Heavenlymother Geplaatst op 21-03-2010, 10:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ten eerste is de shabbats dag op een zaterdag en niet op een zondag zoals mensen die zelf hebben gemaakt.
Zondag is de eerste dag van de week en hij rustte op dag 7 dat is dus zaterdag.

de helft van wat je zegt begrijp ik niet maar er zitten een paar goede dingen bij

meld dit bericht aan een moderator

ken Geplaatst op 22-03-2010, 10:07 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 21-03-2010, 09:54 Heavenlymother schreef:
Dat is echt de grootste onzin ooit.
Dat zeggen mensen om lekker niks te hoeven doen maar ook al heeft jezus zich opgeofferd voor ons we moeten nog steeds zijn wetten volgen laten we dat even duidelijk houden..en dat staat letterlijk in de bijbel.
Het is Gods wil dat iedere gelovige nauwkeurige kennis bezit. Zich ontdoet van alle vormen van afgodeij en alle sporen daarvan.

Het gevolg daarvan is  dan dat zij Jezus opdracht gaan uitvoeren.

Mattheüs 28:
19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,
20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

ken Geplaatst op 22-03-2010, 10:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 21-03-2010, 10:01 Heavenlymother schreef:
Ten eerste is de shabbats dag op een zaterdag en niet op een zondag zoals mensen die zelf hebben gemaakt.
Zondag is de eerste dag van de week en hij rustte op dag 7 dat is dus zaterdag.

de helft van wat je zegt begrijp ik niet maar er zitten een paar goede dingen bij
Klopt. Dat heeeft Constantijn gedaan.

Vraag maar wat je niet begrijpt, dan probeer ik het  aan de hand van de Bijbel het duidelijk te maken.

Albert Geplaatst op 14-06-2010, 18:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

In de Bijbel; Góds Woord staat geschréven: "Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden" & "Die Mijn geboden heeft en dezelve bewaart, die is het die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren".
Johannes 14 : 15 & : 21

(geboden 'bewaren'... in een trommeltje om er nooit meer naar om te zien...???
Of:  deze geboden éérstg veranderen en daarná wel houden...???
Kom nou... Wel even aan Matt. 22:37 denken, hoor (het zgn. éérste Gebod van de zondagsvierder: "Gij zult liefhebben de Heere uw God met...geheel uw verstand"...)

Het Woord Gods is levend & krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel en des geestes... 
ken Geplaatst op 15-06-2010, 09:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 14-06-2010, 18:30 Albert schreef:
In de Bijbel; Góds Woord staat geschréven: "Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden" & "Die Mijn geboden heeft en dezelve bewaart, die is het die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren".
Johannes 14 : 15 & : 21

(geboden 'bewaren'... in een trommeltje om er nooit meer naar om te zien...???
Of:  deze geboden éérstg veranderen en daarná wel houden...???
Kom nou... Wel even aan Matt. 22:37 denken, hoor (het zgn. éérste Gebod van de zondagsvierder: "Gij zult liefhebben de Heere uw God met...geheel uw verstand"...)
Het is een feit, dat door de door Paulus voorzegde afval on-Bijbelse leringen het geloof zijn binnengeslopen. Zo zijn b.v. Kerstmis en de zondagsviering niet in de Bijbel te vinden. Deze zijn door Constantijn ingesteld.

Heavenlymother Geplaatst op 16-06-2010, 08:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Klopt.

En deze vers zegt genoeg.
Matteus 24:20 gaat over het einde van de wereld.

20 Bid dat jullie niet in de winter zullen moeten vluchten en ook niet op sabbat.

Jezus zei Bid dat jullie niet in de winter of op de SABBAT moeten vluchten. Dat betekend dus dat je de Sabbat moet houden tot het einde. Er staat ook nergens in de bijbel je hoeft niet meer de sabbat te houden. Dus als je houdt van God hou dan alsjeblieft de sabbat. Want zo als hier al is gezegd alleen hij die de wil van mijn vader doet zal het koninkrijk binnen gaan. en Sabbat is duidelijk de wil van God. Het staat zelfs in de 10 geboden. Wat voor bewijs willen we nog meer?

ken Geplaatst op 16-06-2010, 11:54 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-06-2010, 08:51 Heavenlymother schreef:
Klopt.

En deze vers zegt genoeg.
Matteus 24:20 gaat over het einde van de wereld.

20 Bid dat jullie niet in de winter zullen moeten vluchten en ook niet op sabbat.

Jezus zei Bid dat jullie niet in de winter of op de SABBAT moeten vluchten. Dat betekend dus dat je de Sabbat moet houden tot het einde. Er staat ook nergens in de bijbel je hoeft niet meer de sabbat te houden. Dus als je houdt van God hou dan alsjeblieft de sabbat. Want zo als hier al is gezegd alleen hij die de wil van mijn vader doet zal het koninkrijk binnen gaan. en Sabbat is duidelijk de wil van God. Het staat zelfs in de 10 geboden. Wat voor bewijs willen we nog meer?
Mt 24 is een profetie met 2 vervullingen. Een kleine vervulling  in Jezus tijd, een grote in onze tijd.
Vers 20 heeft betrekking op de kleine vervulling betreffende de vernietiging van Jeruzalem en de tempel.

15 Wanneer GIJ daarom het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt, waarover door bemiddeling van de profeet Daniël (Daniël 9:26, 27)  gesproken is, in een heilige plaats ziet staan (de lezer gebruike onderscheidingsvermogen),
16 laten dan zij die in Judea zijn, naar de bergen vluchten.
17 Laat de man die zich op het dak bevindt, niet naar beneden komen om de goederen uit zijn huis te halen;
18 en laat de man die op het veld is, niet naar huis terugkeren om zijn bovenkleed op te halen.
19 Wee de zwangere vrouwen en hen die een klein kind zogen in die dagen!
20 Blijft bidden dat UW vlucht niet in de wintertijd geschiedt, noch op de sabbatdag;

Het walgelijke ding heeft betrekking op de Romeinse legers die de heilige plaats (de stad Jeruzalem met daarin de tempel) omsingelen. Dit was het waarschuwende teken. Hoe konden zijn nu vluchtten?
Flavius Josephus beschrijft in zijn verslag wat er gebeurd is.

De Romeinse generaal Cestius Gallus belegerde in het jaar 66 Jeruzalem en ging de stad binnen. Maar toen trok generaal Gallus zich plotseling, zonder daartoe enige deugdelijke reden te hebben, van de stad terug en blies de aftocht.

Jezus volgelingen, die de profetie kenden, verlieten overhaast de stad en lieten alles achter. Gingen zij later terug, toen het leger vertrok? Nee! Zij lieten zich niet misleiden. Zij wisten dat Jeruzalems „verwoesting nabijgekomen” was (Lukas 21:20).

In  het jaar 70  keerden de Romeinse legioenen onder generaal Titus terug. Zij sloegen hun kampen rond Jeruzalem op, belegerden de stad en verwoestten haar. Er kwamen daarbij 1.100.000 Joden om, de joodse Christenen waren gevlucht en overleefden.

Maar er is een tweede vervulling, een grotere die op onze tijd van toepassing is.
Dit is o.m. te zien aan vers 14:  En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.

Christen zijn vrijgesteld van de Sabbat. Het is een Joods gebod.

Het in de Mozaïsche wet voorgeschreven sabbatstelsel omvatte een wekelijkse sabbatdag, een aantal over het gehele jaar verspreide en elk jaar terugkerende extra, specifieke dagen, het zevende jaar en het vijftigste jaar. De wekelijkse sabbat van de joden, de zevende dag van hun kalenderweek, loopt van zonsondergang op vrijdag tot zonsondergang op zaterdag.

Dit bericht is gewijzigd op 16-06 11:55.

Albert Geplaatst op 10-11-2010, 02:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

"Christen zijn vrijgesteld van de Sabbat. Het is een Joods gebod." schrijft Ken bijna onderaan in zijn betoog...

Tja...lézen is niet altijd altijd even eenvoudig... Het allereerste FEIT beschrijft dit al... Enne, nogwat: De shabbat werd ook al vóór de wetgeving gehouden blijkens Ex. 16:22-30. De Tien Geboden volgden daarná pas... Niet voor niets staat er dan ook in dit vierde Gebod de shabbat te gedenken (en dus doen...!)

Het Woord Gods is levend & krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel en des geestes... 
ken Geplaatst op 10-11-2010, 09:58 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 10-11-2010, 02:13 Albert schreef:
"Christen zijn vrijgesteld van de Sabbat. Het is een Joods gebod." schrijft Ken bijna onderaan in zijn betoog...

Tja...lézen is niet altijd altijd even eenvoudig... Het allereerste FEIT beschrijft dit al... Enne, nogwat: De shabbat werd ook al vóór de wetgeving gehouden blijkens Ex. 16:22-30. De Tien Geboden volgden daarná pas... Niet voor niets staat er dan ook in dit vierde Gebod de shabbat te gedenken (en dus doen...!)
Begrijpend lezen is kennelijk nog moeilijker, dus zal ik mijn contributie verduidelijken.

De huidige kerkelijke “zondagsrust” heeft helemaal niets met de Bijbel te maken. Het is, zoals de meeste kerkelijke gebruiken, door de zonaanbidder Constantijn de grote ingesteld.

De Sabbatviering werd in 1513 v.C. ingesteld in de tweede maand van de uittocht. JHWH beloofde op de zesde dag een dubbele hoeveelheid manna te geven. Daarna werd dit ingesteld door de oversten. (Ex 16:22, 23.) Doordat sommigen zich niet aan de Sabbat hielden, stelde JHWH dit als een verplichting voor de Joden in. (Exodus 16:28-30)

Later werden de 10 geboden als onderdeel van de wet gegeven aan de Joden. De sabbat werd daar een onderdeel van. Christen werden vrijgesteld aan het verplichte juk der  joodse wet.

De Jood Jezus onderhield de goddelijke geboden, maar overtrad de farizese. (Mt 12:12)

Christus is  het einde der wet.(Ro 10:4) (Ro 7:6.) Na Jezus dood werd de Sabbat door geen enkele volgeling van Jezus gevierd.

Albert Geplaatst op 10-11-2010, 13:52 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

@ Ken,

Christus is  het einde der wet.(Ro 10:4) (Ro 7:6.) Na Jezus dood werd de Sabbat door geen enkele volgeling van Jezus gevierd."

Dit staat er niet. In de St.V. staat in Rom.10:4: "Want het einde der wet is Christus,..."
In Rom.7:6 dat wij zijn vrijgemaakt van de wet overmits wij dien gestorven zijn...

Op welke wijze zijn wij "de wet gestorven"...???
Waardóór (!) is Christus het einde der wet...???

Wij zijn de wet gestorven indien wij de wet DOEN. De "tuchtmeester" is er dan niet meer (Gal.3:24-25), het juk is afgenomen; de wet blijft echter wel... ( Matt.5:17-19 / Rom.3:31)

"Christen werden vrijgesteld aan het verplichte juk der  joodse wet." schrijf jij...
Dat klopt, immers worden wij niet meer gedwóngen de wet te doen maar schreeuwt ons hele hart (als het goed is) om Zijn geboden - die niet zwaar zijn -  te DOEN, zoals ook Psalm 119 het stelt. Áls wij Jezus liefhebben DOEN wij Zijn geboden...

Christus is het einde der wet omdat Hij het mogelijk maakt om de wet te DOEN d.m.v. de uitstorting der Heilige Geest Die in ons woont... De wet is noch afgeschaft, noch gewijzigd...

De shabbat: Zie feit 1 en de talloze bijbelteksten die aangeven dat de eerste christenen de shabbat vierden...

Dit bericht is gewijzigd op 10-11 14:00.

ken Geplaatst op 11-11-2010, 09:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 10-11-2010, 13:52 Albert schreef:
@ Ken,

Christus is  het einde der wet.(Ro 10:4) (Ro 7:6.) Na Jezus dood werd de Sabbat door geen enkele volgeling van Jezus gevierd."

Dit staat er niet. In de St.V. staat in Rom.10:4: "Want het einde der wet is Christus,..."
In Rom.7:6 dat wij zijn vrijgemaakt van de wet overmits wij dien gestorven zijn...
Je gebruikt een Bijbelvertaling . De SV is gebaseerd op de KJV (Engelse vertaling), die weer op de Textus receptus  uit 1600 (latijnse vertaling) is gebaseerd.

Romeinen 10:
4 Want Christus is het einde van de Wet, zodat een ieder die geloof oefent, rechtvaardigheid verkrijgt. NWV
4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. NBV
Op welke wijze zijn wij "de wet gestorven"...???
Waardóór (!) is Christus het einde der wet...???

Wij zijn de wet gestorven indien wij de wet DOEN. De "tuchtmeester" is er dan niet meer (Gal.3:24-25), het juk is afgenomen; de wet blijft echter wel... ( Matt.5:17-19 / Rom.3:31)
Christus is gekomen om de JOODSE wet te vervullen!

Toch waren er Joden die bekeerlingen aan de bepalingen van de wet wilden onderwerpen.

Paulus legde dat aan de raad in Jeruzalem voor en deze besloot unaniem dat de wetsbepalingen niet voor  Jezus volgelingen goldt. Hand 15.
"Christen werden vrijgesteld aan het verplichte juk der  joodse wet." schrijf jij.....
Dat leert de Bijbel bedoel je.
Dat klopt, immers worden wij niet meer gedwóngen de wet te doen maar schreeuwt ons hele hart (als het goed is) om Zijn geboden - die niet zwaar zijn -  te DOEN, zoals ook Psalm 119 het stelt. Áls wij Jezus liefhebben DOEN wij Zijn geboden. De wet is noch afgeschaft, noch gewijzigd...

Het  juk van Jezus is licht, omdat deze op slechts 2 geboden is gebaseerd. (Mattheüs 22:36-40)
Christus is het einde der wet omdat Hij het mogelijk maakt om de wet te DOEN d.m.v. de uitstorting der Heilige Geest Die in ons woont..
De eerste Christenen werden gezalfd met de HG.
Het was Gods bedoeling dat uitsluitend Joden  met de HG gezalfd werden.
Omdat zij echter massaal verstek lieten gaan, opende Petrus dit voorrecht voor bekeerde heidenen.

Wat was het doel van deze zalving? Zij werden daardoor aangesteld als koningen en priesters om met  de Christus een hemelse regering te vormen over de aarde. Openbaring 20:6. Zij, de kleine kudde, vormen met Jezus het nieuwe Jeruzalem (symbool voor regering) dat uit de hemel neerdaalt. Zij regeren dan over de aardse grote schare, die Gods ingrijpen hebben overleefd.
De shabbat: Zie feit 1 en de talloze bijbelteksten die aangeven dat de eerste christenen de shabbat vierden...
Ik heb geen enkel tekst kunnen vinden dat er NA Jezus dood door zijn volgelingen de sabbat werd onderhouden.

Paulus benadrukt in Galaten  sterk dat  Christenen zijn losgekocht van de vloek der wet.  Anders is Jezus offer nutteloos. 1 Kor. 1:17.

Albert Geplaatst op 11-11-2010, 16:26 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

@ Ken,

Jij schrijft dat de SV op de Engelse KJ is gebasseerd maar in mijn Dortse St.V. staat op één der schutbladen dat deze "uit de oorspronkelijke talen in onze Nederlandse taal getrouwelijk overgezet" is...

Jij schrijft: "Christus is gekomen om de JOODSE wet te vervullen! " De Tien Woorden vallen niet onder de JOODSE wet daar er toentertijd nog geen JODEN waren... Hooguit zou je deze Tien Woorden onder een Israëlische wetgeving kunnen plaatsen.  (Zie FEIT 1) Wat betékend Jood en Israël eigenlijk...???
Als jij emigreert naar een ander land, gelden dan de Nederlandse wetten of de in het land geldende wetten voor jou...??? (Rom11:17)

Jij schrijft: " De eerste Christenen werden gezalfd met de HG. Het was Gods bedoeling dat uitsluitend Joden  met de HG gezalfd werden. Omdat zij echter massaal verstek lieten gaan, opende Petrus dit voorrecht voor bekeerde heidenen. "
Joël 2:28

Jij schrijft: "Paulus benadrukt in Galaten  sterk dat  Christenen zijn losgekocht van de vloek der wet.  Anders is Jezus offer nutteloos. 1 Kor. 1:17."
Idd; vrijgekocht van de VLOEK der wet; niet van de wet zélf... Rom.3:31

Jij schrijft: "Ik heb geen enkel tekst kunnen vinden dat er NA Jezus dood door zijn volgelingen de sabbat werd onderhouden. "
Nu kan ik dus flauw-zijnde gemakkelijk inkoppen... Hand.13:42-44 / 16:13 / 17:2

"Ex 16:30 Alzo rustte het volk op den zevenden dag."

Verder, Ken, zal ik niet meer op jouw stellingen reageren daar jij FEITEN negeert en woorden omdraait. Gods zegen met Hebr.13:20-21 toegewenst

-Albert-

Dit bericht is gewijzigd op 11-11 16:27.

ken Geplaatst op 11-11-2010, 19:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 11-11-2010, 16:26 Albert schreef:
@ Ken,

Jij schrijft dat de SV op de Engelse KJ is gebasseerd maar in mijn Dortse St.V. staat op één der schutbladen dat deze "uit de oorspronkelijke talen in onze Nederlandse taal getrouwelijk overgezet" is...
Men gaat  uit van een bestaande vertaling en gaat dan vergelijken met wat er oorspronkelijk staat. Dat is niet ongebruikelijk. Men mag best gebruik maken van de expertise van anderen. Punt is, dat het op inzichten uit 1600 gebaserd is. Anderen hebben door archeologische vondsten bijgeleerd.
Jij schrijft: "Christus is gekomen om de JOODSE wet te vervullen! " De Tien Woorden vallen niet onder de JOODSE wet daar er toentertijd nog geen JODEN waren... Hooguit zou je deze Tien Woorden onder een Israëlische wetgeving kunnen plaatsen.  (Zie FEIT 1) Wat betékend Jood en Israël eigenlijk...???
Jezus is uitsluitend gekomen voor Gods verbondsvolk. JHWH heeft de wet uitsluitend aan het joodse volk gegeven. Jezus predikte daarom uitsluitend tot Joden, op twee uitzonderingen na.

Joden zijn afstammelingen van een Hebreeuws sprekende Semitische tak. Nazaten van Sem, dus.

Een bijzondere Hebreeër (in het Italiaans is het woord voor jood ebreo) was Abram. Later (1943 v.C.)werd hij Abraham genoemd. Hij is de feitelijke  stamvader van de Israëlieten. Zijn kleinzoon Jakob werd later Israël genoemd.
Als jij emigreert naar een ander land, gelden dan de Nederlandse wetten of de in het land geldende wetten voor jou...??? (Rom11:17)
Ik heb het over Gods volk, waarvoor Bijbelse wetten golden.

Omdat zij JHWH  en zijn zoon verwierpen, heeft hij een Geestelijk Israël  gesticht, een volk voor zijn naam.

De gezalfden met Pinksteren waren uitsluitend Joden. Omdat de meerderheid van het Joodse volk weigerde toe te treden heeft hij die  takken weggebroken en andere takken, bekeerde heidenen , geënt. Daardoor deze tekst in vervulling is gegaan. — Micha 4:2-4.
Jij schrijft: " De eerste Christenen werden gezalfd met de HG. Het was Gods bedoeling dat uitsluitend Joden  met de HG gezalfd werden. Omdat zij echter massaal verstek lieten gaan, opende Petrus dit voorrecht voor bekeerde heidenen. "Joël 2:28
Ik citeer gewoon de Bijbelse leer. Bedankt voor de aanvullende tekst, die kan je aan Micha toevoegen.
Jij schrijft: "Paulus benadrukt in Galaten  sterk dat  Christenen zijn losgekocht van de vloek der wet.  Anders is Jezus offer nutteloos. 1 Kor. 1:17." Idd; vrijgekocht van de VLOEK der wet; niet van de wet zélf... Rom.3:31
De wet was een vloek! Hij was tegen de mens. Geen enkel mens kon de wet houden, daarom was er een volmaakt mens nodig, Jezus.

Romeinen 8:4 opdat het rechtvaardige vereiste van de Wet vervuld zou worden in ons, die niet in overeenstemming met het vlees wandelen, maar in overeenstemming met de geest.
Romeinen 13:10 De liefde berokkent de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling van de wet.
Jij schrijft: "Ik heb geen enkel tekst kunnen vinden dat er NA Jezus dood door zijn volgelingen de sabbat werd onderhouden. "
Nu kan ik dus flauw-zijnde gemakkelijk inkoppen... Hand.13:42-44 / 16:13 / 17:2
Deze teksten worden mij wel vaker voor de voeten geworpen. Er staat niet dat zij de sabbat vierden, immers zij waren door Jezus offer vrijgekocht. Nee, zij bezochten mede joden om in de synagoge het goede nieuws te verkondigen.

Vers 42 laat zien dat Joden Paulus verzochten om te komen spreken. Gevolg was dat na de vergadering (43) velen Paulus en Barnabas volgden. Het gevolg daarvan was (44) dat bijna de gehele stad  bijeenkwam om het goede nieuws te horen.

Hoofdstuk 16:13 gingen zij op sabbat een gebedsplaats opzoeken, daar waren dus vele Joden bijeen. Zij hielden geen sabbat, maar brachten daar het goede nieuws.

Hij had de gewoonte (17:2) om mensen op te zoeken, die daar altijd bijeenkwamen. Een bijzondere effectieve manier van prediken, dus.
"Ex 16:30 Alzo rustte het volk op den zevenden dag."
De zevende dag, sabbat, loopt van vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang.
Even de context er bij om te zien waarover het ging en tot wie:

28 Dientengevolge zei JHWH tot Mozes: „Hoe lang nog moet gijlieden weigeren mijn geboden en mijn wetten te onderhouden?
29 Let wel, dat JHWH U de sabbat heeft gegeven. Daarom geeft hij U op de zesde dag brood voor twee dagen. Iedereen blijve op zijn eigen plaats. Laat niemand op de zevende dag zijn verblijfplaats verlaten.”
30 Toen hield het volk op de zevende dag de sabbat.

JHWH geeft aan Mozes de opdracht dat het halsstarrige volk  de Sabbat moest houden.
Verder, Ken, zal ik niet meer op jouw stellingen reageren daar jij FEITEN negeert en woorden omdraait. Gods zegen met Hebr.13:20-21 toegewenst
Ik laat het verdraaien van feiten maar al te graag aan jou over. Tenslotte hoef IK geen heidense zaken die in  kerkleer aantoonbaar aanwezig zijn  te verdedigen.

Statenvertaling Geplaatst op 11-11-2010, 21:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Waarom twisten jullie over zoiets?! Lees liever de Bijbel:
Rom 14:
5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God. 7 Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8 want als wij leven, het is voor de Here, en als wij sterven, het is voor de Here. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren. 9 Want hiertoe is Christus gestorven en levend geworden, opdat Hij èn over doden èn over levenden heerschappij voeren zou. 10 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods.

Ik ben dus ook niet van plan om verder nog iets over dit onderwerp te zeggen.

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.  
christen2010 Geplaatst op 11-11-2010, 22:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

9 En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen?
10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.
11 Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.

Galaten 4

ken Geplaatst op 15-11-2010, 12:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 11-11-2010, 21:43 Statenvertaling schreef:
Waarom twisten jullie over zoiets?! Lees liever de Bijbel:
Rom 14:
5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God. 7 Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8 want als wij leven, het is voor de Here, en als wij sterven, het is voor de Here. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren. 9 Want hiertoe is Christus gestorven en levend geworden, opdat Hij èn over doden èn over levenden heerschappij voeren zou. 10 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods.

Ik ben dus ook niet van plan om verder nog iets over dit onderwerp te zeggen.
Ik twist niet, ik probeer alleen de Bijbelse zienswijze te laten zien.

Jouw vertaling vervangt Gods naam  door een titel, wat niet is toegestaan.

Je mag inderdaad best een dag kiezen voor de viering of herdenking van iets, zolang er geen link is met on-bijbelse aanbidding.

1 Johannes 5:21 Kindertjes, hoedt U voor de afgoden.
Johannes spreekt hier tegen  (volwassen) medegelovigen.

1kor 10:14 Daarom, mijn geliefden, ontvliedt de afgoderij.

Ook Paulus heeft het hier tegen medegelovigen.

1 Kor. 6:9-10.

In de Korinthe brief reageert Paulus over berichten uit Korinthië waar op vele gebieden de gelovigen ontaard werden.

Zo waren er onderlinge twisten, men neigde naar menselijke wijsheid van  de  Griekse heidense filosofie. Men redeneerde dat  men door Gods "genade" vrij gesproken werd van zonde, dus wanneer men meer zondigde, God meer "genade" kon schenken.

Dit bericht is gewijzigd op 15-11 12:07.

ken Geplaatst op 15-11-2010, 12:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 11-11-2010, 22:08 christen2010 schreef:
9 En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen?
10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.
11 Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.

Galaten 4
3 Zo bleven ook wij, toen wij kleine kinderen waren, als slaven onderworpen aan de elementaire dingen die tot de wereld behoren.

Dit bericht is gewijzigd op 18-11 10:50.

Statenvertaling Geplaatst op 15-11-2010, 20:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 15-11-2010, 12:06 ken schreef:
[...] Ik twist niet, ik probeer alleen de Bijbelse zienswijze te laten zien.

Dat doe je wel.

Jouw vertaling vervangt Gods naam  door een titel, wat niet is toegestaan.

Dat is hier niet relevant.

Je mag inderdaad best een dag kiezen voor de viering of herdenking van iets, zolang er geen link is met on-bijbelse aanbidding.

Als ik met kerst Christus' geboorte herdenk is dat dus geen probleem en is het niet mijn zaak als andere mensen op dat moment Santa Claus' kerstboompjesfeest vieren. Net als bij pasen, als ik dan Christus' lijden en sterven herdenk is het ook niet mijn probleem als anderen een paaseitjesfeest vieren.

Zo waren er onderlinge twisten, men neigde naar menselijke wijsheid van  de  Griekse heidense filosofie. Men redeneerde dat  men door Gods "genade" vrij gesproken werd van zonde, dus wanneer men meer zondigde, God meer "genade" kon schenken.

Is dat hier relevant?
Meer over menselijke wijsheid kun je lezen in kolossenzen 2, daar is wel wat over verderfelijke onzin zoals yoga en zen in te herkennen.

Dat was dan het allerlaatste over feesten en dergelijke.

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.  
ken Geplaatst op 16-11-2010, 20:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 15-11-2010, 20:00 Statenvertaling schreef:
[...]
Dat doe je wel.
Nee. Dat interpreteer JIJ zo.

Menselijke waarnemingen worden vaak bepaald door persoonlijke ervaringen, waardoor het mogelijk is dat  mensen verschillend  dezelfde dingen zien, horen, proeven of ruiken.

Ik laat gewoon zien wat de bijbel werkelijk leert en jij interpreteert dat als twisten.
Dat is hier niet relevant.
Bijbels gezien, zeer relevant.
Als ik met kerst Christus' geboorte herdenk is dat dus geen probleem en is het niet mijn zaak als andere mensen op dat moment Santa Claus' kerstboompjesfeest vieren. Net als bij pasen, als ik dan Christus' lijden en sterven herdenk is het ook niet mijn probleem als anderen een paaseitjesfeest vieren.
Jezus gebood zijn dood (op14 Nissan)  te herdenken (Pred. 7:1), niet zijn geboorte. De geboorte datum is niet in de bijbel vermeld. Op basis van de gegeven  Bijbelse informatie is Jezus omstreeks half oktober  2 v.C. geboren.

25 December is de heidense  viering van de terugkeer van de zon, Saturnaliën, ingesteld door de zonaanbidder Constantijn de grote.
Is dat hier relevant?
Ja! Van andermans fouten kan je leren. Daarom zijn dat soort zaken in de Bijbel opgetekend.
Meer over menselijke wijsheid kun je lezen in kolossenzen 2, daar is wel wat over verderfelijke onzin zoals yoga en zen in te herkennen.
Yoga en zen is geen onzin, maar een vorm van heidense aanbidding.

1 Johannes 5:21 Kindertjes, hoedt U voor de afgoden.
Johannes spreekt hier tegen  (volwassen) medegelovigen.

Statenvertaling Geplaatst op 16-11-2010, 21:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-11-2010, 20:09 ken schreef:
[...]Nee. Dat interpreteer JIJ zo.

Menselijke waarnemingen worden vaak bepaald door persoonlijke ervaringen, waardoor het mogelijk is dat  mensen verschillend  dezelfde dingen zien, horen, proeven of ruiken.

Ik laat gewoon zien wat de bijbel werkelijk leert en jij interpreteert dat als twisten.
[...]Bijbels gezien, zeer relevant.

Bij dit onderwerp niet.

[...]Jezus gebood zijn dood (op14 Nissan)  te herdenken (Pred. 7:1), niet zijn geboorte. De geboorte datum is niet in de bijbel vermeld. Op basis van de gegeven  Bijbelse informatie is Jezus omstreeks half oktober  2 v.C. geboren.

25 December is de heidense  viering van de terugkeer van de zon, Saturnaliën, ingesteld door de zonaanbidder Constantijn de grote.

Over feesten zou ik niets meer zeggen.

[...] Yoga en zen is geen onzin, maar een vorm van heidense aanbidding.

En heidense aanbidding heeft geen zin, dus is het onzin.

Vincent Geplaatst op 17-11-2010, 12:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-11-2010, 20:09 ken schreef:

[...]Bijbels gezien, zeer relevant.
[...]Jezus gebood zijn dood (op14 Nissan)  te herdenken (Pred. 7:1), niet zijn geboorte. De geboorte datum is niet in de bijbel vermeld. Op basis van de gegeven  Bijbelse informatie is Jezus omstreeks half oktober  2 v.C. geboren.

Gaan we nou twisten of er getwist wordt of niet?  

Hoe dan ook, Prediker 7:1 wordt toegeschreven aan Salomo, ruim voor Jezus dus. Jezus gebood dus niet zijn dood te herdenken. Echter Jezus vierde Pesach. Het offerfeest, waarop traditioneel een lam werd geofferd.
Toen Jezus als Lam Gods werd geofferd werd dit het christelijke Pasen. Echter we vieren niet zijn dood, maar zijn opstanding uit de dood.

ken Geplaatst op 17-11-2010, 19:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-11-2010, 21:17 Statenvertaling schreef:
[...]
Bij dit onderwerp niet.

Wel bij je reactie.

Over feesten zou ik niets meer zeggen.
[...]
En heidense aanbidding heeft geen zin, dus is het onzin.
Net als de joden in Jezus tijd  hou je je vast aan  je eigen overleveringen.

De hervormers klaagden er al over. wanneer ze die populaire feesten wilden afschaffen hielden ze geen volgelingen meer over. Dus namen ze deze over.

ken Geplaatst op 17-11-2010, 20:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 17-11-2010, 12:47 Vincent schreef:
[...]

Gaan we nou twisten of er getwist wordt of niet?  
Welneee. Ik probeer te laten zien wat  de Bijbel leert.

Je hebt een vrije wil. Je mag het negeren. nDat deden de joden in Jezus tijd ook.

Hoe dan ook, Prediker 7:1 wordt toegeschreven aan Salomo, ruim voor Jezus dus.
Salomo schreef prediker  1000 v.C.

Het geeft dus aan dat iemands dood belangrijk is, niet de geboorte.

Jezus gebood dus niet zijn dood te herdenken.
Onjuist.
1kor11:
24 en, na gedankt te hebben, het brak en zei: „Dit betekent mijn lichaam, dat ten behoeve van U is. Blijft dit tot mijn gedachtenis doen.”
25 Evenzo deed hij ook met betrekking tot de beker, nadat hij het avondmaal had gebruikt, en hij zei: „Deze beker betekent het nieuwe verbond krachtens mijn bloed. Blijft dit, zo dikwijls als GIJ hem drinkt, tot mijn gedachtenis doen.”
26 Want zo dikwijls als GIJ dit brood eet en deze beker drinkt, blijft GIJ de dood des Heren verkondigen, totdat hij gekomen is.

Luk 22:
19 Hij nam ook een brood, sprak een dankgebed uit, brak het en gaf het aan hen, terwijl hij zei: „Dit betekent mijn lichaam, dat ten behoeve van U gegeven zal worden. Blijft dit tot een gedachtenis aan mij doen.”
20 Evenzo ook de beker, nadat zij het avondmaal hadden gebruikt, terwijl hij zei: „Deze beker betekent het nieuwe verbond krachtens mijn bloed, dat ten behoeve van U vergoten zal worden.

Echter Jezus vierde Pesach. Het offerfeest, waarop traditioneel een lam werd geofferd.
Het Pascha (Hebr.: pesach; Gr.: pascha) werd ingesteld op de avond die aan de uittocht uit Egypte voorafging. Het eerste Pascha werd gevierd omstreeks de tijd van de volle maan, op de veertiende dag van Abib (later Nisan genoemd) in het jaar 1513 v.C. Het moest daarna ieder jaar gevierd worden

Jezus was een Jood en alle joden herdenken de uittocht met  het vieren van  pascha.

Toen Jezus als Lam Gods werd geofferd werd dit het christelijke Pasen. Echter we vieren niet zijn dood, maar zijn opstanding uit de dood.
Pesach heeft helemaal niet met pasen te maken.

De Engelse naam Easter (het equivalent voor het Nederlandse Pasen), die in veel landen wordt gebruikt, wordt niet in de bijbel aangetroffen. In het boek Medieval Holidays and Festivals wordt ons verteld dat „de feestdag genoemd is naar de heidense Godin van de Dageraad en van de Lente, Eostre”. En wie was deze godin? „Eostre was volgens de legende degene die de poorten van het Walhalla opende om Balder te verwelkomen, die de Witte God wordt genoemd wegens zijn zuiverheid en de Zonnegod wegens het feit dat zijn voorhoofd de mensheid licht verschafte”, antwoordt The American Book of Days. Het voegt eraan toe: „Er bestaat geen twijfel over dat de Kerk in haar vroege dagen de oude heidense gewoonten heeft overgenomen en er een christelijke betekenis aan heeft gegeven. Aangezien het feest van Eostre werd gehouden om de vernieuwing van het leven in de lente te vieren, was het gemakkelijk om het te veranderen in een viering van de opstanding uit de doden van Jezus, wiens evangelie zij predikten.”

Dit bericht is gewijzigd op 17-11 20:04.

Statenvertaling Geplaatst op 17-11-2010, 20:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 17-11-2010, 19:49 ken schreef:
[...]
Wel bij je reactie.

ook niet, ik hebt het niet over welke vertaling goed is of niet, omdat dat niet relevant is en dat weet je zelf ook wel.

[...] Net als de joden in Jezus tijd  hou je je vast aan  je eigen overleveringen.

Ooit van het wachttorengenootschap gehoord?
Goed als je het zo graag wilt, nog 1 keer dan. Als ik op 25 december de geboorte van Christus herdenk, dan doe ik dat voor de Heer (Rom 14:6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here,), net als wanneer ik met pasen Christus' lijden, sterven en opstanding herdenk. Geen lichtboompjes, santa clausen en paashazen met eitjes, dat constantijn de kleine dat wel deed is zijn probleem. Ik zeg ook niet dat Christus in december geboren is, het is namelijk erg onwaarschijnlijk dat hij in de winter geboren is.

ken Geplaatst op 18-11-2010, 10:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 17-11-2010, 20:34 Statenvertaling schreef:
ook niet, ik hebt het niet over welke vertaling goed is of niet, omdat dat niet relevant is en dat weet je zelf ook wel.
Je citeert uit een vertaling, waarin Gods naam is vervangen door Heere. Bijbels gezien is dat niet toegestaan.

Citaat voetnoot SV:

De HEERE  God.
Na de voleinding van het werk der schepping, wordt hier allereerst God de naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den zelfstandige, den zelfwezende, van zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid en de oorsprong of oorzaak van het wezen aller dingen, waarom ook deze naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat.

Daarmee negeer je dus Bijbelse regels.
Jouw keuze, je hebt een vrije wil.
Ooit van het wachttorengenootschap gehoord?
Ooit gehoord van mensen die de Bijbelse waarheid niet kunnen verdragen en dan het WTG gaan katten? (2 Tim. 4:3, 4)
Goed als je het zo graag wilt, nog 1 keer dan. Als ik op 25 december de geboorte van Christus herdenk, dan doe ik dat voor de Heer (Rom 14:6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here,), net als wanneer ik met pasen Christus' lijden, sterven en opstanding herdenk. Geen lichtboompjes, santa clausen en paashazen met eitjes, dat constantijn de kleine dat wel deed is zijn probleem. Ik zeg ook niet dat Christus in december geboren is, het is namelijk erg onwaarschijnlijk dat hij in de winter geboren is.
Het staat je vrij, je hebt immers een vrije wil en keuze  van God gekregen, om mee te doen aan heidense riten.

Je negeert dan bewust  de waarschuwing: 1 Johannes 5:21 Kindertjes, hoedt U voor de afgoden.

1 2 3 4