Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 20:52 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hij zou vast wel een plan B hebben gehad voor het geval het mis ging.

meld dit bericht aan een moderator

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 20:52 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nathaniel je schrijft:
"Het is een goede keuze je neer te leggen bij Gods raadsbesluit en het is een zegen als je vrede hebt met Gods wil."

AMEN!

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 21:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nathaniel...God die plan B zou hebben voor het geval het mis ging...

Dus ging er niets mis bedoel je? Dat denk ik nl. ook!

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 21:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Volgens mij ging vanuit Gods standpunt bezien alles volgens plan. Ja, Hij moet dus wel geweten hebben dat Eva verleid zou worden om die vrucht te eten. Maar Hij wist ook van te voren welke prijs Hij zou gaan betalen voor het verwezenlijken van Zijn plan.

Dit bericht is gewijzigd op 13-08 21:05.

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 21:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nathaniel je schrijft:
"Je kunt pas voor Hem kiezen nadat Hij Zich aan jou heeft geopenbaard. In die zin begrijp ik je wel. Maar een relatie gaat pas leven wanneer er sprake is van wederzijdse liefde. "

Openbaren is iets anders dan dat Hij eerst voor jou gekozen heeft. Noem mij de bijbelteksten waarin staat dat wij mensen voor God zouden moeten kiezen. Ik ben heel benieuwd er naar...

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 21:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-08-2010, 21:05 Daniel69 schreef:

Openbaren is iets anders dan dat Hij eerst voor jou gekozen heeft. Noem mij de bijbelteksten waarin staat dat wij mensen voor God zouden moeten kiezen. Ik ben heel benieuwd er naar...

Mat 6:24 Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.

Volgens mij wordt hier van ons een keuze gevraagd.

Zegen,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 13-08 21:12.

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 21:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nathaniel je schrijft:
"Volgens mij ging vanuit Gods standpunt bezien alles volgens plan. Ja, Hij moet dus wel geweten hebben dat Eva verleid zou worden om die vrucht te eten. Maar Hij wist ook van te voren welke prijs Hij zou gaan betalen voor het verwezenlijken van Zijn plan."

Precies, God maakte daar geen misser en Hij had het antwoord (het offer van Zijn Zoon) ook al klaar voordat de tijden gingen lopen en dus voor de eerste zonde!

Als alles dan volgens Zijn plan verloopt, kunnen wij dan wel spreken van een vrije wil? Alles gaat immers naar Zijn raadsbesluit en wie kan Zijn wil weerstaan.

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 21:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ook al was de prijs heel hoog voor het uitvoeren van Zijn plan, Hij heeft het gedaan omdat wij zouden leven.

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 21:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-08-2010, 21:15 Daniel69 schreef:
Als alles dan volgens Zijn plan verloopt, kunnen wij dan wel spreken van een vrije wil? Alles gaat immers naar Zijn raadsbesluit en wie kan Zijn wil weerstaan.

De vraag is wie dienen we?

Houd er rekening mee dat er ook een dag des oordeels zal komen.

Dus God heeft ons wel degelijk de ruimte gegeven om een vrije wil uit te kunnen oefenen.

Zegen,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 13-08 21:26.

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 21:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nathaniel je schrijft:
"Mat 6:24 Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.

Volgens mij wordt hier van ons een keuze gevraagd."

Okay, ik zie hier ook een keuzemoment. Wie dien je God of de Mammon. Maar ik zie het meer zo van als je God dient kan je er geen afgoden op nahouden. Eerder een vermaning.

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 21:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik schreef:

Precies, God maakte daar geen misser en Hij had het antwoord (het offer van Zijn Zoon) ook al klaar voordat de tijden gingen lopen en dus voor de eerste zonde!

Nathaniel je schreef:

Ook al was de prijs heel hoog voor het uitvoeren van Zijn plan, Hij heeft het gedaan omdat wij zouden leven.

Helemaal waar! Maar mijn vraag was aan jou:

Als alles dan volgens Zijn plan verloopt, kunnen wij dan wel spreken van een vrije wil?

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 21:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-08-2010, 21:24 Daniel69 schreef:

Okay, ik zie hier ook een keuzemoment. Wie dien je God of de Mammon. Maar ik zie het meer zo van als je God dient kan je er geen afgoden op nahouden. Eerder een vermaning.

Dat lijkt mij ook. Waakzaamheid is geboden. Want we lopen allemaal gevaar de verkeerde heer te dienen. Afgoden zijn in deze wereld overal om ons heen. Er is maar één God Die ons kan bekleden met heil en gerechtigheid. Helaas zijn er vandaag de dag nog mensen die hun geluk denken te vinden in allerlei wereldse zaken...zij zijn de afgodendienaars en het is de vraag of zij zich daarvan bewust zijn.  

Vandaar de bijbelse vermaning. We worden bewust gemaakt omdat we geroepen zijn om autoriteit te nemen zoals God het in het beginne heeft bedoeld. Om op Gods manier autoriteit te kunnen uitoefenen moet onze wil vrij zijn. Er was een offer nodig om vrijgemaakt te worden. Dus je stelt een legitieme vraag...misschien wil God Zelf deze vraag wel beantwoorden. Ik kom nu even niet verder dan zowel ja als nee...

maar:

Ik geloof dat...we zijn vrijgemaakt van het oordeel door het bloed van het Lam. We zijn niet langer gebonden aan zonde en dood.

Ik ben die ik ben door het bloed van Jezus.

Zegen,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 13-08 22:08.

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 21:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nathanie je schrijft:
"De vraag is wie dienen we?
Houd er rekening mee dat er ook een dag des oordeels zal komen.
Dus God heeft ons wel degelijk de ruimte gegeven om een vrije wil uit te kunnen oefenen."

Die dag komt er zeker! We hebben een wil maar ik betwijfel of die vrij is.

God is de pottenbakker en wij mensen zijn het klei. God alleen bepaalt de vorm van de klei en heeft jouw leven ingericht zoals het Hem past, volgens Zijn plan maar ook dat van al die andere mensen. Morgen is Hem al bekend. Hoe bedoel je we hebben een vrije wil?

Sommige voorwerpen tot eervol en andere tot oneervol gebruik, maar Hij blijft eindverantwoordelijk. Het gaat precies zoals Hij het voor heeft, vandaag, morgen tot het einde. Dat is tenminste wat ik lees in die teksten..

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 22:12 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-08-2010, 21:38 Daniel69 schreef:

Sommige voorwerpen tot eervol en andere tot oneervol gebruik, maar Hij blijft eindverantwoordelijk. Het gaat precies zoals Hij het voor heeft, vandaag, morgen tot het einde. Dat is tenminste wat ik lees in die teksten..

Als eindverantwoordelijke heeft Hij die prijs betaald om ons vrij te maken, zodat we straks (ook) in de nieuwe wereld een vrije wil hebben om de verantwoordelijkheid te kunnen dragen die Hij ons zal geven.

Zegen,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 13-08 22:38.

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 22:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nathaniel, ik was verrast dat je zei dat God geen fout maakte daar in de hof van Eden en dat Hij het antwoord op de zonde, voordat de tijden gingen lopen, al klaar had staan d.m.v. het offer van Zijn zoon. Dat Hij wist dat Eva verleidt zou worden en van de vrucht zou eten en dat dat alles in Zijn plan paste en volgens Zijn raadsbesluit ging. Dat geloof ik nl. ook inmiddels!

Ik denk dat heel veel gelovigen denken dat het daar fout gelopen is en dat God daar de controle verloor.

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 22:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jes 55:8 Mijn plannen zijn niet jullie plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.

Zegen,
Nathanièl

christen2010 Geplaatst op 13-08-2010, 22:46 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Juist omdat de mens een vrije wil had, kon hij gehoorzamen of niet gehoorzamen aan wat God gezegd en bevolen had in Zijn beschermende Liefde.
Wel moet er bij vermeld worden, dat de aarde aan satan was overgeleverd als restant van zijn hemelse heerlijkheid, die hij verloor, toen hij in opstand kwam tegen God in de hemel.Daardoor is hij de overste van de wereld vol van verleiding en arglistigheid.
Door de eerste ongehoorzaamheid van de mens is de wil van de mensen niet meer vrij, maar onderworpen aan de dood, als straf op de zonde van ongeloof en ongehoorzaamheid.
Doordat Christus echter als Middelaar Zijn Bloed heeft gegeven, is er weer redding mogelijk, door Zijn roeping van Golgotha te gehoorzamen(gehoor te geven) en dan raak je wedergeboren,,,enz,

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 22:57 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Christen2010,
Wat denk je hiervan:

God is de pottenbakker en wij mensen zijn het klei. God alleen bepaalt de vorm van de klei en heeft jouw leven ingericht zoals het Hem past, volgens Zijn plan maar ook dat van al die andere mensen. Morgen is Hem al bekend. Hoe bedoel je we hebben een vrije wil?

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 23:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-08-2010, 22:33 Daniel69 schreef:

Ik denk dat heel veel gelovigen denken dat het daar fout gelopen is en dat God daar de controle verloor.

Ik denk dat God geen fouten maakt. Hij heeft altijd de controle. Kijk maar naar het bijbelse verslag van de storm op het meer van Galileä. Wat dachten de discipelen? En wat was Zijn antwoord?

Zegen,
Nathaniël

christen2010 Geplaatst op 13-08-2010, 23:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De mens heeft bewust gekozen voor de zonde in zijn vrije wilsbesluit en daarmede zijn leven verkocht aan de satan en zonder genadige tussenkomst van God zou een mens onherroepeijk verloren gaan...

Azarja Geplaatst op 13-08-2010, 23:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jehovah heeft voornemens, Hij werkt niet volgens een vastomlijnd plan. Het was Gods wil dat het eerste mensenpaar hem gehoorzaam zouden zijn en de aarde tot een paradijs zouden maken waarop al hun nakomelingen in harmonie en vrede met elkaar en met de dieren zouden leven. Toen Adam en Eva in opstand kwamen tegen Gods soevereiniteit betekende dit niet dat God gefaald had noch betekende het dat zijn voornemens waren gedwarsboomd. Zijn wil zal nog steeds uitkomen alleen met een tijdelijke onderbreking om de zaken recht te zetten.

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
Azarja Geplaatst op 13-08-2010, 23:26 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het is mensen hun eigen vrije wil of ze Jehovah willen dienen en gehoorzamen of dat ze hun eigen weg kiezen. Die beslissing maakt God niet voor ze. Onze eerste gezamelijke voorouders brachten zonde en de dood over al hun nageslacht waardoor wij onvolmaakt (zondig = het doel missen) zijn en sterven. Gods Zoon Jezus Christus bracht het volmaakte offer door als volmaakt mens voor ons te sterven en zo de weegschaal der gerechtigheid te herstellen doordat de eerste mens eveneens volmaakt was.

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 23:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-08-2010, 23:09 christen2010 schreef:
De mens heeft bewust gekozen voor de zonde in zijn vrije wilsbesluit en daarmede zijn leven verkocht aan de satan en zonder genadige tussenkomst van God zou een mens onherroepeijk verloren gaan...

In deze genadetijd is het daarom meer dan gepast dat onze handel en wandel getuigen van berouwvolle werken.

Dus,

bekeren, belijden en vergeven

Zegen,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 13-08 23:34.

Azarja Geplaatst op 13-08-2010, 23:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-08-2010, 23:09 christen2010 schreef:

Een bekend deuntje wat men veel hoort in de christenheid. Met 'De mens' wordt dan een ieder van ons bedoeld. Sommigen zeggen dat het niet had uitgemaakt of Adam en Eva het waren die zondigden omdat we allemaal zouden hebben gefaald. Dit is dus absolute lariekoek en volledig onbijbels. Jehovah stelde hun loyaliteit en gehoorzaamheid op de proef doordat zij slechts van één boom niet mochten eten. Het was een test op hun getrouwheid waarbij de uitkomst niet bijvoorbaat vast stond. Wat God hen vroeg was niet onmogelijk of onredelijk. Het zou veeleer onredelijk en wreed van God zijn iets van zijn aardse kinderen te vragen als Hij vantevoren wist dat zij niet in staat zouden zijn daaraan te voldoen en hen desondanks als straf het doodsoordeel zou mee geven. Maar waren Adam en Eva werkelijk niet in staat om weerstand te bieden tegen Satans leugens en misleidingen? Jehovah had hen volmaakt geschapen net zoals Satan ooit een volmaakte engel was. Net zomin als alle engelen Satan zouden volgen net zomin zouden al Adam nakomelingen hun eerste voorouder volgen. In de bijbel staan daarom tal van voorbeelden van Jehovah's dienstknechten die God wel getrouw bleven zoals Henoch en Daniël. In symbolische zin hebben zij niet van de verboden vrucht gegeten ondanks hun overgeërfde zondige aard en tekortkomingen.

Dit bericht is gewijzigd op 13-08 23:42.

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 23:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-08-2010, 23:39 Azarja schreef:
[...]
Het zou veeleer onredelijk en wreed van God zijn iets van zijn aardse kinderen te vragen als Hij vantevoren wist dat zij niet in staat zouden zijn daaraan te voldoen en hen desondanks als straf het doodsoordeel zou mee geven.

Jouw godsbeeld van de Almachtige is er dus één van een God die niet alwetend is.

De God Die ik ken is Almachtig en Alwetend.

Zegen,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 14-08 21:20.

1 2 3 4 ... 6