Lot Geplaatst op 22-09-2009, 16:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb een vraag...ik wordt al jaren heel naar behandeld door mijn zus, ik ben gelovig zij niet, en nu heb ik 3 weken geleden gebroken met haar!
Nu komt ze met kreten als, kwaad worden is mensenlijk, kwaad blijven is des duivels! Ik heb daar veel moeite mee!
Of ze zegt: en dat zit in de kerk! Ze geeft me nog steeds een rotgevoel, en betrekt de hele familie erbij, en geeft mij overal de schuld van, dat ik eigenlijk een heel slecht mens ben.
Ik wil het liefst geen contact meer met haar, maar is dat wel christelijk??

mvg
Lot

meld dit bericht aan een moderator

Nathaniel Geplaatst op 22-09-2009, 16:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb een vraag...ik wordt al jaren heel naar behandeld door mijn zus, ik ben gelovig zij niet, en nu heb ik 3 weken geleden gebroken met haar!
Nu komt ze met kreten als, kwaad worden is mensenlijk, kwaad blijven is des duivels! Ik heb daar veel moeite mee!
Of ze zegt: en dat zit in de kerk! Ze geeft me nog steeds een rotgevoel, en betrekt de hele familie erbij, en geeft mij overal de schuld van, dat ik eigenlijk een heel slecht mens ben.
Ik wil het liefst geen contact meer met haar, maar is dat wel christelijk??

Het is heel vervelend als je naar wordt behandeld door iemand die zo dichtbij staat als een zus. Ik weet niet hoe naar ze je heeft behandeld, maar er kunnen situaties zijn dat het juist is om afstand van elkaar te nemen of zelfs een relatie of familie band te breken. Zoals je zelf schrijft heb je al met haar gebroken. Of dat de juiste beslissing is geweest, kan ik niet een, twee, drie over oordelen, dat mag je in gebed bij de Hemelse Vader brengen. Wat ik wel weet is dat je haar toch kunt vergeven, alles wat ze je heeft aangedaan. Jouw zonden zijn je vergeven door het offer van Jezus en Zijn bloed maakt jou rein. Je mag boos zijn, maar laat er geen bitterheid over opkomen. God kan je daarvoor behoeden door je zus Gods vergeving toe te bidden. Vertrouw een eventueel herstel van jullie familieband aan Hem toe. Je bent niet perfect en je kunt fouten maken. Daarom zou ik ook bidden dat je hart zoveel liefde van Jezus mag ontvangen die je nodig hebt om die op een of andere manier aan je zus door te geven of te laten zien door je identiteit in Christus. Als je zus gaat zien dat jij 'geheel anders' bent, dan is het bij God in Jezus Naam mogelijk dat je haar hart voor Hem wint. Je bent 'meer dan overwinnaar' omdat je kind van God bent. Veel sterkte.

Jeremia 29:11, Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven.

Zegengroet,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 22-09 19:17.

fb934634 Geplaatst op 22-09-2009, 20:03 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Familiale liefde of storgeliefde is zeer belangrijk.
Hebt uw naaste lief, als uzelf.  Volg Christus in je hart.
Wat bedoel je met "jij bent gelovig en zij niet"?
Iedereen gelooft wel in iets.  

Shalom

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
Lot Geplaatst op 22-09-2009, 20:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik geloof in de Here God en m'n zus geloofd in zichzelf en vind het geloof maar onzin!
Dit is iets wat al meer dan 20 jaar speelt, ben nu 39 jaar, haar vergeven heb ik zovaak gedaan ,en nu ben ik er klaar mee, Onze lieve Heer kan nooit dit bedoelt hebben met naasteliefde,  Ik mag toch wel voor mezelf opkomen, ben er zeer verdrietig onder, zie het liever ook anders, maar kan dit gewoonweg niet meer verdragen! We zijn beide met de bijbel en het geloof groot gebracht, maar ze is 25 jaar geleden afgehaakt wat geloven betreft!
En jaloezie speelt bij haar ook een grote rol, het is bijna ziekelijk!
Ik durf niet eens meer over de bijbel te beginnen, dan krijg ik hem om me oren.
Ik veel liever met mensen om die me nemen zoals ik ben, niet perfect, maar wel met een rotsvast vertrouven in de Here Jezus.
Misschien is ze stiekum wel jaloers op m'n leven met God!

mvg
Lot

Nathaniel Geplaatst op 22-09-2009, 21:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik geloof in de Here God en m'n zus geloofd in zichzelf en vind het geloof maar onzin!

Wat ziet je zus in zichzelf wat haar zo zeker maakt?

Bij wie ligt jouw zekerheid?

Door dieper op de antwoorden van deze vragen in te gaan, zul je haar de zin van het geloof  kunnen laten zien.

Dit is iets wat al meer dan 20 jaar speelt, ben nu 39 jaar, haar vergeven heb ik zovaak gedaan ,en nu ben ik er klaar mee, Onze lieve Heer kan nooit dit bedoelt hebben met naasteliefde. Ik mag toch wel voor mezelf opkomen, ben er zeer verdrietig onder, zie het liever ook anders, maar kan dit gewoonweg niet meer verdragen!

Jezus discipelen vroegen eens aan Jezus hoeveel keer ze hun naaste moesten vergeven. Zijn discipelen dachten 7 maal vergeven, maar Jezus antwoordde 7 x 70 keer vergeven. Het komt er op neer dat je niet vasthoud aan je eigen recht. Dat valt niet mee. Want ieder mens worstelt wel met zelfgerichtheid en wil zijn of haar gelijk halen. Laat de Here Jezus je dat recht geven wat je toe komt. Vertrouw het onrecht wat jouw is aangedaan aan Hem toe. Dan strijd je de voortreffelijke strijd en dan krijg je ook een groter begrip van de naaste liefde zoals het door Jezus wordt bedoeld. Het is een keuze die je moet maken om Hem daarin te blijven volgen.

We zijn beide met de bijbel en het geloof groot gebracht, maar ze is 25 jaar geleden afgehaakt wat geloven betreft!

Waarschijnlijk komt het gezaaide alsnog op om vrucht te gaan dragen als 'de late regen' is gevallen.

En jaloezie speelt bij haar ook een grote rol, het is bijna ziekelijk!

Misschien is ze stiekum wel jaloers op m'n leven met God!

Probeer dan haar jaloezie om te zetten in een verlangen om ook een leven met God te krijgen. God houdt van je niet vanwege om wat je zegt, doet of bezit, maar om wie je bent! Vraag of de Heilige Geest je wilt helpen om je zus dat te laten zien.

Ik durf niet eens meer over de bijbel te beginnen, dan krijg ik hem om me oren. Ik veel liever met mensen om die me nemen zoals ik ben, niet perfect, maar wel met een rotsvast vertrouven in de Here Jezus.

Zoals ik al eerder heb gezegd kan het soms geen kwaad om voor een (on)bepaalde tijd afstand van elkaar te houden. Met name als de relatie al verbroken is, kan rust brengen in een conflict een genezende uitwerking hebben.

Zegen,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 23-09 16:19.

Vincent Geplaatst op 24-09-2009, 12:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 22-09-2009, 21:49 Nathaniel schreef:
[...]

Jezus discipelen vroegen eens aan Jezus hoeveel keer ze hun naaste moesten vergeven. Zijn discipelen dachten 7 maal vergeven, maar Jezus antwoordde 7 x 70 keer vergeven. Het komt er op neer dat je niet vasthoud aan je eigen recht. Dat valt niet mee. Want ieder mens worstelt wel met zelfgerichtheid en wil zijn of haar gelijk halen. Laat de Here Jezus je dat recht geven wat je toe komt. Vertrouw het onrecht wat jouw is aangedaan aan Hem toe. Dan strijd je de voortreffelijke strijd en dan krijg je ook een groter begrip van de naaste liefde zoals het door Jezus wordt bedoeld. Het is een keuze die je moet maken om Hem daarin te blijven volgen.

Ja, je moet elkaar kunnen vergeven. Maar je moet het niet afschuiven en afwachten. Je zult het zelf moeten doen.

Belangrijk zijn inderdaad de naastenliefde. Die is er niet vanzelf. Het betekent ook dat je elkaar vrijheid kunt geven.
Bij jullie is het een constante godsgelooftwist.

Jullie gunnen beide de anders eigen opvatting niet. Je geeft aan dat je, ondanks dat je weet dat ze niks meer met jouw geloof te maken wil hebben, dat je er toch steeds weer over begint.
Niet doen. Gun de ander de vrijheid te geloven in wat hij wil. Zolang het anderen niet schaadt is er niks aan de hand. Dat is naastenliefde. Zo snel je iemand iets probeert op te leggen wat niet bij haar past, ben je niet bezig met naastenliefde, ook al denk jij dat het beter voor haar is.
Je kunt beter de geloofskwestie mijden dan elkaar. Want er zijn nog genoeg zaken waarover jullie het kunnen hebben.

Dat betekent dan wel dat je zus het ook moet laten rusten. Haatgevoelens zijn inderdaad niet goed. Spreek met elkaar af dat je elkaar de vrijheid gunt en begin opnieuw met elkaar.

Kunnen jullie het toch niet laten of blijven jullie bij elkaar haatgevoelens opwekken, dan is het misschien beter om te breken. Dat is dan ook een manier van elkaar vrij laten. Dan kun je elkaar geen pijn meer doen en dan is dat vreemd genoeg ook een gebaar van naastenliefde.

Lot Geplaatst op 24-09-2009, 14:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb het met haar nooit over geloof of over de kerk, dus dat is dat verkeerd opgevat door u Vincent.
Maar wel met andere mensen, en zij was dan wel in de buurt, dat deed ik ook al niet meer.
Het is vooral dat ze over het geloof begon omdat ze mee daar mee kan raken! Ik word daar idd verdrietig van, en enige wat ik wilde weten of het van onze God wel mocht, "met iemand breken"  als dat beter is voor beide, dan zou dat kunnen heb ik begrepen.... misschien met wat rust en bezinning kunnen we hieruit komen!

fb934634 Geplaatst op 24-09-2009, 16:22 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 24-09-2009, 14:49 Lot schreef:
Ik
Het is vooral dat ze over het geloof begon omdat ze mee daar mee kan raken! Ik word daar idd verdrietig van

Dat noemen ze dan emotioneel geloof. Een goede raad zou zijn: tracht op een meer bewuste manier met "geloof" om te gaan. Iedereen is vrij natuurlijk, in wat hij of zij doet of niet doet.
Soms is het goed, om zich eens te bezinnen over wat hij of zij nu in feite gelooft. Veelal is dit geloof vrij abstract, waar vele vragen onbeantwoord blijven. Van je voorganger krijg je dan het antwoord; " we zullen het pas weten als we in de hemel zijn", we zullen ervoor bidden, God staat erboven, ...

" De waarheid zal u vrijmaken"...; wees dus geen slaaf van je eigen geloof! Christus zegt: wij zijn de kerk; met kerk wordt geen gebouw bedoeld. De kerk is niet begrensd.

Shalom

fb934634 Geplaatst op 24-09-2009, 19:12 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Vraagje Lot: Jij hangt toch toevallig de leer van "zelfverloochening" niet aan?

Het woord komt nergens in de bijbel voor. Mijnsinziens gaat het in de bijbel over genezing ( herstel van ons vervallen DNA) en zelfontplooiing. Een bewust geloof dus.

Shalom

Nathaniel Geplaatst op 24-09-2009, 19:27 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dit bericht is gewijzigd op 25-09 12:12.

Lot Geplaatst op 25-09-2009, 10:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ok...van de meeste reacties snap ik dus helemaal niets!
Ik heb een afspraak gemaakt met de voorganger van onze gemeente, en hoop dat hij me kan begeleide in een goede afloop!

fb934634 Geplaatst op 25-09-2009, 18:53 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Begrijpe, wie begrijpe kan... succes met je voorganger!
Jezus zei "want één is uw Meester en gij zijt allen broeders. (matt. 23 vers 8)

Winter1969 Geplaatst op 02-04-2010, 11:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Lot, ik ben zelf bijna 20 jaar geleden gebriken met mijn hele familie. Dat doet pijn en die pijn gaat maar langzaam voorbij.
Ik begrijp dat je nog steeds heel veel houd van je zus en dat is goed, dat moet je ook vast houden. Veel bidden voor haar helpt, daarmee stapel je gloeiende kolen op haar hoofd zegt de bijbel ergens.

Ik heb geen problemen met het breken met mijn familie. Ik vind het jammer dat het zo gelopen is maar het is zo.
Ik heb ze uiteindelijk wel vergeven maar dat is iets anders dan daarna bewust de confrontatie weer te moeten zoeken. Ik weet dat als ik mijn familie weer zou bezoeken dat er niets veranderd is en de roddel achterklap en commentaar gewoon weer gaat beginnen. Ik bescherm mijzelf en mijn gezin dan leiver daartegen dan dat ik achteraf de scherven moet gaan lijmen iedere keer weer.

Jezus verteld zijn dicipelen om te gaan evangeliseren en stuurt ze op weg met een waarschuwing.
Als je in een plaatst komt en je wordt er niet met leifde ontvangen ga daar dan weg en klop het stof van je kleren en voeten (letterlijke tekst moet je maar even opzoeken).

Zo ben ik uiteindelijk bij mijn familie weggegaan. (een strijd en keuze die jaren gekost heeft) Dit betekend voor mij niet dat ze voor mij niet meer bestaan of dat ik ze haat. Het betekend niets meer en niets minder dan dat ik geen persoonlijke relatie meer heb met hen die mij niet met liefde ontvangen en of aanvaarden.

Dus in conclusie zeg ik nee, ik denk niet dat het onchristelijk is om geen contact meer te hebben met je zus. Ik denk dat je een wijze beslissing genomen hebt om jezelf (en misschien je gezin) te beschermen tegen de onredelijke verwijten van je zus.

Tipje: blijf vooral bidden voor je zus en de situatie, op een dag zal ze bij je komen en zal ze je vragen om hulp of antwoorden. Dan heb jij je verantwoording genomen en de rest is in Gods hand.

Veel zegen.

Kiezen moeten we elke dag altijd en overal, welke keuze maak jij? 
christen2010 Geplaatst op 14-08-2010, 10:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wandel met wijsheid bij degenen die BUITEN zij, de tijd uitkopende, wetend, dat de dagen boos zijn