gebruiker
Verstuur privé bericht
|
God zal zijn met de kinderen van Abraham, zowel met Ismaël als met Izaäk.
Paulus zegt: "Kijk eens naar Abraham: Hij geloofde God en daarom was het goed tussen God en hem. De echte kinderen van Abraham zijn dus de mensen die, net als hij, op God vertrouwen. In de Boeken is voorzegd dat niet-Joodse volken op God zouden vertrouwen, waardoor het tussen God en hen in orde zou komen." (Galaten 3: 6-8)
Paulus maakt een fout, hij zegt namelijk: "Wel, God deed Abraham en zijn kind een belofte. Er staat niet in de Boeken dat die belofte aan Abrahams 'kinderen' werd gedaan. want dan zou het voor alle Joden gelden. Nee, er staat 'Kind' en daarmee wordt Christus bedoeld. (Galaten 3: 16)
Dit is wel een heel verregaande interpretatie. Deze gaat uit van een fout. God zei namelijk in Genesis: "Maar God zei tegen hem: "U hoeft u geen zorgen te maken over die twee. Doe wat Sara heeft gezegd, want Isaäk is degene met wie Ik mijn verbond heb gesloten. Het nageslacht van Hagars zoon zal Ik ook tot een groot volk maken, omdat hij ook een zoon van u is." (Genesis 21: 12-13)
Het verbond met Abraham houdt het volgende in: "Ik sluit een verbond met u en zal u ontelbare nakomelingen geven. U zult niet de vader van één, maar van vele volken worden." (...) "Dit verbond zal overgaan op elke nieuwe generatie, voor altijd. Ook voor uw kinderen en hun kinderen zal Ik een God zijn. Het land Kanaän zal voor altijd voor u en uw nakomelingen zijn. Uw gedeelte van het verbond bestaat uit het naleven van de regels. Dit is uw verplichting aan Mij: iedere mannelijke nakomeling moet worden besneden. (...) Diezelfde dag nog liet Abraham Ismaël en ieder ander mannelijk lid van zijn huishouden -daar geboren of ergens gekocht- besnijden, zoals God hem had opgedragen." (Genesis 17: 2-23)
Zoals je ziet wordt ook Ismaël (en later Isaäk) besneden. Hij maakt volgens Abraham dus ook deel uit van het verbond. Abraham wordt vader van vele volkeren. Ook de volken uit Ismaël.
Kinderen gaat hier hooguit over Isaäk en Ismaël. Er is nog geen sprake van een kind dat Christus voorstelt.
In Galaten 4: 28-31 zegt Paulus iets vreemds. "Broeders, wij zijn net als Isaäk de kinderen die God aan Abraham heeft beloofd. Zoals de zoon (Izaak) van de vrije vrouw (Sara) vervolgd door de zoon (Ismaël) van de slavin (Hagar), worden nu de mensen die uit de Heilige Geest geboren zijn, vervolgd door hen die onder de slavernij van de wet leven. Maar in de Boeken staat dat Abraham de slavin en haar zoon moest wegsturen, want de zoon van de slavin mocht de erfenis niet delen met de zoon van de vrije vrouw. Nu, broeders, wij zijn geen kinderen van de slavin, die zich aan de wet moeten houden. Nee, wij zijn kinderen van de vrije vrouw."
Juist sloot God een verbond met Abraham, wat voor Abraham een houden aan regels inhield (Genesis 17). Het verbond heeft God met Isaäk gesloten (Genesis 21). De slaven van de regels zijn dus, merkwaardig genoeg, de zonen van de vrije vrouw.
Paulus heeft dit dus schijnbaar verkeerd geïnterpreteerd, om het Oude verbond te verwerpen. "Als u zich voortdurend door de Heilige Geest laat leiden, valt u niet meer onder de wet." (Galaten 5: 18)
Jezus was echter helemaal niet gekomen om het Oude verbond te verwerpen. Hij kwam het, zoals een goede Rabbi betaamd, om het opnieuw uit te leggen. "Denk niet dat Ik ben gekomen om de wetten van Mozes en de woorden van de profeten opzij te schuiven. Ik ben juist gekomen om er de volle betekenis aan te geven." (Mattheüs 5: 17)
en "Iedere leraar van de Joodse godsdienst die ene discipel van Mij wordt, heeft een dubbele schat: De oude schat van Mozes en de nieuwe schat van Mij." (Mattheus 13: 52)
God zegt niet: "Dit verbond geldt tot Jezus komt." Hij zegt: "Dit verbond geldt voor altijd."
Waarom dit verbond met Abram? "Toen Abram 99 jaar oud was, kwam de 'Here', bij hem en zei: "Ik ben de God de Almachtige; gehoorzaam Mij en leef als een oprecht man." (Genesis 17: 1)
God kwam tot een verbond met Abram omdat hij een gehoorzaam en oprecht man was. Hoe moest Abraham God gehoorzamen? Door regels na te leven. Vanaf toen ontstonden talrijke tradities. Tot aan Mozes, die de Wet opstelde.
Jezus vond deze wet belangrijker dan al die in de jaren gevormde tradities. (zie Mattheüs 15) Jezus zei: "U wordt niet slecht door wat u eet en drinkt. U wordt slecht door wat u denkt en zegt.
Om weer terug te komen op Paulus: "Als u zich voortdurend door de Heilige Geest laat leiden, valt u niet meer onder de wet"
Dit klopt niet. Jezus laat zien dat je nog steeds onder de wet valt.
"Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid; afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme, jaloezie, dronkenschap, onmatigheid en meer van dergelijke dingen."
Dit alles vloeit al voort uit de wet van Mozes.
"Ik heb u al eens gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen. Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing."
Dit vloeit voort uit het belangrijkste gebod van Jezus.
"Er is geen wet die zulke dingen veroordeelt. Wie bij Jezus Christus hoort, heeft met zijn oude natuur en begeerten afgerekend; die zijn aan het kruis geslagen. Als de Geest ons nieuw leven heeft gegeven, moeten wij ons in alle opzichten door de Geest laten leiden." (Galaten 5: 18-25)
Paulus voert een pleidooi tegen de besnijdenis. En hij heeft gelijk als hij zegt dat het niet uitmaakt of je wel of niet besneden bent. Het gaat erom of je je laat leiden door de Heilige Geest. Net zoals Abraham zich liet leiden door God en een oprecht man was.
Maar verwerp het oude verbond niet. Want je verwerpt daarmee Abraham en Mozes. Omarm het oude verbond en je zult deel uit maken van het nieuwe verbond, als je Jezus' boodschap begrijpt. Want God is niet alleen met zijn 'kind', maar met al zijn kinderen uit alle volkeren.
Dit bericht is gewijzigd op 19-02 15:47.
|