|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 06-04-2008, 14:51 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste lezer, help me een eindje op weg.
Staten vertaling: "Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.""
Begrijp ik dit vers goed dat Jezus een sterfelijk lichaam had. Maar hij was in zijn aardse bediening volmaakt in gehoorzaamheid en dus zonder zonden. Hij had een volmaakte gezondheid, lichamelijk en geestelijk, maar was als mens kwetsbaar door volledig in afhankelijkheid van de Eeuwige God te leven. Hij kon dus als Enige de Duivel overwinnen en de verzoekingen weerstaan. Daarom kon Johannes getuigen:"Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!"
Jezus was dus niet zondig.
Het advies aan ons is dan ook:"Zoek eerst het koninkrijk Gods en Zijn rechtvaardigheid en al deze dingen zullen u toegeworpen worden".
Shalom. Nathaniel.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
fb934634
|
Geplaatst op 06-04-2008, 15:19 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 06-04-2008, 14:51 Nathaniel schreef:
Beste lezer, help me een eindje op weg.
Staten vertaling: "Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.""
Begrijp ik dit vers goed dat Jezus een sterfelijk lichaam had. Maar hij was in zijn aardse bediening volmaakt in gehoorzaamheid en dus zonder zonden. Hij had een volmaakte gezondheid, lichamelijk en geestelijk, maar was als mens kwetsbaar door volledig in afhankelijkheid van de Eeuwige God te leven. Hij kon dus als Enige de Duivel overwinnen en de verzoekingen weerstaan. Daarom kon Johannes getuigen:"Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!"
Jezus was dus niet zondig.
Het advies aan ons is dan ook:"Zoek eerst het koninkrijk Gods en Zijn rechtvaardigheid en al deze dingen zullen u toegeworpen worden".
Shalom. Nathaniel.
|
Beste
Je ziet dit volgens mij goed, nu is de vraag aan jou: Waarin kunnen we je nog verder helpen? Indien je bericht de achterliggende vraag bevat of Jezus God in eigen persoon is, laat het me dan weten, want dat is hij naar mijn inzicht niet. In wezen is Christus God, Die in hem was. Hij kon tenslotte niets uit zichzelf. Later wou Constantijn van hem God maken. Joh. 5 vers 41: Eer van mensen behoef ik niet... Maar wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet! Het gaat mijns inziens over de Christus in Hem. Je hoeft dus niet Jezus gekend te hebben, om de Christus (Dabar deut. 30:14) in jezelf te leren kennen. In de natuur zie je de opstanding uit de dood voortdurend! Indien de graankorrel sterft in de aarde... Wat ik interessant vindt aan je vers is dat er staat in alle dingen! Zou hij dan ook een vrouw gekend hebben?
Shalom
Dit bericht is gewijzigd op 06-04 15:31.
|
|
|
|
Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. |
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 06-04-2008, 15:58 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Zijn liefde voor Maria was buitengewoon. Maar Hij was niet getrouwd en had geen kinderen in het vlees verwekt. Dat kon niet. Als Iemand met een voormenselijk bestaan die zijn oorsprong vond bij God de Schepper kreeg Hij (de Zoon van God) de opdracht het Koninkrijk van God en Zijn rechtvaardigheid te verkondigen. Hij wist waartoe dat Hem uiteindelijk zou brengen, nl. de dood aan het vloekhout. Zou hij Maria als weduwe achtergelaten hebben, zijn voorkennis in achtnemende? Bovendien hebben de zonen van de goden in Noachs dagen zich wel vrouwen genomen en de kinderen die zij verwekte waren de reuzen (neflims). Jezus kwam niet om nageslacht in het vlees te verwekken. Hij is gekomen om een geestelijke geslacht op te wekken, nl. allen die geroepen worden om kind van God te zijn.
Op de vraag is Jezus God zal ik reageren terzijner tijd.
Zijn broers en zusters in het vlees kunnen wel kinderen hebben gehad. Maar dan komen we op de waarde van geslachtregisters en de koninklijke bloedlijn van David. Dat wil ik laten rusten. Shalom. Nathaniel.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 08-04-2008, 11:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
"Wie Hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft Hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden" (Joh. 1: 12)
Zijn allen van het Wachttoren broederschap "kinderen van God". Mogen zij allemaal zeggen ALMACHTIGE GOD U BENT mijn ABBA!
"Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan" (Efez. 2:8-9)
Ik ben dus een kind van God, niet op grond van wat ik kan, wat ik bezit en wat anderen over mij zeggen.
Jezus zei:"Waarachtig, Ik verzeker u, alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien." (Joh.3 :3)
Het is niet genoeg om te weten dat dit waar is. Het komt aan op het maken van een keuze. Kan ik een intieme relatie met God hebben, ook als ik de Wachttoren niet wil verspreiden?
Shalom. Nathaniel.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 08-04-2008, 12:39 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Psalm 83:18 Opdat men weet dat gij, wiens naam JHWH is,Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde.
Spreuken 18:10 De naam van JHWH is een sterke toren. Hier snelt de rechtvaardige binnen en ontvangt bescherming
Rom 10:13 Want „een ieder die de naam van JHWH aanroept, zal gered worden”. 14 Hoe zullen zij echter hem aanroepen in wie zij geen geloof hebben gesteld? Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt?; 15 Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden? Zoals er staat geschreven: „Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!”
Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.
Dit bericht is gewijzigd op 08-04 12:40.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 10-04-2008, 15:42 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
De Persoon achter die Naam is heilig, heilig, heilig.
"Laten wij eerbaar wandelen, niet in twist en nijd". (Rom.13:13)
Twist en afgunst zijn vijanden van het Koninkrijk Gods. Ze breken het af en voeren strijd tegen de Heer en Koning van dat rijk, Jezus, de zachtmoedige Vredevorst. Indien wij vrienden van God willen zijn, zoek dan vrede, ook al gaat dat ten koste van ons recht en de aanspraken, die wij kunnen laten gelden. Dan zullen onze harten en onze levens vol van vrede zijn en zal Jezus bij u en mij wonen.
Laten wij dan Jezus volgen in het heiligen van die Naam en het alleen door Hem laten gebruiken, nu Hij onze Hogepriester is. Shalom. Nathaniel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 11-04-2008, 15:26 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 10-04-2008, 22:31 ken schreef:
En God sprak verder tot Mozes en zei tot hem: „Ik ben JHWH. Vóór mij werd er geen God geformeerd, en na mij bleef het zo dat er geen was. Ik — ik ben JHWH, en buiten mij is er geen redder.”
Dit bericht is gewijzigd op 10-04 22:32.
|
Waar komt dit citaat vandaan? Het staat er wel vreemd. Net of God beweert dat Hij niet bestaat... Het is ook vreemd om na Romeinen uit het NT een citaat uit het OT aan te halen en dan te zeggen: "en God sprak verder tot Mozes..."
Wat vooraf ging aan Romeinen 13:13 is nog belangrijker. En ook hier gaat het over Mozes. De geboden worden hierin ondergebracht in een alles omvattend gebod: Heb je naaste lief zoals jezelf.
Wij mogen bij niemand in de schuld staan. Maar één ding blijven we elkaar schuldig en dat is de liefde. Wie zijn medemens lief heeft, voldoet daarmee aan de wetten van God. Alle voorschriften die God aan Mozes heeft gegeven, zoals: 'U zult trouw zijn in het huwelijk, niet moorden, stelen of verlangen naar iets dat van een ander is', worden in dit ene gebod vervuld: 'U moet de ander liefhebben zoals uzelf.' Wie van zijn medemens houdt doet hem geen kwaad. Als er werkelijk liefde is, worden de andere voorschriften overbodig. U moet niet vergeten in watvoor tijd wij leven. Het is tijd om wakker te worden. Sta op! Onze bevrijding is veel dichterbij dan toen wij pas gelovig werden. De nacht is bijna voorbij, dan breekt de dag aan. Houd dus op met wat het daglicht niet kan verdragen. Doe voortaan alelen maar wat gezien mag worden. (Romeinen 13: 8-12)
|
|
|
|
|
|
|
fb934634
|
Geplaatst op 11-04-2008, 17:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 10-04-2008, 15:42 Nathaniel schreef:
De Persoon achter die Naam is heilig, heilig, heilig.
Laten wij dan Jezus volgen in het heiligen van die Naam en het alleen door Hem laten gebruiken, nu Hij onze Hogepriester is. Shalom. Nathaniel.
|
Inderdaad Jezus is ons tot voorbeeld, maar je hoeft hem persoonlijk niet gekend te hebben om de Christus in jezelf te ontdekken. De Dabar is ook in ons zelf aanwezig volgens deut. 30 : 14. Dan komt het natuurlijk op beleven aan; wat hypocrisie verdrijft. Hij is inderdaad de Hogepriester; wat een inwijdingsweg te kennen geeft. Natuurlijk, een inwijdingsweg zonder meditatie bestaat niet. De bedoeling van de meditatie is wel dat de liefde er door verruimd wordt. Alle andere meditatie is verwerpelijk. Als je kijkt wat zich vandaag de dag aan hypocrisie afspeelt,...beleven is de boodschap. Shalom
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 11-04-2008, 18:00 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 11-04-2008, 15:26 Vincent schreef:
[...] Waar komt dit citaat vandaan? Het staat er wel vreemd. Net of God beweert dat Hij niet bestaat...
|
Leuk, dat je het opmerkt. Het zijn twee verschillende OT teksten. In het NT worden veel teksten uit het OTgeciteerd. Overigens is de bijbel een geheel, het woord van God.
Je vergeet één ding in de liefde. Je moet God liefhebben BOVEN ALLES. Dat kan niet met on-bijbelse leringen en overleveringen.
Dit bericht is gewijzigd op 11-04 18:02.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
fb934634
|
Geplaatst op 13-04-2008, 00:02 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 11-04-2008, 18:00 ken schreef:
[...] Je vergeet één ding in de liefde. Je moet God liefhebben BOVEN ALLES. Dat kan niet met on-bijbelse leringen en overleveringen.
Dit bericht is gewijzigd op 11-04 18:02.
|
Dus jij stelt dat je God niet kunt liefhebben, omdat er valse leringen zijn. Of lees ik dit verkeerd? M.a.w. de liefde hangt bij jou af van valse leringen. Eigenaardige vorm van liefde. Is Gods liefde niet onvoorwaardelijk? Zei Jezus niet dat je zelfs je vijanden lief behoeft te hebben? Volgens mij hangt de liefde helemaal niet af van valse leringen. Shalom
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 13-04-2008, 08:41 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
NBG
"Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette, maar ik de liefde niet had, ik ware niets." (1kor.13:2)
De liefde van een kind van God hangt niet af van wat hij kan, zegt of bezit. Het is een innerlijk verlangen om geliefd te worden en om lief te hebben(omdat de mens naar Gods beeld en naar zijn gelijkenis is gemaakt) dat door God in de mens is gelegd. Zelfs onze zondigheid kon dat niet verhinderen.
"Zij rekent het kwade niet toe" (1kor13:5c.}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 15-04-2008, 16:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Tien Geboden (die ons terugvoeren naar de Bron des Levens) Afgoderij staat gelijk aan overspel. Het is een ongezonde bezigheid voor zowel het fysieke lichaam als het geestelijke. Bovendien is het onmogelijk God de Vader te eren als er toegegeven wordt aan slechte begeerten. Als ik bijvoorbeeld jaloers ben op de afgodendienst van heidenen of hun valse religie, dan zeg ik daarmee dat God de Vader niet goed genoeg voor mij zorgt. Ik geef God dan niet de eer die Hem toekomt. Dat geldt ook voor het gedenken van de Sabbath. De dag om te getuigen van de Waarheid dat God de Schepper is en van de mensen houdt. Ontken ik die dag, dan ben ik een bedrieger. Als ik dan ook nog Gods heilige Naam gebruik voor mijn eigen zelfzuchtige doeleinden, dan steel ik de waardigheid van de Persoon achter die Naam. Het kan nog erger namelijk die van de Gods moord. Zoals we kunnen weten is God onze Redder. Dat heeft Hijzelf bewezen in de vleeswording van het Woord. Zijn Zoon Jezus Christus kwam naar deze aarde om ons te bevrijden uit het land der duisternis. Hij heeft ons verlost uit de slavernij des verderfs. Dat kunnen wij allemaal geloven of niet. Zoals de Joden dat deden. Zij pleegde dan ook de onmogelijke Gods moord. Jezus heeft deze daad van zijn volk vergeven aan het vloekhout. Het draait echt alleen om de liefde van God voor zijn volk en hun metgezellen. Zo'n Vader ga je gewoon liefhebben... Shalom. Nathaniel.
Dit bericht is gewijzigd op 15-04 16:20.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 16-04-2008, 22:29 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 16-04-2008, 22:20 Vincent schreef:
[...] Je bedoelt: Adam was volmaakt maar kreeg kennis van goed en kwaad en was niet meer volmaakt? Toen kwam Jezus als volmaakt mens? Maar Adam was toch niet God? Had Jezus geen kennis van goed en kwaad?
|
Adam stal van de boom. Deze was Gods exclusieve eigendom. Adam was gewaarschuwd, dat hij dan zou sterven. Satan maakte Adam wijs dat hij net als God het verschil tussen goed en kwaad zou kennen. Hij maakte kennis met Satan, uitvinder van het kwaad. Jezus is Gods zoon. Zijn vader heet JHWH. Door middel van Jezus zijn alle andere dingen geschapen. Hij heeft dus alles meegemaakt.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 19-04-2008, 22:26 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Wanneer de Here Jezus mensen genas en onderwijs gaf, stonden de Farizeeen kritisch toe te kijken.Ze vonden het maar niets dat de Here Jezus zonden vergaf. Naar hun mening kon dat niet. Toen Hij omging met tollenaars en zondaars morden ze: "Deze ontvangt zondaars en eet met hen."(Luk.15:2) De Here Jezus beantwoordde deze kritiek met de gelijkenis van de verloren zoon. Deze gelijkenis vertelt hoe de Here G'd op zoek is naar zondaars. Aan het einde wordt beschreven hoe de vader (de Here G'd) de kritische oudste zoon (de Farizeeen) uitnodigde om naar het feest te komen. Ma.w.: in dit verhaal worden de Farizeeen uitgenodigd om te breken met een wettische houding. De Here Jezus vraagt hen om het liefdevolle en barmhartige cadeau dat de Here G'd ook aan hen wil geven, aan te nemen.
Maar de oudste zoon wil zijn boosheid niet laten varen. Hij wil vasthouden aan zijn wettische houding van eigen gerechtigheid. Hij wil niet komen tot de vreugde en de vrijheid die hij zou ervaren als zoon van een liefdevolle vader. Hij ziet zichzelf als een werknemer die zijn loon verdiende en niet als een geliefde zoon. De laatste woorden van de vader toont de liefde van de Here Jezus voor de Farizeeen toen Hij sprak: "Kind, gij zijt altijd bij mij en al het mijne is het uwe."
De kritische en oordelende houding van de Farizeeen staat tegenover de goedheid van "onze Vader in de hemelen". Hij is oneindig verdraagzaam en geduldig. Wanneer we hieraan denken smelt kritiek en oordeel als sneeuw voor de zon. Dit is wat de Heilige Geest in onze harten doet. Wanneer we kritiek op anderen hebben klopt Hij aan en zegt: "en jij dan?" Met een vlijmscherp "tweesnijdend zwaard" worden overleggingen ontleed en dit leidt tot terrechte schaamte.
We zien hoe de Here Jezus met de Farizeeen omging. Soms was Hij boos op ze en noemde hen huichelaars. Maar zoals we in de gelijkenis van de verloren zoon kunen zien was het ook zo dat zijn hart naar hen uitging. Hij wilde hen, net zoals de tollenaars en zondaars, de weg tonen naar het Koninkrijk der hemelen. Maar ze wilde niet luisteren. De Here Jezus wil ons waarschuwen voor een kritisch en oordelend hart. Indien we een ander oordelen verachten we de rijkdom die de Here Jezus ons wil geven. Wanneer we ons bekeren en vergeving vragen voor een kritisch hart, zal Hij een weg tonen naar de liefde en goedheid van "onze Vader in de hemelen" Shalom. Nathaniel.
Dit bericht is gewijzigd op 19-04 22:30.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 21-04-2008, 10:03 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Jezus veroordeelde niet de zondige mens, want hij was gekomen om dat teniet te doen. Hij veroordeelde hun daden, hun harterstoestand.
Wanneer je kijkt, waarom de israëlieten in conflict met God kwamen, zie je steeds weer dat ze niet lusiterden naar zijn instructies. Voornamelijk het voorkomen van beïnvloeding door heidense natiën. De preisters die hen voorgingen in de Baäl aanbidding werden gedood. Het halsstarrige volk werd gespaard om zo, satans pogingen om zo de komst van de messias te blokkeren, te voorkomen.
Nu de Messias is gekomen is dat niet meer nodig. Dus gaat Satan nu tekeer als een brullende leeuw opzoek naar prooi. Hij doet dat natuurlijk met heidense afgoden. God accepteerd geen mix, hij eist exclusieve toewijding.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 22-04-2008, 12:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Liefhebben in waarheid.
Jezus zegt: hebt uw vijanden lief en onderwijs hen in waarheid. De Here Jezus vraagt dat ik mijn vijanden zal liefhebben. Dit veronderstelt, indien ik Hem wil volgen, er vijanden zullen zijn. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Sommige mensen keren zich tegen mij omdat ik de Here jezus liefheb. "Heb hen lief," zegt Hij. Anderen ben ik niet vijandig gezind, maar vermijd ik omdat hun persoonlijkheid mij niet zo ligt. "Wees geduldig met hen,'' zegt Hij. Er zijn vrienden die mij wat kwalijk nemen zodat de vriendschap bekoeldt. "Streef naar verzoening met hen," zegt Hij. Anderen hebben mij benadeeld en dit heeft de relatie beschadigd. "Vergeef hen," zegt Hij. Liefhebben is een moeizaam en nederig werk van vergeving en verzoening.
De Here Jezus heeft beloofd dat Hij na zijn dood en opstanding de Heilige Geest zou zenden. Hij noemde Deze de Trooster of de Geest der waarheid. De Heilige Geest helpt mij om van Christus te getuigen. Hij geeft blijdschap in mijn hart nadat ik anderen over Hem heb verteld. Ik ben niet alleen. Hij zal mij helpen om, zoals de Vader in de hemel, barmhartig te zijn. God is goed ook voor mensen die zonder Hem willen leven. Ook ik mag goed zijn voor mensen die mij liever zien gaan dan komen.
De Here Jezus sprak dat zijn discipelen geheiligd zijn, apart gezet, door de woorden die Hij gesproken heeft. Dat is belangrijk voor mij, want telkens wanneer ik in de bijbel lees en tot mijn hart laat spreken, zal ik merken dat het mijn leven verandert. Op deze manier word ik elke dag een beetje meer "geheiligd in waarheid". Er is geen vriend zo trouw als Jezus. Shalom. Nathaniël.
Dit bericht is gewijzigd op 17-08 19:49.
|
|
|
|
|
|