|
alb
|
Geplaatst op 15-05-2010, 11:38 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik houd me al een tijdje afzijdig in deze discussie, maar volg het wel.
Wat een oeverloze discussie is het waarin iedereen zijn gelijk probeert te halen. En iedereen meent zijn standpunt aan de hand van de Bijbel te kunnen verklaren.
Absolute waarheid bestaat klaarblijkelijk niet hoewel mijn gevoel me iets anders zegt. Jammer dat een almachtig God niet in staat lijkt om mensen daarbij te helpen. Of zou het toch zijn bedoeling zijn dat de religieuze wereld zo'n onvoorstelbare chaos is? Zo'n God is in mijn ogen noch wijs, noch liefdevol.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
Heidenen bekeren is een christelijk werk, maar christenen bekeren is een heidens werk |
|
|
|
|
|
|
Egbert
|
Geplaatst op 16-05-2010, 08:53 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 15-05-2010, 11:38 alb schreef:
Wat een oeverloze discussie is het waarin iedereen zijn gelijk probeert te halen. En iedereen meent zijn standpunt aan de hand van de Bijbel te kunnen verklaren.
Absolute waarheid bestaat klaarblijkelijk niet hoewel mijn gevoel me iets anders zegt. Jammer dat een almachtig God niet in staat lijkt om mensen daarbij te helpen. Of zou het toch zijn bedoeling zijn dat de religieuze wereld zo'n onvoorstelbare chaos is? Zo'n God is in mijn ogen noch wijs, noch liefdevol.
|
Dit gebeurt in een ongemodereerde draad met JG. Op diverse andere fora worden de draden afgesloten, of de JG geblokkeerd, omdat ze uiteindelijk steeds hun wachttoren-CD copiëren.
Bij JG verandert =elke= draad uiteindelijk in, 'heidense feesten' 'onbijbels', 'afvalligen' 'martelpaal/kruis' en 'Jehovah!=HEER' discussies. En natuurlijk, het moge duidelijk zijn, JG hebben de waarheid! 
Ikzelf heb niet de waarheid.
|
|
|
|
Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12) |
|
|
Egbert
|
Geplaatst op 16-05-2010, 09:24 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 12-05-2008, 10:36 ken schreef:
[...]Hi ,Hi.
Wel beste kerel, een wereldwijde organisatie kan wereldwijd inspringen op ploteslinge plaatselijke behoeften.
Het gevolg is bijvoorbeeld dat mensen niet jarenlang , na een ramp of catastrofe in tentjes aan hun lot worden over gelaten. Er wordt effectief en op korte termijn hulp verleend.
|
Oh, zijn ze daarom 10 jaar lang VN-NGO geweest? Want dat helpt inderdaad. Dan kunnen de hulpgoederen beter door, zonder dat het allemaal als 'business' wordt gezien.
|
|
|
|
Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12) |
|
|
alb
|
Geplaatst op 16-05-2010, 09:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 16-05-2010, 08:53 Egbert schreef:
[...]
Dit gebeurt in een ongemodereerde draad met JG. Op diverse andere fora worden de draden afgesloten, of de JG geblokkeerd, omdat ze uiteindelijk steeds hun wachttoren-CD copiëren.
|
Dat geldt voor een ieder die hier zijn zegje doet. Iedereen verdedigt zijn "point of view" en weet altijd wel de bijbel te gebruiken om de standpunten te verdedigen.
Bij JG verandert =elke= draad uiteindelijk in, 'heidense feesten' 'onbijbels', 'afvalligen' 'martelpaal/kruis' en 'Jehovah!=HEER' discussies. En natuurlijk, het moge duidelijk zijn, JG hebben de waarheid!
|
Op zich heb ik met JG standpunten niet veel moeite, kerst en pasen bv zijn idd feesten die hun oorsprong niet in de bijbel vinden. Dat is voor iedereen eenvoudig na te slaan in de encyclopedieën. Zelf heb ik een tijdje als belangstellende met hen hun geloof bestudeerd en hun bijeenkomsten incl. congressen bezocht. De leer is niet zozeer wat mij tegenhoudt, wel de dictatoriale wijze waarop alles volgens "Brooklyn" wordt geregeld. Tuurlijk ben je vrij om te reageren zoals je wilt, maar je wordt dan meteen als geestelijk zwak bestempeld. Het niet willen dragen van bv een stropdas is een doodzonde ondanks dat de leer verkondigt dat God naar de innerlijke mens kijkt en niet naar zijn uiterlijk.
|
|
|
|
Heidenen bekeren is een christelijk werk, maar christenen bekeren is een heidens werk |
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 16-05-2010, 19:57 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
|
Jezus zei in gebed tot Jehovah: „Uw woord is waarheid” (Johannes 17:17).
„Jezus [zei] verder: . . . ’Gij zult de waarheid kennen en de waarheid zal u vrijmaken.’” — Johannes 8:31, 32.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 17-05-2010, 10:43 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
|
Sorry, maar ik ben niet uit op mijn "eigen gelijk".
Ik probeer te laten zien dat God van plan is in te grijpen, zoals hij in het verleden vaker heeft gedaan. Dit wordt dan de definitiefe keer, waarin hij zijn oorspronkelijke voornemen gaat verwezelijken van volmaakte mensen op een paradijs aarde.
Degenen die niet met hem willen samenwerken kunnen niet in het paradijs komen.
Iedereen maakt zijn persoonlijke keuze: wel op niet met God samenwerken, zoals hij dat wil.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 17-05-2010, 11:16 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 16-05-2010, 09:56 alb schreef:
Op zich heb ik met JG standpunten niet veel moeite, kerst en pasen bv zijn idd feesten die hun oorsprong niet in de bijbel vinden. Dat is voor iedereen eenvoudig na te slaan in de encyclopedieën. .
|
Klopt, maar ook vele anderen hebben datzelfde ontdekt.
|
Zelf heb ik een tijdje als belangstellende met hen hun geloof bestudeerd en hun bijeenkomsten incl. congressen bezocht. De leer is niet zozeer wat mij tegenhoudt, wel de dictatoriale wijze waarop alles volgens "Brooklyn" wordt geregeld. Tuurlijk ben je vrij om te reageren zoals je wilt, maar je wordt dan meteen als geestelijk zwak bestempeld. Het niet willen dragen van bv een stropdas is een doodzonde ondanks dat de leer verkondigt dat God naar de innerlijke mens kijkt en niet naar zijn uiterlijk.
|
Sorry, niet op een dictatoriale manier, maar op de Bijbelse.
Kijk eens naar deze tekst.
1 Korinthiërs 6: 9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
Geen van deze zaken mogen door gelovigen worden beoefend. Toch treden de meeste religies daar niet tegen op, of wordt het zelfs getolereerd,
Bijbels gezien moet daar tegen op getreden worden. Enerzijds omdat dat de toegang tot Gods koninkrijk verhinderd, anderzijds de gemeente wordt daardoor beschadigd.
Het is de taak van ouderlingen problemen te voorkomen, te verhinderen, dat iemand afvalt en daar worden gewoon de bijbelse procedures gehanteerd. De kwaaddoener wordt onderwezen en terechtgewezen omdat hij dan zijn foute beslissing of handeling kan corrigeren.
„Nu schijnt elk streng onderricht weliswaar op het ogenblik zelf niet vreugdevol te zijn, maar bedroevend; toch werpt het later voor hen die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht af, namelijk rechtvaardigheid.” — HEBREEËN 12:11.
Dit is vaak het punt waar het om draait. Ben je bereidwillig en nederig genoeg om streng onderricht te aanvaarden of reageer je opstandig?
Het is in iedergeval zeker dat in het paradijs geen opstandige mensen zullen zijn, immers de zee (opstandigen) zal niet meer zijn.
Tijdens Bijbelstudie kan iedereen reageren zoals hij dat wil. Hoe reageer je op Bijbels ondericht? Zoals ik ondervond bij de Bijbelstudie van mijn voormalige kerk? Ieder had zo zijn eigen, tegenstrijdige, visie en degene die de bijbelstudie leidde voegde nog zijn visie daaraan toe. Het was op die manier eeuwig studeren en nimmer nauwkeurige kennis verwerven.
Kledingvoorschriften worden gegeven, die in overeenstemming zijn met de gewoonten ter plaatse.
Wanneer je bij een hoogwaardigheidsbekleder verschijnt, is het niet de gewoonte om daar in VT of werkkleding te verschijnen. Op TV zie je mensen voor een rechtbank verschijnen in keurig pak, ook als zij dat niet gewend zijn. Waarom? Zij willen een goede indruk maken. Mensen beoordelen iemand wel degelijk naar zijn uiterlijke verscijning . Dus waarom dan niet als je je voor de allerhoogste bijeenkomt of zijn voornemen bekend maakt? Druk je respect uit, als je slordige kleding draagt?
In andere werelddelen kunnen best andere kleding gedragen worden, kijk eens hoe Jezus gekleed was? Volgens de gewoonte in zijn land. Verzorgd en respectvol. Terwijl hij de zoon van de allerhoogste was.
Ik heb al eens eerder het “stropdassen verwijt” gehoord. Het heeft helemaal niets met afgoderij te maken. Het is van Frans orgine, net als de pantalon met vouw.
|
|
|
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 17-05-2010, 11:59 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
|
Sorry, maar ik ben niet uit op mijn "eigen gelijk".
|
Ook niet jouw gelijk maar die der JG. Nogmaals, ik ben JG niet vijandig gezind, maar plaats wel kritische kanttekeningen. Indien men de waarheid bezit zal die bestand zijn daartegen.
Maar laat ik eens met een voorbeeld komen waarin ik van mening ben dat "Brooklyn" de bijbel kneedt in haar zienswijze. Jaren was de gedachte dat het "geslacht van 1914" mensen waren die 1914 hadden meegemaakt en ook Armageddon zouden meemaken. Om die zienswijze te bekrachtigen haalt men Math 24: 34, 14 aan ( "U kunt voor eeuwig in een paradijs op aarde leven" blz 154 par 7 en 8). Totdat er omstreeks 1997 ongeveer "nieuw licht" over deze kwestie leerde dat dit bewuste geslacht gewoon mensen waren die in een bepaalde tijdsperiode leefden. Ik was aanwezig op het congres waar dit alles werd besproken en ook deze zienswijze kon men met allerhande bijbelteksten staven. Voor meningeen een ontmoedigende gedachte die de komst van Armageddon vooruit leek te schuiven. Niet lang geleden echter is de oude zienswijze weer van stal gehaald en ook nu weer wordt de bijbel aangehaald met dezelfde teksten die men vroeger ook al aandroeg. En zeg niet tegen een ouderling dat de zienswijze is teruggedraaid, nee, ook nu is er weer sprake van "nieuw licht". Op die manier lust ik er nog wel een paar.
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 17-05-2010, 13:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 17-05-2010, 11:59 alb schreef:
Ook niet jouw gelijk maar die der JG. Nogmaals, ik ben JG niet vijandig gezind, maar plaats wel kritische kanttekeningen. Indien men de waarheid bezit zal die bestand zijn daartegen.
Maar laat ik eens met een voorbeeld komen waarin ik van mening ben dat "Brooklyn" de bijbel kneedt in haar zienswijze. Jaren was de gedachte dat het "geslacht van 1914" mensen waren die 1914 hadden meegemaakt en ook Armageddon zouden meemaken. Om die zienswijze te bekrachtigen haalt men Math 24: 34, 14 aan ( "U kunt voor eeuwig in een paradijs op aarde leven" blz 154 par 7 en 8). Totdat er omstreeks 1997 ongeveer "nieuw licht" over deze kwestie leerde dat dit bewuste geslacht gewoon mensen waren die in een bepaalde tijdsperiode leefden. Ik was aanwezig op het congres waar dit alles werd besproken en ook deze zienswijze kon men met allerhande bijbelteksten staven. Voor meningeen een ontmoedigende gedachte die de komst van Armageddon vooruit leek te schuiven. Niet lang geleden echter is de oude zienswijze weer van stal gehaald en ook nu weer wordt de bijbel aangehaald met dezelfde teksten die men vroeger ook al aandroeg. En zeg niet tegen een ouderling dat de zienswijze is teruggedraaid, nee, ook nu is er weer sprake van "nieuw licht". Op die manier lust ik er nog wel een paar.
|
Ik ken dit soort “kritiek”. Het is “afvalligen” voer.
Wanneer je jezelf wilt rechtvaardigen, kan dat, maar dat gaat ten koste van jezelf. Zie het “voorbeeld” van schriftgeleerden.
Mensen zijn niet volmaakt en dus ook “Brooklyn” niet. Het zijn en blijven onvolmaakte mensen. Ieder dient zijn eigen welloop te lopen. Dat kan niemand anders voor je doen.
Jezus gaf een voorbeeld van nederigheid. Hij leerde zijn discipelen nederig te zijn, maar zij konden op dat moment nog niet alles dragen. Hij doseerde dus zijn informatie. Toch bleven zij, ook toen zij met de HG gezalfd waren en dus de ontbrekend informatie gekregen hadden, onvolmaakte mensen.
Zo kreeg Paulus een woede-uitbarsting over Timotheüs. Was hij daarom geen apostel meer? Hij leerde en legde het bij .
Het begrip geslacht is gewoon voor meerdere interpretaties vatbaar. Omdat zij verwachtten dat het op zeer korte termijn God zou ingrijpen, hebben zij dat zo geïnterpreteerd en niet aan gedacht dat een geslacht meerdere generaties kan bevatten. Toch laten profetieën zien dat voorafgaande aan Gods ingrijpen mensen vele heftige dingen moeten geschieden, maar dat het desondanks toch volkomen onverwacht zal gebeuren. Het si een kwestie van verwachten en voorbereid zijn. En dat doet men, misschien wat te veel. Maar dat is beter dan te weinig of helemaal niet, zoals de kerken.
De Bijbel leert nu eenmaal dat “het licht”, naarmate de tijd vordert, steeds helderder gaat schijnen. Dat is wel duidelijk. Men heeft nu veel meer begrip van de Bijbel als 100 jaar geleden. Het gaat erom dat de mensen niet in slaap vallen, zoals de dwaze maagden.
In de nieuwe ordening zullen er dan ook geen opstandigen meer zijn, zoals de Bijbel dat verkondigd. Alleen zachtmoedige nederige mensen, die graag met God willen samenwerken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 18-05-2010, 11:44 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 17-05-2010, 21:06 fb934634 schreef:
Neen, dit gaat ten koste van degene die in de schuld staat! Het de schuldenaar die de schuldeiser betaald en niet omgekeerd.
|
Ik doelde op de schriftgeleerden, die op de hoeken van de straten stonden te bidden, zodat het volk goed kon zien hoe gelovig zij waren.
Jezus zei daar het e.e.a. over.
Mt 6: 1 Ziet er goed op toe dat GIJ UW rechtvaardigheid niet voor het oog van de mensen beoefent om door hen opgemerkt te worden; anders zult GIJ geen beloning hebben bij UW Vader, die in de hemelen is. 2 Wanneer gij dus gaven van barmhartigheid gaat schenken, trompet het dan niet voor u uit, zoals de huichelaars doen in de synagogen en op de straten, opdat zij door de mensen verheerlijkt mogen worden. Voorwaar, ik zeg U: Zij hebben hun beloning reeds ten volle.;
Mt 8: 31 Tot de joden dan die hem hadden geloofd, zei Jezus verder: „Indien GIJ in mijn woord blijft, zijt GIJ werkelijk mijn discipelen, 32 en GIJ zult de waarheid kennen en de waarheid zal U vrijmaken.” 33 Zij antwoordden hem: „Wij zijn Abrahams nageslacht en wij zijn nooit iemands slaven geweest. Hoe kunt gij dan zeggen: ’GIJ zult vrij worden’?” 34 Jezus antwoordde hun: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Al wie zonde doet, is een slaaf van de zonde. 35 Bovendien blijft de slaaf niet voor eeuwig in het huisgezin; de zoon blijft voor eeuwig. 36 Indien de Zoon U daarom vrijmaakt, zult GIJ werkelijk vrij zijn. 37 Ik weet dat GIJ Abrahams nageslacht zijt; maar GIJ zoekt mij te doden, omdat mijn woord geen vooruitgang onder U maakt. 38 Ik spreek de dingen die ik bij mijn Vader heb gezien; en GIJ doet daarom de dingen die GIJ van UW vader hebt gehoord.” 39 Zij gaven hem ten antwoord: „Onze vader is Abraham.” Jezus zei tot hen: „Indien GIJ Abrahams kinderen zijt, doet dan de werken van Abraham. 40 Maar nu zoekt GIJ mij, een mens die U de waarheid heeft gezegd, welke ik van God heb gehoord, te doden. Abraham heeft dit niet gedaan. 41 GIJ doet de werken van UW vader.” Zij zeiden tot hem: „Wij zijn niet uit hoererij geboren; wij hebben één Vader, God.” 42 Jezus zei tot hen: „Als God UW Vader was, zoudt GIJ mij liefhebben, want van God ben ik uitgegaan en ben ik hier. Ook ben ik volstrekt niet uit eigen beweging gekomen, maar Hij heeft mij uitgezonden. 43 Hoe komt het dat GIJ niet verstaat wat ik spreek? Omdat GIJ niet naar mijn woord kunt luisteren. 44 GIJ zijt uit UW vader de Duivel, en GIJ wenst de begeerten van UW vader te doen. Die was een doodslager toen hij begon, en hij stond niet vast in de waarheid, omdat er geen waarheid in hem is. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij overeenkomstig zijn eigen aard, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen. 45 Omdat ik daarentegen de waarheid zeg, gelooft GIJ mij niet. 46 Wie van U overtuigt mij van zonde? Indien ik waarheid spreek, waarom gelooft GIJ mij dan niet? 47 Wie uit God is, luistert naar de woorden van God. Daarom luistert GIJ niet, omdat GIJ niet uit God zijt.”
Zij trachtten hun "eigen" geloof te rechtvaardigen.
Dit bericht is gewijzigd op 18-05 11:44.
|
|
|
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 20-05-2010, 21:36 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 17-05-2010, 13:56 ken schreef:
[...]Ik ken dit soort “kritiek”. Het is “afvalligen” voer.
Wanneer je jezelf wilt rechtvaardigen, kan dat, maar dat gaat ten koste van jezelf. Zie het “voorbeeld” van schriftgeleerden.
|
Dit is mijn eigen waarneming en niet door afvalligen ingegeven.
Het lijkt mij wel degelijk een punt als je 2 verschillende zienswijzen over een bepaald punt allebei met bijbelse argumenten verklaart als waarheid. En helemaal als je dat ook nog eens "nieuw licht" gaat noemen alsof een hemels orakel gesproken heeft. ( voor de duidelijkheid, ik bedoel dit niet spottend)
Maar dit is nu precies het probleem dat ik bij JG tegenkom. Geen moeilijke vragen stellen want anders wordt je als geestelijk zwak of zoals jij nu doet, als afvallig bestempeld. Dit heeft niets met zelfrechtvaardiging te maken.
|
|
|
|
|
|
antoon
|
Geplaatst op 21-05-2010, 08:01 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Alb. ik zal niet ontkennen dat jij die ervaring hebt, zelfs kan het met goede reden zijn, ik zie het zo, we weten gewoon niet alles en hebben de neiging om daar vragen over te stellen, zeker bij mensen die de bijbel hanteren, het geval is dat die ook niet altijd een passend antwoord even, dat is frustrerend. Toch zijn er wel antwoorden beschikbaar in de lectuur en de bijbel van het WTG, niet op alles, maar de apostelen kregen ook niet overal antwoord op, hopelijk zal de tijd het leren.
Dit bericht is gewijzigd op 21-05 08:02.
|
|
|
|
Mijn site na de update |
|
|
alb
|
Geplaatst op 22-05-2010, 10:31 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 21-05-2010, 08:01 antoon schreef:
Beste Alb. ik zal niet ontkennen dat jij die ervaring hebt, zelfs kan het met goede reden zijn, ik zie het zo, we weten gewoon niet alles en hebben de neiging om daar vragen over te stellen, zeker bij mensen die de bijbel hanteren, het geval is dat die ook niet altijd een passend antwoord even, dat is frustrerend. Toch zijn er wel antwoorden beschikbaar in de lectuur en de bijbel van het WTG, niet op alles, maar de apostelen kregen ook niet overal antwoord op, hopelijk zal de tijd het leren.
Dit bericht is gewijzigd op 21-05 08:02.
|
Jullie begrijpen mijn punt niet. Het WTG komt niet weg met het excuus dat de organisatie wordt geleid door onvolmaakte mensen. Mijn punt is dat men deze verschillende verklaringen uitlegt aan de hand van de bijbel waarbij men beweert er "nieuw licht" over te hebben gekregen. Wij weten wat het WTG daarmee bedoelt, namelijk dat men door heilige geest geleid een betere zienswijze heeft gekregen. In dit geval heeft de heilige geest dan wel verwarring gezaaid.
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 22-05-2010, 22:26 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 20-05-2010, 21:36 alb schreef:
[...]
Dit is mijn eigen waarneming en niet door afvalligen ingegeven.
Het lijkt mij wel degelijk een punt als je 2 verschillende zienswijzen over een bepaald punt allebei met bijbelse argumenten verklaart als waarheid. En helemaal als je dat ook nog eens "nieuw licht" gaat noemen alsof een hemels orakel gesproken heeft. ( voor de duidelijkheid, ik bedoel dit niet spottend)
Maar dit is nu precies het probleem dat ik bij JG tegenkom. Geen moeilijke vragen stellen want anders wordt je als geestelijk zwak of zoals jij nu doet, als afvallig bestempeld. Dit heeft niets met zelfrechtvaardiging te maken.
|
Nonsens en wel degelijk afvalligenvoer.
De Bijbel heeft het wel degelijk over een helderder licht, naarmate het einde naderbij komt.
Opstandige geesten worden niet in Gods koninkrijk toegelaten.
JG beantwoorden graag moeilijke vragen, maar wat voor zin heeft het om met iemand de aBijbel te gan betsudern, die niet kan lezen?
Wat jij na voren brengt, heb ik al tig keer van afvalligen gehoord. Ik word voortdurend door hen "besprongen". Ik ken hun trucs.
wanneer je niet geeestelijk ingetseld bent, kan Gods geest niet met je werken. In dat opzicht kan "het orakel", wat je niet spottend noemt, met je werken.
Ook leringen die doort constantijn zijn ingevoerd belemmeren het inzicht.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 22-05-2010, 22:38 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 22-05-2010, 10:31 alb schreef:
[...]
Jullie begrijpen mijn punt niet. Het WTG komt niet weg met het excuus dat de organisatie wordt geleid door onvolmaakte mensen. Mijn punt is dat men deze verschillende verklaringen uitlegt aan de hand van de bijbel waarbij men beweert er "nieuw licht" over te hebben gekregen. Wij weten wat het WTG daarmee bedoelt, namelijk dat men door heilige geest geleid een betere zienswijze heeft gekregen. In dit geval heeft de heilige geest dan wel verwarring gezaaid.
|
Ik begrijp jouw punt jusit heel goed. Jij hebt gewoon een opstandige geest.
In de vroege middeleeeuwen was een koopman waldez die zijn bezittingen verkochgt en ging prediken.
Dat deed ook Russel, wat onvermoed tot JG leidde. Hij heeft zijn gehele vermogen aan de prediking besteed.
Geleidelijk aan kreeg hij steeds meer inzicht, net als de eerste apostelen. Daardoor werd kerstfeest gevierd e.d. naarmate men meer inzicht kreeg, leerde men met vallen en opstand.
Het is niet jouw taak om hen te oordelen. JHWH oordeelt en zijn arm is niet te kort. Zolang hij zaken toelaat, zijn er mogelijkheden voor correctie. En dat gebeurd ook. Men blijft niet in traditionle overleveringen hangen, zoals Babylon de grote.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|