|
Nathaniel
|
Geplaatst op 28-01-2010, 07:33 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallelujah en omzien naar elkaar.
Wat is er in de afgelopen dagen een grote solidariteit ontstaan met de mensen van Haïti. Er werden overal acties georganiseerd om geld in te zamelen om het leed in het door aardbeving getroffen Haïti te verzachten. Concreet wordt het Woord van de Heer in vervulling gebracht: “Wat gij voor de minsten der Mijnen hebt gedaan, hebt gij voor Mij gedaan”.
Mijn aandacht werd deze week getrokken door de Belgische artiesten Natalia en Gabriel Rios, die een benefietsong maakten, een cover van het nummer Halleluja van Leonard Cohen. http://www.youtube.com/watch?v=8bQWQi-_NR0
Het refrein van dat lied is elke keer vier keer Halleluja. Halleluja is toch wel iets heel Bijbels, dacht ik, het laat me onmiddellijk denken aan de psalmen, Pasen, Verrijzenis en Evangelie. Ik ben toen de tekst van dat lied gaan opzoeken. Ondertussen kwam ik tot de overtuiging dat het lied bijbelser is dan ik eerst dacht. Het lied heeft me aangezet om twee bijbelse verhalen eens te gaan herlezen. Twee bijbelse verhalen die tot de verbeelding spreken komen er in dat lied voor. De eigenlijke link van het lied met de ramp in Haïti heb ik nog niet kunnen ontdekken, wellicht omdat het lied gewoon veel gedraaid wordt op de radio, maar het liet me wel in de Bijbel duiken. Het lied is geschreven vanuit het perspectief van een man die niet opgewassen is tegen de aantrekkingskracht van een mooie vrouw. Hij geeft zich gewonnen maar hij betaalt daar ook een hoge prijs voor. Twee bijbelse verhalen die dit perspectief illustreren, worden in het lied verwerkt.
Het eerste verhaal wat in dat lied voorkomt is het verhaal over Koning David en zijn relatie met Batseba. Nadat in het lied de muzikaliteit van Koning David wordt bezongen, wordt er ook bezongen hoe Koning David een naakte vouw ziet vanaf het dak van zijn paleis, het was de mooie Batseba, een vrouw die getrouwd was met Uria, een man die voor David in het leger vocht. David werd verliefd op Batseba. Hij ging met haar naar bed. Ze werd zwanger van David en de koning liet de man omkomen op het slagveld. Je vindt dit verhaal in het tweede boek Samuel, hoofdstuk 11.
Het tweede verhaal waarnaar in dit lied wordt verwezen is het verhaal van de sterke Simson en zijn geliefde – Delila – aan wie hij het geheim van zijn kracht onthulde. Dit betekende zijn ondergang en machtsverlies want de extreme kracht van Simson zat in zijn haar. Delila knipte het haar van Simson af, terwijl hij sliep. Het was nog nooit geschoren omdat hij aan God gewijd was. Zo kon ze hem aan zijn vijanden overleveren. Simson is het beeld van een man die door seksuele verleiding ten val komt.
Het hele gebeuren rond Haïti heeft mij niet alleen een grote solidariteit laten zien van de mensen van bij ons met mensen in nood, ver weg. Het Belgische benefietlied heeft me ook nog dichter bij de bijbel gebracht.
Gods Zegen.
Dit bericht is gewijzigd op 28-01 07:42.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 28-01-2010, 09:50 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
|
het laat me onmiddellijk denken aan de psalmen, Pasen, Verrijzenis en Evangelie
|
Pasen en Kerstmis zijn geen Bijbelse feesten.
Citaat sign2god: Bijbelse Feestdagen voor bijbelse Christenen
Zeer recentelijk kwam ik tot inzicht dat de geldende 'kerkelijke feestdagen' zoals die vastgesteld zijn door de Rk-kerk op babylonische basis tot stand zijn gekomenen dus een voortzetting van Babylon zijn. Totaal ongeschikt voor Christenen dus!
Al de ons zo bekende feestdagen als Hemelvaart, Pasen, Kerstmis en zelfs Pinksteren zijn dus geen bijbelse feestdagen maar Rooms-katholieke kerkfeestdagen in het teken van Ishtar. De Rk-kerk heeft namelijk de feestdagen op 'Ishtar' ['Easter'= Astarte = babylonische godin] bepaald en dat is in fundament, begin en tijd niet hetzelfde als 'Passover' en het feest van de ongezuurde broden erna dat door de Bijbel als eerste feest van de eerste maand wordt aangemerkt.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 29-01-2010, 14:01 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo beste Ken,
Ik heb je bericht gelezen. Ik vind aan de ene kant grappig en aan de andere kant zielig dat je het nog steeds niet snapt. Ik kan je blijven uitleggen maar ik kan ook een kleur voorhouden aan een blinde en vragen welke kleur ik vasthoud. Een blinde is iemand die het nooit zal zien en de vraag is wat jij bent.
Veel beschavingen zijn ons voorgegaan en ze hebben allemaal een bepaalde wijsheid verworven. Van elke wijsheid is de top eraf gegaan en uiteindelijk het Christendom ontstaan.
Het is niet verwonderlijk dat iets in de Babylonische, Helleense, Boeddhistische, Hindoïstisch, Romaans, enz enz, traditie te herkennen is.
Was dat niet zo geweest dan zou het Christendom allang verdwenen zijn en zouden wij nu zeker niet in het 21e eeuw zitten.
Veel succes en dank je wel voor je bericht
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 29-01-2010, 15:15 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken,
Bijbelse feestdagen. Wat is dat? Wat is Bijbels eigenlijk?
Katholieken zijn Christenen omdat ze in Christus geloven en hoewel de eerste Christenen besnijden waren zijn ze dat niet. Desalniettemin staan katholieken in een Bijbelse traditie en vanuit die traditie zetten katholieken verdere ontwikkeling op gang. Wie bekend is met Bijbelse traditie weet dat Kerstmis, hemelvaart enz enz daaronder vallen.
Wie dat niet weet zoals ene Kent blijf altijd hetzelfde herhalen terwijl rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid niet aan de orde komt en op die manier de plaats van een heiden innemen door anderen zo te noemen. Een heiden is iemand die lijdt een tekort aan kennis. Vanuit dit tekort wordt vaak altijd hetzelfde gezegd en Kent schijnt daar heel goed in te zijn
Groetjes aan iedereen maar vooral aan die ene ene ene nou ja....kent dus
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 30-01-2010, 13:39 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 29-01-2010, 14:01 Toliek schreef:
Ik heb je bericht gelezen. Ik vind aan de ene kant grappig en aan de andere kant zielig dat je het nog steeds niet snapt
|
Wat snap ik dan niet?
|
Veel beschavingen zijn ons voorgegaan en ze hebben allemaal een bepaalde wijsheid verworven. Van elke wijsheid is de top eraf gegaan en uiteindelijk het Christendom ontstaan.
|
Wat JIJ kennelijk niet kan snappen, dat buiten Bijbelse beschavingen afgoderij bedreven, vaak in zeer extreme vormen.
|
Was dat niet zo geweest dan zou het Christendom allang verdwenen zijn en zouden wij nu zeker niet in het 21e eeuw zitten.
|
Dus de schepper zou dat zo maar toelaten en niets doen? Kijk eens in de Bijbel. Lukas 19:40 Maar hij gaf ten antwoord: „Ik zeg U: Indien dezen bleven zwijgen, zouden de stenen het uitroepen.”
|
Bijbelse feestdagen. Wat is dat? Wat is Bijbels eigenlijk?
|
Feestdagen die door god zijn ingesteld.
Iets is Bijbels wanneer er een Bijbelse betekenis aan gegeven kan worden.
|
Katholieken zijn Christenen omdat ze in Christus geloven en hoewel de eerste Christenen besnijden waren zijn ze dat niet
|
Kennelijk ben je niet goed op de hoogte van de feiten. Iemand is Christen, wanneer hij Jezus en zijn voorbeeld volgt. Jezus stond bekend als leraar. Hij leerde de mensen wat er in de Bijbel stond. Overeenkomstig Gods wil heeeft een echte gelovige dus nauwkeurige kennis.
Katholiek betekent algemeen. Het is een mix van heidense religies met de Christelijke en de RKK is door een heiden gesticht.
De eerste Christene waren Joden en Joden werden allen besneden. Orthodoxe bekeerde joden voerden aktie om de besnijdenis weer in te voeren. Dit werd na apostolische beraad afgewezen.
Wanneer je Bijbelse leer brengt, vertel je niet iedere keer iets anders. De Bijbel veranderd niet.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 30-01-2010, 16:12 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo Kent,
Grappig dat je het over afgoderij hebt want je hebt geen idee wat het is. Ik weet wel wat afgoderij bedreven is en dat is wat jij doet. Eiogenlijk ben je afgod.
Het verschil zit ergens anders en dat is hoe men naar het geloof kijkt. Wij kijken duidelijk anders tegen aan. Een manier maakt iemand afhankelijk en de andere manier maakt iemand vrij.
Je hebt veel informatie en als je me wilt vertellen welke manier beperkt en welke maakt vrij zeg maar ook waarom.
Het feit dat ik het weet laten wij nu buiten beschouwing. Als je niet uitkomt dan vind je vast wel een tekst die je als schild gebruikt. Doe je dat niet dan beginnen een dialoog.
Groetjes
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 30-01-2010, 19:22 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Grappige Kent,
Jij zegt dat Bijbelse feestdagen zijn feestdagen die door God zijn ingesteld.
Je zegt niet dat God onderdeel is van de menselijke geschiedenis waardoor God samen met de mens werkt.
Op die manier maak je de mens afhankelijk en kleineer je het werk van God tot een nietig is. Maar dat zal wel met jou te maken hebben.
Je vraagt je ook wel eens af wat andere mensen hebben om afgoden te dienen. Hierbij laat je duidelijk merken dat je geen idee hebt wat afgoden zijn.
Kent dat zal wel je achternaam zijn. Mag ik je bij je voornaam noemen? Ezel hahahaha
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 31-01-2010, 15:19 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ach, het makt mij niet zoveel uit, dat jij meent te weten wat afgoderij is.
De Bijbel is daar gewoon duidelijk in. Het is aanbidding van afgoden en alles wat daarmee te maken heeft. Satan wil aanbeden worden en dat doet hij d.m.v. afgoderij. Notabene de achterkleinzoon van Noach stichtte Babylon, wat nu de basis is van alle afgoderij. Slechts een paar honderd jaar na Jezus infiltreert hij het Christendom d.m.v. Constantijn.
Ik gebruik Gods woord als een bescherming. De Bijbel noemt dat een geestelijke wapenrusting.
Ik vind het amusant wanneer mensen om hun eigen domheid lachen en ook nog menen dat zij de wijsheid in pacht hebben.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 31-01-2010, 16:30 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo Beste Kent,
Humor is inderdaad belangrijk fijn dat je dat ook zo ziet.
Je hebt het altijd over afgoderij omdat dat woord in de Bijbel staat maar je weet niet wat dat betekent. Woorden die duizenden jaren geleden geschreven zijn hebben een heel andere lading dan nu want deze beschrijven een concrete situatie. Om de juiste betekenis te kennen moeten wij duiken in de situatie van toen.
Eerder heb ik aangegeven dat afgoden te maken heeft met onrechtvaardigheid. Je gaat hier altijd aan voorbij wat ik wel jammer vind en blijft woorden als afgoden herhalen. Op die manier woorden mensen afhankelijk gemaakt van woorden zonder dat ze leren wat rechtvaardigheid echt inhoudt.
Afgelopen nacht zag ik een programma die laat zien hoe men vroeger keek naar een situatie waar anderen en vooral de onschuldigen onrecht word aangedaan.
In een stam in Ethiopië wordt op een aparte manier naar goed en kwaad gekeken. Kinderen die geboren op een afwijkende manier worden vermoor of voor dood achtergelaten uit angst dat het kwaad hun stam benadeelt. Hier zie je hoe afgoden een manier van geloven is waar onschuldigen onrecht wordt aangedaan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes en bedank voor je maila.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 01-02-2010, 10:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 31-01-2010, 16:30 Toliek schreef:
Je hebt het altijd over afgoderij omdat dat woord in de Bijbel staat maar je weet niet wat dat betekent. Woorden die duizenden jaren geleden geschreven zijn hebben een heel andere lading dan nu want deze beschrijven een concrete situatie. Om de juiste betekenis te kennen moeten wij duiken in de situatie van toen. Eerder heb ik aangegeven dat afgoden te maken heeft met onrechtvaardigheid.
|
Welnee. Dat zal ik je zo laten zien.
Eerst wat verstaat de Bijbel onder afgoderij.
Een afgod is een beeld of een afbeelding of voorstelling van iets, of een symbool dat een voorwerp van hartstochtelijke verering is en hetzij werkelijk of slechts in de verbeelding bestaat. Over het algemeen gesproken is afgoderij het vereren, liefhebben, aanbidden of adoreren van een afgod. Afgoderij wordt gewoonlijk beoefend jegens een werkelijke of vermeende hogere macht, of men nu gelooft dat zo’n macht bezield is of onbezield . Afgoderij gaat over het algemeen met enkele gebruiken, ceremoniën of riten gepaard.
De Hebreeuwse woorden ter aanduiding van afgoden lieten vaak de oorsprong en inherente waardeloosheid van afgoden uitkomen, of het waren termen die geringschatting en verachting tot uitdrukking brachten. Daartoe behoren woorden die als volgt werden weergegeven: „gesneden of gehouwen beeld” (lett.: iets uitgehouwens [gesnedens]); „gegoten beeld of afgod” (lett.: iets [uit]gegotens); „afschuwelijk afgodsbeeld”; „ijdele afgod” (lett.: ijdelheid) en „drekgod”. „Afgod” is de gebruikelijke weergave van het Griekse woord eido'lon.
In de bijbel staat afgoderij voor wetteloosheid. Een van de vele teksten die Gods standpunt in deze weergeeft.
2 Korinthiërs 6: 14 Komt niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigheid en wetteloosheid? Of wat heeft licht met duisternis gemeen? 15 Welke overeenstemming bestaat er voorts tussen Christus en Belial? Of welk deel heeft een gelovige met een ongelovige? 16 En welke overeenkomst heeft Gods tempel met afgoden? Want wij zijn een tempel van een levende God, zoals God heeft gezegd: „Ik zal onder hen verblijven en onder hen wandelen, en ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.” 17 „’Gaat daarom uit hun midden vandaan en scheidt U af’, zegt JHWH, ’en raakt het onreine niet langer aan’”; „’en ik wil U aannemen.’” 18 „’En ik zal U tot een vader zijn en GIJ zult mij tot zonen en dochters zijn’, zegt JHWH, de Almachtige.”
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 01-02-2010, 18:24 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Kent,
Jij zegt. Een afgod is een beeld of een afbeelding of voorstelling van iets, of een symbool dat een voorwerp van hartstochtelijke verering is en hetzij werkelijk of slechts in de verbeelding bestaat. Over het algemeen gesproken is afgoderij het vereren, liefhebben, aanbidden of adoreren van een afgod. Afgoderij wordt gewoonlijk beoefend jegens een werkelijke of vermeende hogere macht, of men nu gelooft dat zo’n macht bezield is of onbezield . Afgoderij gaat over het algemeen met enkele gebruiken, ceremoniën of riten gepaard.
Een afgod kis een beeld of voorstellilng van iets. Dat is precies letterlijk overgenomen van de Bijbel.
Waarom gebeurde het dat mensen, hebreeuwen, indertijd een andere God zijn gaan aanhangen? Omdat het een God van licht, waarheid en rechtvaardigheid was? Als dat zo is dan moet deze God hen naar rechtvaardigheid geholpen hebbben. Het was een God dat men recht aan deed en maakt de mens deelgenoot en niet afhankelijk.
Handelingen van rechtvaardigheid die hier toe leiden is waar een beroep op de mens gemaakt wordt waardoor deze zich ontwikkel en steeds een beter mens wordt. Op die manier geeft de mens vorm aan de wereld. Naarmate de mens ;verantwoordelijker wordt en zich ontplooit wordt God meer ruimte in eigen leven gegeven.
Zie je nou wel dat ik geen teksten overgenomen heb?
Laten wij nog iets anders bekijken. Nu ik iets over afgoden zei en wat het betekent begrijp je dan wel dat als katholieken alleen afgoderij zouden beoefenen ze handelingen van onrechtvaardigheid zouden rechtvaardigen onder welke beeld dan ook waar de mens onrecht en tekort gedaan zou doen?
Als je over iets afgoden zie ik wel Bijbel stukken maar ik zie jou niet. Alsof je geen onderdeel zou maken van de geschiedenis. De God van licht zorgt dat de mens gezien wordt en van zijn nietig bestaan verheft door deze genoot te maken aan de schepping. Feestdagen die in de Bijbel voorkomen zijn ten gunste van de mens en hebben dan ook een bepaalde lading en als de mens hier genoot aan wordt dan is juist de bedoeling dat de mens zich ook hierin blijft onplooien
Als je zegt dat katholieken enkel afgoderij beoefenen dan sluit je je zelf af voor wat rechtvaardigheid kan zijn omdat je anderen veroordeelt terwijl anderen net als jij Christen zijn.
Christenen geloven in de wedergeboorte. Waar in de geschiedenis voor het Christendom kwam dit ter sprake? Wederopstanding. Waar in de geschiedenis kwam dit eerder ter sprake? Zodra je dit weet dan zul je zien in het Christelijke en katholieke geloof invloeden van andere beschavingen zijn. Je noemt alles zomaar afgod zonder rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid ter sprake te brengen. Vroeger was een maankalender en vandaag en zonnekalender. Ook dit is voor jou afgoderij. Als God de mens in haar ontwikkeling steunt dan zal wel een reden zijn waardoor dit veranderd is. Misschien was een zonnekalender gewoon beter en gaf men meer overzicht over het geheel en op die manier meer vat over het leven.
Als het afgoden hebt wil ik jou zien en hoe jij daar gestalte aan geeft zonder dat je Bijbelstukken citeert.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 01-02-2010, 18:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste kent,
In een wereld vol onrechtvaardigheid kwam het Christus bewustzijn ter sprake. Ook jij gelooft in Christus net als ik. In plaats om samen te werken schep je machtsverhoudingen door te zeggen dat de ene beter is dan de ander waardoor het Christus boodschap stagneert. Dat doe jij door steeds te zeggen dat katholieken afgoderij beoefenen en dan is het of je je blind staart.
Ik ben katholiek en ik ben benieuwd naar jouw geloof. Ik hoop dat je het me vertelt.
Ik weet dat je Christen bent en dat is iets wat wij gemeen hebben. Laten wij een gesprek beginnen met hetgeen wij gemeenschappelijk en niet telkens een discussie door onenigheden en vershillen naar voren te halen. Dit is trouwens ook Bijbels.
Ik zal je iets anders vertellen.
In de kerk hoorde ik ooit een preek en deze persoon vroeg mij na afloop wat ik ervan vond omdat deze zich zorgen maakte om het feit dat er steeds minder mensen naar de kerk gaan. Ik zei dat die persoon allereerst voorbij ging aan zichzelf, vervolgens aan het verhaal en aan ieder ander aanwezige. Die heeft geen preek gehouden maar voorgelezen en herhaald wat deze gelezen had.
Het is belangrijk om inzicht te krijgen in het Christus geheim om dan Bijbels te gaan handelen waar wij genoot zijn aan de schepping.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 02-02-2010, 10:32 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Natuurlijk. God vertelt wat het is.
|
Waarom gebeurde het dat mensen, hebreeuwen, indertijd een andere God zijn gaan aanhangen?
|
Heel eenvoudig. De Bijbel laat zien dat Satan zich voordoet als een engel des lichts. Hij probeerde het kanaal dat Jezus zou voorbrengen te sluiten.
|
Als je zegt dat katholieken enkel afgoderij beoefenen dan sluit je je zelf af voor wat rechtvaardigheid kan zijn omdat je anderen veroordeelt terwijl anderen net als jij Christen zijn.
|
Nee, ieder die gekerstende leer aanhangt. Ik veroordeel niemand, dat doen ze zelf door hun aanbidding. Ik waarschuw slechts dat God dat niet accepteert. Hij ziet dat als wetteloosheid.
|
Christenen geloven in de wedergeboorte. Waar in de geschiedenis voor het Christendom kwam dit ter sprake?
|
Wedergeboren worden is een Bijbelse term die door de kerstening niet begrepen wordt. Er worden in de Bijbel 2 groepen mensen genoemd die Gods goedkeuring bezitten. De Kleine kudde en de grote schare. De kleine kudde gaat met Jezus over de aardse grote schare regeren. Aangezien het voor mensen niet mogelijk is om in de hemel te kunnen komen wordt de kleine kudde wedergeboren als geest.
|
Wederopstanding. Waar in de geschiedenis kwam dit eerder ter sprake?
|
Jezus demonstreerde dat hij doden kon opwekken.
|
Zodra je dit weet dan zul je zien in het Christelijke en katholieke geloof invloeden van andere beschavingen zijn
|
Paulus voorzegde deafval van het geloof. Door beïnvloeding door de Griekse heidense filosofie werd de weg vrijgemaakt voor Keizer Constantijn, die heidense riten kerstende en zo een algemene (=katholiek) kerk stichtte waarvan hij het hoofd was. Het gevog daarvan waren diverse schisma’s en de reformatie vergrootte de verdeeldheid door het afscheiden van katholieke sekten.
|
Ook jij gelooft in Christus net als ik. In plaats om samen te werken schep je machtsverhoudingen door te zeggen dat de ene beter is dan de ander waardoor het Christus boodschap stagneert. Dat doe jij door steeds te zeggen dat katholieken afgoderij beoefenen en dan is het of je je blind staart.
|
Je staart je blind op geloofsrichtingen i.p.v. op de Bijbel. De Bijbel laat duidelijk zien wat Gods wens is. Iedere gelovige dient een nauwkeurige kennis te hebben. De christus is NIET verdeeld. Kerken wel. Dus volgen ze Christus niet na. Kijken we specifiek naar de RKK dan zien we vele dingen die in strijd zijn met de bijbel. Je kan op het internet veel sites vinden die laten zien welke dingen niet kloppen en waar het vandaan komt. Ik noem je één site, die uitvoerig info geeft. Dan heb je voldoende stof om na te denken.
http://www.sign2god.com/folders/wist-u-dat.html
|
In de kerk hoorde ik ooit een preek en deze persoon vroeg mij na afloop wat ik ervan vond omdat deze zich zorgen maakte om het feit dat er steeds minder mensen naar de kerk gaan.
|
In de krant stond onlange een artikel over de prognose van de RKK. Zij verwachten een afname van 30% in de komende 10 jaar. 1000 kerken die gesloopt moeten worden of een andere bestemming krijgen. Ze kunnen het onderhoud niet meer opbrengen, ondanks het feit dat ze voortdurend vele miljoenen overheidssubsidie krijgen.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 02-02-2010, 13:57 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Kent,
Jij zegt. Nee, ieder die gekerstende leer aanhangt. Ik veroordeel niemand, dat doen ze zelf door hun aanbidding. Ik waarschuw slechts dat God dat niet accepteert. Hij ziet dat als wetteloosheid.
Leg uit jouw begrip van gekerstende leer.
Jij. Christenen geloven in de wedergeboorte. Waar in de geschiedenis voor het Christendom kwam dit ter sprake? Wedergeboren worden is een Bijbelse term die door de kerstening niet begrepen wordt.
Wedergeboorte werd elders gebruik voordat het een Bijbels begrip werd. Doordat het een Bijbels begrip is geworden is ook wat ik bedoel met verschillende invloeden die geleid hebben tot het Christendom.
Jij. Paulus voorzegde deafval van het geloof. Door beïnvloeding door de Griekse heidense filosofie werd de weg vrijgemaakt voor Keizer Constantijn, die heidense riten kerstende en zo een algemene (=katholiek) kerk stichtte waarvan hij het hoofd was. Het gevog daarvan waren diverse schisma’s en de reformatie vergrootte de verdeeldheid door het afscheiden van katholieke sekten.
Paulus wist waar het Griekse geloof de mens onrecht aan deed. Dat wist hij want hij was een aanhanger van het Griekse geloof en filosofie totdat hij Christen werd.
Jij. Je staart je blind op geloofsrichtingen i.p.v. op de Bijbel. De Bijbel laat duidelijk zien wat Gods wens is. Iedere gelovige dient een nauwkeurige kennis te hebben. De christus is NIET verdeeld. Kerken wel. Dus volgen ze Christus niet na.
Exact. en om Christus ter volgen is stoppen met elkaar te verdelen door elkaar te erkennen.
Jij. Kijken we specifiek naar de RKK dan zien we vele dingen die in strijd zijn met de bijbel. Je kan op het internet veel sites vinden die laten zien welke dingen niet kloppen en waar het vandaan komt.
Het is waar dat de Katholieke leer hard aangevallen wordt. Als de Katholieke leer maar 1% gelijk heeft dan weet je heel goed wie er belang bij heeft om de aan te vallen.
Beste Kent,
Veel mensen denken dat de Bijbel een boek is dat geschreven is en niet een boek die telkens geschreven wordt door de ervaringen van mensen en hun concrete dagelijkse ontmoetingen met God die steeds weer in elke situatie een weg naar rechtvaardigheid baant.
De Bijbel is niet om ons te beperken en afhankelijk te maken maar juist om ons inzicht te verschaffen om steeds dichter bij God te komen.
Je hebt me trouwens niet gezegd welke geloof je aanhangt.. Ben je nog steeds bang?
Ik zal de rest van je mail beantwoorden in een volgende stukje.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 02-02-2010, 14:14 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
In de krant stond onlange een artikel over de prognose van de RKK. Zij verwachten een afname van 30% in de komende 10 jaar. 1000 kerken die gesloopt moeten worden of een andere bestemming krijgen. Ze kunnen het onderhoud niet meer opbrengen, ondanks het feit dat ze voortdurend vele miljoenen overheidssubsidie krijgen.
Als de Katholieke Kerk niet langer in staat om de boodschap te begrijpen en houdt het enkel bij het herhalen ervan waardoor mensen afhankelijk gemaakt worden van de ervaringen van mensen en hun concrete ontmoetingen met God inn een ver verleden. Dan moet de Kerk verdwenen.
Maar de Kerk laat ons ook iets anders zien. Telekens als de geschiedenis de Kerk terug drong zijn er mensen geweest die de boodschap een duidelijk gestalte gaven. Dan was het Christus boodschap die leefde op een concrete manier dat de kerk niet anders kon dan herleven.
De toekomst zal zeggen of Christus Geest inderdaad niet in de Katholieke Kerk is.
Hou je goed.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 03-02-2010, 10:07 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 02-02-2010, 14:14 Toliek schreef:
Maar de Kerk laat ons ook iets anders zien. Telekens als de geschiedenis de Kerk terug drong zijn er mensen geweest die de boodschap een duidelijk gestalte gaven. Dan was het Christus boodschap die leefde op een concrete manier dat de kerk niet anders kon dan herleven. De toekomst zal zeggen of Christus Geest inderdaad niet in de Katholieke Kerk is.
|
Wat dat laatste betreft: Door voldoende Bijbelkennis is dat nu al te zien.
Rond het jaar 1100 verkocht de rijke koopman Valdès al zijn bezittingen en ging het bijbelse goede nieuws verkondigen. Zijn volgelingen noemden zich waldenzen. Zij werden hevig vervolgd door, jawel, de RKK.
Omstreeks 1520 zei Tyndale: „Ik trotseer de paus en al zijn wetten. Indien God mijn leven spaart, zal ik, binnen niet vele jaren, maken dat een jongen die achter de ploeg loopt, beter met de Schrift op de hoogte is dan gij.”
De RKK verbood alle Bijbels in de landstaal en verbrandde de gevonden bijbels en hun bezitters. Tyndale weerstond dat en zorgde voor een begrijpelijke Engelse vertaling. Om aan de inquisitie te ontsnappen vluchtte hij naar België, maar hij werd verraden. . Op beschuldiging van ketterij werd hij in oktober 1536 gewurgd en aan een paal verbrand.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 03-02-2010, 10:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 02-02-2010, 13:57 Toliek schreef:
Exact. en om Christus ter volgen is stoppen met elkaar te verdelen door elkaar te erkennen.
|
Gekerstende lee, leer dus die afkomstig is van afgodenaanbidders, verdeelt mensen en zet ze aan tot on-Bijbelse handelingen, zoals oorlog voeren in nam van God en wapens zegenen.
|
Het is waar dat de Katholieke leer hard aangevallen wordt. Als de Katholieke leer maar 1% gelijk heeft dan weet je heel goed wie er belang bij heeft om de aan te vallen.
|
De RKK noemt zich de plaatsvervanger van Christus op aarde. Ik kan Mij niet voorstellen dat Jezus de mensen opzettel;ijk onwetend hield, integendeel Jezus stond bekend als onderwijzer en zorgde dat iedere volgeling, overeenkomstig Gods wens een nauwkeurige kennis bezat. Laat staan dat hij in Gods naam oorlogen begon.
|
De Bijbel is niet om ons te beperken en afhankelijk te maken maar juist om ons inzicht te verschaffen om steeds dichter bij God te komen.
|
Ach ja? Alles mag en alles is goed?
Toch niet. De Bijbel geeft heel duidelijk richtlijnen wat God goedkeurt en afkeurt.
1 Timotheüs 2: 3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.
Er zijn weinig katholieken te vinden die een goede Bijbelkennis bezitten. De kerk is duidelijk (eeuwenlang) in gebreke gebleven.
1 Korinthiërs 6: 9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
Dit is toch duidelijk? Gekerstende leer is een vorm van afgoderij.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 03-02-2010, 11:22 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken,
Gekerstende maatschappijen kennen allemaal het Christus verhaal.
Jij. De RKK noemt zich de plaatsvervanger van Christus op aarde. Ik kan Mij niet voorstellen dat Jezus de mensen opzettel;ijk onwetend hield, integendeel Jezus stond bekend als onderwijzer en zorgde dat iedere volgeling, overeenkomstig Gods wens een nauwkeurige kennis bezat.
Plaatsvervanger van Christus. Om hierover te praten of zich zo te noemen moet eerst erkend worden dat het Christus bewustzijn in ons allen aanwezig is. Vanuit deze optiek en ervaringen die het ondersteunen kan en mag zoiets gezegd worden. Als het massaal of grootschalig aanwezig is dan kan het erkend worden en zo is de RKK ontstaan. Wie zich verdiept in deze leer kan niet onwetend gehouden worden.
Jij. Laat staan dat hij in Gods naam oorlogen begon.
Oorlogen is een groot kwaad. Waar mensen anderen veroordelen denken goed te handelen door oorlog te voeren. Koningen die ten strijde gingen gebruikten wat in het volk leefde om ze te manipuleren en helaas is dat nog steeds zo.
Toch niet. De Bijbel geeft heel duidelijk richtlijnen wat God goedkeurt en afkeurt.
Tuurlijk is de Bijbel duidelijk in. Helaas ziet niet iedereen in dat de Bijbel er is om ons vrijer te maken en om ons daarop aan te spreken.
Trouwens waarom zeg je niet welke geloof je aanhangt?
Groetjes
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 04-02-2010, 09:50 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Geen verhaal, feitelijke geschiedenis. Oprechte aanbidders zullen zich nooit met afgodische leer bezighouden.
|
Wie zich verdiept in deze leer kan niet onwetend gehouden worden.
|
Kerken hebben er geen belang bij hun leden kennis te verschaffen. Toch blijft het Gods wens dat gelovigen allen een nauwkeurige kennis bezitten.
|
Oorlogen is een groot kwaad. Waar mensen anderen veroordelen denken goed te handelen door oorlog te voeren. Koningen die ten strijde gingen gebruikten wat in het volk leefde om ze te manipuleren en helaas is dat nog steeds zo.
|
Degenen die Gods wil wensen te doen zullen de oorlog niet meer leren.
Ik geloof dat Gods naam JHWH is en dat zijn zoon Jezus heet.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 04-02-2010, 11:15 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Geen verhaal, feitelijke geschiedenis. Het verhaal van bevrijding
Kerken hebben er geen belang bij hun leden kennis te verschaffen. Zou erg zijn als dat zo was.
Degenen die Gods wil wensen te doen zullen de oorlog niet meer leren. Laten wij niet meer in verschillen en verwijten vallen en laten zien waar het geloof om gaat.
Ik geloof dat Gods naam JHWH is en dat zijn zoon Jezus heet. Dat geloof ik ook. Maar ik wist niet dat je katholiek was.
Groetjes en tot volgende mail
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 04-02-2010, 13:29 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 04-02-2010, 11:15 Toliek schreef:
Ik geloof dat Gods naam JHWH is en dat zijn zoon Jezus heet. Dat geloof ik ook. Maar ik wist niet dat je katholiek was.
|
De willebrordvertaling gebruikt HEERE, bij de vorige was dat jahweh.
Alhoewel in sommige kerken in ornamenten JHWH of Jehova wordt gebruikt is dit voor rk gelovigen verborgen gehouden.
Toen er bekendheid aan werd gegeven dat in de vloer van een milanese kerk Gods naam voluit weergegeven was, legde de pastoor er een tapijt over heen.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 05-02-2010, 08:41 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 04-02-2010, 13:29 ken schreef:
Alhoewel in sommige kerken in ornamenten JHWH of Jehova wordt gebruikt is dit voor rk gelovigen verborgen gehouden.
Toen er bekendheid aan werd gegeven dat in de vloer van een milanese kerk Gods naam voluit weergegeven was, legde de pastoor er een tapijt over heen.
|
Hoe kom jij aan je informatie? En hoe ben jij achter de motieven van die pastoor gekomen? Welke lectuur gebruik je?
Ken heeft kennelijk zo zijn redenen om het antwoord op deze vraag uit te stellen. Wel vreemd, want hij neemt wel de gelegenheid om jou te vertellen hoe fout jouw geloof is, maar wijst je vervolgens niet de weg bij welke kerk je dan wel goed zit.
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 05-02 10:10.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 05-02-2010, 11:25 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-02-2010, 08:41 Nathaniel schreef:
Hoe kom jij aan je informatie? En hoe ben jij achter de motieven van die pastoor gekomen? Welke lectuur gebruik je?
|
Wat het motief van de pastoor is weet ik niet. Vaak is het de angst om te moeten bekennen dat Gods naam JHWH is.
Op het internet zijn een paar sites, die opzoeken waar Gods naam te vinden is, het zij het tetragram of zelfs voluit. En wanneer het mogelijk is plaatsen zij daar een foto bij.
Wel, een van die mensen ontdekte in die kerk dat prachtige mozaiek en vroeg aan de pastoor of hij dat fotograferen. Hij stemde toe en leende zelfs een trap om een mooie overzichtsfoto te maken. Deze foto werd bekend en kwamen er veel mensen naar kijken . Zo heeft het wapen van de stad Plymouth een latijnse wapenspreuk waar Gods naam in voorkomt, het is Spr. 18:10. Helaas heeft die gemeente overname voor webpublicatie verboden.voor het wapen Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Plymouth
|
want hij neemt wel de gelegenheid om jou te vertellen hoe fout jouw geloof is,
|
Mijn intentie is alleen te laten zien wat de Bijbel leert, ontdaan van gekerstende leer. Door zelf de Bijbel te bestuderen kom je al een heel eind. Door gekerstende of andere heidense leer te volgen is het niet mogelijk Gods koninkrijk te beërven. Ik voer MT 24:14 uit.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 05-02-2010, 12:52 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dat is waar, maar als je slechts op jezelf zonder de hulp van een bijbelleraar studeert kom je niet ver genoeg. Je hebt dus hulp nodig. Een bijbelkenner die je met behulp van Gods Geest naar de 'diepere dingen van God' leidt.
Waar vind je die?
|
Door gekerstende of andere heidense leer te volgen is het niet mogelijk Gods koninkrijk te beërven. Ik voer MT 24:14 uit.
|
Om erfgenaam te worden van Gods Koninkrijk moet je dus ingevoegd worden als 'een levende steen' in het geestelijk bouwwerk, de gemeente.
Ken, welke kerk raad jij aan als goede gemeente?
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 05-02 12:53.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 05-02-2010, 15:45 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo Nathaniel,
Door gekerstende of andere heidense leer te volgen is het niet mogelijk Gods koninkrijk te beërven. Ik voer MT 24:14 uit.
Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde kome
Dat is wat er staat op Mt 24.14
Ken heeft kennelijk zo zijn redenen om het antwoord op deze vraag uit te stellen. Wel vreemd, want hij neemt wel de gelegenheid om jou te vertellen hoe fout jouw geloof is, maar wijst je vervolgens niet de weg bij welke kerk je dan wel goed zit
Natuurlijk heeft hij zijn redenen. Angst is een reden maar ik pols wanneer hij zijn angst overwint. Durf jij te zeggen welke geloof je aanhangt of ben je ook bang?
Mijn geloof fout? Een geloof di mens en God dichter bij elkaar brengen is nooit fout. Zelfs jouw geloof kan goed zijn. Veroordelen is ook wel een nare eigenschap en onder ons ook van Ken.
Gr.
Dit bericht is gewijzigd op 05-02 15:54.
|
|
|
|
|
|