Nathaniel Geplaatst op 18-07-2009, 11:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Er blijven geheimen

Wat is de ideale volgeling?

Is dat niet iemand die geen vragen stelt, die blindelings gehoorzaamt, slechts naar datgene luistert waar hij naar moet luisteren, en geen terreinen betreed die zijn gehoorzaamheid op wat voor wijze dan ook in gevaar zouden kunnen brengen? Is het bovendien niet iemand die eerder de schuld van een niet kunnen voldoen aan de verwachtingen bij zichzelf zoekt, liever dan de redelijkheid van de verwachtingen in heroverweging te nemen?

De Wachttoren organisatie  werkt actief door middel van haar lectuur om de ideale volgeling te creeëren.

Een kort overzicht.
Hoe wordt de ideale volgeling gevormd?

Het ideaal voor een streng hierarchische organisatie is dat de achterban alles voor zoete koek slikt wat van hogerhand wordt doorgegeven : niet achterdochtig zijn en alles geloven wat je vertelt wordt, dat is het motto. Maar slechts zelden hebben organisaties het lef om het zo duidelijk te stellen als de Wachttoren :

"Wanneer wij Jehovah en de organisatie van zijn volk liefhebben, zullen wij niet achterdochtig zijn, maar zoals de bijbel zegt, 'alles geloven,' ook bijvoorbeeld alles wat er in het tijdschrift De Wachttoren staat..." (Bekwaam gemaakt tot de Predikingsdienst, blz. 156)

En, hoe minder men zelf onderzoekt, hoe groter de kans uiteraard is dat men zonder vragen aanvaardt wat men voorgeschoteld krijgt. Niet zelf nadenken dus, maar anderen achterna lopen, dat is beter :

"In Jehovah’s organisatie is het echter niet nodig een massa tijd en energie aan speurwerk te besteden, want er zijn broeders in de organisatie die er juist voor zijn aangewezen om dat te doen, ten einde u die niet zoveel tijd hebt, te helpen, en zij bereiden het goede materiaal voor De Wachttoren en andere publikaties van het Genootschap voor." (De Wachttoren, 1 september 1967, blz. 530)

Voor het gezag en idee van superioriteit van de leiders is het goed om de mensen ervan te overtuigen dat ze zelf niet intelligent genoeg zijn, en de bijbel niet kunnen begrijpen zonder leiding. De beste volgeling is een afhankelijke volgeling :

"De bijbel is daarom een boek van organisatie dat aan de christelijke gemeente als organisatie, niet aan individuele personen toebehoort, ongeacht hoe oprecht zulke personen ook mogen geloven dat zij de bijbel kunnen uitleggen. Om deze reden kan de bijbel niet op de juiste wijze worden begrepen  zonder Jehovah's zichtbare organisatie in gedachten." (De Wachttoren, 15 januari 1968, blz. 43)

"Beschouw ook eens het feit dat op de gehele aarde alleen Jehovah's organisatie door Gods heilige geest of werkzame kracht wordt geleid (Zach. 4 : 6). Alleen deze organisatie functioneert voor Jehovah's voornemen en tot zijn eer. Alleen voor deze organisatie is Gods Heilige Woord, de bijbel, geen verzegeld boek. In de wereld zijn veel intelligente mensen. Zij kunnen de Heilige Schrift lezen, maar zij kunnen niet de diepe betekenis ervan begrijpen ... Hoe zeer waarderen ware christenen het met de enige organisatie op aarde verbonden te zijn die de "diepe dingen Gods"begrijpt!"   (De Wachttoren, 1 oktober 1973, blz. 594)

"Het lijdt geen enkele twijfel: wij hebben allemaal hulp nodig om de bijbel te begrijpen, en wij kunnen de schriftuurlijke leiding die wij nodig hebben, niet buiten de „getrouwe en beleidvolle slaaf"-organisatie vinden." (De Wachttoren, 15 mei 1981, blz. 19)

"Tenzij wij met dit door God gebruikte communicatiekanaal in contact staan, zullen wij geen vorderingen maken op de weg ten leven, ongeacht hoeveel wij in de bijbel lezen." (De Wachttoren, 15 april 1982, blz. 27)

Uiteraard moeten de volgelingen er goed van doordrongen zijn dat ze gehoorzaam moeten zijn. Gehoorzame volgelingen doen alles wat hen gezegd wordt :

"Wees dus gehoorzaam en doe Jehovah’s werk zoals hij het verricht wil hebben, want het enige wat telt, is de door middel van zijn organisatie aangegeven manier!" (De Wachttoren, 1 juli 1956, blz. 295)

"De wil van de slaaf is daarom Jehovah’s wil. Opstand tegen de slaaf staat gelijk aan opstand tegen God" (De Wachttoren, 15 augustus 1956, blz. 374)

"... Het is van levensbelang dat wij dit erkennen en op de aanwijzingen van de "slaaf" acht geven zoals wij naar de stem Gods zouden luisteren..." (De Wachttoren, 1 september 1957, blz. 392)

"Bestaat er een "geheime" formule om met Jehovah's organisatie vooruit te gaan? Neen. Er is echter wel iets fundamenteels dat wij moeten bezittten. ... Wat, zo zouden wij kunnen zeggen, is het grondbeginsel waarop de beweging van Jehovah's levende organisatie berust? Het kan in één woord worden uitgedrukt: GEHOORZAAMHEID." (De Wachttoren, 1 september 1967, blz. 529)

Het allergrootste gevaar schuilt natuurlijk in zelfstandig nadenken. Zelfstandig nadenken kan de autoriteit van het Genootschap in twijfel trekken, en dat moet koste wat kost vermeden worden :

"Vermijd een onafhankelijke denkwijze ... Hoe treedt zo'n onafhankelijke denkwijze aan het licht? Een veel voorkomende manier is dat men raad in twijfel trekt die door Gods zichtbare organisatie wordt verschaft" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 22)

"... Dit is een onafhankelijke denkwijze. Waarom is zo'n instelling gevaarlijk? Een dergelijke denkwijze vormt een bewijs van trots. ... Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 28)

"In de wereld bestaat er een neiging leiderschap te verwerpen. In een voordracht zei iemand erover: „Het steeds hogere niveau van onderwijs heeft de voorraad beschikbaar talent dermate doen toenemen dat volgelingen zo kritisch zijn geworden dat het bijna onmogelijk is hen te leiden." Maar in Gods organisatie heerst geen geest van onafhankelijk denken..." (De Wachttoren, 15 september 1989, blz. 23)

De beste manier om mensen enkel datgene te laten denken wat de leiders willen is te bepalen welke informatie ze krijgen. Dat houdt in, alle kritische informatie te vermijden. Tegenstanders zijn uiteraard leugenaars en in de macht van Satan :

"Ja, afvalligen publiceren lectuur waarin zij hun toevlucht nemen tot verdraaiingen, halve waarheden en regelrechte leugens. Zij posten zelfs bij congressen van Getuigen, in een poging de argelozen in de val te lokken. Het zou dan ook gevaarlijk zijn ons er uit nieuwsgierigheid toe te laten bewegen ons met zulke geschriften te voeden of naar hun schimpende gepraat te luisteren! ... En hoewel de afvalligen misschien ook bepaalde feiten presenteren, worden die gewoonlijk uit hun verband gerukt met het doel anderen van de tafel van Jehovah af te trekken. Al hun geschriften leveren eenvoudigweg kritiek en breken af! Niets erin is opbouwend." (De Wachttoren, 1 juli 1994, blz. 12)

"Sommigen zijn misschien nieuwsgierig naar beschuldigingen die de afvalligen uiten. Maar wij dienen het beginsel uit Deuteronomium 12:30, 31 ter harte te nemen. Hier waarschuwde Jehovah de Israëlieten bij monde van Mozes aangaande datgene wat zij moesten mijden wanneer zij de heidense bewoners van het Beloofde Land eenmaal hadden verdreven. ...  Ja, Jehovah God weet hoe menselijke nieuwsgierigheid werkt. Denk aan Eva, en ook aan de vrouw van Lot! (Lukas 17:32; 1 Timotheüs 2:14) Laten wij nooit aandacht schenken aan wat de afvalligen zeggen of doen. Laten wij er daarentegen druk mee bezig zijn mensen op te bouwen en ons loyaal te voeden aan de tafel van Jehovah!" (De Wachttoren, 1 juli 1994, blz. 13)

"Welnu, wat zult u doen wanneer u wordt geconfronteerd met afvallige leringen — sluwe redenaties — die erop neerkomen dat wat u als een van Jehovah’s Getuigen gelooft, niet de waarheid is? Wat zult u bijvoorbeeld doen als u een brief of lectuur ontvangt, er een blik in werpt en onmiddellijk ziet dat het geschrevene van een afvallige afkomstig is? Zult u het uit nieuwsgierigheid lezen, alleen maar om te zien wat de persoon te zeggen heeft? U redeneert misschien zelfs wel: ’Het doet me toch niets; daarvoor sta ik te sterk in de waarheid. En bovendien, als wij de waarheid bezitten, hebben wij niets te vrezen. De waarheid zal de toets doorstaan.’ Sommigen hebben, door zo te denken, hun geest met afvallige redeneringen gevoed en zijn ten prooi gevallen aan ernstige onzekerheid en twijfel." (De Wachttoren, 15 maart 1986, blz. 12)

"Als wij uit nieuwsgierigheid de lectuur zouden lezen van iemand die wij als een afvallige kennen, zou dit er dan niet op neerkomen dat wij deze vijand van de ware aanbidding regelrecht bij ons thuis uitnodigen om rustig te gaan zitten en zijn afvallige denkbeelden aan ons kenbaar te maken?" (De Wachttoren, 15 maart 1986, blz. 13)

"Gods Woord waarschuwt christenen dat „Satan zelf . . . zich [blijft] veranderen in een engel des lichts. Het is daarom niets groots indien ook zijn dienaren zich blijven veranderen in dienaren van rechtvaardigheid. Maar hun einde zal zijn overeenkomstig hun werken" (2 Korinthiërs 11:14, 15). Satan heeft zich zo succesvol als „een engel des lichts" voorgedaan, dat hij zelfs een volmaakt mens, Eva, kon verleiden (1 Timótheüs 2:14). Het zou derhalve roekeloos zijn, alsook een verspilling van waardevolle tijd, wanneer Jehovah’s Getuigen vals-religieuze lectuur die bedoeld is om te misleiden, zouden aanvaarden en zich eraan zouden blootstellen. ... Bovendien zijn sommige van de religieuze geschriften die men Jehovah’s Getuigen misschien per se wil laten lezen, geschreven door personen die afvallig zijn geworden, of bevatten ze hun gedachten. Ware christenen hebben het gebod ontvangen zulke afvalligen te mijden" (De Wachttoren, 1 augustus 1984, blz. 31)

Maar, alsof het mijden van alle kritische informatie nog niet genoeg is, zélfs alleen het lezen van de bijbel kan gevaarlijk zijn :

"Natuurlijk dient bijbellezen niet in de plaats te komen van het gebruik dat u maakt van het voortreffelijke studiemateriaal dat via „de getrouwe en beleidvolle slaaf" beschikbaar is gesteld." (De Wachttoren, 1 mei 1995, blz. 19)

"Van tijd tot tijd zijn er in de gelederen van Jehovah’s volk personen geweest die, evenals de oorspronkelijke Satan, een onafhankelijke vittende houding hebben aangenomen. ... Zij zeggen dat het voldoende is enkel de bijbel te lezen, hetzij alleen of in kleine groepjes thuis. Maar vreemd genoeg zijn zij door zulk ’bijbellezen’ helemaal teruggekeerd tot de afvallige leerstellingen die honderd jaar geleden in de schriftverklaringen van de geestelijken van de christenheid werden uiteengezet, terwijl sommigen zelfs weer de feesten van de christenheid zijn gaan vieren, zoals de Romeinse Saturnalia van 25 december! Jezus en zijn apostelen hebben tegen zulke wettelozen gewaarschuwd." De Wachttoren, 15 december 1981, blz. 25-26)

Het moge duidelijk zijn, De Wachttoren organisatie heeft maar één boodschap voor haar volgelingen :

"Als er ook maar een zweem van twijfel omtrent Jehovah, zijn Woord of zijn organisatie in uw hart heeft post gevat, wees er dan snel bij die uit te bannen voordat de twijfel uitgroeit tot iets waardoor uw geloof verwoest zou kunnen worden." (De Wachttoren 1 februari 1996, blz. 23)

"Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 28)

Samenvatting

De boodschap van het Wachttoren Genootschap aan haar volgelingen is duidelijk en ondubbelzinnig : absolute gehoorzaamheid aan de leiders, de "slaaf"-klasse, niet kritisch wezen, onafhankelijk denken vermijden, kritische informatie mijden, en alles geloven wat De Wachttoren zegt. Zelfs alleen de bijbel lezen is gevaarlijk. Vraag u zelf af : worden Jehovah's Getuigen opzettelijk informatie onthouden?

Is dit de manier waarop God met de mens om wilt gaan, of is het God juist te doen om een persoonlijke relatie met de mens? Ik geloof zelf in het laatste, is het niet zo dat de Here Jezus naar de mensen in nood toe ging om hen te helpen. Sterker nog de mensen gingen uit eigen beweging naar Jezus toe om hulp te vragen en Hij hielp hen met alle liefde. Er stond geen organisatie tussen de mens en Jezus in.

Staat er niet in de bijbel: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij". Of stond er: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan eerst via de organisatie door mij te gaan".

Wees waakzaam,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 18-07 11:12.

meld dit bericht aan een moderator

Nina Geplaatst op 03-08-2009, 22:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

interessant artikel....ik wordt er verdrietig van!

Liefs Nina

Azarja Geplaatst op 03-08-2009, 23:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 18-07-2009, 11:08 Nathaniel schreef:
Er blijven geheimen

Zelfs alleen de bijbel lezen is gevaarlijk. Vraag u zelf af : worden Jehovah's Getuigen opzettelijk informatie onthouden?

Dit is ook wat er in de Wachttoren staat:
"Behalve dat wij onze publicaties voor bijbelstudie lezen, moeten wij de bijbel ZELF lezen. De eerste uitgever van dit tijdschrift schreef aan de lezers ervan: „Vergeet nooit dat de bijbel onze maatstaf is en dat hoezeer het ook waar is dat onze hulpmiddelen ons door God geschonken zijn, het ’HULPMIDDELEN’ zijn en GEEN VERVANGING voor de bijbel.” Hoewel wij op de bijbel gebaseerde publicaties dus niet veronachtzamen, moeten wij de bijbel ZELF lezen."

Ik verzoek een ieder die oprecht wil weten hoe het werkelijk zit, verder geen aandacht te schenken aan mensen zoals Nathaniel die losse citaten uit lectuur (en de context) plaatsen. Niet om een eerlijke discussie op gang te brengen, maar louter om op te stoken en een verkeerde voorstelling van zaken te geven.

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
Azarja Geplaatst op 03-08-2009, 23:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 18-07-2009, 11:08 Nathaniel schreef:
Er blijven geheimen

Staat er niet in de bijbel: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij".  

Ja, en dat is nu juist de weg die Jehovah's Getuigen hebben gevonden.

Nina, ik word er ook verdrietig van.

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
Nathaniel Geplaatst op 11-08-2009, 22:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik verzoek een ieder die oprecht wil weten hoe het werkelijk zit, verder geen aandacht te schenken aan mensen zoals Nathaniel die losse citaten uit lectuur (en de context) plaatsen. Niet om een eerlijke discussie op gang te brengen, maar louter om op te stoken en een verkeerde voorstelling van zaken te geven.

Het was niet mijn bedoeling om te stoken. Ik wilde dit delen omdat ik in deze stukken herkenning zag met wat ik zelf heb ondervonden in de werkwijze van de organisatie. Ik wilde met deze inbreng dat JG ook van een andere kant belicht zouden worden. Ik hou nou eenmaal niet van eenzijdige berichtgeving.

Dat neemt niet weg dat JG goed onderlegt zijn in bijbelkennis en achtergrond informatie. Ik kan me alleen niet verenigen met de leer en de werkwijze van de organisatie. Hoewel ik destijds me niet heb laten leiden door vooroordeel of door wat ik anderen heb horen zeggen over JG, ben ik zelf na drie jaar objectief onderzoek tot de coclusie gekomen dat de organisatie van JG zich heeft bediend van een sektarische werkwijze. Daar werd ik verdrietig van.

"Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 28)

Zie het niet als een aanklacht, maar als een waarschuwing die je serieus moet nemen. Maar alleen door zelf objectief te gaan onderzoeken kun je een reality check doen. Maak op basis van je eigen onafhankelijke bevindingen een keuze. Dat moet dan ook gerespecteerd worden.

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8

De mensen van JG zou ik nooit afwijzen. Dat kan ik niet als christen. Bovendien waren de JG die ik heb mogen leren kennen mensen waar je van kan houden. De genade van God is veel groter dan de zonde van de mens. We zijn gekocht en betaald met de prijs van het kostbare leven van Jezus.

Genade en vrede van God,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 14-08 14:50.

antoon Geplaatst op 20-10-2009, 14:07 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nathaniel
Iben ook niet zo  verbonden met de organisatie opzich, maar ik gebruik de bijbelverklarende lectuur en natuurlijk niet op de laatste plaats de bijbel NWV.
Daar probeer ik uit te extrapoleren en vraagstukken op te lossen, zoals de ballingschap , 70 jaarweken, chronologie en ik moet zeggen dat dat in overeenstemming is met wat de organisatie leert, probeer eens een chronologisch of geschiedkundig onderwerp aan te kaarten.
of kijk even op mijn site met een beperkt aantal artikelen, maar ik werk er nog steeds aan.

http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/herodes/index.html

Dit bericht is gewijzigd op 20-10 14:07.

Mijn site na de update 
christen2010 Geplaatst op 12-08-2010, 12:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

de christen is met Christus opgewekt en zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is en bidt voor Zijn Gemeente en Zijn kinderen heiligt en leidt door Zijn Geest en hen onderwijst via het Woord en Zijn persoonlijke bemoeienis, want Hij leeft om altijd voor hen te bidden!

God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest! 
Statenvertaling Geplaatst op 24-08-2010, 14:10 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 03-08-2009, 23:18 Azarja schreef:
[...]

Ja, en dat is nu juist de weg die Jehovah's Getuigen hebben gevonden.

En God heeft de wereld zeker meer dan duizend jaar in de steek gelaten?  

Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. 
Vincent Geplaatst op 25-08-2010, 12:58 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-08-2010, 12:25 christen2010 schreef:
de christen is met Christus opgewekt en zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is en bidt voor Zijn Gemeente en Zijn kinderen heiligt en leidt door Zijn Geest en hen onderwijst via het Woord en Zijn persoonlijke bemoeienis, want Hij leeft om altijd voor hen te bidden!

Jezus heeft ons niet alleen onderwezen hoe te bidden. Hij heeft ook vooral laten zien hoe te leven. Je kunt niets bereiken door alleen maar te bidden. Je zult ook echt iets moeten doen met die wijsheid, anders had het onderwijs geen zin.

christen2010 Geplaatst op 25-08-2010, 14:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 25-08-2010, 12:58 Vincent schreef:
[...]
Jezus heeft ons niet alleen onderwezen hoe te bidden. Hij heeft ook vooral laten zien hoe te leven. Je kunt niets bereiken door alleen maar te bidden. Je zult ook echt iets moeten doen met die wijsheid, anders had het onderwijs geen zin.

En wat zou de christen of christin dan MOETEN doen?

God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest! 
Vincent Geplaatst op 26-08-2010, 12:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 25-08-2010, 14:00 christen2010 schreef:
[...]

En wat zou de christen of christin dan MOETEN doen?

Leven.

En, had 'doen' in plaats van 'moeten' geaccentueerd en je had het geweten.

pionier Geplaatst op 11-10-2011, 14:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Helaas krijgen we dit wel vaker te horen, dat we volgers van een organisatie zouden zijn en niet van God en Christus.

Maar heeft God niet altijd een organisatie op aarde gehad?
Kijk eens wat er gebeurde in in Handelingen 15.
In vers 1 lezen we dat er door enkelen werd vastgehouden aan de besnijdenis.
Er komt daar onenigheid over. Om een juist inzicht te krijgen worden daarom Paulus en Barnabas naar de broeders in Jeruzalem gestuurd (vers 2).
In vers 4 lezen we dat er toen al een gemeente in Jeruzalem was, er was dus al een vorm van organisatie. Wie waren daar dan? De apostelen en de oudsten lezen we in hetzelfde vers 4.
Als ook daar onenigheid is over de besnijdeniskwestie neemt Petrus het woord in vers 7.
Daarna neemt Jakobus het woord (vers 13) en komt dan in vers 20 met het antwoord dat de besnijdenis niet meer hoeft.
Daarna wordt er een brief meegegeven waarin dit staat (vers 28 en 29)

Dit is toch uiteindelijk wat er nog steeds gebeurt?
Wat is hier dan zo vreemd aan?

Een ander voorbeeld, misschien nooit zo over nagedacht.

Mozes werd Gods woordvoerder.
Niemand was er bij toen dit gebeurde,Mozes was helemaal alleen (Exodus 3).

Nadat er 9 plagen over Egypte waren geweest komt God met de aankondiging van de laatste plaag, de dood van de eerstgeborene. Deze plaag was een gevaar voor zowel Egyptenaar als Israëliet.
Maar God gaf ook een uitweg. Daarvoor moesten ze nauwkeurig de aanwijzingen opvolgen die Mozes gaf.

Wie gaf die aanwijzingen aan het volk? God zelf?
Nee, Mozes. Alleen Mozes en Aaron hadden deze raad ontvangen (Ex. 12:1-28).

Maar heb je wel eens in dat verslag gelezen wat ze allemaal moesten doen om het leven te sparen van hun eerstgeborene? Dat viel niet mee hoor. Het druiste in tegen alle gewoonten en manieren van die tijd.
Staand eten -  ongewoon (ze lagen altijd aan)
Omgord, schoenen aan tijdens het eten - ronduit onbeschoft

Maar ze waren slaven en zullen het niet breed hebben gehad. Maar ze moesten wel per familie een lam of geitebokje aanschaffen en daarnaast ook nog eens op een vieze manier klaarmaken. En heb je wel eens brood gegeten van alleen water en meel? Ook niet echt een feestmaal he?

En wie had ook weer gezegd dat ze dit zo moesten doen?
Precies, een man die helemaal nooit slaaf was geweest en die net aan was komen lopen uit een ander land, nooit honger gehad en nota bene opgevoed was in het huis van hun onderdrukker.

Vergelijk dat nu eens met de eerste post uit dit topic?
Komen je zaken vergelijkbaar voor?
En denk eens aan de ongehoorzaamheid van Eva.
Was er toen ook niet iemand die haar ervan overtuigde dat ze het wel zelf allemaal kon beslissen? Ongehoorzaam aan haar man (haar hoofd) en aan God?

De organisatie is niet om haar klakkeloos te volgen maar te volgen wanneer je het zelf hebt onderzocht.
Is ze feilloos? Nee, maar was Mozes dat wel? Of Paulus, Petrus, Johannes?
Maar als ze daadwerkelijk het instrument is van God op aarde, zoals Mozes dat was en Paulus (die al die brieven schreef aan de diverse gemeenten) dan kunnen we wel ons vertrouwen in God bewijzen door haar te volgen.

Vincent Geplaatst op 11-10-2011, 17:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Geen enkele organisatie is feilloos. Christus wel. Volg Christus en ga binnen in het koninkrijk.