|
Vincent
|
Geplaatst op 22-02-2010, 13:35 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 19-02-2010, 17:26 ken schreef:
[...] Hij begon te sterven omdat hij geen toegang meer had tot de boom des levens. Voor God is een dag als duizend jaar. Geen mens haalde daarna nog de duizend jaar. [...] Er staat: op de dag (!) dag gij daarvan eet zult gij sterven.
En, stierf Adam op de dag dat hij van de vrucht at? Neen, veel later dus. Het klopt dus niet.
Er staat dus NIET dat Gods voornemen was dat zij later wel zouden sterven door ouderdom. [...]Even doorlezen: Kennende goed en kwaad! Zij kenden het kwaad dus niet, laat staan het verschil met goed.
Hoe kun je het hen dan kwalijk nemen verkeerd te doen, door van de boom van kennis te eten? Zij konden immers niet weten dat zij verkeerd deden.
[...] Gods naam verwijderen is volgens openbaring verboden.
Ik citeer alleen maar. En ik verwijs zelf naar de 'Naam'.
Dat de tekst uit Romeinen een over een geestelijke dood gaat is geen veronderstelling
|
Wishful Thinking. Ik kijk alleen maar naar de inhoud en die is duidelijk van symbolische aard. Dan kun je de rest ook niet strikt letterlijk opvatten, maar ook symbolisch.
Romeinen 6: 4 Daarom werden wij met hem begraven door middel van onze doop in zijn dood, opdat ook wij, evenals Christus door middel van de heerlijkheid van de Vader uit de doden werd opgewekt, evenzo in een nieuwheid des levens zouden wandelen. 5 Want indien wij één met hem zijn geworden in de gelijkheid van zijn dood, zullen wij stellig ook [één met hem] zijn [in de gelijkheid] van zijn opstanding;
Wanneer de apostel het over “wij” heeft, heeft hij het over medegezalfden, leden van de kleine kudde.
Je leest iets wat er niet staat. Sterker nog "Maar boven alles uit gaat de genade van God die Hij aan alle mensen schenkt, door die ene mens Jezus Christus." (Romeinen 5: 15) Voorafgaand aan de door jou geciteerde verzen staat dit in vers 3: "Weet u niet dat ieder die in Christus Jezus gedoopt is, met Hem één is geworden in zijn dood?" (Romeinen 6: 3) Geen kleine kudde JG dus, maar iedereen die gedoopt is in Christus.
Geloof in Jezus Christus is het enige middel om zonden weg te nemen. De doop is een opdracht om Gods wil te doen.
De tekst van Het Boek die niet geheel overeenkomt met de Statenvertaling staat in Romeinen 6: 23.
Romeinen 6: 23 Want het loon dat de zonde betaalt, is de dood, maar de gave die God schenkt, is eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer. NWV 23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere. SV. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer. NBG
23 Want de zonde betaalt een loon uit: de dood, maar God geeft een geschenk: eeuwig leven in eenheid met Christus Jezus onze Heer. GNB
23 De zonde betaalt een hard loon: De dood! Maar de genade van God geeft wat niemand verdient: Eeuwig leven met Christus Jezus, onze Here. Het boek.
Hier zie je het nadeel van oud nederlands van de SV.
Anderen proberen het leesbaaar te krijgen, maar dat doet weer geweld aan de oorspronkelijke betekenis. Door te vergelijken kan je de betekenis wel reconstrueren.
Alleen het boek zegt dus: "Wat niemand verdient", een vreemde interpretatie en toevoeging dus. Iedereen verdient de genade. Dan staat immers in Romeinen 5: 15: "Maar boven alles uit gaat de genade van God die Hij aan alle mensen schenkt, door die ene mens Jezus Christus."
Dat het een geschenk is, betekent toch niet dat de mens het niet verdient? Nee, de mens verdient die genade wel, door Christus.
Dit bericht is gewijzigd op 22-02 13:36.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 23-02-2010, 12:01 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 22-02-2010, 13:35 Vincent schreef:
[...]Wishful Thinking. Ik kijk alleen maar naar de inhoud en die is duidelijk van symbolische aard. Dan kun je de rest ook niet strikt letterlijk opvatten, maar ook symbolisch.
|
Ik bekijk de Bijbel in zijn geheel. De betekenis moet dus passen in het gehele Bijbelse beeld.
Je leest iets wat er niet staat. Sterker nog "Maar boven alles uit gaat de genade van God die Hij aan alle mensen schenkt, door die ene mens Jezus Christus." (Romeinen 5: 15) Voorafgaand aan de door jou geciteerde verzen staat dit in vers 3: "Weet u niet dat ieder die in Christus Jezus gedoopt is, met Hem één is geworden in zijn dood?" (Romeinen 6: 3) Geen kleine kudde JG dus, maar iedereen die gedoopt is in Christus.
|
Dat denk je. Ik lees wat er bedoeld wordt! De leden van de eerste eeuwse gemeente werden gezalfd met de HG en verkregen daardoor bijzondere gaven. Een zalving was nodig voor regeerders. Leden van de kleine kudde gaan dus MET Jezus als koningen en priesters regeren over de aardse grote schare. Dus WANNEER Paulus tegen mede gezalfden praat met WIJ, dan zijn dat leden van de kleine kudde. Alleen ZIJ gaan naar de hemel. De aarde is niet louter voor niets geschapen.
Romeinen 6: 3 Of weet GIJ niet dat wij allen die in Christus Jezus werden gedoopt, in zijn dood werden gedoopt? NWV. 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? NBG. 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? NBV.
Jouw tekst wijkt af, het gaat hier nog steeds over (WIJ) de medegezalfden!
Alleen het boek zegt dus: "Wat niemand verdient", een vreemde interpretatie en toevoeging dus. Iedereen verdient de genade. Dan staat immers in Romeinen 5: 15: "Maar boven alles uit gaat de genade van God die Hij aan alle mensen schenkt, door die ene mens Jezus Christus."
Dat het een geschenk is, betekent toch niet dat de mens het niet verdient? Nee, de mens verdient die genade wel, door Christus.
|
Genade is iets wat je roept wanneer iemand een pistool tegen je hoofd zet. Vandaar dat wij liever een ander woord gebruiken.
Als voorbeeld: 2 Korinthiërs 6: 1 Met hem samenwerkend, verzoeken wij U ook dringend, de onverdiende goedheid van God niet te aanvaarden en dan het doel ervan te missen. NWV 1 Als Gods medewerkers sporen wij u dan ook aan: laat de goedheid die hij u bewijst niet tevergeefs zijn. NBV 1 Maar als medewerkers (Gods) vermanen wij u ook de genade Gods niet tevergeefs te ontvangen, NBG
Hierdoor blijkt dat het een gunst is van God die niet verdient kan worden..
|
|
|
|
|
|
|
Vincent
|
Geplaatst op 23-02-2010, 13:49 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 23-02-2010, 12:01 ken schreef:
[...]Ik bekijk de Bijbel in zijn geheel. De betekenis moet dus passen in het gehele Bijbelse beeld.
Dat klopt niet, want ik zie je hier ook wel eens iets symbolisch lezen. Dat zou dan niet kunnen als de hele bijbel letterlijk moet worden opgevat, zoals zoveel zaken in de bijbel niet letterlijk kunnen worden opgevat. Zie bijvoorbeeld maar de vergelijkingen van Jezus. In dit licht kun je deze tekst zeker ook als symbolisch zien. Maar er zijn dus zowel letterlijk op te vatten delen als symbolische. De tekst van Romeinen 6 gaat nog verder in vers 9: 9 knowing that Christ, having been raised from the dead, dies no more: death no longer has dominion over him. (Wetende dat Christus, die is opgestaan uit de dood, niet meer sterft: de dood heeft niet langer macht over hem.)
10 For in that he died, to sin he died once for all; but in that he lives, he lives to God. (Voor zover dat hij stierf, voor de zonde stierf hij voor eens en voor altijd; maar voor zover dat hij leeft, leeft hij voor God.)
11 Thus do you also count yourselves dead indeed to sin, but living to God in Christ Jesus. (Beschouw uzelf dus dood voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus.)
12 Therefore let not sin reign in your mortal body, in order to obey its desires; (Laat de zonde daarom niet heersen in uw sterfelijke lichaam, om aan zijn verlangens toe te geven.)
13 neither present your members as instruments of unrighteousness to sin, but present yourselves to God as being alive from the dead, and your members as instruments of righteousness to God. (Stel geen enkel deel van uw lichaam ter beschikking als instrument van onrechtvaardigheid en zonde, maar laat u zien aan God, als opgestaan uit de dood, en uw lichaam als werktuig van de rechtvaardigheid voor God.)" (Uit: Codex Sinaiticus)
Er is dus sprake van 'in leven zijn', een leven voor God, waarbij het sterfelijk lichaam 'dood is voor de zonde' (symbolischer taalgebruik kan niet, lijkt mij). En laat uzelf zien aan God als opgestaan uit de dood. Niet letterlijk, want het vervolg: je lichaam dient als instrument (tijdens het leven) van de rechtvaardigheid! Er staat niet: uw lichaam is opgestaan uit de dood. Nee, je bent nog altijd fysiek levend, dood voor de zonde, en maakt van je lichaam een werktuig van rechtvaardigheid.
[...]Dat denk je. Ik lees wat er bedoeld wordt! De leden van de eerste eeuwse gemeente werden gezalfd met de HG en verkregen daardoor bijzondere gaven. Een zalving was nodig voor regeerders. Leden van de kleine kudde gaan dus MET Jezus als koningen en priesters regeren over de aardse grote schare. Dus WANNEER Paulus tegen mede gezalfden praat met WIJ, dan zijn dat leden van de kleine kudde. Alleen ZIJ gaan naar de hemel. De aarde is niet louter voor niets geschapen.
Romeinen 6: 3 Of weet GIJ niet dat wij allen die in Christus Jezus werden gedoopt, in zijn dood werden gedoopt? NWV. 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? NBG. 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? NBV.
Jouw tekst wijkt af, het gaat hier nog steeds over (WIJ) de medegezalfden!
[...]Genade is iets wat je roept wanneer iemand een pistool tegen je hoofd zet. Vandaar dat wij liever een ander woord gebruiken.
Als voorbeeld: 2 Korinthiërs 6: 1 Met hem samenwerkend, verzoeken wij U ook dringend, de onverdiende goedheid van God niet te aanvaarden en dan het doel ervan te missen. NWV 1 Als Gods medewerkers sporen wij u dan ook aan: laat de goedheid die hij u bewijst niet tevergeefs zijn. NBV 1 Maar als medewerkers (Gods) vermanen wij u ook de genade Gods niet tevergeefs te ontvangen, NBG
Hierdoor blijkt dat het een gunst is van God die niet verdient kan worden..
"Now working together with him, we also beseech that you receive not the grace of God in vain." (Nu, samenwerkend met hem, verzoeken wij u ook dringend dat u de vergiffenis van God niet tevergeefs ontvangt.) Codex Sinaiticus
Zo zie je maar dat ook de NWV het woordje onverdiend erbij bedenkt, terwijl het in één van de oudste volledige teksten niet voorkomt.
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 24-02-2010, 11:01 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 23-02-2010, 13:49 Vincent schreef:
Dat klopt niet, want ik zie je hier ook wel eens iets symbolisch lezen. Dat zou dan niet kunnen als de hele bijbel letterlijk moet worden opgevat, zoals zoveel zaken in de bijbel niet letterlijk kunnen worden opgevat. Zie bijvoorbeeld maar de vergelijkingen van Jezus. In dit licht kun je deze tekst zeker ook als symbolisch zien. Maar er zijn dus zowel letterlijk op te vatten delen als symbolische.
|
Je interpreteert mijn woorden in jouw visie.
Ik lees de gehele bijbel in verband, zodat de betekenis duidelijk is. Soms kan je iets letterlijk opvatten, soms figuurlijk. Meestal geeft de context duidelijkheid. Ik kan je voorbeelden geven dat Jezus dingen figuurlijk weergeeft en dat “de kerk”het letterlijk opvat, omdat dat dan kerkleer bevestigd.
JG gebruiken meerdere manuscripten en vergelijken deze met elkaar, w.o. de codex sinaiticus. Op deze manier kan je afwijkingen constateren.
Romeinen 6: 9 Want wij weten dat Christus, nu hij uit de doden is opgewekt, niet meer sterft; de dood is geen meester meer over hem. 10 Want [de dood] die hij is gestorven, is hij met betrekking tot de zonde eens voor altijd gestorven; maar [het leven] dat hij leeft, leeft hij met betrekking tot God. 11 Zo ook gijlieden: beschouwt UZELF werkelijk als dood met betrekking tot de zonde, maar als levend met betrekking tot God door Christus Jezus. 12 Laat daarom de zonde niet langer als koning in UW sterfelijke lichaam regeren, zodat GIJ de begeerten daarvan zoudt gehoorzamen. 13 Biedt ook UW leden niet langer als wapenen van onrechtvaardigheid aan de zonde aan, maar biedt UZELF aan God aan als mensen die uit de doden levend zijn geworden, en bied] UW leden aan God [aan] als wapenen van rechtvaardigheid.
Jezus werd door de opstanding een levengevende geest!
Toen Jezus doden opwekte, wekte hij ze letterlijk, lichamelijk op aarde op. Martha verklaarde in gesprek met Jezus: Ik weet dat er aan het einde der tijden een opstanding is. Vervolgens wekte Jezus Lazarus letterlijk op!
|
Zo zie je maar dat ook de NWV het woordje onverdiend erbij bedenkt, terwijl het in één van de oudste volledige teksten niet voorkomt.
|
JG baseren hun Bijbel niet op één tekst, maar op vergelijking met meerdere!
“Genade” is niet te verdienen, het is een gunst van God. Je kan geen “genade” afdwingen.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 28-02-2010, 19:37 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Veel mensen leven in verwarring, omdat ze geen goed begrip hebben over de plaats van de wet van God en de genade in hun leven. Ze vermengen deze twee principes en leven zo onder een juk. Aan de ene kant zegt de Bijbel ons welgevallen te hebben in de wet (Ps. 1:2) en ons te verheugen in de wet (Ps. 119). Aan de andere kant zegt de Bijbel dat Jezus in zijn vlees de wet buiten werking heeft gesteld (Ef. 2:15), dat we dood zijn voor de wet (Rom.7:4). We kunnen ons aan de ene kant verheugen in de wet, als we begrijpen dat God uit liefde heeft gezegd: Gij zult niet begeren. Dit gebod is goed voor de mens. De liefde doet de naaste immers geen kwaad. Het probleem is echter dat ook al is de wet goed, ze geen kracht geeft aan de zondaar om bijvoorbeeld niet te begeren. De wet eist alleen, maar geeft geen genade en daar loopt de mens op stuk. Genade echter verandert de mens zo diep in het hart, dat hij geen lust meer heeft te begeren. Het is mogelijk om Gods genade teniet te doen door wettiscisme en menselijke tradities (Gal. 2:21). De wet geeft de duivel een wapen in handen je aan te klagen (Kol.2:14,15). Onder de wet verwachten we alles van onze goede daden, in de genade verwachten we alles van Jezus, die alles voor ons heeft volbracht. De wet stenigt een overspelige, maar de genade zegt: "Zo veroordeel ik u ook niet" (Joh.8:11). Door wat Jezus heeft gedaan, mag ik voor een Heilig God staan.
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 28-02 19:38.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 01-03-2010, 08:35 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.
|
Je husselt waarschuwen en oordelen door elkaar.
|
Dan heb je niet goed gelezen. De straf die ons toekomt heeft Hij gedragen. Dat is genade. De bijbel waarschuwt niet lichtzinnig met het offer van het Lam Gods om te gaan. Het getuigt niet van liefde als iemand Gods genade misbruikt.
Degenen die dingen doen, dien God haat. kunnen zijn koninkrijk op aarde niet beërven.
|
Ken,
Heb jij weleens een leugentje (voor eigen best wil) verteld? Of iets gepikt, ook al was het maar iets heel kleins? Of in een boze bui onbehoorlijk taal gebruikt? Ben je überhaupt weleens buiten je boekje gegaan?
Als jij op tenminste één van deze vragen 'ja' moet zeggen, zul jij volgens jouw eigen interpretatie Gods Koninkrijk niet beërven.
En hoe vergaat het je nu?
Maar ik heb goed nieuws voor jou, omdat de volgende waarheid eeuwigheidswaarde heeft:
Joh. 316 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.
Geloof met kiemkracht brengt vrucht voort en vult de mens met Zijn liefderijke goedheid. Dat is ook genade!
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 01-03 09:32.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 01-03-2010, 11:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hij heeeft dat waarschijnlijk helemaal niet gezegd. Het komt in andere manuscripten niet voor. Bovendien is het beslist geen vrijbrief om maar wat aan te rommelen. In een eerste eeuwse Griekse gemeente had zich een fenomeen gemanifesteerd. Men redeneerde zo: Wanneer God een zonde vergeeft is hij blij. Wanneer wij meer zondigen kan hij meer vergeven, dus is hij nog blijer. Maar zo werkt het dus niet.
|
Dan heb je niet goed gelezen. De straf die ons toekomt heeft Hij gedragen. Dat is genade. De bijbel waarschuwt niet lichtzinnig met het offer van het Lam Gods om te gaan. Het getuigt niet van liefde als iemand Gods genade misbruikt.
|
Dat is nog maar de vraag, wie er niet goed leest.
Jezus offer dient als vervanging van het verloren gegane volmaakte menselijke leven van Adam. Daarom kunnen we een beroep doen op hem als middelaar bij zijn vader.
|
Heb jij weleens een leugentje (voor eigen best wil) verteld? Of iets gepikt, ook al was het maar iets heel kleins? Of in een boze bui onbehoorlijk taal gebruikt? Ben je überhaupt weleens buiten je boekje gegaan?
|
Ik ben een onvolmaakt mens. Zie Paulus uitspraak: Romeinen 7:21-24.
|
Als jij op tenminste één van deze vragen 'ja' moet zeggen, zul jij volgens jouw eigen interpretatie Gods Koninkrijk niet beërven.
|
Dat interpreteer je dan verkeerd. Je probeert eigenlijk jezelf te rechtvaardigen. Zo van Ik heb mijn mening en ik vind dat goed, God moet dat ook maar vinden.
Ik geef je een praktijk voorbeeld.
Ik sprak met iemand over kerstfeest en toonde aan dat dat een overgenomen heidens feest was, Saturnalieën. Dit is door Constantijn "Christelijk" verklaard.
De reactie was ongeveer zo: Ik vind dat ik God daarmee eer, dus is het goed, ik heb "goede" bedoelingen.
De Bijbel laat zien dat God dit soort praktijken haat. Voor hem is het een vorm van wetteloosheid.
De joden hadden hun interpretatie over de Messias Toen Jezus daaraan niet voldeed verwierpen ze hem en zochten middelen om hen tot staan te brengen.. Het leidde tot hun ondergang in het jaar 70.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 01-03-2010, 14:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Bedoel je dat je weleens dingen doet die God haat?
|
Degenen die dingen doen, dien God haat. kunnen zijn koninkrijk op aarde niet beërven.
|
Kun jij Gods Koninkrijk beërven?
|
Je probeert eigenlijk jezelf te rechtvaardigen
|
Als ik door mijzelf te rechtvaardigen heilig voor God dacht te kunnen verschijnen, dan had ik mij niet hoeven te beroepen op Gods genade gave, Jezus Christus.
|
In een eerste eeuwse Griekse gemeente had zich een fenomeen gemanifesteerd. Men redeneerde zo: Wanneer God een zonde vergeeft is hij blij.
|
Op basis van welke uitspraak van mij pas je bovenstaande redenatie op mijn denkwijze toe?
Dit is wat de bijbel zegt en wat ik onderschrijf als waarheid met eeuwigheidswaarde:
Luc 15:7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.
Luc 15:10 Alzo is er, zeg Ik u, blijdschap bij de engelen Gods over één zondaar, die zich bekeert.
|
Wanneer wij meer zondigen kan hij meer vergeven, dus is hij nog blijer. Maar zo werkt het dus niet
|
Hoe meer we zondigen, hoe meer Gods vergeving we nodig hebben. Maar als we denken dat we door te zondigen God blij maken dan hebben we niets van Gods heiligheid begrepen.
Dus laten we Gods Woord spreken:
Rom.6:1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen?
2 Dat in geen geval.
(2) Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?
We hebben dus geen lust meer in zonde en oefenen gerechtigheid op basis van het volbrachte werk van Christus Jezus!
Judas 1:24 Hem nu, die u voor struikelen kan behoeden en onberispelijk doen staan voor zijn heerlijkheid in grote vreugde, [.]
|
Zo van Ik heb mijn mening en ik vind dat goed, God moet dat ook maar vinden.
|
Ik mag mijn mening hebben. Als God een andere mening is toegedaan, dan kunnen we hierover in gesprek gaan. Dat deden de aartsvaders, profeten en koningen ook, niets mis mee. Als ik God niet kan overtuigen om begrip voor mijn mening te hebben, dan zal Hij daar een goede reden voor hebben. In dat geval zit er voor mij niets anders op om nog eens over mijn mening na te denken en het nog eens in Gods perspectief te plaatsen. God en ik komen er gerust wel uit.
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 02-03 08:14.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 01-03-2010, 15:58 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 01-03-2010, 11:20 ken schreef:
De joden hadden hun interpretatie over de Messias Toen Jezus daaraan niet voldeed verwierpen ze hem en zochten middelen om hen tot staan te brengen.
|
Dergelijke redenaties hebben in de geschiedenis van Gods volk veel leed onder de Joden veroorzaakt. Van zij hebben onze messias gedood, dus vervolg ze daarvoor...
|
Het leidde tot hun ondergang in het jaar 70.
|
Gods strafgericht trad/treedt in werking als Zijn principes met betrekking tot wet en genade geweld werd/wordt aangedaan.
Maar Gods bemoeienis met Israël hield daarmee niet op. Dit is wat God Zelf ook over Zijn volk heeft uitgesproken::
Ez..37:1 Ik werd opnieuw door de hand van de HEER gegrepen. Zijn geest voerde mij mee en hij zette mij neer in een dal vol beenderen. 2 Ik moest er aan alle kanten omheen lopen, en zo zag ik dat er verspreid over het dal heel veel beenderen lagen, die helemaal waren uitgedroogd. 3 De HEER vroeg mij: ‘Mensenkind, kunnen deze beenderen weer tot leven komen?’ Ik antwoordde: ‘HEER, mijn God, dat weet u alleen.’ 4 Toen zei hij: ‘Profeteer, en zeg tegen deze beenderen: “Dorre beenderen, luister naar de woorden van de HEER! 5 Dit zegt God, de HEER: Beenderen, ik ga jullie adem geven zodat jullie tot leven komen. 6 Ik zal jullie pezen geven, vlees op jullie laten groeien en jullie met huid overtrekken. Ik zal jullie adem geven zodat jullie tot leven komen, en jullie zullen beseffen dat ik de HEER ben.”’ 7 Ik profeteerde zoals mij was opgedragen. Zodra ik dat deed hoorde ik een geluid, er klonk een geruis van botten die naar elkaar toe bewogen en zich aaneen voegden. 8 Ik zag pezen zich aanhechten en vlees groeien, ik zag hoe er huid over de botten heen trok, maar ademen deden ze nog niet. 9 Toen zei hij tegen mij: ‘Profeteer tegen de wind, profeteer, mensenkind, en zeg tegen de wind: “Dit zegt God, de HEER: Kom uit de vier windstreken, wind, en blaas in deze doden, zodat ze weer gaan leven.”’ 10 Ik profeteerde zoals hij mij gezegd had, en de lichamen werden met adem gevuld. Ze kwamen tot leven en gingen op hun voeten staan: een onafzienbare menigte. 11 En hij zei tegen mij: ‘Mensenkind, deze beenderen zijn het volk van Israël. Het zegt: “Onze botten zijn verdord, onze hoop is vervlogen, onze levensdraad is afgesneden.” 12 Profeteer daarom en zeg tegen hen: “Dit zegt God, de HEER: Mijn volk, ik zal jullie graven openen, ik laat jullie uit je graven komen en ik zal jullie naar het land van Israël terugbrengen. 13 Jullie zijn mijn volk, en jullie zullen beseffen dat ik de HEER ben als ik je graven open en jullie uit je graven laat komen. 14 Ik zal jullie mijn adem geven zodat jullie weer tot leven komen, ik zal jullie terugbrengen naar je land, en jullie zullen beseffen dat ik de HEER ben. Wat ik gezegd heb, zal ik doen – zo spreekt de HEER.”
En dit is het gevolg:
Ez.37:15 De HEER richtte zich tot mij: 16 ‘Mensenkind, neem een stuk hout en schrijf daarop: “Juda, en de Israëlieten die bij hem horen.” Neem dan nog een stuk hout en schrijf daarop: “Jozef” – dat is het stuk hout van Efraïm – “en heel het volk van Israël dat met hem verbonden is.” 17 Voeg die twee samen tot één geheel, zodat ze in je hand één stuk hout vormen. 18 En als je volksgenoten je vragen: “Wil je ons vertellen wat je hiermee bedoelt?” 19 zeg dan: “Dit zegt God, de HEER: Ik neem het stuk hout van Jozef – dat van Efraïm dus – en van de stammen van Israël die met hem verbonden zijn, en ik leg dat tegen het stuk hout van Juda aan. Ik maak er één stuk hout van, in mijn hand zullen ze één worden.” 20 De stukken hout waarop je geschreven hebt, moet je duidelijk zichtbaar in je hand houden, 21 en dan zeggen: “Dit zegt God, de HEER: Ik haal de Israëlieten weg bij de volken waar ze terechtgekomen zijn, ]ik zal ze overal vandaan bijeenbrengen en ze naar hun land laten terugkeren. 22 Ik zal één volk van hen maken in het land en op de bergen van Israël, en één koning zal over hen allen regeren. Niet langer zullen ze uit twee volken bestaan en verdeeld zijn in twee koninkrijken. 23 Ze zullen zich niet meer verontreinigen met hun afgoden en hun afschuwelijke misdaden, ik zal hen van hun zondige ontrouw
(37:23) van hun zondige ontrouw – Volgens de Septuaginta. MT: ‘uit al hun woonplaatsen waar ze gezondigd hebben’.)
redden en hen reinigen. Zij zullen mijn volk zijn en ik zal hun God zijn. 24 David, mijn dienaar, zal hun koning zijn, en samen zullen ze één herder hebben. Mijn regels zullen ze in acht nemen en volgens mijn wetten zullen ze leven. 25 Ze zullen wonen in het land dat ik aan mijn dienaar Jakob gegeven heb, het land van jullie voorouders. Zij en hun kinderen en de kinderen van hun kinderen zullen daar voor altijd wonen, en mijn dienaar David zal voor altijd hun vorst zijn. 26 Ik sluit met hen een vredesverbond, een verbond dat eeuwig zal duren. Ik zal hun een vaste woonplaats geven en hen talrijk maken; mijn heiligdom zal voor altijd in hun midden staan. 27 Bij hen zal ik wonen; ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. 28 En de volken zullen beseffen dat ik, de HEER, Israël heilig doordat mijn heiligdom voor altijd in hun midden is.”’
Dus:
Het is duidelijk dat God Zijn volk nog steeds aan het terugbrengen is in het land van hun erfelijk bezit. Deze tekst kan niet op de JG-gezalfde klasse betrekking hebben omdat het over een volk gaat dat uit hun land werd verdreven en weer zal worden teruggebracht. Een duidelijk te herkennen patroon dat al meerdere keren reeds heeft plaatsgevonden. JG hebben het land kanaän nooit in bezit gehad en kunnen er dus ook nooit uit verdreven zijn. Ook werden JG-gezalfde klasse nooit uit het Beloofde Land van het geestelijk Israël verdreven, want dat zou betekenen dat er een tijd zou zijn geweest dat zij het Beloofde Land eens in bezit hadden. Of zijn de JG-gezalfde klasse de gevallen engelen die uit het Koninkrijk der hemelen werden verdreven en nu mogen terugkeren? En dat lijkt mij niet, toch? Dus deze tekst in Ezechiël heeft betrekking op het natuurlijke Israël. En spreekt over een tijd dat God voor altijd in hun midden zal zijn. Wij, de heidenen, mogen (in geestelijke zin) met het Volk Israël mee gaan op hun terugkeer naar het Beloofde Land. Wij zullen getuigenis geven van Zijn heiligheid.
Geef God eer voor Zijn grote daden van genade!
Shalom, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 02-03 08:17.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 02-03-2010, 11:35 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Zie Paulus uitspraak: Romeinen 7:21-24
|
Kun jij Gods Koninkrijk beërven?
|
Gal. 5:19-21.Wanneer je deze dingen blijft doen, niet.
|
Als ik door mijzelf te rechtvaardigen heilig voor God dacht te kunnen verschijnen, dan had ik mij niet hoeven te beroepen op Gods genade gave, Jezus Christus.
|
Ik verwees hier naar het Joodse voorbeeld. Zij beriepen zich op hun traditioneel geloof. (Matth. 3:9, 10)
|
Op basis van welke uitspraak van mij pas je bovenstaande redenatie op mijn denkwijze toe?
|
Ik waarschuw voor een bepaalde handel en denkwijze. Het is aan jou om dat te aanvaarden of te verwerpen. Ik heb daar geen oordeel over.
Een zondaar die zich bekeerd is iemand die dat beseft en bereid is om veranderen.
Dus laten we Gods Woord spreken:
Rom.6:1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen?
2 Dat in geen geval.
|
Klopt. Je dient dus je oude leefwijze af te leggen en een nieuwe leefwijze aan te doen. — Ef. 4:17-24
|
Ik mag mijn mening hebben. Als God een andere mening is toegedaan, dan kunnen we hierover in gesprek gaan. Dat deden de aartsvaders, profeten en koningen ook, niets mis mee. Als ik God niet kan overtuigen om begrip voor mijn mening te hebben, dan zal Hij daar een goede reden voor hebben. In dat geval zit er voor mij niets anders op om nog eens over mijn mening na te denken en het nog eens in Gods perspectief te plaatsen. God en ik komen er gerust wel uit.
|
Het is m.i. een illusie als je denkt met God persoonlijk vis à vis in conclaaf kan gaan. Hij doet dat op een andere manier. Zie Mt 24:14.
|
Dergelijke redenaties hebben in de geschiedenis van Gods volk veel leed onder de Joden veroorzaakt. Van zij hebben onze messias gedood, dus vervolg ze daarvoor..
|
Je vergeet gemakshalve wat.
(Mattheüs 27:25) Daarop gaf het gehele volk ten antwoord: „Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen.”
Leerde Jezus dan zijn volgelingen dat zij de Joden moesten ombrengen? Beslist niet! De vervolging is dus niet afkomstig door Bijbelse leer.
|
Het leidde tot hun ondergang in het jaar 70.>--Gods strafgericht trad /treedt in werking als Zijn principes met betrekking tot wet en genade geweld werd/wordt aangedaan.
|
Jezus voorspelde de vernietiging van Jeruzalem en gaf aanwijzingen om er aan te ontsnappen. De Joden negeerden dat, Jezus volgelingen vluchtten.
Dit bericht is gewijzigd op 02-03 12:00.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 02-03-2010, 19:15 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 02-03-2010, 11:35 ken schreef:
Je vergeet gemakshalve wat
(Mattheüs 27:25) Daarop gaf het gehele volk ten antwoord: „Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen.”
.
|
En toen het bloed van het Lam Gods over hen kwam, werden zij bedekt met het kostbare bloed van Jezus die verzoening bewerkstelligd en kwamen zij onder de genade van God naar de wijze van het Nieuwe Verbond. Zij waren, zijn en blijven immers Gods verbondsvolk. Ze hebben niet de strekking van hun uitspraak begrepen in het licht van Gods verbond met Zijn volk, noch konden ze voorzien wat de reikwijdte en kracht van het bloed van het Lam zou zijn. Zij besefte op dat moment niet dat het bloed van Jezus een reinigende werking zou hebben. Dus het bloed van Jezus reinigde hen van een onmogelijke Gods moord. Hierin ligt tevens ook het Heilige Geheim van de plaats die wet en genade hebben in Gods gerechtigheid in relatie met Zijn Volk en hun metgezellen.
Lees maar de volgende tekst, die jij weigert in overweging te nemen t.a.v. je denkwijze in deze kwestie:
Luc 23,34 En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.[.]
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 02-03 21:16.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 03-03-2010, 08:29 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 02-03-2010, 11:35 ken schreef:
[...]
[...] Het is m.i. een illusie als je denkt met God persoonlijk vis à vis in conclaaf kan gaan. Hij doet dat op een andere manier. Zie Mt 24:14. [...]Je vergeet gemakshalve wat.
|
Denken dat je niet met God in gesprek kunt gaan is o.a. ook een bezwaar die ik tegen het geloofsleven van JG heb.
JG bidden m.i. op een rituele wijze, het hoort er eenmaal bij. Maar het Heilige Geheim weten ze niet te vinden en Gods stem verstaan ze niet. Dat komt omdat het geloofsleven van JG niet ontspringt uit een relatie met de Alwetende God van Israël. .
Gen. 18: 22 Toen gingen de twee mannen weg, naar Sodom, terwijl Abraham bij de HEER bleef staan. 23 Abraham ging dichter naar hem toe en vroeg: ‘Wilt u dan behalve de schuldigen ook de onschuldigen het leven benemen? 24 Misschien dat er in die stad vijftig onschuldigen zijn. Zou u die dan ook uit het leven wegrukken en niet de hele stad vergeving schenken omwille van die vijftig onschuldige inwoners? 25 Zoiets kunt u toch niet doen, hen samen met de schuldigen laten omkomen! Dan zouden schuldigen en onschuldigen over één kam worden geschoren. Dat kunt u toch niet doen! Hij die rechter is over de hele aarde moet toch rechtvaardig handelen?’ 26 De HEER antwoordde: ‘Als ik in Sodom vijftig onschuldigen aantref, zal ik omwille van hen de hele stad vergeving schenken.’ 27 Hierop zei Abraham: ‘Nu ik eenmaal zo vrij ben geweest de Heer aan te spreken, hoewel ik niets dan stof ben: 28 stel dat er aan die vijftig onschuldigen vijf ontbreken, zou u dan toch vanwege die vijf de hele stad verwoesten?’ ‘Nee,’ antwoordde hij, ‘ik zal haar niet verwoesten als ik er vijfenveertig aantref.’ 29 Opnieuw sprak Abraham hem aan: ‘Stel dat het er maar veertig zijn.’ ‘Dan zal ik het niet doen omwille van die veertig.’ 30 Toen zei hij: ‘Ik hoop dat u niet kwaad wordt, Heer, wanneer ik het waag door te gaan: stel dat het er maar dertig zijn.’ ‘Ik zal het niet doen als ik er dertig aantref.’ 31 Hierop zei hij: ‘Ik ben zo vrij de Heer opnieuw aan te spreken: stel dat het er maar twintig zijn.’ ‘Dan zal ik de stad niet verwoesten omwille van die twintig.’ 32 Abraham zei: ‘Ik hoop dat u niet kwaad wordt, Heer, wanneer ik het nog één keer waag iets te zeggen: stel dat het er maar tien zijn.’ ‘Dan zal ik haar niet verwoesten omwille van die tien.’33 Zodra de HEER zijn gesprek met Abraham had beëindigd, ging hij weg. En Abraham keerde terug naar de plaats waar hij woonde.
Jac. 1:5 Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven.
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 03-03 08:30.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 03-03-2010, 10:53 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Welnee. Zij zijn verworden als de natiën. Ze vertrouwen nu op hun eigen kracht en op dat van de VS.
Uit de geschriften blijkt dat de Joden de Messias verwachtten, helaas hadden zij hun eigen ideeën en invullingen. Daardoor verwierpen zij hem.
Datzelfde fenomeen is er nu ook. Iedere religie geeft zo zijn eigen interpretatie, die op de Constantijnse leer van de RKK is gebaseerd. Daardoor kunnen zijn de bijbel niet begrijpen. Die leer versluierd hun begrip, zoals Jezus ook al opmerkte.
Lees maar de volgende tekst, die jij weigert in overweging te nemen t.a.v. je denkwijze in deze kwestie:
Luc 23,34 En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.
|
Dus zou God hen de moord op zijn zoon niet aanrekenen? (Deut. 5:17) Zij konden weten dat hij de Messias was. Je ziet dan ook dat zij gaan manipuleren wanneer Jezus, overeenkomstig de profetieën, na 3 dagen in het graf weer opstaat. Zij kopen de wachten om. Maar net als alle andere joden konden ZIJ gebruik maken van Jezus waarschuwing. Zij deden dat niet, dus kwamen zij om in het jaar 70.
Op 03-03-2010, 08:29 Nathaniel schreef:
Denken dat je niet met God in gesprek kunt gaan is o.a. ook een bezwaar die ik tegen het geloofsleven van JG heb.
JG bidden m.i. op een rituele wijze, het hoort er eenmaal bij.
|
Vooringenomen conclusie. JG bidden niet ritueel met hun vader. Zij begrijpen juist dat toen Jezus het model gebed gaf, dat zij juist niet ritueel een versje moeten afraffelen.
Paulus bad met zijn vader om verwijdering van “de doorn in zijn vlees”. Hij ondervond daar veel hinder van, toch deed God dat niet. Nu in deze tijd moet de mens laten zien, dat zij God aanbidden op zijn wijze, zonder dat zij daar direct daar iets voor terug krijgen, kortom zij moeten tonen dat zij geloof bezitten, niet met de mond, maar met de daad.
|
Maar het Heilige Geheim weten ze niet te vinden en Gods stem verstaan ze niet. Dat komt omdat het geloofsleven van JG niet ontspringt uit een relatie met de Alwetende God van Israël.
|
Dit wordt door diverse geloofsrichtingen JG verweten. Zij verwijten JG datgene wat zijzelf doen. Zij volgen als een lemming hun voorganger na en houden vast aan de Constantijnse leer, waarvan ik weet dat God dat haat.
Gen. 18: 22 Toen gingen de twee mannen weg, naar Sodom, terwijl Abraham bij de HEER bleef staan.
|
Dit staat er:Gods naam is niet vervangen. (Genesis 18:22) Daarop wendden de mannen zich vandaar en begaven zich op weg naar Sodom; maar wat JHWH betreft, hij stond nog voor Abraham.
Hiers staat niet: twee mannen! Maar mannen (gematerialsiseerde engelen dus) Zie eens in Gen 18:2?
Waar het in deze tekst om gaat is dat de mensen van Sodom en Gomorra allen dingen deden, waarvan zij wisten of konden weten dat God dat verafschuwde. Toch bleven ze dat doen. Net als in deze tijd. In Gods mededogenheid met mensen’s onvolmaaktheid heeft hij een voorziening getroffen (MT 24:14) dat iedereen te weten kan komen wat zijn wil is. Vergelijkbaar met Jezus waarschuwing betreffende de val van Jeruzalem. Iedereen die luistert kan Gods ingrijpen overleven. De lemmingen kunnen en willen dat niet, zij lopen achter hunvoorganger aan.
Ik krijg steeds weer de indruk dat je je probeert te rechtvaardigen, net als de joden, die Jezus als Messas weigerden. Jezus voldeed niet aan hun visie. Dat betekent niet, dat zijn boodschap daarom niet waar was.
Desalniettemin is dit voor mij toch een interessante vorm van Bijbelstiudie.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 05-03-2010, 09:18 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 03-03-2010, 10:53 ken schreef:
Uit de geschriften blijkt dat de Joden de Messias verwachtten, helaas hadden zij hun eigen ideeën en invullingen. Daardoor verwierpen zij hem.
|
Rom.11:7 Wat betekent dit alles? Wat Israël heeft nagestreefd, heeft het niet bereikt; alleen zij die zijn uitgekozen hebben het bereikt. De overigen werden onbuigzaam, 8 zoals ook geschreven staat: ‘God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’ 9 En David zegt: ‘Laat hun tafel een valstrik worden, een strik, een valkuil en een straf. 10 Laat het licht uit hun ogen verdwijnen, krom hun rug voorgoed.’
Rom.11:11 Maar nu vraag ik weer: ze zijn toch niet gestruikeld om ten val te komen? Dat in geen geval, maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden.
|
Datzelfde fenomeen is er nu ook. Iedere religie geeft zo zijn eigen interpretatie, die op de Constantijnse leer van de RKK is gebaseerd. Daardoor kunnen zijn de bijbel niet begrijpen. Die leer versluierd hun begrip, zoals Jezus ook al opmerkte.
|
Rom.11:4 Maar hoe luidt het antwoord van God aan hem? ‘Ik heb zevenduizend mensen voor mijzelf in leven gelaten; die hebben niet voor Baäl geknield.’
In alle tijden heeft God mensen beschikbaar, die Hem kennen en dienen om dat wat verloren dreigt te gaan het goede nieuws van Zijn heilsplan bekend te maken.
|
[...] Dus zou God hen de moord op zijn zoon niet aanrekenen? (Deut. 5:17) Zij konden weten dat hij de Messias was. Je ziet dan ook dat zij gaan manipuleren wanneer Jezus, overeenkomstig de profetieën, na 3 dagen in het graf weer opstaat. Zij kopen de wachten om. Maar net als alle andere joden konden ZIJ gebruik maken van Jezus waarschuwing. Zij deden dat niet, dus kwamen zij om in het jaar 70.
|
Rom.11: 1 Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een Israëliet, een nakomeling van Abraham, afkomstig uit de stam Benjamin. 2 God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift over Elia zegt, hoe hij Israël bij God aanklaagt? 3 ‘Heer, uw profeten hebben ze gedood, uw altaren verwoest. Ik ben als enige overgebleven, en nu hebben ze het ook op mijn leven voorzien.’
Als de Joden geen schuld hadden had Jezus niet hoeven te pleiten: Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen.
Rom.11:29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.
|
Paulus bad met zijn vader om verwijdering van “de doorn in zijn vlees”. Hij ondervond daar veel hinder van, toch deed God dat niet.
|
Het ging over praten met God (waarvan jij zei dat dit niet Gods weg was) en dat deed Paulus, die als antwoord kreeg dat Zijn genade genoeg was.
|
Nu in deze tijd moet de mens laten zien, dat zij God aanbidden op zijn wijze, zonder dat zij daar direct daar iets voor terug krijgen, kortom zij moeten tonen dat zij geloof bezitten, niet met de mond, maar met de daad.
|
Het is van alle tijd dat mensen hun liefde tot God kunnen uiten. Aanbidding levert altijd iets op: a. het voldoet in de behoefte van de mens om te aanbidden en b. de vreugde van Gods aanwezigheid ervaren.
[...]Dit wordt door diverse geloofsrichtingen JG verweten. Zij verwijten JG datgene wat zijzelf doen. Zij volgen als een lemming hun voorganger na en houden vast aan de Constantijnse leer, waarvan ik weet dat God dat haat. [...] Dit staat er:Gods naam is niet vervangen.
|
Iedereen heeft zo een toewijzing van God gekregen waarvoor zij verantwoording zijn verschuldigd.
|
Waar het in deze tekst om gaat is dat de mensen van Sodom en Gomorra allen dingen deden, waarvan zij wisten of konden weten dat God dat verafschuwde.
|
Ik gaf je een voorbeeld van een dialoog tussen mens en God.
|
Ik krijg steeds weer de indruk dat je je probeert te rechtvaardigen, net als de joden, die Jezus als Messas weigerden. Jezus voldeed niet aan hun visie. Dat betekent niet, dat zijn boodschap daarom niet waar was.
|
Dan wordt je bedrogen door je eigen perceptie, die onder invloed staat van het Wachttoren Genootschap. Net als de meeste Joden destijds die zich lieten beïnvloeden door priesters die van de Weg waren afgedwaald.
Rom.11:25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden.
Rom11:26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.
Ter bevestiging van wat betreft de bestemming van de Joden wil ik je verwijzen naar Ezechiel 37.
|
Desalniettemin is dit voor mij toch een interessante vorm van Bijbelstiudie.
|
Voor mij ook.
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 05-03 12:56.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 05-03-2010, 09:58 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-03-2010, 09:18 Nathaniel schreef:
Rom.11:7 Wat betekent dit alles? Wat Israël heeft nagestreefd, heeft het niet bereikt; alleen zij die zijn uitgekozen hebben het bereikt. De overigen werden onbuigzaam, 8 zoals ook geschreven staat: ‘God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’ 9 En David zegt: ‘Laat hun tafel een valstrik worden, een strik, een valkuil en een straf. 10 Laat het licht uit hun ogen verdwijnen, krom hun rug voorgoed.’
Rom.11:11 Maar nu vraag ik weer: ze zijn toch niet gestruikeld om ten val te komen? Dat in geen geval, maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden.
|
Interessante tekst, die bevestigd dat het exclusieve voorrecht, de kleine kudde, naar de bekeerde heidenen is overgegaan.
Een ander aspect is het blind en doof worden van de Joden. Dit komt overeen met het gesluierd zijn van hen die vergaan. Dus diegenen dien o.m. sporen van on-Bijbelse religies in zich hebben zullen net als de Joden blind en doof zijn. Daarom overleefden zij de val van Jeruzalem niet en zullen die mensen in onze tijd Gods ingrijpen niet kunnen overleven.
|
Rom.11:4 Maar hoe luidt het antwoord van God aan hem? ‘Ik heb zevenduizend mensen voor mijzelf in leven gelaten; die hebben niet voor Baäl geknield.’
|
Degenen die zich NIET met afgoderij bezig hielden werden gered.
|
Rom.11: 1 Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een Israëliet, een nakomeling van Abraham, afkomstig uit de stam Benjamin. 2 God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift over Elia zegt, hoe hij Israël bij God aanklaagt? 3 ‘Heer, uw profeten hebben ze gedood, uw altaren verwoest. Ik ben als enige overgebleven, en nu hebben ze het ook op mijn leven voorzien.’
|
God verstoot zijn volk niet, wanneer die zich aan zijn geboden houden, Of het nu Joden of bekeerde heidenen zijn.
|
Als de Joden geen schuld hadden had Jezus niet hoeven te pleiten: Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen
|
„Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar gijlieden hebt het niet gewild. Ziet! Uw huis wordt u verlaten achtergelaten” (Matth. 23:37, 38).
Ze kwamen desondanks om in het jaar 70, behalve diegenen die naar Jezus waarschuwing geluisterd hadden.
|
Het ging over praten met God (waarvan jij zei dat dit niet Gods weg was) en dat deed Paulus, die als antwoord kreeg dat Zijn genade genoeg was.
|
Jouw interpretatie. Niet allen woorden zijn voldoende, maar ook daden.
|
Het is van alle tijd dat mensen hun liefde tot God kunnen uiten. Aanbidding levert altijd iets op: a. het voldoet in de behoefte van de mens om te aanbidden en b. de vreugde van Gods aanwezigheid ervaren.
|
Het is een illusie wanneer je God niet “in waarheid” aanbid.
Geloof mij, vrouw: Het uur komt waarin gijlieden de Vader noch op deze berg noch in Jeruzalem zult aanbidden. Gijlieden aanbidt wat gij niet kent; wij aanbidden wat wij kennen, want redding is uit de joden. Maar het uur komt, en is nu, waarin de ware aanbidders de Vader met geest en waarheid zullen aanbidden, ja, want de Vader zoekt zulke mensen om hem te aanbidden. God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten hem met geest en waarheid aanbidden.” — Joh. 4:21-24.
|
Iedereen heeft zo een toewijzing van God gekregen waarvoor zij verantwoording zijn verschuldigd.
|
Klopt! Mattheüs 28: 19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”
|
Dan wordt je bedrogen door je eigen perceptie, die onder invloed staat van het Wachttoren Genootschap. Net als de meeste Joden destijds die zich lieten beïnvloeden door priesters die van de Weg waren afgedwaald.
|
Je beschuldigd mij voortdurend met dingen die je zelf doet. Lasteraars kunnen Gods koninkrijk niet beërven.
|
Wat betreft de bestemming van de Joden wil ik je verwijzen naar Ezechiel 37.
|
Het gaat over de Babylonische ballingschap. Zij werden daarheen gedeporteerd omdat ze niet wilden luisteren. Omdat JHWH beloofd had dat uit Abrahams zaad de Messias zou komen, hield hij dat kanaal open. Ezechiël woonde onder „verstokten [joden] en dingen die u steken, en onder schorpioenen” (Ez 2:6) Zij bleven halstarrrig, wat Mozes ook al opmerkte. Hij noemde hen een krom en verdraaid geslacht.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 05-03-2010, 10:05 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-03-2010, 09:58 ken schreef:
Je beschuldigd mij voortdurend met dingen die je zelf doet. Lasteraars kunnen Gods koninkrijk niet beërven.
|
Je voelt natuurlijk nattigheid en daarom voel je je aangesproken. Ik doe dit niet om te lasteren, maar omdat ik meen op basis van aangehaalde teksten je te behoeden voor valse leer.
|
Interessante tekst, die bevestigd dat het exclusieve voorrecht, de kleine kudde, naar de bekeerde heidenen is overgegaan.
|
Alsof je Joden weten dat JG geloven dat zij een gezalfde klasse, kleine kudde, hebben en daarom afgunst hebben jegens jullie? Kom op, gebruik je verstand! Als zij nu al weet hebben van het bestaan van de kleine kudde in Gods heilsplan ofwel de 144.000 dan betrekken ze dat echt wel op zichzelf en terecht.
Maar je bedoelt te zeggen dat het WTG Rom.11:11 gebruikt om hun gezalfde klasse, die jullie de kleine kudde noemen, te rechtvaardigen.
De vraag is waarop Israël afgunstig werd? Wij werden gered niet door het bloed van stieren en bokken maar door het Bloed van het Lam Gods. Dat was de reden van hun afgunst!
De reikwijdte van het offer heb ik al behandeld, zo ook de betekenis van wet en genade in Gods heilsplan met Israël en de heidenen.
Alleen de bijbelse waarheid kan ons met elkaar in overeenstemming brengen. Overigens is het de Heilige Geest die mij overtuigt van de Waarheid en niet jij. Getuig liever van het wonder van Golgotha!
|
Een ander aspect is het blind en doof worden van de Joden.
|
Het is beter om van Godswege met blindheid en doofheid geslagen te zijn dan bewust je kop in het zand te steken zoals jij doet, door niet in te gaan op de essentie van het onderwerp. M.i. doe je dit omdat je bewust bent van de zwarte gaten in de leer van jouw religie. En dat beangstigt jou! Daarom houd je je krampachtig vast aan de stokpaardjes van JG en herhaal je teksten die hierdoor uit hun verband vallen. Jammer, want het is zo leerzaam om met elkaar in gesprek te zijn door te turen in Gods Woord.
Rom.11: 7b De overigen werden onbuigzaam, 8 zoals ook geschreven staat: ‘God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’
Maar kennelijk weet je de vertaal slag van Romeinen 11 niet te maken.
|
Het gaat over de Babylonische ballingschap. Zij werden daarheen gedeporteerd omdat ze niet wilden luisteren. Omdat JHWH beloofd had dat uit Abrahams zaad de Messias zou komen, hield hij dat kanaal open. Ezechiël woonde onder „verstokten [joden] en dingen die u steken, en onder schorpioenen” (Ez 2:6) Zij bleven halstarrrig, wat Mozes ook al opmerkte. Hij noemde hen een krom en verdraaid geslacht.
|
De reden van hun halstarrigheid ben ik al op ingegaan. Ezechiël 37 spreekt ook over een verre toekomst:
“Dit zegt God, de HEER: Ik haal de Israëlieten weg bij de volken waar ze terechtgekomen zijn, ik zal ze overal vandaan bijeenbrengen en ze naar hun land laten terugkeren. 22 Ik zal één volk van hen maken in het land en op de bergen van Israël, en één koning zal over hen allen regeren. Niet langer zullen ze uit twee volken bestaan en verdeeld zijn in twee koninkrijken. 23 Ze zullen zich niet meer verontreinigen met hun afgoden en hun afschuwelijke misdaden, ik zal hen van hun zondige ontrouw redden en hen reinigen. Zij zullen mijn volk zijn en ik zal hun God zijn.
26 Ik sluit met hen een vredesverbond, een verbond dat eeuwig zal duren. Ik zal hun een vaste woonplaats geven en hen talrijk maken; mijn heiligdom zal voor altijd in hun midden staan. 27 Bij hen zal ik wonen; ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. 28 En de volken zullen beseffen dat ik, de HEER, Israël heilig doordat mijn heiligdom voor altijd in hun midden is.”
Dus wanneer die tijd van herstel voor Israël voleindigd is dan zal jouw gezalfde klasse tot de erkentenis moeten komen dat het ze heeft ontbroken aan bescheidenheid waar Romeinen 11 voor heeft gewaarschuwd.
Als je bereid bent over de volgende zinnen na te denken 'Niet langer zullen ze uit twee volken bestaan en verdeeld zijn in twee koninkrijken' en 'één koning zal over hen allen regeren' dan zul je een grotere belofte in vervulling zien gaan.
Groet, Nathaniël
Dit bericht is gewijzigd op 03-05 21:47.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 05-03-2010, 12:34 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 03-03-2010, 10:53 ken schreef:
Hiers staat niet: twee mannen! Maar mannen (gematerialsiseerde engelen dus) Zie eens in Gen 18:2?
|
De term gematerialiseerde komt niet in de bijbel voor. Het gaat om de boodschap en niet om de boodschapper. Dat engelen op aarde werkzaam zijn en hun taken hebben in Gods Koninkrijk lijkt me logisch. Verder vind ik het niet belangrijk om te twisten of het nu (twee) mannen of engelen waren. Het waren boodschappers van God en wat zij te zeggen hebben is belangrijk.
Ken, door voortdurend dit soort zijsprongen in onze studie te maken dwalen we af van het onderwerp.
Groet, Nathaniël
Dit bericht is gewijzigd op 05-03 12:50.
|
|
|
|
|
|
|
antoon
|
Geplaatst op 06-03-2010, 08:07 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dus wanneer die tijd van herstel voor Israël voleindigd is dan zal jouw gezalfde klasse tot de erkentenis moeten komen dat het ze heeft ontbroken aan bescheidenheid waar Romeinen 11 voor heeft gewaarschuwd. Schreef jij.......
Als dat zo is en daar lijkt het op, inderdaad, toch kom je dan ook in grote moeilijkheden, er is geen "een koning" die regeert laat staan in de geslachtslijn van David
Het wets verbond is opgeheven, slachtoffers in een tempel zijn overbodig, de deur voor de natiën is geopend, het letterlijke volk Israel is niet langer in welke verbondshouding dan ook met God.
En buiten dit God is een god van orde en niet van wanorde en Israel is een politieke staat die politieke verdragen sluit met al wie hen gezind is. Het past gewoon niet bij de God van de bijbel dat hij zich daarmee inlaat
Dit bericht is gewijzigd op 06-03 08:08.
|
|
|
|
Egypte en de bijbel |
|
|
ken
|
Geplaatst op 06-03-2010, 19:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-03-2010, 10:05 Nathaniel schreef:
Je voelt natuurlijk nattigheid en daarom voel je je aangesproken. Ik doe dit niet om te lasteren, maar omdat ik meen op basis van aangehaalde teksten je te behoeden voor valse leer.
|
Kijk, dat bedoel ik nu. Je toont de vruchten van jouw geloof. Je probeert de traditionele kerkleer te verdedigen, net als de Joden. Ik heb je aangetoond dat de door Constantijn ingevoerde leringen en gebruiken niet uit de Bijbel afkomstig is. Net als Jezus probeer ik te voorkomen dat je de onverwachte gevolgen daarvan hoeft te ondergaan. Het si dus in jouw belang.
|
Alsof je Joden weten dat JG geloven dat zij een gezalfde klasse, kleine kudde, hebben en daarom afgunst hebben jegens jullie? Kom op, gebruik je verstand! Als zij nu al weet hebben van het bestaan van de kleine kudde in Gods heilsplan ofwel de 144.000 dan betrekken ze dat echt wel op zichzelf en terecht.
|
Door gebrek aan inzicht betrekken vele “gelovigen” de hemelgang van de kleine kudde op zichzelf toe. Het is een illusie. Wanneer ik dat naar voren breng, worden de meesten zeer boosaardig en beginnen te schelden en gaan me beschuldigen van dwaalleer. Sommige van dit soort “christenen” hebben mij bestookt met virussen, voorzien van “christelijke” opmerkingen. Helaas voor hen, kan ik exact zien waar dat vandaan komt. Toen ik opmerkte dat ik van die site bestookt werd, werd dat in alle toonaarden ontkent, maar het hield subiet op. Enige tijd later hadden ze een willekeurig e-mail adres gekaapt. En begonnen opnieuw. Ook dat meldde ik. Weer ontkennen, maar het hield gelijk op.
|
Maar je bedoelt te zeggen dat het WTG Rom.11:11 gebruikt om hun gezalfde klasse, die jullie de kleine kudde noemen, te rechtvaardigen.
|
Jammer, dat je weer jouw gedachtegang op mij projecteert. Het geeft weer aan, dat je totaal geen idee hebt dat de kleine kudde door Jezus met Pinksteren 33 is gesticht en dat dat doorloopt tot in de tijd van het einde, aangezien er dan nog leden van de kleine kudde in leven zijn wanneer God ingegrepen heeft. Leden van de kleine kudde weten dat ZIJ naar de hemel gaan en wat zij daar gaan doen. De leden van de kleine kudde wordeen door Gods geest aan gesteld. Geen enkel mens kan daar invloed op uitoefenen.
De vraag is waarop Israël afgunstig werd? Wij werden gered niet door het bloed van stieren en bokken maar door het Bloed van het Lam Gods. Dat was de reden van hun afgunst!
De reikwijdte van het offer heb ik al behandeld, zo ook de betekenis van wet en genade in Gods heilsplan met Israël en de heidenen.
|
Jezus verving het verloren gegane leven van Adam, volgens het Bijbelse principe leven voor leven. Jezus was na Adam de enige volmaakte mens op aarde. Hij bood zich aan, zodat JHWH de profetie van Gen 3:15 kon geven.
|
Alleen de bijbelse waarheid kan ons met elkaar in overeenstemming brengen. Overigens is het de Heilige Geest die mij overtuigt van de Waarheid en niet jij. Getuig liever van het wonder van Golgotha!
|
De HG kan niet werkzaam zijn, wanneer je on-Bijbelse Constantijnse praktijken beoefent. Kijk eens wat Jezus zei: „Dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen” (Mattheüs 24:14)
Romeinen 10: 13Want „een ieder die de naam van Jehovah aanroept, zal gered worden”. 14 Hoe zullen zij echter hem aanroepen in wie zij geen geloof hebben gesteld? Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt? 15 Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden? Zoals er staat geschreven: „Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!”
|
Het is beter om van Godswege met blindheid en doofheid geslagen te zijn dan bewust je kop in het zand te steken zoals jij doet, door niet in te gaan op de essentie van het onderwerp. M.i. doe je dit omdat je bewust bent van de zwarte gaten in de leer van jouw religie. En dat beangstigt jou!
|
Eigenlijk is het erg triest dat de Constantijnse leer je ziende blind en horende doof heeft gemaakt en dat je voortduren jouw gedachtengang op mij projecteert.
Rom.11: 7b De overigen werden onbuigzaam, 8 zoals ook geschreven staat: ‘God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’ “Dit zegt God, de HEER:
|
Je blijft je overleveringen steeds herhalen, terwijl ik duidelijk gemaakt heb, dat je alleen gered kan worden wanneer je de naam van God, JHWH, wilt gebruiken. — ROMEINEN 10:13.
Degenen die God wil wensen te doen worden door JHWH ZIJN volk genoemd, dus ook bekeerde heidenen. Vandaar deze tekst: : „En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: ’Gaat uit van haar, mijn volk, indien gij niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien gij geen deel van haar plagen wilt ontvangen’” (Openbaring 18:4). De Context laat zien dat het hier specifiek om Babylon de grote gaat. Babylon de grote heeft ongeveer dezelfde leer in zich, als het oude Babylon. Deze wordt volledig vernietigd.
Als je bereid bent over de volgende zinnen na te denken 'Niet langer zullen ze uit twee volken bestaan en verdeeld zijn in twee koninkrijken' en 'één koning zal over hen allen regeren' dan zul je een grotere belofte in vervulling zien gaan.
Jammer dat je de tekst niet weergeeft. Ik neem aan dat het over de twee rijken gaat, toen het oude Israël verdeeld was en tegen elkaar ten strijde trok. Deze profetie is vervuld, maar het volk bleef weerspannig en zo verloren zij het typografische koninkrijk en werd er geen koning meer oever Israël aangesteld. Wat daar aan vooraf gin werd in de tekst vermeld dat zij NIET Israëls koning hadden verworpen, maar JHWH zelf. Ik heb, meen ik, 1 Samuël 8 wel eens aangehaald.
Als je wat beter naar mijn contributies zou kijken, dan had je gezien dat ik , iedere keer weer, de schrift raadpleeg en er zeer diep over na denk. Vandaar dat ik niet jouw emotionele gescheld overneem. Ik volg liever Jezus in zijn voetstappen.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 06-03-2010, 19:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 05-03-2010, 12:34 Nathaniel schreef:
[...]
De term gematerialiseerde komt niet in de bijbel voor. Het gaat om de boodschap en niet om de boodschapper. Dat engelen op aarde werkzaam zijn en hun taken hebben in Gods Koninkrijk lijkt me logisch. Verder vind ik het niet belangrijk om te twisten of het nu (twee) mannen of engelen waren. Het waren boodschappers van God en wat zij te zeggen hebben is belangrijk.
Ken, door voortdurend dit soort zijsprongen in onze studie te maken dwalen we af van het onderwerp.
|
Het klopt dat het woord "gematerialiseerd" niet in de Bijbel voor komt.
Wel komen in de Bijbel engelen voor, die zich bedienen van een menselijk lichaam en net als mensen eten, drinken en slapen. Geesten kunnen zich dus een menselijk lichaam aanmeten. Dit noemen wij tegenwoordig materialiseren. Een geestelijk persoon met een geestelijk lichaam voorziet zich dan van een stoffelijk lichaam.
Ik twist niet, dat hoef ik ook helemaal niet, de Bijbel geeft het duidelijk aan en ik citeer dat gewoon letterlijk.
Het is geen zijsprong, ik laat zien wat er in de gehele Bijbel geschreven staat en ik probeer je het verband te alten zien.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 07-03-2010, 20:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 06-03-2010, 19:46 ken schreef:
As je wat beter naar mijn contributies zou kijken, dan had je gezien dat ik , iedere keer weer, de schrift raadpleeg en er zeer diep over na denk.
|
Ik raadpleeg ook de Schrift en tuur in Gods Woord om een beter begrip van Zijn Koninkrijk en Zijn rechtvaardigheid te krijgen.
Vandaar dat ik niet jouw emotionele gescheld overneem.
|
Maar als dat de toon van het gesprek is geworden dan houdt het wat mij betreft op om verder in te gaan op jouw contributie.
Ik heb even mijn reacties erop nagekeken, maar ik heb geen scheldpartij van mijn kant kunnen vinden. Waar doel je precies op?
Het ging/gaat mij om de inhoud van wat JG geloven.
|
De HG kan niet werkzaam zijn, wanneer je on-Bijbelse Constantijnse praktijken beoefent
|
De Heilige Geest overtuigt ons van zonde. Dus leef je in zonde of ben je nog niet bekeert dan is het de Heilige Geest die je overtuigt van de Waarheid. De Heilige Geest wijst ons dan de Weg naar Jezus, want Jezus is de Waarheid. M.i. is de Heilige Geest dan wel degelijk werkzaam om ons naar het ware Leven, Jezus Chistus, te brengen.
Jezus zei: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. (Joh.14:6)
Zegengroet, Nathaniël
Dit bericht is gewijzigd op 08-03 07:21.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 08-03-2010, 11:37 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 07-03-2010, 20:20 Nathaniel schreef:
Ik raadpleeg ook de Schrift en tuur in Gods Woord om een beter begrip van Zijn Koninkrijk en Zijn rechtvaardigheid te krijgen.
|
Dat denk je.
Kijk, je hebt je eigen keuze en je eigen verantwoordelijkheid. Zo wezen de joden Jezus als Messias af, ze hadden hun eigen geloof. Toch meenden ze dat ze juist handelden.
Ik probeer met een voorbeeld duidelijk te maken wat ik bedoel.
Je hebt tegenwoordig “all round” klusbedrijven. Wanneer zo’n persoon komt om b.v. iets aan Electra te doen en hij spreekt over de plus en min en haalt begrippen door elkaar zoals stroom en spanning, dan weet ik, dat hij de elektriciens “Bijbel” , Nen 1010, niet goed kent. En dat is van levensbelang.
Ik heb alleen de intentie om je de Bijbel nauwkeuriger te laten kennen, zoals dit: „Toen Priskilla en Aquila hoorden, namen zij hem in hun gezelschap op en legden hem de weg van God juister uit.” — HANDELINGEN 18:26.
Maar als dat de toon van het gesprek is geworden dan houdt het wat mij betreft op om verder in te gaan op jouw contributie.
Ik heb even mijn reacties erop nagekeken, maar ik heb geen scheldpartij van mijn kant kunnen vinden. Waar doel je precies op?
|
Ik wel!
|
Het ging gaat mij om de inhoud van wat JG geloven.
|
JG geloven in de zuivere Bijbelse leer die ontdaan is van latere toevoegingen.
Je reageert vaak met veronderstellingen en vooroordeel over JG, die belemmeren je te zien wat ik nu echt schrijf. Daarbij houdt je je vast aan traditionele overleveringen die niet uit de Bijbel afkomstig zijn, zoals de drie-eenheid. De meeste overleveringen zijn later toegevoegd en zijn in sommige gevallen overduidelijk.
Een ervaring van een 6 jarige, die door zijn ouders in de Bijbel onderwezen is. De onderwijzeres van deze jongen vroeg de vader om zij hem even kon spreken.
Ze zei: Ik wil u gewoon even zeggen dat ik heel erg onder de indruk ben van uw zoontje. Hoewel ik een ander geloof heb, moet ik toegeven dat ik bewonder hoe goed hij kan uitleggen wat hij gelooft. Wat was er dan gebeurd?
De Juf had tijdens de les gezegd dat Jezus God [JHWH] is. Stefan stak zijn hand op en zei: Nee, juf, Jezus is niet God. De Bijbel zegt dat hij de zoon van Jehovah is, dus kan hij niet Jehovah zijn. De Juf antwoordde: Maar ik geloof dat Jezus dezelfde is als Jehovah.
Stefan: Maar de Bijbel zegt dat Jehovah alleen de allerhoogste is, niet Jezus. Jehovah is de enige allerhoogste. Hij citeerde vervolgens:
Psalm 83:18 Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde.
Merk op dat hij steeds zich op de Bijbel beroept. Welke andere religies op aarde hebben hun kinderen zo uit de Bijbel onderwezen? Meestal heeft men crèches oftewel kindernevendiensten.
Dan enkele denigrerende opmerkingen specifiek op mijn geloofsorganisatie gericht.
Dat komt omdat het geloofsleven van JG niet ontspringt uit een relatie met de Alwetende God van Israël´ Dan wordt je bedrogen door je eigen perceptie, die onder invloed staat van het Wachttoren Genootschap. Ik doe dit niet om te lasteren, maar omdat ik meen op basis van aangehaalde teksten je te behoeden voor valse leer. .
|
wat dat laatste betreft:Traditionele leringen die later toegevoegd werden aan het geloof zijn aantoonbaar vals. Van b.v. Kerstmis en Pasen is dat heel erg duidelijk door de gebruikte symbolen. Ik wijs mensen er op dat degenen die deze vormen van afgoderij beoefenen Gods koninkrijk niet kunnen beërven.
Persoonlijk weet ik niet in welk geloofshokje jij zit en dat interesseert mij ook bar weinig. Ik weet dat de Christus niet in honderden richtingen is verdeeld. Door je aan de zuivere, oorspronkelijke Bijbelse leer te houden, is er nauwelijks verschil van mening mogelijk.
De Heilige Geest overtuigt ons van zonde. Dus leef je in zonde of ben je nog niet bekeert dan is het de Heilige Geest die je overtuigt van de Waarheid. De Heilige Geest wijst ons dan de Weg naar Jezus, want Jezus is de Waarheid. M.i. is de Heilige Geest dan wel degelijk werkzaam om ons naar het ware Leven, Jezus Chistus, te brengen.
|
On-Bijbelse leringen verhinderen de werking van de HG.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 08-03-2010, 11:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 08-03-2010, 11:37 ken schreef:
[...]Dat denk je.
Kijk, je hebt je eigen keuze en je eigen verantwoordelijkheid. Zo wezen de joden Jezus als Messias af, ze hadden hun eigen geloof. Toch meenden ze dat ze juist handelden.
|
Ik wijs Jezus niet af.
Nathaniël schreef: Dat komt omdat het geloofsleven van JG niet ontspringt uit een relatie met de Alwetende God van Israël´ Dan wordt je bedrogen door je eigen perceptie, die onder invloed staat van het Wachttoren Genootschap. Ik doe dit niet om te lasteren, maar omdat ik meen op basis van aangehaalde teksten je te behoeden voor valse leer. .
Je reageert vaak met veronderstellingen en vooroordeel over JG, die belemmeren je te zien wat ik nu echt schrijf. Daarbij houdt je je vast aan traditionele overleveringen die niet uit de Bijbel afkomstig zijn, zoals de drie-eenheid. De meeste overleveringen zijn later toegevoegd en zijn in sommige gevallen overduidelijk.
|
Als je dat schelden noemt? Van mijn kant geen onbehoorlijke emotionele scheldpartij. Dat is waarvan jij me beschuldigde. Volgens mij ben jij zelf behoorlijk emotioneel van mijn confronterende boodschap geworden, want je schiet aanzienlijk in de verdediging. Wat ik heb gezegd was onderbouwd met Schriftplaatsen en gericht op de inhoud en dus niet op de persoon.
Ik schreef: De Heilige Geest overtuigt ons van zonde. Dus leef je in zonde of ben je nog niet bekeert dan is het de Heilige Geest die je overtuigt van de Waarheid. De Heilige Geest wijst ons dan de Weg naar Jezus, want Jezus is de Waarheid. M.i. is de Heilige Geest dan wel degelijk werkzaam om ons naar het ware Leven, Jezus Chistus, te brengen.
Jouw antwoord: On-Bijbelse leringen verhinderen de werking van de HG
|
Wat jij doet is alleen maar ageren tegen iedere inbreng op deze site.
Verder vind ik de toon niet meer zo prettig en je reacties zijn vervelend geworden omdat ze niet echt inhoudelijk interessant meer zijn, dus houdt het voor mij hier even op.
Zegen, Nathaniël
Dit bericht is gewijzigd op 09-03 07:10.
|
|
|
|
|
|