verkeerd!

meld dit bericht aan een moderator

christen2010 Geplaatst op 23-08-2010, 21:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Opnieuw een berwijs van je eigenmachtige uitleg van de Schriften, God zou de zonde en De Boze(Satan) geschapenhebben, dat is pure laster van God, Die Heilig is.
Verdorven van verstand, pikken figuren als jij, de Schrift met geweld van hun eigen denken en passen Die toe naar hun eigen goeddunken, maar zonder de Heilige Geest.
Dwaalgeesten, die de ware kennis verworpen hebben en de leugen omhelzen van de vader der leugen, zoals in het begin.. een bewijs van het ongeloof en dat niemand de Schriften kan verstaan, dan zij, die op Golgotha herboren zijn, nadat zij eerst met Christus gekruisigd zijn...en dat is dwaasheid voor het verstand, maar een rijkdom voor die oren en ogen hebben ontvangen door de Heilige Geest!.

Dit bericht is gewijzigd op 23-08 21:59.

Daniel69 Geplaatst op 23-08-2010, 22:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Christen2010 je schrijft:
Opnieuw een berwijs van je eigenmachtige uitleg van de Schriften, God zou de zonde en De Boze(Satan) geschapenhebben, dat is pure laster van God, Die Heilig is.

Hoe verklaar jij dan de drie bijbelteksten die ik aanhaal?

Dit bericht is gewijzigd op 23-08 22:05.

christen2010 Geplaatst op 24-08-2010, 08:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik weet de uitleg, maar je ontvangt Hem niet, want je wilt Hem niet kennen, Die De Waarheid is, en het Woord is geen Scrabble, dus ik speel niet mee!

Statenvertaling Geplaatst op 24-08-2010, 10:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 24-08-2010, 08:42 christen2010 schreef:
Ik weet de uitleg, maar je ontvangt Hem niet, want je wilt Hem niet kennen, Die De Waarheid is, en het Woord is geen Scrabble, dus ik speel niet mee!

Dus de duivel is zomaar uit zichzelf ontstaan?  

Dit bericht is gewijzigd op 24-08 10:44.

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.  
christen2010 Geplaatst op 24-08-2010, 11:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 24-08-2010, 10:44 Statenvertaling schreef:
[...]
Dus de duivel is zomaar uit zichzelf ontstaan?  

Dit bericht is gewijzigd op 24-08 10:44.

Jesaja 14:
12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!

13 En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.

14 Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.
Ezechiël 28:
13 Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid.

14 Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen.

15 Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is.

16 Door de veelheid uws koophandels hebben zij het midden van u met geweld vervuld, en gij hebt gezondigd; daarom zal Ik u ontheiligen van Gods berg, en zal u, gij overdekkende cherub! verdoen uit het midden der vurige stenen!

17 Uw hart verheft zich over uw schoonheid; gij hebt uw wijsheid bedorven, vanwege uw glans; Ik heb u op de aarde henengeworpen, Ik heb u voor het aangezicht der koningen gesteld, om op u te zien.

18 Vanwege de veelheid uwer ongerechtigheden, door het onrecht uws koophandels, hebt gij uw heiligdommen ontheiligd; daarom heb Ik een vuur uit het midden van u doen voortkomen, dat u heeft verteerd, en Ik heb u gemaakt tot as op de aarde, voor de ogen van al degenen, die u zien.

19 Allen, die u kennen onder de volken, zijn over u ontzet; gij zijt een grote schrik geworden, en zult er niet meer zijn tot in eeuwigheid.

15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!

16 Die u zien zullen, zullen u aanschouwen, zij zullen op u letten, en zeggen: Is dat die man, die de aarde beroerde, die de koninkrijken deed beven?

17 Die de wereld als een woestijn stelde, en derzelver steden verstoorde, die zijn gevangenen niet liet los gaan naar huis toe?

18 Al de koningen der heidenen, zij allen liggen neder met eer, een iegelijk in zijn huis;

19 Maar gij zijt verworpen van uw graf, als een gruwelijke scheut, als een kleed der gedoden, die met het zwaard doorstoken zijn; als die nederdalen in een steenkuil, als een vertreden dood lichaam.

20 Gij zult bij dezelve niet gevoegd worden in de begrafenis; want gij hebt uw land verdorven, en uw volk gedood; het zaad der boosdoeners zal in der eeuwigheid niet genoemd worden.

21 Maakt de slachting voor zijn kinderen gereed, om hunner vaderen ongerechtigheid wil; dat zij niet opstaan, en de aarde erven, en de wereld vervullen met steden;

Daniel69 Geplaatst op 24-08-2010, 19:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Een andere Schriftplaats dat aan satan's oorsprong refereert vinden we in Job.

"Door Zijn Geest heeft Hij de hemelen versierd; Zijn hand heeft de snelle slang geschapen."
Job 26:13

Het woord dat hier door de Staten Vertaling wordt weergegeven met '"heeft geschapen", vertaalt het NBG met "doorboorde". Elders (in b.v. Jesaja 45:10 en 54:1 wordt het vertaald met "(barens)weeën". Gods hand leed barensweeën om de snelle slang. God creëerde de slang en leed daarbij pijn. Begrijpelijk, want dit schepsel (met zijn gespleten tong) zou de leugen en daarmee het kwaad in de wereld introduceren. Het kwaad dat niet anders is dan de donkere achtergrond , waartegen God Zijn deugden etaleert. De creatie van de slang was een noodzakelijk kwaad. Vandaar de geboortepijnen die God ondervond, toen hij dit wezen voortbracht.

Maar is de satan dan niet van origine een engel des lichts (Lucifer)? Nee, al is dat wel wat hij iedereen graag wil laten geloven.

"En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.."
2Korinthe 11:14 (SV)

Niet een engel des lichts die veranderde in satan, maar een satan die zich verandert in een engel des lichts. Precies omgekeerd dus!

Maar hoe zit het dan met de twee Schriftgedeelten (Jesaja 14 en Ezechiël 28) die steevast worden aangehaald, om de leer van satan's val te ondersteunen? Het antwoord is heel simpel: beide Schriftgedeelten gaan helemaal niet over satan.

Om met Jesaja 14 te beginnen:

"Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! En gij overlegde nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen."
Jesaja 14:12-14

Wanneer we de hele perikoop lezen (13:1-14:23) blijkt het te gaan over koning van Babel. Overigens, niet een koning van Babel in het verleden, maar over een toekomstig figuur in "de dag des HEREN" (13:9). De beschrijving doet sterk denken aan "de mens der zonde" (in 2Thessalonika 2), die zich in de tempel Gods zal zetten om te laten zien dat hij god is. Hoewel hij naar ongekende hoogten zal stijgen, zal het tragisch met hem eindigen:

"... uw trots is in het dodenrijk neergeworpen (...) het gewormte ligt onder u gespreid en maden zijn uw bedekking."
Jesaja 14:11

Het moet duidelijk zijn dat hier het lot van een mens beschreven wordt, en niet van satan. Vermeld moet ook worden dat het woord 'morgenster' (vers 12) niet correct is. Van 'morgensterren' is sprake in Job 39:2, maar daar betreft het een heel ander woord. Het woord in Jesaja 14:12 is 'heileel', dat een vorm is van het werkwoord 'jalal', hetgeen 'jammeren' betekent (zie vers 31). Er staat dus in vers 12: "Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, jammerlijke, zoon van de dageraad...".

De tweede Schriftplaats dat geacht wordt te spreken van satan's val is Ezechiël 28. We lezen daar:

"Mensenkind, hef een KLAAGLIED aan over DE KONING VAN TYRUS en zeg tot hem: zo zegt de Here HERE: Volmaakt zijt gij van gestalte, vol van wijsheid, volkomen schoon. In Eden waart gij, Gods hof (....) Gij waart een beschuttende cherub met uitgespreide vleugels; Ik had u een plaats gegeven: gij waart op de heilige berg der goden, wandelend te midden van vlammende stenen. Onberispelijk waart gij in uw wandel, vanaf de dag dat gij geschapen werdt totdat er onrecht in u werd gevonden"
Ezechiël 28:12-15

De vorst van Tyrus pretendeerde een god te zijn. In deze satire (een klaaglied heet het) wordt gerefereerd aan zijn aanmatigingen. Maar God zet hem op z'n plaats. Tot tweemaal toe wordt gezegd dat het niet om een god maar om een mens gaat.

"Mensenkind, zeg tot de vorst van Tyrus: zo zegt de Here HERE: omdat uw hart hoogmoedig geworden is en gij ZEGT: ik ben een god, een godenwoning bewoon ik midden in zee, (TERWIJL GIJ EEN MENS ZIJT EN GEEN GOD)..."
Ezechiël 28:2

"Zult gij dan nog zeggen: ik ben een god (TERWIJL GIJ EEN MENS ZIJT EN GEEN GOD)..."
Ezechiël 28:9

Ook wordt vermeld hoe de vorst aan z'n einde zou komen.

"In de groeve zullen zij u doen neerdalen, gij zult de bittere dood der gesneuvelden sterven, midden in zee."
Ezechiël 28:8

"Ik maakte u tot as op de grond voor de ogen van allen die u zagen. Allen die onder de volken u kennen, ontzetten zich over u; een verschrikking zijt gij geworden, verdwenen zijt gij. Voor altijd!"
Ezechiël 28:18,19

Behoeft het een betoog dat de hier beschreven figuur niet de satan kan zijn? Is het eigenlijk niet verbazend dat men in de theologie expliciete uitspraken (zoals: hij zondigt van den beginne) over satan wegredeneert terwijl men uitspraken die nadrukkelijk handelen over koningen onder de mensen, laat slaan op satan?! Overigens, kent de Schrift wel een val van satan, maar dan één in de toekomst. Johannes spreekt daarover in het laatste Bijbelboek.

"En de grote draak werd [op de aarde] geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem."
Openbaring 12:9

Tot op vandaag is satan's positie in de hemel (zie ook Job 1). Op een zeker moment in de toekomst zal hij deze plek moeten prijsgeven. Hoe dit verder ook zij, Openbaring 12 spreekt niet van een val van satan in het verleden. Evenmin als daar elders in de Schrift sprake van is. Het idee dat satan ooit goed geschapen zou zijn, maar onbedoeld een tegenstander van God werd, maakt dat God heeft gefaald; een idee dat de aartsleugenaar ons natuurlijk graag wil laten geloven! Maar wanneer God satan geschapen heeft om tegenstander te zijn, dan is Gods werk niet mislukt en doet satan precies datgene, waarvoor hij bestemd is. Satan is dan geen zelfstandige godheid die ervoor kon zorgen dat God op Plan B moest overschakelen, maar een knecht van God, die EXACT beantwoordt aan Gods volmaakte 'script'.

Dit bericht is gewijzigd op 31-08 23:28.

christen2010 Geplaatst op 24-08-2010, 19:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Toen voer de satan in hem(judas) en Jezus liet het hem(satan) toe..
Ná langdurige verharding, neemt Satan bezit van de gehele mens en dat is een oordeel op het ongeloof!

sanne69 Geplaatst op 12-09-2011, 15:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De teksten uit Jes.54:16 en 45:7 laten zien dat God de Schepper is van heel de mensheid. En ook alles in de schepping is onderhevig aan Gods gezag. Net zoals hij licht voor de dagen en duisternis voor de nacht schept, zo is hij in staat om vrede te maken voor Israël en rampspoed voor Babylon. Aldus de profetie uit Jesaja. God heeft soms mensen of natiën gebruikt om een goddelijk oordeel uit te voeren. Zo heeft hij bijvoorbeeld Babylon gebruikt om een oordeel over Israël te brengen.  Later kreeg Babylon zelf te maken met een goddelijk oordeel en gebruikte God de Meden en de Perzen om hen te straffen.

Het is echter niet zo dat God Satan heeft geschapen. Al Gods werken zijn namelijk volmaakt. Deut.32:4. Psalm 5:4. Degene die Satan werd, was oorspronkelijk een volmaakte geestenzoon van God. Jezus zei over Satan: "en in de waarheid is hij niet staande gebleven" - Joh.8:44 (Statenvertaling). Eens wandelde deze engel dus wel "in de waarheid"!
Uit de tekst blijkt dat niet alleen mensen, maar dus ook engelen zijn geschapen met een vrije wil. Hij kreeg verlangen naar de aanbidding die alleen God toekwam en verlokte vervolgens Adam en Eva ertoe naar hem te luisteren in plaats van God te gehoorzamen. Door deze handelwijze maakte hij zich tot Satan wat "tegenstander" betekent. Zie ook Jak.1:14,15.

christen2010 Geplaatst op 12-09-2011, 18:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Volledig mee eens Sanne, eindelijk is 1 van de 7000 die de knie voor satan niet(meer) buigen, hallelujah

Vincent Geplaatst op 13-09-2011, 13:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-09-2011, 15:30 sanne69 schreef:
De teksten uit Jes.54:16 en 45:7 laten zien dat God de Schepper is van heel de mensheid. En ook alles in de schepping is onderhevig aan Gods gezag. Net zoals hij licht voor de dagen en duisternis voor de nacht schept, zo is hij in staat om vrede te maken voor Israël en rampspoed voor Babylon. Aldus de profetie uit Jesaja. God heeft soms mensen of natiën gebruikt om een goddelijk oordeel uit te voeren. Zo heeft hij bijvoorbeeld Babylon gebruikt om een oordeel over Israël te brengen.  Later kreeg Babylon zelf te maken met een goddelijk oordeel en gebruikte God de Meden en de Perzen om hen te straffen.

Het is echter niet zo dat God Satan heeft geschapen. Al Gods werken zijn namelijk volmaakt. Deut.32:4. Psalm 5:4. Degene die Satan werd, was oorspronkelijk een volmaakte geestenzoon van God. Jezus zei over Satan: "en in de waarheid is hij niet staande gebleven" - Joh.8:44 (Statenvertaling). Eens wandelde deze engel dus wel "in de waarheid"!
Uit de tekst blijkt dat niet alleen mensen, maar dus ook engelen zijn geschapen met een vrije wil. Hij kreeg verlangen naar de aanbidding die alleen God toekwam en verlokte vervolgens Adam en Eva ertoe naar hem te luisteren in plaats van God te gehoorzamen. Door deze handelwijze maakte hij zich tot Satan wat "tegenstander" betekent. Zie ook Jak.1:14,15.

De wereld is ontstaan om de val van deze engel. Het gaat allemaal om bewustwording. De engel Saklas (Satan) was zich voor het begin van deze wereld niet bewust van het licht. Je kunt immers het licht niet zien als je erin staat. Je ziet het licht pas als je eerst in het duister bent geweest. Hetzelfde pad geldt voor de mens.

Er was dus een situatie waarin alles één was. Door deze val uit het licht, was niet meer alles een maar twee.
Vandaar dat Jezus in het Thomasevangelie het volgende zegt:
"(...)
Als je in het licht zult staan,
wat doe je dan?
Ten dage dat je één was,
maakte je de twee.
Maar, anderzijds, als je twee bent,
wat doen we dan?"

Het antwoord: Als je de twee bent (mens geworden) dan maak je weer de één. Dan ben je weer één met het licht en kun je terugkeren en werkelijk één worden.

We zijn hier om ons weer bewust te worden van het licht. Adam en Eva waren zich niet bewust van het licht. Ze zagen pas het verschil tussen goed en kwaad na het eten van de verboden vrucht. Net als Saklas dat alleen kon zien toen hij was gevallen.

Nu, deze situatie kan weer hersteld worden. Jezus heeft de situatie hersteld. Hij was zich bewust van het licht. Hij leerde ons bewust te worden. Zodat we kunnen terugkeren. Het betekent dus niet dat wij achterover kunnen hangen omdat de situatie hersteld is. Nee, iedereen moet voor zichzelf weer opnieuw dat licht herinneren. En er in leven. 'Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.'

Dit bericht is gewijzigd op 13-09 13:56.

christen2010 Geplaatst op 13-09-2011, 14:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Kletspraat Vincent, maar ik ben van jou eigenlijk niets anders gewend...

Vincent Geplaatst op 13-09-2011, 15:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Parels voor de zwijnen.

Eliyahu Geplaatst op 27-10-2011, 09:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 24-08-2010, 11:17 christen2010 schreef:
[...]

Jesaja 14:
12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!

13 En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.

14 Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.
Ezechiël 28:
13 Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid.

14 Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen.

15 Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is.

16 Door de veelheid uws koophandels hebben zij het midden van u met geweld vervuld, en gij hebt gezondigd; daarom zal Ik u ontheiligen van Gods berg, en zal u, gij overdekkende cherub! verdoen uit het midden der vurige stenen!

17 Uw hart verheft zich over uw schoonheid; gij hebt uw wijsheid bedorven, vanwege uw glans; Ik heb u op de aarde henengeworpen, Ik heb u voor het aangezicht der koningen gesteld, om op u te zien.

18 Vanwege de veelheid uwer ongerechtigheden, door het onrecht uws koophandels, hebt gij uw heiligdommen ontheiligd; daarom heb Ik een vuur uit het midden van u doen voortkomen, dat u heeft verteerd, en Ik heb u gemaakt tot as op de aarde, voor de ogen van al degenen, die u zien.

19 Allen, die u kennen onder de volken, zijn over u ontzet; gij zijt een grote schrik geworden, en zult er niet meer zijn tot in eeuwigheid.

15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!

16 Die u zien zullen, zullen u aanschouwen, zij zullen op u letten, en zeggen: Is dat die man, die de aarde beroerde, die de koninkrijken deed beven?

17 Die de wereld als een woestijn stelde, en derzelver steden verstoorde, die zijn gevangenen niet liet los gaan naar huis toe?

18 Al de koningen der heidenen, zij allen liggen neder met eer, een iegelijk in zijn huis;

19 Maar gij zijt verworpen van uw graf, als een gruwelijke scheut, als een kleed der gedoden, die met het zwaard doorstoken zijn; als die nederdalen in een steenkuil, als een vertreden dood lichaam.

20 Gij zult bij dezelve niet gevoegd worden in de begrafenis; want gij hebt uw land verdorven, en uw volk gedood; het zaad der boosdoeners zal in der eeuwigheid niet genoemd worden.

21 Maakt de slachting voor zijn kinderen gereed, om hunner vaderen ongerechtigheid wil; dat zij niet opstaan, en de aarde erven, en de wereld vervullen met steden;

Bs'd

Dat is een leuk verhaal, maar als je dat even in contekst leest, dan zie je dat dat een spotlied is over de koning van Babel, en dat het HELEMAAL NIKS met de Satan van doen heeft:

3 En het zal geschieden ten dage, wanneer J-H-W-H u rust geeft van uw smart en van uw onrust en van de harde dienst die men u heeft laten verrichten, 4 dat gij dit spotlied op de koning van Babel zult aanheffen: Hoe heeft de drijver opgehouden, opgehouden is de verdrukking! 5 J-H-W-H heeft de stok der goddelozen verbroken, de scepter der heersers, 6 die in verbolgenheid zonder ophouden natiën sloeg, die in toorn volken vertrad in meedogenloze vervolging. 7 De gehele aarde heeft rust, is stil; men breekt uit in gejubel; 8 zelfs de cypressen verheugen zich over u, de ceders van de Libanon: Sinds gij neerligt, klimt niemand naar ons op om ons te vellen.
9 Het dodenrijk beneden is over u in beroering om u bij uw komst te ontmoeten; het wekt de schimmen voor u op, al de bokken der aarde; het doet alle koningen der volken van hun tronen opstaan. 10 Zij allen vangen aan tot u te zeggen: Ook gij zijt krachteloos geworden als wij, gij zijt aan ons gelijk geworden; 11 uw trots is in het dodenrijk neergeworpen, de klank uwer harpen; het gewormte ligt onder u gespreid en maden zijn uw bedekking. 12 Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! 13 En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; 14 ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen. 15 Integendeel, in het dodenrijk wordt gij neergeworpen, in het diepste der groeve. 16 Wie u zien, beschouwen u, letten op u: Is dit de man, die de aarde deed sidderen, die koninkrijken deed beven; 17 die de wereld tot een woestijn maakte en haar steden afbrak; die zijn gevangenen niet naar huis liet keren? 18 De koningen der volken liggen allen met ere, ieder in zijn woning, 19 maar gij zijt weggeworpen, ver van uw graf, als een verafschuwde scheut, overdekt met verslagenen die door het zwaard doorboord zijn, die neerdalen naar de stenen der groeve als een weggetrapt aas. 20 Gij wordt met hen niet in een graf verenigd, omdat gij uw land te gronde hebt gericht, uw volk gedood. Nimmer wordt het nageslacht der boosdoeners genoemd. 21 Maakt voor zijn zonen een slachtbank gereed om de ongerechtigheid van hun vaderen; opdat zij niet opstaan en de aarde in bezit nemen en het oppervlak der wereld vullen met steden.
22 Zo sta Ik tegen hen op, luidt het woord van J-H-W-H der heerscharen, en Ik roei van Babel uit naam en rest, telg en spruit, luidt het woord van J-H-W-H. 23 En Ik zal het maken tot een bezit van roerdompen en tot waterpoelen, en Ik zal het wegbezemen met de bezem der verdelging, luidt het woord van J-H-W-H der heerscharen.

Wat het christendom hier dus doet, zoals gewoonlijk, is een tekst die niks met het onderwerp te maken heeft, uit zijn verband rukken, en foutief presenteren als een tekst over de Satan.

Hoed u voor het christelijke bedrog!

Eliyahu

francois Geplaatst op 05-12-2011, 00:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

satan de duivel was een goede engel tot dat hij net als God aan beden wilde worden, en hij heeft adam en eva verleid tot het doen van een zonde en hier door is de zonde de wereld in gekomen en hebben wij de erf zonde over ons gekregen en satan werd voor korte tijd heerser van de wereld.  satan was een engel voor hij satan de duivel  werd.

christen2010 Geplaatst op 05-12-2011, 11:28 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 05-12-2011, 00:31 francois schreef:
satan de duivel was een goede engel tot dat hij net als God aan beden wilde worden, en hij heeft adam en eva verleid tot het doen van een zonde en hier door is de zonde de wereld in gekomen en hebben wij de erf zonde over ons gekregen en satan werd voor korte tijd heerser van de wereld.  satan was een engel voor hij satan de duivel  werd.

Juist Francois, en dan ben je een christin, doordat Christus hem overwonnen heeft en sindsdien beperkt is zijn macht, want in de hemel heeft hij geen enkele toegang meer.
God's Zegen

Eliyahu Geplaatst op 02-02-2012, 15:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 05-12-2011, 00:31 francois schreef:
 satan was een engel voor hij satan de duivel  werd.

Bs'd

En waar staat dat in het OT?

Eliyahu

christen2010 Geplaatst op 02-02-2012, 15:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dat weet jij wel, maar dan ga je weer je eigen verderfelijke leer er op loslaten, Bar-Abbas

Eliyahu Geplaatst op 03-02-2012, 11:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-02-2012, 15:39 christen2010 schreef:
Dat weet jij wel, maar dan ga je weer je eigen verderfelijke leer er op loslaten, Bar-Abbas

Bs'd

Oh.  laat me raden, je bedoelt Jesaja 14, waar we het hierboven al over gehad hadden.  Ik zal het even herhalen:

[...]

Bs'd

Dat is een leuk verhaal, maar als je dat even in contekst leest, dan zie je dat dat een spotlied is over de koning van Babel, en dat het HELEMAAL NIKS met de Satan van doen heeft:

3 En het zal geschieden ten dage, wanneer J-H-W-H u rust geeft van uw smart en van uw onrust en van de harde dienst die men u heeft laten verrichten, 4 dat gij dit spotlied op de koning van Babel zult aanheffen: Hoe heeft de drijver opgehouden, opgehouden is de verdrukking! 5 J-H-W-H heeft de stok der goddelozen verbroken, de scepter der heersers, 6 die in verbolgenheid zonder ophouden natiën sloeg, die in toorn volken vertrad in meedogenloze vervolging. 7 De gehele aarde heeft rust, is stil; men breekt uit in gejubel; 8 zelfs de cypressen verheugen zich over u, de ceders van de Libanon: Sinds gij neerligt, klimt niemand naar ons op om ons te vellen.
9 Het dodenrijk beneden is over u in beroering om u bij uw komst te ontmoeten; het wekt de schimmen voor u op, al de bokken der aarde; het doet alle koningen der volken van hun tronen opstaan. 10 Zij allen vangen aan tot u te zeggen: Ook gij zijt krachteloos geworden als wij, gij zijt aan ons gelijk geworden; 11 uw trots is in het dodenrijk neergeworpen, de klank uwer harpen; het gewormte ligt onder u gespreid en maden zijn uw bedekking. 12 Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! 13 En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; 14 ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen. 15 Integendeel, in het dodenrijk wordt gij neergeworpen, in het diepste der groeve. 16 Wie u zien, beschouwen u, letten op u: Is dit de man, die de aarde deed sidderen, die koninkrijken deed beven; 17 die de wereld tot een woestijn maakte en haar steden afbrak; die zijn gevangenen niet naar huis liet keren? 18 De koningen der volken liggen allen met ere, ieder in zijn woning, 19 maar gij zijt weggeworpen, ver van uw graf, als een verafschuwde scheut, overdekt met verslagenen die door het zwaard doorboord zijn, die neerdalen naar de stenen der groeve als een weggetrapt aas. 20 Gij wordt met hen niet in een graf verenigd, omdat gij uw land te gronde hebt gericht, uw volk gedood. Nimmer wordt het nageslacht der boosdoeners genoemd. 21 Maakt voor zijn zonen een slachtbank gereed om de ongerechtigheid van hun vaderen; opdat zij niet opstaan en de aarde in bezit nemen en het oppervlak der wereld vullen met steden.
22 Zo sta Ik tegen hen op, luidt het woord van J-H-W-H der heerscharen, en Ik roei van Babel uit naam en rest, telg en spruit, luidt het woord van J-H-W-H. 23 En Ik zal het maken tot een bezit van roerdompen en tot waterpoelen, en Ik zal het wegbezemen met de bezem der verdelging, luidt het woord van J-H-W-H der heerscharen.

Wat het christendom hier dus doet, zoals gewoonlijk, is een tekst die niks met het onderwerp te maken heeft, uit zijn verband rukken, en foutief presenteren als een tekst over de Satan.

Hoed u voor het christelijke bedrog!  

Dus zeggen waar een bijbeltekst over gaat is volgens jouw "verderfelijke leer".

En wat jij doet, een tekst die heel ergens anders over gaat, daarvan gaan beweren dat het over de satan gaat, dat is geen verderfelijk leer?

Ik noem dat gewoon leugen en bedrog.  

Je probeert de mensen op te lichten met teksten die heel ergens anders over gaan.

DAT is verderfelijke leer.

Eliyahu

christen2010 Geplaatst op 03-02-2012, 12:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Laat Ons mensen maken staat inj Genesis, Christus Jezus was er bij vanaf het Begin, want eer Abraham was, BEN IK!!!!!

christen2010 Geplaatst op 03-02-2012, 12:28 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wie zou de mensen en Israel toch zo misleid hebben dat zij het erger maakten met het dienen van de afgoden dan de heidenvolken die zij moesten verdrijven, daT kan God toch niet geweest zijn, want dan zou die Zelf doen waar Die een gruwel van heeft.
Och dat gij naar Mij geluisterd had, Israel zou verlost zijn van al Zijn vijanden en hun vijanden, maar nu is over hen uitgestort de geest van oorlog volgens de profeet Jesaja en dat is al eeuwen zo... tot op vandaag...

Eliyahu Geplaatst op 03-02-2012, 13:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-02-2012, 12:18 christen2010 schreef:
Laat Ons mensen maken staat inj Genesis, Christus Jezus was er bij vanaf het Begin, want eer Abraham was, BEN IK!!!!!

Bs'd

Genesis 1:26; "Laat ons mensen maken."  Uit dit vers leert het christendom dat God niet één is maar drie.  

Als iemand in een willekeurige tekst het woord "ons" tegenkomt, is er dan ook maar één weldenkend persoon die dan denkt dat dat woordje 'ons' betrekking heeft op één enkel persoon met een multiple personality disorder?

Maar waarom, als het christendom het woordje 'ons' ziet in de bijbel denkt men dat dan wel?  Heel eenvoudig.  Het christendom heeft twee  of drie goden, en die moeten ze op de één of andere manier toch weer zien te reduceren tot één, want zelfs het NT zegt dat er maar één God is. Dus daarom probeert men drie goden in één god te proppen.  Waardoor men zegt dat God zijn eigen zoon is en tegelijkertijd zijn eigen vader.

En de volledig normale uitleg dat bijvoorbeeld God tegen de engelen sprak, daar gaat men aan voorbij.  Of de mogelijkheid dat er sprake is van een majesteitsmeervoud.  

Sommige christenen proberen de simpele traditioneel joodse verklaring dat God tot de engelen sprak onderuit te halen door te zeggen dat de engelen niet deelnamen aan het scheppingsproces.. Zij wijzen naar Genesis 1:1 en zeggen: "God was de schepper, en niet de engelen."  Maar het is een gegeven feit in het jodendom dat een boodschapper gelijk is aan degene die hem gezonden heeft. Bijvoorbeeld, wanneer iemand met een vrouw trouwt door middel van een boodschapper, dan is het legale effect hetzelfde als wanneer hij haar persoonlijk getrouwd zou hebben.

Een goed bijbels voorbeeld van "een boodschapper is gelijkwaardig aan de zender" is Genesis 19 waar gesproken wordt over de vernietiging van Sodom en Gomorra.  God stuurt twee engelen om de stad te vernietigen. De engelen zeggen tegen Lot in vers 13: "want wij gaan deze plaats verwoesten; want groot is het geroep over haar voor de HERE; daarom heeft de HERE ons gezonden om haar te verwoesten."  Hierna zie Lot tegen zijn schoonzoons: "Staat op, verlaat deze plaats, want de HERE gaat de stad verwoesten."  Lot zei niet: "De engelen gaan de stad verwoesten", Hij zei: "de HERE (J-H-W-H in de hebreeuwse grondtekst) gaat de stad verwoesten."  En in vers 29 staat: "Toen GOD de steden der Streek verwoestte, gedacht God Abraham,"  Dus de engelen waren gezonden door God om de stad te verwoesten, maarde bijbel zegt ons dat God het gedaan heeft.   En waarom zou hetzelfde niet opgaan voor de schepping?

Maar hoe dan ook, de mens is niet geschapen door een meervoud. Kijk in Genesis 5:1;  "Ten dage, dat God Adam schiep".  Hier is het werkwoord "schiep", "bara" in het hebreeuws,  in het enkelvoud.  Dit geeft duidelijk aan dat de God die Adam schiep een enkelvoud is, want het werkwoord volgt het onderwerp: Onderwerp meervoud, werkwoord meervoud.  Onderwerp enkelvoud, werkwoord enkelvoud.   Hetzelfde geldt voor het allereerste vers van de bijbel: "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."  Het woord "schiep", is geschreven in het enkelvoud: "bara".  Als God een meervoud was, dan had het "baroe" moeten zijn.

Eliyahu

Dit bericht is gewijzigd op 03-02 13:35.

Eliyahu Geplaatst op 03-02-2012, 13:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-02-2012, 12:28 christen2010 schreef:
Wie zou de mensen en Israel toch zo misleid hebben dat zij het erger maakten met het dienen van de afgoden dan de heidenvolken die zij moesten verdrijven, daT kan God toch niet geweest zijn, want dan zou die Zelf doen waar Die een gruwel van heeft.
Och dat gij naar Mij geluisterd had, Israel zou verlost zijn van al Zijn vijanden en hun vijanden, maar nu is over hen uitgestort de geest van oorlog volgens de profeet Jesaja en dat is al eeuwen zo... tot op vandaag...

Bs'd

Och, dat de christenen maar tot twee konden tellen, dan zouden ze snappen dat een God de Vader en een god de zoon twee goden is, en niet één, en dat zouden ze inzien dat ze bezig zijn met afgodendienst.

Eliyahu

christen2010 Geplaatst op 03-02-2012, 13:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten zegt de Heere bij monde van Jesaj,a en vele Joden dansen nog steeds om hun gouden kalf van de eigen godsdienst en willen hun Koning niet (h)erkennen...

Eliyahu Geplaatst op 03-02-2012, 14:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-02-2012, 13:47 christen2010 schreef:
Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten zegt de Heere bij monde van Jesaj,a

Bs'd

Dus dat is jouw excuus om een andere god voor het aangezicht van  J-H-W-H te hebben??

Het begin van de 10 geboden:

“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3

Welk gedeelte van GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN begrijp je niet?

en vele Joden dansen nog steeds om hun gouden kalf van de eigen godsdienst en willen hun Koning niet (h)erkennen...

De christenen dansen niet om het gouden kalf, maar om het gouden lam.

En hier is wie ONZE koning is:

"J-H-W-H is Koning, eeuwig en altoos."  Ps 10:16

"Wie is toch de Koning der ere? J-H-W-H, sterk en geweldig, J-H-W-H, geweldig in de strijd."  Ps 24:8

"J-H-W-H troonde boven de zondvloed, ja, de J-H-W-H troont als koning in eeuwigheid"  Ps 29:10

"Want J-H-W-H, de Allerhoogste, is geducht, een groot Koning over de ganse aarde."  Ps 47:3

"J-H-W-H der heerscharen, mijn Koning en mijn God."    Ps 84:4

"J-H-W-H is geweldig in den hoge J-H-W-H is Koning. Met majesteit heeft Hij Zich bekleed;"   Ps 93:1

"J-H-W-H, de rechtvaardige Rechter J-H-W-H is Koning."   Ps 97:1

Dus dat is onze koning.   Dat de christenen een andere koning verkiezen, dat is hun probleem.

"En J-H-W-H zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal J-H-W-H één zijn, en Zijn Naam één." Zach 14:9

Eliyahu

"Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!"
Micha 4:5

Dit bericht is gewijzigd op 03-02 14:42.

2