Mstoof Geplaatst op 28-02-2008, 01:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo,

Ik ben niet gelovig, maar zit met een aantal vraagstukken.
Allereerst wil ik niemand beledigen en respecteer ik een ander in welk geloof dan ook. Toch heb ik een aantal vragen die hier ongetwijfeld beantwoord kunnen worden.

Jaren geleden was het uithuwelijken van kinderen de normaalste zaak. Toen der tijd werd dat geaccepteerd. Tegenwoordig spreken we van taboe. Pedofilie is uit den boze een schande als dat voorkomt. Hoe wordt daar mee omgegaan in het hedendaags geloof? Ik ben geen pedofiel! Laten we dat voorop stellen.

Ik heb een goed leven en ben goed voor mijn medemens. En tuurlijk heb ik vroeger ook wel eens wat kattekwaad uitgehaald, maar buiten dat om ben ik vredelievend.
Zou ik dan als niet gelovige, als er een hemel is, daar geaccepteerd worden?

Met vriendelijke groet,

M. Stoof

meld dit bericht aan een moderator

ken Geplaatst op 28-02-2008, 09:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De bijbel verbiedt sex buiten het huwelijk.
Het lijkt mij logisch dat een huwelijk tussen twee personen aangegaan wordt, wanneer beiden geeestelijk en lichamelijk volwassen zijn en dat uit eigen vrije wil doen.

De leer dat mensen per definitie naar de hemel gaan komt niet uit de bijbel.
De aarde is voor de mens geschapen, dat is hun woonplaats.

Vincent Geplaatst op 04-03-2008, 18:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Weer zo'n standaard antwoord waar niemand wat mee kan. Hartstikke mooi dat het in de bijbel staat. Maar doe er eens écht wat mee.

'De bijbel verbiedt seks voor het huwelijk'. Wat is een huwelijk voor God? Twee geliefden vinden elkaar, leven samen met elkaar. De liefde bindt hen. God heeft hen verbonden. Dat hoef je niet in een kerk te bevestigen, dát is symbolisch en daar kun je natuurlijk waarde aan hechten.

Waar liefde is, kan seks zijn tussen twee geliefden. Dat hoeft ook niet tot doel te hebben om te 'vermenigvuldigen'. Nee, seks tussen twee geliefden is een daad van liefde en affectie. Het verstevigt een relatie.

Een paralelle opvatting heb ik over scheiden. 'Gij zult niet echtscheiden.' Maar wat nu als het echt niet meer gaat? Dan ga je uit elkaar. Maar ga je echt scheiden? Nee. Je zult altijd liefde voor elkaar blijven voelen. De enige manier om dat niet meer te voelen is door grondig te haten. Haat is het tegenovergestelde van liefde. Het hoort bij het Kwaad. Door haat kun je liefde kwijtraken. Je moet elkaar dus ook na een 'scheiding' niet gaan haten. Dat is de boodschap.

Terug naar het onderwerp. Wanneer beslis je dat je er klaar voor bent? Dat doe je zelf. Het is een gevoel. Hou ik van deze persoon? Houdt deze persoon van mij? Dit is de basis van de relatie. Beide moeten het willen. Beiden moeten er zowel geestelijk als lichamelijk klaar voor zijn. Aan deze voorwaarden moet worden voldaan. Dat lijkt misschien simpel. Maar dat zal door de tijd moeten blijken.

Dan de leeftijd. We hebben deze in Nederland gesteld op 16 jaar. En voor huwelijken 18. Maar ook twee personen van wie de leeftijd dichtbij elkaar ligt en een of beide nog geen 16 is, is in onze maatschappij geaccepteerd. Zodra de volwassenleeftijd is bereikt is er geen bezwaar tegen een groot leeftijdsverschil. De persoon is volwassen en men mag verwachten dat diegene zelf kan beslissen.

Dat is ook meteen hét bezwaar tegen uithuwelijken. Hier beslissen de ouders met wie er getrouwd wordt. Het kan toevallig zijn dat er liefde komt tussen de twee uitgehuwelijkten, maar het is zeer onwaarschijnlijk. Ze hebben het zelf niet voor het zeggen. En dat moet juist. Het gaat om gevoel en om liefde. Die laat zich niet dwingen. Als er geen liefde is, kan er voor God ook geen sprake zijn van een huwelijk. Je kunt dus iemand wel dwingen te trouwen, maar als er geen liefde is, is dit geen huwelijk voor God.

Tot slot over wie er in de hemel komt zie mijn posts in:
http://www.bijbelonline.nl/forum/vie...w/id/183/page/3/d/in-de-hemel-komen#end

Dit bericht is gewijzigd op 04-03 19:11.

ken Geplaatst op 05-03-2008, 10:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 04-03-2008, 18:13 Vincent schreef:
Weer zo'n standaard antwoord waar niemand wat mee kan.
Ja  dat doe je inderdaad en verwijt mij dat.

Ik kan niets anders zeggen dan datgene wat in de bijbel staat. De bijbel is één geheel en je moet dus, om een antwoord op vragen te krijgen, de bijbel dus als geheel  meenemen. Dat voorkomt vragen ja maar  en als.

De bijbel leert, dat de aarde voor mensen is geschapen ter bewoning.

De hemel voor God en de engelen. Op de kleine kudde na, kunnen er geen mensen in de hemel komen.

De start van de kleine kudde is met de uitstorting van de HG met Pinksteren. Toen de Joden het massaal lieten afweten werd dit voorrecht voor bekeerde heidenen geopend door Petrus.

Het idee, dat alle goede mensen naar de hemel gaan is niet uit de bijbel afkomstig en gebaseerd op de onsterfelijke ziel.

Dit bericht is gewijzigd op 05-03 10:35.

Vincent Geplaatst op 06-03-2008, 14:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dan zal ik het hier nogmaals neerzetten en het komt dus, nogmaals, gewoon uit de bijbel (Matthëus 22: 1-14):

‘Jezus vertelde verscheidene gelijkenissen. Hij zei: “Het Koninkrijk van de hemelen lijkt op een koning die de bruiloft van zijn zoon voorbereidde. Hij had vele mensen uitgenodigd. Toen alles klaar was, stuurde hij zijn knechten erop uit om de genodigden te zeggen dat ze konden komen. Maar niemand wilde. Daarom stuurde hij andere knechten er op uit om te zeggen: “Alles staat klaar. Het mestvee is geslacht en klaargemaakt, kom vlug naar het huwelijksfeest!” Maar de mensen die uitgenodigd waren, haalden hun schouders op en gingen aan hun werk. De één naar zijn boerderij, de ander naar zijn zaak. Weer anderen grepen de knechten van de koning en mishandelden hen. Sommigen zo erg dat ze stierven. (Hier worden vervolgens van het Goede bedoeld, die het Kwade doen. In feite wordt het Kwaad zelf bedoeld.) Hij stuurde zijn leger erop uit om de moordenaars te doden en hun stad plat te branden. (het Kwaad uit te bannen) Daarna zei hij tegen zijn knechten: “Het feestmaal is klaar. Maar de mensen die ik had uitgenodigd, waren het niet waard. Ga nu naar de drukste wegen en nodig IEDEREEN uit die je daar ziet.” De knechten gingen de straat op en brachten ALLE mensen binnen die zij konden vinden, zowel de goede als de slechte.

Al gauw zat de feestzaal vol gasten. De koning kwam binnen om de gasten te begroeten. Ineens viel zijn oog op een man, die de feestkleding die hem was aangeboden, niet aanhad. ”Beste vriend. Hoe is het mogelijk dat u hier zonder feestkleding zit?” Maar de man gaf geen antwoord. De koning zei tegen zijn dienaren: “Bind hem vast en gooi hem buiten in de diepste duisternis. Daar zal hij vergaan van wroeging en verdriet. Velen zijn geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren.”’
(Matthëus 22: 1-14)

Zoals je ziet, komen ook de slechte mensen binnen, maar niet zonder dat eerst het Kwaad is vernietigd. De Koning zegt: Hoe ben je binnengekomen?" Het Kwaad kan immers niet binnenkomen.

ken Geplaatst op 06-03-2008, 16:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-03-2008, 14:43 Vincent schreef:
Dan zal ik het hier nogmaals neerzetten en het komt dus, nogmaals, gewoon uit de bijbel
Je haalt een vergelijking aan, waarbij je duidelijk geen enkele notie hebt, waarover het eigenlijk gaat.

Jezus is de koning aan het einde der  tijden.  De genodigden zijn religieuze vertegenwoordigers. De knechten van de koning zijn degenen die het goede nieuws bekend maken. Degenen  die de knecht doden blijken  leden van Babylon de grote te zijn. Iedereen wordt uitgenodigd om de oprichting van Gods koninkrijk te vieren.  De verklaring tussen haakjes slaat dan ook nergens op en heeft niets met goed en kwaad te maken. Het is gewoon een gebrek aan respect.

Dit bericht is gewijzigd op 06-03 16:02.

Vincent Geplaatst op 07-03-2008, 00:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-03-2008, 16:02 ken schreef:
[...] Je haalt een vergelijking aan, waarbij je duidelijk geen enkele notie hebt, waarover het eigenlijk gaat.

Jezus is de koning aan het einde der  tijden.  De genodigden zijn religieuze vertegenwoordigers. De knechten van de koning zijn degenen die het goede nieuws bekend maken. Degenen  die de knecht doden blijken  leden van Babylon de grote te zijn. Iedereen wordt uitgenodigd om de oprichting van Gods koninkrijk te vieren. De verklaring tussen haakjes slaat dan ook nergens op en heeft niets met goed en kwaad te maken. Het is gewoon een gebrek aan respect.

Waarom kan ik niet de tekst interpreteren op mijn manier, maar jij wel op jouw manier? Je interpreteert er ook maar op los. (Zie al het schuingedrukte) Net als ik. Alleen ik ga ervan uit dat God goed is en dat blijkt uit de liefde die God heeft voor de mens, zowel als de liefde die de mens heeft, waardoor hij bij God kan komen.

Dit bericht is gewijzigd op 07-03 01:00.

ken Geplaatst op 07-03-2008, 10:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ikn interpreteer er niet zo maar op los.
Er is een parallel met openbaring.

Door een diepgaande bijbelstudie kan je dat ook zien.

Vincent Geplaatst op 08-03-2008, 16:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wat is waarheid?

De liefde van God, Corinthiërs 13: 1-13
"Als ik wel de talen van mensen en engelen zou spreken, maar geen liefde heb, klink ik als een dreunende gong of een schetterende cimbaal. Als ik Gods woord doorgeef, alle diepe dingen doorgrond en alles weet en al het geloof heb, zodat ik bergen kan verzettten, maar geen liefde heb, ben ik niets. Als ik mijn bezittingen stuk voor stuk uitdeel en mijn lichaam geef om te worden verbrand, maar geen liefde heb, dan heb ik er niets aan.
De liefde is geduldig; de liefde is vriendelijk; de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots; zij kwetst niet, is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd; zij neemt niemand iets kwalijk; zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid.
De liefde beschermt altijd, heeft altijd vertrouwen, verwacht het ALTIJD van God en houdt stand. Aan de liefde komt nooit een einde. Het spreken namens God zal eens niet meer nodig zijn; het spreken in vreemde talen zal ophouden; kennis zal dan niet meer worden gevraagd. Want wat wij weten is onvolledig; en wat wij namens God zeggen, is gebrekkig. Maar wanneer het blijvende en volmaakte komt, is dat het einde van het gebrekkige en onvolmaakte.
Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, dacht ik als een kind en redeneerde ik als een kind. Maar nu ik volwassen ben, heb ik het kinderlijke voorgoed achter mij gelaten. Nu hebben wij nog geen heldere kijk op Christus, maar later zullen wij oog in oog met Hem staan. Ik ken Hem nu nog niet volkomen, maar dan zal ik Hem volledig kennen, zoals Hij mij door en door kent. Kortom, er zijn drie dingen die blijven: Geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste ."

Zoals je ziet is het blijvende: hoop, geloof en vooral liefde. Wanneer het blijvende en volmaakte (de Liefde dus) komt, is dat het einde van het gebrekkige en onvolmaakte. Kortom wat wij ook zeggen, het is niet volmaakt.
Van God mag je altijd Liefde verwachten. Zoals je ziet: "De liefde is geduldig; de liefde is vriendelijk; de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots; zij kwetst niet, is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd; zij neemt niemand iets kwalijk; zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid.
De liefde beschermt altijd, heeft altijd vertrouwen." Dit zijn dus allemaal eigenschappen die je van God mag verwachten. Luister naar alles wat de Liefde je ingeeft en je zult God vinden, want God heeft jou allang gevonden.

Zo is het ook met de bijbelteksten. Laat de Liefde erdoor spreken. Laat ze nooit de Liefde tegenspreken. Want dat is niet Gods woord. Laat de Liefde de tekst interpreteren en laat dat niet over aan mensen. Die schieten daarin tekort.

Dit bericht is gewijzigd op 08-03 16:03.

ken Geplaatst op 08-03-2008, 16:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

1 tim 2:3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.
Daardoor besef je pas echt wat liefde is.

Er zijn verschillende soorten van liefde in het Grieks. De eertse drie komen in de bijbel voor.
Agape
Filia
Storge
Eros

Dit bericht is gewijzigd op 08-03 16:35.