Petrus Geplaatst op 12-11-2008, 20:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo allemaal,

mijn naam is Peter, 32 jaar oud, leraar van beroep en woonachtig in het mooie Friesland. Ik vond dit forum na wat googlen en ik dacht: ik waag het er eens op, want al geruime tijd houden bepaalde vragen over het christelijk geloof/mijn geloofsleven mij vrijwel elke dag wel bezig.

Momenteel ben ik bezig met het lezen van delen van het OT, beginnende bij Genesis en zo mijn weg werkend richting NT. Van het NT heb ik ook al grote delen meerdere malen van gelezen.

Ik ben dus (al zeg ik het zelf) niet helemaal een leek op Bijbel(lees)gebied, maar mijn vraag is dan ook niet zozeer inhoudelijk, maar meer 'gevoelsmatig'.
Ik bespeur bij mezelf steeds meer een wrang gevoel bij het lezen van oa. de verhalen rondom de inname van Kanaan door het volk Israel. Ik lees om de zoveel hoofdstukken hoe opnieuw een stad of streek wordt ingenomen en de GEHELE bevolking daarvan wordt afgeslacht. Ook in boeken als Koningen lees ik over David, (een man na Gods hart!), die hele stammen laat uitroeien...en dat geeft mij dus een heel onprettig gevoel. Waarom moeten, in mijn ogen, onschuldige vrouwen en kinderen sterven uit naam van God?

Nu is mij wel eens verteld dat het OT 'Oog om oog, tand om tand' was en dat in het NT 'vergeving van zonden door de dood en opstanding van Jezus' centraal staat, maar toch...de vele slachtpartijen die ik ondertussen heb gelezen in het OT verstoren het beeld dat ik had/heb van een liefhebbende God. In onze tijd zou de hele mensheid moord en brand schreeuwen als er vrouwen en kinderen uitgemoordt werden. Helaas gebeurt dit aan de lopende band, ik heb daarom ook niet altijd evenveel vertrouwen in de mensheid zelf, maar God zie ik niet als een mens, dwz, met (soms) ernstige fouten/overtredingen. Waarom geeft hij hier dan opdracht toe? Het klinkt, beggin' your pardon voor de woordkeuze, bijna als sadisme...ik zeg maar even rechttoe welk gevoel het me geeft.

Is er iemand die misschien zijn licht hier eens over kan laten schijnen?

meld dit bericht aan een moderator

Vincent Geplaatst op 12-11-2008, 22:20 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dat heb je goed gezien, Peter. De daden van legerleiders werden in het OT goedgepraat zodra er gewonnen werd. Want als er gewonnen werd dan was het dus Gods wil geweest.

Nu komt Jezus in het NT en Hij legt de boeken van het OT opnieuw uit. Hij zegt:
"38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
40 En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel;
41 En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.
42 Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen."
(Mattheüs 5: 38-45)

Hij zegt: Je hebt gehoord Oog om oog tand om tand. Maar je zult je vijanden liefheben en voor hen bidden. Vredelievend dus. Waarom?
Omdat de tien geboden zeggen: Gij zult niet doden. Dat ten eerste. Maar daarnaast zegt Jezus:
"36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten."
(Mattheüs 22: 36-40)

Deze twee geboden, dat is de tien geboden samengevat en nu ook toepasbaar op alles.

Het NT zegt en ik kan dit fragment niet vaak genoeg noemen:

1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.
5 Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.
6 Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling.
7 Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God;
8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.
11 Geliefden, indien God ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkander lief te hebben.
12 Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt.
13 Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft.
14 En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.
16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.
17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben in den dag des oordeels, namelijk dat gelijk Hij is, wij ook zijn in deze wereld.
18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.
19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.
20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
21 En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe."
(1 Johannes 4: 1-21)

God is liefde. Heb uw vijand lief. Niet meer oog om oog, tand om tand. Jezus legt de oude wetten uit met liefde. Dat moeten wij ook doen met de bijbel, dan weten wij hoe wij het moeten lezen.

Een massamoord kan dus nooit de wil van God zijn. Het is geen daad van God, maar een daad van mensen. Was de inname van Kanaän niet genoeg? De vijand was verslagen. Wegjagen voldeed, maar ze worden afgeslacht. De mens die dacht: Oog om oog tand om tand. Die heeft dit op zijn geweten. Jezus was geen legerleider, zoals Jozua. Hij liet zich oppakken door de Romeinen en zij tegen zijn discipelen: doe uw zwaard weg. Jezus is geen legerleider. Hij is een levensleider. Hij wijst ons de weg. Volgen wij zijn weg, dan is daar het Koninkrijk.

Petrus Geplaatst op 15-11-2008, 00:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Bedankt voor je reactie Vincent, het is nu alweer een stukje duidelijker.  Ik begrijp dat Jezus heel anders tegen de dingen aan keek, maar het gaat me in deze vooral om de rol van God, nog voordat Jezus op aarde was gekomen.

Moet ik het dan zo zien, dat God de 'vijanden' van Israel dan in hun macht gaf en dat de Israelieten zelf dan besloten iedereen af te slachten, zonder dat God dat van hen vroeg? Volgens mij staat er toch ook in diverse boeken dat God zegt: dood ze allemaal. David moordde ook hele stammen uit toen hij nog geen koning van Israel was. Wat mij dwarszit/een onbestemd gevoel geeft, is dat ik niet echt het idee krijg dat God op zo'n moment zegt: Maar dit is niet de bedoeling!

En nu hoeft God uiteraard geen verantwoording af te leggen, maar dat vind ik onbegrijpelijk: waarom al die slachtoffers dan met Zijn (schijnbare, zo lees ik het tenminste) goedkeuring.

Mijn collega zei vandaag: Iedereen roept God is liefde, maar dat is niet alleen maar zo!' Ze sloeg bewust bepaalde stukken uit het OT over, want die vond ze te geweldddadig, maar ik heb een punt bereikt dat ik deze stukken juist lees omdat ze ook in de Bijbel staan, maar omdat ze wel vragen bij me oproepen en volgens mij ook heel begrijpelijke vragen. Toen ik zei dat ik moeite had met al die moord en doodslag in het OT en (in mijn ogen) de (schijnbare) goedkeuring van God, toen zei ze dat ik dat te zwart/wit zag. Ik persoonlijk kreeg daarbij het gevoel: steek jij nu niet je kop in het zand? (niet gezegd hoor   )

Ik merk aan mezelf dat ik kritischer (misschien zelfs wel zeer kritisch) ben geworden tegenover het geloof omdat zaken als deze uit het OT (en ook andere) mijn Godsbeeld/geloof verstoren/veranderen.

Ben ik nu dom (te zwart/wit zoals mijn collega het zei)? Gek? Gewoon mens...of is het toch nog iets anders.

PS: leuk om zo weer eens met het geloof bezig te zijn en met mensen te praten hierover. Reageer gerust allemaal!

Dit bericht is gewijzigd op 15-11 00:04.

fb934634 Geplaatst op 15-11-2008, 10:02 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Petrus

Ik ga het kort houden: Heb jij ooit al eens gehoord van de sumerische kleitabletten en rolzegels?
Deze belichten het boek genesis.  Ze voegen niks toe aan de bijbel, ze verduidelijken alleen maar.
Als je een puzzel van 5000 stukjes in elkaar steekt, begin je dan niet met de rand?

Shalom

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
Petrus Geplaatst op 15-11-2008, 14:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Bedankt voor de reactie, maar wees gerust lang van stof....op deze manier is me namelijk wat te kort... ofwel...het maakt me niet direct duidelijk wat je bedoeld...

Dit bericht is gewijzigd op 15-11 14:45.

fb934634 Geplaatst op 15-11-2008, 19:56 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Petrus,

Hier een link ( korte samenvatting die nog lang genoeg is, en die je sterk maakt bewust: http://www.pateo.nl/PDF/Patroon.pdf

en daarbij mijn berichten in andere topic op deze site; het is teveel om hier nog eens te posten. Blader maar eens op deze site; in andere topics.

Wat denk je er zelf van?

Shalom

Dit bericht is gewijzigd op 15-11 20:13.

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
Petrus Geplaatst op 15-11-2008, 23:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

He bedankt man! Ik ga het morgen eens even rustig doorlezen! Ik reageer daarna wel weer! Goede zondag toegewenst! (of sabbat aangezien je met shalom eindigt!)  

Vincent Geplaatst op 17-11-2008, 12:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ben er niet zo voor om alles te zoeken in complottheorieën. Feit is wel dat we lang op de verkeerde weg hebben gezeten in de wereld. En natuurlijk komt dit door degenen die ons altijd hebben geleid.
Het is te hopen dat we in de toekomst kunnen streven naar een liefdevolle wereld, waarin we respect hebben voor elkaar en waar geen haat en angst (en geld) meer is.

Ik zie het oude testament vooral als een verzameling levenservaringen en -wijsheden. Het volk van Israël heeft voor onze jaartelling al eeuwen een geschiedenis beleeft, met talloze ervaringen. Daarin zochten zij naar de zin van het bestaan en van het leven. Uit hun eigen ervaringen, maar ook uit andere culturen waarmee zij in aanraking kwamen. Ze kwamen daarbij uit bij één kracht, een kracht die God van alle andere goden onderscheidde.
Langzamerhand werd de god waarvoor zij eerst zo'n groot ontzag hadden en die zij vreesden een god van liefde.

Vroeger regelde God alles: hij liet het regenen, strooide met plagen en zorgde dat het na de nacht ook weer dag werd. Dan regelde dus ook de gang van zaken op aarde. Je won een oorlog als je Gods wil had gedaan en verloor hem als je had gezondigd.

Mozes ontving de tien geboden van God. Het waren omgangsregels met elkaar. Maar deze omgangsregels bestonden al veel eerder in andere culturen. Zo liet Hammurabi, koning van Babylonië, een codex opstellen om de goden te behagen, maar ook waarin omgangsregels en andere wetten werden geregeld. Deze lijken veel op de tien geboden, maar werden al 500 jaar eerder opgesteld! Mozes was hier zeer waarschijnlijk als kind van het Egyptische hof heel goed van op de hoogte.

Dus Mozes wist dat deze geboden goed waren voor het volk, dat geen richting had in de woestijn. De regels kwamen van God. Ze belichaamden de goedheid in die tijd.

Later kwam Jezus en die vatte de geboden samen op de best mogelijke manier. 'Heb God lief en heb je naaste lief zoals jezelf.'

Iedereen kan zeggen dat God met hem heeft gesproken. Iedereen kan zeggen dat God met hem is bij zijn daden. Maar wanneer is dit nu echt het geval? Als je doet wat goed is. Jezus laat zien hoe je de oude verhalen moet interpreteren. Jezus laat tijdens zijn leven zien, hoe je op een goede manier kunt leven.

De christenen die hem wilden volgen, wilden de weg volgen van Jezus. Niet van het OT dus. Deze verhalen dienen natuurlijk als basis: want het beschrijft de ervaringen van het oude volk en hun zoektocht naar God.
En eindelijk in het jaar 30 van de jaartelling heeft iemand het volk volledig verteld hoe het zit. Maar Jezus gebruikte ook de ervaringen uit het verleden om zijn levenslessen duidelijk te maken! Het is dus geen losstaande wijsheid. Het NT kan niet zonder de geschiedenis, zonder het OT.

Zo kunnen wij de lessen uit het OT gebruiken en de manier van Jezus, samenvattend: 'heb uw naaste lief zoals uzelf, maar kijk ook naar alle uitspraken en gedragingen van Jezus. En zie: dit is de weg.

Dit bericht is gewijzigd op 17-11 12:46.

fuad Geplaatst op 21-02-2010, 01:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

hallo peter ik ga je een advies geven lees de laatste openbaaring aan de mesneheid de koran,je zult ee wel acher komen.

God is powerful and He told us just ask for forgiveness and repent to me and I will fogive your sins.

No need for God(jesus) to kill himself and be humulated in order to forgive our sins.

- He is the creator and he created Man, why would he take the form of man, in Quran he praise himslef and say nothing is like him, God won't diminize himself and transform to Man, next time you will tell me he will transform to a pig or monkey.

if you believe that Jesus took our sins then why we still see people born with sin, are the prophets before Jesus baptized themselves, did they call people to believe in Jesus, why don't we see that in previous scriptures, bible (old testament) prophet Moses had a message to worship one God and not Jesus.If jesus came to mankind why he waited to last moment, how about the other people before him?

it is realy complicated belief and so confusing.

-Jesus use Muslim greeting (Peace be with you) in many places in Bible, why guys don't you follow Jesus instead of saying Hello? (John 20:21)
- Jesus himself claimed in bible that he is a messenger from God.
(John 20:21) "Again Jesus said, "Peace be with you! As the Father has sent me, I am sending you."
- Jesus claimed in bible that God greater than him.
(John 14:28) ".. for the Father is greater than I."
-Jesus prophecy about the Prophet Muhammed in bible
(John 16:12-15)

Now I have a few questions to Christians:

1- who is more powerful Jesus or father?
2- is Jesus said in Bible" I'm God and you must worship me" ? please don't use the verse (John 10 : 30 ) because doesn't mean I'm God.
3- if Jesus is God and God died then who controlled the universe?
4- Christmas = Jesus's birthday then your God has a day of birth; is that make sense to you?
5- why don't we get all criminals from prison and forgive them, did not Jesus forgive their sins?

I don't blame you for being so confusing that way between man and God, because you don't have a good understanding of GOD definition, and what creator means.
I believe you need to study this concept in Islam, I don't ask you to become Muslim but I encourage you to study how Muslims define God.
the concept of belief is very important.
Islam has explained very well the word : God and its attributes.

succes

dewaarheid Geplaatst op 04-04-2010, 07:54 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Rot op met je koran!

ken Geplaatst op 11-05-2010, 11:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-11-2008, 20:34 Petrus schreef:
Ik bespeur bij mezelf steeds meer een wrang gevoel bij het lezen van oa. de verhalen rondom de inname van Kanaan door het volk Israel. Ik lees om de zoveel hoofdstukken hoe opnieuw een stad of streek wordt ingenomen en de GEHELE bevolking daarvan wordt afgeslacht. Ook in boeken als Koningen lees ik over David, (een man na Gods hart!), die hele stammen laat uitroeien...en dat geeft mij dus een heel onprettig gevoel. Waarom moeten, in mijn ogen, onschuldige vrouwen en kinderen sterven uit naam van God?

Is er iemand die misschien zijn licht hier eens over kan laten schijnen?
Wel, het is allemaal wat genuanceerder en eenvoudiger dan je denkt.
De oorsprong ligt hier: Genesis 2:
16 En JHWH God legde de mens ook het volgende gebod op: „Van elke boom van de tuin moogt gij tot verzadiging eten.
17 Maar wat de boom der kennis van goed en kwaad betreft, gij moogt daarvan niet eten, want op de dag dat gij daarvan eet, zult gij beslist sterven.”

Als maker en schepper had God het recht om dingen voor hem zelf te houden. Hij onthield hen niets, immers al het andere was vrij te gebruiken. Hij had hen een vrije wil gegeven.

Satan suggereerde echter dat God hen iets onthield. Genesis 3:
4 Hierop zei de slang tot de vrouw: „GIJ zult volstrekt niet sterven.
5 Want God weet dat nog op de dag dat GIJ ervan eet, UW ogen stellig geopend zullen worden en GIJ stellig als God zult zijn, KENNEND goed en kwaad.”

Het was de halve waarheid. Ze stierven, maar kende toen goed en kwaad. Maar het kwade hoefden ze niet te kennen.

Satan ging verder. Hij mobiliseerde engelen. Genesis 3:
1 Nu geschiedde het toen de mensen talrijk begonnen te worden op de oppervlakte van de aardbodem en er dochters aan hen werden geboren,
2 dat de zonen van de ware God de dochters der mensen gingen gadeslaan en bemerkten dat zij mooi waren; en zij gingen zich vrouwen nemen, namelijk allen die zij verkozen.

Zij namen een fysiek lichaam aan en verwekten nakomelingen. Dat waren de Nefilim, kwaadaardige en geweldadige personen. God greep in! . Genesis 3:

5 Dientengevolge zag JHWH dat de slechtheid van de mens overvloedig was op de aarde en dat elke neiging van de gedachten van zijn hart te allen tijde alleen maar slecht was.
6 En JHWH gevoelde spijt dat hij mensen op de aarde gemaakt had, en het krenkte hem in zijn hart.
7 Daarom zei JHWH: „Ik zal de mensen, die ik heb geschapen, van de oppervlakte van de aardbodem wegvagen, van mens tot huisdier, tot het zich bewegende gedierte en tot het vliegende schepsel van de hemel toe, want waarlijk, ik heb er spijt van dat ik hen heb gemaakt.”
8 Maar Noach vond gunst in de ogen van JHWH.

God gaf Noach opdracht om een groot schip te bouwen om zijn ingrijpen te overleven. De mensen om hem heen konden dat zien en werden door hem op de hoogte gebracht. Ook zij hadden een keuze.
Zij zagen vervolgens  vele dieren paarsgewijs naar binnen gaan. Zelfs toen hadden zij nog de keuze om de ark in te gaan. Zij deden dat niet en kwamen om. Alle Nefilim en andere mensen kwamen om en de voormalige engelen bleef niets anders over om weer een geestelijk lichaam aan te nemen, anders waren zij ook verdronken. Vanaf toen was het niet meer mogelijk om zonder Gods goedkeuring en fysiek lichaam aan te nemen. Ook werden zij geestelijk afgezonderd. 2 Petrus 2:4

Opmerkelijk is dat na deze indrukwekkende gebeurtenis de achterkleinzoon van Noach, Nimrod zich tegen God keerde! Genesis 10:8-10. Hij stichtte een afgodisch wereldrijk en dat leidde tot gruwelijkheden zoals aanbidding van demonen  die gepaard gaan met  mensen en kinderoffers.

Omdat Nimrod God openlijk tartte met de bouw van een grote toren, verwarde God de spraak, waardoor de bouw werd gestaakt. Wanneer je  verder leest, zie je dat Sodom en Gommorra in beeld komen. In Genesis 19 komen 2 engelen  bij Lot op bezoek.

Vers 4 Voordat zij zich konden neerleggen, omsingelden de mannen van de stad, de mannen van Sodom, het huis, van knaap tot grijsaard, het hele volk in één samenscholing.
5 En zij riepen onophoudelijk tot Lot en zeiden tot hem: „Waar zijn de mannen die vanavond bij u gekomen zijn? Breng hen naar buiten bij ons, opdat wij gemeenschap met hen kunnen hebben.”

God besluit daarom deze steden te vernietigen. Hij had intussen een verbond met abraham gesloten waardoor hij zijn belofte van Gen 3:15 kon bevestigen. De komst van de Messias. Hij creëerde een kanaal, waardoor de Messias zou komen. Satan probeerde dat te verhinderen, zelfs toen Jezus geboren was, trachtte hij hem te doden.

Wanneer je de geschiedenis nauwkeurig leest, zie je dat het ombrengen van de heidense volken om Israël heen, altijd te maken heeft met het in stand houden van het kanaal waaruit Jezus zou voortkomen. Het overtreden van Gods geboden heeft altijd  direct of indirect  de dood tot gevolg. De volken die gedood werden, waaronder uiteraard vrouwen en kinderen, hadden tegen God gekozen, ze rebelleerden zelfs tegen hem. Dan greep hij in. Meestal  deden dat het volk van Israël. Om uit te laten komen dat God dit volk voor zijn naam had gekozen. Dus als de heidense volken Israël aanvielen, vielen zij in feite  God aan en daar reageerde hij op. Maar hij liet ook wel engelen een compleet leger ombrengen.

In deze tijd kunnen wij een beroep doen op het offer van Jezus. Maar bepaalde zaken zal God niet accepteren.

1 Korinthiërs 6:
9  Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.

Petrus Geplaatst op 17-06-2010, 17:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

hallo allemaal.

bedankt voor jullie reacties. Er is mij door jullie antwoorden veel duidelijk geworden en daarnaast heb ik ook het één en ander gelezen over dit onderwerp. Ik blijf het moeilijk vinden, maar ik zie nu wel dat er hele duidelijke redenen van God waren om dergelijke zaken te doen/toe te laten. Bedankt allemaal voor jullie reacties. God bless!

christen2010 Geplaatst op 10-08-2010, 19:41 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het oordeel wordt veelal door mensen verkeerd uitgelegd en daardoor ontstaat ook een verkeerd en verdraaid Beeld van God.
Deze  heidense volken waren zeer goddeloos en anti-God bezig in hun dagelijks leven, zij aanbaden valse goden, beelden en vereerden afgoden en dáárom zijn ze gedood of verdreven door de God, Die rechtvaardig oordeelt. Helaas verviel Israél in dezelfde afgodendienst, ja zelfs erger dan die volken, die dáárom verdreven en gedood waren en Israél is daarom menigmaal gewaarschuwd en gestraft ook met deportatie naar het toenmalige Babel en in Christus' dagen heeft het merendeel der Joden de Christus laten kruisigen, en als oordeel heeft Jezus geprofeteerd, dat hun (geestelijk) huis, de tempel(dienst) hen woest zou worden gelaten, dus steeds in puin of in de vernieling en de geest van oorlog is over hen uitgestort en zij erkennen en herkennen niet, dat God hen oordeelt om ze tot bekering te roepen en zich te bekeren tot de enige ware Messias, Jezus Christus.
lees wat dit betreft:

Jesaja 63 [3 v.] Maar zij zijn wederspannig geworden, en zij hebben Zijn Heiligen Geest smarten aangedaan; daarom is Hij hun in een vijand verkeerd, Hij Zelf heeft tegen hen gestreden.
Jesaja 42 [1 v.] Daarom heeft Hij over hen uitgestort de grimmigheid Zijns toorns en de macht des oorlogs; en Hij heeft ze rondom in vlam gezet, doch zij merken het niet; en Hij heeft ze in brand gestoken, doch zij nemen het niet ter harte.
Lukas 13 [1 v.] Ziet, uw huis wordt ulieden woest gelaten. En voorwaar, Ik zeg u, dat gij Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn, als gij zult zeggen: Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren!
Die Christus, Die gekomen is voor Israél en de volken, tot heil  voor die in Hem zich geborgen weten door het geloof, maar tot een oordeel voor degenen, die Hem verwerpen en verworpen hebben in en buiten Israël!

God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest!