|
ken
|
Geplaatst op 09-03-2010, 10:39 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Daar gaat het hier niet om. De Joden meenden dat zij de ware religie hadden.
|
Als je dat schelden noemt? Van mijn kant geen onbehoorlijke emotionele scheldpartij. Dat is waarvan jij me beschuldigde. Volgens mij ben jij zelf behoorlijk emotioneel van mijn confronterende boodschap geworden, want je schiet aanzienlijk in de verdediging. Wat ik heb gezegd was onderbouwd met Schriftplaatsen en gericht op de inhoud en dus niet op de persoon.
|
Je manier van communiseren is kennelijk dusdanig verwaterd, dat je dat kennelijk als normaal beschouwd. Je valt mij wel degelijk aan. Wat jij "onderbouwen" noemt is gewoon schriftplaatsen zoeken, die jouw mening lijken te bevestigen. Op die manier 'tonen" orthodoxe Joden aan, dat Jezus de Messias niet kàn zijn. Schriftuurlijk onderbouwd, denken ze.
|
Wat jij doet is alleen maar ageren tegen iedere inbreng op deze site
|
.Ik probeer alleen aan te tonen dat het algemeen geacepteerde geloof in de loop der eeuwen dusdanig vervuild is, dat het on-acceptabel is voor God. Hij ziet het als wetteloosheid. Omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, laat hij iedereen persoonlijk waarschuwen om hen aldus de gelegenheid te geven zich te bekeren.
|
Verder vind ik de toon niet meer zo prettig en je reacties zijn vervelend geworden omdat ze niet echt inhoudelijk interessant meer zijn, dus houdt het voor mij hier even op.
|
Het gebeurd vaak dat mensen de zuivere leer niet kunnen verdragen en die gaan dan verder met hun "eigen" leer. De bijbel noemt het o.m. oren kittelen. In de Bijbel nodigt Jezus persoonlijk mensen uit: wees mijn volgeling. De meesten weigerden. Vervolgens gaf hij zijn volgelingen opdracht deze boodschap te verbreiden en dus ook op die manier mensen uit te nodigen zijn volgeling te zijn. Die boodschap wordt hier en nu verbreidt. Toch weigeren de meesten die, net als in Jezus tijd.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 11-03-2010, 10:45 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Wel, ik heb met vele mensen van vele religies gecorrespondeerd. Ook met atheïsten, orthoxe joden en Messias beleidende joden.
De tendens is en helaas blijft, dat men niet geïnteresseerd is naar de oorspronkleijke eerste eeuwse leer van Jezus Christus.
Orthodoxe Joden blijven ontkennen dat Jezus de Messias kan zijn en "bewijzen" dat aan de hand van de Bijbel.
Ik heb hele diepgaande discussies gehad over Kerstmis, aantoonbaaar on-Bijbels. Men blijft zich daar toch als een lemming aan vast houden.
Kijk, het ieders persoonlijke keuze. God geeft iedereen persoonlijk de gelegenheid om zich overeenkomstig ZIJN wil te bekeren. Psalm 37 geeft duidelijk aan wat de criteria zijn.
|
|
|
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 12-03-2010, 15:13 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Het is duidelijk dat de groep die de waarheid echt zou weten en er naar zou handelen een kleine groep is. Jezus zelf heeft dat meermalen aangegeven in teksten als: "Gaat in door de nauwe poort" en " Nauw en smal is de weg die ten leven voert en weinig zullen hem vinden. Dit sluit wereldgodsdiensten zoals Islam, Katholicisme en Hindoeisme al uit. Maar ook godsdiensten die hun leer gedeeltelijk overnemen. Het protestantisme heeft talloze heidense leerstellingen overgenomen van het Katholicisme en vaak weten zij dat ook. Ieder mens die zich enigzins heeft ingelezen over bv Kerstfeest en Paasfeest moet weten dat deze praktijken geen enkele bijbelse grondslag kennen en afgodisch zijn. Hetzelfde geldt voor de onsterfelijkheid van de ziel, drieeenheid en zelfs het aannemen van de evolutiefabel. Het "kerstenen" van heidense feesten wordt door God absoluut afgekeurd. Dat valt op te maken uit de verhandeling in de bijbel over het gouden kalf, een feest dat men opdroeg aan de God van Israel. We weten op welke wijze God ingreep. Ook zei Jezus in de bergrede dat er velen zouden zijn die zich voorgaven een volgeling van Jezus te zijn. "Toch", zei Jezus, "heb ik u nooit gekend. Gaat weg van mij gij werkers der wetteloosheid". Dat is een ernstige waarschuwing. Het vasthouden aan heidense leerstellingen en gebruiken en deze goed te praten door teksten uit hun context te halen of het simpel af te doen met: "kerst is zo gezellig. Wat kan God daar nu op tegen hebben?" en ervan uit te gaan dat God het wel goedkeurt is dus een fatale fout die helaas door de overgrote mensenmassa wordt gemaakt. Ieder mens zou zichzelf eens ernstig en vooral eerlijk op zelfbedrog moeten onderzoeken.
|
|
|
|
Heidenen bekeren is een christelijk werk, maar christenen bekeren is een heidens werk |
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 13-03-2010, 22:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 13-03-2010, 10:37 ken schreef:
Tja, hij is van mening dat de smalle weg heel breed is en dat velen hem zullen vinden.
|
Het smalle pad = Jezus = de Weg de Waarheid en het Leven.
Een niet te tellen grote schare zullen uiteindelijk voor Zijn troon Hem loven!
Hoe verhouden 'slechts weinige' en 'een grote schare' met elkaar? De bijbel lijkt zichzelf hier tegen te spreken. Maar ik denk dat de twee schriftplaatsen elkaar aanvullen. De vraag is op wie slaat 'slechts weinige'? Wat denk jij?
Groet, Nathaniël
Dit bericht is gewijzigd op 14-03 14:56.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 14-03-2010, 15:02 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 13-03-2010, 22:46 Nathaniel schreef:
Het smalle pad = Jezus = de Weg de Waarheid en het Leven.
Een niet te tellen grote schare zullen uiteindelijk voor Zijn troon Hem loven!
Maar het kunnen er best meer worden....
Dus hoe verhouden 'slechts weinige' en 'een grote schare' met elkaar?
|
Leuk dat je reageert.
Jezus zei: Ik ben de weg, waarheid en het leven. Hij zei ook: Kom wees mijn volgeling! Dat was onvoorwaardelijk.
Er was een man, waartegen Jezus dat zei, hij deed zijn best om “goed “ te zijn. Jezus haalde een aantal geboden aan, waar hij moest voldoen. Hij deed dat al van zijn jeugd af aan. Mr 10: 21 Jezus keek hem aan en koesterde liefde voor hem en zei tot hem: „Eén ding ontbreekt u: Ga, verkoop wat gij hebt en geef aan de armen, en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom, wees mijn volgeling.” 22 Maar dit woord maakte hem verdrietig en hij ging bedroefd heen, want hij had vele bezittingen.
Hij kon Jezus niet onvoorwaardelijk dienen. Hij kon of wilde zijn oude levenswijze niet afleggen.
Vele mensen die beweren Christen te zijn willen (bepaalde) Gods geboden niet volgen. Deze bijvoorbeeld, die recentelijk voorpagina nieuws zijn geweest.
1 Korinthiërs 6: 9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
Ga je nu kijken naar getalletjes dan zie je dat het merendeel van de ca 8 miljard mensen op aarde dit gewoon doet. Waaronder miljarden afgodenaanbidders.
Degenen die wel Gods wil wensen te doen, onvoorwaardelijk, zijn er niet zo veel in relatie tot dat getal. Allen die heidense Goden aanbidden, alsmede degenen die sporen daarvan in hun geloof hebben worden DOOR God als wetteloosheid gezien en kunnen derhalve Gods ingrijpen niet overleven.
Vandaar dat Jezus voorspelt dat slechts weinigen de smalle weg zullen vinden.
Hoeveel zijn dat er dan? In openbaring staat dat het een grote schare is, die niemand kan tellen.
Hoeveel kan iemand handmatig tellen? “De mens” is, volgens sommige onderzoeken, niet in staat om meer dan 50 personen relaties van vriendschap te onderhouden. Duizenden tellen word al wat moeilijk, miljoenen zijn onmogelijk te overzien.
Dus wanneer slechts weinigen, b.v. 1 pro mille, Gods ingrijpen zouden overleven, dan spreken we over ca 8.000.000. Een grote schare die niemand kan tellen. Geen mens kan schatten hoeveel er zullen overleven. God weet het wel.
Vandaar: ’Zie! ik schep een nieuwe aarde [mensenmaatschappij] en een nieuwe hemel [regering] en de zee [opstandigen] zullen er niet meer zijn. ’Zie! De tent van God [zijn symbolische aardse woonplaats] is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn. En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.’” — Openbaring 21:1-4.
|
|
|
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 14-03-2010, 18:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 13-03-2010, 22:46 Nathaniel schreef:
[...] Hoe verhouden 'slechts weinige' en 'een grote schare' met elkaar? De bijbel lijkt zichzelf hier tegen te spreken. Maar ik denk dat de twee schriftplaatsen elkaar aanvullen. De vraag is op wie slaat 'slechts weinige'? Wat denk jij?
|
Ten opzichte van de wereldbevolking is het aantal personen dat Jezus echt en oprecht volgt erg klein.
Een "christelijke" religieuze organisatie die zich niet weerhoudt van het vieren van afgodsfeesten zoals kerst en pasen kunnen niet onder Jezus ware volgelingen worden gerekend. Dat is niet alleen mijn mening, dat is een conclusie die de bijbel je zelf laat trekken. ( Als je tenminste eerlijk tegen jezelf bent) En helaas vieren verreweg de meeste "christenen" deze feesten. Voorzover ik weet zijn JG's de enige christenen die zich krachtig van dergelijke afgodsfeesten distantieëren.
En er is veeeeel meer waarin de traditionele christelijke instanties de plank volledig misslaan. Inlaten met politiek, goedpraten van homoseksualteit, het aannemen van de evolutiefabel, enz, enz.
Nogmaals, ik ben geen JG, maar ik denk persoonlijk dat hun leer minder als dwaalleer kan worden afgedaan dan dat jij steeds weer doet.
Wie zijn werkelijk Jezus' volgelingen?
|
|
|
|
Heidenen bekeren is een christelijk werk, maar christenen bekeren is een heidens werk |
|
|
Egbert
|
Geplaatst op 15-03-2010, 09:28 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 12-03-2010, 15:13 alb schreef:
Het is duidelijk dat de groep die de waarheid echt zou weten en er naar zou handelen een kleine groep is. Jezus zelf heeft dat meermalen aangegeven in teksten als: "Gaat in door de nauwe poort" en " Nauw en smal is de weg die ten leven voert en weinig zullen hem vinden. Dit sluit wereldgodsdiensten zoals Islam, Katholicisme en Hindoeisme al uit. Ieder mens zou zichzelf eens ernstig en vooral eerlijk op zelfbedrog moeten onderzoeken.
|
Best Alb, Ik heb drie vraagjes:
Wat is belangrijker, het leven zelf of wat er symbool voor staat (een symbool)?
Kun je; door werken eeuwig leven verdienen? Ja of nee en waarom?
Door te schrijven dat Katholieken afvallen als 'waarheid' impliceer je ,dat God naar organisaties kijkt -of iemand- wel dan niet gered is! Kun je dat Bijbels staven met het oog op Openbaring 18: "Gaat uit van haar ---mijn volk---!" Want, ze zijn nog in Babylon, maar worden al ZIJN volk genoemd.
Heidense symbolen he? Als het fundament niet door God gebouwd is... Hoe zit het met het fundament van jouw religie? Is het gebouwd door vrijmetselaars, vol met kruizen, verjaardagen, pyramydes, ra-symbolen (vliegende vleugels) en het kroontje door een lauwerkrans (allemaal VM symbolen) ja of nee?
Dit bericht is gewijzigd op 15-03 09:31.
|
|
|
|
Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12) |
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 15-03-2010, 10:33 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Geloof zonder werken is dood.
„Wat voor nut heeft het, mijn broeders, indien iemand zegt dat hij geloof heeft, maar hij heeft geen werken? Dat geloof kan hem toch niet redden?” — Jak. 2:14.
|
Door te schrijven dat Katholieken afvallen als 'waarheid' impliceer je ,dat God naar organisaties kijkt -of iemand- wel dan niet gered is! Kun je dat Bijbels staven met het oog op Openbaring 18: "Gaat uit van haar ---mijn volk---!" Want, ze zijn nog in Babylon, maar worden al ZIJN volk genoemd.
|
Afgoderij en alle sporen daarvan worden door God gezien als wetteloosheid en degenen die dat beoefenen kunnen Gods koninkrijk niet beëreven. Oprechte gelovigen kunnen onbedoeld banden hebben met valse religie. Wanneer ze dat ontdekken, dienen ze die banden te verbreken.
|
Is het gebouwd door vrijmetselaars,
|
Wanneer dit een link is die de bedoeling heeft dit aan Russells graf te koppelen, dan is dat vals. Het is geen vrijmetselaars symbool. En dat weet je.
|
Waaruit blijkt dat God in 'groepjes' denkt? Waarom zou een oprechte katholiek, die een zwerver helpt en geen geboden overtreed NIET eeuwig leven krijgen maar jouw 'groepje' wel?
|
JHWH God debkt inderdaad in groepjes, maar anders als JIJ denkt!
Je hebt dus de kleine kudde, de grote schare en “de zee” die er niet meer zal zijn. De zee staat voor opstandigen.
Een gemiddelde katholiek heeft, in tegenstelling tot Gods wens, geen nauwkeurige kennis. Degenen die al dan niet bewust vormen van afgoderij beoefenen zijn wetteloos. Om iedereen in de gelegenheid te stellen kennsi te verwerven en gods wil te doen heeft God barmhartig de regeling van Mt 24:14 ingesteld. Op basis daarvan maakt iedreen een keuze. Net zo als de Joden voor en meestal tegen Jezus kozen. Jezus reactie daarop:
„Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar gijlieden hebt het niet gewild. Ziet! Uw huis wordt u verlaten achtergelaten” (Matth. 23:37, 38).
Omdat ze 'heidense' symbolen hebben? Waarom heeft God dan bijvoorbeeld Ninevee gespaard hoewel ze heidense symbolen (bleven) hebben na het bezoek van Jona?
|
Omdat zij wèl berouw toonden en zich van hun slechte daden afkeerden.
|
Bij sommige religies, worden UREN geschreven en ingeleverd om bij de statistiek te worden geteld. Ik kan me niet voorstellen dat God daar blij van wordt! Al die verloren tijd aan uurtjes tellen, terwijl eenvoudigweg bezoekjes aan wezen en weduwen al als 'zuiver' wordt gezien, in plaats van het bijhouden van een uren-dienst- administratie!
|
Er is in Nederland een departement, dat nagenoeg alles in statistieken vastlegt.
Waarom? Wel, ze kunnen dan vaak zien waarom in een bepaalde fabriek meer mensen tijdens hun werk doodgaan, dan in andere. Ook neemt men bv monsters uit rioleringen. Men kan dan vroegtijdig zien, of er een ziektegolf op komst is. Enz.
De urenregistratie bij JG laat vroegtijdig zien, wanneer iemand problemen heeft en kan men op tijd hulp bieden. Door gemeentes klein te houden is er een betere onderlinge band en is men op de hoogte van het wel en wee van elkaar. Daardoor kan men bij rampen snel overzien waar er problemen zijn en snel hulp verschaffen. Iedere JG heeft een noodpakket in huis, waardoor hij enkel dagen niet van hulp afhankelijk is.
|
|
|
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 15-03-2010, 16:19 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 15-03-2010, 09:32 Egbert schreef:
[...] Waaruit blijkt dat God in 'groepjes' denkt? Waarom zou een oprechte katholiek, die een zwerver helpt en geen geboden overtreed NIET eeuwig leven krijgen maar jouw 'groepje' wel?
|
Als Jezus het over zijn "volgelingen" heeft is dat toch een groep mensen die zich kenmerkt als zijn volgelingen. Ik ben bovendien zelf niet bij "een groepje". BTW, een oprecht Katholiek aanbidt beelden hetgeen overduidelijk in strijd is met Gods wetten zoals onder andere omschreven in de tien geboden.
Omdat ze 'heidense' symbolen hebben? Waarom heeft God dan bijvoorbeeld Ninevee gespaard hoewel ze heidense symbolen (bleven) hebben na het bezoek van Jona?
|
Waar in de bijbel wordt er door God of door Jezus gezegd dat afgoderij onschuldig is?
Bij sommige religies, worden UREN geschreven en ingeleverd om bij de statistiek te worden geteld. Ik kan me niet voorstellen dat God daar blij van wordt! Al die verloren tijd aan uurtjes tellen, terwijl eenvoudigweg bezoekjes aan wezen en weduwen al als 'zuiver' wordt gezien, in plaats van het bijhouden van een uren-dienst- administratie!
|
Helemaal mee eens. Is voor mij ook een grote afknapper bij JG. Het is een wat kinderachtige regeling waaraan de ouderlingen de geestelijke toestand van de gemeenteleden afmeet. Het bijhouden van uren wordt nergens in de bijbel aan Jezus' volgelingen opgelegd. Dat doet echter niets af aan het waarheidsgehalte van veel van de leerstellingen die door JG worden onderwezen.
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 16-03-2010, 09:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 15-03-2010, 16:19 alb schreef:
Helemaal mee eens. Is voor mij ook een grote afknapper bij JG. Het is een wat kinderachtige regeling waaraan de ouderlingen de geestelijke toestand van de gemeenteleden afmeet. Het bijhouden van uren wordt nergens in de bijbel aan Jezus' volgelingen opgelegd. Dat doet echter niets af aan het waarheidsgehalte van veel van de leerstellingen die door JG worden onderwezen.
|
Zoals gezegd, worden hiermee statistieken bijgehoden. Niet alleen loacaal, maar ook internationaal. Zo kan men snel zien hoe get met een gemeeente, of een land gaat en kan men optijd hulp bieden.
De Nederlandese regering houd ook statistieken bij en gebruikt deze intensief. Zo kan men verscillen per bedrijf, stad, streek of provicie bekijken en , indien nodig, optijd maatregelen nemen.
Zo zie je in verkiezingstijd prognoses, die op staistieken zijn gebaseerd. Zo weet men voordat de uitslag bekend is als hoe het gegaan is.
|
|
|
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 18-03-2010, 15:16 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 16-03-2010, 09:54 ken schreef:
[...]Zoals gezegd, worden hiermee statistieken bijgehoden. Niet alleen loacaal, maar ook internationaal. Zo kan men snel zien hoe get met een gemeeente, of een land gaat en kan men optijd hulp bieden.
De Nederlandese regering houd ook statistieken bij en gebruikt deze intensief. Zo kan men verscillen per bedrijf, stad, streek of provicie bekijken en , indien nodig, optijd maatregelen nemen.
Zo zie je in verkiezingstijd prognoses, die op staistieken zijn gebaseerd. Zo weet men voordat de uitslag bekend is als hoe het gegaan is.
|
Dat is idd de officiële uitleg. De praktijk leert iets anders helaas. Indien ouderlingen vinden dat je te weinig doet wordt er uitsluitend kritiek geleverd en het probleem niet opgelost. Eventuele "voorrechten" worden je afgenomen. Jammer, zoiets draagt niet bij tot je geestelijk welzijn. Maar probeer ze dat maar eens uit te leggen. ( ervaring van 2 van mijn vrienden)
Gelukkig is het Wachttorengenootschap nooit betrokken geweest bij zulke schandalen zoals de katholieke kerk die momenteel onder vuur ligt. Het instituut is in ieder geval niet verrot zoals de meeste traditionele kerken dat wel zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 19-03-2010, 21:58 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 14-03-2010, 18:56 alb schreef:
[...]
Ten opzichte van de wereldbevolking is het aantal personen dat Jezus echt en oprecht volgt erg klein.
|
Hoe verhouden 'slechts weinige' en 'een grote schare' met elkaar? De bijbel lijkt zichzelf hier tegen te spreken. Maar ik denk dat de twee schriftplaatsen elkaar aanvullen. De vraag is op wie slaat 'slechts weinige'?
Op 14-03-2010, 15:02 ken schreef:
Ga je nu kijken naar getalletjes dan zie je dat het merendeel van de ca 8 miljard mensen op aarde dit gewoon doet. Waaronder miljarden afgodenaanbidders.
Degenen die wel Gods wil wensen te doen, onvoorwaardelijk, zijn er niet zo veel in relatie tot dat getal. Allen die heidense Goden aanbidden, alsmede degenen die sporen daarvan in hun geloof hebben worden DOOR God als wetteloosheid gezien en kunnen derhalve Gods ingrijpen niet overleven.
Vandaar dat Jezus voorspelt dat slechts weinigen de smalle weg zullen vinden.
Hoeveel zijn dat er dan? In openbaring staat dat het een grote schare is, die niemand kan tellen.
Hoeveel kan iemand handmatig tellen? “De mens” is, volgens sommige onderzoeken, niet in staat om meer dan 50 personen relaties van vriendschap te onderhouden. Duizenden tellen word al wat moeilijk, miljoenen zijn onmogelijk te overzien
|
Ken, ik denk dat je er heel ver naast zit. Jouw 'miljoenen' verhaal is bijbels niet te onderbouwen. En wel om de volgende reden:
M.i. heeft 'slechts weinige' betrekking op het feit dat er eigenlijk maar heel weinig mensen zijn die (kunnen) zullen staan op rechtvaardiging door eigen werken der gerechtigheid. Want eigenlijk zullen alle mensen moeten erkennen en tot de ontdekking moeten komen dat ze het niet kunnen, zoals de rijke jongeling, die zei dat hij de wet gehoorzaam was geweest', maar toen Jezus hem vertelde, dat indien hij volmaakt wilde zijn, hij al zijn bezittingen moest verkopen, droop de jongeman bedroefd af.
De grote schare daarentegen die beroept zich niet op werken der wet of op goede werken. Zij verrichten wel goede werken, maar steunen er niet op om volmaakt voor God te kunnen staan. Dat in tegenstelling tot de rijke jongeling, die de wet gehoorzaam was geweest en dacht dat hij daarmee zijn gerechtigheid bij God had verdient. Maar zijn zonde was, dat hij zijn geld liefhad. Het was zijn afgod, de mammon. 'De grote schare' beroept zich dus niet op hetgeen wat zij hebben gedaan, zij zijn zich bewust van hun zondigheid en dus leven zij vanuit Gods genade.
Dus:
Wie zullen zich op eigen werken der wet kunnen beroepen om volmaakt voor God te kunnen staan? M.i. zijn dat er 'slechts weinige'.
En:
Wie zullen zich beroepen op het offer van het Lam Gods? Dat is toch een 'grote schare die niemand tellen kan'.
Dat is de uitleg van hoe 'slechts weinige' en een 'grote schare' tot elkaar verhouden. De bijbel is dus niet in tegenspraak maar de teksten vullen elkaar aan. Jezus heeft ons de Weg, de Waarheid en het Leven getoond hoe wij gerechtvaardigd voor God kunnen verschijnen.
Dus Ken, ik geloof best wel dat je heel gehoorzaam bent, maar indien je volmaakt wil zijn verkoop vandaag nog al je bezittingen en geef het aan de weduwe en wezen. En als je al deze dingen hebt gedaan, goed dan behoor jij waarschijnlijk wel tot die weinige die volmaakt zijn.
Let wel: Jezus zei, "niet één is er goed,[..]"
Nathaniël
Dit bericht is gewijzigd op 20-03 16:23.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 20-03-2010, 22:25 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 19-03-2010, 21:58 Nathaniel schreef:
Hoe verhouden 'slechts weinige' en 'een grote schare' met elkaar? De bijbel lijkt zichzelf hier tegen te spreken. Maar ik denk dat de twee schriftplaatsen elkaar aanvullen. De vraag is op wie slaat 'slechts weinige'?
|
Weinigen kunnen een grote schare vormen. Slechts weinigen overleefden de val van Jeruzalem. Hoeveel is niet bekend. Feit is dat de grote meerderheid Jezus boodschap negeerden. Hoeveel omkwamen is wel bekend door Flavius Josephus.
Ken, ik denk dat je er heel ver naast zit. Jouw 'miljoenen' verhaal is bijbels niet te onderbouwen. En wel om de volgende reden:
M.i. heeft 'slechts weinige' betrekking op het feit dat er eigenlijk maar heel weinig mensen zijn die (kunnen) zullen staan op rechtvaardiging door eigen werken der gerechtigheid. Want eigenlijk zullen alle mensen moeten erkennen en tot de ontdekking moeten komen dat ze het niet kunnen, zoals de rijke jongeling, die zei dat hij de wet gehoorzaam was geweest', maar toen Jezus hem vertelde, dat indien hij volmaakt wilde zijn, hij al zijn bezittingen moest verkopen, droop de jongeman bedroefd af.
Je mag denken wat je wilt. Ik weet dat God religies met satanische riten niet zal accepteren. Gelovigen van Moloch offerden mensen aan het vuur, zelfs kinderen. Vele religies schrijven dit satanisch gebruik aan God toe.
Vandaar zijn reactie: ik heb u niet gekend.
Die man stelde materiële zaken boven geestelijke. Daardoor miste hij het lidmaatschap van de kleine kudde.
|
ik geloof best wel dat je heel gehoorzaam bent, maar indien je volmaakt wil zijn verkoop vandaag nog al je bezittingen en geef het aan de weduwe en wezen. En als je al deze dingen hebt gedaan, goed dan behoor jij waarschijnlijk wel tot die weinige die volmaakt zijn.
|
Jezus kende zijn probleem, vandaar dat hij zich zo uitte. Geloof zonder werken is dood! Noch geloof alleen, noch werken alleen kunnen reddend zijn. Geloof wat gebaseerd is op nauwkeurige kennis, overeenkomstig Gods wil, brengt werken des geloofs voort.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 21-03-2010, 07:06 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Het zijn er 'slechts weinigen' die met de werken van de wet kunnen volstaan. De rijke jongeling is een waarschuwend voorbeeld van iemand die vertrouwde op wat hij zelf had gedaan en daarmee voorbij ging aan de vele offers die nodig waren voor zijn verzoening.
Een 'grote schare' zal niet steunen op wat zij zelf hebben gedaan, maar op wat Hij, het Lam Gods, heeft volbracht.
Slechts weinigen overleefden de val van Jeruzalem. Hoeveel is niet bekend. Feit is dat de grote meerderheid Jezus boodschap negeerden. Hoeveel omkwamen is wel bekend door Flavius Josephus.
|
Helaas zijn er ook in deze tijd mensen die geen acht slaan op de waarschuwende voorbeelden uit de Bijbel. Nog steeds zijn er mensen die vertrouwen op menselijke bolwerken en verschuilen zich in versterkte steden. Elke ziel die verloren dreigt te gaan is er één te veel.
|
Je mag denken wat je wilt.
|
Gelukkig wel ja, maar ik wil wel dat het Gods gedachten zijn en dat Hij mij vult met Woorden van leven.
|
Ik weet dat God religies met satanische riten niet zal accepteren. Gelovigen van Moloch offerden mensen aan het vuur, zelfs kinderen.
|
Dat weet ik ook. Daarom vertrouw ik niet voor redding op religieuze werken.
|
Vele religies schrijven dit satanisch gebruik aan God toe.
|
Dan geven deze religies een vertekend beeld van God weer. Dus vraag ik mij af wie of wat zij denken te aanbidden?
Groet, Nathaniël
Dit bericht is gewijzigd op 21-03 22:49.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 22-03-2010, 10:02 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 21-03-2010, 07:06 Nathaniel schreef:
Het zijn er 'slechts weinigen' die met de werken van de wet kunnen volstaan. De rijke jongeling is een waarschuwend voorbeeld van iemand die vertrouwde op wat hij zelf had gedaan en daarmee voorbij ging aan de vele offers die nodig waren voor zijn verzoening.
Een 'grote schare' zal niet steunen op wat zij zelf hebben gedaan, maar op wat Hij, het Lam Gods, heeft volbracht.
|
Niemand kan de wet volbrengen.
Dat slechts “weinigen” de smalle weg kunnen vinden heeft te maken met het gebrek aan nederigheid en het feit dat men een vorm van aanbidding heeft, die God niet goedkeurt. Alle vormen van afgoderij of sporen daarvan ziet hij als wetteloosheid.
Degenen die wel de benodigde nauwkeurige kennis en geestesgesteldheid bezitten, kunnen een beroep op het loskoopoffer van Jezus doen, Zij vormen dan de grote schare die op aarde Gods ingrijpen overleeft.
|
Helaas zijn er ook in deze tijd mensen die geen acht slaan op de waarschuwende voorbeelden uit de Bijbel. Nog steeds zijn er mensen die vertrouwen op menselijke bolwerken en verschuilen zich in versterkte steden. Elke ziel die verloren dreigt te gaan is er één te veel.
|
Het is niet Gods wens dat er iemand verloren gaat, — maar hij is geduldig met u, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.” — 2 PETRUS 3:9. Het toch verloren gaan is dan een gevolg van de vrije wil die men misbruikt.
Net als de Joden, die een andere verwachting hadden gecreëerd, dan die die God bood ,veroorzaakt een vorm van “eigen geloof” en dus verdeeldheid. Dat is een belemmering om aan Gods wil te kunnen voldoen.
|
Dan geven deze religies een vertekend beeld van God weer. Dus vraag ik mij af wie of wat zij denken te aanbidden?
|
De christenheid beeldt God als een wreed persoon af, die mensen eeuwig pijnigt in een hel. Hun geest is door afgoderij versluierd.
|
|
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 23-03-2010, 12:41 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik snap wel hoe Ken aan zijn miljoenen komt. Er zijn immers wereldwijd zo'n 7,1 miljoen Getuigen. Maar helaas Ken. Blijkbaar worden ook Jehova's getuigen niet allemaal gered.
"En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls." (Openbaringen 7: 4) 12x12000 uit alle stammen van Israël.
"En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren." (Openbaringen 14: 3)
"En hij mat haar muur op honderd vier en veertig ellen, naar de maat eens mensen, welke des engels was." (Openbaringen 21: 17)
Dus alle bekeringen ten spijt, en dat weten JG ook wel, maar het heeft toch allemaal geen nut.
Dat krijg je als je de bijbel letterlijk neemt en de symbolen niet verstaat. 144.000. 12 stammen. Iedereen dus. 12.000 uit elke stam. 12 is een symbool voor iedereen. 12x12. Iedereen maal iedereen. Een extra accentuering van iedereen.
Daarom staat er ook in Mattheüs 22 te lezen: ‘Jezus vertelde verscheidene gelijkenissen. Hij zei: “Het Koninkrijk van de hemelen lijkt op een koning die de bruiloft van zijn zoon voorbereidde (...) Ga nu naar de drukste wegen en nodig iedereen uit die je daar ziet.” De knechten gingen de straat op en brachten alle mensen binnen die zij konden vinden, zowel de goede als de slechte."
Maar ja, als dat waar is, dan kun je het hele genootschap wel opheffen. Je kunt dus blijkbaar zondigen wat je wilt. Om Paulus maar weer te citeren: "U weet wel beter." (Romeinen 6: 15)
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 24-03-2010, 09:27 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 23-03-2010, 12:41 Vincent schreef:
Ik snap wel hoe Ken aan zijn miljoenen komt. Er zijn immers wereldwijd zo'n 7,1 miljoen Getuigen. Maar helaas Ken. Blijkbaar worden ook Jehova's getuigen niet allemaal gered.
|
Hoeveel mensen er gered worden is onbepaald. Wie niet gered kunnen worden staat duidelijk in de Bijbel omschreven.
"En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls." (Openbaringen 7: 4) 12x12000 uit alle stammen van Israël. "En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren." (Openbaringen 14: 3) "En hij mat haar muur op honderd vier en veertig ellen, naar de maat eens mensen, welke des engels was." (Openbaringen 21: 17) Dus alle bekeringen ten spijt, en dat weten JG ook wel, maar het heeft toch allemaal geen nut. Dat krijg je als je de bijbel letterlijk neemt en de symbolen niet verstaat.
|
Ja ja. Dus een excuus verzinnen om Jezus opdracht te negeren. En dan klopt Mt 24:14 ook niet meer.
Wat de meeste mensen ontgaat is dat de kleine kudde niet uit mensen van het letterlijke Israel bestaat, maar dat het geestelijk is. Degenen die door God zijn uitgekozen om met Jezus een hemelse regering te vormen.
Daarom staat er ook in Mattheüs 22 te lezen: ‘Jezus vertelde verscheidene gelijkenissen. Hij zei: “Het Koninkrijk van de hemelen lijkt op een koning die de bruiloft van zijn zoon voorbereidde (...) Ga nu naar de drukste wegen en nodig iedereen uit die je daar ziet.” De knechten gingen de straat op en brachten alle mensen binnen die zij konden vinden, zowel de goede als de slechte."
|
Dit krijg je als je de bijbel letterlijk neemt en de symbolen niet verstaat.
De joden waren uitgenodigd voor de kleine kudde. Ze weigerden massaal, dus gaf Petrus dit voorrecht aan de bekeerde heidenen. Cornelius was de eerste. Dat is nu de betekenis van Mt 22.
|
|
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 24-03-2010, 11:43 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 24-03-2010, 09:27 ken schreef:
[...]Hoeveel mensen er gered worden is onbepaald. Wie niet gered kunnen worden staat duidelijk in de Bijbel omschreven. [...]Ja ja. Dus een excuus verzinnen om Jezus opdracht te negeren. En dan klopt Mt 24:14 ook niet meer.
|
Ik bepaal niet wat er wel en niet meer klopt. Dat doe je zelf. Neem je de bijbel letterlijk of niet? Zo nee, dan moet je dus ruimte geven voor symbolische taal. En dat doe je verder niet, alleen als het jou uitkomt.
"Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is." (Openbaring 22: 18-19)
Volgens deze waarschuwingen zul je deze tekst toch zeker wel letterlijk moeten nemen of je zult moeten afzien van het paradijs.
Op 24-03-2010, 09:27 ken schreef:
[...] Wat de meeste mensen ontgaat is dat de kleine kudde niet uit mensen van het letterlijke Israel bestaat, maar dat het geestelijk is. Degenen die door God zijn uitgekozen om met Jezus een hemelse regering te vormen.
|
[...] Dit krijg je als je de bijbel letterlijk neemt en de symbolen niet verstaat.
De joden waren uitgenodigd voor de kleine kudde. Ze weigerden massaal, dus gaf Petrus dit voorrecht aan de bekeerde heidenen. Cornelius was de eerste. Dat is nu de betekenis van Mt 22.
Je argumenten kloppen chronologisch gezien niet.
Eerst vertelt Jezus de vergelijking met mensen die niet luisteren. Dan volgt na Jezus' dood de openbaring over de 12 stammen van Israël. Hoezo hebben ze hun voorrecht dan verspeeld?
Het volk van Israël kan hiermee dus niet bedoeld worden. Je weet dat Jezus en zijn discipelen ook gewoon Joden waren. Zij en hun nageslacht zouden dus zelf ook het paradijs verloren hebben?
|
|
|
|
|
|