|
goudmijntje
|
Geplaatst op 25-07-2009, 23:31 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik lees vaak op deze site en ik hoor het ook in verschillende kerken dat er wordt vertelt dat Jezus God en mens is. Maar er staat in Filipenzen 2:5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.
Zoals ik het lees, heeft Jezus zich ontledigd, dat woord kennen we toch wel. En Hij heeft het aan God gelijk zijn niet als een roof geacht [Hij wilde dit niet vast houden. Hij heeft het aan God gelijk zijn afgelegd.] En is aan de mensen gelijk geworden.
Hij is dus aan de mensen glijk geworden...................... En Hij heeft zich zo vernederd dat Hij ook nog eens een dienstknecht is geworden.
En lees in Hebr. 2:17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen.
In alle opzichten. Er staat geen uitzondering bij.
Jezus noemt zichzelf vaak zoon des mensen.
En zo kan ik nog meerdere teksten vertellen. Voor mij is dit allemaal wel helder, maar ik vraag me af hoe hier iets anders uitgelegd kan worden. Lees het bijv. als een kind van tien jaar, zonder er bij te denken hoe je het geleerd hebt.
Ik zou hier graag iets meer van anderen over horen.
Met vriendelijke groet,
Goudmijntje
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 26-07-2009, 00:05 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
De Statenvertaling van 1618–1619 zegt in Filippenzen 2:6 over Jezus: „Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode evengelijk te zijn.” De katholieke Petrus-Canisiusvertaling gebruikt woorden van gelijke strekking. Een aantal van zulke vertalingen worden nog steeds door sommigen gebruikt om het denkbeeld te ondersteunen dat Jezus aan God gelijk was. Maar merk eens op hoe andere vertalingen dit vers weergeven:
1908: „die, hoewel in de gestaltenis Gods zijnde, er toch niet aan dacht de gelijkheid-aan-God als een roof naar zich toe te halen”. Het Nieuwe Testament, bewerkt door H. Bakels.
1912: „die, hoewel hij Gods gestalte had, er niet aan dacht de gelijkheid met God door roof zich toe te eigenen”. Leidse Vertaling.
1965: „Hij — waarlijk van goddelijke natuur! — heeft zich nooit zelfverzekerd aan God gelijk gemaakt.” Das Neue Testament, herziene uitgave, door Friedrich Pfäfflin.
1968: „die, hoewel hij in de gedaante van God was, het Gode gelijk zijn niet beschouwde als iets wat hij zich hebzuchtig moest toeëigenen”. La Bibbia Concordata.
1976: „Hij had altijd de natuur van God, maar meende niet dat hij moest proberen met geweld aan God gelijk te worden.” Today’s English Version.
1988: „die, alhoewel hij in Gods gedaante bestond, geen gewelddadige inbezitneming heeft overwogen, namelijk om aan God gelijk te zijn”. Nieuwe-Wereldvertaling van de Heilige Schrift.
Sommigen beweren echter dat zelfs deze nauwkeuriger weergaven erop duiden dat (1) Jezus reeds gelijkheid bezat maar zich er niet aan wilde vastklampen of dat (2) hij zich geen gelijkheid hoefde toe te eigenen omdat hij die reeds bezat.
In dit verband zegt Ralph Martin in The Epistle of Paul to the Philippians over het oorspronkelijke Grieks: „Het is echter de vraag of men van de werkelijke betekenis van het werkwoord, namelijk ’zich meester maken van’, ’met geweld grijpen’, kan overstappen op ’vasthouden’.” The Expositor’s Greek Testament zegt ook: „Wij kunnen geen enkele passage vinden waar ἁρπάζω [har‧pa′zo] of een afleiding daarvan de betekenis heeft van ’in bezit houden’, ’vasthouden’. Het schijnt onveranderlijk te betekenen ’zich meester maken van’, ’met geweld grijpen’. Het is derhalve niet geoorloofd van de ware betekenis ’grijpen naar’ over te stappen op een totaal andere betekenis, namelijk ’vasthouden’.”
Uit het voorgaande blijkt duidelijk dat de vertalers van bijvoorbeeld de Statenvertaling en de Petrus-Canisiusvertaling de regels zo interpreteren dat ze trinitarische doeleinden dienen. Verre van te zeggen dat Jezus het juist achtte aan God gelijk te zijn, laat het Grieks van Filippenzen 2:6, wanneer het objectief gelezen wordt, precies het tegenovergestelde uitkomen, namelijk dat Jezus het niet juist achtte.
Uit het verband met de omringende verzen (3-5, 7, 8, SV) blijkt duidelijk hoe vers 6 begrepen dient te worden. De Filippenzen kregen de aansporing: „Door ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf.” Vervolgens gebruikte Paulus Christus als het voorbeeld bij uitstek van deze houding: „Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was.” Welk „gevoelen”? Het ’geen roof te achten Gode evengelijk te zijn’? Nee, dat zou precies het tegenovergestelde zijn van het punt waar het hier om gaat! Jezus, die ’God uitnemender achtte dan zichzelf’, zou zich daarentegen nooit ’de gelijkheid met God door roof toeëigenen’, maar in plaats daarvan „heeft Hij Zichzelf vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot de dood”.
Hier kan beslist niet gesproken worden over enig deel van de Almachtige God. Er werd gesproken over Jezus Christus, die het punt dat Paulus hier besprak volmaakt illustreerde — namelijk de belangrijkheid van nederigheid en gehoorzaamheid aan iemands Meerdere en Schepper, Jehovah God.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 26-07-2009, 22:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Jezus en YaHWeH God
Omdat Hij de gedaante van een mens moest aannemen, heeft Hij Zich niet vastgegrepen aan Zijn God-zijn tijdens Zijn verzoekingen en vervolgingen. Anders was Hij geen volledig mens geweest. Als mens heeft Hij Satan overwonnen.
Wie is de Heer Jezus of YaHWeH?
God is groter dan een mens. Logische uitspraak voor een mens, ook voor de mens Jezus, dat de Vader groter is. Maar dat sluit niet uit dat Jezus het vleesgeworden Woord is en dat het Woord God is. Zie maar...
Jezus zei: Het lichaam is de Tempel van de Heilige Geest. En Hij zei: Breek deze Tempel af en Ik (LEES IK) zal het in drie dagen doen herrijzen. (Joh.2:19) Petrus zei dat Jezus (de mens) door God uit de doden is opgewekt. (1 Petr. 1:20,21) Dus God die Jezus uit de doden heeft opgewekt is de Ik-persoon (Jezus) Die de Tempel , Zijn Lichaam, in drie dagen heeft doen herrijzen. En wie woont er in de Tempel? Gods Geest ofwel de Heerlijkheid des Heren. (Heerlijkheid wordt in het oud nederlands gebruikt voor een gebied waarover een persoon autoriteit bezit. Zo kregen de adel beschikking over een heerlijkheid of landgoed waar zij het bestuur over uitoefende.)
Wie bouwt de Tempel weer op? En wie heeft Jezus uit de doden opgewekt? Wat is volgens jou hieruit te cocncluderen? En hoe beredeneer je dat met JG's visie op de toetstand van de doden?
zegen, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 27-07 23:53.
|
|
|
|
|
|
|
goudmijntje
|
Geplaatst op 26-07-2009, 23:43 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik had me ingelogd en verschillende dingen opgeschreven, maar toen ik op versturen drukte, was alles weer weg en moest ik nog een keer inloggen. Dat was balen, want het kost natuurlijk veel tijd. Jammer. Hebben jullie dat ook wel eens? Ik ga de volgende keer mijn schrijven copieren, is handiger. Het is nu te laat. Ik antwoord een andere keer. bedankt voor jullie reaktie's.
Groeten van Goudmijntje
|
|
|
|
|
|
|
goudmijntje
|
Geplaatst op 31-07-2009, 17:24 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Jezus was als God, toen Hij in de hemel was, maar Hij heeft zich ontledigd en het aan God gelijk zijn niet vastgehouden, maar is mens geworden. En als mens heeft hij zich vernederd, niet alleen tot de dood aan het kruis, maar ook tot de dood over Zijn vlees. Het vlees met zijn hartstochten en begeerten. Jezus heeft DIT VLEES aangenomen als mens. Heeft een weg door dit vlees gebaand. Door altijd te overwinnen heeft Jezus nooit gezondigd, maar had wel een vlees aan dat der zonde gelijk, waardoor ook Jezus verzocht kon worden, in alle dingen waarin ook wij verzocht kunnen worden.
Er is een hemelsbreed verschil tussen zonde hebben of zonde doen.
Rom. 8:Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees,............
...........door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk,...........
Jezus had geen zondig vlees, omdat Hij nooit gezondigd heeft, dat hebben wij wel, Het vlees wordt ook wel == het lichaam der zonde== genoemd of ............... [ben het even kwijt]
Jezus heeft een weg door het vlees gebaand. Dat is de smalle weg die weinigen zullen vinden, omdat het een geheimenis is die alleen door gehoorzaamheid geopenbaard kan worden.
Hebr. 10:2019 Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, 20 langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees.......................................
Het voorhangsel staat symbool voor het vlees. En wat is het vlees? Dat hebben we gekregen door de zondeval. Toen kregen we een vlees met hartstochten en begeerten.
Dat maakte scheiding tussen God en de mens. Maar nu is Jezus gekomen in een vlees en heeft dit vlees overwonnen. Er is een dood over dit vlees gekomen.
Dit is de dood die Jezus in Zijn lichaam heeft omgedragen.
Dragen wij ook deze dood in ons om, dan worden wij ook vrij van de zonde en kunnen we in de verzoeking overwinnen, gelijk Jezus heeft overwonnen.
1Petrus 4:1Daar Christus dan naar het vlees geleden heeft, moet ook gij u wapenen met dezelfde gedachte, dat, wie naar het vlees geleden heeft, onttrokken is aan de zonde, Dat is hetzelfde als nee zeggen tegen de zonde. Zeg ik nee tegen de zonde, dan lijd ik in het vlees. [mijn vlees. ] Rom. 7:18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont.... De zonden kun je zelf invullen. Jaloersheid, boosheid, bemoeizucht, enz. enz.
Word ik verzocht om boos te worden dan zeg ik nee door de kracht van de Geest. Word ik bijv. als meisje van 16 verzocht om te gaan roken, want anders hoor ik er niet bij, dan kan ik nee zeggen. Blijf ik hierin volharden dan treed er een dood in zodat ik steeds minder verzocht word om te roken en word ik vrij. En zo ook met andere zonden. En zo word ik langzamerhand een nieuwe schepping. Een bruid, die steeds meer bij Jezus gaat passen.
Jezus maakt ons vrij, horen we overal. Dat houdt meestal vergeving van zonden in, maar Hij wil ons echt vrij maken van de zonde die in ons woont. In ons vlees of zondelichaam.
Ik word meer vriendelijk, geduldig, verdraagzaam, liefdevol, enz. enz.
Je kunt je voorstellen dat je leven hier op aarde al zo geweldig wordt. Geen slaaf meer van de zonde. Tot bloedens toe weerstand bieden. Dan lukt het.
Hebr. 12:4 Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde,
Jezus heeft voor ons deze weg ingeweid en wij kunnen volgen in Zijn voetstappen. We kennen die allemaal: Als Hij gescholden werd, schold Hij niet terug. En zo vind jij die in jou situatie's. Als je bijv. onrecht moet lijden. Dat is niet gemakkelijk. Maar we kunnen het.
Zoals wij hier op aarde onze gelijke vinden als we gaan trouwen, wil ook Jezus straks Zijn Bruid als Zijn gelijke, dat is wel gemakkelijk te begrijpen.
Er is zoveel diepte in elk woord van God. Door gehoorzaamheid krijgen we daar steeds meer van te zien en verwonder ik me elke keer, zoveel meer als er is.
Hartelijke groet van Goudmijntje
Dit bericht is gewijzigd op 01-08 10:38.
|
|
|
|
|
|
|
Nina
|
Geplaatst op 05-08-2009, 17:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hier een aantal Bijbelteksten die OOK spreken over Jezus in God:
Hebr. Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, 2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. 3 In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij. 5 Tegen wie van de engelen heeft God immers ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt’? Of: ‘Ik zal een vader voor hem zijn, en hij voor mij een zoon’? 6 Maar wanneer hij de eerstgeborene de wereld weer binnenleidt, zegt hij: ‘Laten al Gods engelen hem eer bewijzen.’ 7 Over de engelen zegt hij: ‘Die zijn engelen inzet als windvlagen, en zijn dienaren als een vlammend vuur.’ 8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘GOD, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid, en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap. 9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat; daarom, God, heeft uw God u gezalfd met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
10 En ook: ‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest, en de hemel is het werk van uw handen. 11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand, ze zullen als een gewaad verslijten, 12 als een mantel zult u ze oprollen, als een gewaad zullen ze worden verwisseld; maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen
1 Johannes:23 Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader
Johannes 14:20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’ 22
Dit zijn enkele voorbeelden. Dat Jezus het vleesgeworden woord is, staa geheel los van of hij ook God is of niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nina
|
Geplaatst op 10-08-2009, 19:36 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 10-08-2009, 11:35 ken schreef:
(Johannes 14: 20 Op die dag zult GIJ weten dat ik in eendracht met mijn Vader ben en GIJ in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met U ben. 21 Wie mijn geboden heeft en ze onderhoudt, die is het die mij liefheeft. En wie mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden, en ik zal hem liefhebben en zal mij duidelijk aan hem laten zien.”
|
eendracht=samenwerking. Dat haalt de de betekenis van deze vers dus niet weg. Anders zouden er in de Bijbel ook verzen van andere profeten kunnen zijn, die één zijn met de vader.
|
|
|
|
|
|
|
actief
|
Geplaatst op 08-09-2009, 01:51 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
wetende dat god ervan houdt om kinderen te hebben,waarom heeft dan,slechts een kind? wetende dat hij ervan houdt om kinderen te hebben,kan hij twee,drie vier of vrijf kinderen hebben,waarom slechts een kind.Als Hij er toch van houdt om kinderen te hebben,waarom geen twintig.Waarom heeft god maar een kind,waarom geen twee,of een jonger en een meisje?waarom heeft god,dat hij een zoon,genaamd jezus heeft,jezus moetdan toch kinderen hebben waarom slechts een vader en een zoon en dan stoppen.waar zijn de vader en moeder van god zelf dan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 13-10-2009, 13:32 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 08-09-2009, 01:51 actief schreef:
wetende dat god ervan houdt om kinderen te hebben,waarom heeft dan,slechts een kind? wetende dat hij ervan houdt om kinderen te hebben,kan hij twee,drie vier of vrijf kinderen hebben,waarom slechts een kind.Als Hij er toch van houdt om kinderen te hebben,waarom geen twintig.Waarom heeft god maar een kind,waarom geen twee,of een jonger en een meisje?waarom heeft god,dat hij een zoon,genaamd jezus heeft,jezus moetdan toch kinderen hebben waarom slechts een vader en een zoon en dan stoppen.waar zijn de vader en moeder van god zelf dan?
|
In de hemel zijn geen geslachten.
Moeder Gods is een heidense titel.
De Bijbel leert dat JHWH God zonder begin en einde is.
BTW, Engelen worden ook zonen Gods genoemd.
|
|
|
|
|
|