Abou_moussa Geplaatst op 10-06-2008, 11:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Eerste Concilie van Nicea

Het Eerste Concilie van Nicea in 325 wordt het eerste oecumenisch concilie genoemd. Het werd bijeen geroepen door keizer Constantijn de Grote en was een samenkomst van 318 bisschoppen. Hier werd de officiële leer van de toenmalige kerk en van de latere Rooms-Katholieke en Oosters-Orthodoxe Kerken vastgelegd.

De voornaamste aanleiding tot bijeenroepen van het concilie was de onrust ontstaan door de leer verspreid door Arius. Hier kwam het hart van de Geloofsbelijdenis van Nicea tot stand, die echter pas later tijdens het Concilie van Constantinopel I 381 werd neergeschreven en aangevuld. Deze geloofsbelijdenis steunt onder meer op de verzoeningsleer van Irenaeus, en aldus het geloof in de erfzonde, en het geloof in één God. Het Oude Testament werd niet verworpen en de God van Jezus werd gelijkgesteld aan de God van het Oude Testament, JHWH. De goddelijke natuur van Jezus werd opnieuw bevestigd, en het idee van Jezus als hoogste schepping, zoals het Arianisme beweerde, werd verworpen. Pas door het Concilie van Constantinopel I werd ook de 'status' van de Heilige Geest als derde persoon van God vastgesteld, waarmee de christelijke leer van de triniteit voor altijd werd vastgelegd.

Op het concilie speelde Athanasius (de latere bisschop, maar toen nog diaken onder bisschop Alexander van Alexandrië een belangrijke rol bij de bestrijding van het Arianisme. Op zijn voorstel werd de Griekse term 'homo-oesios' (= van hetzelfde wezen) voor de natuur van de Zoon ingevoerd, om de wezenseenheid van God de Vader en Zijn Zoon Jezus Christus tot uitdrukking te brengen. Slechts twee bisschoppen weigerden het besluit te ondertekenen. Drie anderen, onder wie Eusebius van Nicomedië, maakten een reserve, waarover nog een halve eeuw gestreden zou worden. Het "geloof van Nicea" zou de dogmatische referentie blijven voor alle andere concilies van de oude kerk.

Tijdens dit concilie werd ook de datum van Pasen vastgelegd. Het werd: de eerste zondag ná de volle maan ná de lente-equinox. Christenen die vasthielden aan de joodse berekeningswijze werden quartodecimanen genoemd.

Daarnaast werd de erenaam patriarch toegekend aan de vier bisschoppen van de belangrijkste steden in het christelijk Romeinse Rijk: Rome, Antiochië, Alexandrië en Jeruzalem.

------------------------

U begrijpt natuurlijk wel dat dit heel veel vragen oproept bij mensen die het christendom willen onderzoeken.

meld dit bericht aan een moderator

Abou_moussa Geplaatst op 17-06-2008, 10:26 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Geen reactie hierop?!i

Abou_moussa Geplaatst op 19-06-2008, 00:56 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nog steeds niemand??!!ii

Toliek Geplaatst op 17-12-2009, 10:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Abou,

Dat was een knap stukje geschiedenis. Ik probeer in twee antwoorden al je vragen te beantwoorden.

Je zei:
De goddelijke natuur van Jezus werd opnieuw bevestigd, en het idee van Jezus als hoogste schepping, zoals het Arianisme beweerde

Verbazingwekkend dat het Arianisme hetzelfde zei terwijl de Kerk niet met het Arianisme mee ging. Als ik het me nog goed herinner was het Arianisme een Christelijke stroming die in het Oosten bleef voortbestaan. Christelijke stroming die het Goddelijke natuur van Jezus erkenden erkenden niet het menselijke natuur. Jezus is zowel 100% mens als 100% Goddelijk.
Velen zeiden dat de ene natuur zou de andere opgheven hebben en dat is het verschil met het Christendom die wij nu RKK noemen.

Jij zei nog:
Pas door het Concilie van Constantinopel I werd ook de 'status' van de Heilige Geest als derde persoon van God vastgesteld, waarmee de christelijke leer van de triniteit voor altijd werd vastgelegd.

Laten wij eerst kijken naar wat ik eerst zei. Jezus had twee naturen die beiden voor 100% aanwezig waren. Met verder onderzoek waar God steeds Zijn Geest stuurt lijkt me niet moeilijk om te zeggen dat dit ook aanwezig was. Is dat plotseling ontstaan of was al in de Bijbel iets aanwezig wat hier naar toe zou kunnen leiden? In het begin van de Bijbel hebben wij drie aanwezigen. God, Adam en Eva. Kunnen wij misschien zeggen God, Jezus, Maria? Of Heilige Geest, Zoon en Maria?  Of misschien Geest, psyche en lichaam? Telkens aangepast op het bestaande referentie kader

Ik denk dat het nu wel klaar is.

Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt en wat voor geloof jij hebt.

Geluk, liefde en inzicht toegewenst.

Vincent Geplaatst op 18-01-2010, 12:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hou er bij je onderzoek wel rekening mee, dat er in deze tijd meerdere stromingen waren van het christendom. Met de Concilie van Nicea werd zoals je al zei de katholieke leer neergelegd.
Daarnaast waren er bijvoorbeeld nog mystieke joden, waaruit waarschijnlijk de Islam ook voortkwam als aparte stroming (later een apart geloof) en de gnostische christenen, waaruit later bijvoorbeeld de Katharen voortkwamen. Deze Katharen zijn nauwkeurig uitgeroeid (lijkt me toch iets wat tegen de leer van naastenliefde ingaat, maar naastenliefde ging voor hun blijkbaar niet verder dan het eigen geloof) door veldheren die de Katholieke kerk steunden.

Die andere stromingen hadden dus ook vaak niets van doen met beide concilies van de eerste eeuwen na Christus.

Dit bericht is gewijzigd op 18-01 12:41.