fb934634 Geplaatst op 21-08-2008, 19:26 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

In één van de voorgaande topics, haalde Ken aan dat Jezus opgestaan is als een engel.
Kunnen Jehova-getuigen dit ook staven? Zo ja, dan kan dit hier.
Tot noch toe denk ik van niet.
Zelf haalde ik ook al aan dat Jezus zelf getuigd dat hij een mens was (Joh.8: 40)

Shalom

meld dit bericht aan een moderator

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
fb934634 Geplaatst op 23-08-2008, 10:23 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Blijkbaar kunnen zij dit niet staven.

fb934634 Geplaatst op 23-08-2008, 10:54 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Zal ik eens staven waarom het niet zo is?

Wie is de persoon van wie Daniël 10:5 spreekt? Te onderscheiden ( het gaat niet over Jezus) van de aartsengel Michaël blijkt uit Dan. 10: 12,13,21):

... En hij zeide tot mij: Vrees niet, Daniël want van de eerste dag af, dat gij uw hart erop gezet had om inzicht te verkrijgen en om u voor uw God te verootmoedigen, zijn uw woorden gehoord en ik ben gekomen op uw woorden.

Maar de vorst van het koninkrijk der Perzen stond eenentwintig dagen tegenover mij; doch zie, Michaêl, een der voornaamste vorsten, kwam mij ter hulp, zodat ik daar, bij de koningen der Perzen, de overhand behield...

...En niet één staat mij vastberaden tegen hen terzijde, behalve uw vorst Michaël.

Is er een bijbelgedeelte dat laat zien dat de Heer Jezus en Michaël dezelfde persoon zijn? zo ja, welke?

Is ooit door God tot een engel gezegd: "gij zijt mijn Zoon? (Hebr. 1:5)

Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: "Mijn Zoon zijt gij, Ik heb U heden verwekt?

Zou God toelaten dat een engel zich aan Zijn RECHTERHAND zou zetten?(Hebr.1:13)

En tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd:
Zet u aan mijn rechterhand, totdat ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw VOETEN?

Mogen engelen aanbidding van mensen aanvaarden? (open. 22: 8-9)

En ik, Johannes, ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. MAAR HIJ ZEIDE TOT MIJ: DOE DAT NIET!

Shalom en checkmate!

ken Geplaatst op 03-09-2008, 10:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De bijbel zegt dat toen God de aarde schiep, „de morgensterren [engelen] te zamen een vreugdegeroep aanhieven, en alle zonen Gods voorts juichend hun instemming betuigden”. Omdat engelen Gods schepping zijn, worden ze de zonen van God genoemd.

Job 7:7 terwijl de morgensterren tezamen juichten, en al de zonen Gods jubelden?
Job 1:6 Nu brak de dag aan waarop de zonen van de ware God kwamen om zich vóór JHWH te stellen, en voorts kwam ook Satan aldaar in hun midden.

Engelen zijn geestelijke scheppingen, die zich kunnen materialiseren. In die hoedanigheid kunnen ze eten, drinken, slapen en opstandige engelen hebben zelfs kinderen verwekt.  Ze zijn dus geheel compleet.

ENGEL

Zowel het Hebreeuwse woord mal'akh' als het Griekse woord ag'gelos (spreek uit: an'gelos) betekent letterlijk „bode” of „boodschapper”. Van het eerste tot het laatste boek van de bijbel komen deze woorden bijna 400 maal voor. Wanneer daarmee hemelse boodschappers worden bedoeld, worden deze woorden met „engelen” vertaald.

Engelen kunnen zich ook enorm snel voortbewegen, veel sneller dan binnen de grenzen van de wereld der materie mogelijk is. Toen Daniël bijvoorbeeld een keer bad, zond God als antwoord op zijn gebed een engel, en deze kwam reeds enkele ogenblikken later, nog voordat het gebed ten einde was

fb934634 Geplaatst op 03-09-2008, 12:16 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-09-2008, 10:15 ken schreef:
De bijbel zegt dat toen God de aarde schiep, „de morgensterren [engelen] te zamen een vreugdegeroep aanhieven, en alle zonen Gods voorts juichend hun instemming betuigden”. Omdat engelen Gods schepping zijn, worden ze de zonen van God genoemd.

Job 7:7 terwijl de morgensterren tezamen juichten, en al de zonen Gods jubelden?
Job 1:6 Nu brak de dag aan waarop de zonen van de ware God kwamen om zich vóór JHWH te stellen, en voorts kwam ook Satan aldaar in hun midden.

Engelen zijn geestelijke scheppingen, die zich kunnen materialiseren. In die hoedanigheid kunnen ze eten, drinken, slapen en opstandige engelen hebben zelfs kinderen verwekt.  Ze zijn dus geheel compleet.

ENGEL

Zowel het Hebreeuwse woord mal'akh' als het Griekse woord ag'gelos (spreek uit: an'gelos) betekent letterlijk „bode” of „boodschapper”. Van het eerste tot het laatste boek van de bijbel komen deze woorden bijna 400 maal voor. Wanneer daarmee hemelse boodschappers worden bedoeld, worden deze woorden met „engelen” vertaald.

Engelen kunnen zich ook enorm snel voortbewegen, veel sneller dan binnen de grenzen van de wereld der materie mogelijk is. Toen Daniël bijvoorbeeld een keer bad, zond God als antwoord op zijn gebed een engel, en deze kwam reeds enkele ogenblikken later, nog voordat het gebed ten einde was

Dit is inderdaad de definitie van het woord "engel", maar toont niet aan de Jezus is opgestaan als een engel.
Vrede zij u.

ken Geplaatst op 03-09-2008, 12:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dit is inderdaad de definitie van het woord "engel", maar toont niet aan de Jezus is opgestaan als een engel.
Jezus heeft zijn menselijk lichaam geofferd en dat dus voor eens en voor altijd gegeven. Daarom kreeg hij een geestelijke opstanding en materialiseerde zich om met mensen te kunnen communiceren. Niemand herkende zijn lichaam fysiek. Allen herkenden hem aan zijn manier van optreden. Bovendien verscheen hij in een afgesloten kamer. Hij was dus een geest.

goudmijntje Geplaatst op 01-08-2009, 22:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

a

Dit bericht is gewijzigd op 17-09 16:31.

ken Geplaatst op 02-08-2009, 12:12 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-08-2009, 22:39 goudmijntje schreef:
Wat denken jullie van Jezus met een verheerlijkt lichaam? En dan met Zijn eigen identiteit?
Ik geloof dat Jezus een verheerlijkt lichaam kreeg na Zijn opstanding en dat ook Zijn Bruid dat straks heeft. Ook elk met een eigen identiteit, zoals het verschil tussen zon, maan en sterren bijv.
Dat is handig als ze over de nieuwe aarde gaan regeren.
Ze denken iets en zijn er al.    
Goudmijntje.
Jezus offerde zijn volmaakte aardse lichaam als loskoopoffer voor de mensheid.

Wanneer hij een opstanding kreeg in exact hetzelfde lichaam, dan was zijn offerandelijke dood voor niets geweest. Hij had dan teruggenomen wat hij gegeven had. Dat kan dus niet.

Hij kreeg dus een opstanding met een geestelijk lichaam. Dat is echter onzichtbaar, dus moest hij, net als de engelen als boodschappers, een willekeurig fysiek lichaam aandoen. Daarmee is gelijk verklaard waarom niemand hem fysiek herkende, maar wel aan zijn manieren van brood breken en redeneren.

Dan de volgende tekst, die je aanhaalt.
„En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer” (Openbaring 21:1).
De zee geeft aan, dat er iets niet klopt, het kan niet letterlijk zijn. Wanneer ik naar de voetnoot kijk, zie ik deze tekst staan.
Jesaja 57:20 „Maar de goddelozen zijn als de opgezweepte zee, wanneer die niet tot rust kan komen, waarvan de wateren zeewier en slijk blijven opwerpen.

Aha! De zee is dus een symbool voor de opstandige mensenmassa.
Ga je wat dieper in de Bijbel, dan zie je dat hemelen vaak gebruikt wordt als synoniem voor regeringen. Dan kan de aarde alleen nog  maar de menselijke maatschappij zijn.

Samengevat zegt deze tekst dus dat er een nieuwe regering komt (het nieuwe Jeruzalem) over de mensen ( de grote schare, die Gods ingrijpen heeft overleefd) en dat er geen opstandigen  meer zullen zijn.

Btw: wie de hemelse Jezus is kan je lezen in Spr 8: 22-31
Ik typte per ongeluk spr 30 in.
Ik zag vers 4: Wie is ten hemel opgestegen opdat hij kan neerdalen? Wie heeft de wind in de holte van beide handen vergaderd? Wie heeft de wateren in een mantel gewikkeld? Wie heeft al de einden der aarde opgericht? Hoe is zijn naam en hoe de naam van zijn zoon, ingeval gij het weet.

Een bevestiging van Johannes 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

Het ontkend de drie-eenheid en de onsterfelijke ziel.

Nina Geplaatst op 09-08-2009, 12:52 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb dit stukje al bij de topic: Jezus God&mens gezet, maar vind hem hier ook wel geplaatst:

Hebr. Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, 2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. 3 In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij. 5 Tegen wie van de engelen heeft God immers ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt’? Of: ‘Ik zal een vader voor hem zijn, en hij voor mij een zoon’? 6 Maar wanneer hij de eerstgeborene de wereld weer binnenleidt, zegt hij: ‘Laten al Gods engelen hem eer bewijzen.’ 7 Over de engelen zegt hij: ‘Die zijn engelen inzet als windvlagen, en zijn dienaren als een vlammend vuur.’ 8 Maar tegen de Zoon zegt hij:

‘GOD, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’

10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen

1 Johannes:23 Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader

Johannes 14:20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’ 22

Liefs Nina

ken Geplaatst op 10-08-2009, 10:35 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 09-08-2009, 12:52 Nina schreef:
en door wie hij de wereld heeft geschapen.

Het zou makkelijker geweest zin, wanneer je de tekst genoemd had.

Jezus is de meesterwerker, uitvoerder van Gods werken. Spreuken 8: 22-31.
Openbaring 3:14 Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:

„Het  gebruikte woord archè laat opzichzelf de betekenis toe dat Christus het eerste geschapen wezen is. En op deze wijze vatten de Arianen het hier op, en sommigen die hen volgden: b.v. Castalio, ’chef d’oevre:’ ’omnium Dei operum excellentissimum atque primum:’ [wat betekent „het eerste en uitnemendste van al Gods werken”].

Doordat je Gods naam door Heer vervangt is het niet helder over wie er gesproken wordt.
In de Bijbel staat oorspronkelijk Gods naam JHWH; De naam van zijn zoon is Jezus.

Op 09-08-2009, 12:52 Nina schreef:
Johannes 14:
20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben.
21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’  
Johannes 14:
20 Op die dag zult GIJ weten dat ik in eendracht met mijn Vader ben en GIJ in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met U ben.
21 Wie mijn geboden heeft en ze onderhoudt, die is het die mij liefheeft. En wie mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden, en ik zal hem liefhebben en zal mij duidelijk aan hem laten zien.”

„Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij” Johannes 14:6
Daarom wordt Jezus middelaar genoemd, hij pleit voor ons bij de vader. Hij is dus NIET de vader, maar de zoon.

Nina Geplaatst op 10-08-2009, 20:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het zou makkelijker geweest zin, wanneer je de tekst genoemd had.

Excusez : het gaat om hebreeuwen hfdst 1.

Jezus is de meesterwerker, uitvoerder van Gods werken. Spreuken 8: 22-31.
Openbaring 3:14 Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:

„Het  gebruikte woord archè laat opzichzelf de betekenis toe dat Christus het eerste geschapen wezen is. En op deze wijze vatten de Arianen het hier op, en sommigen die hen volgden: b.v. Castalio, ’chef d’oevre:’ ’omnium Dei operum excellentissimum atque primum:’ [wat betekent „het eerste en uitnemendste van al Gods werken”].

Doordat je Gods naam door Heer vervangt is het niet helder over wie er gesproken wordt.
In de Bijbel staat oorspronkelijk Gods naam JHWH; De naam van zijn zoon is Jezus.

Hoe kom je erbij dat ik Gods naam in heer verander? Ik heb er meerderevertalingen bij, en ze zeggen allemaal hetzelfde.

[...]Johannes 14:
20 Op die dag zult GIJ weten dat ik in eendracht met mijn Vader ben en GIJ in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met U ben.
21 Wie mijn geboden heeft en ze onderhoudt, die is het die mij liefheeft. En wie mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden, en ik zal hem liefhebben en zal mij duidelijk aan hem laten zien.”

Je zegt het zelf al: De Geboden horen er dus ook bij!

„Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij” Johannes 14:6
Daarom wordt Jezus middelaar genoemd, hij pleit voor ons bij de vader. Hij is dus NIET de vader, maar de zoon.

Deze vers is voor mij ook een bevestiging dat het om een drie-enige God is.

Johannes 10:
29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, (10:29) Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven
‘De Vader die [ze] mij gegeven heeft, is groter dan allen’. niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, 30 en de Vader en ik zijn één

9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet.

Johannes1:
1.In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat

14:Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.

Kolossenzen 1:
15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:
16 in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.
18 Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk.
Oorsprong is hij,
eerstgeborene van de doden,
om in alles de eerste te zijn:
19 in hem heeft heel de volheid willen wonen
20 en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen,
alles op aarde en alles in de hemel,
door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.

2 Korintiërs 13:
13 De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.

Efeziërs 4:
4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is

1Petrus 1:
2 door God, de Vader, voorbestemd om, geheiligd door de Geest, gehoorzaam te zijn aan Jezus Christus en met zijn bloed besprenkeld te worden. Genade zij u en vrede, in overvloed

Liefs Nina

Dit bericht is gewijzigd op 10-08 20:07.

Nina Geplaatst op 10-08-2009, 20:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Maar waar het om gaat is de vraag van deze topic. Is Jezus opgestaan als een engel.
Het antwoord is nee.
De duidelijkste bevestiging is dus deze vers:

Hereeuwen 1:

8 Maar tegen de Zoon zegt hij:

10 En ook:

Dit bericht is gewijzigd op 10-08 20:05.

ken Geplaatst op 11-08-2009, 11:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 10-08-2009, 20:00 Nina schreef:
[...]
Excusez : het gaat om hebreeuwen hfdst 1.
Op zich niet zo heel erg. Het is jammer, wanneer je iets anders bedoelde dan ik begrijp. Wanneer we beiden uitgaan van dezelfde tekst dat is er geen misverstand.
Hoe kom je erbij dat ik Gods naam in heer verander? Ik heb er meerdere vertalingen bij, en ze zeggen allemaal hetzelfde.
Nagenoeg alle vertalingen hebben Gods naam vervangen door HEERE.
Voetnoot SV bij Gen 2:4.
7)  de HEERE God
   Na de voleinding van het werk der schepping, wordt hier allereerst God de naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den zelfstandige, den zelfwezende, van zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid en de oorsprong of oorzaak van het wezen aller dingen, waarom ook deze naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat.
Je zegt het zelf al: De Geboden horen er dus ook bij!
In je verdediging zie je over het hoofd, dat de NWV  hier “in eendracht” heeft vertaald. Daarmee duidelijk makende dat de ene persoon niet in de andere zit, zoals Satan  in sommige mensen zit. JHWH respecteert  de eigen wil.

Deze vers is voor mij ook een bevestiging dat het om een drie-enige God is.
Je moet wel, anders stort je kerk in door gebrek aan fundament.

JHWH is gewoon een andere persoon dan Jezus. Jezus is door zijn vader gemaakt. Hij is in eendracht met zijn vader. Hij werkt met hem SAMEN.
Jezus verklaart, de vader is groter, dan ik ben. Jezus kan niets, zonder dat hij dat de vader heeft zien doen.  JHWH verklaart: dit is mijn zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.

Johannes 10:30 en de Vader en ik zijn één
Een getrouwde man en vrouw ook.

Johannes 14:
11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. NBV
11 Gelooft mij, dat ik in eendracht met de Vader ben en de Vader in eendracht met mij is; of anders, gelooft op grond van de werken zelf. NWV
11 Believe me That I am in Union with the Father and the Father is in union with me; otherwise, believe on account of the works themselves. Greek Interlinear Translation.
11 Have faith in me when I say that the Father is one with me and that I am one with the Father. Or else have faith in me simply because of the things I do. CEV.

Johannes1:
1.In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Het was in het begin bij God.
3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. NBG

1 In [het] begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god.
2 Deze was in [het] begin bij God.
3 Alle dingen zijn door bemiddeling van hem ontstaan, en zonder hem is zelfs niet één ding ontstaan. NWV.

14:Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. NBG
14  Het Woord nu is vlees geworden en heeft onder ons verblijf gehouden, en wij hebben zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid zoals die van een eniggeboren zoon van een vader; en hij was vol onverdiende goedheid en waarheid. NWV

Kolossenzen 1:15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:

Een zoon lijkt vak sterk op zijn vader, soms als twee druppels.
Jezus is door zijn vader naar de aarde gezonden  en is daar geboren als mens. Waarom?
: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam werd een levengevende geest.

Jezus verving  het verloren gegane menselijke leven van Adam. Door zijn menselijke leven te geven als losprijs kunnen we door bemiddeling van hem dit volmaakte menselijke leven weer terugkrijgen.

Efeziërs 4:
4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is

Één geloof, geen > 300 verschillende tegenstrijdige geloven.
Op 10-08-2009, 20:05 Nina schreef:
Maar waar het om gaat is de vraag van deze topic. Is Jezus opgestaan als een engel.
Het antwoord is nee.
Ja dus.

1 kor 15: 45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam werd een levengevende geest.

Jezus werd dus opgewekt met een geestelijk lichaam. Net als engelen neemt hij een fysiek lichaam aan om met mensen te communiceren, te eten, drinken en slapen. Vandaar dat niemand hem aan zijn fysieke lichaam herkende en hij in een afgesloten vertrek verscheen.

Hebreën 1 laat zien dat JHWH Jezus zalft als Koning. Net als de leden van de kleine kudde, die met Jezus als Koningen en Priesters  over de aarde gaan regeren.
Personen die dus onder ons hebben geleefd en daardoor precies onze behoeften kunnen begrijpen.
JHWH is een liefdevolle God, dat hij dit mogelijk maakt.

Nina Geplaatst op 11-08-2009, 18:21 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hmm het enige wat ik over mijn visie nog kwijt wil hierover is dit: (een bijbelgedeelte dat bevestigd dat Jezus geen Engel is, hij is verheven boven de engelen)

Hereeuwen 1:
In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij. 5 Tegen wie van de engelen heeft God immers ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt’? Of: ‘Ik zal een vader voor hem zijn, en hij voor mij een zoon’? 6 Maar wanneer hij de eerstgeborene de wereld weer binnenleidt, zegt hij: ‘Laten al Gods engelen hem eer bewijzen.’ 7 Over de engelen zegt hij: ‘Die zijn engelen inzet als windvlagen, en zijn dienaren als een vlammend vuur
8 Maar tegen de Zoon zegt hij:

10 En ook:

God de vader, noemt Jezus (god de zoon) hier God.
Ik zie de Godheid, dus als drie-enig. EN nog iets: Het is geen KERKleer, maar Bijbelleer. Dat is iets waar jij alle niet JG-visies overheen scheert.

Ook deze vers  is niet verdraaibaar:
Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet.

Ik wil geen gelijk krijgen, dus daarom wil ik het hirebij laten. Ik wil gekibbel voorkomen snapje.

Dit bericht is gewijzigd op 11-08 18:25.

Nina Geplaatst op 11-08-2009, 19:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Omdat ik oprecht wil weten hoe het zit, heb ik alles nog eens goed doorgelezen.Doordat Jouw Bijbel iets anders zegt dan de mijne, trekken we beiden dus andere conclusies.

Job 7:7 Bedenk toch: in een zucht is mijn leven voorbij,
nooit weer zal mijn blik het goede aanschouwen
Job :6 6 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan bevond zich onder hen

Wij hebben duidelijk een andere Bijbel!

Mat 1:23 De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuel geven,’ wat in onze taal betekent ‘God met ons’.

Kol 1:16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

Alleen door God kan iets tog geschapen worden ?

Joh 1:3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is

Op 1:17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste.

Jes 55:4 Hem heb ik aangesteld als vorst en heerser over de naties, als getuige voor de volken

Op 19:13 Hij droeg met bloed doordrenkte kleren. Zijn naam luidde ‘Woord van God’

Joh 8:58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.

Jes 40:5 Hoor, een stem roept: ‘Baan voor de HEER een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God

Liefs Nina

Nina Geplaatst op 11-08-2009, 20:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

[...]Ja dus.

1 kor 15:
44 Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt. Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam
.
45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam werd een levengevende geest.

46 Niet het geestelijke is er als eerste, maar het aardse; pas daarna komt het geestelijke. 47 De eerste mens kwam uit de aarde voort en was stoffelijk, de tweede mens is hemels. 48 Ieder stoffelijk mens is als de eerste mens, ieder hemels mens is als de tweede. 49 Zoals we nu de gestalte van de stoffelijke mens hebben, zo zullen we straks de gestalte van de hemelse mens hebben

Als je hem in juiste contekst leest, kun je ook begrijpen dat alleen vers 45, geen antwoord is op de vraag, is jezus opgestaan als een engel. Met levengevende geest, word de Heilige geest bedoeld. Anders stond er tog wel : de laatste Adam werd een levendgevende engel?

ik beweerde dat het mijn laatste berichtje was, totdat ik bedacht dat het wel zo rechvaardig is om alle teksten voorheen, zelf te onderzoeken vandaar dit berichtje er nog bij.

Liefs Nina

.

Dit bericht is gewijzigd op 11-08 20:22.

Nathaniel Geplaatst op 11-08-2009, 21:55 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Al redenerende aan de hand van de Schriften kom ik tot de volgende gedachte:

In handelingen 26:13-16 lezen we dat de Heer Zich hier aan Paulus bekent maakt als Jezus.

Paulus zag niet de mens Jezus of een engelgedaante die zich Jezus noemde, maar een ontoegankelijk Licht (die hem en zijn metgezellen omringde) dat hem met blindheid sloeg. Dat kan alleen Gods Licht. En daarbij hoorde Paulus ook een stem uit de hemel zeggen, 'Ik ben Jezus [.]. Ook maakt Hij Zich niet bekend als Michael die op aarde ooit die Jezus was. M.i. is Jezus dus geen engel. En er zijn nog meer teksten waaruit blijkt dat Jezus geen engel was of dat Hij na Zijn offerandelijk sterven een engel zou worden.

Er zijn veel engelen verschijningen beschreven in de Bijbel. Engelen spraken met mensen en dat gebeurde van aangezicht tot aangezicht. Ook verspreiden ze een helder licht. De beschrijving van wat Paulus zag komt niet overeen met geen enkel andere beschrijving van een engel verschijning. De verschijning van Jezus aan Paulus, die in de bijbel word beschreven, is een unieke gebeurtenis en staat op zichzelf als een openbaring van God door Jezus.

Daar komt bij dat Jezus vele titels heeft. Maar nergens lees ik dat Hij een machtige engel is, maar wel  Eeuwige Vader, Wonderbare Raadman, Sterke God en Vredevorst. Deze titels zijn m.i. niet aan Michael gegeven. Of draagt Michael wel enkele van deze titels?

Er zijn al wat bijbelplaatsen genoemd. Maar ik vond Handelingen 26 voor mijn inbreng eigenlijk duidelijk genoeg!

(1 Kor.15:45) Daar staat  inderdaad dus niet dat Hij een levengevende engel werd. Maar dat Jezus een levengevende Geest werd. En God is een Geest. Dus Jezus de Levengever is een Geest.

Zijn engelen (levengevende) geesten?

Zegen,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 00:25.

ken Geplaatst op 12-08-2009, 10:21 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 11-08-2009, 18:21 Nina schreef:
Hmm het enige wat ik over mijn visie nog kwijt wil hierover is dit: (een bijbelgedeelte dat bevestigd dat Jezus geen Engel is, hij is verheven boven de engelen)

Wanneer hij boven engelen staat, en dat is inderdaad zo, dan is hij een opperengel oftewel aartsengel. Dat komt weer overeen met openbaringen waar hij spreekt met de stem van een aartsengel.
God de vader, noemt Jezus (god de zoon) hier God.
Ik zie de Godheid, dus als drie-enig. EN nog iets: Het is geen KERKleer, maar Bijbelleer. Dat is iets waar jij alle niet JG-visies overheen scheert.
Nogmaals de heidense drie-eenheid komt NIET in de BIJBEL voor. Noch Jezus, noch zijn dicipelen kenden het, zij schreven er niets over. Het is inlegkunde. De bedoeling van deze leer is het koninkrijk toe te sluiten voor deze gelovigen. De zoon van God kan dus ook een God genoemd worden. Joh 1:1. JHWH is almachtig, Jezus niet. Hij kan niets zonder de vader.

Aan de Hebreeën
1 God, die lang geleden bij vele gelegenheden en op vele wijzen tot onze voorvaders heeft gesproken door bemiddeling van de profeten,
2 heeft op het einde van deze dagen tot ons gesproken door bemiddeling van een Zoon, die hij tot erfgenaam van alle dingen heeft aangesteld en door bemiddeling van wie hij de samenstelsels van dingen heeft gemaakt.
3 Hij is de weerspiegeling van [zijn] heerlijkheid en de nauwkeurige afdruk van zijn wezen, en hij houdt alle dingen in stand door het woord van zijn kracht; en nadat hij een reiniging voor onze zonden had teweeggebracht, heeft hij plaats genomen aan de rechterhand van de Majesteit in verheven plaatsen.
4 Daarom is hij beter geworden dan de engelen in die mate dat hij een naam heeft geërfd welke uitnemender is dan de hunne.
5 Tot wie van de engelen heeft hij bijvoorbeeld ooit gezegd: „Gij zijt mijn zoon; heden ben ík uw vader geworden”? En wederom: „Ík zal zijn vader worden, en híj zal mijn zoon worden”?
6 Doch wanneer hij wederom zijn Eerstgeborene de bewoonde aarde binnenleidt, zegt hij: „En al Gods engelen moeten hem hulde brengen.”
7 Ook zegt hij met betrekking tot de engelen: „En hij maakt zijn engelen geesten en zijn openbare dienaren een vuurvlam.”
8 Maar met betrekking tot de Zoon: „God is uw troon in alle eeuwigheid, en [de] scepter van uw koninkrijk is de scepter van recht.
9 Gij hebt rechtvaardigheid liefgehad en wetteloosheid gehaat. Daarom heeft God, uw God, u gezalfd met [de] olie van uitbundige vreugde, meer dan uw deelgenoten.”
10 En: „Gij, o Heer, hebt in [het] begin de grondvesten gelegd van de aarde, en de hemelen zijn [de] werken van uw handen.
11 Díé zullen vergaan, maar gíj zult voortdurend blijven; en net als een bovenkleed zullen ze alle verouderen,
12 en gij zult ze samenrollen net als een mantel, als een bovenkleed; en ze zullen veranderd worden, maar gij zijt dezelfde, en uw jaren zullen nimmer een einde nemen.”
13 Maar met betrekking tot wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: „Zit aan mijn rechterhand, totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel”?
14 Zijn zij niet allen geesten voor openbare dienst, uitgezonden om te dienen ten behoeve van hen die redding zullen beërven?

Ook deze vers  is niet verdraaibaar:
Jammer dat je dat suggereert.  JG verdraaien niet, ze tonen de zuivere oorsprong.
Joh 14:
6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij. 7 Indien gijlieden mij hadt gekend, zoudt GIJ ook mijn Vader hebben gekend; van dit ogenblik af kent GIJ hem en hebt GIJ hem gezien.”
8 Filippus zei tot hem: „Heer, toon ons de Vader, en het is ons genoeg.” >[...]
9 Jezus zei tot hem: „Nu ben ik al zo’n lange tijd bij ulieden, en nog hebt gij mij niet leren kennen, Filippus? Wie mij heeft gezien, heeft [ook] de Vader gezien. Hoe kunt gij dan zeggen: ’Toon ons de Vader’?
10 Gelooft gij niet dat ik in eendracht met de Vader ben en de Vader in eendracht met mij is? De dingen die ik tot ulieden zeg, spreek ik niet uit mijzelf; maar de Vader, die in eendracht met mij blijft, doet zijn werken.
11 Gelooft mij, dat ik in eendracht met de Vader ben en de Vader in eendracht met mij is; of anders, gelooft op grond van de werken zelf.
12 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Wie geloof oefent in mij, zal ook zelf de werken doen die ik doe; en hij zal grotere werken dan deze doen, omdat ik heenga naar de Vader.
13 En wat GIJ ook vraagt in mijn naam, dat zal ik doen, opdat de Vader in verband met de Zoon verheerlijkt moge worden.
14 Indien GIJ iets vraagt in mijn naam, ik zal het doen.

De zoon weerspiegeld de vader, maar hij is NIET de vader. HIJ is geschapen DOOR de vader.
Ik wil geen gelijk krijgen, dus daarom wil ik het hirebij laten. Ik wil gekibbel voorkomen snapje.
Ik kibbel niet, ik reageer feitelijk.

ken Geplaatst op 12-08-2009, 10:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 11-08-2009, 19:45 Nina schreef:
Omdat ik oprecht wil weten hoe het zit, heb ik alles nog eens goed doorgelezen.Doordat Jouw Bijbel iets anders zegt dan de mijne, trekken we beiden dus andere conclusies.
Ik ben daar al op ingegaan. We hebben een verschillende vertaling.
Het is dus van belang te weten wat  de betekenis is van de oorspronkelijk  gebruikte woorden.
Zo heb ik aangetoond dat de betekenis van Hades, sjeool en gehenna anders is als men gebruikelijk vertaalt!

Job 7:
7 Bedenk toch: in een zucht is mijn leven voorbij,nooit weer zal mijn blik het goede aanschouwen NBV.
7 Bedenk dat mijn leven wind is; Dat mijn oog het goede niet weer zal zien. NWV
7 Gedenk, dat mijn leven een wind is; mijn oog zal niet wederkomen, om het goede te zien. SV

Job 1:
6 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan bevond zich onder hen NBG
6 Nu brak de dag aan waarop de zonen van de [ware] God kwamen om zich vóór JHWH te stellen, en voorts kwam ook Satan aldaar in hun midden.NMV
6 Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam. SV
Op 11-08-2009, 19:45 Nina schreef:
Wij hebben duidelijk een andere Bijbel! [...]Kol 1:16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

Alleen door God kan iets tog geschapen worden ?
Kolossenzen 1:16 want door bemiddeling van hem [Jezus] werden alle [andere] dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn. Alle [andere] dingen zijn door tussenkomst van hem en voor hem geschapen.
Zie Spr 8:22-31
Op 1:17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste.
1 Kor 15: 45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam werd een levengevende geest.

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2009, 10:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dus we kunnen vast stellen dat alle engelen dienende geesten zijn. (Hebr 1:14)

Maar uit welke tekst blijkt concreet dat Jezus de engel MIchael is?

Groet,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 10:52.

ken Geplaatst op 12-08-2009, 10:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 11-08-2009, 21:55 Nathaniel schreef:
Al redenerende aan de hand van de Schriften kom ik tot de volgende gedachte:

In handelingen 26:13-16 lezen we dat de Heer Zich hier aan Paulus bekent maakt als Jezus.

Paulus zag niet de mens Jezus of een engelgedaante die zich Jezus noemde, maar een ontoegankelijk Licht (die hem en zijn metgezellen omringde) dat hem met blindheid sloeg. Dat kan alleen Gods Licht.
De Bijbel: 15 Maar ik zei: ’Wie zijt gij, Heer?’ En de Heer zei: ’Ik ben Jezus, die gij vervolgt.
Joh 5: 19 Daarom gaf Jezus hun verder ten antwoord: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: De Zoon kan niets uit zichzelf doen, maar alleen datgene wat hij de Vader ziet doen. Want al wat Die doet, dat doet ook de Zoon evenzo.

Je uit dus de ene veronderstelling na de andere.

M.i. is Jezus dus geen engel.
Michaël: Wie is gelijk God?
„De Heer [Jezus Christus] zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel en met Gods trompet” (1Th 4:16)
Zijn engelen geesten?
Ja!
45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam [Jezus] werd een levengevende geest.

Nathaniel Geplaatst op 12-08-2009, 11:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

In mijn vertaling staat het als volgt:

1 Thes. 4:16

Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer Zelf uit de hemel neerdalen [.]

Hier wordt gezegd dat de Heer Zelf uit de hemel zal neerdalen nadat de heraut Zijn komst heeft aangekondigt. De komst van een koning wordt altijd door een herraut aangekondigt. Normale gang van zaken lijkt me. De Heer en de aartsengel zijn in mijn vertaling twee verschillende personages. Deze tekst verklaart dus niet dat Jezus een engel is, maar de Heer Zelf, Wiens tent onder de mensen zal zijn. Maar op basis van de NWV kan ik begrijpen dat je tot een andere uitkomst komt. De NWV is m.i. zo vertaalt dat het de leer van de JG ondersteund. Maar ik denk dat we allemaal hiermee rekening moeten houden. Daarom hebben we de Heilge Geest nodig die ons de Waarheid kan bekendmaken.

Al redenerend aan de hand van de Schriften kom ik tot een zekere uitkomst die ik schriftuurlijk moet kunnen onderbouwen. Deze uitkomsten mag jij wat mij betreft veronderstellingen noemen. Dat is dus wederzijds. De vraag is echter, op welk fundament is deze veronderstelling gebouwd. We zien hier dus heel duidelijk dat we alleen al door de verschillen in woord en grammatica van onze bijbels ook tot andere veronderstellingen komen. We zullen dus vanuit een nieuwe benadering moeten gaan werken, willen we deze problematiek tackelen.

Groet,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 12-08 11:49.

Nina Geplaatst op 12-08-2009, 11:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik had ook al gereageerd op die tekst uit Job, en nu probeer je tog weer met de tekst t verklaren dat dat en bewijs is.

Voor wie oprecht geinteresseerd is, heb ik hier een duidelijke uitleg. Het kost mischien een tijd, Maar dat is ook logisch. Voor Bijbelstudie moet je gewoon even de tijd nemen!
In vijf teksten komt Michaël de aartsengel ter sprake. Overige verwijzingen naar Michaël zijn verwijzingen naar personen in het Oude Testament. De eerste tekst vinden wij in Daniël 10.

Daniël 10:13 - Maar de vorst van het koninkrijk der Perzen stond eenentwintig dagen tegenover mij; doch zie, Michaël, een der voornaamste vorsten, kwam mij te hulp, zodat ik daar, bij de koningen der Perzen, de overhand behield.
In deze tekst staat wordt Michaël één van de voornaamste vorsten genoemd. Dat er slechts één aartsengel zou bestaan wordt door deze tekst weersproken, er zijn meerdere voorname vorsten te onderscheiden. Maar behoort Jezus dan tot deze groep vorsten? Nee, Jezus is geen engel en geen aartsengel en behoort niet tot een groep. Jezus is uniek!

Michaël daarentegen wordt 'uw vorst' genoemd. Dat duidt erop dat Michaël de speciale taak van God gekregen had om Daniël en zijn volk te beschermen tegen kwade machten. Michaël staat de kinderen van het volk van Daniël terzijde.

Daniël 10:21 - (Nochtans zal ik u mededelen wat geschreven staat in het boek der waarheid.) En niet een staat mij vastberaden tegen hen terzijde, behalve uw vorst Michaël.
Daniël 12:1 - Te dien tijde zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de zonen van uw volk terzijde staat; en er zal een tijd van grote benauwdheid zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan, tot op die tijd toe. Maar in die tijd zal uw volk ontkomen: al wie in het boek geschreven wordt bevonden.
De benamingen 'vorst', 'grote vorst' en 'voornaamste vorsten' worden overigens alleen in het Oude Testament gevonden.

Merk op dat wanneer White Daniël 10:21 aanhaalt (tussen quotes!), zij zelf de naam Christus tussen haakjes heeft ingevoegd. Terwijl Christus niet in deze bijbeltekst wordt genoemd.

In Openbaring 12 komt Michaël opnieuw ter sprake terwijl hij in een strijd is gewikkeld met de draak, met Satan en zijn strijdkrachten. Michaël is blijkbaar een aanvoerder van engelen. Johannes laat nergens blijken dat met Michaël Jezus bedoeld is. Michaël overwint omdat hij met God aan zijn zijde strijdt, die hem daarvoor de kracht geeft.

Openbaring 12:7-8 - En er kwam oorlog in de hemel; Michaël en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, maar hij kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden.
In het bijbelboek Judas is Michaël in een woordenwisseling gewikkeld met de duivel. Maar hij waagt het, in tegenstelling tot de dwaalleraars uit eerdere verzen die onbeschaamd oordelen en lasteren, niet om een oordeel uit te spreken. Hij toont zich echter een boodschapper van God en zegt: De Here straffe u. "Hij neemt zich behoedzaam in acht" en laat het oordelen over aan God, aan wie deze uitspraak of vonnis alleen toekomt. Michaël wil voorkomen dat "iets gezegd zou worden, dat niet in alles met de volle waarheid overeenstemmen zou, of alleen maar door God gesproken mag worden" (Greijdanus, 1955b, pp. 110-111).

Judas 9-10 - Maar Michaël, de aartsengel, durfde, toen hij met de duivel in twist gewikkeld was over het lichaam van Mozes, geen smadelijk oordeel uitbrengen, doch hij zeide: De Here straffe u! Zij echter lasteren al wat zij niet kennen en in hetgeen zij, gelijk de redeloze wezens, van nature weten, ligt hun verderf.
Ook deze tekst laat zien dat Michaël niet gelijk is aan Jezus, aan God. Was dat wel het geval geweest, dan stond Michaël niets in de weg om een oordeel uit te spreken. Want God vreest de duivel niet. En Jezus bestrafte dan ook de boze geest.

Mattheüs 17:18 - En Jezus bestrafte hem en de boze geest ging van hem uit, en de knaap was genezen van dat ogenblik af.
Lucas 4:35 - En Jezus bestrafte hem en zeide: Zwijg stil en vaar uit van hem. En de boze geest wierp hem in het midden neer en voer van hem uit zonder hem enig kwaad te doen.
Michaël oordeelt als aartsengel echter niet, omdat hij weet dat hij dat als engel niet mag. Dit vers is geheel in lijn met de volgende uit 2 Petrus.

2 Petrus 2:9-11 - Dan weet de Here de godvruchtigen uit de verzoeking te verlossen en de onrechtvaardigen te bewaren om hen op de dag des oordeels te straffen, vooral hen, die, begerig naar onreinheid, het vlees volgen en (hemelse) heerschappij verachten. Zulke vermetelen, vol van zelfbehagen, schromen niet de heerlijkheden te lasteren, terwijl engelen, hun meerderen in sterkte en macht, bij de Here geen smadelijk oordeel tegen deze inbrengen.
Wie is als God?

Michaël betekent 'wie is als God?' Daarin wordt wel een argument gezien dat de gelijkstelling tussen Jezus en Michaël moet ondersteunen. Dat is het echter niet. De naam van de profeet Micha bijvoorbeeld betekent 'wie is als Jehovah?'.

Beide namen drukken echter niet uit dat een gelijkstelling op zijn plaats is. Michaël is niet God en evenmin is Micha God. De naam bevat niet voor niets een vraagstelling: 'wie is als ...?'. Het laat zien dat niets en niemand vergeleken kan worden met God.

Ondanks deze wetenschap wil Satan zich toch met God gelijkstellen.

Jesaja 14:13-14 - Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; Ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen.
De Engel des Heren

De gelijkstelling van Michaël met Jezus wordt ook wel gemaakt in verband met de "Engel des Heren", die regelmatig in het Oude en Nieuwe Testament wordt genoemd.

Richteren 6:12 - De Engel des Heren verscheen hem (Gideon, GR) en zeide tot hem: De Here is met u, gij dappere held.
Zacharia 1:12-13 - Toen nam de Engel des Heren het woord en zeide: Here der heerscharen, hoelang nog zult Gij zonder erbarmen zijn over Jeruzalem en over de steden van Juda, waarop Gij nu reeds zeventig jaren toornig zijt? De Here antwoordde daarop de engel die met mij sprak, met goede woorden, troostrijke woorden.
Zacharia 3:1 - Vervolgens deed Hij mij de hogepriester Jozua zien, staande voor de Engel des Heren, terwijl de satan aan zijn rechterhand stond om hem aan te klagen.
Mattheüs 28:2 - En zie, er kwam een grote aardbeving, want een engel des Heren daalde uit de hemel neder en kwam nader, en hij wentelde de steen weg en zette zich daarop.
In veel gevallen wordt met de Engel des Heren in de Bijbel Jezus bedoeld. Aan de ene kant wordt deze Engel des Heren door zijn naam van God onderscheiden, aan de andere kant wordt hij met God vereenzelvigd, zoals bijvoorbeeld in Genesis 16.

Genesis 16:10 - En de Engel des Heren zeide tot haar: Ik zal uw nageslacht zeer talrijk maken, zodat het vanwege de menigte niet geteld kan worden.
Toch is dit geen reden voor een gelijkstelling tussen Michaël en Jezus. De redenering daarachter is niet juist. Er wordt geconstateerd dat Michaël de aartsengel is, de engel met een hogere rang. Vervolgens wordt geconstateerd dat met de Engel des Heren Jezus bedoeld wordt. Tenslotte wordt hieraan de conclusie verbonden dat Michaël dus Jezus is. In schema:

Michaël = de aartsengel;
Jezus = de Engel des Heren;
dus Michaël = Jezus.
Een dergelijke manier van redeneren wordt wel extrapolatie genoemd. Een patroon wordt uitgebouwd tot buiten de aanwezige beperkingen.

Jezus boven de engelen gesteld

De vergelijkingen die in Hebreeën 1 worden gemaakt tussen Jezus en de engelen maken duidelijk dat Jezus niet tot de engelen behoort, geen aartsengel is, maar daar ver boven is gesteld. Jezus is Gods Zoon, door God verwekt, die zich aan de rechterhand van God heeft gesteld. Alle engelen moeten Hem dienen.

Hebreeën 1:3b-4 - (Jezus, de Zoon heeft) Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, zoveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft.
Hebreeën 1:5-6 - Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt? En wederom: Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn. En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij: En Hem moeten alle engelen Gods huldigen.
Dan wordt de vergelijking verder getrokken. Tot geen van de engelen heeft God gezegd aan Zijn rechterhand te mogen zitten. Tegen Jezus heeft God dat wel gezegd. De engelen daarentegen zijn dienstbodes voor hen die in God geloven.

Hebreeën 1:7-8a - En van de engelen zegt Hij: Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam; maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid.
Hebreeën 1:13-14 - En tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten? Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beerven?
De vergelijkingen worden in Hebreeën 1 misschien wel zo gepresenteerd om aan te geven dat een vergelijking juist níet mogelijk is. Hoe is het mogelijk om Jezus de Zoon van God te vergelijken met engelen? Alles, ook de toekomende wereld, is aan Jezus Christus onderworpen. Ook de engelen.

1 Corinthiërs 15:27 - Want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft.
Hebreeën 2:5 - Want niet aan engelen heeft Hij de toekomende wereld, waarvan wij spreken, onderworpen.
Jezus is geen schepsel

Alle dingen zijn door Christus en voor Christus geschapen, alles wat in de hemelen en op de aarde is. Zo zijn ook de engelen geschapen tot Gods eer. Jezus is niet geschapen. Dit sluit Michaël als Jezus uit.

Johannes 1:1-3 - In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.
Colossenzen 1:15-17 - Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; en Hij is voor alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem.
Nergens in de Bijbel is te lezen dat Jezus een (aarts)engel is of is geworden. Jezus wordt in de Bijbel geopenbaard als de Zoon van God, de Christus, de Messias, het Lam, Wonderbare Raadsman, Vredevorst. Jezus wordt ook Immanuël genoemd, dat betekent: 'God met ons'. Jezus is waarachtig God. Geen enkele bijbeltekst verbind Jezus direct met de naam Michaël. Michaël is dan ook geen andere titel voor Jezus. Alleen wanneer teksten uit hun context worden gehaald en vervolgens gecombineerd worden kan men tot de conclusie komen dat met Michaël de aartsengel Jezus bedoeld wordt.

Maxwell, hier eerder aangehaald, geeft een goed voorbeeld van dit combineren. Hij gebruikt een tekst uit 1 Thessalonicenzen 4 en een tekst uit Johannes 5, combineert beide teksten, en trekt vervolgens zijn conclusie. Daarbij ziet hij over het hoofd dat juist in 1 Thessalonicenzen 4:16 de Here duidelijk van de aartsengel wordt onderscheiden! De Here zal op het teken van een aartsengel neerdalen van de hemel. De Here geeft niet zelf dit teken, maar een aartsengel.

1 Thessalonicenzen 4:16 - Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.

Liefs Nina

Vincent Geplaatst op 12-08-2009, 23:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Lukas 24:
39 Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en benen, gelijk gij ziet, dat Ik heb.

40 En als Hij dit zeide, toonde Hij hun de handen en de voeten.

41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets om te eten?

42 En zij gaven Hem een stuk van een gebraden vis, en van honigraten.

43 En Hij nam het, en at het voor hun ogen.

Bij Lukas is als enige deze uitzonderlijke nadruk te vinden van de opstanding van het lichaam van Jezus. Waarom zo bewijzen dat je lichamelijk bent opgestaan, als je een engel bent? Engelen hoeven toch niet te eten?

In de andere evangeliën komt dit bewijzen van een lichamelijke opstanding niet voor. Maar Ken gaat altijd uit van de letterlijkheid van de Schrift en het staat er in en in de andere evangeliën wordt het niet ontkend, dus moet Jezus lichamelijk zijn opgestaan en niet als engel.

Met het oog op het met name het late tijdstip van schrijven van Lukas, neem ik aan dat deze passage al is aangepast aan het al vroeg ontstane dogma van de vroege kerk van de lichamelijke opstanding.

Nina Geplaatst op 13-08-2009, 10:54 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hey Vincent,

Je hebt helemaal gelijk, engelen hebben natuurlijk geen eten nodig! Interessante toevoeging.

ik heb ook no wat verder gezocht, en dit is voor mij voldoende bevestiging:

Johannes 8:
58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er

Johannes 1:
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat

14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.

Dit samen brengt mij tot de conlusie dat de ceator, niet zichzelf kan schapen.

Liefs Nina

Dit bericht is gewijzigd op 13-08 10:54.

2 3