Sezgin Geplaatst op 29-09-2008, 01:19 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

je geeft geen antwoord op de vraag waarom god het zou doen.. de bijbel geeft veelvuldig het antwoord

Waarom zou God Adam zonder vader en moeder scheppen dan? Ook weer zo'n vraag.
Jezus (vrede zij met hem) is Gods Gunst aan Maria.

ik begrijp dat je het graag zo wilt zien maar Ismael zou gezegend worden in de vorm van een talrijk nageslacht niet het medicijn voor de mensheid

Isaak daarentegen wel... dus dat staat in de thora/tenach

Nee hoor, Ismaël (vrede zij met hem) zou juist uiteindelijk hiervoor in de wacht zijn gezet door God. Dit omdat Hij wist dat de Joden zouden zondigen.
Lees de gelijkenis van de wijngaard van Jezus (vrede zij met hem) in Mattheüs eens aandachtig door, daarin verteld hij waarom het profeetschap over zal gaan van de Israëlieten naar hun broedervolk de Arabieren.
Ismaël (vrede zij met hem) is de 'Steen die is verworpen door de bouwlieden en die Steen die uiteindelijk de Hoeksteen is geworden'.
De bouwlieden zijn de Joden die neerbuigend keken op de Arabieren omdat zij geëerd werden met het profeetschap i.t.t. de Arabieren.

begrijp me niet verkeerd ik bedoelde niet de koran.. maar de shariah en alle regelgeving op maatschappelijk en individueel vlak... die zijn onwerkbaar en ademen niets goddelijks uit.

Hoezo niks Goddelijks dan? Kun je wat duidelijker zijn?

ik vroeg je al eerder volg jij de soenna? zo ja hoe ver ga je daar in mee?  ik bedoel luister jij muziek?  teken je wel eens een dier of mens? slaap je gewoon op je buik? doe je ook aan droomverklaring en vermijd je slechte dromen te vertellen?

Over muziek weet ik niet of het verboden is of niet. Maar het behoefte om een mens of een dier te tekenen heb ik niet. Dus dat doe ik liever niet.
Ik slaap gewoon zoals iedereen slaapt en mijn eventuele dromen boeit niemand denk ik zo.

Dit bericht is gewijzigd op 29-09 01:22.

meld dit bericht aan een moderator

emeth Geplaatst op 29-09-2008, 01:52 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 29-09-2008, 01:19 Sezgin schreef:
[...]
Waarom zou God Adam zonder vader en moeder scheppen dan? Ook weer zo'n vraag.

nou dat is nogal logisch...hij schiep adam en eva in volwassen toestand en gaf ze de opdracht... vermenigvuldigen.. hij was hun Vader en zij zouden de eerste vader en moeder worden.  Maar Adam en Eva waren volmaakt in tegenstelling tot al hun nakomelingen tot op de dag van vandaag,.,... behalve 1,...

Jezus (vrede zij met hem)

juist die ja... iemand die niet onder de erfzonde van Adam stond,.. waarom niet? God was de veroorzaker van de vrucht in de buik van Maria en niet een zondig mens zoals bij alle andere mensen op de wereld.

jezus was volmaakt , zonder zonden en verkreeg verregaande autoriteit van God (zoals koran en bijbel beiden erkennen)om zijn boodschap gestand te doen. Hij wekte mensen uit de dood op tot leven... genas zieken bij de vleet.. et cetc een voorafspiegeling van wat zijn hemelse koninkrijk voor leven zou bieden

[...]

Nee hoor, Ismaël (vrede zij met hem) zou juist uiteindelijk hiervoor in de wacht zijn gezet door God. Dit omdat Hij wist dat de Joden zouden zondigen.

kun je dit aan de hand van de thora/tenach laten zien? graag de versen

Lees de gelijkenis van de wijngaard van Jezus (vrede zij met hem) in Mattheüs eens aandachtig door, daarin verteld hij waarom het profeetschap over zal gaan van de Israëlieten naar hun broedervolk de Arabieren.
Ismaël (vrede zij met hem) is de 'Steen die is verworpen door de bouwlieden en die Steen die uiteindelijk de Hoeksteen is geworden'.
De bouwlieden zijn de Joden die neerbuigend keken op de Arabieren omdat zij geëerd werden met het profeetschap i.t.t. de Arabieren.

ik vind je heel creatief   maar ik ken de bijbel en de betekenissen van die passages en nee dat gaat niet over arabieren lol jezus is de hoofdhoeksteen en de andere natie dat is wat uit zijn zaaigoed ontsproot en tot op de dag van vandaag groeit
[...]

Hoezo niks Goddelijks dan? Kun je wat duidelijker zijn?

ik zei eerder ik ken je religie,.. ik ken de sahih ahadieth van moeslim en boekhari, de tafsier van ibn kathir, de koran,.. kortom de islam

en de islam is een politiek staats systeem waarbij alles tot in de puntjes wordt bepaald voor groepen, landen, individuen noem maar op... al die regelgeving kom je niet tegen in de koran.. maar hoort bij de soenna.... nou die regelgeving en wetten daar is echt niets goddelijks aan.. het werkt ook niet .. nergens ,.. zelfs niet in 1 van de 60 moslimlanden die de wereld rijk is.

als de islam namelijk echt zo'n wondermiddel zou zijn voor de mensheid dan hadden de volgelingen van mohammed en allah allang die islamitische utopische heilstaat ergens tot wasdom gebracht ter lering voor de mensheid.,

in plaats daarvan zie je juist dat het in alle landen waar 95% moslim is het heel triest gesteld is met alles... ja zelfs de meest fundamentele rechten en behoeften

kijk je dan naar al die kufar landen die helemaal van god los staan dan zie je daar maatschappijen bloeien en verzorgingsstaten,.. hogere moraal,.. meer welvaart... meer rust.. etc etc

dat klopt niet he?  dus of die regels van Mohammed en Allah zijn onuitvoerbaar of ze werken gewoon niet

Dit bericht is gewijzigd op 29-09 01:53.

fb934634 Geplaatst op 29-09-2008, 10:00 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 29-09-2008, 00:46 Sezgin schreef:
[...]
Ik zie daar de macht van God en niks anders. Zoals Hij Adam schiep zonder vader en moeder, zo Jezus (vrede zij met hem) ook.
Adam en Jezus (vrede zij met hem) zijn daarom niet per definitie meer dan een mens.

[...]

[...]

[...]

[...]

Dit bericht is gewijzigd op 29-09 00:53.

1) Jezus van Nazareth had wel degelijk een moeder; nl. Maria!
2) Inderdaad, Jezus van Nazareth was een mens. (Joh. 8:40)
3 Maar... Jezus zijn hoger Zelf is de Christus! Daarom staat er geschreven:
Eer van mensen behoef ik niet (Joh.5: 41)
Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft. (Joh.5:23)
De context is het getuigenis van Jezus omtrent  Zichzelf!

Jezus is dus DE CHRISTOS; wat veel meer is dan een gewoon mens (Mohammed) uit het geslacht van Adam en Eva! Hij de standaard voor de mensheid.
De Koning der koningen.

Dit is volgens mij zeer duidelijk.

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
Vincent Geplaatst op 29-09-2008, 14:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 29-09-2008, 10:00 fb934634 schreef:
[...]

1) Jezus van Nazareth had wel degelijk een moeder; nl. Maria!
2) Inderdaad, Jezus van Nazareth was een mens. (Joh. 8:40)
3 Maar... Jezus zijn hoger Zelf is de Christus! Daarom staat er geschreven:
Eer van mensen behoef ik niet (Joh.5: 41)
Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft. (Joh.5:23)
De context is het getuigenis van Jezus omtrent  Zichzelf!

Jezus is dus DE CHRISTOS; wat veel meer is dan een gewoon mens (Mohammed) uit het geslacht van Adam en Eva! Hij de standaard voor de mensheid.
De Koning der koningen.

Ik onderschrijf deze stellingen.

Maria was geen lichamelijke maagd: zij was onbevlekt met zonden. Zonder zonden. Het is niet voor niks dat het jodendom overgaat van moeder op kind. De moeder is degene die de religie doorgeeft. Daarom is het belangrijk dat Maria zonder zonden is. Ook Jezus is zonder zonden. Hij is de Christus. (Zie de profetieën)

Op 28-09-2008, 21:32 Sezgin schreef:
[...]
Zo kan Jezus (vrede zij met hem) volgens Joden die ruim 1.400 jaar na Mozes (vrede zij met hem) kwam en die werd omgebracht door mensen(handen) ook nooit een profeet zijn.
Zoals ik al zei, je praat enkel vanuit je geloofsovertuiging, en die klopt voor geen meter met de Tenach.
Jullie geloof is een totaal tegengestelde geloof m.b.t. de boodschap van profeten.

God zegt in de Thora juist dat die profeet zoals Mozes niet vermoord zou worden en succesvol zou zijn met zijn missie/boodschap.

"En het is geschied, als Jezus al deze woorden geëindigd had, dat Hij tot Zijn discipelen zeide: "Gij weet, dat na twee dagen het pascha is, en de Zoon des mensen zal overgeleverd worden, om gekruisigd te worden."
(Mattheüs 26: 1-2)

"En Hij zeide: Gaat heen in de stad, tot zulk een, en zegt hem: De Meester zegt: Mijn tijd is nabij, Ik zal bij u het pascha houden met Mijn discipelen. En de discipelen deden, gelijk Jezus hun bevolen had, en bereidden het pascha.
En als het avond geworden was, zat Hij aan met de twaalven. En toen zij aten, zeide Hij: Voorwaar, Ik zeg u, dat een van u, Mij zal verraden."
(Mattheüs 26: 18-21)

36 Toen ging Jezus met hen in een plaats genaamd Gethsemane, en zeide tot de discipelen: Zit hier neder, totdat Ik heenga, en aldaar zal gebeden hebben.
37 En met Zich nemende Petrus, en de twee zonen van Zebedeüs, begon Hij droevig en zeer beangst te worden.
38 Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toe; blijft hier en waakt met Mij.
39 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
40 En Hij kwam tot de discipelen en vond hen slapende, en zeide tot Petrus: Kunt gij dan niet een uur met Mij waken?
41 Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
42 Wederom ten tweeden male heengaande, bad Hij, zeggende: Mijn Vader! Indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede!
43 En komende bij hen, vond Hij hen wederom slapende; want hun ogen waren bezwaard.
44 En hen latende, ging Hij wederom heen, en bad ten derden male, zeggende dezelfde woorden.
45 Toen kwam Hij tot Zijn discipelen, en zeide tot hen: Slaapt nu voort, en rust; ziet, de ure is nabij gekomen, en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen der zondaren.
46 Staat op, laat ons gaan; ziet, hij is nabij, die Mij verraadt.
47 En als Hij nog sprak, ziet, Judas, een van de twaalven, kwam, en met hem een grote schare, met zwaarden en stokken, gezonden van de overpriesters en ouderlingen des volks.
48 En die Hem verried, had hun een teken gegeven, zeggende: Dien ik zal kussen, Dezelve is het, grijpt Hem.
49 En terstond komende tot Jezus, zeide hij: Wees gegroet, Rabbi! en hij kuste Hem.
50 Maar Jezus zeide tot hem: Vriend! waartoe zijt gij hier! Toen kwamen zij toe, en sloegen de handen aan Jezus en grepen Hem.
51 En ziet, een van degenen, die met Jezus waren, de hand uitstekende, trok zijn zwaard uit, en slaande den dienstknecht des hogepriesters, hieuw zijn oor af.
52 Toen zeide Jezus tot hem: Keer uw zwaard weder in zijn plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.
53 Of meent gij, dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen bijzetten?
54 Hoe zouden dan de Schriften vervuld worden, die zeggen, dat het alzo geschieden moet?
55 Terzelfder ure sprak Jezus tot de scharen: Gij zijt uitgegaan als tegen een moordenaar, met zwaarden en stokken, om Mij te vangen; dagelijks zat Ik bij u, lerende in den tempel, en gij hebt Mij niet gegrepen;
56 Doch dit alles is geschied, opdat de Schriften der profeten zouden vervuld worden.
Toen vluchtten al de discipelen, Hem verlatende.
(Mattheüs 26: 36-56)

"25 En bij het kruis van Jezus stonden Zijn moeder en Zijner moeders zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria Magdalena.
26 Jezus nu, ziende Zijn moeder, en den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot Zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon.
27 Daarna zeide Hij tot den discipel: Zie, uw moeder. En van die ure aan nam haar de discipel in zijn huis.
28 Hierna Jezus, wetende, dat nu alles volbracht was, opdat de Schrift zou vervuld worden, zeide: Mij dorst.
29 Daar stond dan een vat vol ediks, en zij vulden een spons met edik, en omlegden ze met hysop, en brachten ze aan Zijn mond.
30 Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij: Het is volbracht! En het hoofd buigende, gaf den geest.
31 De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op den sabbat, dewijl het de voorbereiding was (want die dag des sabbats was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden.
32 De krijgsknechten dan kwamen, en braken wel de benen des eersten, en des anderen, die met Hem gekruist was;
33 Maar komende tot Jezus, als zij zagen, dat Hij nu gestorven was, zo braken zij Zijn benen niet.
34 Maar een der krijgsknechten doorstak Zijn zijde met een speer, en terstond kwam er bloed en water uit.
35 En die het gezien heeft, die heeft het getuigd, en zijn getuigenis is waarachtig; en hij weet, dat hij zegt, hetgeen waar is, opdat ook gij geloven moogt.
36 Want deze dingen zijn geschied, opdat de Schrift vervuld worde: Geen been van Hem zal verbroken worden.
37 En wederom zegt een andere Schrift: Zij zullen zien, in Welken zij gestoken hebben."
(Johannes 19: 25-37)

Hier staat de vervulling van de Schrift. Jezus weet wat Gods plan is en hij wendt zich tot God om te vragen of dit plan aan hem voorbij mag gaan (want het vlees is zwak), tenzij God het wil. Maar dit is Gods plan en het wordt volbracht door de kruisiging.
Jezus beval zijn discipelen niet het zwaard op te pakken om het 'onheil' af te wenden. Hij had kunnen vragen om de steun van engelen, maar doet dit niet.
Want waarom pakten de joden Jezus niet op terwijl hij dagelijks in de tempel was te vinden? Nee, Jezus werd overgeleverd door Judas omdat zijn taak erop zat.  Gods plan was volbracht.

Dus niks mensenhanden. Dit was Gods plan. En hij was daarin succesvol: het is volbracht.

Hiernaast staat in deze tekst nog dat Jezus een broer had. Dit is nog een bewijs dat Maria's maagdelijkheid bestond uit de maagdelijkheid van zonden.
Jezus' aardse lichaam is ontstaan (zoals bij elk mens) uit Jozef en Maria. Zijn ziel komt van God en is onbevlekt van zonden, net zoals die van Maria.

Mohammed bracht de verhalen van de Tenach bij de mensen in Medina die hiervan nog nooit gehoord hadden. Hij vertelde hen: "Ik ben de sleutel der profeten." En natuurlijk geloofden zij hem, want zij wisten immers niet anders.

Maar als je nu objectief nagaat, moet Mohammed wel een valse profeet zijn. Zo zegt Jezus:
"15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen."
(Mattheüs 7: 15-20)

Welnu, kijken we naar Mohammed:
Zijn visioenen werden bloeddorstiger en gewelddadig. Hij beval Mekka in te nemen en liet ongelovigen het hoofd afhakken:
"Abdullah Ibn Mas'ud sneed zijn hoofd eraf en bracht die bij de profeet Sallalahu 'alaihi wasalam . Hij zei toen: ,,Allah is groot, lof aan Allah die Zijn belofte waar heeft gemaakt, Zijn dienaar heeft gesteund en de vijand een nederlaag heeft bezorgd". De profeet Sallalahu 'alaihi wasalam omschreef Abu Djahl als 'De Farao van deze natie'."

Mohammed is een gewelddadig persoon. Hij doet het tegenovergestelde van wat Jezus verkondigt. Hij is een valse profeet.
Kijk naar zijn vruchten:
Het stenigen van overspelige vrouwen (vaak vrouwen die nota bene verkracht zijn), het onderdrukken van vrouwen, het doden van ongelovigen: jihad  (en het terrorisme). Dit wordt allemaal goedgepraat door het geweld dat Mohammed zelf gebruikte tijdens zijn leven en de regels die hij heeft bedacht, waarvan hij zei dat ze van Allah kwamen.

Terwijl dit alles toch ingaat tegen alles waar God voor staat.
Hierom sluit ik af met 1 Johannes 4, dat dit alles perfect weergeeft:
"1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.
5 Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.
6 Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling.
7 Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God;
8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.
11 Geliefden, indien God ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkander lief te hebben.
12 Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt.
13 Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft.
14 En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.
16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.
17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben in den dag des oordeels, namelijk dat gelijk Hij is, wij ook zijn in deze wereld.
18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.
19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.
20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
21 En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe."

Amen.

ken Geplaatst op 29-09-2008, 17:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 25-09-2008, 20:10 Sezgin schreef:
Dit is een latere toevoeging.
Nee.
Dat boek is ook niet leidend voor Moslims.
Natuurlijk.  Het sluit latere toevoegingen, zoals de Koran, volledig uit.

Wat een reine flauwekul zeg. Dadelijk ga je ook nog zeggen dat Jezus (vrede zij met hem) een Christen was.
Jezus (vrede zij met hem) en zijn discipelen waren Israëlieten, Joden.
Zijn volgelingen werden Chrsitenen genpoemd, geen Joden. Zij zijn allen broeders.
De Christus bestaat niet verdeeld.

Dit bericht is gewijzigd op 29-09 17:38.

ken Geplaatst op 29-09-2008, 17:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 27-09-2008, 18:48 Vincent schreef:
Ik bid zelf altijd rechtstreeks tot God, maar ik zie niet in waarom het bidden via Jezus of Maria iets heidens zou zijn.

Niemand komt tot de Vader, dan door mij, zie Jezus.
Je zult dus altijd in naam van Gods zoon Jezus moeten bidden.,

ken Geplaatst op 29-09-2008, 17:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 28-09-2008, 20:54 Sezgin schreef:
[...]
Integendeel. Joden en de Moslims geloven in één en dezelfde God.
Beslist niet.

De almachtige God heeft een naam, JHWH.
„Allah” is een verkorte vorm van de Arabische uitdrukking die „de god” betekent. Het is duidelijk dat dit geen naam is.

Vincent Geplaatst op 01-10-2008, 12:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 29-09-2008, 17:33 ken schreef:
[...]
Niemand komt tot de Vader, dan door mij, zie Jezus.
Je zult dus altijd in naam van Gods zoon Jezus moeten bidden.,

Tot de Vader komen door Jezus, betekent: Hij heeft het mogelijk gemaakt dat wij tot de Vader kunnen komen. Dat betekent niet dat wij ook tot Jezus moeten bidden. Sterker nog, Jezus zelf leert ons tot God te bidden:

"6 Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
7 En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8 Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9 Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.
10 Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde
11 Geef ons heden ons dagelijks brood.
12 En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.
13 En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid, amen.

Dit bericht is gewijzigd op 01-10 12:30.

ken Geplaatst op 01-10-2008, 15:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-10-2008, 12:30 Vincent schreef:
13 En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid, amen.
Dat is een toevoeging.
Dit komt in de meeste Bijbels niet voor. De SV heeft deze toevoeging, de NBG heeft hem tussen haakjes geplaatst. Het is overgenomen van de KJV.

Vers  5 is eigenlijk de intentie van Jezus.
5 En wanneer GIJ bidt, moogt GIJ niet zijn als de huichelaars, want zij staan graag in de synagogen en op de hoeken van de brede straten te bidden om door de mensen gezien te worden

Het aangehaalde gebed is een voorbeeld gebed.
Het is m.i. niet de bedoeling om dat automatisch op te zeggen.(vers 5)
Het gaat om de kenmerken.

Daarin wordt gevraagd dat Gods wil zowel in de hemel als op aarde geschied.
Gevraagd wordt onze fouten te vergeven, dat kan alleen door bemiddeling van Jezus.
Gevraagd wordt om  Satan weg te doen. Ook dat gaat Jezus met zijn leger doen.

Vincent Geplaatst op 02-10-2008, 12:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Daar gaat het hier dus niet om.

1 En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, als Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.
2 En Hij zeide tot hen: Wanneer gij bidt, zo zegt: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel, alzo ook op de aarde.
3 Geef ons elken dag ons dagelijks brood.
4 En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een iegelijk, die ons schuldig is. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.
(Lukas 11: 1-4)

Er wordt dus geleerd om naar 'Onze vader' te bidden en ook nog eens het direct vragen van vergeving van de zonden!

Ineens staan jouw teksten bol van de interpretaties terwijl ik dacht dat bij jou alles zó in de bijbel staat dat interpretatie niet nodig is... Voorbeeldgebed:  mooie interpretatie, Ken.

Dit bericht is gewijzigd op 02-10 12:41.

ken Geplaatst op 02-10-2008, 16:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-10-2008, 12:40 Vincent schreef:
Er wordt dus geleerd om naar 'Onze vader' te bidden en ook nog eens het direct vragen van vergeving van de zonden!

Ineens staan jouw teksten bol van de interpretaties terwijl ik dacht dat bij jou alles zó in de bijbel staat dat interpretatie niet nodig is... Voorbeeldgebed:  mooie interpretatie,

Nou? Het is een voorbeeld gebed, maar het is m.i. niet de bedoeling om dat het gebed als een automaat wordt opgezegd, zoals de joden bij de klaagmuur doen. Of zoals  met de rozekrans.

Jezus zegt heel duidelijk: Niemand komt tot de vader, dan door mij. Dus is het logisch dat je tot de vader in Jezus naam bidt.

Egbert Geplaatst op 16-10-2008, 13:20 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-10-2008, 16:17 ken schreef:
[...]
Nou? Het is een voorbeeld gebed, maar het is m.i. niet de bedoeling om dat het gebed als een automaat wordt opgezegd, zoals de joden bij de klaagmuur doen. Of zoals  met de rozekrans.

Jezus zegt heel duidelijk: Niemand komt tot de vader, dan door mij. Dus is het logisch dat je tot de vader in Jezus naam bidt.

Als het een gebed is, waarin WIJ God met 'Vader' mogen aanspreken, waarom loop jij dan nog met een naam te zwalken? Je buurman of je vriend spreek je aan met voornaam, maar je EIGEN vader spreek je als pappa aan.

God is ook mijn Vader in de hemel.

Dat is iets, Ken, wat JG niet kunnen bevatten. Vraag om h.g. wie weet krijg jij ook het zoonschap.

Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12) 
ken Geplaatst op 17-10-2008, 10:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

God heeft zijn naam ZELF bekend gemaakt om te gebruiken. Iets wat jij niet kan bevatten. Een persoonlijke naam onderscheidt.

Er zijn vele Goden.

Vincent Geplaatst op 17-10-2008, 16:10 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 17-10-2008, 10:18 ken schreef:
God heeft zijn naam ZELF bekend gemaakt om te gebruiken. Iets wat jij niet kan bevatten. Een persoonlijke naam onderscheidt.

Er zijn vele Goden.

Er is maar één God en dat is 'Jehovah' (Ik ben die ik ben). De rest zijn afgoden. Interessant dat je je hier verspreekt. Want dit is precies zoals het waarschijnlijk ook is gegaan. Ga maar na:

"Verder sprak God tot Mozes, en zeide tot hem: Ik ben de HEERE (Jehovah),
En Ik ben aan Abraham, Izak, en Jakob verschenen, als God de Almachtige; doch met Mijn Naam HEERE (Jehovah) ben Ik hun niet bekend geweest."
(Exodus 6: 1-2)

De God van Abraham en de God van Izaak en  de God van Jakob. En dan nooit is zijn naam door Hem bekend gemaakt. Terwijl zij direct contact hadden met God! Waarom niet? Omdat Hij geen naam kan hebben. Hij is wie Hij is. Het is niet te benoemen, niet in een naam samen te brengen, want dat zal Hem te kort doen. Ik ben die Ik ben.

Waarom dan nu bij Mozes ineens een naam?

"13 Toen zeide Mozes tot God: Zie, wanneer ik kom tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: De God uwer vaderen heeft mij tot ulieden gezonden; en zij mij zeggen: Hoe is Zijn naam? wat zal ik tot hen zeggen?
14 En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden!
15 Toen zeide God verder tot Mozes: Aldus zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: De HEERE (Jehovah), de God uwer vaderen, de God van Abraham, de God van Izak, en de God van Jakob, heeft mij tot ulieden gezonden; dat is Mijn Naam eeuwiglijk, en dat is Mijn gedachtenis van geslacht tot geslacht.
16 Ga heen, en verzamel de oudsten van Israël, en zeg tot hen: De HEERE (Jehovah), de God uwer vaderen, is mij verschenen, de God van Abraham, Izak en Jakob, zeggende: Ik heb ulieden getrouwelijk bezocht, en hetgeen ulieden in Egypte is aangedaan;
17 Daarom heb Ik gezegd: Ik zal ulieden uit de verdrukking van Egypte opvoeren, tot het land der Kanaänieten, en der Hethieten, en der Amorieten, en der Ferezieten, en der Hevieten, en der Jebusieten; tot het land, vloeiende van melk en honig.
18 En zij zullen uw stem horen; en gij zult gaan, gij en de oudsten van Israël, tot den koning van Egypte, en gijlieden zult tot hem zeggen: De HEERE (Jehovah), de God der Hebreën, is ons ontmoet; zo laat ons nu toch gaan den weg van drie dagen in de woestijn, opdat wij den HEERE (Jehovah), onzen God, offeren!"
(Exodus 3: 13-18)

Er waren talloze 'goden'. Maar welke was nu de God van Abraham, de God van Izaak en de God van Jakob? De mensen wisten het niet meer. Hun gouden kalf? De zonnegod misschien?
De mensen (het volk van Israël) wilden deze God ook een naam geven, net als de andere goden. Deze God heeft geen naam. Hij is wie Hij is. En de mensen zullen hem noemen: Ik ben. Zij zullen Hem ook noemen: de God van Abraham, de God van Izaak en de God van Jakob. Want dit is Dezelfde.

Enkel omdat zij tussen alle afgoden niet meer weten welke nou God is, hebben zij een naam nodig. Een naam! Een naam om te weten wie je God is! En niet alleen een naam, ook een vorm. Vandaar dat ze een gouden kalf hadden gemaakt. Alle goden hadden toch een naam en een vorm? Kijk maar naar al die godenbeeldjes!

Maar, en hier draait het hele verhaal om, maar dat heeft Ken waarschijnlijk gemist, deze God, de Enige God, de God van Abraham, de God van Izaak en de God van Jakob is niet met een naam te benoemen. Zijn vorm is niet in een beeld te gieten.

Deze God is jouw Vader, jouw Abba. Net zoals dat voor Abraham was. En voor Izaak. En voor Jakob. En Hij is wie Hij is. En vooral geen naam. Of een vorm. Of een kalf.

Dit bericht is gewijzigd op 17-10 16:14.

ken Geplaatst op 18-10-2008, 13:46 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 17-10-2008, 16:10 Vincent schreef:
[...]
Er is maar één God en dat is 'Jehovah' (Ik ben die ik ben). De rest zijn afgoden. Interessant dat je je hier verspreekt.
Nee,hoor.

Alles wat aanbeden wordt kan als een god worden aangeduid, aangezien de aanbidder er grotere macht aan toekent dan hijzelf bezit en het vereert. Men kan zelfs zijn buik tot een god maken. In de bijbel is van veel goden sprake ,maar er wordt in aangetoond dat de goden van de natiën niets waard zijn. De bijbel noemt ook sommige mensen goden.

Natuurlijk is er maar één almachtige God. Maar Jezus wordt in Johannes 1:1 ook (een) God genoemd.

Gods naam betekent  ietsje meer dan ik ben, die ik ben.
De gebruikte Hebreeuwse woorden hebben een diepere betekenis dan dat. Een betere, krachtigere,  vertaling is: Ik zal bewijzen te zijn, die ik bewijzen zal te zijn.

Ik ken de Exodustekst, die veel misbruikt wordt om God naam niet te gebruiken. Bovendien verbiedt de bijbel om er iets, in dit geval JHWH, in te veranderen, door hier  het tetragram door Heere te vervangen.

Wanneer je wat verder leest in Exodus dan zie je in hoofdstuk 3: 15 Toen zei God nogmaals tot Mozes: „Dit dient gij tot de zonen van Israël te zeggen: ’JHWH, de God van UW voorvaders, de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob, heeft mij tot U gezonden.’ Dit is mijn naam tot onbepaalde tijd, en dit is de gedachtenis aan mij van geslacht tot geslacht

Gods naam komt voor het eerst voor in Gen 2: 4 Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde ten tijde dat ze werden geschapen, op de dag waarop JHWH God aarde en hemel maakte.

Waarom is het kennen en gebruiken van Gods naam nu zo belangrijk?  Redding!

Spreuken 18: 10 De naam van JHWH is een sterke toren. Hier snelt de rechtvaardige binnen en ontvangt bescherming.
Handelingen 2: 21 En een ieder die de naam van JHWH aanroept, zal gered worden.”’

Een naam onderscheidt, aangezien God  zijn zoon en ook engelen een naam heeft gegeven, is het niet erg plausibel, dat hijzelf geen naam zou hebben.

Ik mis dus veel minder dan je, oppervlakkig gezien,  zou denken.  

Vincent Geplaatst op 18-10-2008, 17:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Om Hem te onderscheiden van andere goden. En omdat andere goden, niet God zijn, zijn dit voor de Israelieten afgoden.

De God van Abraham, de God van Izaak en de God van Jakob. Zij wisten Wie God was. Zij kenden God en hadden het niet nodig om Zijn naam te roepen. Wat Hij is er altijd.

Dus heb je Zijn naam nodig dan is dat om je beeldje een naam te geven. Maar of je werkelijk de God van Abraham, de God van Izaak en de God van Jakob kent, dat is nog lang niet zeker.

fb934634 Geplaatst op 19-10-2008, 11:16 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

De 24 oudsten uit openbaringen zitten zij niet in de kosmische raad der Goden?
Er is volgens mij maar één God, omdat de goden met Hem in harmonie zijn (één met elkaar).
Eenheid heb je volgens mij maar in verscheidenheid.
Shalom

Dit bericht is gewijzigd op 19-10 11:17.

ken Geplaatst op 19-10-2008, 15:07 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het is kennelijk erg moeilijk om mijn reactie te begrijpen.
De titel God wordt voor de almachtige gebruikt, voor zijn zoon Jezus, voor afgoden en ook wel voor mensen met een bepaalde functie.

God heeft zijn naam persoonlijk bekendgemaakt aan zijn volk, dus wisten zij wie hij was.

Het is van de dwaze om iemands naam niet te kennen , die tot je persoonlijke vrienden behoort en hem dan ook nog “meneer” te noemen.

Zijn naam is dus noodzakelijk om redding te verkrijgen.

JHWH haat afgoden en dus afgoderij. Hij zal daar beslist geen harmonie mee vormen.

Sezgin Geplaatst op 19-10-2008, 19:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beslist niet.

De almachtige God heeft een naam, JHWH.
„Allah” is een verkorte vorm van de Arabische uitdrukking die „de god” betekent. Het is duidelijk dat dit geen naam is.

Gaan we woordenspel doen?
God heeft in de Islam 99 namen die Zijn Eigenschappen kenmerken.

De God van Christenen is Jezus (vrede zij met hem).

Sezgin Geplaatst op 19-10-2008, 19:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De Koning der koningen.

Je leeft in een waanwereld. Jezus (vrede zij met hem) is niet meer dan een mens.
Mohammed (vrede zij met hem) is de grootste profeet.

fb934634 Geplaatst op 20-10-2008, 09:45 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jezus van Nazareth was een mens
Jezus Christus = De Zoon van God.
Immanuel komt als Lam van God!

Amen

Dit bericht is gewijzigd op 20-10 09:48.

ken Geplaatst op 20-10-2008, 09:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 19-10-2008, 19:43 Sezgin schreef:
[...]
Gaan we woordenspel doen?
God heeft in de Islam 99 namen die Zijn Eigenschappen kenmerken.

De God van Christenen is Jezus (vrede zij met hem).
Allah is geen naam, maar een titel.
Wat Mohammed bracht was gewoon een nieuwe versie van zijn heidense stamreligie.

Dit bericht is gewijzigd op 20-10 10:00.

Vincent Geplaatst op 20-10-2008, 11:20 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 19-10-2008, 15:07 ken schreef:
Het is kennelijk erg moeilijk om mijn reactie te begrijpen.
De titel God wordt voor de almachtige gebruikt, voor zijn zoon Jezus, voor afgoden en ook wel voor mensen met een bepaalde functie.

God heeft zijn naam persoonlijk bekendgemaakt aan zijn volk, dus wisten zij wie hij was.

Het is van de dwaze om iemands naam niet te kennen , die tot je persoonlijke vrienden behoort en hem dan ook nog “meneer” te noemen.

Zijn naam is dus noodzakelijk om redding te verkrijgen.

JHWH haat afgoden en dus afgoderij. Hij zal daar beslist geen harmonie mee vormen.

Geen meneer, of Here. Maar Vader. 'Onze Vader' Dit is een essentieel verschil. Wie spreekt zijn vader aan met zijn naam?

Here is inderdaad afstandelijk, maar een aanspreekvorm die hoort bij U. Deze aanspreekvorm houdt respect in voor God.

Als we toch taalkundig gaan doen is het heel vreemd om God: IK ben wie IK ben te noemen in plaats van U bent wie U bent!

(Al komt dit in míjn visie op hetzelfde neer: Als je jezelf niet kunt vinden, zul je God niet vinden)

Dit bericht is gewijzigd op 20-10 11:21.

ken Geplaatst op 20-10-2008, 18:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

[
Op 20-10-2008, 11:20 Vincent schreef:
[...]Geen meneer, of Here. Maar Vader. 'Onze Vader' Dit is een essentieel verschil. Wie spreekt zijn vader aan met zijn naam?
Dus dat hij zijn naam bekend heeft gemaakt en dat redding afhankelijk is van het gebruik van zijn naam staat dan  niet inde bijbel?
M.i. getuigt het juist van een  gebrek van respect door zijn naam te vervangen door meneer.

Als we toch taalkundig gaan doen is het heel vreemd om God: IK ben wie IK ben te noemen in plaats van U bent wie U bent!
Tja, dat is een kwestie van kijken wat er eigenlijk staat.

Ex 3:
14 Hierop zei God tot Mo̱zes: „IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN WAT IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN.” En hij voegde eraan toe: „Dit dient gij tot de zonen van Israël te zeggen: ’IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN heeft mij tot U gezonden.’ ” NWV
14 Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden. NBV
14 En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot u gezonden! SV

God heeft het hier over zichzelf. Hij zegt tegen Mozes zeg tegen Israëlieten:"’ Ehjeh´ ’Asjer´ ’Ehjeh´ " heeft mij tot u gezonden.

’Ehjeh´ ’Asjer´ ’Ehjeh´ wordt soms vertaald met ik ben die ik ben. Het heeft echter een diepere betekenis.
’Ehjeh´ komt van het Hebr. ww. hajah´, „worden; bewijzen te zijn”. Hier staat ’Ehjeh´ in het imperfectum, 1ste persoon enk., en betekent: „Ik zal worden”; of: „Ik zal bewijzen (blijken) te zijn.” Er wordt hier niet gedoeld op het „zijn” of „in zichzelf bestaan” van God, maar op wat hij zich heeft voorgenomen ten aanzien van anderen te worden

15 Toen zei God nogmaals tot Mozes:

„Dit dient gij tot de zonen van Israël te zeggen: ’JHWH, de God van UW voorvaders, de God van Abraham, de God van I̱saäk en de God van Jakob, heeft mij tot U gezonden.’ Dit is mijn naam tot onbepaalde tijd,

Sezgin Geplaatst op 20-10-2008, 19:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Allah is geen naam, maar een titel.  
Wat Mohammed bracht was gewoon een nieuwe versie van zijn heidense stamreligie.

Waar schrijf ik dat Allah Zijn Naam is dan? Buiten het feit dat je ongelovig bent ben je nog eens blind.
Echt grappig om dit van een heiden te lezen.

Het Christendom heeft een heidense god. Een god die mens is geworden. Die in het lichaam van een mens is gekomen.
Een afgod die bestaat uit drie goden.

Dit bericht is gewijzigd op 20-10 19:44.

1 2 3 4 ... 7