Johan1987 Geplaatst op 28-10-2008, 16:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi,

Ik heb een vriend die niet gelovig is en hij heeft mij de vraag gesteld: Als God al wetend is dan weet hij voor dat hij een persoon maakt of hij of zij naar de hel gaat. Als dit het geval is dan is God toch niet pure goedheid.

Wat is de rede dat God zoiets toelaat. ookal is er vrije keuze hij weet al welke keuze een persoon uiteindelijk maakt. dus maakt hij mensen met als doel dat ze naar de Hel gaan. (is dit een daad van een God die liefde is.)

ik ben benieuwd hoe jullie hierop zouden reageren. ik heb 4 uur met hem erover gesproken dus kom a.u.b niet met een antwoord zoals God works in misterious way's.

Ik zoek een concreet antwoord. iets waar hij wat aan heeft.

meld dit bericht aan een moderator

Knowledge is not power Wisdom is power. God works in misterious way's is not an awnser to a question. it is a quick way of saying i dont know 
Vincent Geplaatst op 28-10-2008, 18:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 28-10-2008, 16:53 Johan1987 schreef:
Hoi,

Ik heb een vriend die niet gelovig is en hij heeft mij de vraag gesteld: Als God al wetend is dan weet hij voor dat hij een persoon maakt of hij of zij naar de hel gaat. Als dit het geval is dan is God toch niet pure goedheid.

Wat is de rede dat God zoiets toelaat. ookal is er vrije keuze hij weet al welke keuze een persoon uiteindelijk maakt. dus maakt hij mensen met als doel dat ze naar de Hel gaan. (is dit een daad van een God die liefde is.)

ik ben benieuwd hoe jullie hierop zouden reageren. ik heb 4 uur met hem erover gesproken dus kom a.u.b niet met een antwoord zoals God works in misterious way's.

Ik zoek een concreet antwoord. iets waar hij wat aan heeft.

Ik ga ervan uit dat God inderdaad pure goedheid is. Een kind wordt hier op aarde 'gezet', dat is de onschuld zelve. Echter door de aardse verleidingen kan hij slechte daden gaan doen. Hij heeft inderdaad de vrije keuze: Doe ik het goede of het kwade. In alles. Doet hij het goede dan volgt hij de goede weg en doet 'Gods wil'.

Je wordt niet gemaakt met je slechte daden.    Die doe je of die laat je...

En naar de hel ga je sowieso niet.  Het kwaad wordt uiteindelijk vernietigd. Niet 'kwade' mensen.

Dit bericht is gewijzigd op 28-10 18:20.

Johan1987 Geplaatst op 29-10-2008, 01:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

uuhhm wat bedoel je naar de Hel ga je zoiezo niet? mensen zullen in de Hel zijn straks. als je geen vergeving voor je zonde aanvaard door het werk van de Heer.

Lukas 16:19-31
Lazarus en een rijke man
19 Er was een rijk man, die gekleed ging in purper en het fijnste linnen, en elke dag uitbundig feestvierde. 20 Aan zijn poort lag een zekere Lazarus; hij was arm en zat onder de zweren. 21 Hij had graag zijn honger gestild met wat er van de tafel van de rijke op de grond viel, maar nee, de honden kwamen en likten aan zijn zweren. 22 Toen kwam de arme te sterven; de engelen droegen hem in de schoot van Abraham. Ook de rijke stierf, en werd begraven. 23 In het dodenrijk sloeg hij gekweld door pijn zijn ogen op en zag van verre Abraham met Lazarus in zijn schoot. 24 “Vader Abraham,” riep hij, “heb medelijden met me; stuur Lazarus om de toppen van zijn vingers nat te maken met water, en er mijn tong mee te verkoelen, want ik lijd hevig in dit vuur.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, vergeet niet dat jij het heel je leven goed hebt gehad en Lazarus altijd slecht; nu wordt hij hier getroost, en jij lijdt pijn. 26 Bovendien, er gaapt tussen ons en jullie een diepe kloof; al zou iemand van hier naar jullie willen oversteken, hij zou het niet kunnen; evenmin kan iemand van daar naar ons komen.” 27 Maar de rijke zei: “Dan, vader, vraag ik u hem naar mijn ouderlijk huis te sturen, 28 want ik heb nog vijf broers. Laat hij hen gaan waarschuwen, zodat zij niet eveneens terechtkomen in dit oord van pijn.” 29 Maar Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de Profeten; daar moeten ze naar luisteren.” 30 Maar hij zei: “Nee, vader Abraham, als iemand van de doden naar hen toe komt, dan zullen zij zich bekeren.” 31 Maar Abraham antwoordde: “Als ze niet naar Mozes en de Profeten luisteren, dan zullen ze zich ook niet laten overtuigen als iemand uit de doden opstaat.” ’

dus de mensen met zonde zullen in het eewige vuur komen! Ik kan het niet rooskleuriger maken. zo staat het in de bijbel en ik aanvaard dat als het definitieve woord van God. er zijn geen uitzonderingen of vorm van beeldspraak als dat niet wordt aangegeven inde tekst.

voorbeeld uit Romeinen 6:
20 Toen u slaaf was van de zonde, was u vrij ten opzichte van de gerechtigheid. 21 Welke vruchten hebben uw daden toen opgeleverd? Alleen dingen waarover u zich nu schaamt, want ze liepen uit op de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en dienstknecht geworden van God, oogst u heiligheid en tenslotte eeuwig leven. 23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de gave van God is het eeuwig leven in Christus Jezus onze Heer.

dus met zonde gaat men naar de dood (aka: eewige dood aka:hel)

met nadruk op m'n eerste post: ik zou graag een bijbels onderbouwd antwoord willen op de eerste vraag. Ikzelf ben gelovig al het grootste gedeelte van mijn leven ik ben ook gelovig opgevoed en heb mijn vertrouwen in Hem bevestigd door onderzoek in de schriften en hedendaagse wetenschap over de aarde en verdere bijbelstudie's.
ik kan alleen geen antwoord vinden op de vraag hoe God (beperkt is) door vrije wil en of God de kennis heeft vooraf of een persoon naar de Hel gaat of naar de Hemel.

nogmaals no offence voor degene die geloofd dat niemand in de hel komt. dit is jammer genoeg wel het geval en de rede waarom wij hier zijn als christenen is om die mensen te getuigen van Christus zodat zij zichzelf bekeren en die straf niet krijgen.

mijn vraag houd stand... ik wacht vol verwachtig op een sterk antwoord (bijbels onderbouwd!!! <- met nadruk!!!!

Knowledge is not power Wisdom is power. God works in misterious way's is not an awnser to a question. it is a quick way of saying i dont know 
Winter1969 Geplaatst op 02-04-2010, 11:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik weet het beste antwoord ook niet maar heb wel een paar gedachten hierover.
Misschien heb je er wat aan.

God schept de mens met een eigen keuze mogelijkheid. En God weet ook wat er gaat gebeuren maar ik weet niet of God ook alles weet van te voren en welke keuzes zijn schepsel zal gaan maken. Ik vind het heel moeilijk. Er staat ook niet voor niets dat God alles kan laten mee werken te goede. Hij is in staat om slechte dingen te gebruiken in zijn plan om er uiteindelijk iets goeds uit te laten komen. Dat zou kunnen betekenen dat Hij niet alles van te voren weet, aan de ander kant staat er dat God al wetend is en dat staat in contrast met elkaar.

Het is goed om overtuigd te zijn en te blijven van de goedheid van God. Hij wil niets liever dan dat alle schepsel Hem zullen kennen en eren. En daar heeft Hij alles voor over gehad.

Ik ken de situatie van jou en je vriend niet maar je mag ook gewoon zeggen dat je het niet weet. En dat er dingen zijn die je gewoon niet kunt uitleggen. Soms is dat zelfs beter dan proberen je op allerlei manieren in vele bochten te wringen om een soort van antwoord te geven wat dan toch niet helemaal overtuigend blijkt te zijn.

Gelukkig zijn wij als mens niet verplicht alles te moeten kunnen verklaren, (al willen we dat wel graag).
Als een mens kiest om niet met God te leven en slechte keuzes te maken dan is dat de verantwoording van die mens.
Als die zelfde mens tot inkeer komt en God gaat volgen kunnen er hele mooie dingen gebeuren met die mens en de eventuele slachtoffers.

Ik besef (door even terug te lezen) dat het toch redelijk makkelijk en goedkoop klinkt maar soms is het niet anders. Je kunt niet overal een antwoord op geven en je bent zeker geen verantwoording schuldig over wat God wel en niet doet.

Wist God van te voren dat Adam en Eva toch van die verboden vrucht zouden eten?
Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat God meteen een plan klaar had om het weer goed te maken.
Misschien is dat ook wel het antwoord naar je vriend toe.
Het is geen dooddoener maar meer kan je er gewoon niet van maken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes en wijsheid gewenst.

Kiezen moeten we elke dag altijd en overal, welke keuze maak jij? 
sanne69 Geplaatst op 03-10-2011, 15:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Een veel gestelde vraag is of God van tevoren wist of Adam en Eva zouden zondigen.
Voor het antwoord op die vraag is het goed te bedenken welke geboden God aan Adam en Eva gaf.
In Genesis 1:28 staat: "En God zegende hen en God zei tot hen: weest vruchtbaar en vermenigvuldigt en vervult de aarde en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over al het gedierte dat op de aarde kruipt."
En God legde de mens ook het volgende gebod op in Gen.2:16,17: "En de Heere God gebood de mens zeggende: Van alle bomen dezes hofs zult gij vrijelijk eten. Maar van de boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij sterven." - Statenvertaling
Zou jezelf iemand aanmoedigen een project ter hand te nemen en hem voorspiegelen dat het een prachtige toekomst had, als je van het begin af aan wist dat het tot mislukken gedoemd was? Of zou je iemand voor onheil waarschuwen terwijl je wist dat je alles al zo geregeld had dat het toch al slecht met hem zou aflopen? Dat zou toch wreed zijn! Is het redelijk God zoiets toe te schrijven?

Als God de zonde van Adam en Eva en alles wat daaruit zou voortvloeien van te voren had voorbeschikt en vooruit had geweten, zou dat betekenen dat God door Adam te scheppen, met opzet alle goddeloosheid op gang heeft gebracht die in de geschiedenis is bedreven. Maar de bijbel leert ons duidelijk": "Gij zijt geen God die behagen schept in goddeloosheid".  Psalm 5:4.

Toch lezen we ook in de bijbel dat God het vermogen heeft de toekomst te weten. Maar het punt is dat Hij daar niet voortdurend gebruik van maakt. Dat zou inbreuk maken op onze vrije wil. Dit is een kostbare gave die God ons niet afneemt. Op die manier verleent Hij ons waardigheid!
Nog een voorbeeldje ter verduidelijking. De eigenaar van een radio kan naar het nieuws luisteren. Maar het feit dat hij naar een bepaald station KAN luisteren, betekent niet dat hij het ook DOET.  Zie Genesis 22:12. en Deuteronomium 30:15-20.

Yeshuaiskoning Geplaatst op 28-02-2012, 23:22 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-10-2011, 15:09 sanne69 schreef:
Een veel gestelde vraag is of God van tevoren wist of Adam en Eva zouden zondigen.
Voor het antwoord op die vraag is het goed te bedenken welke geboden God aan Adam en Eva gaf.
In Genesis 1:28 staat: "En God zegende hen en God zei tot hen: weest vruchtbaar en vermenigvuldigt en vervult de aarde en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over al het gedierte dat op de aarde kruipt."
En God legde de mens ook het volgende gebod op in Gen.2:16,17: "En de Heere God gebood de mens zeggende: Van alle bomen dezes hofs zult gij vrijelijk eten. Maar van de boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij sterven." - Statenvertaling
Zou jezelf iemand aanmoedigen een project ter hand te nemen en hem voorspiegelen dat het een prachtige toekomst had, als je van het begin af aan wist dat het tot mislukken gedoemd was? Of zou je iemand voor onheil waarschuwen terwijl je wist dat je alles al zo geregeld had dat het toch al slecht met hem zou aflopen? Dat zou toch wreed zijn! Is het redelijk God zoiets toe te schrijven?

Als God de zonde van Adam en Eva en alles wat daaruit zou voortvloeien van te voren had voorbeschikt en vooruit had geweten, zou dat betekenen dat God door Adam te scheppen, met opzet alle goddeloosheid op gang heeft gebracht die in de geschiedenis is bedreven. Maar de bijbel leert ons duidelijk": "Gij zijt geen God die behagen schept in goddeloosheid".  Psalm 5:4.

Toch lezen we ook in de bijbel dat God het vermogen heeft de toekomst te weten. Maar het punt is dat Hij daar niet voortdurend gebruik van maakt. Dat zou inbreuk maken op onze vrije wil. Dit is een kostbare gave die God ons niet afneemt. Op die manier verleent Hij ons waardigheid!
Nog een voorbeeldje ter verduidelijking. De eigenaar van een radio kan naar het nieuws luisteren. Maar het feit dat hij naar een bepaald station KAN luisteren, betekent niet dat hij het ook DOET.  Zie Genesis 22:12. en Deuteronomium 30:15-20.

Als God alwetend is dan zou Hij ook weten dat Adam en Eva zouden zondigen. Zou Hij alleen mensen maken die slechts hem volgen zonder een vrije wil. Dan was Hij een schepper van blinde schapen. God heeft een prachtig plan met deze aarde. Waar uiteindelijk de rechtvaardigen Hem mogen dienen omdat ze Zijn wil willen uitoefenen.

Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. 
christen2010 Geplaatst op 28-02-2012, 23:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

God heeft het oordeel over deze aarde, die door vuur zal vergaan, en alleen aardse dromers en aardsdenkenden verwachten hier op aarde nog een heilstaat, maar
dat is een UTOPIE!

God is: God, Jezus Christus, Heilige Geest!