|
ken
|
Geplaatst op 26-11-2009, 10:45 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-12-2008, 12:24 Edgar schreef:
Op 07-07-2008, 21:45 florentius schreef:
Beste Eliyahu jij schrijft
Bs'd
Het is net andersom. Er is nooit gezegd dat er een messias zou komen die ons van onze zonden gaat bevrijden.
Wat er wel gezegd is is dat er een messias gaat komen die ons van onze aardse onderdrukkers gaat verlossen.
Dan wil ik wel eens heel graag weten wat jij verstaat onder aardse onderdrukkers???
|
Dat Jezus de Joden van hun onderdrukkers zou bevrijden is een Joodse interpretatie. Een vorm van "wishfull thinking". Toen Jezus te kennen gaf dat hij geen deel was van deze wereld (de politieke wereld, die in Satans macht is) werden zij boos en gingen dingen doen die tegen de Bijbelse leer en de Bijbelse geest waren.
Daarmee toonden zij het ontbreken van de benodigde geestelijke instelling. Ze waren uit op eer en aanzien van mensen. Daarom gingen zij op de hoeken van straten staan bidden, zodat iedereen kon zien hoe "religeus" zij waren. Zij spraken schimpend over de "amhaáreths", het gewone volk.
Door deze instelling verloren zij het beloofde voorrecht en verloren zij in het jaar 70 hun leven, omdat zij Jezus waarschuwing negeerden.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 27-11-2009, 00:35 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Mensen zijn dan ook een deel van God en dat overstijgt de drie-eenheid.
Ik denk dat dat juist de bedoeling is van de drie eenheid.
Voor de rest is helemaal waar wat je zegt. Maar dan heb je over andere historische factoren.
Het lijkt me niet anders dan logisch dat Griekse invloed groot was.
Maar met het Christus word bedoeld een bepaalde activiteit waarbij mens en God niet aan elkaar voorbij gaan. Jezus Christus heeft dit niet alleen laten zien maar mensen zijn eeuwen lang dit blijven ervaren..
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 27-11-2009, 08:44 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 27-11-2009, 00:35 Toliek schreef:
Ik denk dat dat juist de bedoeling is van de drie eenheid.
Voor de rest is helemaal waar wat je zegt. Maar dan heb je over andere historische factoren.
Het lijkt me niet anders dan logisch dat Griekse invloed groot was.
|
Het Grieks filosofisch denken is gebaseerd op de Griekse heidense Godsdienst.
Volgens de Bijbelse leer is het juist logisch om je daar ver van te houden. Gevolg was dat de heidense ideën met de Christelijke geloofsleer werden gemengt. Constantijn maakte daar handig gebruik van en zo werd de christelijke leer verder vervuild.
Het is verbazingwekken dat mensen zich bedienen van deze heidense leringen en deze zelfs ook nog verdedigen onder het mom van de christenheid.
De Bijbel is daaarop voorbereid en noemt hen Babylon de grote.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 27-11-2009, 12:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Je praat steeds over heidenen en ziet ze niet als gelijken. Ik zie het meer van dat het Christendom een Godsdienst is waar veel individuele aan te pas komt. Mensen die nadenken en grote filosofische ideeën erop na houden . De opkomst van het Christendom voegde iets toe aan grote denkers met hun filosofieën.
De grote Griekse cultuur maakte plaats voor een nog grotere cultuur. Het Christendom.
Had je misschien liever dat het in een plaats gebeurde waar mensen niet nadachten en er ook niets van snapten? In dat geval zou het Christendom al lang verdwenen zijn.
Heidenen zijn mensen die een ethiek aanhangen die tot onrechtvaardigheid leidt. In dat geval is het een constante maatschappij in conflicten die ten gevolge van onrechtvaardigheid geen kans maakt om te groeien.
Christenen geloven o.a. in een God van rechtvaardigheid
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 28-11-2009, 10:47 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Met heidenen bedoel ik afgodenaanbidders. Deze kunnen Gods koninkrijk dus niet beërven. Degenen die sporen daarvan in hun geloof hebben,ook niet.
Vandaar dat de meeste mensen de smalle weg niet vinden. Omdat zij Gods ingrijpen niet zullen overleven, denk b.v. aan de vloed, is het erg belangrijk dat men weet waarmee men bezig is.
Het is niet zo dat dit soor mensen minderwaardig zou zijn, of zo. Het is een keuze die men moet maken om te overleven.
2 Petrus 3:9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.
Begrijp je mijn bezorgdheid?
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 29-11-2009, 14:57 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik heb over hetzelfde als jij.
Aan de ene kant heb je het over afgodendienaars en aan de andere een tekst uit het evangelie over berouw tonen. Zie je het verband?
Afgodendienen verwijdert men van de ene rechtvaardige God. Berouw omdat men de verkeerde weg kiest. want de ware God leidt ons naar de juiste weg.
Jezus zelf zegt dat wie voor hem is niet tegen hem is. Mensen die volgens zijn discipels niet tot hun groep hoorden hoorden volgens Jezus wel omdat ze ook aanhangers van de rechtvaardigheid waren.
Vorige keer had je het over Griekse invloed en ook daar was je niet zo blij mee. Het verhaal van Adam en Eva is dat ook afgeleid van het Grieks? En wel antwoord geven hoor.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 30-11-2009, 10:42 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Nee, niet helemaal. Ik probeer het wat duidelijker op een rijtje te zetten. 1 Korinthiërs 6:9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
Mensen die dat gedaan hebben en er mee gestopt zijn, die kunnen door berouw te tonen beroep doen op Jezus loskoopoffer.
Wat ik probeerde te schetsen is de afval die Paulus aankondigde. Daarbij speelde de heidense Griekse filosofie een grote rol. De Grieken hadden een polytheïstische Godsdienst die de kern was van hun denken. The Encyclopedia Americana zegt hierover: „Het christendom, hoewel gekant tegen de heidense Griekse en Romeinse cultuur, heeft in feite veel klassieke filosofie opgenomen.”.
De Bijbel waarschuwt om geen deelhebber te zijn met de heidense cultuur cq godsdienst.. In het OT staan er vele verslagen te lezen. Wat er gebeurde als men het toch deed. God accepteert dat niet!
Door deze invloed ging men het Griekse denken overnemen en werd op die manier de weg voor Keizer Constantijn de grote vrijgemaakt om zijn RKK te stichten. Daarmee werden heidense riten en gebruiken gelegaliseerd. Kerstmis is één van die gebruiken. Ik heb vele mensen gesproken, die beweren Christen te zijn, die dat aantoonbare heidense feest vieren en vinden dat God dat maar goed moet vinden, omdat ZIJ het als christelijk beschouwen.
De Bijbel waarschuwt: „Gij kunt niet aan ’de tafel van JHWH’ en aan de tafel van de demonen deel hebben.” — 1 KORINTHIËRS 10:21.
Op 29-11-2009, 14:57 Toliek schreef:
Het verhaal van Adam en Eva is dat ook afgeleid van het Grieks? En wel antwoord geven hoor.
|
Ik geef altijd antwoord, maar de meesten willen dat niet horen.
Het verslag van Adam en Eva beschrijft het begin van de schepping en is door Mozes opgeschreven in 1513 v.C. Wat dat met Griekse filosofie te maken heeft is mij niet duidelijk.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 30-11-2009, 11:32 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
BEste Ken,
Zeg je dat Paulus mensen een forse salaris aanbod zoals de heidenen deden?
Wat zegt dan de Drieeenheid over de mens? In dat geval ook over jou.
Die laatste vraag is belangrijk zodat je in je antwoorden niet altijd naar Bijbelteksten refereert maar naar jouw persoonlijke conclusie. Want dat is de gestalte die je aan de tekst in je leven geeft.
Van Paulus weten wij al genoeg. Wat er staat geschreven is om een boodschap over te brengen en mensen ergens naar toe te bewegen. Het gaat erom wat het met ons persoonlijk doet. VErgeet niet die vraag van hier boven waarbij de drieeenheid alles overstijgt zoals jij dat zegt maar wat zegt dat over ons.
Trouwens ik heb je antwoord nog niet ontvangen over of het verhaal van Adam en Eva wel of niet afgeleid is van het Grieks?
Dus er zijn 2 vragen die ik je hierbij stel.
Gr.
Dit bericht is gewijzigd op 30-11 12:14.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 30-11-2009, 16:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken,
Het christendom, hoewel gekant tegen de heidense Griekse en Romeinse cultuur, heeft in feite veel klassieke filosofie opgenomen.”.
Lees je hier dat een ontwikkelde maatschappij ophield te bestaan of dat deze iets extra toegevoegd kreeg door het Christendom? Dat laatste is trouwens wat ik lees.
Zou zijn zoals je het zegt dat de maatschappij ophoudt te bestaan en helemaal van nul zou beginnen dan zou het Christendom al gauw opgehouden met bestaan. Misschien omdat vele Griekse denkwijze erovereen kwamen en dus niet alles verworpen werd.
Misschien dat theologische ethiek ergens overeenkwam met de ethiek van filosofen zoals met de ethiek van Aristoteles.
Dan zie je dat het geloof zich ontplooit met de mens.
Als het geloof verdedigd werd dan waren het door echte denkers. Ben kon onderbouwen op hetgeen ze beriepen.
Maar vergeet de andere 2 vragen niet.
Het geloof is meer dan een schild om jezelf te beschermen.
Dit bericht is gewijzigd op 30-11 16:13.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 01-12-2009, 09:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 27-11-2009, 11:16 Toliek schreef:
Het is helemaal waar dat men zich ver van het heidendom moet houden.
Daarnaast is het gewoon een feit dat Griekse filosofie groot invloed uitoefende. Het een spreekt het ander niet tegen.
|
Toch wel. God accepteert geen vermenging. Dat is juist de aangekonigde afval. Die kenmerkt zich duidelijk door het overnemen van heidense riten en gebruiken.
Gij kunt niet aan ’de tafel van JHWH’ en aan de tafel van de demonen deel hebben.” — 1 KORINTHIËRS 10:21.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 01-12-2009, 10:01 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 30-11-2009, 16:04 Toliek schreef:
Lees je hier dat een ontwikkelde maatschappij ophield te bestaan of dat deze iets extra toegevoegd kreeg door het Christendom? Dat laatste is trouwens wat ik lees.
|
Het heidendom is in het cristendom geïnfiltreerd. Daardoor ontstond de Christenheid.
Volgens de Profetie gegeven aan Nebucadnezar kan je zien dat vele kulturen ten onder gingen, De laatse is de engelo-Amerikaanse Cultuur, die vervangen wordt door Gods koninkrijk.
geloof in Jezus Christus is niet afhankelijk van menselijke culturen of denkwijzes.
Als het geloof verdedigd werd dan waren het door echte denkers.
|
In tegenspraak met de Bijbelse leer.
Matth. 11:25 „In die tijd nam Jezus het woord en zei: ’Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 01-12-2009, 13:36 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken,
Leuk dat je reageert.
1e. zeg je dat de heidendom in het Christendom is geïnfiltreerd. Als je dat zo ziet dan handel je er ook naar. Het gaat erom wat als heidendom gezien wordt.
Jezus kwam voor de mensen op wie onrecht werd aangedaan. Mensen die onrecht aandoen zijn vaak mensen die veroordelen zoals hij zegt wie zonder schuld is werpe de 1e steen. Vergeet niet dat Jezus zei wie niet tegen hem is voor hem.
Matth. 11:25 „In die tijd nam Jezus het woord en zei: ’Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard.
Deze tekst gebruik je om je ideeën te staven. Laten wijk kijken naar de maatschappij van die tijd. Mensen die de zogenaamde Bijbelse verhalen waren niet allemaal geleerden noch wijzen noch intellectuelen. Waren gewon en mensen en ze kende de verhalen en ook zij waren in afwachting van bevrijding.
Probeer iets meer te lezen dan wat er geschreven staat. Ontzie niet de betekenis van woorden in verschillende situaties zodat je de boodschap in het heden kunt passen.
Maar ik heb je ook 2 andere vragen gasteld.
Wij zullen zien.
Groet
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 02-12-2009, 17:32 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 01-12-2009, 13:36 Toliek schreef:
1e. zeg je dat de heidendom in het Christendom is geïnfiltreerd. Als je dat zo ziet dan handel je er ook naar. Het gaat erom wat als heidendom gezien wordt.
|
Met heidendom bedoel ik dus alle vormen van afgoderij. Deze is in de Christenheid geïnfiltreerd. Degenen die afgoderij of sporen daarvan beoefenen worden in Openbaring Babylon de grote genoemd en die houdt op te bestaan.
|
Jezus kwam voor de mensen op wie onrecht werd aangedaan. Mensen die onrecht aandoen zijn vaak mensen die veroordelen zoals hij zegt wie zonder schuld is werpe de 1e steen.
|
In de handschriften BSys wordt het gedeelte van Joh 6 vers 53 tot en met hoofdstuk 8 vers 11 weggelaten. Dit kan dus toegevoegd zijn.
|
Vergeet niet dat Jezus zei wie niet tegen hem is voor hem.
|
Vergeet deze tekst dan niet: „Gij kunt niet aan ’de tafel van JHWH’ en aan de tafel van de demonen deel hebben.” — 1 KORINTHIËRS 10:21.
|
Deze tekst gebruik je om je ideeën te staven.
|
Nee. Ik laat zien, dat intellectuele gaven alleen, niet voldoende zijn om de Bijbel te begrijpen. De Bijbel is voor hen gesluierd. Psalm 37 laat o.m. zien welke eigenschappen mensen nodig hebben om Gods goedkeuring te verkrijgen.
Psalm 37: 11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede. 29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 03-12-2009, 01:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.
Zoals je aangeeft gaat het om de rechtvaardigen en wie als zodanig handelt.
De Bijbel wordt pas begrepen als degene die het leest een mate van geluk kan ervaren die hem leidt om rechtvaardig te handelen.
Ik kan natuurlijk niet oordelen of een ander dat wel of niet begrijpt en aan mij hoef je dat niet te verantwoorden. Dat zal iedereen waar moeten maken met zijn leven en heidenen zullen onrechtvaardig handelen op zoek naar hun eigen geluk.
In de wereld wordt veel onrecht aangedaan en helaas wordt veel onrecht aangedaan door mensen die de Bijbel heel goed kennen en hun geweten sussen met een of ander citaat. Sommigen hebben het geloof die ik heb en anderen het geloof die jij hebt. Het is wel onzin om elkaar te veroordelen op grond van geloof en niet van onrecht.
Van mislukte relaties zijn kinderen de dupe. Ze hebben een voorbeeld die ook al is het niet goed bepalend is voor hun blk in de liefde en streven naar het geluk. Dan krijg je zoiets als met de erfzonde dan men in eenzelfde cirkel blijft draaien waarbij de kinderen van deze kinderen weer tekort wordt gedaan.
Ik weet hoe je naar het geloof kijkt en dat je vindt de heidendom in Christendom is geïnfiltreerd. Maar hoe kijk je naar liefde en rechtvaardigheid?
Gegroet broeder in het geloof
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 04-12-2009, 09:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Het gaat om eigenchappen: rechtvaardigheid en zachtmoedigheid. Mensen die nederig opzien naar hun schepper en vrijwillig bereid zijn om zijn wil te doen. Het gevolg van die instelling is dat zij, net als de schepper, het kwade haten.
De schepper ziet o.m. afgoderij als wetteloosheid. Vandaar dat zij niet in aanmerking komen om in Godfs koninkrijk te wonen. Zie1 Korinthiërs 6:9-10.
Dit bericht is gewijzigd op 04-12 09:55.
|
|
|
|
|
|
|
Toliek
|
Geplaatst op 04-12-2009, 10:53 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken,
Ik snap nu wat je bedoelt. Je kent het verhaal van Constantijn niet en je beschuldigt hem om zo de RKK te kunnen veroordelen.
Je weet niet op grond waarvan hij koos voor het Christendom. Maar veroordelen kun j wel.
Verschillende Out Testamentische verhalen ( Dus veel voor Constantijn) zij afgeleid van Griekse wijsheden. Onder andere zitten ook verhalen afgeleid van het Hinduïsme, Buddisme en nog van wat kleinere niet erg bekend plaatsen.
Hoe dat komt? Naarmate men in hun zoektocht naar rechtvaardigheid zich bewuster werd van het onrecht werd een grotere inzicht verkregen die tot rechtvaardigheid leidde. Deze inzicht was van een hoog niveau en haast Goddelijk. Deze inzichten werden opgeschreven in bepaalde verhalen. Sommigen in het Grieks en andere, in het Sanskiret, enz. Naarmate de bewustzijn van de mens groter werd werden oude inzichten in een nieuwe perspectief geplaatst. Oude verhalen werden nieuw en in Jezus wordt alles nieuw. In dit laatste zin zien je hoe de geschiedenis zich herhaalt telkens in een nieuw perspectief omdat het zich ontwikkelt.
Als wij het besef niet hebben dat alles wat wij niet weten groter is dan wat wij weten dan sluiten wij ons af voor de Waarheid, Absolute, God.
Een geloof kan nooit leiden tot verdeeldheid onder gelovigen. Want het zijn gelovigen die bepaalde inzicht hebben om een betere wereld te maken. Helaas zijn er soms wel gelovigen die gebruik maken van hun geloof om verdeeldheid te creëren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eliyahu
|
Geplaatst op 25-07-2010, 16:06 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-12-2008, 12:24 Edgar schreef:
Op 07-07-2008, 21:45 florentius schreef: beste, waarom zou Jezus niet de messias zijn, de profeten zijden toch al dat hun verlosser zou sterven en weer opstaan, en iedereen is toch ook bevrijd, bevrijd van zijn zonden. er is noooit gezegd dat ze bevrijd zouden worden van de romeinen.
Beste Eliyahu jij schrijft
Bs'd
Het is net andersom. Er is nooit gezegd dat er een messias zou komen die ons van onze zonden gaat bevrijden.
Wat er wel gezegd is is dat er een messias gaat komen die ons van onze aardse onderdrukkers gaat verlossen.
Dan wil ik wel eens heel graag weten wat jij verstaat onder aardse onderdrukkers???
|
Bs'd
In het eind van het tweede tempeltijdperk waren de aardse onderdrukkers van de joden de romeinen.
In WO II waren het de duitsers.
|
Dus er moet weer oud-testementisch gedood worden?
|
Dat is wat de profeten zeggen.
Nee Jezus heeft de wet vervuld! Dat betekent onderandere: Hij brengt bevrijding van de geestelijke onderdrukkers die in de mens huishouden, dus de machten der duisternis verdrijft HIJ!
Daarom ook IS HIJ JEZUS CHRISTUS DE MESSIAS.
|
Er staat nergens in de profeten dat de messias de "wet zal gaan volbrengen".
Wat er wel staat is dat de messias ons zal verlossen van oorlog en onderdrukkers, iets waar JC helemaal in gefaald heeft.
Eliyahu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eliyahu
|
Geplaatst op 25-07-2010, 16:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 26-11-2009, 10:45 ken schreef:
[...] Dat Jezus de Joden van hun onderdrukkers zou bevrijden is een Joodse interpretatie.
|
Bs'd
Dat is geen interpretatie, dat is gewoon wat er staat.
|
Een vorm van "wishfull thinking". Toen Jezus te kennen gaf dat hij geen deel was van deze wereld (de politieke wereld, die in Satans macht is) werden zij boos en gingen dingen doen die tegen de Bijbelse leer en de Bijbelse geest waren.
|
Nee hoor, toen JC zei dat hij de messiaanse profetieen niet ging vervullen, was het gewoon heel helder en heel duidelijk dat hij niet de messias was.
Daarmee toonden zij het ontbreken van de benodigde geestelijke instelling. Ze waren uit op eer en aanzien van mensen. Daarom gingen zij op de hoeken van straten staan bidden, zodat iedereen kon zien hoe "religeus" zij waren. Zij spraken schimpend over de "amhaáreths", het gewone volk.
Door deze instelling verloren zij het beloofde voorrecht en verloren zij in het jaar 70 hun leven, omdat zij Jezus waarschuwing negeerden.
|
Het is heel simpel en heel eenvoudig: De messias moet de messiaanse profetieen vervullen.
Doet hij dat niet, dan is hij niet de messias.
JC heeft niet de messiaanse profetieen vervuld, DUS was hij niet de messias.
Kijk het hier nog even na:
Micha 5:1-8; "En gij, O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Daarom zal hij hen prijsgeven tot de tijd dat zij die baren zal gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten. Dan zal hij staan en hen weiden in de kracht des HERE, in de majesteit van de naam des HERE, zijns Gods; en zij zullen rustig wonen, want NU zal hij groot zijn tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn. Wanneer Assur in ons land komt en wanneer hij onze paleizen betreedt, dan zullen wij tegen hem zeven herders stellen en acht vorsten uit de mensen, die het land van Assur zullen weiden met het zwaard, en het land van Nimrod in zijn poorten. En Hij zal bevrijden van Assur, wanner die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt. En het overblijfsel van Jacob zal temidden van vele volkeren zijn als de dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natien, te midden van vele volkeren, als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij binnendringt neerslaat, en verscheurt, zonder dat iemand redt. Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid."
We zien hier, in het eerste vers van deze messiaanse profetie, dat wanneer de messias komt vanuit Bethlehem, dan zal hij een heerser zijn over Israel. Dat betekent dat hij een koning, of misschien een president, zal zijn, maar in elk geval een gewichtig persoon die heel wat in de melk te brokkelen heeft, en geen rondtrekkende prediker en wonderdokter. We zien ook dat na de komst van de messias de joodse oorlogen uitgevochten gaan worden en gewonnen gaan worden door de joden. We zien hier een messias die ons fysieke verlossing gaat brengen van aardse vijanden: En Hij zal bevrijden van Assur, wanneer die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt." "Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid." Dat is duidelijke taal, niet voor meerdere uitleggingen vatbaar.
Zacheria 9:9-10; "Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde."
Men zegt dat Jezus op een ezel reed, net zoals het gehele Midden Oosten in die dagen, maar dat is waar de vervulling van deze profetie ophoudt. De messias, wanneer hij komt, zal een zegevierende koning zijn. Gearresteerd en doodgemarteld worden is niet hetzelfde als zegevieren. Na de komst van de messias zullen de paarden, wagens, en de strijdboog worden tenietgedaan vanuit Jeruzalem, dat betekent geen oorlog meer in Jeruzalem. En de messias zal de volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zijn van zee tot zee en tot de einden der aarde. Dit was niet bepaald het geval met Jezus; hij is nooit een koning geweest, en hij had helemaal geen heerschappij.
Ten einde dit probleem te omzeilen bedacht het christendom de 'tweede komst'. Maar nergens in de Hebreeuwse bijbel staat het geschreven dat de messias komt, en dan gedood wordt, en dan duizenden jaren later weer komt in een tweede komst. Al de messiaanse profetieen zeggen heel duidelijk dat als de messias komt hij zijn taak gelijk vervult, en niet duizenden jaren later. Ziet u in de bovenstaande profetieen dat er een hiaat van 2000 jaar of meer is tussen de komst van de messias en de verlossing van de vijanden? In de volgende messiaanse profetie van Jeremia kan u zien dat het onmogelijk is om 2000 of meer jaar te plaatsen tussen de komst van de messias en de verlossing:
Jeremia 33:14-16; "Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen."
Volgens het christendom is de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na de dood van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door de romeinen, de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat de messias komt, IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.
Jesaja 11; "En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai, (de vader van koning David) en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. En op hem zal de geest des HERE rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de geest van kennis en vreze des HERE; ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HERE. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten, en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. Gerechtigheid zal de gordel zijner lenden zijn en trouw de gordel zijner heupen. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van de adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitsrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg."
Hier hebben we meer van hetzelfde; een messias die de goddelozen zal doden: "hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden", waarna we de betere wereld krijgen; de wolf die bij het schaap verkeert, en de panter die zich neerlegt bij het bokje. Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 25-07-2010, 17:40 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-07-2010, 16:06 Eliyahu schreef:
In het eind van het tweede tempeltijdperk waren de aardse onderdrukkers van de joden de romeinen.
|
Doordat de Joden waren afgeweken van het geloof verloren zij het typologische koninkrijk . Mozes had een duidelijke mening over zijn volksgenoten: Deuteronomium 32: 5 Zij hebben van hún zijde verderfelijk gehandeld; Zij zijn zijn kinderen niet, het gebrek ligt bij henzelf. Een krom en verdraaid geslacht! 6 Blijft GIJ jegens JHWH zó handelen, O volk zonder begrip en onwijs? Is hij niet uw Vader, die u heeft voortgebracht, Hij die u gemaakt heeft en u vervolgens stabiliteit heeft gegeven?
1sam8: 7 Toen zei JHWH tot Samuël: „Luister naar de stem van het volk met betrekking tot alles wat zij tot u zeggen; want niet u hebben zij verworpen, maar mij hebben zij verworpen, dat ik geen koning over hen zou zijn. Zoals zij JHWH verwierpen, verwierpen zij ook de beloofde Messias. Men WIST exact, wanneer hij zou komen. Zij betichtten Jezus ervan dat hij met behulp van demonen zijn wonderen verrichtte.
Mt 12: 24 Toen de Farizeeën dit hoorden, zeiden zij: „Deze mens werpt de demonen slechts uit door bemiddeling van Beëlzebub, de heerser der demonen. Daarmee zondigden zij tegen Gods geest, waardoor er geen vergeving van zonden kan zijn.
Jezus genas een man met een lamme hand. Hij had verschillende wonderen in het bijzijn van de Schriftgeleerden verricht. Zij waren daarvan getuige en ontkenden deze wonderen dus niet. Hoe reageerden zij dan daarop?
Mt 12: 14 De Farizeeën echter gingen naar buiten en beraadslaagden tegen hem ten einde hem om te brengen.
Is moord dan toegestaan in de Mozaïsche wet?
Een Joodse advocaat, L. Civin, volgde tegen betaling op vrijdag en maandagavond lessen in een synagoge. Hij gebruikte daarbij zijn eigen Joodse Bijbel. Hij weigerde de NWV te gebruiken, omdat hij, eigenlijk zijn rabbi, vond dat deze vertaling gemaakt was door mensen die daar geen verstand van hadden. Hij wilde vervolgens zijn juridische achtergrond gebruiken om “die gekke sekte” te laten zien dat zij het bij het verkeerde eind hadden. Totdat hij de profetie van Daniël 9:24-27 bestudeerde. Deze profetie verwees naar het jaar 29, het jaar waar Jezus werd gedoopt. Na 5 jaar intensieve studie kon hij bewijzen dat de rabbi niet goed wist, waar hij over sprak.
De schriftgeleerden wisten dus exact in welke tijdsperiode de Messias kwam en wanneer hij werd aangesteld. Toch verwierpen zij hem, om politieke(!) redenen.
Jezus bewees dat de macht van deze wereld in handen was van de Goddeloze. Ontkende hij (Satan) dat Jezus, de messias, Gods zoon was? Nee!
|
In WO II waren het de Duitsers.
|
In Polen zijn 2 miljoen mensen omgekomen, waarvan 1 miljoen etnische Polen. Joden waren m.i. daar niet de meerderheid. Daarnaast zijn er vele anderen omgebracht. Zou het omkomen van de Joden het gevolg kunnen zijn van het afroepen van hun schuld aan het vermoorden van Jezus? Hoewel zij dat deden, (Matth. 27:24, 25) denk ik van niet.
Zij waren immers, als zij van de wereld verworden? Zij hebben hun vertrouwen op hun eigen kracht en op die van Amerika gesteld i.p.v. te vertrouwen op JHWH. Amerika wordt trouwens in het beeld van Nebucadnezar afgebeeld als de voeten van ijzer en leem.
Dat is wat de profeten zeggen. Er staat nergens in de profeten dat de messias de "wet zal gaan volbrengen".
|
O? Dus daarom werden de Romeinse wachten omgekocht?
Voormalige Schriftgeleerde Paulus, leerling van Gamaliël, bewees aan de hand van de geschriften waarom Jezus moet lijden.
Galaten 3: 19 Waartoe dient dan de Wet? Ze werd toegevoegd om overtredingen openbaar te maken, totdat het zaad gekomen zou zijn aan wie de belofte was gedaan, en ze werd door bemiddeling van engelen door de hand van een middelaar overgebracht. 20 Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts één. 21 Is de Wet daarom tegen de beloften van God? Dat geschiede nooit! Want indien er een wet was gegeven die leven kon geven, dan zou rechtvaardigheid inderdaad door middel van [de] wet zijn gekomen. 22 Maar de Schrift heeft alle dingen te zamen aan de hoede van de zonde overgeleverd, opdat de belofte die voortvloeit uit geloof ten aanzien van Jezus Christus, aan hen gegeven zou worden die geloof oefenen. 23 Voordat het geloof echter was gekomen, werden wij bewaakt onder de wet, daar wij te zamen in verzekerde bewaring waren gesteld, in afwachting van het geloof dat stellig geopenbaard zou worden. 24 Dientengevolge is de Wet onze leermeester geworden die tot Christus leidt, opdat wij ten gevolge van geloof rechtvaardig verklaard zouden worden.
Romeinen 3:20 Daarom zal door de werken der wet geen vlees rechtvaardig verklaard worden voor hem, want door de wet is de nauwkeurige kennis van zonde.
Romeinen 10:4 Want Christus is het einde van de Wet, zodat een ieder die geloof oefent, rechtvaardigheid verkrijgt.
Deuteronomium 27:26 ’Vervloekt is hij die de woorden van deze wet niet van kracht zal doen worden door ze te volbrengen.’ (En heel het volk moet zeggen: ’Amen!’)
Jeremia 11:3 en gij moet tot hen zeggen: ’Dit heeft JHWH, de God van Israël, gezegd: „Vervloekt is de man die niet luistert naar de woorden van dit verbond,
Handelingen 15:10 Waarom stelt GIJ God nu daarom op de proef door de discipelen een juk op de hals te leggen dat noch onze voorvaders noch wij hebben kunnen dragen?
Jakobus 2:10 Want al wie de gehele Wet onderhoudt, maar in één punt een misstap doet, die is een overtreder geworden van alle.
Mattheüs 5:17 Denkt niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten teniet te doen. Ik ben niet gekomen om teniet te doen, maar om te vervullen;
Lukas 4: 16 Zo kwam hij te Nazareth, waar hij was grootgebracht, en hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag de synagoge binnen en stond op om voor te lezen. 17 Daarom werd hem de boekrol van de profeet Jesaja aangereikt, en hij opende de boekrol en vond de plaats waar geschreven stond: 18 „JHWH’s geest is op mij, omdat hij mij heeft gezalfd om de armen goed nieuws bekend te maken, hij heeft mij uitgezonden om de gevangenen vrijlating te prediken en de blinden herstel van gezicht, om de verbrijzelden in vrijheid heen te zenden, 19 om JHWH’s jaar van aanvaarding te prediken.” 20 Hierna rolde hij de boekrol op, gaf ze aan de dienaar terug en ging zitten; en de ogen van allen in de synagoge waren oplettend op hem gevestigd. 21 Toen begon hij tot hen te zeggen: „Heden is deze schriftplaats die GIJ zojuist hebt gehoord, vervuld.”
De gevangenen der joodse wet en de blinden die die schriftgeleerden volgden.
Jesaja 61: 1 De geest van de Soevereine Heer JHWH is op mij, omdat JHWH mij heeft gezalfd om de zachtmoedigen goed nieuws te vertellen. Hij heeft mij gezonden om de gebrokenen van hart te verbinden, om vrijheid uit te roepen tot de gevangengenomenen en het wijde openen [van de ogen] zelfs tot de gevangenen; 2 om uit te roepen het jaar van goede wil van de zijde van JHWH en de dag der wraak van de zijde van onze God; om alle treurenden te troosten;
|
Wat er wel staat is dat de messias ons zal verlossen van oorlog en onderdrukkers, iets waar JC helemaal in gefaald heeft.
|
Waar staat dat hij dat letterlijk op dàt moment zou doen?
Daniëls profetie laat duidelijk zien, dat de tijd toen nog niet aangebroken was.
Het gouden hoofd was Babylon. Het tweede rijk (zilver)was het medo-Perzische rijk, o.a. Cyrus. Het derde rijk (koper) was Grieks, van o.a. Alexander. Het vierde rijk was het Romeinse rijk, voorgesteld door de ijzeren benen. Daarna komt nog een ander rijk. Na de val van het Romeinse rijk dus. Lang na Jezus. Deels ijzer, deels leem. De voeten dus, regerende in de tijd van het einde, nu dus.
|
|
|
|
|
|
|
Eliyahu
|
Geplaatst op 25-07-2010, 19:12 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-07-2010, 17:40 ken schreef:
[...] Jezus genas een man met een lamme hand. Hij had verschillende wonderen in het bijzijn van de Schriftgeleerden verricht. Zij waren daarvan getuige en ontkenden deze wonderen dus niet. Hoe reageerden zij dan daarop?
Mt 12: 14 De Farizeeën echter gingen naar buiten en beraadslaagden tegen hem ten einde hem om te brengen.
Is moord dan toegestaan in de Mozaïsche wet?
|
Bs'd
Nee, dat is niet toegestaan, maar je moet niet de fout maken om te denken dat alles wat in het NT staat de hoogste waarheid is, want dat is het niet.
|
Een Joodse advocaat, L. Civin, volgde tegen betaling op vrijdag en maandagavond lessen in een synagoge. Hij gebruikte daarbij zijn eigen Joodse Bijbel. Hij weigerde de NWV te gebruiken, omdat hij, eigenlijk zijn rabbi, vond dat deze vertaling gemaakt was door mensen die daar geen verstand van hadden. Hij wilde vervolgens zijn juridische achtergrond gebruiken om “die gekke sekte” te laten zien dat zij het bij het verkeerde eind hadden. Totdat hij de profetie van Daniël 9:24-27 bestudeerde. Deze profetie verwees naar het jaar 29, het jaar waar Jezus werd gedoopt. Na 5 jaar intensieve studie kon hij bewijzen dat de rabbi niet goed wist, waar hij over sprak.
|
Lees hier waarom de christenen niet snappen wat er loos is in Daniel 9:
http://bergzion.freewebpage.org/Daniel9NL.html
Deuteronomium 27:26 ’Vervloekt is hij die de woorden van deze wet niet van kracht zal doen worden door ze te volbrengen.’ (En heel het volk moet zeggen: ’Amen!’)
Jeremia 11:3 en gij moet tot hen zeggen: ’Dit heeft JHWH, de God van Israël, gezegd: „Vervloekt is de man die niet luistert naar de woorden van dit verbond,
Handelingen 15:10 Waarom stelt GIJ God nu daarom op de proef door de discipelen een juk op de hals te leggen dat noch onze voorvaders noch wij hebben kunnen dragen?
|
"11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen." Deut 13
|
Jakobus 2:10 Want al wie de gehele Wet onderhoudt, maar in één punt een misstap doet, die is een overtreder geworden van alle.
|
Oh. Dus als je honger hebt en je steelt een brood, dan ben je ook gelijk een godslasteraar, en een overspelige, en een moordenaar, en dan moet je terechtgesteld worden??
Waarom geloof je die onzin?
|
Mattheüs 5:17 Denkt niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten teniet te doen. Ik ben niet gekomen om teniet te doen, maar om te vervullen;
|
Matt 5:18-19; "18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen."
Eliyahu
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 25-07-2010, 22:52 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-07-2010, 19:12 Eliyahu schreef:
Nee, dat is niet toegestaan, maar je moet niet de fout maken om te denken dat alles wat in het NT staat de hoogste waarheid is, want dat is het niet.
|
Dus de gehele schrift is niet door God geïnspireerd?
|
Lees hier waarom de christenen niet snappen wat er loos is in Daniel 9:
|
waarom lees je niet, waarom de joden niet willen snappen dat Jezus de Messias is. Dat Jeruzalem zou vallen, is door Jezus voorzegd en gaf een ontsnappingsprofetie. De Joden die dat negeerden kwamen in 70 om. In Jeruzalem was Gods geest niet meer aanwezig, waardoor Satan vrij spel had. Flavius Josephus beschreef wat er toen gebeurde. 1.100.000 kwamen onnodig om. "11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen." Deut 13
Deuteronomium 13: 11Dan zal heel Israël het horen en bevreesd worden, en men zal een dergelijke slechte daad niet meer in uw midden begaan. 12 Ingeval gij in een van uw steden, die JHWH, uw God, u geeft om er te wonen, hoort zeggen: 13 ’Er zijn nietswaardige mannen uit uw midden uitgegaan om te trachten de bewoners van hun stad [van God] af te trekken, door te zeggen: „Laten wij andere goden gaan dienen”, die gij niet hebt gekend’, 14 dan moet gij een onderzoek instellen en navorsen en grondig navraag doen; en indien de waarheid van de zaak vaststaat, dit verfoeilijke is in uw midden bedreven,
|
Oh. Dus als je honger hebt en je steelt een brood, dan ben je ook gelijk een godslasteraar, en een overspelige, en een moordenaar, en dan moet je terechtgesteld worden?? Waarom geloof je die onzin?
|
Ik zou het woord Gods niet graag onzin noemen. Dus toch maar de wet en de 10 geboden overtreden?
Je lijkt wel een RK bisschop. Hij vond dat er best een brood gestolen mocht worden, in plaats dat hij een hongerige voedt.
Leviticus 4:2 „Spreek tot de zonen van Israël en zeg: ’Ingeval een ziel bij vergissing zondigt in een van de dingen waarvan JHWH gebiedt dat ze niet gedaan dienen te worden, en hij werkelijk een daarvan doet:
Deuteronomium 27:26 ’Vervloekt is hij die de woorden van deze wet niet van kracht zal doen worden door ze te volbrengen.
Galaten 3:10 Want allen die zich op werken der wet verlaten, zijn onder een vloek; er staat namelijk geschreven: „Vervloekt is een ieder die niet blijft in alle dingen die in de boekrol der Wet geschreven staan om ze te volbrengen.”
Matt 5:18-19; "18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen." dit laatste slaat op Mt 28:19
Jesaja 40:8 Het groene gras is verdord, de bloesem is verwelkt; maar wat het woord van onze God betreft, het zal tot onbepaalde tijd blijven.”
Jesaja 55:11 zo zal mijn woord dat uit mijn mond uitgaat, blijken te zijn. Het zal niet zonder resultaten tot mij terugkeren, maar het zal stellig datgene doen waarin ik behagen heb geschept, en het zal stellig succes hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden
Mt 28: 19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”
|
|
|
|
|
|