Nina Geplaatst op 24-07-2009, 19:16 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het is een lastig onderwerp, maar ik ben er heilig van overtuigd dat de vader, zoon en de heilige geest, samen één zijn.

hier een uitleg van Doug Bachelor. Ik neem aan dat iederee wel Engels kan, en andes vraag me voo uitleg.

The word "trinity" comes from the word "tri" meaning three. For instance, tricycle means a cycle with three wheels. So the word "Trinity" simply means triune plus deity. It's a combination: tri-inity.
  In Christianity, it is one word to describe the three entities that make up God. In Genesis, God says, "Let us make man in our image." This God is singular, but He's speaking of Himself in plural. There is God, the one God, of Abraham, Isaac, and Jacob.
  And you have Jesus, or God's Son. When Jesus was baptized, God the Father says from heaven, "This is my beloved Son." Of course, God the Son is in the water. And then God the Spirit is descending. Jesus also taught the church to baptize in the name of God the Father, the Son, and the Spirit.
  The teaching of one God made up of three persons is very biblical. Unfortunately, English speakers take the number one as a solely numerical idea. Yet in Hebrew, it could also mean simply unity. For instance, when a man and woman get married, they become "one flesh," but they are quite still two different people. But their union is one. This is what Jesus meant when He said, "Father I pray they might be one as we are one."
  So don't let the word "one" confuse you--this is not polytheism as many charge. Christians worship one God. As Moses said, "Hear, oh Israel: the Lord our God is one." But Moses is also the one who wrote, "God said: 'Let us go down and confound their languages.' "
  God the Father, Jesus the Son, and the Holy Spirit are one, united in their purpose of saving man. But they're obviously three different entities. Jesus while on earth prays to His Father in heaven. Jesus was neither a ventriloquist nor a schizophrenic--He was talking to His Father, and His Father answered Him. In the gospel of John, the disciples say, "We heard the Father answer Him."

En hier een gesprek met iemand die vragen heeft:

Caller:  My question is our Lord Jesus Christ, our Savior, is He, God and the Holy Spirit one and the same?

Pastor Doug:  No.  The reason I say that is because obviously, when Jesus is praying at His baptism to the Father in Heaven, He’s not praying to Himself or He’s schizophrenic.  And when the Holy Spirit comes down upon Him, you’ve got three separate personalities doing three separate things.  By any definition they would be different.

Caller:  So Jesus Christ is the Son of God.  He’s not God Himself?

Pastor Doug:  Well when you say the word ‘God,’ you’ve got God the Father, you’ve got God the Son, and you’ve got God the Spirit.  The characteristics of God Jesus had them all, but yet He separates Himself from the Father.

For instance, you can see even in the Old Testament God said, “Let Us make man in Our image.”  You’ve got one entity comprised of three persons.

You know what confuses people sometimes Ricky?

Caller:  What’s that?

Pastor Doug:  Is the Hebrew concept of one.  A husband and wife get married and the Bible says they become what?

Caller:  They become one.

Pastor Doug:  One flesh, but you’ve got two people still right?

Caller:  Right.  Ok.

Pastor Doug:  So God the Father is distinct from Jesus (who is God the Son), who is distinct from God the Spirit.

Caller:  Ohh ok.  Could I ask one more question – I know you have other calls – what is the difference between a born-again Christian (which I am) and a Jehovah’s Witness because they read from the same Bible?

Pastor Doug:  Well I would respectfully disagree.  My friends, who are Jehovah’s Witnesses, read from a different translation of the Bible called the New World Translation; and it does not go along with the Divinity of Christ – and I can tell your first question and your second question are related.

Matter of fact, the main reason Ricky the Jehovah’s Witnesses re-translated the Bible was because they could not prove their beliefs about the Divinity of Christ from the regular Bible.  They had to re-write it to get it to say what they wanted.

Caller:  So they re-wrote the Bible.

Pastor Doug:  They’ve got their whole version of the Bible.  Now I don’t know – they may have sat down with you and grabbed a King James Version.  They’re learning to do that.

But the Jehovah’s Witnesses have a whole other translation called The New World Translation, which was translated by the Watch Tower Society.  Hey we've got to keep going Ricky.  People are waiting and we're almost out of time.  Thank you.

Caller:  Thank you for taking my call.  God bless.

Pastor Doug:  God bless.

Ik ben benieuwd of jullie dit ook geloven, en wat jullie vsie is

meld dit bericht aan een moderator

Azarja Geplaatst op 24-07-2009, 23:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wat geloof jij Nina? Er bestaan over de Drieëenheid namelijk verschillende uitleggingen. Is Jezus volgens jou 1) God in mensengedaante, 2) openbaart God zich tegelijkertijd in drie verschillende (geestelijke) lichamen (God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest), of 3) zijn Jezus en zijn Vader één in de zin dat ze één zijn in denken en streven en dat ze dezelfde eigenschappen als barmhartigheid, lankmoedigheid en vergevingsgezindheid aan de dag leggen? En de heilige geest, is dat een persoon of is dat Gods werkzame kracht volgens jou? Het kan best verwarrend zijn als we al die verschillende en tegenstrijdige opvattingen van theologen, religieuze leiders en bijbelgeleerden aanhoren over de Drieëenheid.

Maar bedenk dat niet iemands academische of hoog opgeleide achtergrond voor ons bepaald wat juist is of niet. Jezus zei over het begrijpen van de waarheid en Gods voornemens: „Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard” (Mattheüs 11:25). Ongeacht iemands achtergrond kunnen wij de waarheid te weten komen. Het steeds beter leren kennen van Jehovah God en Zijn Zoon Jezus Christus is zelfs een voorwaarde om eeuwig leven te kunnen beërven (Johannes 17:3). Is het dan niet belangrijk te weten of de Drieëenheid wel schriftuurlijk is?

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
Nathaniel Geplaatst op 24-07-2009, 23:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Drieeenheid: drie personen in een wezen.

De drieeenheid waar JG gebruik van maken in hun redeneringen tegen de christenen is een heel andere dan Die ik als Christen aanhang. En inderdaad je hoeft geen Academicy te zijn om het onderstaande te begrijpen. Wel heb je enige bijbelkennis nodig en moet je verbanden kunnen zien. Bovendien zegt 1  Joh. 2:27 dat de zalving die je van Hem ontvangt maakt dat je geen leraar nodig hebt.

Als eerste wil ik je vragen om te bidden voor  Zijn 'oogzalf' zodat je zult zien. Dat doe ik ook, en...

Zie de Tabernakel:

Jezus zei: Het lichaam is de Tempel van de Heilige Geest. En Hij zei: Breek deze Tempel af en Ik (LEES IK) zal het in drie dagen weer opbouwen. Petrus zei dat Jezus (de mens)  door God uit de doden is opgewekt. Dus God die Jezus uit de doden heeft opgewekt is de Ik-persoon (Jezus) Die de Tempel , Zijn Lichaam, in drie dagen weer heeft opgebouwd. En wie woont er in de Tempel? Gods Geest ofwel de Heerlijkheid des Heren. (Heerlijkheid wordt in het oud nederlands gebruikt voor een gebied waarover een persoon autoriteit bezit. Zo kregen de adel beschikking over een heerlijkheid of landgoed waar zij het bestuur over uitoefende.)

Zijn lichaam is dus de Tempel. De Tempel of Tabernakel is een afspiegeling van het goddelijke wezen. Zie daar: Voorhof, Heilige en Heilige der Heiligen. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.

Ze liggen in elkaar besloten. Alle uitspraken die betrekking hierop hebben staan in de Bijbel. Niemand komt tot de Vader dan door Mij, zegt Jezus. De Vader en Ik zijn een. Zij zijn een in Geest en Waarheid. En lees verder:

Drie afzonderlijke ruimte's die samen de Tabernakel vormen en die elk hun speciefieke functies hebben, maar niet zonder elkaar kunnen bestaan of beter gezegd, zonder elkaar worden ze niet gekend, want samen vormen ze de eenheid waarbinnen ze functioneren als een geheel, de Tabernakel. Drie-in -een...dus niet 1+1+1=3 maar 1 x 1 x1 = 1.

Azarja als je echt geinteresseerd bent en hier meer van wil weten dan kun je me altijd vragen stellen. Dan wil ik wel later ingaan op de werkelijke 'diepere dingen van God'. Want de Tabernakel bied ons veel inzicht in de Heilige Geheimen van Gods wezen en Zijn identiteit. Alle aspecten van de Godheid zijn in de Tabernakel aanwezig. Maar overdenk nu eerst eens wat je hierboven hebt gelezen en bid om de Geest der Waarheid zodat je Zijn Woord mag gaan verstaan, voordat je weer komt met de bekende JG antwoorden. Dat geldt natuurlijk ook voor ons.

Zegen,
Nathaniel  

Dit bericht is gewijzigd op 25-07 09:45.

Azarja Geplaatst op 25-07-2009, 08:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Drieeenheid: drie personen in een wezen.
De drieeenheid waar JG gebruik van maken in hun redeneringen tegen de christenen is een heel andere dan Die ik als Christen aanhang.

-Dat bewijst dus mijn punt dat de christenheid sterk verdeeld is over de Drieëenheid.

Drie afzonderlijke ruimte's die samen de Tabernakel vormen en die elk hun speciefieke functies hebben, maar niet zonder elkaar kunnen bestaan of beter gezegd, zonder elkaar worden ze niet gekend, want samen vormen ze de eenheid waarbinnen ze functioneren als een geheel, de Tabernakel. Drie-in -een...dus niet 1+1+1=3 maar 1 x 1 x1 = 1.

-De Vader kan niet zonder de Zoon volgens jou? Je bedient je van filosofische zelfredeneringen of je praat anderen na. Jezus zei: „Ik kan niets uit mijzelf doen; gelijk ik hoor, oordeel ik; en het oordeel dat ik vel, is rechtvaardig, want ik zoek niet mijn eigen wil, maar de wil van hem die mij heeft gezonden” (Johannes 5:30). Het is dus andersom. Jezus erkende dat hij zonder de Vader niets kan. Andersom is dat natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Daarbij komt dat er een tijd is geweest dat God een onmetelijke lange tijd alleen is geweest. Jezus is degenen die door God zelf is geschapen als begin van alle schepping. „Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God.” — Openb. 3:14; Joh. 1:14; Kol. 1:15.

Azarja als je echt geinteresseerd bent en hier meer van wil weten dan kun je me altijd vragen stellen.

-Als ik vragen stel doe ik dat om anderen na te laten denken of omtrent hetgeen hen bekend en geleerd is wel uit de Schrift afkomstig is. Ik ben geïnteresseerd in de waarheid die Jezus Christus onderwees niet in menselijke wijsheid of filosofie. Zelf ben ik opgegroeid met de Drieëenheidsleer en er is niets Schriftuurlijks aan. Het is net als de Mariaverering, het vagevuur en de predestinatie- en de alverzoeningsleer een verzinsel van mensen.

Vriendelijke groet, Azarja

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
Nathaniel Geplaatst op 25-07-2009, 08:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Azarja,

Ik spreek voor mijzelf en ben geen papegaai zoals JG. Ik beredeneer aan de hand van de schriften om vast te stellen of mijn beeldvorming van God ook conform de Waarheid is. Maar ook wat mij geleerd wordt in de kerk onderzoek ik zelf, doch geleid door Gods Geest. Ik zoek en ik vind. God blijkt ook dan getrouw om Zijn belofte te vervullen.

Als God een ezel zou laten spreken om jouw de Waarheid bekend te maken, dan ben jij nog zo arrogant om te zeggen, nee hoor, een ezel kan helemaal niet spreken, laat staan de Waarheid kennen.

Overigens is het jammer dat je weer met het bekende JG verhaaltje komt. Maar blijf tenminste dan bij het onderwerp zonder andere zaken er bij te halen. Het gaat over de Drie-eenheid.

Inderdaad ze bestaan naast elkaar, want Gods liefde is een gevende liefde. Die wordt gekend in het liefhebben. Zijn liefde moet weggegeven worden. Daarom is God liefde, dat is Zijn aard. Daarom heeft de Vader de Zoon ook nodig en andersom. Ze hebben elkaar nodig om gekend te worden, zonder de Zoon is Hij wezenloos en andersom gaat hetzelfde op, en zonder het wezenlijke (dat is dus drie in een) is Hij in Zijn aard geen liefde. Anders kan Zijn kracht niet werkzaam zijn. Zoals de Bijbel zegt, God is Liefde, Die geeft Zichzelf weg. (Vergelijk Joh.3:16)

Bovendien wil de Vader alleen iets doen als het door de Zoon ook gedaan wordt. Daarom bidden we ook in Jezus Naam. Hij doet voorspraak...De Meesterwerker. Jezus is immers zonder zonde en Hij kan gewoon niet de Vader bezoedelen. Hij bezoedelt niet en wordt niet bezoedelt. Zijn werk is volmaakt. Hij hoeft er Zich niet voor te schamen. God heeft Hem ook verheven boven alles wat in de hemel is en wat op aarde bestaat.

Maar ga nou eens echt in op mijn eerder gegeven antwoord over het Lichaam dat de Tempel is en wat Petrus zei over Zijn opstanding. Beredeneer dat eens aan de hand van de Schriften.

En de Tabernakel is toch heel schrifttuurlijk. Had het eerst even tot je door laten dringen, alvorens te antwoorden. Trouwens God is zo wonderlijk dat het je dit keer niet lukt om zaken uit hun verbanden of context te halen. De Tabernakel is een wonderlijk mooie eenheid waarbinnen ze alledrie zijn vertegenwoordigt en verenigd tot een levend geestelijk bouwwerk. Het zegt het allemaal en laat ons ook de Waarheid zien.

Denken dat wat JG weten ook per definitie juist is, is nou precies de arogantie van JG. Waar is de nederigheid om van iemand anders dan JG de Waarheid te aanvaarden? Denk tenminste na over wat wie dan ook te zeggen heeft.  Dat heb ik JG tot nu toe niet zien doen. Zelfs jullie vragen worden voorgekauwd. Jammer and shame!

God helpe ons,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 25-07 13:19.

Nina Geplaatst op 25-07-2009, 16:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 24-07-2009, 23:05 Azarja schreef:
Wat geloof jij Nina? Er bestaan over de Drieëenheid namelijk verschillende uitleggingen. Is Jezus volgens jou 1) God in mensengedaante, 2) openbaart God zich tegelijkertijd in drie verschillende (geestelijke) lichamen (God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest), of 3) zijn Jezus en zijn Vader één in de zin dat ze één zijn in denken en streven en dat ze dezelfde eigenschappen als barmhartigheid, lankmoedigheid en vergevingsgezindheid aan de dag leggen? En de heilige geest, is dat een persoon of is dat Gods werkzame kracht volgens jou? Het kan best verwarrend zijn als we al die verschillende en tegenstrijdige opvattingen van theologen, religieuze leiders en bijbelgeleerden aanhoren over de Drieëenheid.
- For instance, when a man and woman get married, they become "one flesh," but they are quite still two different people. But their union is one. This is what Jesus meant when He said, "Father I pray they might be one as we are one."
 So don't let the word "one" confuse you--this is not polytheism as many charge. Christians worship one God. As Moses said, "Hear, oh Israel: the Lord our God is one." But Moses is also the one who wrote, "God said: 'Let us go down and confound their languages.' "
 God the Father, Jesus the Son, and the Holy Spirit are one, united in their purpose of saving man. But they're obviously three different entities. Jesus while on earth prays to His Father in heaven. Jesus was neither a ventriloquist nor a schizophrenic--He was talking to His Father, and His Father answered Him. In the gospel of John, the disciples say, "We heard the Father answer Him."

Duidelijk tog? God de Vader, God de zoon, God de heilige geest. Samen één.
Jezus is dus ook God, en de Heilige Geest is ook God.(s geest)
Niemand kan zeggen, 'Jezus is de Heer', tenzij door de heilige Geest", beschrijft 1 Kor. 12,3. Om in nauw contact te staan met Christus moet je geraakt zijn door de heilige Geest. Het is door de kracht en het werk van de heilige Geest, dat de mensen in het geloof, het gebed en in hun leven verder op weg kunnen.

Alle dingen die God doet, zijn uit de Vader, door de Zoon, in de kracht van de Heilige Geest. In alle werken van God zijn alle drie de Goddelijke Personen betrokken, maar zoals de Vader voorop staat bij het scheppingswerk en de Zoon bij het verlossingswerk, zo staat de Geest voorop bij het werk in de mens: de Geest wederbaart, maakt levend, vernieuwt, rechtvaardigt, heiligt (Joh. 3:5; 1 Kor. 15:45; 2 Kor. 3:6; Tit. 3:5; 1 Tim. 3:16; Rom. 15:16; 1 Kor. 6:11; 2 Tess. 2:13; 1 Petr. 1:2).

Maar bedenk dat niet iemands academische of hoog opgeleide achtergrond voor ons bepaald wat juist is of niet. Jezus zei over het begrijpen van de waarheid en Gods voornemens: „Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard” (Mattheüs 11:25). Ongeacht iemands achtergrond kunnen wij de waarheid te weten komen. Het steeds beter leren kennen van Jehovah God en Zijn Zoon Jezus Christus is zelfs een voorwaarde om eeuwig leven te kunnen beërven (Johannes 17:3). Is het dan niet belangrijk te weten of de Drieëenheid wel schriftuurlijk is?
-Dat is het ook, als je de Bijbel goed onderzoekt begrijp je dat ook. Bekijk de verzen die ik er bij vemeld heb .
En voor jou denk ik dat dit stukje goed van toepassing is. Onderzoek de Bijbel zelf, en ga niet uit van de JG-visie. Je moet zelf toetsen. Jezus is in de Bijbel duidelijk God de zoon. De heilige geest is ook duidelijk God de geest. Daar kun je niet omheen. Het is alleen een questie van het puzzeltje kloppend maken, en logisch redeneren. Suc6 ermee

Liefs Nina

Dit bericht is gewijzigd op 25-07 16:22.

Azarja Geplaatst op 25-07-2009, 18:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

In zijn boek The Church of the First Three Centuries merkt dr. Alvan Lamson op dat de drie-eenheidsleer „haar oorsprong vond in een bron die geheel vreemd was aan die van de joodse en christelijke Geschriften; dat ze zich ontwikkelde en op het christendom werd geënt door toedoen van de platoniserende Vaders.” Wie waren die kerkvaders die zich zo door Plato lieten beïnvloeden? Het waren afvallige geestelijken die dweepten met de leringen van de heidense Griekse filosoof Plato.

De enting van de Drie-eenheid was een meesterzet van de antichrist, want die leerstelling hulde God in mysterie en maakte onduidelijk in welke relatie hij tot de Zoon stond (Johannes 14:28; 15:10; Kolossenzen 1:15). Denk maar na: hoe kan iemand ’tot God naderen’, waartoe de bijbel aanmoedigt, als God een mysterie is? — Jakobus 4:8.

Wat de verwarring nog groter maakt, is het feit dat veel bijbelvertalers Gods naam, Jehovah, uit hun vertalingen gehaald hebben, ook al komt die ruim zevenduizend maal in de oorspronkelijke tekst voor! Pogingen om de Almachtige niet alleen tot een mysterie maar zelfs tot een naamloos mysterie te maken, zijn duidelijk uitingen van extreme minachting voor onze Schepper en zijn geïnspireerde Woord (Openbaring 22:18, 19). Bovendien is de vervanging van Gods naam door titels als Heer en God in strijd met Jezus’ modelgebed, dat deels luidt: „Uw naam worde geheiligd [als heilig erkend].” — Mattheüs 6:9.

Azarja Geplaatst op 25-07-2009, 18:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Verscheidene bronnen erkennen dat de bijbel het denkbeeld dat de heilige geest de derde persoon van een Drieëenheid is, niet ondersteunt. Hier volgen enkele voorbeelden:

The Catholic Encyclopedia: „Nergens in het Oude Testament vinden wij een duidelijke aanwijzing voor een Derde Persoon.”

De katholieke theoloog Fortman: „De joden hebben de geest nooit als een persoon beschouwd; evenmin is er enig deugdelijk bewijs dat een van de oudtestamentische schrijvers er die zienswijze op na hield. . . . De Heilige Geest wordt in de Synoptische Evangeliën en in Handelingen gewoonlijk als een goddelijke kracht of macht voorgesteld.”

De New Catholic Encyclopedia: „In het O[ude] T[estament] wordt Gods geest duidelijk niet als een persoon beschouwd . . . Gods geest is eenvoudig Gods kracht. Als hij soms wordt weergegeven als onderscheiden van God bestaande, dan is dat omdat de adem van Jahweh uitwendig werkt.” De encyclopedie zegt ook: „De meeste teksten in het N[ieuwe] T[estament] geven te kennen dat Gods geest iets is, niet iemand; dit blijkt vooral uit het parallellisme tussen de geest en de kracht van God.” — Wij cursiveren.

A Catholic Dictionary: „Over het algemeen spreekt het Nieuwe Testament, evenals het Oude, over de geest als een goddelijke energie of kracht.”

Vandaar dat noch de joden noch de vroege christenen de heilige geest als een deel van een Drieëenheid bezagen. Die leer ontstond eeuwen later. Zoals A Catholic Dictionary opmerkt: „De derde Persoon werd op een concilie van Alexandrië in 362 . . . en ten slotte door het concilie van Constantinopel van 381 bekrachtigd” — zo’n drie en een halve eeuw nadat de discipelen tijdens het pinksterfeest met heilige geest werden vervuld!

Nee, de heilige geest is geen persoon en geen deel van een Drieëenheid. De heilige geest is Gods werkzame kracht die door hem wordt aangewend om zijn wil ten uitvoer te brengen. De heilige geest is niet gelijk aan God maar staat altijd tot diens beschikking en is te allen tijde aan hem onderworpen.

Nina Geplaatst op 25-07-2009, 20:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Azarja,

Jij gaat niet letterlijk in op mijn info, en zo zal je deze ook niet snel begrijpen.
Ik heb nooit gezegd dat de heilige geest gelijk is aan God de Vader. Maar het is en blijft God. Daar gaat het om. De Godheid bestaat uit 3 goddelijke persoonlijkheden. (het woord mens neemjij t letterlijk) Heilig geest zegt al voldoende tog? Gods geest.

Nu kom je met katholieken uitleg. Als iets heidens is, dan is het wel het Chategisme. In het boek Daniel, wordt duidelijk geprofeteerd over het Pausdom, en dat is zo heidens als wat. Dus als je het niet erg vind, ga ik niet eens in op de info die jij daarvan hebt.

De ondergeschiktheid binnen de Drieëenheid: De Schriftteksten tonen dat de Heilige Geest ondergeschikt is aan de Vader en de Zoon, en dat de Zoon ondergeschikt is aan de Vader. Dit is een interne relatie die de godheid van geen van de personen van de Drieëenheid zou ontkennen. Dit is één van die zaken van de oneindige God die ons eindige verstand gewoonweg niet volledig kan bevatten.  Lucas 22:42; Vader, als u het wilt, neem dan deze beker van mij weg. Maar laat niet wat ik wil, maar wat u wilt gebeuren
Johannes 5:36;Maar ik heb een belangrijker getuigenis dan Johannes: het werk dat de Vader mij gegeven heeft om te volbrengen. Wat ik doe getuigt ervan dat de Vader mij heeft gezonden.
Johannes 14:20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben
Johannes13 En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. 14 Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.
Johannes14:26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.

Johannes 15:16: 26 Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen.

Johannes 16:7: 7 Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. 8 Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: 9 zonde – dat ze niet in mij geloven, 10 gerechtigheid – dat ik naar de Vader ga en jullie me niet meer zien, 11 oordeel – dat de heerser over deze wereld is veroordeeld.

Johannes 16:13:14: 13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.

6) De taken van de individuele leden van de Drieëenheid: De Vader is de uiteindelijke bron of oorzaak van:
1) Het universum
1 Korintiërs 8:6;6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven

Openbaring 4:11‘U komen alle lof, eer en macht toe, Heer, onze God, want u hebt alles geschapen: uw wil is de oorsprong van alles wat er is.’

2) goddelijke openbaringen
Openbaring 1:1Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes.

3) verlossing :
Johannes 3:16-17
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden

4) De menselijke werken van Jezus :
Johannes 5:17;17 Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.

14:10:10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. 12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. 13 En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. 14 Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen

[B/] De Vader INITËERT al deze dingen!!!!!!.

De Zoon is de actor door wie de Vader de volgende werken verricht:
1) de schepping en het onderhoud van het universum
1 Korintiërs 8:6;  wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven

Johannes 1:3;Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.

Kolossenzen 1:16-2016 in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.
18 Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk.
Oorsprong is hij,
eerstgeborene van de doden,
om in alles de eerste te zijn:
19 in hem heeft heel de volheid willen wonen
20 en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen,
alles op aarde en alles in de hemel,
door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis

Johannes 1:1; In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God.

Matteüs 11:27;
Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.

Johannes 16:12-15; De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.

Openbaring 1:1Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes

3) verlossing

2 Korintiërs 5:19;Het is God die door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd. 20 Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen. 21 God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden.

Matteüs 1:21; Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden.

Johannes 4:42 ze zeiden tegen de vrouw: ‘Wij geloven nu niet meer om wat jij gezegd hebt, maar we hebben hem zelf gehoord en we weten dat hij werkelijk de redder van de wereld is.’

. De Vader doet al deze dingen door middel van de Zoon, die optreedt als Zijn vertegenwoordiger.

De Heilige Geest is het middel waarmee de Vader de volgende werken verricht:

1) schepping en onderhoud van het universum :
Genesis 1:2; 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water

Job 26:13;Met zijn adem blaast hij de hemel schoon,
zijn hand doorboort

Psalm 104:30 Zend uw adem en zij worden geschapen,
zo geeft u de aarde een nieuw gelaat

Johannes 16:12-15;  De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.

Efeziërs 3:5;Het is onder vorige generaties niet aan de mensen onthuld, maar nu door de Geest geopenbaard aan zijn heilige apostelen en profeten

2 Petrus 1:21want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest.

3) verlossing

Johannes 3:6; Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk

Titus 3:5;  en heeft hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest

1 Petrus 1:2 en heeft hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest

4) de werken van Jezus
Jesaja 61:1; De geest van God, de HEER, rust op mij,
want de HEER heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen
heeft hij mij gezonden,
om aan verslagen harten hoop te bieden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en aan geketenden hun bevrijding

Handelingen 10:38Jezus uit Nazaret met de heilige Geest heeft gezalfd en met kracht heeft bekleed. Hij trok als weldoener door het land en genas iedereen die in de macht van de duivel was, want God stond hem bij

De Vader doet al deze dingen dus door middel van de macht van de Heilige Geest.

Geen enkele van de populaire illustraties zijn volledig nauwkeurige beschrijvingen van de Drieëenheid. Het ei (of de appel) voldoet niet omdat de schaal, het eiwit en het eigeel drie onderdelen van het ei zijn en niet het ei zelf. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn geen onderdelen van God, maar elk van hen is God. De voorstelling van het water is iets beter maar beschrijft de Drieëenheid nog steeds niet afdoende. Vloeistof, waterdamp en ijs zijn drie vormen waarin water voorkomt. De Vader, Zoon en de Heilige Geest zijn geen verschillende vormen waarin God voorkomt, maar elk van hen is God. Dus, hoewel deze illustraties ons wel een zeker beeld geven van de Drieëenheid, is dit beeld niet volledig accuraat. Een oneindige God kan niet volledig worden beschreven met behulp van een eindige voorstelling. In plaats van je te concentreren op de Drieëenheid, kun je proberen om je scherp te stellen op God’s grootsheid en het feit dat Zijn oneindige aard zo veel hoger is dan de onze. "Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman?" (Romeinen 11:33-34)

voor mij is ht duidelijk genoeg dat de vader, de zoon en de heilige geest, één ieder God is, en samen één.

Azarja Geplaatst op 25-07-2009, 21:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nina, de dagen zijn kort geworden. Ga jij je redding op het spel zetten door jezelf te blijven misleiden met heidense en verwarrende overleveringen? Ken en ik prediken niet tot anderen om een wit voetje te halen bij deze of gene of omdat het ons opgelegd is. Wij doen dat omdat we de waarheid hebben mogen leren kennen en God en Zijn Zoon liefhebben en we veel om onze medemens geven. Jezus zelf vergeleek deze laatste dagen met de dagen van Noach, omdat mensen nauwelijke bereid zouden zijn te luisteren. Alles wijst erop dat de climax van deze laatste dagen aanstaande is. Verlaat Babylon de Grote, het wereldrijk van valse religie met al haar misleidende en godonterende leerstellingen en en al haar bloedvergietende oorlogen, nu er de tijd nog voor is. De keus is helemaal aan jou.

Nina Geplaatst op 25-07-2009, 21:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

of aan jouw Azarja. Ik weet dat Jehova's de beste bedoelingen hebben, maar jullie worden zelf misleid. Jullie gaan alleen in op info dat in jullie visie past, dat is niet eerlijk. Het is niet eerlijk om alleen open te staan voor je eigen visie, dat is niet oprecht.  Ik vind dat nogal egocentisch door te doen alsof jij de waarheid heb mogen ontvangen.

Bij deze nogmaals info waaraan de waarheid getoetst kan worden, ik hoop dat je er nu wel iets mee doet.

Aan vele oprechte Christenen wordt gezegd, dat de wetten van God in het Oude Testament - over de Sabbat, de Heilige Dagen, rein en onrein voedsel en betalen van tienden - afgeschaft zijn en niet langer van toepassing zijn voor Nieuwtestamentische Christenen. Zogenaamd, omdat deze oude wetten "aan het kruis genageld" werden door het offer van Jezus Christus. Aan belijdende Christenen wordt gezegd, dat zij niet langer "gebonden" zijn aan het Oude Verbond en de "verouderde wetten", die door Mozes werden opgetekend, maar nu onder een Nieuw Verbond zijn - in vrijheid om God te aanbidden op welke manier zij verkiezen.

Gewoonlijk worden de woorden van de Apostel Paulus geciteerd om deze leerstelling te steunen:

Romeinen 6:14 - dat wij niet langer onder de wet zijn, maar onder genade;
Kolossenzen 2:14 - dat Jezus het bewijsstuk, dat tegen ons getuigde, had uitgewist;
Galaten 3:13 - dat Christus ons vrijgekocht heeft van de vloek van de wet; en
Galaten 3:24-25 - dat de wet slechts een tuchtmeester was om ons tot Christus te brengen en dat wij niet langer onder een tuchtmeester staan.
   Het lijkt voor sommigen, die de hele Bijbel niet zorgvuldig lezen en Gods Heilige Geest missen, logisch om te concluderen, dat deze verzen "de wet afschaffen". Of maakt deze valse leerstelling deel uit van het subtiele systeem, dat Satan heeft bedacht om de belijdende Christelijke wereld te misleiden? Wij moeten begrijpen wat de Bijbel openbaart over dit belangrijk onderwerp, omdat deze kwestie het lichaam van Christus door de eeuwen heen heeft verdeeld en versplinterd. Conflicten over de wet heeft het Werk van God ernstig beschadigd en vele mensen in verwarring gebracht. Het verkeerd begrijpen van deze kwestie kan resulteren in het verlies van Uw behoud en Uw eeuwige beloning!

Waarschuwingen in het Nieuwe Testament
   één van de eerste opmerkingen is, dat het onjuist begrijpen van losstaande verzen in de geschriften van Paulus voor sommigen suggereren, dat Christus de noodzaak om Gods wet te houden, afschafte; de Apostel Petrus waarschuwde evenwel duidelijk, dat in de epistels van Paulus "een en ander moeilijk te verstaan is, wat de onkundige en onstandvastige lieden tot hun eigen verderf verdraaien, evenals trouwens de overige schriften". (2 Petrus 3:16) Bij het begin van Zijn dienaarschap waarschuwde Jezus voor valse leraren, die in schaapskleren zouden komen (zij beweren Christenen te zijn) en mensen op een dwaalspoor brengen. (Matteüs 7:15-20) Aan het einde van Zijn dienaarschap op aarde gaf Jezus een profetische waarschuwing, "Ziet toe, dat niemand u verleide! Want velen zullen komen onder mijn naam [beweren Christelijke leraren te zijn] ...en zij zullen velen verleiden". (Matteüs 24:3-5)

Paulus waarschuwde ook, dat valse leraren in de Kerk zouden opstaan en de discipelen van de waarheid zouden wegtrekken. (Handelingen 20:29-31) Paulus verklaarde specifiek, dat "in de laatste dagen" velen een vals Christendom zouden volgen, "die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochend hebben". (2 Timoteüs 3:1-5)

Wij verloochenen de kracht van de bijbelse religie, wanneer wij niet willen weten of er omheen argumenteren, wat de Bijbel duidelijk onderwijst! Daarom adviseerde Paulus de kerk in Thessaloniki om "alles te toetsen en behoudt het goede" (1 Tessalonicenzen 5:21) en waarom Lucas het voorbeeld van de mensen uit Berea optekende, die "dagelijks de Schriften nagingen of deze dingen zo waren" (Handelingen 17:10-12) om te weten of hetgeen zij van de discipelen van Jezus hoorden, werkelijk waar was. Het juiste onderzoek naar doctrinaire waarheid is overeenstemming met alle schriftgedeelten over een onderwerp - niet slechts een paar die uit de context worden genomen! Om te begrijpen of Jezus de wetten van God aangaande de Sabbat, Heilige Dagen en soortgelijke onderwerpen afschafte, moeten wij een stap terug zetten en niet alleen naar een paar verzen kijken, die uit de context genomen zijn, maar naar het grote geheel, zoals geopenbaard in zowel het Oude als het Nieuwe Testament.

De Wet vòòr Sinai?
   Tegenwoordig nemen velen ten onrechte aan, dat de wetten, die Mozes optekende, alleen deel uitmaakten van het Oude Verbond (tussen God en het oude Israël), dat bij de dood van Christus eindigde; dat zij daarom niet langer van toepassing zijn op Christenen, die onder een Nieuw Verbond leven. De Bijbel openbaart echter iets heel anders! Het Nieuwe Testament legt uit, dat "door één mens (Adam) de zonde de wereld is binnengekomen". (Romeinen 5:12) Zonde is de overtreding van Gods wetten. (1 Johannes 3:4) Er kan geen zonde zijn, waar geen wetten van God zijn. (Romeinen 4:15)

Adam en Eva zondigden, omdat zij Gods wetten overtraden. Zij onteerden hun ouder (God) en stelden een andere god vóór Hem toen zij naar Satan luisterden. Ook begeerden zij en stalen hetgeen door God verboden was en logen om hun schuld te bedekken, in plaats van te erkennen, dat zij een fout gemaakt hadden. Voordat hij zijn broer vermoordde werd Kaïn gewaarschuwd, dat het toegeven aan boosheid naar zonde zou leiden - een wet van God overtreden. (Genesis 4:6-8) De Bijbel geeft duidelijk aan, dat Gods wetten al vanaf het begin van de schepping van kracht waren - duizenden jaren, voordat Mozes de Tien Geboden optekende.

Noach werd "de prediker der gerechtigheid" (2 Petrus 2:5) genoemd en de Bijbel omschrijft rechtvaardigheid als "al uw geboden zijn gerechtigheid" (Psalmen 119:172) - de enige logische conclusie is dus, dat Noach gehoorzaamheid aan Gods geboden predikte! Sommigen, die de noodzaak van gehoorzaamheid aan Gods wetten willen ontkennen, hebben voorgelegd, dat Mozes andere geboden heeft gepredikt dan die in de Bijbel genoemd werden. In Genesis leren wij echter, dat Abraham en Jakob tienden betaalden (Genesis 14:18-20; 28-22) ofschoon het tienden systeem pas later in de geschriften van Mozes volledig uitgelegd werd. (zie Deuteronomium 14:22-28)

Sodom en Gomorra werden vernietigd vanwege zonden, inclusief seksuele perversie (Genesis 19:1-13); toch werd homoseksualiteit niet als term voor een zonde gebruikt tot Leviticus 18:22. (zie ook Romeinen 1:24-27) Ontucht werd erkend als een "grote zonde" (Genesis 20:1-12) voordat het vermeld werd als één van de Tien Geboden. De Bijbel openbaart, dat Abraham gezegend werd "omdat Abraham naar Mij geluisterd en mijn dienst [instructies] in acht genomen heeft: mijn geboden, mijn inzettingen en mijn wetten" (Genesis 26:5); die geboden, statuten en wetten waren echter niet in een lijst vermeld, totdat Mozes deze optekende (zie Exodus 20-23) als deel van het verbond tussen God en het volk Israël.

Toen God de kennis van de Sabbat openbaarde bij de Schepping, zegende Hij de zevende dag (zette apart en heiligde) en rustte, om te laten zien hoe de Sabbat gehouden moest worden. (Genesis 2:1-3) Aan vele oprechte Christenen wordt gezegd, dat wij op elk door ons gewenste dag kunnen aanbidden of dat kerkelijke traditie de zondag heeft ingesteld als de dag, waarop wij God moeten aanbidden. De Bijbel vergoelijkt echter nergens dergelijke gebruiken! De Israëlieten kregen opdracht om het Pascha en de Dagen van Ongezuurde Broden - en de Sabbat - te vieren, voordat het Oude verbond werd overeengekomen. (zie Exodus 12; 16:23-26)

Toen de Israëlieten nalieten om de instructies voor het houden van de Sabbat op te volgen, vroeg God: "Hoelang weigert gij mijn geboden en wetten te onderhouden? " (Exodus 16:28), hetgeen aangeeft, dat Gods wetten - inclusief de Sabbat en Heilige Dagen - voor het Oude Verbond van kracht waren. De beëindiging van het Oude Verbond nam niet de noodzaak weg van het gehoorzamen aan Gods wetten, die van kracht waren voordat het verbond was gemaakt!

Het Oude Verbond
   Een listig argument suggereert ten onrecht, dat een ieder, die gelooft in het houden van de Sabbat, de Heilige Dagen, betalen van tienden en de voedselwetten, ook alles moet houden wat deel uitmaakt van het Oude Verbond, omdat het Oude Verbond en de geschriften van Mozes honderden wetten bevat; zij zeggen, dat ook maar iets minder houden, gelijk staat met het maken van een willekeurige selectie van welke wetten gehouden moeten worden. Een dergelijk argument illustreert de onwetendheid over het Oude Verbond en het geen inzicht hebben in de ware betekenis van de Bijbel, en het heeft zich door de eeuwen heen verspreid onder traditionele Christelijke kerken.

Het Oude Verbond was een formele overeenkomst tussen God en het oude volk Israël. Het bestond uit beloften voor fysieke zegeningen en om een speciaal volk te zijn als de Israëlieten Gods wetten hielden en een voorbeeld voor de wereld waren. (zie Exodus 19:5-6; Deuteronomium 4:1-10) Het omvatte geen geestelijke beloften van eeuwig leven of voor het ontvangen van Gods Heilige Geest; het omvatte waarschuwingen van straf voor ongehoorzaamheid. Deze overeenkomst bestond uit het gehoorzamen van drie soorten wetten:

de Tien Geboden (Exodus 20),
de statuten, wetten en verordeningen (Exodus 21-23) en
de ceremoniële wetten. (zie Exodus 25-40)
Dit fundamentele onderscheid is belangrijk om te begrijpen welke gebruiken niet langer vereist waren bij de instelling van het Nieuwe Verbond.

De Tien Geboden vormen de fundamentele kern van Gods wetten. De eerste vier (inclusief het Sabbat gebod) leggen uit hoe wij God moeten liefhebben (Deuteronomium 6:5) en de laatste zes leggen uit hoe God wil, dat wij onze naaste liefhebben. (Leviticus 19:18) Deze wetten zijn vanaf de schepping van kracht en zullen tot in eeuwigheid voortduren, omdat Gods natuur niet verandert. (Maleachi 3:6) De statuten en verordeningen laten zien hoe de Tien Geboden (Gods wet van liefde) in specifieke situaties toegepast moeten worden. Vele van deze beginselen vinden wij tegenwoordig terug in de civiele wetten van de landen in de wereld. (zie Exodus 21) De bijbelse wetten werden gegeven tot nut van de mensheid en U kunt tegenwoordig zelfs in de gevangenis terechtkomen als U er enkele van overtreedt! Deze wetten zijn een zegen - zelfs in een burgermaatschappij - niet een "vloek".

De ceremoniële wetten zijn een heel andere zaak. De Bijbel openbaart, dat de wetten betreffende slachtoffers en brandoffers oorspronkelijk geen deel uitmaakten van het Oude Verbond. (Jeremia 7:21-23) Deze wetten werden later toegevoegd "om de overtredingen". (Galaten 3:19) Paulus kan hier niet spreken over de Tien Geboden, die de kern vormden van het Oude Verbond en vanaf de schepping van kracht waren. Zelfs de geschriften van Mozes geven aan, dat de rituele brandoffers en slachtoffers er niet waren voordat de tabernakel werd ingewijd - een jaar nadat het Oude Verbond op Sinai was gesloten. (Exodus 40:17, 29) De Bijbel laat duidelijk zien, dat de ceremoniële wetten toevoegingen op het Oude Verbond waren en zoals wij zullen zien, van tijdelijke aard waren. Alleen deze werden beëindigd bij de dood van Jezus.

Een Zaak van "de Context"
   Critici hebben gevraagd: als de wetten "voor altijd" zijn gegeven - inclusief de rituele wetten - hoe kunnen dan sommige van die wetten tijdelijk zijn? Het antwoord ligt in het begrip wat de term "voor altijd" betekent in de juiste bijbelse context. De Bijbel gebiedt, dat de Sabbat en de Heilige Dagen voor altijd gehouden moeten worden. (Exodus 31:17; Leviticus 23:41) Als wij zien, dat Christus, de Apostelen en de vroege Kerk deze dagen hielden en dat deze praktijken in het Koninkrijk van God gehouden zullen worden (Jesaja 66:22-23; Zacharias 14:16-19), ligt het voor de hand, dat "voor altijd" in deze samenhang "voor alle eeuwigheid" betekent.

Als wij lezen, dat het priesterschap van Aaron bestendig zou zijn (Exodus 29:9), dat priesters voor eeuwig speciale kleding moesten dragen (Exodus 28:42-43) en voor altijd een lamp in de Tabernakel of tempel moeten laten branden (Exodus 27:21), wordt het woord "voor altijd" in een andere samenhang gebruikt. De Tabernakel en de tempel bestaan al lang niet meer, er is dus geen lamp om te laten branden!

De Bijbel openbaart, dat het priesterschap veranderd is (Hebreeën 7:12); het dragen van speciale kleding is dus niet langer van toepassing. Wetten, die het mogelijk maken voor een dienaar om te beslissen een meester "voor altijd" te dienen, kunnen alleen van toepassing zijn als de dienaar of meester in leven blijft - wat duidelijk niet voor eeuwig is! Deze eenvoudige opmerkingen laten zien wat permanent was en wat tijdelijk in het Oude Verbond. De fundamentele aspecten van de geestelijke wetten van God veranderen nooit. De ceremoniële rituelen werden niet langer vereist van Christenen.

Jezus, de Apostelen en de Wet
   Velen zullen echter vragen: als wij "de Heer liefhebben en in Jezus geloven", moeten wij dan nog Gods wetten gehoorzamen? Helaas wordt aan vele oprechte gelovigen gezegd, dat het Christendom over liefde gaat en niet over "regels en voorschriften", die door critici wetverheerlijking of legalisme genoemd worden. Hoewel dit argument voor sommigen redelijk mag lijken, vertelt de Bijbel een ander verhaal! Jezus zei: "Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden [annuleren]; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen". [completeren] (Matteüs 5:17) De Bijbel legt uit, dat Christus kwam om "ter wille van zijn gerechtigheid een grote, heerlijke onderwijzing ( wet, S.V.) te geven". (Jesaja 42:21) Jezus onderwees, dat wij niet alleen de letter van de wet moesten gehoorzamen, maar ook de geest (de bedoeling) van de wet. (Matteüs 5:21-30)

Toen aan Jezus werd gevraagd hoe wij het Koninkrijk van God konden binnengaan en Hij antwoordde, dat wij de geboden moesten onderhouden, verwees Hij, in de context, naar het gehoorzamen van de Tien Geboden. (Matteüs 19:16-20) Hij stelde "de Heer liefhebben" gelijk met het gehoorzamen van de geboden (Johannes 14:15) - toch worden Zijn duidelijke verklaringen tegenwoordig door velen genegeerd. Jezus schafte de Sabbat of de Heilige Dagen niet af, maar hield deze en instrueerde Zijn discipelen om hetzelfde te doen. (Lucas 4:16; Johannes 7:8-19) Jezus leerde, dat wij "tienden zouden moeten betalen". (Matteüs 23:23) Het moet duidelijk zijn, dat het algemene denkbeeld - waar vele traditionele Christenen zich aan vasthouden - dat Jezus de wet afschafte een verkeerde veronderstelling is, die niet door de Bijbel wordt gestaafd.

Velen veronderstellen onterecht, dat de Apostelen en de vroege Kerk zich realiseerden, dat de "Mozaïsche wetten", die de Sabbat, Heilige Dagen, de voedselwetten en tienden betaling omvatten, niet langer vereist waren van Nieuwtestamentische Christenen. Dit is echter niet wat wij in het boek Handelingen lezen. De Bijbel openbaart niet alleen, dat Paulus de Sabbat hield (ongeveer 20 jaar na de Kruisiging; zie Handelingen 17:1-2), maar dat hij ook doorging met het vieren van de Heilige Dagen (Handelingen 18:21) en zelfs andere Christenen aanspoorde hetzelfde te doen. (1 Korintiërs 5:7-8) Dit komt overeen met hetgeen historici optekenden over de vroege Kerk.

Edward Gibbon schreef, dat de vroege Jeruzalem Kerk bijna een eeuw lang na de dood van Jezus Christus "de wet van Mozes [inclusief betalen van tienden] verenigde met de leerstellingen van Christus", totdat pressie van bekeerde Heidenen tot verwerping leidde van deze bijbelse en Apostolische praktijken. (zie The Decline and Fall of the Roman Empire [De Aftakeling en de Val van het Romeinse Rijk] hoofdstuk 15)

Alhoewel de geschriften van Paulus soms als bewijs worden aangevoerd, dat het houden van de wet niet vereist wordt van Nieuwtestamentische Christenen, is het de moeite waard om te zien wat Paulus zelf te zeggen heeft over gehoorzaamheid aan de wet. De bijbelse Paulus zegt:

dat niet toehoorders, maar "de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden" (Romeinen 2:13),
dat de wet voor ons onderricht is (Romeinen 2:18) en
dat de wet feitelijk zonde doet kennen. (Romeinen 3:20)
Hij legt uit, dat geloof de wet niet buiten werking stelt, maar bevestigt (Romeinen 3:31) en
dat "de wet heilig is, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed". (Romeinen 7:12)
Paulus herhaalt de leerstellingen van Jezus als hij verklaart, dat "daarom de liefde de vervulling der wet is" (Romeinen 13:8-10) - en daarmee verwijst naar de Tien Geboden.
Voor Paulus betekende het houden van de geboden de weg om een Christen te worden - het was niet wetverheerlijking!
   Maar wat bedoelde Paulus toen hij het tegenovergestelde leek te zeggen? In Kolossenzen 2:14-15 verwijst "het bewijsstuk" (schuldbekentenis), die "aan het kruis genageld" was, niet naar de wetten van God, maar naar onze zonden Wanneer wij zondigen, lopen wij een schuld op - de doodstraf. (Romeinen 6:23) Deze doodstraf is de vloek, waarvan de dood van Christus ons verlost. (Galaten 3:13)

De wet van God kan niet een vloek zijn, want Paulus zelf zei, dat het heilig, rechtvaardig en goed was! Als Paulus schrijft, dat wij "niet onder de wet, maar onder de genade zijn" (Romeinen 6:15), bedoelt hij, dat wanneer wij ons bekeerd hebben en Gods wetten beginnen te gehoorzamen, wij niet langer onder de straf van de wet (de dood) vallen, omdat wij onverdiende kwijtschelding hebben ontvangen en dus niet mogen zondigen. (Gods wetten niet overtreden, vgl. Romeinen 6:15) Als Paulus verklaart dat "de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet", gebruikt hij een term, die specifiek verwijst naar rituele gewoonten - niet naar de Tien Geboden. (Galaten 2:16; 3:2, 10 en Biblical Arschaeology Review, [Bijbels archeologisch tijdschrift] nov-dec.1994)

Als Paulus verklaart dat "de wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus... nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester" (Galaten 3:24-25), verwijst hij naar de tijdelijke aard van het hele systeem, van statuten, ceremoniële wetten, rituelen en offeranden, dat naar de noodzaak voor een Verlosser wijst. Dit wordt in het boek Galaten behandeld. Hij zegt niet, dat de fundamentele wetten van God - de Tien Geboden, de Sabbat, de Heilige dagen, tienden betalen en de voedselwetten - afgeschaft werden. Dit wordt bevestigd door zijn verklaringen in Hebreeën 9:9-10. Wanneer men de geschriften van Paulus in hun totale samenhang bekijkt, staven deze niet het denkbeeld, dat gehoorzaamheid aan Gods wetten niet langer vereist is van Christenen.

Voor vele belijdende Christenen komt het neer op een zaak van "welke Paulus" zij gaan geloven - de Paulus van de Bijbel of de Paulus, die door de critici van de wet is gecreëerd!

Het Nieuwe Verbond en de Wet
   Vele belijdende Christenen hebben tegenwoordig een tegenstrijdig geloof - dat zij onder een Nieuw Verbond zijn en dat van hun niet langer vereist wordt om Gods wetten te houden - uitvoerig omschreven in de geschriften van Mozes - omdat deze wetten nu in hun verstand en in hun harten geschreven zijn. (Hebreeën 8:1-13; 10:16; Jeremia 31:31-33). Toch legde dezelfde God ook uit, die deze verzen inspireerde, dat Hij onder het Nieuwe Verbond Zijn opstandige volk een nieuwe geest zou geven "opdat zij naar mijn inzettingen zullen wandelen en naarstig mijn verordeningen onderhouden." Ezechiël 11:19-20; 36:24-27)

Allen, die Gods wetten in hun verstand en harten geschreven hebben staan, zouden Gods wetten willen houden, niet er omheen argumenteren en uitvluchten zoeken om ze niet te gehoorzamen. Hoewel de meeste belijdende Christenen in het Koninkrijk van God hopen te zijn, lijken vele niet te weten, dat "de wet" zal uitgaan uit Sion [Jeruzalem], als Jezus Christus Zijn Koninkrijk op deze aarde vestigt. (Jesaja 2:2-4) De heiligen zullen als leraren in het Koninkrijk de wereld leren om de Sabbat (Jesaja 66:22-23), de Heilige Dagen (Zacharia 14:16-19) en de voedselwetten (Jesaja 66:15-17) na te leven. Het Nieuwe Verbond is gebaseerd op de wetten van God - precies zoals het Oude Verbond.

Maar bij het Nieuwe Verbond komen geestelijke beloften: na oprecht berouw, vergeving van zonde, Gods Heilige Geest en eeuwig leven. Daarom wordt het Nieuwe Verbond een "krachtiger" Verbond genoemd. (Hebreeën 12:24) In het Nieuwe Verbond is meer dan alleen de Heer en je naaste liefhebben - het betekent ook de regels en wettelijke voorschriften (Gods wetten) te leren naleven, die ons in de juiste richting blijven wijzen.

Degenen, die ten onrechte onderwijzen, dat Christenen niet langer Gods wetten hoeven te gehoorzamen beseffen niet, dat hun redeneringen een product zijn van het wereldse menselijke verstand - een verstand, dat geen toegang heeft tot Gods heilige Geest of Gods Geest niet gebruikt. Paulus legt uit, dat een dergelijk verstand "vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet". (Romeinen 8:7) Een onbekeerd verstand tracht om Gods wetten heen te redeneren - of eenvoudig te negeren - ondanks het feit, dat een persoon kan beweren in God te geloven en de Heer lief te hebben. Satan is in staat om iedereen in deze gemoedsgesteldheid te beïnvloeden en te misleiden. (2 Korintiërs 4:3-4)

De Bijbel openbaart, dat dit de primaire reden is waarom zo velen aannemen, dat Jezus de wet afschafte - een denkbeeld, dat niet gestaafd wordt door de Bijbel en strijdig is met het hele plan van God. Gods wetten zijn een samenvatting van een levenswijze, die God vanaf de Schepping heeft benadrukt, waartoe Christenen geroepen zijn om nu te leven, zodat zij in staat zullen zijn om dit in het komend Koninkrijk van God aan de wereld te onderwijzen.

Wij moeten dankbaar zijn voor de waarheid, die God in Zijn Woord duidelijk maakt en dat wij niet bedrogen zijn door de vele valse argumenten, omdat Jezus waarschuwde, dat velen misleid zouden worden over dit fundamentele onderwerp. (Matteüs 24:4-5, 11, 24) Laat ons voortdurend bidden en studeren, zodat wij de waarheid niet uit het oog verliezen!

Voedselwetten - Afgeschaft?
   Eeuwenlang werden vele traditionele Christenen ertoe gebracht om te geloven, dat het houden van de bijbelse wetten betreffende rein en onrein voedsel niet langer noodzakelijk is voor behoud. Er werd beweerd, dat deze "wetten" een deel waren van het Oude Testament, die door de dood van Jezus Christus beëindigd werden. Deze overtuiging wordt echter niet door de Bijbel gestaafd.

De eerste verwijzing naar rein en onrein voedsel staat in het boek Genesis. De opdracht, die Noach kreeg om zeven paar reine dieren en twee paar onreine dieren in de ark mee te nemen (Genesis 7:1-3), duidt er op, dat Noach de voedselwetten kende lang voordat zij volledig werden uitgelegd in de geschriften van Mozes. (zie Leviticus 11) De extra paren reine dieren werden kennelijk voor voedsel gebruikt en niet alleen bewaard om zich na de vloed voort te planten. Uit de Bijbel leren wij ook, dat het bloed van dieren verboden was als voedsel. (Deuteronomium 12:23-25) Deze wetten werden gegeven "opdat het u en uw kinderen na u voor altoos wel ga, wanneer gij doet wat goed en recht is in de ogen van de HERE, uw God". (Deuteronomium 12:28)

God zal een opdracht, waar Hij op deze manier naar verwijst, nooit afschaffen. Sommigen onderwijzen, dat Jezus Christus de voedselwetten afschafte, maar de verzen, die gewoonlijk gebruikt worden om deze valse bewering te maken, betreffen feitelijk de ceremoniële wassingen. (zie Matteüs 15:1-20; Markus 7:1-23) Als wij de verslagen lezen, zien wij dat Jezus zelfs geen rein of onrein voedsel noemt. In plaats daarvan verwijst Hij naar de vraag van de Farizeeër over het eten, zonder voorafgaand het traditionele ritueel van handenwassing. (Markus 7:3-8) De woorden "zo verklaarde Hij alle spijzen rein", die in sommige vertalingen van Markus 7:19 staan, werden door de vertalers toegevoegd om dit vers iets te laten zeggen, dat noch door de context, noch door de Griekse tekst gesteund wordt.

Toen Petrus in een visioen de opdracht kreeg om onreine dieren te eten, die in een groot laken verschenen, werd hij in verwarring gebracht, omdat hij inzag, dat dit in strijd was met de wetten van God. (Handelingen 10:9-17) In elk geval concludeerde Petrus niet, dat de voedselwetten afgeschaft waren; hij realiseerde zich dat: "mij heeft God doen zien, dat ik niemand onheilig of onrein mag noemen" (Handelingen 10:28) - daarmee aangevend, dat Cornelius (een Heiden) ook een Christen kon worden. Beslissingen door de Hoge Raad in Jeruzalem bevestigen de noodzaak om de bijbelse voedselwetten te houden. (Handelingen 15:28-29; zie ook Leviticus 3:17; 7:23-26) Deze wetten werden gemaakt om infectieziekten te voorkomen en gezondheid te bevorderen. (Exodus 15:26; Deuteronomium 12:28) Als onze lichamen "Gods tempel" (1 Korintiërs 3:16-17) zijn en ons wordt opgedragen om "God met uw lichaam te verheerlijken" (1 Korintiërs 6:19-20), zullen wij niet doelbewust voedsel tot ons nemen, dat God verbiedt en dat door de moderne wetenschap in verband gebracht wordt met de verspreiding van ziekte.

De profeet Jesaja openbaart meer over dit onderwerp. Wanneer Jezus Christus terugkomt om de wereld te oordelen, zullen "zij... die zwijnenvlees eten, gruwelijke beesten [bouillon van walgelijke dingen] en muizen, tezamen verdwijnen, luidt het woord des HEREN". (Jesaja 66:15-17; zie ook Jesaja 65:4) Deze verzen geven Gods afkeuring aan over degenen, die "onrein" voedsel eten, waarvan Hij de opdracht gaf, dat deze niet gegeten mochten worden. één van de redenen, dat ziekten in het komend Koninkrijk van God zullen verdwijnen (Jesaja 35:5-6; Jeremia 30:17) is, dat de wetten van God onderwezen en uitgelegd zullen worden aan alle mensen op aarde. (Jesaja 2:2-3; 11:9; 30:20-21) De Bijbel staaft niet het denkbeeld, dat de voedselwetten afgeschaft werden; integendeel, het legt uit hoe deze belangrijke wetten in Gods plan passen.

'Kom, gezegende kinderen van mijn Vader. U mag het Koninkrijk binnengaan, dat van het begin van de wereld af voor u bestemd is'. (Mattheüs 25:34).

Maar wat levend wordt, is een geestelijk lichaam. Want als er een natuurlijk lichaam is, moet er ook een geestelijk lichaam zijn.' (1 Corinthiërs 15:42b- 44).

'Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. Wie zegt: Ik ken hem, en zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar en de waarheid leeft niet in hem. Maar wie zijn woorden ter harte neemt, heeft God oprecht en volmaakt lief. Hieraan kunnen we zeker weten of we aan hem verbonde zijn' (1 Jo
hannes 2;3)

( Wat zijn de Geboden? Ja ook de sabbath! )

Azarja Geplaatst op 25-07-2009, 23:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Indien ik niet open had gestaan voor een andere visie was ik nu nog Katholiek geweest. Als iemand de waarheid heeft gevonden is het dan nodig om open te staan voor een andere visie? Wat als Petrus tot Jezus had gezegd dat het allemaal wel mooi was wat hij verkondigde, maar dat hij ook open wilde blijven staan voor wat de Sadduceeërs en de Farizeeën onderwezen? Het betekent niet dat we niet aan de hand van de Schrift zelf moeten blijven onderzoeken. Misschien wil je zelf eens open staan voor een andere zienswijze?

Nina Geplaatst op 25-07-2009, 23:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 25-07-2009, 23:29 Azarja schreef:
Indien ik niet open had gestaan voor een andere visie was ik nu nog Katholiek geweest. Als iemand de waarheid heeft gevonden is het dan nodig om open te staan voor een andere visie? Wat als Petrus tot Jezus had gezegd dat het allemaal wel mooi was wat hij verkondigde, maar dat hij ook open wilde blijven staan voor wat de Sadduceeërs en de Farizeeën onderwezen? Het betekent niet dat we niet aan de hand van de Schrift zelf moeten blijven onderzoeken. Misschien wil je zelf eens open staan voor een andere zienswijze?

Als je er voor open stond, zou je iets doen met info die hier gegeven wordt. Volgens de JG visie is de sabbat voor de Joden, en die visie spreekt de Bijbel tegen. (dat is 'één van de velen voorbeelden) Waarom denk jij dan niet: Ja dat klopt. Nee ipv dat te doen, ngeer jij die info die erop wijze dat de JGvisie over de wet duidelijk niet klopt.

Jij denkt dat je de waarheid hebt gvonden, maar dat is helaas niet zo. En God zegent je met de info op dit forum, maar daar doe je niks mee, daar ga je niet op in.

Ik sta er voor open, alleen heeft jullie visie mij nite overuigd. En dit heb ik ook beargumenteerd dmv Bijbelteksten. Maar als t daarop aankomt, dan zijn jullie niet meer te bekennen. Jammer is dat.

ZIe het als een liefdevolle roeping van God, om het eens van een andere visie e bekijken en bid erom. Ik hoop dat je dat doet.
Liefs Nina

fb934634 Geplaatst op 25-07-2009, 23:48 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 25-07-2009, 23:29 Azarja schreef:

"als iemand de waarheid gevonden heeft"; een mens in dit tijdperk leert gans zijn leven bij. Als je dé waarheid gevonden hebt, dan leef je hier niet meer!
Christus is de waarheid. Momenteel zit Hij aan de rechterhand van de Heilige Vader die ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE IS.

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
Nathaniel Geplaatst op 26-07-2009, 20:21 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Azarja,

Als jij dan de waarheid gevonden hebt en niet meer open hoeft te staan voor andere visies en/of iets van ons zou kunnen leren, dan vraag ik mij af wat je op dit forum doet? M.i. kun je je dan het beste beperken tot het van huis tot huis te gaan met je krantjes. Wat mij betreft volstaat dat dan wel om door jullie toegesproken te worden.

Maar volgens mij ben je wel op zoek naar iets, namelijk de liefde van Christus. Die vind je niet door te geloven met je verstand, maar die ontvang je door Hem uit te nodigen in je hart. En is dat het soms wat jouw hier brengt. Dat je ziet dat ondanks wij van verschillende denominaties zijn toch elkaar kunnen liefhebben en dus de liefde van Christus uitstralen. Blijf dan alsjeblieft hier want wie zoekt zal vinden.

Zegen,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 26-07 21:54.

Nathaniel Geplaatst op 26-07-2009, 22:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dit bericht is gewijzigd op 26-07 22:40.