geloofstocht Geplaatst op 09-10-2007, 16:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik wil graag weten waar en wat er  in de bijbel staat over je geloof en hoe je daarmee in de hemel komt.
Moet je onvoorwaardelijk geloven of staat er ook in dat als je de 10 geboden onderhoud je ook in de hemel komt.
Kan iemand mij hiermee helpen.
Dit na aanleiding van het overlijden van een hele lieve en goede vriendin.
Zij geloofde niet zo.
Maar ik kan niet geloven dat zij nu in de hel zou zijn of zo.

Dit bericht is gewijzigd op 10-10 22:43.

meld dit bericht aan een moderator

ken Geplaatst op 02-11-2007, 12:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jesaja 45:18 Dit zegt JHWH,
die de hemel geschapen heeft – hij is God! –,
die de aarde gemaakt en gevormd heeft
en die haar heeft gegrondvest
– niet als chaos schiep hij de aarde,
maar om te bewonen heeft hij haar gevormd:
Ik ben JHWH, er is geen ander.

Judas1:6 En de engelen die hun oorspronkelijke positie niet hebben behouden maar hun eigen juiste woonplaats hebben verlaten, heeft hij met eeuwige banden onder dikke duisternis bewaard voor het oordeel van de grote dag

De aarde is dus de woonplaats voor de mens en de hemel voor God en de engelen.
Dit is niet intussen veranderd.

antisemikist Geplaatst op 21-11-2007, 16:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik lap alle geboden ook aan mn laars maar ik geloof wel in god en jezus. Als je gelooft zul je denk ik beloond worden door in de hemel te komen. andere mensen zeggen dat petrus je de mogelijkheid geeft om in de hemel te komen ja/ nee. De mens moet dan zelf kiezen wathij doet...

ken Geplaatst op 22-11-2007, 11:20 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De hemel is niet voor mensen gemaakt.

antisemikist Geplaatst op 22-11-2007, 17:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

OMG ik ben toevallig wel een engel althans dat zegt mn moeder  

ken Geplaatst op 23-11-2007, 09:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik denk dat ze de "B" is vergeten.

Michael Geplaatst op 29-12-2007, 22:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

[Beste geloofstocht,

Gecondoleerd met je verlies.
De Bijbel geeft wel enkele aanwijzingen inzake je vraag, dus ik zal proberen die zo goed mogelijk te beantwoorden. Sta me toe er iets omheen te vertellen om het begrijpelijk te maken. Ik denk dat het verstandig is om de Bijbelteksten te lezen waar ik naar verwijs (en kom gerust terug met vragen en opmerkingen).

De term "hel" is eigenlijk niet goed. In het Nieuwe Testament komen we de volgende woorden tegen die met "hel" zijn vertaald:
- hades; dit is het dodenrijk, de verblijfplaats van de zielen van overleden mensen
- gehenna; dit is de "strafplaats der verlorenen". Deze wordt pas gevuld na het Laatste Oordeel. zie Marc. 9:43B-44, Jes. 66:24
- tartarus; dit is de verblijfplaats van duivelen (2 Pet.2:4; Openb. 20:2,3)

Als een mens sterft gebeurt het volgende:
- het lichaam vergaat tot stof (zie Genesis 3:19)
- de geest gaat terug naar God (zie Prediker 12:7)
- de ziel gaat naar het dodenrijk (zie Handelingen 2:27; Efeze 4:9-10; 1 Petrus 3:18-21; 4:6)

De zielen van alle gestorven mensen verblijven nu dus in het dodenrijk. Het is echter niet voor iedereen dezelfde plek.

We weten dat er -voor de kruisiging van Jezus- minstens twee "plekken" in het dodenrijk bestaan. In een gelijkenis noemt Jezus immers "Abrahams schoot" als een relatief aangename plek voor de arme Lazarus en een plek waar de rijke verbleef, die duidelijk minder prettig was (Luc. 16:20 en verder).

Toen Jezus nederdaalde in het dodenrijk om het evangelie te verkondigen opende Hij de toegang tot een aangename plek in het dodenrijk die tot dan toe vergrendeld was geweest (Psalm 107:9-16). Deze plek wordt ook het Paradijs genoemd en is bestemd voor degenen die Jezus hebben aanvaard als de Middelaar, als Gods Zoon; die (Rom. 10) Jezus belijden en geloven dat Hij uit de dood is opgestaan, onze schuld heeft voldaan door Zijn offer enz. enz. Jezus heeft de 10 geboden samengevat in Zijn uitspraak (Mar. 12:30-31: "En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit  geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit  is het eerste gebod. En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als u zelf. Er is geen ander gebod groter dan deze". Mensen die het bovenstaande proberen te doen (dus inclusief die zaken waarvan God heeft aangegeven dat ze Hem welgevallig zijn) mogen we vromen noemen die "in Christus ontslapen zijn". Dezen zullen in het Paradijs-deel van het dodenrijk mogen verblijven.
Ik denk niet dat iemand gedoopt MOET zijn in de driemaal Heilige Naam om toegang tot het Paradijs te kunnen krijgen (zie o.a. een van de gelijk met Jezus gekruisigde misdadigers waar Jezus tegen zei: "Voorwaar weg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn" (Luc. 23:43). De doop is wel noodzakelijk om deel uit te maken van het verbond met Jezus en heeft alleen waarde als de geboden van God onderhouden worden (elders op deze site heb ik een keer over de (kinder)doop geschreven dus daar verwijs ik graag naar).

Uit het feit dat Jezus in het dodenrijk het evangelie verkondigde mag je opmaken dat dat nodig en nuttig was (anders had Hij het niet gedaan). De enige reden om onder de gestorven zielen het evangelie te verkondigen is de volgende: Ook in het dodenrijk moeten zielen dus nog tot het geloof in Jezus kunnen komen; ik denk dat als je zoekende gestorven bent je ook in het dodenrijk doorzoekt en daar het geloof nog kan vinden. Omgekeerd, als je niet gelooft in Jezus en niet zoekt zal je niet ineens in het dodenrijk gaan zoeken naar het geloof.
Een ondersteuning voor deze gedachtengang geeft de Bijbel natuurlijk zelf. In de begintijd van het Christendom was de Heilige Geest zeer werkzaam (lees het hele Nieuwe Testament er maar op na). De Heilige Geest zal de gelovigen op aarde meedelen welke zielen in het dodenrijk tot geloof zijn gekomen, zodat deze alsnog gedoopt kunnen worden!  En wat zegt 1 Kor. 15:29?

Ook in het paradijs is een aparte plek, te weten "onder het altaar", waar de zielen van de martelaren rusten die gedood waren om het Woord van God en hun getuigenis daarvan (Openb. 6:9).

We moeten het bestaan van verschillende plekken waar zielen verblijven mijns inziens niet zien als een oordeel of "voor-oordeel" maar als een gevolg van wat je op aarde hebt doorgemaakt. Pas bij het Laatste Oordeel weet je of je het eeuwig leven ontvangt of in het gehenna terecht komt. Daaraan voorafgaand zal eerst het duizendjarig vrederijk komen.

Resumerend: je vriendin zit niet in een "hel" waar ze -zie bv de schilderijen van Jeroen Bosch- doorlopend gepijnigd en gestraft wordt. Ze zit op een plaats waar de duivel haar niet meer kan verleiden (die is immers op de aarde geworpen) en waar ze, "zoals de boom gevallen is", verblijft.
Hoe ze met een eventuele doop is omgegaan, hoe ze met de inzettingen van de Heer is omgegaan, hoe goddeloos en liefdeloos of liefdevol ze heeft geleefd en gehandeld enz. zal de Heer Zelf haar bij het Laatste Oordeel meedelen, waarbij Hij vanuit Zijn Liefde en Genade zal oordelen. Of dat zal leiden tot de tweede dood in het gehenna of het eeuwig leven kunnen wij niet weten.

In het Oude Testament wordt afdoende duidelijk dat niemand in staat is geweest de 10 geboden te onderhouden; zelfs het door God zelf uitgekozen nietige volk niet. God Zelf moest in de gedaante van een mens komen om de straf op de (erf)zonde -de dood- teniet te doen. De sleutel tot het eeuwig leven ligt in het aannemen van Jezus, en het leren kennen van de genade en liefde die Hij voor ons heeft. Hij heeft gezegd dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is. Eeuwig leven begint bij het (van harte!) aannemen van Jezus Christus en een persoonlijke relatie met Hem opbouwen. Dat is een reis waarvan de Bijbel getuigt dat die belangrijker is dan alles wat de wereld (de duivel zo u wilt) u ook maar zou kùnnen bieden. De Heer zoekt mensen die vijwillig naar Hem toekomen, Hij klopt doorlopend maar wij zijn het die de wandelschoenen aan moeten trekken en keuzes moeten maken.

Vrede zij u.

Michaël

P.S.: Bidden tot Jezus inzake je vriendin in het dodenrijk kan nooit kwaad natuurlijk.

fb934634 Geplaatst op 11-01-2008, 18:34 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Michaël,

Jezus getuigt in Johannes 8:40 dat hij een mens is; dus niet God in eigen persoon:
"Maar nu tracht gij Mij te doden, een mens die u de waarheid heeft gezegd. "

Shalom

Dit bericht is gewijzigd op 11-01 18:37.

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
Michael Geplaatst op 12-01-2008, 14:27 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste fb,

Op pagina 7 van "Het geïnspireerde Woord van God" heb ik iets geschreven over Jezus, die God is, wat de Bijbel verkondigt.

Vrede zij u.

Michaël

fb934634 Geplaatst op 12-01-2008, 16:25 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-01-2008, 14:27 Michael schreef:
Beste fb,

Op pagina 7 van "Het geïnspireerde Woord van God" heb ik iets geschreven over Jezus, die God is, wat de Bijbel verkondigt.

Vrede zij u.

Michaël

Op je bericht heb ik gereageerd, enkele berichten verder. Het is ook wat de bijbel verkondigd. Trouwens , het vorig bericht vind je letterlijk weer in JOH:8:40; dit is toch ook de bijbel of niet?
Dat Jezus goddelijk is, daar bestaat ( althans bij mij) geen twijfel over.
ave verum corpus

Michael Geplaatst op 12-01-2008, 23:46 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste fb,

Klopt, Jezus is zowel volledig God als volledig mens.

Vrede zij u.

Michaël

ken Geplaatst op 13-01-2008, 11:35 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Alleen JHWH is almachtig.

Vincent Geplaatst op 15-01-2008, 17:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 09-10-2007, 16:37 geloofstocht schreef:
Ik wil graag weten waar en wat er  in de bijbel staat over je geloof en hoe je daarmee in de hemel komt.
Moet je onvoorwaardelijk geloven of staat er ook in dat als je de 10 geboden onderhoud je ook in de hemel komt.
Kan iemand mij hiermee helpen.
Dit na aanleiding van het overlijden van een hele lieve en goede vriendin.
Zij geloofde niet zo.
Maar ik kan niet geloven dat zij nu in de hel zou zijn of zo.

Dit bericht is gewijzigd op 10-10 22:43.

"Maar ik kan niet geloven dat zij nu in de hel zou zijn of zo."
Is dat dan niet genoeg? Lees hier enkele vreemde en harde reacties (vooral van Ken). Als mensen zo geloven kan ik me voorstellen dat mensen genoeg krijgen van geloof en liever niet geloven.
Dat betekent niet dat je geen goed mens zou kunnen zijn als je niet gelooft. Jezus laat ons in het nieuwe testament zien dat God Goed is. Je kunt God vinden door jezelf zowel als je naaste lief te hebben. Je zegt: "Een hele lieve en goede vriendin" Daaruit blijkt al dat God aanwezig is. God is dus met haar. Geloof dat zij op de goede plek is.

ken Geplaatst op 15-01-2008, 18:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 15-01-2008, 17:15 Vincent schreef:
[...]

"Maar ik kan niet geloven dat zij nu in de hel zou zijn of zo."
Is dat dan niet genoeg? Lees hier enkele vreemde en harde reacties (vooral van Ken).

Waarom is het ontkennen van de hel, een heidense overlerlevering, vreemd?
Jezus vergeleek de dood met een slaap. Prediker zegt dat doden geen bewustzijn hebben.„

Prediker 9:5 De levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust”

Johannes 5:28 Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en te voorschijn zullen komen,

Vincent Geplaatst op 15-01-2008, 18:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ken, jij als Jehova's getuige misgunt anderen een plekje in de hemel en denkt dat de hemel alleen voor JG is gereserveerd. Er worden daarbij allerlei verschillende bijbelteksten aangedragen die zo worden uitgelegd dat ze gelijk hebben. Een tekst is echter op zoveel manieren uit te leggen als je zelf wilt. Maar dat maakt het geen waarheid. JG zijn egoïstisch en zondigen tegen het gebod: Heb uw naaste lief zoals uzelf. Dit gebod staat boven alle andere geboden. Dat bepaal ík niet. Net als een JG niet bepaalt wie er in de hemel komt en wie niet.

Het vloeit voort uit God die Goed is. Net zoals dat NIEMAND in de hel komt. Geen enkel persoon. Want ook maar een sprankje Liefde zal elk vuur van een Hel bedwingen en uitdoven.

Zou ik twee mensen in de hemel kunnen brengen en daardoor zelf in de hel komen dan zou ik het doen. Een JG zorgt eerst dat hij zelf in de hemel komt.

Waarom heet jij Ken? Wie ken jij? God? Je bazelt alleen maar door wat je superieuren je opdragen.  En je herhaalt het zo vaak zonder werkelijk naar anderen en zelfs naar jezelf te luisteren, dat je denkt dat het de waarheid is.

ken Geplaatst op 15-01-2008, 20:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 15-01-2008, 18:30 Vincent schreef:
Ken, jij als Jehova's getuige misgunt anderen een plekje in de hemel en denkt dat de hemel alleen voor JG is gereserveerd.

Waar schrijf ik dat? Geef dat eens aan?

Ik geef de Bijbelse visie, dat mensen voor eeuwig in een aards paradijs mogen wonen, op Gods voorwaarden. Iedereen!

Dat mensen de bijbel op vele manieren uitleggen, dat klopt. Hoe komt dat? Doordat heidense overleveringen en leringen ingevoegd zijn, die verwarring veroorzaken. Kerstenen noemt men dat.

Het  goede nieuws verkondigen is een Bijbels gebod  en is een ultieme uiting van naastenliefde, omdat degene die dat doet er veel tijd en energie in steekt, zonder daar maar één eurocent voor te vangen en dat ook nog wereldwijd, overeenkomstig Mt 24:14.

Behalve de kleine kudde, gaat geen enkel mens naar de hemel. Ook al beweren voorgangers dat. Het is onbijbels. De aarde is gemaakt ten behoeve van de mens om er eeuwig op te wonen.

Zo als vaker gezegd bestaat de hel niet, dit is een on-Bijbelse overlevering.

Waarom basel je over mij, zonder mij persoonlijk te kennen. Dat  is juist een gebrek aan liefde.

fb934634 Geplaatst op 15-01-2008, 21:16 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Ken

Als je stelt dat de "hel" niet bestaat; waar gaat de duivel dan naartoe als hij de hemel niet binnen kan?
Hij wordt volgens openbaringen in "de poel des vuurs geworpen"; wat is dit dan volgens jou?
Shalom

Michael Geplaatst op 15-01-2008, 22:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste fb,

Ken is zo ver heen dat hij alleen maar de leringen van het genootschap na kan praten en alle Bijbelteksten (volgens mij probeer ik die toch uitbundig toe te voegen) als "heidens" betiteld en ze toevoegingen noemt en zo. Op deze wijze is een serieuze gedachtenwisseling niet goed mogelijk.
Laten we bidden dat de Heilige Geest ook bij hem het Licht mag aansteken.

Vrede zij u allen.

Michaël

Vincent Geplaatst op 16-01-2008, 00:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 15-01-2008, 20:39 ken schreef:
[...]
Waar schrijf ik dat? Geef dat eens aan?

Ik geef de Bijbelse visie, dat mensen voor eeuwig in een aards paradijs mogen wonen, op Gods voorwaarden. Iedereen!

Dat mensen de bijbel op vele manieren uitleggen, dat klopt. Hoe komt dat? Doordat heidense overleveringen en leringen ingevoegd zijn, die verwarring veroorzaken. Kerstenen noemt men dat.

Het  goede nieuws verkondigen is een Bijbels gebod  en is een ultieme uiting van naastenliefde, omdat degene die dat doet er veel tijd en energie in steekt, zonder daar maar één eurocent voor te vangen en dat ook nog wereldwijd, overeenkomstig Mt 24:14.

Behalve de kleine kudde, gaat geen enkel mens naar de hemel. Ook al beweren voorgangers dat. Het is onbijbels. De aarde is gemaakt ten behoeve van de mens om er eeuwig op te wonen.

Zo als vaker gezegd bestaat de hel niet, dit is een on-Bijbelse overlevering.

Waarom basel je over mij, zonder mij persoonlijk te kennen. Dat  is juist een gebrek aan liefde.

Ik heb je toch eerder met Openbaringenquotes zien strooien. Zoals fb934634 al zei: Als daar geen Hel in voorkomt, wat is het dan? Of moeten we het dan ineens niet zo lezen als het er staat? Komt het je dan ineens niet goed uit?

Het goede nieuws is: Jullie mogen op de aarde blijven wonen. Het slechte nieuws is: jullie mogen niet de hemel in, want die is voor JG. Een hemel vol JG. Wat een hel.

Als een hemel voor mensen on-bijbels is. Waarom gaat er dan wel een kleine kudde en is dat niet on-bijbels?

Waarom zou ik jou kennen als jij jezelf niet kent? Je wou beweren dat je niet zegt wat anderen van de JG zeggen? Dat zou vreemd zijn...

ken Geplaatst op 16-01-2008, 10:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 15-01-2008, 21:16 fb934634 schreef:
Beste Ken

Als je stelt dat de "hel" niet bestaat; waar gaat de duivel dan naartoe als hij de hemel niet binnen kan?
Hij wordt volgens openbaringen in "de poel des vuurs geworpen"; wat is dit dan volgens jou?
Shalom

Je hebt drie woorden die met hel worden vertaald.

Sjeool, Hades en Gehenna.

Sjeool en Hades hebben de betekenis van graf, wat men ook wel hier en daar zo gebruikt. Het is een gemeenschappelijk graf, zoals men ook wel een zeemansgraf gebruikt.

De vertalers van de statenvertaling hebben sjeool 33 keer met hel vertaald en 32 keer met graf.

Ook vertaalt men dit wel met dodenrijk”, „onderwereld”, „afgrond” en „grafkuil”

Het woord  hel wordt vaak gekoppeld aan de on-bijbelse betekenis.

Gehenna is afkomstig van het dal van Hinnom. Dit was een plaats waar afgoderij werd beoefend en bracht men mensenoffers, w.o. kinderen. Dit is later veranderd in een vuilnisbelt die dag en nacht brandend werd gehouden met zwavel en pek en werden er ook kadavers en dode misdadigers vernietigd.

Zodoende werd Gehenna een symbool voor definitieve vernietiging.

ken Geplaatst op 16-01-2008, 10:19 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-01-2008, 00:31 Vincent schreef:
[...]
Als daar geen Hel in voorkomt, wat is het dan?
Zie hierboven.

Waarom zou ik mensen bang maken met iets wat niet bestaat?
Ik heb daar geen belang bij. Ik probeer gewoon de oorspronkelijke betekenis te doorvorsen en dat is tegen het zere been.

Nergens in de bijbel is te vinden dat God Adam en Eva gemaakt hebben om naar de hemel te gaan. Nergens staat dat het Gods bedoeling was, dat ze zouiden sterven.
Gen 3:15 anticipeerd juist op de verstoring van Gods plan door Satan.

De bijbel leert letterlijk dat vlees en bloed de hemel niet kunnen beërven.

De kleine kudde gaat met Jezus de regering vormen over de aarde. Het was de belofte aan Abraham.

Erg knap van je dat je me kent, zonder mij gezien te hebben en op basis daarvan de conclusie kan trekken dat ik mijzelf niet ken.

Dit bericht is gewijzigd op 16-01 10:20.

Vincent Geplaatst op 16-01-2008, 11:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik zeg ook niet dat ik je ken. Ik oordeel er alleen over dat je als JG anderen de hemel misgunt. Waaruit een gebrek aan liefde voor de ander blijkt. Als je vervolgens zegt dat ik dan liefde ontbreek omdat ik een gebrek aan liefde afkeur, draai je de zaken om.

Waar staat dat van die kleine kudde?

fb934634 Geplaatst op 16-01-2008, 12:26 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-01-2008, 10:11 ken schreef:
[...]

Je hebt drie woorden die met hel worden vertaald.

Sjeool, Hades en Gehenna.

Sjeool en Hades hebben de betekenis van graf, wat men ook wel hier en daar zo gebruikt. Het is een gemeenschappelijk graf, zoals men ook wel een zeemansgraf gebruikt.

De vertalers van de statenvertaling hebben sjeool 33 keer met hel vertaald en 32 keer met graf.

Is het dan ook zo dat er in de grondvertaling één van deze drie woorden( sjeool, hades, gehenna) vermeld staan  op de plaats waar " de poel des vuurs" voorkomt? Want dit is toch wel een geheel andere vertaling dan zeemansgraf of graf en ook is dit niet vertaald met het woord "hel". Er staat "poel des vuurs".

Vertel je mij dan ook, dat de duivel naar het graf gaat?

Shalom

Dit bericht is gewijzigd op 16-01 12:27.

Michael Geplaatst op 16-01-2008, 20:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-01-2008, 12:26 fb934634 schreef:
[...]

Is het dan ook zo dat er in de grondvertaling één van deze drie woorden( sjeool, hades, gehenna) vermeld staan  op de plaats waar " de poel des vuurs" voorkomt? Want dit is toch wel een geheel andere vertaling dan zeemansgraf of graf en ook is dit niet vertaald met het woord "hel". Er staat "poel des vuurs".

Vertel je mij dan ook, dat de duivel naar het graf gaat?

Shalom

Dit bericht is gewijzigd op 16-01 12:27.

De term "hel" is eigenlijk niet goed. In het Nieuwe Testament komen we de volgende woorden tegen die met "hel" zijn vertaald:
- hades; dit is het dodenrijk, de verblijfplaats van de zielen van overleden mensen
- gehenna; dit is de "strafplaats der verlorenen". Deze wordt pas gevuld na het Laatste Oordeel. zie Marc. 9:43B-44, Jes. 66:24
- tartarus; dit is de verblijfplaats van duivelen (2 Pet.2:4; Openb. 20:2,3)

Als een mens sterft gebeurt het volgende:
- het lichaam vergaat tot stof (zie Genesis 3:19)
- de geest gaat terug naar God (zie Prediker 12:7)
- de ziel gaat naar het dodenrijk (zie Handelingen 2:27; Efeze 4:9-10; 1 Petrus 3:18-21; 4:6)

De zielen van alle gestorven mensen verblijven nu dus in het dodenrijk. Het is echter niet voor iedereen dezelfde plek.

We weten dat er -voor de kruisiging van Jezus- minstens twee "plekken" in het dodenrijk bestaan. In een gelijkenis noemt Jezus immers "Abrahams schoot" als een relatief aangename plek voor de arme Lazarus en een plek waar de rijke verbleef, die duidelijk minder prettig was (Luc. 16:20 en verder).

Toen Jezus nederdaalde in het dodenrijk om het evangelie te verkondigen opende Hij de toegang tot een aangename plek in het dodenrijk die tot dan toe vergrendeld was geweest (Psalm 107:9-16). Deze plek wordt ook het Paradijs genoemd en is bestemd voor degenen die Jezus hebben aanvaard als de Middelaar, als Gods Zoon; die (Rom. 10) Jezus belijden en geloven dat Hij uit de dood is opgestaan, onze schuld heeft voldaan door Zijn offer enz. enz. Jezus heeft de 10 geboden samengevat in Zijn uitspraak (Mar. 12:30-31: "En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit  geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit  is het eerste gebod. En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als u zelf. Er is geen ander gebod groter dan deze". Mensen die het bovenstaande proberen te doen (dus inclusief die zaken waarvan God heeft aangegeven dat ze Hem welgevallig zijn) mogen we vromen noemen die "in Christus ontslapen zijn". Dezen zullen in het Paradijs-deel van het dodenrijk mogen verblijven.
Ik denk niet dat iemand gedoopt MOET zijn in de driemaal Heilige Naam om toegang tot het Paradijs te kunnen krijgen (zie o.a. een van de gelijk met Jezus gekruisigde misdadigers waar Jezus tegen zei: "Voorwaar weg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn" (Luc. 23:43). De doop is wel noodzakelijk om deel uit te maken van het verbond met Jezus en heeft alleen waarde als de geboden van God onderhouden worden (elders op deze site heb ik een keer over de (kinder)doop geschreven dus daar verwijs ik graag naar).

Uit het feit dat Jezus in het dodenrijk het evangelie verkondigde mag je opmaken dat dat nodig en nuttig was (anders had Hij het niet gedaan). De enige reden om onder de gestorven zielen het evangelie te verkondigen is de volgende: Ook in het dodenrijk moeten zielen dus nog tot het geloof in Jezus kunnen komen; ik denk dat als je zoekende gestorven bent je ook in het dodenrijk doorzoekt en daar het geloof nog kan vinden. Omgekeerd, als je niet gelooft in Jezus en niet zoekt zal je niet ineens in het dodenrijk gaan zoeken naar het geloof.
Een ondersteuning voor deze gedachtengang geeft de Bijbel natuurlijk zelf. In de begintijd van het Christendom was de Heilige Geest zeer werkzaam (lees het hele Nieuwe Testament er maar op na). De Heilige Geest zal de gelovigen op aarde meedelen welke zielen in het dodenrijk tot geloof zijn gekomen, zodat deze alsnog gedoopt kunnen worden!  En wat zegt 1 Kor. 15:29?

Ook in het paradijs is een aparte plek, te weten "onder het altaar", waar de zielen van de martelaren rusten die gedood waren om het Woord van God en hun getuigenis daarvan (Openb. 6:9).

We moeten het bestaan van verschillende plekken waar zielen verblijven mijns inziens niet zien als een oordeel of "voor-oordeel" maar als een gevolg van wat je op aarde hebt doorgemaakt. Pas bij het Laatste Oordeel weet je of je het eeuwig leven ontvangt of in het gehenna terecht komt. Daaraan voorafgaand zal eerst het duizendjarig vrederijk komen.

Vrede zij u

Michaël

ken Geplaatst op 17-01-2008, 12:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-01-2008, 11:44 Vincent schreef:
Ik zeg ook niet dat ik je ken. Ik oordeel er alleen over dat je als JG anderen de hemel misgunt. Waaruit een gebrek aan liefde voor de ander blijkt. Als je vervolgens zegt dat ik dan liefde ontbreek omdat ik een gebrek aan liefde afkeur, draai je de zaken om.

Waar staat dat van die kleine kudde?
Waar staat dat ik mensen de hemel misgun. Trouwens het is een on-bijbelse lering.

Kleine kudde:
„Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.” — LUKAS 12:32.

Openbaring 20:4. En zij kwamen tot leven en regeerden als koningen met de Christus, duizend jaar lang
6 Gelukkig en heilig is een ieder die deel heeft aan de eerste opstanding; over dezen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar zij zullen priesters van God en van de Christus zijn en zullen de duizend jaar met hem als koningen regeren.

2 3 4 5