|
ken
|
Geplaatst op 09-02-2010, 10:43 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 08-02-2010, 17:36 Toliek schreef:
Christus is niet verdeeld en de Bijbel is duidelijk.
Als ik naar jou luister weet ik dat het niet voor iedereen duidelijk is. De Bijbel is niet zodat je je achter verstopt en zolang je dat doet spoor je anderen dat ook te doen.
Groetjes en laat maar weten zodat je zin in een gesprek wl. De Bijbelteksten heb ik al in mijn Bijbel.
|
Wat jij "verstoppen" achter de bijbel doet, is in werkelijkheid de Bijbelse leefregels toepassen.
Dat houdt in God op de eerste plaats stellen, het goede nieuws verkondigen en geen deel van deze wereld willen zijn, zoals Jezus dat opdroeg.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 09-02-2010, 11:19 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 09-02-2010, 07:50 Nathaniel schreef:
[...]
Inderdaad, Jezus kwam om de wet te vervullen, niet om een nieuwe kerk/religie te stichten. Maar Jezus wist wel de gezamenlijke verrichtingen van verschillende groepen mensen te waarderen.
|
Bijbels gezien bestaat een kerk niet, wel een gemeente van gelovigen. Jezus stichtte m.i. wel degelijk een nieuwe religie. De oude joodse religie had afgedaan.
Paulus bestreed de verdeeldheid, terwijl jij die goedpraat. Er bestaat geen gezamenlijke wereldkerk, wel een verdeelde kerk, die elkaar in naam van God bestrijden. Dit wordt m.i. veroorzaakt door de kerstening. Daardoor bestaat er verschil tussen “geestelijken” en leken, waardoor de absolute noodzaak vervalt om aan Gods wens te voldoen om ZELF nauwkeurige kennis te bezitten, en als gevolg daarvan dat zij Jezus opdracht niet uitvoeren om het goede nieuws letterlijk door elke gelovige overal te verkondigen tot in de verste hoeken der aarde.
Ik zie in je illustratie een andere, om het grote verschil aan te tonen.
Een katholiek gaat in het buitenland op vakantie. Hij hoort dan dat er in dat huis ook een katholiek woont. Zijn reactie: nou èn?.
Ik was jaren geleden in zuid Italië op vakantie en ik wist dat er in Rome een congres gehouden zou worden. Ik kende geen adres.
Ik reed Rome binnen en vroeg aan en taxichauffeur Of hij wist waar dat was. Hij wist dat en legde uit waar het was. Nu zag ik mijzelf niet door Rome crossen, dus vroeg ik of hij mij wilde voorgaan. Hij keek heel verbaasd, ik zei: Ik betaal gewoon je rit. Zo gezegd zo gedaan. Hij zij dat ik achter hem aan moest rijden en niets moest aantrekken van de verkeersborden. Hij en toeristen “mochten” dat. In no time was ik bij het stadion waar het gehouden werd.
Er waren 10 duizenden medegelovigen aanwezig in een heel gezellige prettige Italiaanse sfeer. Na afloop had ik huisvesting nodig. Daar is een speciale afdeling voor. Ik ging in de rij staan en het duurde wel erg lang. Toen kwam er een man naar mij toe en vroeg: staat u op huisvesting te wachten? Natuurlijk!
O, zegt hij, dat doen we hier wat anders. Hij drong naar voren riep iemand achter de balie en zei: deze mensen zoeken huisvesting. Ik legde uit, dat ik alleen een kampeerplaats nodig had. Helaas waren deze vol. Maar hij had wel een ruimte in een school, alleen moeten de mannen en vrouwen gescheiden slapen. Geen probleem. Hij zou het regelen.
Daarop wachtende kwam er een vrouw naar mij toe, die vroeg of wij op een slaapplaats stonden te wachten. Na bevestiging nodigde zij ons uit om twee dagen bij haar door te brengen tijdens het congres. Hoewel wij luchtbedden e.d. bij ons hadden, stond zij er op dat wij in hun bed sliepen. En werden wij vergast op een heerlijke maaltijd.
Haar man was geen gelovige en was een verstokt roker. Hij rookte speciaal voor ons, buiten. We hebben een paar fijne dagen doorgebracht en het was net of we elkaar al jaren kenden. Het was heel verdrietig om weer afscheid te nemen. We hebben elkaar helaas nooit meer gezien. De 1500 Km was toch een grote belemmering.
Waar ter wereld ik ook een geloofsgenoot tref, het is altijd een hartelijk samenzijn. Het is een wereldwijde eenheid.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 09-02-2010, 15:36 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken, Wat jij "verstoppen" achter de bijbel doet, is in werkelijkheid de Bijbelse leefregels toepassen.
Wat je zegt is helemaal waar omdat dit ook geschreven staat.
Maar zegt dat op een manier dat het niet overkomt als een herhaling van Bijbelteksten. Begin maar door te zeggen welke geloof je aanhangt. Probeer jezelf te zijn.
Groetjes
Dit bericht is gewijzigd op 09-02 15:40.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 09-02-2010, 15:59 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken,
jij. Inderdaad, Jezus kwam om de wet te vervullen, niet om een nieuwe kerk/religie te stichten. Maar Jezus wist wel de gezamenlijke verrichtingen van verschillende groepen mensen te waarderen.
Als ik het goed heb dan is het woord Kerk afkomstig van een Grieks. Dus iedereen heeft een gemeenschap en noemt het anders. Wat kerk en parochie voor de ene is is gemeente voor de ander maar wij bedoelen allemaal gelovige gemeenschappen.
Jij. Maar Jezus wist wel de gezamenlijke verrichtingen van verschillende groepen mensen te waarderen.
Dat is wat wij moeten doen. Naar elkaars opvattingen en ervaringen luisteren zonder elkaar af te vallen / te veroordelen.
Voor de rest vind ik een fascinerende verhaal over je ervaringen met mede gelovigen in Italië zonder te vertellen om welke geloof het gaat.
Groetjes
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 10-02-2010, 11:14 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 09-02-2010, 15:59 Toliek schreef:
Als ik het goed heb dan is het woord Kerk afkomstig van een Grieks. Dus iedereen heeft een gemeenschap en noemt het anders. Wat kerk en parochie voor de ene is is gemeente voor de ander maar wij bedoelen allemaal gelovige gemeenschappen.
|
Kerk is afgleid van Hebr.: qahal; Gr.: ekklesias; Lat.: ecclesia.
Het betekent gemeente.
|
Dat is wat wij moeten doen. Naar elkaars opvattingen en ervaringen luisteren zonder elkaar af te vallen / te veroordelen.
|
Mijn waarschuwingen worden wel vaker als oordeel of veroordeling geïnterpreteerd. Men voelt kennelijk nattigheid.
Wanneer iemand on-Bijbelse leringen in zijn geloof heeft, is het mijn morele plicht daarop te attenderen.
God ziet dat als wetteloosheid. Het gevolg is dat men dan Gods koninkrijk niet kan beërven.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 10-02-2010, 12:55 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
beste Ken
Kerk is afgleid van Hebr.: qahal; Gr.: ekklesias; Lat.: ecclesia. Het betekent gemeente. ik Dus het gaat niet om de naam maar om de betekenis. jij Dat is wat wij moeten doen. Naar elkaars opvattingen en ervaringen luisteren zonder elkaar af te vallen / te veroordelen. Mijn waarschuwingen worden wel vaker als oordeel of veroordeling geïnterpreteerd. Men voelt kennelijk nattigheid. ik Als je zegt wat een ander voelt is dat op grond van een vooroordeel en daarom veroordeel je. jij God ziet dat als wetteloosheid. Het gevolg is dat men dan Gods koninkrijk niet kan beërven. Ik God weet wat hij als wetteloosheid ziet. het gaat erom hoe wij (ik en jij) hier daar gestalte aan geven.
Trouwens weer zeg je niet welke geloof je aanhangt.
Gr.
Dit bericht is gewijzigd op 10-02 12:55.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 10-02-2010, 23:26 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 10-02-2010, 11:14 ken schreef:
Wanneer iemand on-Bijbelse leringen in zijn geloof heeft, is het mijn morele plicht daarop te attenderen.
|
Dat blijkt in de praktijk vaak een lastige aangelegenheid. Wat de één als on-bijbels interpreteert, is voor de ander Bijbels. En soms wordt iets Bijbels genoemd terwijl het gewoon cultuur is. Het uitvechten van dergelijke meningsverschillen brengen mensen doorgaans niet dichter tot de waarheid en de Waarheid is een Persoon, Jezus Christus.
We kunnen zaaien en met water begieten, maar alleen God kan het doen ontkiemen en uiteindelijk vrucht doen laten dragen. M.i. is een getuigende levenswijze gericht op Jezus Christus en Zijn levensveranderde werk...Gods werk.
Mensen die Jezus kennen, kunnen van mening verschillen. Maar dat betekent nog niet dat je op grond van een meningsverschil een aanklacht tegen een gelovige kan opstellen om zijn redding aan te vechten. Wie dat doet moet zich wel realiseren dat een dergelijk rechtsgeding in de hemel zal worden gehouden, waarbij de aanklacht door Koning Jezus zal worden gehoord. Realiseer je dat een 'ieder die gelooft eeuwig leven heeft' door het offer van Gods Zoon. Wij zijn dus geroepen als getuigen van Jezus Christus en niet als aanklagers. Je weet toch wel wiens rol dat is?
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 11-02 08:10.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 11-02-2010, 10:47 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
De betekenis is veranderd.
|
Als je zegt wat een ander voelt is dat op grond van een vooroordeel en daarom veroordeel je.
|
Nee. Ik geef de Bijbelse zienswijze weer.
|
God weet wat hij als wetteloosheid ziet. het gaat erom hoe wij (ik en jij) hier daar gestalte aan geven.
|
De Bijbelse normen en waarden liggen vast. Dat veranderen of bageteliseren is fataal.
Ik probeer Jezus leer te volgen, zonder later toegevoegde zaken en overeenkomstig zijn opdracht maak ik het goede nieuws bekend. Mt 24:14.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 11-02-2010, 11:01 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Klopt
|
Wat de één als on-bijbels interpreteert, is voor de ander Bijbels.
|
Bijbelse normen en waarden liggen vast, de Bijbel is duidelijk.
|
En soms wordt iets Bijbels genoemd terwijl het gewoon cultuur is. Het uitvechten van dergelijke meningsverschillen brengen mensen doorgaans niet dichter tot de waarheid en de Waarheid is een Persoon, Jezus Christus.
|
Men vult dingen in naar behoefte. De Bijbel noemt dat oren kittelen. Het onderwijs dat Jezus gaf werd door de joden niet op prijs gesteld. In het jaar 70 werd hun dat fataal.
|
We kunnen zaaien en met water begieten, maar alleen God kan het doen ontkiemen en uiteindelijk vrucht doen laten dragen. M.i. is een getuigende levenswijze gericht op Jezus Christus en Zijn levensveranderde werk...Gods werk.
|
Akkoord, maar veel zaad valt op rotsige grond, ander zaad ontkiemt, maar gaat dan dood.
|
Mensen die Jezus kennen, kunnen van mening verschillen.
|
Bijbels gezien niet echt. De Bijbel is duidelijk. Door on-Bijbelse leer zijn jammer genoeg twistpunten ontstaan.
|
Maar dat betekent nog niet dat je op grond van een meningsverschil een aanklacht tegen een gelovige kan opstellen om zijn redding aan te vechten. Wie dat doet moet zich wel realiseren dat een dergelijk rechtsgeding in de hemel zal worden gehouden, waarbij de aanklacht door Koning Jezus zal worden gehoord. Realiseer je dat een 'ieder die gelooft eeuwig leven heeft' door het offer van Gods Zoon. Wij zijn dus geroepen als getuigen van Jezus Christus en niet als aanklagers. Je weet toch wel wiens rol dat is?
|
Niet een ieder die heer heer roept heeft Gods goedkeuring.
Het is Gods wens dat iedere gelove een nauwkeurige kennis bezit. Je geloof dient dus op nauwkeurige kennis gebaseerd te zijn, pas wanneer je dàt toepast kan je aanspraak maken of Jezus bemiddeling.
De Bijbel laat heel duidelijk zien dat slechts weinigen de smalle weg kunnen vinden. Dit wordt veroorzaakt door "dolik". Het lijkt sterk op tarwe en is giftig. Satan heeft dat gezaaid.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 13-02-2010, 07:34 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Door genade zijn we gered en door geloof zijn we gerechtvaardigd.
Het is Gods wens dat iedere gelove een nauwkeurige kennis bezit.
|
Om iemand 'nauwkeurig' te kennen is beslist een relatie nodig. Het is niet slechts een weten van iemands bestaan. Iemand alleen bij naam kennen is niet voldoende om tot het ware kennen van een persoon te kunnen komen. Een relatie met God ontwikkelt zich als je gelooft dat Jezus Gods Zoon is, je hebt laten dopen en leert onderhouden al wat Hij geboden heeft.
|
Je geloof dient dus op nauwkeurige kennis gebaseerd te zijn, pas wanneer je dàt toepast kan je aanspraak maken of Jezus bemiddeling
|
Het gaat erom dat we onze zonden belijden en erkennen dat we machteloos staan zonder het bloed van Jezus en Zijn loskoopoffer. We geloven dat we zonder Jezus eeuwig verloren gaan. We zijn niet heilig van onszelf. Om eeuwig leven te hebben moeten we wedergeboren zijn. Dat is het werk van de Heilige Geest.
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 14-02 14:43.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 14-02-2010, 18:42 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Je impliceert m.i. daarmee, dat God maar alles goed vindt. Daar slaat juist die heer, heer tekst op. Mensen die van zichzelf vinden dat zij voldoende geloof hebben.
|
Om iemand 'nauwkeurig' te kennen is beslist een relatie nodig.
|
De tekst die ik aanhaalde heeft het over nauwkeurige kennis. Weten wat Gods voornemen is en wat hij haat.
|
Een relatie met God ontwikkelt zich als je gelooft dat Jezus Gods Zoon is, je hebt laten dopen en leert onderhouden al wat Hij geboden heeft.
|
Klinkt nogal genoegzaam. Toen God Adam en Eva één gebod oplegde stelde hij de doodstraf in als sanctie. Helaas overtraden zij het gebod door het stelen van Gods persoonlijke eigendom.
Nu heeft hij laten weten dat degene die zijn geboden overtreden niet in zijn aardse koninkrijk kunnen komen. Alleen zij die zijn geboden onderhouden, kunnen zijn ingrijpen overleven. 1 Kor. 6:9-10.
|
Het gaat erom dat we onze zonden belijden en erkennen dat we machteloos staan zonder het bloed van Jezus en Zijn loskoopoffer. We geloven dat we zonder Jezus eeuwig verloren gaan. We zijn niet heilig van onszelf. Om eeuwig leven te hebben moeten we wedergeboren zijn. Dat is het werk van de Heilige Geest.
|
Zonder een nauwkeurige kennis kan Jezus offer geen werking hebben. Mensen zijn gemaakt om op aarde te leven. De kleine kudde gaan met Jezus in de hemel over de grote schare op aarde regeren. Jezus en de kleine kudde worden in de Bijbel het nieuwe Jeruzalem genoemd. Omdat een fysiek lichaam niet in de hemel kan komen, is het noodzakelijk dat zij met een geestelijk lichaam wedergeboren worden.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 14-02-2010, 19:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Als dat zo zou zijn, waarom dan je zonde belijden?
|
Daar slaat juist die heer, heer tekst op. Mensen die van zichzelf vinden dat zij voldoende geloof hebben.
|
Deze mensen beroepen zich op hun eigen werken en gaan voorbij aan Zijn genade.
Voldoende geloof? Het geloof van een mosterdzaadje heeft voldoende kiemkracht om vrucht te dragen. Aan de vruchten herkent men de boom. Zij hebben zo te horen vele bergen verzet, maar vergaten af te rekenen met de grootste berg, hun eigen zonde.
|
[...]De tekst die ik aanhaalde heeft het over nauwkeurige kennis. Weten wat Gods voornemen is en wat hij haat.
|
Daar is de Duivel ook heel goed van op de hoogte. Maar hij wenst geen relatie met God. Dat is zijn keus.
Gods voornemen:
Openb. 21:3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn.
Dus een relatie met God onderhouden.
4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’
Gevolg van het hebben van een relatie met God.
Klinkt nogal genoegzaam. Toen God Adam en Eva één gebod oplegde stelde hij de doodstraf in als sanctie. Helaas overtraden zij het gebod door het stelen van Gods persoonlijke eigendom.
|
Als je relatie met iemand onderhoud dan doe je bepaalde dingen wel of juist niet! Je moet gewoon niet zondigen, maar gehoorzaam zijn. Dat zijn keuzes en die hebben consequenties.
|
Nu heeft hij laten weten dat degene die zijn geboden overtreden niet in zijn aardse koninkrijk kunnen komen. Alleen zij die zijn geboden onderhouden, kunnen zijn ingrijpen overleven. 1 Kor. 6:9-10.
|
Maar we zijn niet heilig van onszelf. We hebben Gods genade nodig en de Heilige Geest Die ons bewust maakt van zonde.
Zonder een nauwkeurige kennis kan Jezus offer geen werking hebben.
[.]
Omdat een fysiek lichaam niet in de hemel kan komen, is het noodzakelijk dat zij met een geestelijk lichaam wedergeboren worden.
|
1. Rom 6,6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; [.]
2. Ef 4,22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, [/]
3. Kol 3,9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, [.]
Van oud naar nieuw is wedergeboorte.
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 14-02 20:38.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 14-02-2010, 21:33 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik denk dat veel mensen van mening zijn dat zij geen zonde beoefenen, in de zin dat zij dat niet als zonde zien.
Zo worden toch nu ook mensen van hetzelfde geslacht in kerken getrouwd? In naam van God oorlog voeren vindt men toch ook heel normaal?
|
Deze mensen beroepen zich op hun eigen werken en gaan voorbij aan Zijn genade.
|
Ik denk van niet. Ik denk dat zij er van overtuigd zijn dat zij het goed doen.
|
Voldoende geloof? Het geloof van een mosterdzaadje heeft voldoende kiemkracht om vrucht te dragen. Aan de vruchten herkent men de boom. Zij hebben zo te horen vele bergen verzet, maar vergaten af te rekenen met de grootste berg, hun eigen zonde.
|
Geloof zonder werken is dood. Je kan God alleen dienen met geheel jer hart verstande en je gehele wezen. Op basis van Gods zuivere woord.
|
Daar is de Duivel ook heel goed van op de hoogte. Maar hij wenst geen relatie met God. Dat is zijn keus.
|
Uit de confrontatie met Jezus in de woestijn blijkt dat Satan een goede kennis bezit. Hij probeert met verkeerde interpretatie Jezus te verleiden. Jezus pareert dat. Satans doel is menselijke aanbidding. Hij beweert dat mensen alleen God aanbidden, omdat ze er iets voor terug krijgen. Job bewees dat hij, ondanks vreselijke beproevingen, toch JHWH trouw bleef. Op valse aanbidding door het volk van Israël stonden zware restricties. Zij mochten geen deel zijn van de (heidense) wereld om hen heen. Toch deed men dat steeds. Gevolg diverse deportaties. Satan probeerde het kanaal af te sluiten waardoor Jezus zou komen. Dat Jezus zijn misleiding zou weerstaan, was voor hem kennelijk zeker, zodat hij Jezus als kind probeerde te vermoorden.
Gods voornemen:
Openb. 21:3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn.
Dus een relatie met God onderhouden.
4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’
Gevolg van het hebben van een relatie met God.
|
Hij zal het aardse paradijs herstellen.
|
Als je relatie met iemand onderhoud dan doe je bepaalde dingen wel of juist niet! Je moet gewoon niet zondigen, maar gehoorzaam zijn. Dat zijn keuzes en die hebben consequenties.
|
Mensen zondigen omdat zij onvolmaakt zijn. Jezus is daarom een middelaar tussen de mens en JHWH.
BTW
Stauros betekent geen kruis, maar paal. Latijn > Crux simplex.
Het kruis wat men in kerken gebruikt heet crux insata; crux commissa; Crux emissa. Afhankelijk van de gebrukte vorm. Deze zijn geen van allen uit de bijbel afkomstig.
Door dit te blijven gebruiken kan Jezus geen middelaar zijn.
Maar dat wist je al, we hebben het daar al eerder overgehad. Jezelf trachtten te rechvaardigen heeft weinig zin.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 15-02-2010, 08:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 14-02-2010, 21:33 ken schreef:
[...]Ik denk dat veel mensen van mening zijn dat zij geen zonde beoefenen, in de zin dat zij dat niet als zonde zien.
|
Alle mensen zondigen. De geest is gewillig, maar het vlees is zwak. Helaas denken mensen dan vaak dat ze gerechtvaardigd zijn om te zondigen. Ze excuseren zich en maken zichzelf wijs dat ze eigenlijk niet zondigen.
|
Zo worden toch nu ook mensen van hetzelfde geslacht in kerken getrouwd?
|
Niet in mijn kerk.
|
In naam van God oorlog voeren vindt men toch ook heel normaal?
|
Gods Naam ijdel gebruiken is een kwalijke zaak.
[...] Ik denk van niet. Ik denk dat zij er van overtuigd zijn dat zij het goed doen. [...]Geloof zonder werken is dood. Je kan God alleen dienen met geheel jer hart verstande en je gehele wezen. Op basis van Gods zuivere woord.
|
Hun overtuiging was dus niet van God ingegeven. Ze hebben zich niet door de Heilige Geest laten overtuigen van hun zonde. Daarom bleven ze in gebreke.
Groet, Nathaniel
ps. Op het overige wat je schreef zal ik nog reageren. Had te weinig tijd. Blessings.
Dit bericht is gewijzigd op 15-02 08:07.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 15-02-2010, 11:17 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 15-02-2010, 08:04 Nathaniel schreef:
Alle mensen zondigen. De geest is gewillig, maar het vlees is zwak. Helaas denken mensen dan vaak dat ze gerechtvaardigd zijn om te zondigen. Ze excuseren zich en maken zichzelf wijs dat ze eigenlijk niet zondigen.
|
Inderdaad, maar dat gaat veel verder dan je denkt. Kijk naar de schriftgeleerden.
Door de institutionalisering van geloofsgemeenschappen krijg je, bijbels gezien, vreemde zaken. Men past “het geloof” aan, aan de gemeenschap. Men laat praktiserende gelijkslachtigen stellen gewoon toe, laat men vrouwen toe op de kansel, heeft men scheiding aangebracht tussen geestelijken en leken, heeft men opleidingseisen gesteld aan het ambt.
Onlangs kwam een voorganger in het nieuws die niet in God geloofde, er zijn er zo velen, maar hij deed dat openlijk. Ik heb zelf indirect meegemaakt dat een voorganger werd afgezet omdat hij zich “teveel” aan de bijbel hield.
|
Gods Naam ijdel gebruiken is een kwalijke zaak.
|
IJdel is oud Nederlands. Exodus 20: 7 Gij moogt de naam van JHWH, uw God, niet op onwaardige wijze opnemen, want JHWH zal niet ongestraft laten wie zijn naam op onwaardige wijze opneemt. NWV 7 Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt. NBG 7 Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan. NBV
Gods naam verwijderen is net zo erg.
|
Hun overtuiging was dus niet van God ingegeven. Ze hebben zich niet door de Heilige Geest laten overtuigen van hun zonde. Daarom bleven ze in gebreke.
|
De gehele verdeelde Christenheid blijft in gebreken. Vandaar: ik heb u niet gekend, vanwege hun wetteloosheid.
Dit bericht is gewijzigd op 15-02 11:18.
|
|
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 17-02-2010, 14:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Gods plan
Als je het Evangelie van Thomas bekijkt, dan kun je met Jezus woorden erachter komen, wat Gods Plan is in Genesis met de aarde.
Thomas 11: "Jezus zei: Deze hemel zal voorbijgaan, en die daarboven is zal voorbijgaan. en zij die dood zijn leven niet, en zij die leven zullen niet sterven. De dagen dat je at wat dood is, bracht je het tot leven. Als je in het licht zult staan, wat doe je dan? Ten dage dat je één was, maakte je de twee. Maar, anderzijds, als je de twee bent, wat doen we dan?
Dit stuk tekst lijkt onbegrijpelijk. Eén wordt twee. Deze tekst blijkt over Het Begin te gaan.
Als God alleen was in het begin en Hij was Alles en hij maakte iets, dan moet het noodzakelijkerwijs uit Zichzelf komen. Van een, twee. Dat is de verklaring.
Genisis 1: "In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt. De aarde was woest en leeg en duisternis was op de afgronden en de Geest van God zweefde boven de wateren. Toen zei God: Laat er licht zijn. En toen was er licht. En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis. Dus in het begin was God alles. Licht en duisternis. En God zag het licht: dat het het Goede was. De duisternis is dus het kwaad. De duisternis was op de afgronden. Volgens mij betekent dit gewoon: slechte gronden. Zoals ook afdalen een spirituele neergang is. Gods geest zweefde echter boven de wateren en niet boven de duistere gronden. Daarnaast is er een scheiding tussen bovenwater en onderwater. Onderwater is het dodenrijk. Boven de wateren is dus het leven. God maakte een scheiding tussen licht en duisternis. Gods geest was goed. De aarde was woest en ledig en duister. Gods 'lichaam'. En God schiep de mens naar Zijn evenbeeld. Ook licht en duisternis was verenigd. De geest was goed, het lichaam slecht (zondig). Maar lichaam en geest kunnen weer één worden. De Christus/Verlichting. Het lichaam is niet meer nodig na de dood. De ziel kan weer terugkeren naar God. ("Wij zijn dus één geworden met Hem, in dood en leven (van de één de twee!)," Romeinen 6: 5) Je keert terug naar de Bron. Echter het slechte vervalt. Het wordt vernietigd want: het keert niet terug naar de bron. Zo wordt de duisternis gescheiden van het goede, zodat uiteindelijk alleen het Goede overblijft. Om terug te komen op de Thomaspassage: "Als je in het licht zult staan, wat doe je dan?" Als je één met Christus bent geworden, wat doe je dan? Dan kun je terugkeren naar God, de Bron. "Ten dage dat je één was, maakte je de twee." Dit gaat over God in het begin. Hij maakte de mens. Hij scheidde licht en duisternis. "Maar anderzijds, als je de twee bent, wat doe je dan?" De mens is de twee. Wat doen we? Leven. Om verlicht te worden/van de twee de één te maken, één worden van lichaam en geest, één met Christus. Zodat we kunnen terugkeren naar God, de Bron. De zin van het leven zou dus zijn: de vernietiging van de duisternis. Thomas 49: "Jezus zei: Gezegend zijn de éénlingen en de uitverkorenen, want jullie zullen het koninkrijk ontdekken. Daar kom je vandaan en daarheen keer je terug." en Thomas 61b: "Wie één is zal vol zijn van licht. Maar wie verdeeld (twee? = mens?) is zal vol zijn van duisternissen." Deze passages bevestigen het voorgaande wat mij betreft: Eenlingen. Lichaam en geest zijn een. Het lichaam doet goed, de geest is goed. Het is één en vol van licht. De geest kan terugkeren naar God, de Bron.
Thomas 8: “En hij zei: De mens is als een wijze visser, die zijn net wierp in de zee, en het ophaalde uit de zee, vol kleine vissen uit de diepte. Temidden van hen vond de wijze visser een grote, mooie vis. Hij wierp alle kleine vissen terug in de zee en koos zonder aarzeling de grote vis. Wie oren heeft om te horen, die hore!”
De geest zal niet eerder terugkeren naar de Bron, voordat hij volgroeit is. Hij haalt alleen de volgroeide binnen. Dus wat als je nog niet volgroeit bent tijdens dit leven? Komt er dan een volgend leven?
Ook in Thomas 16 worden de eenlingen weer genoemd: “Mensen denken misschien dat ik gekomen ben om vrede op de wereld te brengen. Zij weten niet dat ik gekomen ben om verdeeldheid te zaaien in de wereld: vuur, zwaard en oorlog. Want er zullen er vijf zijn in een huis, drie zullen tegen twee zijn, en twee tegen drie. De vader tegen de zoon, de zoon tegen de vader. En zij zullen staan als eenlingen.”
Vrede is niet in de wereld gebracht. Er komt geen vrede tussen goed en kwaad. Maar het kwaad zal vernietigd worden in de mensen op de wereld. En zij zullen staan als eenlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 19-02-2010, 17:34 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 17-02-2010, 14:54 Vincent schreef:
Gods plan
Als je het Evangelie van Thomas bekijkt, dan kun je met Jezus woorden erachter komen, wat Gods Plan is in Genesis met de aarde.
|
Apocriefe, niet geïnspreerde, boeken hebben niet tot doel om mensen tot God te brengen, maar om verwarring te stichten.
Galaten 1: 6 Het verwondert mij dat GIJ U zo vlug laat afbrengen van Degene die U met Christus’ onverdiende goedheid heeft geroepen en U tot een ander soort van goed nieuws keert. 7 Maar het is geen ander; alleen zijn er zekere mensen die onrust onder U stoken en het goede nieuws over de Christus willen verdraaien. 8 Maar ook al zouden wij of een engel uit de hemel U iets als goed nieuws bekendmaken buiten hetgeen wij U als goed nieuws hebben bekendgemaakt, hij zij vervloekt. 9 Zoals wij in het bovenstaande hebben gezegd, zeg ik ook nu weer: Wie het ook is die U iets als goed nieuws bekendmaakt buiten hetgeen GIJ hebt aanvaard, hij zij vervloekt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 22-02-2010, 13:13 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 19-02-2010, 17:34 ken schreef:
[...]Apocriefe, niet geïnspreerde, boeken hebben niet tot doel om mensen tot God te brengen, maar om verwarring te stichten.
Galaten 1: 6 Het verwondert mij dat GIJ U zo vlug laat afbrengen van Degene die U met Christus’ onverdiende goedheid heeft geroepen en U tot een ander soort van goed nieuws keert. 7 Maar het is geen ander; alleen zijn er zekere mensen die onrust onder U stoken en het goede nieuws over de Christus willen verdraaien. 8 Maar ook al zouden wij of een engel uit de hemel U iets als goed nieuws bekendmaken buiten hetgeen wij U als goed nieuws hebben bekendgemaakt, hij zij vervloekt. 9 Zoals wij in het bovenstaande hebben gezegd, zeg ik ook nu weer: Wie het ook is die U iets als goed nieuws bekendmaakt buiten hetgeen GIJ hebt aanvaard, hij zij vervloekt.
|
Thomas 11: "Jezus zei:"
Zoals je ziet zijn het uitspraken van Jezus die gedaan worden. Het evangelie van Thomas is ouder dan de andere evangeliën. In de andere evangeliën komen vele uitspraken van Jezus die in dit evangelie staan, vaak voor, veelal uitgebreider, waardoor de essentie misschien enigszins wordt vertroebeld door de interpretatie van de schrijver van deze woorden.
Ik begrijp niet dat JG die alles zeggen te willen onderzoeken vasthouden aan het boek dat door de eerste kerkvaders in elkaar is gezet met boeken die voorzagen in hun eigen dogma's. Dogma's waar ze zo wars van zeggen te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 23-02-2010, 12:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 22-02-2010, 13:13 Vincent schreef:
[...]
Thomas 11: "Jezus zei:"
Zoals je ziet zijn het uitspraken van Jezus die gedaan worden. Het evangelie van Thomas is ouder dan de andere evangeliën. In de andere evangeliën komen vele uitspraken van Jezus die in dit evangelie staan, vaak voor, veelal uitgebreider, waardoor de essentie misschien enigszins wordt vertroebeld door de interpretatie van de schrijver van deze woorden.
Ik begrijp niet dat JG die alles zeggen te willen onderzoeken vasthouden aan het boek dat door de eerste kerkvaders in elkaar is gezet met boeken die voorzagen in hun eigen dogma's. Dogma's waar ze zo wars van zeggen te zijn.
|
Het is en blijft een apocrief boek, dat dus NIET geïnspireerd is. Ook al zegt hij dat hij Jezus citeert, wil het niet zeggen, dat hij dat ook werkelijk doet!
Zo begint Het Thomas Evangelie: Dit zijn de geheime woorden, welke Jezus de Levende gesproken heeft en welke Didymus Judas Thomas heeft opgeschreven.” ,
Het mystieke karakter laat al duidelijk zien dat het NIET geïnspireerd is!
In het manuscript wordt Didymus Judas Thomas naar voren geschoven als auteur. Nu was het in het vroege Christendom gewoonte om dierbare geschriften toe te schrijven aan apostelen van Jezus om zo het geschrevene meer gezag te geven (Pseudepigrafen). Het is dus maar zeer de vraag of Thomas inderdaad de auteur is. We kennen dezelfde situatie bij de canonieke evangeliën.
Wanneer je commentaren beschouwt over dit werk dan duiken steeds de woorden mystiek en esotherisch op. Dit is in strijd met de Bijbel.
|
|
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 23-02-2010, 13:59 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 23-02-2010, 12:20 ken schreef:
[...]Het is en blijft een apocrief boek, dat dus NIET geïnspireerd is. Ook al zegt hij dat hij Jezus citeert, wil het niet zeggen, dat hij dat ook werkelijk doet!
Zo begint Het Thomas Evangelie: Dit zijn de geheime woorden, welke Jezus de Levende gesproken heeft en welke Didymus Judas Thomas heeft opgeschreven.” ,
Het mystieke karakter laat al duidelijk zien dat het NIET geïnspireerd is!
In het manuscript wordt Didymus Judas Thomas naar voren geschoven als auteur. Nu was het in het vroege Christendom gewoonte om dierbare geschriften toe te schrijven aan apostelen van Jezus om zo het geschrevene meer gezag te geven (Pseudepigrafen). Het is dus maar zeer de vraag of Thomas inderdaad de auteur is. We kennen dezelfde situatie bij de canonieke evangeliën.
Wanneer je commentaren beschouwt over dit werk dan duiken steeds de woorden mystiek en esotherisch op. Dit is in strijd met de Bijbel.
|
Welnee, vlak na Jezus dood was er een groep mystieke Christenen, toen was er nog niet eens een bijbel in de huidige vorm vastgesteld. Het mystieke karakter kan dus nooit in strijd met diezelfde bijbel zijn.
Maar wou je mij vertellen dat de bijbel nooit met zichzelf in strijd is? Ik kan je zo voorbeelden geven, waarbij het ene deel het andere tegenspreekt. Toch zijn beide delen opgenomen.
Als één van de vroegst geschreven evangeliën is de kans veel groter dat de auteur de apostel zelf was, of met hem in direct contact stond, dan de later gedateerde evangeliën die wel zijn opgenomen in de bijbel.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 24-02-2010, 11:07 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 23-02-2010, 13:59 Vincent schreef:
Welnee, vlak na Jezus dood was er een groep mystieke Christenen, toen was er nog niet eens een bijbel in de huidige vorm vastgesteld. Het mystieke karakter kan dus nooit in strijd met diezelfde bijbel zijn.
|
veronderstelling.
|
Maar wou je mij vertellen dat de bijbel nooit met zichzelf in strijd is? Ik kan je zo voorbeelden geven, waarbij het ene deel het andere tegenspreekt. Toch zijn beide delen opgenomen
|
Dat beweren vaak agnostische sceptici. Ik weet dat dat slechts ogenschijnlijk is. Door je te verdiepen in de achtergronden en levensgewoonten wordt het vaak duidelijk.
|
Als één van de vroegst geschreven evangeliën is de kans veel groter dat de auteur de apostel zelf was, of met hem in direct contact stond, dan de later gedateerde evangeliën die wel zijn opgenomen in de bijbel.
|
Lukas schreef zijn evangelie op basis van onderzoek en op ondervraging van ooggetuigen. Vervolgens zet hij dat in een logische volgorde neer. Hij beschrijft de gebeurtenissen uit wetenschappelijk, medisch oogpunt, waardoor hij details geeft, die anderen ontgaan zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 24-02-2010, 15:47 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 24-02-2010, 11:07 ken schreef:
[...]veronderstelling. [...]Dat beweren vaak agnostische sceptici. Ik weet dat dat slechts ogenschijnlijk is. Door je te verdiepen in de achtergronden en levensgewoonten wordt het vaak duidelijk. [...]Lukas schreef zijn evangelie op basis van onderzoek en op ondervraging van ooggetuigen. Vervolgens zet hij dat in een logische volgorde neer. Hij beschrijft de gebeurtenissen uit wetenschappelijk, medisch oogpunt, waardoor hij details geeft, die anderen ontgaan zijn.
|
Over Lukas gesproken: "De Farizeeën vroegen Jezus: 'Wanneer komt het Koninkrijk van God?' Jezus antwoordde: 'Het Koninkrijk komt niet zo dat u het kunt zien. U zult niet kunnen zeggen: 'Kijk, hier is het,' of 'daar is het.' Want het Koninkrijk van God is onder u. (Lukas 17: 20)
Waar had Lukas dit toch vandaan?
"Zijn leerlingen zeiden tot hem: Wanneer zal het koninkrijk komen? Jezus zei: Het koninkrijk komt niet door het te verwachten. Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’. Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde maar men ziet het niet." (Thomas 113)
Evangelie van Thomas gedateerd: 50 na Chr. Evangelie van Lucas gedateerd: 80 na Chr.
Laten we nu verder op de inhoud van dit vers ingaan. Het Koninkrijk is er al. Het komt dus niet pas als je fysiek doodgaat, na een lichamelijke opstanding. Nee, je ziet het Koninkrijk (de blinde wordt ziende) als je bent opgestaan tijdens dit leven.
|
|
|
|
|
|
|
fb934634
|
Geplaatst op 24-02-2010, 18:43 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 24-02-2010, 15:47 Vincent schreef:
[...]
Laten we nu verder op de inhoud van dit vers ingaan. Het Koninkrijk is er al. Het komt dus niet pas als je fysiek doodgaat, na een lichamelijke opstanding. Nee, je ziet het Koninkrijk (de blinde wordt ziende) als je bent opgestaan tijdens dit leven.
|
Volledig mee eens, Vincent. Hier zie dat het gaat over een bewust geloof en niet over een emotioneel geloof. Met andere woorden vrijheid versus slavernij. De waarheid zal u vrij maken.
Mvg
FB
|
|
|
|
Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. |
|