Daniel69 Geplaatst op 10-08-2010, 22:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Door een aantal bijbelteksten die ik las op het internet ben ik sterk gaan twijfelen of de mens wel een vrije wil heeft. Hoe wordt daar op dit forum over gedacht? Hierbij de bijbelteksten die mijn geloofsleven voor nu even op zijn kop zetten:

Efez. 1:11, Efez. 1:4
Joh. 6:44
Rom. 9
Spr. 16:9, Spr. 19:21, Spr. 21:1, Spr. 20:24
1 Kon. 22:22
Daniel 4:35
Jer. 10:23
Jes. 10:15

meld dit bericht aan een moderator

Nathaniel Geplaatst op 10-08-2010, 23:12 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 10-08-2010, 22:49 Daniel69 schreef:
Door een aantal bijbelteksten die ik las op het internet ben ik sterk gaan twijfelen of de mens wel een vrije wil heeft. Hoe wordt daar op dit forum over gedacht? Hierbij de bijbelteksten die mijn geloofsleven voor nu even op zijn kop zetten:

Efez. 1:11, Efez. 1:4
Joh. 6:44
Rom. 9
Spr. 16:9, Spr. 19:21, Spr. 21:1, Spr. 20:24
1 Kon. 22:22
Daniel 4:35
Jer. 10:23
Jes. 10:15

We hebben wel degelijk een vrije wil. De teksten ondersteunen dit:

Ef. 1:11  In hem heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld 12 om vanaf het begin onze hoop te vestigen op Christus, tot eer van Gods grootheid.

We hebben een keuze als het gaat om de vraag: op wie vestigen wij onze hoop?

Ef.1:4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn,

God had een plan toen Hij de wereld schiep. Hij gaf ons een plaats in die wereld. Wij hebben de keuze of wij onze bestemming in Hem willen innemen.

Joh.6:44 Toch kan niemand bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt, en ik zal hem op de laatste dag tot leven wekken.

Wij leven door genade. Als Hij Zich niet aan ons openbaart of had geopenbaard, dan hadden wij ook niet de keuze om uit Zijn genade te willen leven en was er maar één optie, namelijk leven uit eigen kracht. Het blijft ten aller tijde leven door genade, ook zij die Hem niet hebben gekend zoals wij Hem kennen. Zijn genade is overvloedig. We hoeven het alleen maar te onvangen en het te willen blijven vasthouden.

Rom.9:1 Omdat ik één ben met Christus spreek ik de waarheid, en mijn geweten, geleid door de heilige Geest, is mijn getuige dat ik niet lieg:

Het is een keuze uit vrije wil om met Hem door de Heilige Geest verenigd te willen worden. Het blijft keer op keer kiezen om gehoorzaam te zijn aan Zijn goddelijke principes.

Ik hoop je hiermee op weg geholpen te hebben. Als je op dit punt meer input nodig hebt dan wil ik later nog wel ingaan op de overige teksten.

De sleutel voor de overige teksten is trouwens ook 'kiezen'. Zoeken we God om Hem te raadplegen? Zijn we hartelijk bereid met hem samen te werken? Beseffen we dat Hij goed en kwaad van elkaar heeft gescheiden? Doen we het in eigen kracht of in de kracht van Christus? Zijn we succesvol omdat we in onszelf of in God geloven?

Waarom zou God ons ter verantwoording roepen als we niets uit vrije wil te kiezen zouden hebben? Aan de boom herkent men de vrucht...wat voor vruchten wil jij zaaien?

En als we dan een verkeerde weg in zijn geslagen en we komen tot dat inzicht, dan mogen we bij God komen...Hij zal dan onze paden recht maken.

Alle dingen die we tegen komen op onze wegen zijn in Gods plan opgenomen. We hoeven alleen maar te kiezen tussen de dingen van de vijand of de dingen van God.

Jer.10:23 Ik erken, o HEER, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen, zijn pad uit te zetten, te kiezen waarheen hij zal gaan.

Of je het nu eens bent  met de beslissingen die mensen nemen of niet, God heeft ze daar geplaatst met een bepaald doel. Het is bijvoorbeeld niet jou of mijn taak om leiders te corrigeren; dat is Gods werk. We kunnen hen niet beheersen met onze gebeden, want dat is geestelijke hekserij. We zijn er om voor hen te bidden, en we laten het aan de Heilige Geest over om de dingen op Zijn manier te laten gebeuren.

Zegen,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 11-08 10:39.

christen2010 Geplaatst op 11-08-2010, 20:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Daniël,

De mens heeft een wil, maar die is van nature(oorsprong) niet meer vrij, maar door de zonde van onze eerste ouders is de dood in de schepping gekomen en moet ieder mens den dood sterven volgens Genesis 2 en 3.
Doordat Christus naar deze aarde is gekomen en geleden heeft, gekruisigd is en weer opgestaan is, is er redding bewerkt voor elk mens en ieder mens wordt door de Heilige Geest via het Woord levend geroepen om Jezus te volgen.(De straf, Die ons de Vrede aanreikt, was op Hem!)
Door ongeloof, ongehoorzaamheid en zelfhandhaving kan deze Roepstem tot zwijgen worden 'gedwongen" en dan gaat een mens uiteindelijk door eigen toedoen toch verloren.
Door geloof(toevertrouwen) in de Christus, is een mens behouden voor nu en eeuwig en komt niet meer in het eindoordeel van de eeuwige dood, maar is uit den dood overgegaan in het (eeuwig0 Leven en dat is uit Genade, uit Hem en door Hem, God de Vader en God de Zoon en God de Heilige Geest!

Daniel69 Geplaatst op 11-08-2010, 21:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Nathaniel,

Hartelijk dank voor het delen van je visie!  Zoals je me het schrijft, zo heb ik dat van kindsbeen aan tot nu toe ook gedacht. Door het lezen van de teksten op het internet, zie ik nu toch een tegenstelling met datgene wat ik tot nu toe geloofd en geleerd heb.

Bijvoorbeeld:

Ef. 1:11 God die alles naar Zijn wil tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld
=> Hij doet het dus, niet ik lees ik

Ef. 1:4 God heeft ons voor de wereld gegrondvest werd, uitgekozen
=> Hij heeft gekozen, niet ik lees ik

Joh. 6:44 Niemand kan tot mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem trekke
=> Geen toegang tenzij Hij me trekt lees ik

Rom. 9:18 Hij ontfermt zich over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil
=> Hij doet dat lees ik, hangt niet van mijn keuze af ???

Rom. 9:21 De pottenbakker die de vrije beschikking heeft over het leem en uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het ander tot alledaags gebruik
=> Hij doet dit lees ik

Dit is dus wel totaal anders als wat ik altijd geleerd heb.

christen2010 Geplaatst op 12-08-2010, 10:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

God heeft alles bereid vanaf het Begin, opdat wij zouden en zullen wandelen in Zijn Weg.
Als een mens dat niet doet, dan zijn de gevolgen duidelijk zichtbaar en merkbaar, zie 1 Korinthe 10 o.a en het oude testament b.v. het gouden kalf en Elia en de Baälsprofeten.
Verder het oordeel over Aninas en Saffira, die logen tegen de Heilige Geest, het z.g. beliegen van De Geest.
Er is dus duidelijk een verantwoordelijkheid t.o.v. de Wil van God gehoorzamen of ongehoorzaam zijn. De wil van de mens is wel doorslaggevend in wat hij of zij doet met de aangeboden genade en/of oordeel, want anders zou er sprake zijn van willoze mensen, die als robotten fungeren, maar zó dus nooit.
Een ieder die gelooft in de Christus . zal ook wandelen zoals Hij gewandeld en gehandeld heeft, en een ieder die dat niet doet en niet wil doen, verblijft (nog) steeds onder de verdraagzaamheid en de toorn van God.
Wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar blijft in (zijn/haar) dood..
Dat het ongehoorzaam zijn en blijven eeuwige, rampzalige gevolgen zal hebben en heeft blijkt uit vele gedeelten in de Openbaring aan Johannes, het laatste bijbelboek!
Dus wie niet gelooft is reeds veroordeeld en wordt opgeroepen te geloven(zich bekeren), zoals Petrus oproept op de z.g. Pinksterdag.
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig zijn en worden, maar die niet geloofd zal veroemd(veroordeeld) worden!.
Markus 16:
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

19 De Heere dan, nadat Hij tot hen gesproken had, is opgenomen in den hemel, en is gezeten aan de rechter hand Gods.
20 En zij, uitgegaan zijnde, predikten overal, en de Heere wrocht mede, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen.
Als een mens door de Heilige Geest gaat leren zien wat de hel eigenlijk inhoudt, dan beseft hij dat hij de eeuwige rampzaligheid tegemoet gaat zonder Verzoener, dat noemt de bijbel de Schrik des Heeren...

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 10:46.

Daniel69 Geplaatst op 12-08-2010, 18:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Christen2010,

Nou dat is niet echt een blijde boodschap die je weergeeft. Ik wil me echter beperken tot het onderwerp "vrije wil" en verder niet uitwijken.
Ik zou er erg mee geholpen zijn, als je jouw feedback zou geven op de door mij aangehaalde bijbelteksten. Ik heb nu het idee dat we langs elkaar heen aan het praten zijn. Het gedachtengoed wat je schetst, is mij niet onbekend zoals ik al eerder schreef echter lees ik wat anders in de door mij gevonden teksten op het internet.

Die teksten neem ik serieus! Laten we dus wat mij betreft alleen de Schrift laten klinken. Geen andere teksten erbij, nee alleen de teksten door mij aangdragen..

Zou je daar op in willen ingaan? Dan kan ik er wellicht mee verder...

Alvast hartelijk dank hiervoor!

Met vriendelijke groeten,
Daniel

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2010, 18:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 11-08-2010, 21:15 Daniel69 schreef:
Beste Nathaniel,

Hartelijk dank voor het delen van je visie!  Zoals je me het schrijft, zo heb ik dat van kindsbeen aan tot nu toe ook gedacht. Door het lezen van de teksten op het internet, zie ik nu toch een tegenstelling met datgene wat ik tot nu toe geloofd en geleerd heb.

Bijvoorbeeld:

Ef. 1:11 God die alles naar Zijn wil tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld

Maar nemen we die bestemming, die Hij tot stand heeft gebracht, ook daadwerkelijk in of kiezen wij voor de wereld?

Hij heeft ons uitgekozen omdat Hij reeds voor het begin een plan had. Maar wijzen wij Hem nu in de tegenwoordige tijd af of bevestigen wij Hem in Zijn keuze voor ons?

Joh. 6:44 Niemand kan tot mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem trekke

Dat wij toegang krijgen tot Hem is genade.

Hij is God en wij zijn mensen. Jij kunt om Zijn ontferming vragen en waarom zou Hij jou willen verharden?

Rom. 9:21 De pottenbakker die de vrije beschikking heeft over het leem en uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het ander tot alledaags gebruik
=> Hij doet dit lees ik

God heeft ons zo geschapen dat wij in onze bestemming tot ons doel kunnen komen. Of ben je een voorwerp dat zegt: "Pottenbakker, ik ben vervaardigd tot een eervol gebruik, maar daar ben ik niet tevreden mee omdat ik liever die ander ben voor alledaags gebruik?"

Is dat echt zo?

Zegengroet,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 18:45.

christen2010 Geplaatst op 12-08-2010, 20:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ga niet losse flarden tekst zonder het verband waarin zij staan. nader uitleggen.
De bijbel is een geheel en samenhangend Woord, waarbij het de bedoeling en de opdracht  is ons te bekeren en te leven uit de genade van God.
Verder nog 1 duidelijk advies uit het Woord Zelf:
Mattheüs 13:52
En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.

Indien het je aan wijsheid ontbreekt, dus niet uit nieuwsgierigheid of hobbyisme, vraag het God, Die mildelijk geeft en Jezus Christus, die leert en onderwijst vanuit het Woord door de levende Heilige Geest, 24 uur per dag!

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2010, 20:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-08-2010, 20:08 christen2010 schreef:
Ik ga niet losse flarden tekst zonder het verband waarin zij staan. nader uitleggen.

Misschien wil je dan één vers er uitpakken en een nader uitleg geven.binnen de context van de tekst waarvan het deel uitmaakt?

Zegen,
Nathaniël

christen2010 Geplaatst op 12-08-2010, 21:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als je een huwelijk aangaat, ga ik dan vragen aan mijn Bruid, waarom trouw je met mij, of ben je wel trouw,wat bedoel je met ik hou van jou en waarom ben je zo goed voor mij of enz. zó ook in het Woord. je groeit daarin vanaf het moment van de wedergeboorte(huwelijk) van baby tot "volwassene' opdat de mens God"s volmaakt zij, tot alle werk volmaakt toegerust.
Uitverkiezing, kruis, opstanding, toekomst, oordeel en Genade, worden duidelijk in de levende Omgang met God, door Christus en van God en Christus met de gelovige..
Dan is duidelijk en wordt duidelijk wat je Bruidegom(Christus) werkelijk wil zeggen en bedoelt, in de Liefde... dan zijn er steeds minder vraagtekens maar steeds meer uirtroeptekens!

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 21:07.

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2010, 21:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-08-2010, 21:05 christen2010 schreef:
Als je een huwelijk aangaat, ga ik dan vragen aan mijn Bruid, waarom trouw je met mij, of ben je wel trouw,wat bedoel je met ik hou van jou en waarom ben je zo goed voor mij of enz. zó ook in het Woord. je groeit daarin vanaf het moment van de wedergeboorte(huwelijk) van baby tot "volwassene' opdat de mens God"s volmaakt zij, tot alle werk volmaakt toegerust.
Uitverkiezing, kruis, opstanding, toekomst, oordeel en Genade, worden duidelijk in de levende Omgang met God, door Christus en van God en Christus met de gelovige..
Dan is duidelijk en wordt duidelijk wat je Bruidegom(Christus) werkelijk wil zeggen en bedoelt, in de Liefde... dan zijn er steeds minder vraagtekens maar steeds meer uirtroeptekens!

1 Kor. 12 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis;

Volgens deze tekst zijn er mensen die van Godswege in staat worden gesteld om kennis over te dragen.

In jouw visie hebben we dus geen bedienaren van Gods Woord nodig. Het lijkt erop dat je een onbijbelse visie hebt gevormd.

Zegen,
Nathniël

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 21:17.

christen2010 Geplaatst op 12-08-2010, 21:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als men mij een oprechte vraag stelt vanuit de begeerte om Hem te kennen en de Kracht van Zijn Woord, dan zal ik antwoorden, maar op vragen van uitverkiezing en God"s handelen ga ik niet zo maar be-antwoorden en vragen die retorisch zijn be-antwoord ik zeker niet!

christen2010 Geplaatst op 12-08-2010, 21:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Keurmeesters zijn niet op deze site nodig, alleen geloof en overgave aan de Christus!

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2010, 21:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-08-2010, 21:24 christen2010 schreef:
Keurmeesters zijn niet op deze site nodig, alleen geloof en overgave aan de Christus!

Keurmeesters hebben we niet nodig, maar wel mensen die onze uitlatingen toetsen aan Gods Woord.

Geloof volgt op het horen van het Woord. Als iemand zijn geloof dreigt kwijt te raken dan komt dat door het ontbreken van Gods Woord, waardoor er geen relatie met God mogelijk is en het afsterven begint.

Aan ons om Gods Woord te laten horen in een wereld die stervende is.

Zegen,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 21:44.

christen2010 Geplaatst op 12-08-2010, 21:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het geloof, dat God geeft in Christus, kan en zul je nooit kwijtraken want o.a. jezus bidt, dat ons geloof niet zal ophouden en Hij onderhoudt ons geloof, want onze (inwendige) mens wordt vernieuwd van dag tot dag, door de Heilige Geest
2 Kor. 4
16 Daarom vertragen wij niet; maar hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.
en Die in hem gelooft heeft eeuwig leven, dus eeuwig!
Wel kan een kind van God de geest bedroeven, de werking van de Geest uitblussen, maar nooit zal de geest meer uit hen gaan..
Omdat hij werkt
Lees met name 1 Kor 1
11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
12 En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen;
13 Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2010, 22:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

We voeden ons geloof iedere dag met het Hemelse Brood. Maar dan moeten we wel onze tent uitkomen om het manna bijeen te rapen. Doen we dat niet dan verliest ons geloof aan kracht en dreigen we van de geestelijke honger dood om te komen.

Kan me inderdaad niet voor stellen dat iemand om zou komen van de honger terwijl het Manna voor het oprapen ligt.

Dus in die zin heb je een belangrijk punt gemaakt.

Het is dus niet zozeer dat men dreigt om te komen door een gebrek aan Manna, maar door de zonde raakt de Geest bedroefd en verliest het geloof haar kiemkracht.

Zegen,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 22:13.

christen2010 Geplaatst op 12-08-2010, 22:14 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hij is in ons en wij in Hem, maar inderdaad lauwheid en luiheid zijn werken van het vlees en dienen bestreden te worden door het Zwaard van de Geest.
Maar door elkaar op te dragen in gebed tot voor de Troon, zijn wij duidelijk bezig in de be-oefening van het zijn van de gemeenschap der heiligen.
Hij is het levende Brood, dat ons door en door voedt en onderhoudt!

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2010, 22:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Amen.

Morgen ga ik je andere twee topics lezen waar je o.a. over uitverkiezing schreef.

Zegen en vrede van God,
Nathaniël

Daniel69 Geplaatst op 12-08-2010, 22:41 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

...Maar weer terug naar het onderwerp "vrije wil":

Maar nemen we die bestemming, die Hij tot stand heeft gebracht, ook daadwerkelijk in of kiezen wij voor de wereld?

>>>> Als Hij toebedeeld heeft, hoeven wij toch niet te kiezen dan heeft Hij toch voor ons gekozen?

Hij heeft ons uitgekozen omdat Hij reeds voor het begin een plan had. Maar wijzen wij Hem nu in de tegenwoordige tijd af of bevestigen wij Hem in Zijn keuze voor ons?

>>>> Als Hij reeds gekozen heeft voor ons, waarom moeten wij Hem nog bevestigen?

Dat wij toegang krijgen tot Hem is genade.

>>>> Dat is zeker genade maar als Hij mij trekt, is Hij toch diegene die bepaalt, dat hangt dan niet van mijn keuze af, teminste dat haal ik er niet uit

Hij is God en wij zijn mensen. Jij kunt om Zijn ontferming vragen en waarom zou Hij jou willen verharden?

>>>> Er zijn om ons heen heel veel mensen verhard, staan niet open voor God. Hij bepaalt blijkbaar wie ervoor open staan en wie niet

=> Hij doet dit lees ik  

God heeft ons zo geschapen dat wij in onze bestemming tot ons doel kunnen komen. Of ben je een voorwerp dat zegt: "Pottenbakker, ik ben vervaardigd tot een eervol gebruik, maar daar ben ik niet tevreden mee omdat ik liever die ander ben voor alledaags gebruik?"

>>>> Volgens mij lees ik hier dat de pottenbakker bepaalt welke vorm de klei krijgt. Hangt dus niet van onze keuze af als Hij bepaalt...

Is dat echt zo?

JA!

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2010, 22:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-08-2010, 22:41 Daniel69 schreef:
...Maar weer terug naar het onderwerp "vrije wil":

Kennelijk heb jij je keuze al gemaakt door niet te kiezen maar leg je wel de verantwoordelijkheid bij God neer als het gaat om de vraag wat je met je leven doet.

Zegen,
Nathaniël.

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 22:57.

christen2010 Geplaatst op 12-08-2010, 22:55 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Teksten zijn onmogelijk op de manier uit te leggen zonder deze in hun oorsprong te laten staan.
Begin nu eens met het doordenken van de volgende tekst:
17 Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2010, 23:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het is een goede keuze je neer te leggen bij Gods raadsbesluit en het is een zegen als je vrede hebt met Gods wil.

Zegen,
Nathaniël

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 20:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Je schrijft:

"Kennelijk heb jij je keuze al gemaakt door niet te kiezen maar leg je wel de verantwoordelijkheid bij God neer als het gaat om de vraag wat je met je leven doet."

Wat ik steeds in al die teksten lees, is dat het niet zozeer van mijn keuze afhangt voor Hem maar dat Hij voor mij gekozen heeft. Ik denk dus persoonlijk voor Hem gekozen te hebben maar is het eigenlijk zo dat Hij mij het licht geeft omdat Hij bepaald heeft dat ik het nu al mag zien. Dat klopt dan volgens mij ook weer met het feit dat geloof een gave van Hem is.

Nathaniel Geplaatst op 13-08-2010, 20:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-08-2010, 20:40 Daniel69 schreef:
Je schrijft:
Wat ik steeds in al die teksten lees, is dat het niet zozeer van mijn keuze afhangt voor Hem maar dat Hij voor mij gekozen heeft. Ik denk dus persoonlijk voor Hem gekozen te hebben maar is het eigenlijk zo dat Hij mij het licht geeft omdat Hij bepaald heeft dat ik het nu al mag zien. Dat klopt dan volgens mij ook weer met het feit dat geloof een gave van Hem is.

Je kunt pas voor Hem kiezen nadat Hij Zich aan jou heeft geopenbaard. In die zin begrijp ik je wel. Maar een relatie gaat pas leven wanneer er sprake is van wederzijdse liefde.

Zegen,
Nathaniël

Daniel69 Geplaatst op 13-08-2010, 20:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Christen2010 je schrijft:
"Teksten zijn onmogelijk op de manier uit te leggen zonder deze in hun oorsprong te laten staan.
Begin nu eens met het doordenken van de volgende tekst:
17 Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven."

Betekent je eerste zin dat je soms een tegenstrijdigheid leest in de door mij genoemde teksten met datgene wat je geleerd hebt/geloofd? Ik ben er een groot voorstander van om naar het zinsverband te kijken en naar het adres op de enveloppe, helemaal mee eens!

Je tekst heb ik doordacht. Zou God van tevoren geweten hebben dat de mens daarvan zou gaan eten?

2 3 4 ... 6