|
Toliek
|
Geplaatst op 05-02-2010, 15:50 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Nathaniel,
Ken heeft kennelijk zo zijn redenen om het antwoord op deze vraag uit te stellen. Wel vreemd, want hij neemt wel de gelegenheid om jou te vertellen hoe fout jouw geloof is, maar wijst je vervolgens niet de weg bij welke kerk je dan wel goed zit.Jij zegt.
Je hebt gelijk dat hij zijn redenen heeft. Angstige mensen verstoppen zich vaak. Daar zal ik begrip voor tonen. Durf jij wel te zeggen welke geloof je aanhangt of ben je ook bang?
Mijn geloof is fout? Je bent grappig want elke geloof die God en mens samenbrengt kan nooit fout zijn. Er zijn mensen die inderdaad veroordelen en denken goed te zijn. Pst. Onder ons. Ken ook.
Gr
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 05-02-2010, 15:58 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken,
Mijn intentie is alleen te laten zien wat de Bijbel leert, ontdaan van gekerstende leer. Door zelf de Bijbel te bestuderen kom je al een heel eind. Door gekerstende of andere heidense leer te volgen is het niet mogelijk Gods koninkrijk te beërven. Ik voer MT 24:14 uit.
Dus niet Gods koninkrijk aan alle volkeren brengen? Dat laat je zeker aan de katholieken over. Ik zal jou niet teleurstellen.
Een goede verstandhouding is een goed begin.
Gr
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 05-02-2010, 16:52 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-02-2010, 15:50 Toliek schreef:
Nathaniel, Durf jij wel te zeggen welke geloof je aanhangt of ben je ook bang?
|
Mijn vader was Rooms Katholiek en mijn moeder Nederlands Hervormd. Ik ben niet echt kerkelijk opgevoed, hoewel ik wel op Christelijke scholen heb gezeten en ben dus als kind al met het geloof in aanraking gekomen. Mijn ouders hebben altijd mij zelf de keuze gelaten om op zoek naar God te gaan. Ik ging zowel naar een Ned. Herv. kerk als naar een Rooms Katholieke Kerk en vaak ging ik ook niet, . In de kerken of geloofsgemeenschappen waar ik ben geweest heb ik telkens weer een schittering van Gods glorie mogen zien. Ik heb bijbelstudies gevolgd en heb ook mij verdiept in kerkgeschiedenis en in de Jehovah Getuigen. Maar ik ga nu naar een Volle Evangelische gemeente en 'k ben ook een actief lid van deze kerk. Een gemeente met een visie voor evangelisatie en een hart voor Gods Koninkrijk. Uiteindelijk geloof ik dat Jezus Christus het focus punt van ons geloof moet zijn.
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 05-02 19:15.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 05-02-2010, 17:02 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-02-2010, 15:50 Toliek schreef:
Mijn geloof is fout? Je bent grappig want elke geloof die God en mens samenbrengt kan nooit fout zijn.
|
Dat is niet wat ik denk, maar mijn interpretatie van Ken's opmerkingen over de R.K. naar jouw toe. Kennelijk vind hij dus jouw geloof fout.
|
Er zijn mensen die inderdaad veroordelen en denken goed te zijn. Pst. Onder ons. Ken ook.
|
Ik heb vaak de indruk dat Ken de principes van wet en genade niet heeft begrepen.
Veel mensen leven in verwarring, omdat ze geen goed begrip hebben over de plaats van de wet van God en de genade in hun leven. Ze vermengen deze twee principes en leven zo onder een juk. Aan de ene kant zegt de Bijbel ons welgevallen te hebben in de wet (Ps. 1:2) en ons te verheugen in de wet (Ps. 119). Aan de andere kant zegt de Bijbel dat Jezus in zijn vlees de wet buiten werking heeft gesteld (Ef. 2:15), dat we dood zijn voor de wet (Rom.7:4). We kunnen ons aan de ene kant verheugen in de wet, als we begrijpen dat God uit liefde heeft gezegd: Gij zult niet begeren. Dit gebod is goed voor de mens. De liefde doet de naaste immers geen kwaad. Het probleem is echter dat ook al is de wet goed, ze geen kracht geeft aan de zondaar om bijvoorbeeld niet te begeren. De wet eist alleen, maar geeft geen genade en daar loopt de mens op stuk. Genade echter verandert de mens zo diep in het hart, dat hij geen lust meer heeft te begeren. Het is mogelijk om Gods genade teniet te doen door wettiscisme en menselijke tradities (Gal. 2:21). De wet geeft de duivel een wapen in handen je aan te klagen (Kol.2:14,15). Onder de wet verwachten we alles van onze goede daden, in de genade verwachten we alles van Jezus, die alles voor ons heeft volbracht. De wet stenigt een overspelige, maar de genade zegt: "Zo veroordeel ik u ook niet" (Joh.8:11). Door wat Jezus heeft gedaan, mag ik voor een Heilig God staan.
Zoveel oprechte gelovigen strijden en worstelen om hun zonden te overwinnen, maar zonde kan niet overwonnen worden door gedragsverandering en te proberen beter en heiliger te worden. Gods overvloed aan genade moet ontvangen worden en gaan heersen in ons leven, dan alleen kan de zonde overwonnen worden (Rom.5:17,20,21).
Toliek, je gelooft in Jezus en hebt Hem als jouw Verlosser beleden, dan ben je volgens de Heilige Schrift gered. Of zie ik dat verkeerd?
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 05-02 18:24.
|
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 05-02-2010, 22:55 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-02-2010, 17:02 Nathaniel schreef:
[...]
Ik heb vaak de indruk dat Ken de principes van wet en genade niet heeft begrepen.
Dit bericht is gewijzigd op 05-02 18:24.
|
Ik heb vaak de indruk dat jullie Ken niet WILLEN begrijpen. Want als je hem begrijpt betekent dat dat je leven zult moeten aanpassen aan Gods wil. Ken legt simpelweg de ware christelijke leer uit en waarschuwt voor mensengeboden en menselijke overleveringen en tradities. De klok tikt in jullie nadeel.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 06-02-2010, 00:47 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Nathaniel,
Mooi stukje geschreven.
Jij: Zoveel oprechte gelovigen strijden en worstelen om hun zonden te overwinnen, maar zonde kan niet overwonnen worden door gedragsverandering en te proberen beter en heiliger te worden. Gods overvloed aan genade moet ontvangen worden en gaan heersen in ons leven
Het is ontvangen genade die zorgt dat mensen hun gedrag veranderen waardoor ze beter en misschien heiliger worden. Want in daden wordt de ontvangen genade ook zichtbaar.
Ik geloof in Jezus Christus en ik hoop dat ik gered wordt maar ik zal aangesproken worden op grond van wat ik weet, geloof en handel.
Ik ben verbaasd dat sommige gelovigen vaak tot de vreselijkste dingen in staat zijn. Hoe is het mogelik vraag ik me wel eens? We kennen allemaal de boodschap? Maar blijkbaar ontbreekt een bewustzijn van de boodschap om deze in daden om te zetten. Hier kan ik niet een bepaald geloof op aanspreken omdat wat er gebeurt gebeurt overal.
Gr.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 06-02-2010, 01:13 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo Azaria,
Jij zei: De klok tikt in jullie nadeel.
De klok tikt is een vaste gegeven. In jullie nadeel, is negatief.
De klok tikt voor iedereen en iedereen zal aangesproken worden op eigen verantwoordelijkheid op grond van wat deze weet, gelooft en handelt. Als je zegt dat het in ons nadeel dan zou dan gaat het om verkeerde kennis, geloof en handelingen. Ik dacht dat God hierover ging.
Ik dacht dat gelovigen elkaar moesten aansporen om de juiste handelingen te verrichten en niet elkaar veroordelen. Slechte daden veroordelen degene die ze verricht.
Hou je goed Azaria en ik hoop dat het geloof in jouw leven vaste grond krijgt.
groet.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 06-02-2010, 09:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-02-2010, 22:55 Azarja schreef:
[...] Ken legt simpelweg de ware christelijke leer uit en waarschuwt voor mensengeboden en menselijke overleveringen en tradities. De klok tikt in jullie nadeel.
|
Je wordt niet op basis van gehoorzaamheid aan mensengeboden, menselijke overleveringen en/of tradities gered, maar door geloof in Jezus Christus, de Zoon van God.
Op 06-02-2010, 01:13 Toliek schreef:
De klok tikt is een vaste gegeven. In jullie nadeel, is negatief.
De klok tikt voor iedereen en iedereen zal aangesproken worden op eigen verantwoordelijkheid op grond van wat deze weet, gelooft en handelt. Als je zegt dat het in ons nadeel dan zou dan gaat het om verkeerde kennis, geloof en handelingen. Ik dacht dat God hierover ging.
|
Een aantal verschillen tussen wet en genade:
De wet verbiedt en eist rechtvaardigheid. De genade vergeeft en schenkt rechtvaardigheid.
De wet is een letter die doodt. De genade is het Levende Woord, wat leven brengt.
De wet zegt: volbreng het. De genade zegt: het is volbracht.
De wet richt zich op jouw persoon. De genade richt zich alleen op Jezus.
De wet zegt: doe het goed. De genade zegt: Jezus doet het goed.
De wet stopt iedere mond voor God. (Ik ben schuldig) De genade opent iedere mond om Hem te prijzen.
De wet verwijdert de mens van God en stelt hem in staat van beschuldiging. De genade brengt de schuldige nabij God.
De wet zegt: haat uw vijanden. De genade zegt: Hebt uw vijanden lief, zegent hen die u vervolgen.
De wet had nimmer een zendeling. De genade moet worden gepredikt aan alle mensen.
De wet veroordeelt de beste mens. De genade rechtvaardigt de slechtste mens.
De wet stenigt de ongehoorzame zoon. De genade omarmt en herstelt de ongehoorzame zoon.
De wet stenigt de overspelige. De genade zegt: zo veroordeel ik u ook niet.
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 06-02 10:49.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 06-02-2010, 12:02 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 06-02-2010, 09:20 Nathaniel schreef:
Je wordt niet op basis van gehoorzaamheid aan mensengeboden, menselijke overleveringen en/of tradities gered, maar door geloof in Jezus Christus, de Zoon van God.
|
Klopt, mits je Gods wil wenst te doen!
de meeste religies negeren dat. Hier een voorbeeld, die als "ouderwets" wordt ervaren.
1 Korinthiërs 6: 9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
De wet stenigt de overspelige. De genade zegt: zo veroordeel ik u ook niet.
|
Wanneer je de Bijbel kent, zie je dat God overspel beslist NIET goed keurt.
Zie vers 11. waarin benadrukt wordt dat je er beslist mee moet stoppen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 06-02-2010, 12:21 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-02-2010, 17:02 Nathaniel schreef:
Dat is niet wat ik denk, maar mijn interpretatie van Ken's opmerkingen over de R.K. naar jouw toe. Kennelijk vind hij dus jouw geloof fout.
|
JIJ interpreteert mijn woorden en bedoelingen dus negatief. Ik probeer echter te laten zien wat de Bijbel leert.
|
|
Ik heb de indruk, dat je de Bijbel niet begrijpt.
In de eerste eeuw waren er Christenen die een bijzondere gewoonte hadden ontwikkeld.
Zij redeneerden ongeveer zo: Wanneer God “genade” schenkt aan mensen die zondigen is hij blij. Dus wanneer we nu maar meer zondigen, kan God meer “genade” schenken is hij nog blijer.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 06-02-2010, 12:31 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 06-02-2010, 12:21 ken schreef:
Zij redeneerden ongeveer zo: Wanneer God “genade” schenkt aan mensen die zondigen is hij blij.
|
God haat de zonde, maar een berouwvolle zondaar neemt Hij met blijdschap aan als zijnde zijn kind.
Rom.2:19 Nu weten wij, dat de wet, bij al wat zij zegt, tot hén spreekt, die onder de wet zijn, opdat alle mond gestopt en de gehele wereld strafwaardig worde voor God, 20 daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.
Het probleem is dat ook al is de wet goed, ze geen kracht geeft aan de zondaar om bijvoorbeeld niet te begeren. De wet eist alleen, maar geeft geen genade en daar loopt de mens op stuk. Genade echter verandert de mens zo diep in het hart, dat hij geen lust meer heeft te begeren.
Rom.5:20 En later is de wet erbij gekomen, zodat de overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam, werd ook de genade steeds overvloediger. 21 Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.
Genade kost de gever alles en de ontvanger niets.
|
Dus wanneer we nu maar meer zondigen, kan God meer “genade” schenken is hij nog blijer.
|
Hoe komt het dat je de principes van wet en genade niet begrijpt?
Rom.6:1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen?
2 Dat in geen geval.
(2) Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?
We hebben dus geen lust meer in zonde en oefenen gerechtigheid op basis van het volbrachte werk van Christus Jezus!
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 07-02 07:33.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 06-02-2010, 18:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste ken
Jij: Bestaat de christus dan verdeeld?
Wel een rare vraag is dat.
Ik Een goede verstandhouding is een goed begin.
Jij Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.
Typisch dat je weer met een Bijbeltekst komt zonder uitleg en waar jij niet eens zegt welke geloof je aanhangt. Ooit zul je ervoor uit moeten komen en je hoeft niet bang te zijn want niemand zal je veroordelen. Probeer iets over een goede verstandhouding te zeggen zonder een Bijbeltekst te gebruiken.
Gr.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 07-02-2010, 12:45 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Niet iedereen is gediend van Bijbels onderwijs.
2 Timotheüs 4: 3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen; 4 en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich daarentegen tot onware verhalen keren.
Toch is Gods wens iets anders.
1 Timotheüs 2: 3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 07-02-2010, 20:31 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo Ken,
Maar goed dat je weet waar iedereen wel en niet van gediend is en wat de wens van God is. Dat is altijd beter dan te zeggen welke geloof je aanhangt. Het is veilig als je je verstopt en niets over jezelf zegt. Bijbelteksten kun je goed overnemen. Niet na leven maar wel overnemen/
Dat laatste zeg ik omdat ik de ervaring heb dat mensen graag Bijbelteksten voor hen laten praten want op die manier hoeven ze niets van zichzelf te verbeteren want de Bijbelteksten zijn goed van zichzelf.
Gr
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 08-02-2010, 09:41 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ach, je kan alles negatief opvatten als je wilt.
Jezus stichtte geen ruim 300 denominaties, die zichzelf christelijk vinden. De Christus is niet verdeeld. Vandaar ook de Bijbelse waarschuwing: Openbaring 18 :4
Jezus kwam exlusief voor de joden. Die wensten hem niet te accepteren. Hij wist dat Jeruzalem vernietigd zou worden, vanwege hun weerspannigheid. Hij waarschuwde daarvoor en gaf aanwijzingen om daaraan te ontsnappen. Jezus volgelingen luisterden en overleefden.
Naar mijn mening is de Bijbel duidelijk. Dus hoef ik mij niet met kunstig verzonnen verhalen bezig te houden. Ik laat de Bijbel zelf spreken, eventueel aangevuld met geschiedenis en achtergrondfinformatie.
Dit bericht is gewijzigd op 08-02 09:44.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 09-02-2010, 07:50 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 06-02-2010, 12:13 ken schreef:
[...]Bestaat de christus dan verdeeld?
Jezus stichtte geen ruim 300 denominaties, die zichzelf christelijk vinden. De Christus is niet verdeeld.
|
Inderdaad, Jezus kwam om de wet te vervullen, niet om een nieuwe kerk/religie te stichten. Maar Jezus wist wel de gezamenlijke verrichtingen van verschillende groepen mensen te waarderen.
Mensen die de waarden van verscheidenheid van kerken niet willen aanvaarden en de kracht van verscheidenheid niet in de praktijk van het evangelisatiewerk willen brengen, doen de gezamenlijke verrichtingen van de wereldkerk tekort.
Een omheining die gevormd wordt door een verschil, is geen muur van uitsluiting. Er zijn mensen die bang zijn dat wij, christenen, op sommigen evangelisatieterreinen niet kieskeurig genoeg zijn en dat we de doelstellingen van (onze) de kerk in gevaar zouden kunnen brengen of zouden kunnen afzwakken, vooral als het gaat om de doelstelling dat de waarheid niet in het geding mag komen.
Door goede omheiningen krijg je goede buren. Ergens in het buitenland werd een perceel afgezet met behulp van een stenen omheining. Elk half jaar moesten de buren de omheining controleren. Ze raapten allemaal de stenen aan hun kant van de omheining op en zo repareerde zij de muur. Tijdens de inspectie hadden ze de gelegenheid om met elkaar te praten en elkaar te leren kennen. De omheining vormde geen onoverbrugbare muur tussen buren. Nee, het was een middel om begrip voor elkaar te krijgen. Het maakte één onderscheid: de ene buurman woonde ten noorden en de andere buurman ten zuiden van de muur. Maar het was niet bedoeld om aanvaarding en samenwerking in de weg te staan. Mensen die langs de omheiningen van de 'meer dan 300 denominaties' lopen moeten samenwerken, de muur van hun gezamenlijke verrichtingen bouwen en herbouwen in het dienen van de mensheid. Dan zullen ze met elkaar praten, leren en elkaar aanvullen in plaats van elkaar uitsluiten vanwege onbelangrijke verschillen. Er bestaan muren van uitsluiting en omheiningen van relaties. Een leider moet het verschil leren zien.
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 09-02 08:25.
|
|
|
|
|
|