|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 12-07-2011, 13:02 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Op 12-07-2011, 12:18 Azarja schreef:
[...]
In het Nederlands kennen we Gods naam als Jahweh of Jehovah. Ongeacht welke vorm je kiest is het een drogreden om Gods naam te vervangen door een surrogate titel omdat men niet precies zou weten hoe deze uit te spreken. BRHM, JRM, JSJ, DNL, zijn ook niet allemaal met zekerheid te zeggen hoe deze uitgesproken dienen te worden. Heeft nog nooit iemand moeilijk overgedaan. Kennelijk laat het je koud dat bijbelvertalers om bijgeloof en traditie Gods naam uit Zijn geïnspireerde Woord verwijderd hebben. Degene die hier feitelijk achter zit is Satan die niet wil dat we Gods naam aanroepen, maar dat deze verloren gaat. Dit bericht is gewijzigd op 12-07 12:19.
|
YHWH staat alleen in het oude testament, geen enkele griekse NT tekst bevat YHWH. Ik ben geen Bijbelvertaler dus ik kan het niet veranderen. Satan zit achter alle maçonnieke organisaties en hun verwanten zoals het wtg, de rkk en de islam.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. |
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 12-07-2011, 19:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 12-07-2011, 13:02 Statenvertaling schreef:
[...] YHWH staat alleen in het oude testament, geen enkele griekse NT tekst bevat YHWH. Ik ben geen Bijbelvertaler dus ik kan het niet veranderen. Satan zit achter alle maçonnieke organisaties en hun verwanten zoals het wtg, de rkk en de islam.
|
Opnieuw voer je drogredenen aan en je probeert de aandacht te verleggen of Gods naam wel in het NT hoort. Gods naam staat in elk geval dus in het OT en zelfs de Statenvertaling erkent dat Gods naam Jehovah is. Toch hebben ze verkozen om Gods heilige naam te verwijderen en te vervangen door een surrogaat. Volgens Gods eigen woord is dat verboden. Als jij zoveel om Gods naam en rechtvaardiging geeft dan zal je dit heel erg vinden.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 12-07-2011, 20:59 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Op 12-07-2011, 19:54 Azarja schreef:
[...]
Opnieuw voer je drogredenen aan en je probeert de aandacht te verleggen of Gods naam wel in het NT hoort. Gods naam staat in elk geval dus in het OT en zelfs de Statenvertaling erkent dat Gods naam Jehovah is.
|
Zij denken dat, maar de uitspraak is niet 100% zeker, dus zou in alle vertalingen YHWH of JHWH moeten staan en niet JEHOVA of JAHWEH
Toch hebben ze verkozen om Gods heilige naam te verwijderen en te vervangen door een surrogaat. Volgens Gods eigen woord is dat verboden. Als jij zoveel om Gods naam en rechtvaardiging geeft dan zal je dit heel erg vinden.
|
Ik geef meer om wat Hij voor mij gedaan heeft.
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 13-07-2011, 11:34 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 11-07-2011, 13:01 leonardus schreef:
Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12) Dit is een hele Goeie tekst om tot eeuwig leven te komen , Door Jezus en niet door een of ander religie of organisatie
Je hebt veel Kritiek op de Nieuwe wereldvertaling van Jewhovah,s getuigen maar naar mijn mening leest het veel makkelijker dan andere bijbelvertaling kijk maar naar het eerste vers van de bijbel wat leest nu makkelijker In den Beginne Schiep God de hemel en de aarde. of In Het begin schiep God de Hemel en de aarde.
De Naam JHWH - Jehovah - Jahweh is in andere vertalingen vertaald naar Heer
|
Jezus organiseerde zijn volgelingen. Toen er steeds meer volgelingen kwamen werden zij tot gemeenten georganiseerd. Jezus gaf opdracht aan iedere gelovige om het goede nieuws te verspreiden. Ook dat kan je niet ongeorganiseerd doen.
De NWV is een nauwkeurige en makkelijk leesbare Bijbel omdat zij de traditie hebben losgelaten. Daardoor werd het geheel leesbardere n duidelijker. Hij is simultaan in ca 50 talen verkrijgbaar, waardoor men met elkaar in meerdere de Bijbel kan bespreken, zonder last te hebben van verschillende interpretaties.
Bovendien heeft men Gods naam JHWH overal hersteld, zodat het verschil tussen Jezus en zijn vader duidelijk zichtbaar is.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 13-07-2011, 11:44 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 12-07-2011, 20:59 Statenvertaling schreef:
[...] Zij denken dat, maar de uitspraak is niet 100% zeker, dus zou in alle vertalingen YHWH of JHWH moeten staan en niet JEHOVA of JAHWEH
|
Onjuist. Het is volkomen duidelijk wat de juiste uitspraak is van het tetragram. Alhoewel het beter is de verkeerde uitspraak, Jahweh, te gebruiken dan Gods naam te vervangen door Heere.
Profeessor Gertoux heeft een diepgaand onderzoek gedaan naar de correcte uitspraak van het tetragram. Hij verwerpt gefundeerd alle gebruikelijke (wetenschappelijke) tegenwerpingen.
Professord Gérard Gertoux, een geleerde Hebreeuws, verwijst in zijn boek naar wat Maimonides (een Joodse geleerde en een beroemde talmoedist) heeft geschreven, en zegt: “Deze naam JHWH wordt zonder enige moeite gelezen zoals het wordt geschreven, of volgens de letters wordt uitgesproken zoals Talmoed zegt. Hij toont in een lange studie over de juiste uitspraak van namen, en trekt daarin de conclusie dat de goddelijke naam wordt uitge-sproken als “I_Eh_oU_Ah”. Hij schrijft zelfs: De “naam Jahweh (die een verbastering is) is slechts gecreëerd om de ware naam Jehovah aan te vechten." (The Name of God ... its story).
Dit bericht is gewijzigd op 13-07 11:44.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 13-07-2011, 12:00 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 12-07-2011, 13:02 Statenvertaling schreef:
[...] YHWH staat alleen in het oude testament, geen enkele griekse NT tekst bevat YHWH. Ik ben geen Bijbelvertaler dus ik kan het niet veranderen. Satan zit achter alle maçonnieke organisaties en hun verwanten zoals het wtg, de rkk en de islam.
|
Deze nogal domme reactie laat ziet dat Satan kennelijk jou heeft geïnspireerd.
Gods woord is heilig en er mag dus niet, zomaar, iets veranderd worden. Wanneer je echter zeker weet, dat bepaalde zaken in het verleden zijn veranderd, mag je dat ongedaan maken.
Het is algemeen bekend dat Soferim in het OT dingen hebben veranderd, zij hebben dat gedocumenteerd. Wanneer je dus ècht serieus gaat vertalen, dien je dus deze veranderingen te corrigeren.
Wat nu bij het NT? Zijn daar dingen veranderd? Ja! Men heeft Gods naam vervangen door Heere.
Wanneer je een Hebreeuwse vertaling zou hebben waar het tetragram in staat, is het bij OT citaten zondermeer duidelijk dat dáár Gods naam zowieso is vervangen door Heere.
Hoe is dat gekomen? Wel, de Griekse Christenen in de 4e eeuw gingen i.p.v. het tetragram Kurios gebruiken, in navolging van het Joodse Adonai.
Zelfs de statenvertaling geeft toe Gods naam in Heere te hebben veranderd. Citaat voetnoot:
7) de HEERE God Na de voleinding van het werk der schepping, wordt hier allereerst God de naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den zelfstandige, den zelfwezende, van zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid en de oorsprong of oorzaak van het wezen aller dingen, waarom ook deze naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat.
De Griekse Septuaginta (OT) is een duidelijk voorbeeld. In de versie van de 4e eeuw is Gods naam verdwenen en vervangen door Kurios. In de Alexandrijnse versie uit de 1e eeuw v.C. was dit niet zo.
Dit bericht is gewijzigd op 13-07 12:02.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 13-07-2011, 12:11 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Jusit heel goed, Zij volgen Jezus voorbeeld.
|
Een Bijbel moet niet makkelijk zijn.
|
Dus maar vterug naar het latijn?
|
Zijn er maar 2 Nederlandse vertalingen?
|
10tallen.
In het oude testament ja. YHWH is wat lastig uit te spreken, allerlei groeperingen beweren de juiste uitspraak te weten en allemaal komen ze met hele overtuigende dingen, daar begin ik voorlopig niet meer aan.
Profeessor Gertoux heeft daar een zeer diepgaande studie over gepubliceerd. Hij citeert gewoon Maimonides en weerlegt alle gebruikelijke andere variaties.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 14-07-2011, 10:25 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 13-07-2011, 12:46 Statenvertaling schreef:
Alle groeperingen die de uitspraak van YHWH denken te weten beweren dat zij het zeker weten en dat een of andere prof dr. ir. Pietje dat bewezen heeft. Ik begin er niet meer aan, allen zijn even overtuigend.
|
Je bedoelt dus dat je zijn werk niet gelezen heb, de argumenten niet hebt bestudeerd en dat je alleen je vooroordeel propageert.
|
Over het goede nieuws zit geen sluier, de Bijbel vertelt duidelijk wat het goede nieuws is, maçonnieke organisaties zoals het wtg verduisteren het evangelie, Jezus Christus staat niet centraal in het evangelie volgens het wtg.
|
Je kent dus de Bijbel niet. Die zegt dat er een sluier over het goede nieuws ligt voor hen die vergaan. Degenen dus, die de Bijbelse boodschap niet wensen te accepteren. Je laat zien dat je wel leer van afvalligen hebt bestudeerd.
|
Deden ze dat maar, echter het wtg heeft nooit Jezus' voorbeeld gevolgd, haar voorbeeld was de vrijmetselarij.
|
Afvalligen beweren dat dus.
|
Ah, gebruikt het wtg katholieke vertalingen?
|
Ook. Een Petrus Canisius vertaling gebruikt Gods naam in de Jahweh vorm.
|
|
|
|
|
|
|
Statenvertaling
|
Geplaatst op 14-07-2011, 16:46 |
Reageer
|
verwijderd
Verstuur privé bericht
|
Op 14-07-2011, 10:25 ken schreef:
[...]Je bedoelt dus dat je zijn werk niet gelezen heb, de argumenten niet hebt bestudeerd en dat je alleen je vooroordeel propageert.
|
Nee, ik vind beide partijen even overtuigend.
[...]Je kent dus de Bijbel niet.
|
Vertelt de Bijbel duidelijk wat het goede nieuws is? Nee? Dan ken jij de Bijbel niet. Staat Jezus centraal in het evangelie? Jazeker, lees 1 Korinthiërs 15:1-4 maar.
Die zegt dat er een sluier over het goede nieuws ligt voor hen die vergaan. Degenen dus, die de Bijbelse boodschap niet wensen te accepteren.
|
Ik accepteer de Bijbelse boodschap, dus je dreigement is zinloos.
Je laat zien dat je wel leer van afvalligen hebt bestudeerd.
|
Je laat zien dat je niet weet wat afvalligen zijn en dat je bij gebrek aan Bijbelkennis enkel tegen vermeende afvalligen kan trappen.
[...] Afvalligen beweren dat dus.
|
Nee, dat beweer ik en met mij vele niet-jg. Russell is vlakbij een maçonniek centrum begraven, niet zo raar als je bedenkt dat hij vrijmetselaar was.

[...]Ook. Een Petrus Canisius vertaling gebruikt Gods naam in de Jahweh vorm.
|
Het wtg heeft dus connecties met rome.
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 15-07-2011, 14:03 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Je bedoelt dus, dat je zijn wetenschappelijk werk niet gelezen hebt.
Hij weerlegt gefundeerd alle ander visie’s. Hij voelt zich gesteund door andere deskundigen.
Professor C. Perrot werkzaam bij Institut Catholique de Paris schreef het volgende aan Professor Gertoux : “Uw argumenten zijn zeer relevant , maar het zou moeilijk zijn om zonder de Getuigen van Jehovah mee te gaan.
|
Vertelt de Bijbel duidelijk wat het goede nieuws is?
|
Ik had het over de sluier die over het goede nieuws ligt voor hen die vergaan. Daar heb JIJ kennelijk nog nooit van gehoord.
Degenen die niet overeenkomstig Gods wil willen geloven, kunnen het goede nieuws uit de Bijbel niet begrijpen. Je hebt een geestelijke instelling nodig, zoals David dat toonde. Hij zei: Leer mij UW weg, o JHWH.
Vandaar ook de Bijbelse waarschuwing dat niet ieder die Heer, Heer, roept, Gods aardse koninkrijk kan binnengaan. Hij zegt dan letterlijk gaat weg, gij werkers der wetteloosheid. Alle vormen van afgoderij, zoals Kerstmis, zijn voor God wetteloosheid.
|
Ik accepteer de Bijbelse boodschap, dus je dreigement is zinloos.
|
Waarom zou ik dreigen? Je hebt allen jezelf ermee, als je niet wilt luisteren.
|
Je laat zien dat je niet weet wat afvalligen zijn en dat je bij gebrek aan Bijbelkennis enkel tegen vermeende afvalligen kan trappen.
|
Ik herken overduidelijk dat je hun uitspraken en nu zelfs ook hun plaatjes citeert.
|
Nee, dat beweer ik en met mij vele niet-jg.
|
Je hebt dus niet door dat de niet jg afvalligen zijn. Ik ken hun sites en praktijken al vele jaren. Mensen zoals jij willen daar met open ogen intrappen.
|
Russell is vlakbij een maçonniek centrum begraven, niet zo raar als je bedenkt dat hij vrijmetselaar was.
|
Dus als je naast een katholieke of joodse begraafplaats bent begraven, dan ben je katholiek resp. jood? Laat je nakijken.
|
Het wtg heeft dus connecties met rome.
|
Wanneer iedere vertaling die Gods naam weergeeft inhoud, dat het wtg daar connecties mee heeft, dan hebben zij zeer vele connecties.
De statenvertaling van 1637 gebruikt Jehovah op het voorblad. De statenvertaling met voetnoten gebruikt Jehovah als voetnoot. Daar staat: Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat
Hier kan je nagenoeg alle Bijbels vinden die Gods naam weergeven, een stuk of 100 dus. http://www.godsnaam.be/bijbels/vertalingen.htm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 03-08-2011, 12:09 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 02-08-2011, 18:42 johnny schreef:
Zelf heb ik een willibrord bijbel van 1977 tweede druk uit de grondtekst vertaald. In exodus 15:3 staat het volgende:
"JAHWE IS EEN STRIJDER, JAHWE IS ZIJN NAAM"
In vers 1 zegt Mozes: "ik wil een lied zingen voor Jahwe, want hij is de hoogste"
De naam Jahwe komt vele malen voor in deze vertaling.
De link hieronder is een verwijzing naar de NBV 2008 waarin Gods Naam JHWH voorkomt.
http://www.nbv.nl/nieuws/art/ni...nieuwe-bijzondere-uitgave-nbv/
|
Er zijn vele Bijbels te vinden waarin Gods naam voorkomt. Helaas is in de latere uitgave van de WV Gods naam weer verwijderd. Zelfs de Statenvertaling met voetnoten geeft toe, dat zij Gods naam verwijderd hebben.
Bij Gen 2:4 staat dit in de voetnoot:
7) de HEERE God Na de voleinding van het werk der schepping, wordt hier allereerst God de naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den zelfstandige, den zelfwezende, van zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid en de oorsprong of oorzaak van het wezen aller dingen, waarom ook deze naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat.
Professor Gertoux heft een diepgaanne studie gedaan over de jusite uitspraak van het tetragram JHWH.
Hij zegt o.a.: hij verwijst in zijn boek naar wat Maimonides (een Joodse geleerde en een beroemde talmoedist) heeft geschreven, en zegt: “Deze naam JHWH wordt zonder enige moeite gelezen zoals het wordt geschreven, of volgens de letters wordt uitgesproken zoals Talmoed zegt. Hij toont in een lange studie over de juiste uitspraak van namen, en trekt daarin de conclusie dat de goddelijke naam wordt uitgesproken als “I_Eh_oU_Ah”(Jehovah). Hij schrijft zelfs: De “naam Jahweh (die een verbastering is) is slechts gecreëerd om de ware naam Jehovah aan te vechten." (The Name of God ... its story).
Hier kan je een lijst vinden in welke Bijbels Gods naam tenminste één keer weergeven ij jehova of Jahweh.
http://www.godsnaam.be/bijbels.htm
|
|
|
|
|
|
|
pionier
|
Geplaatst op 21-08-2011, 11:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Het 'gedoe' rondom de piramide doet me sterk denken aan de manier waarop Jezus beschuldigd werd. Wanneer je vast van plan bent iemand in diskrediet te brengen is er altijd wel iets te vinden, de bekende stok om een hond te slaat, zeg maar.
C.T. Russel stierf op 31 oktober 1916 en werd begraven op algemene begraafplaats "The Rosemont United Cemetery" in Pittsburg.

Pas in 1919 werd het piramide monument opgericht ter ere van de overleden medewerkers van het toenmalige Bethelhuis. Het was J.F. Rutherford die dit monument liet bouwen. Er staan dan ook allemaal namen (275) op het monument maar er ligt niemand onder begraven. Dit stukje grond was in eigendom van het WT Genootschap.
De grond waarop in de jaren 90 "The Masonic Temple" werd gebouwd behoort geheel niet bij de begraafplaats. Het is, kadastraal gezien, een ander perceel. Daarvoor hadden ze een gebouw in het centrum dat nu aan de "University van Pittsburgh" behoort. Dit gebouw werd opgeleverd in 1915. Een jaar later overleed C.T. Russel. Het gebouw dat nu tegenover de begraafplaats staat was er toen helemaal nog niet.
De hond en de stok gaat ook op voor de tekens op de piramide. Je kunt natuurlijk de piramide, de kroon en het kruis bijvoorbeeld makkelijk aan een andere groep vastplakken. Maar bedenk dat we hier praten over de beginperiode van het WT Genootschap. Er moest nog veel geleerd en ook afgeleerd worden. In deze vroege periode werd er bijvoorbeeld nog gerookt, kerstmis gevierd en wie kent de foto's niet van het eerste Bethelhuis met het grote kruis op het dak.
C.T. Russel had een bepaalde kijk op- en theorie over piramides die op zich niets met de Vrijmetselaars te maken hadden. Deze theorieën spelen al vele jaren geen rol meer in de geloofsbeleving van J.G's maar voor Russel toen wel. Ook het kuis is inmiddels ontmaskert als een heidens symbool maar toen nog niet. En de kroon als teken van Het Koninkrijk onder Christus verklaart zichzelf.
Conclusie: Ben je het niet eens met de leringen of uitleggingen van Jehovah's Getuigen? Prima. Maar het zou verstandiger zijn om net zo'n grondige studie te maken van de bijbel als van de beschuldigingen van afvalligen en/of tegenstanders.
John
Dit bericht is gewijzigd op 21-08 11:56.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guidofran
|
Geplaatst op 10-10-2011, 10:28 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Van mezelf staat op de sites van Scribd en http://issuu.com het volgende dat betrekking heeft op dit onderwerp van de godsnaam, die ik zelf lees als YaHWeH: De-Naam-Jehovah-hoort-niet-in-het-Nieuw-Testament
En ook over de visie van de WT over de drie-eenheid. DE DRIE_EENHEID IS NIET VAN HEIDENSE OORSPRONG DE DRIE-EENHEID, heidens gezwets of een reëel Bijbels gegeven De-Jehovah’s-Getuigen-over-DE-DRIE-EENHEID-2006
Ik ga niet waarschijnlijk persoonlijk reageren op deze zaken: ben gepensioneerd en heb het veel te druk met lezen, denken en schrijven. Maar de WT tracht een loopje te nemen met de Godsnaam. Vooral dan de koppeling naar het NT is een blunder van formaat. Groetjes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
pionier
|
Geplaatst op 10-10-2011, 13:38 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Het enige dat ik kan ontdekken in uw schrijven is dat u vraagtekens zet bij de bronnen. Niet dat de bronvermelding op zich niet juist is maar dat u vraagtekens zet bij de schrijvers omdat deze soms tegenstrijdige uitspraken/cq. beweringen doen. Heb ik dat juist?
Mag ik u overigens eens vragen waarom dit punt voor u zo belangrijk is? Want u valt het ontkennen van de Drie-eenheid door J.G niet echt aan.
|
|
|
|
|
|
|
Guidofran
|
Geplaatst op 10-10-2011, 14:34 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Pionier,
je bent niet duidelijk in je reactie maar waarschijnlijk bedoel je: DE DRIE_EENHEID IS NIET VAN HEIDENSE OORSPRONG.
Wel, ik weet waarover ik praat en heb zelf meer dan de helft van de zaken wat de WT citeert. De rest kan ik van het net halen en kun je zelf als ik je de gegevens geef. Maar zal je het ook doen en ze nalezen.
En dat doet de WT onvolledig: stukjes citeren, want daar gaat het om. En er zijn er enkele die tot hun broederschap behoren van anti-trinitariers. Daar hebben ze wel gelijk maar citeren, ook niet altijd alles. Bijvoorbeeld de Christadelphiers citeren ze als het hun goed uitkomt. Anders niet! Eerst goed lezen en dan de vragen stellen die belangrijk zijn. Dan zet ik hier ook enkele andere citaten. Of verwijs ernaar.
|
|
|
|
|
|
|
|