|
Nathaniel
|
Geplaatst op 17-01-2010, 17:50 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Tartaros (Oudgrieks) of Tartarus (gelatiniseerd) is een deel van de onderwereld in de Griekse mythologie, het grote, treurige rijk onder de aarde, 'even ver verwijderd van de aarde als de aarde verwijderd is van de hemel'. Dat zou volgens Hesiodos betekenen dat een koperen aambeeld er tien dagen over zou doen om van het oppervlakte van Gaia (de aarde) naar de onderwereld te vallen. In dat schimmenrijk zwaaide de god Hades, de broer van de oppergod Zeus, de scepter. Daarmee was Hades ook degene die de leiding had over Tartaros, het ergste deel van de onderwereld.
In de Tartaros werden de geesten van de gestorvenen, die in het leven uitzonderlijk slechte dingen hadden gedaan of de goden hadden uitgedaagd, gestraft. Dit waren onder anderen Tantalos en Sisyphos. Ook werden er van tijd tot tijd reuzen en monsters gevangen gehouden, wanneer zij de toorn van de goden hadden opgewekt. Dat was bijvoorbeeld het geval met de Cyclopen en de Hekatoncheiren, die door Ouranos (de hemel) gevangen werden gehouden en later door Zeus bevrijd. Zeus zelf hield de Giganten daar gevangen, tot ze met behulp van hun moeder Gaea losbraken om een oorlog tegen zijn heerschappij te beginnen.
De Tartaros werd bewaakt door de Erinyen, afschuwelijke vrouwen met slangen op hun hoofd in plaats van haar, met vleugels als vleermuizen en met grote, vurige ogen. Zij droegen brandende fakkels in hun handen en zwepen met metalen weerhaken. Deze Erinyen konden ook naar de aarde komen om mensen te straffen die hun kinderen, hun ouders of oude mensen wreed behandeld hadden of een moord op een familielid op hun geweten hadden zoals Orestes.
Dit bericht is gewijzigd op 17-01 17:51.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 17-01-2010, 17:55 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 17-01-2010, 13:30 ken schreef:
[...] Engelen hebben eeuwig leven, maar zijn niet onsterfelijk. Zo zal Satan na de duizend jaar terechtgesteld worden met zijn engelen.
[...]Wanneer zij hun stoffelijk lichaam niet afdeden zouden ze, net als hun kinderen, de nefilim,verdrinken. Toen zij dus terukeerden werden zij in tartarus geworpen.(2 Petrus 2:4) Toen Jezus zijn koningkrijksmacht verkreeg wierp hij hen naar de omgeving van de aarde,(Openbaring 12:7-9)
|
Dus zij legde hun menselijk lichaam af, dat lichaam stierf dus. Het geestelijk lichaam van deze gevallen engelen stierf dus niet, want zij hebben eeuwig leven. Dat geestelijk lichaam van hun wordt dus in de toekomende tijd vernietigd.
Tartarus komt uit de griekse mythologie en is niet bijbels(?).
Jezus heeft toch ook een geestelijk lichaam, want Hij is toch het Woord. Dus het Woord dat bij God was, was even niet meer toen Jezus dood was? Volgens JG is Hij de engel Michael. Het Woord, dat een god is heeft toch ook eeuwig leven. Hij is echter geen gevallen engel, maar rechtschapen gebleven tijdens Zijn aardse bediening, dat in tegenstelling tot de gevallen engelen. Dus het geestelijk lichaam van deze rechtschapen engel, Wiens menselijk lichaam aan de dood werd overgeleverd, stierf wel? De terrechtstelling van gevallen engelen zal dus nog plaatsvinden, hun bewustzijn houd dan op te bestaan, terwijl het geestelijk lichaam van Jezus op de dag van Zijn sterven, gelijk met Zijn menselijk lichaam werd terrechtgesteld? Hij had immers geen bewustzijn meer.
Waar ik eigenlijk naar toe wil, is, dat je zegt engelen hebben eeuwig leven en dat je zegt, dat deze gevallen engelen hun menselijk lichaam afdeden en terugkeerden en in tartarus werden geworpen. Hoe zit dat dan met het geestelijk lichaam van Jezus, die hield op te bestaan toen Zijn menselijk lichaam stierf?
Bedoelt de bijbel niet te zeggen met het dode menselijk lichaam dat zich niet meer bewust is, dat het geen deel meer heeft aan datgeen wat hier op aarde onder de zon gebeurt? Maar er is toch ook een geestelijk lichaam? Zoals er ook een geestelijke wereld is en een goddelijke wereld.
Sorry, misschien een heel ingewikkeld verhaal, wat ik probeer te begrijpen. Vergeef me als me dat niet echt gelukt is. Dat wat jullie leren over de toestand van de doden, de verblijfplaats van overledenen, vind ik niet echt kloppen met wat de bijbel laat zien en uit de juiste tekst interpretatie blijkt dat dus ook. Ik vind de JG leer juist heel onbegrijpelijk, terwijl de bijbel juist zo duidelijk is.
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 18-01 09:32.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 17-01-2010, 22:16 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 17-01-2010, 17:55 Nathaniel schreef:
[...]
Dat wat jullie leren over de toestand van de doden, de verblijfplaats van overledenen, vind ik niet echt kloppen met wat de bijbel laat zien en uit de juiste tekst interpretatie blijkt dat dus ook. Ik vind de JG leer juist heel onbegrijpelijk, terwijl de bijbel juist zo duidelijk is.
Dit bericht is gewijzigd op 17-01 17:57.
|
In Prediker 9:5, 6 lezen wij: „De levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven, maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust . . . Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan.”
Wanneer we sterven, houden we op te bestaan, maar dit betekent niet noodzakelijkerwijs het einde van alles. De getrouwe man Job wist dat hij bij de dood naar het graf, naar Sjeool, zou gaan. Luister echter naar zijn gebed tot God: „Ook de mens moet zich neerleggen en staat niet op. . . . zij [zullen] niet wakker worden, noch zullen zij uit hun slaap worden gewekt. O, dat gij mij in Sjeool zoudt verbergen, dat gij mij verborgen zoudt houden totdat uw toorn zich afwendt, dat gij mij een tijdslimiet zoudt stellen en aan mij zoudt denken! Kan een fysiek sterke man als hij sterft opnieuw leven? Al de dagen van mijn gedwongen dienst [wegens Gods toelating van goddeloosheid] zal ik wachten, totdat mijn aflossing komt. Gij zult roepen, en ikzelf zal u antwoorden.” — Job 14:12-15.
Jehovah's engel gaf de profeet Daniël dan ook de vertroostende verzekering: „Wat uzelf betreft, ga het einde tegemoet; en gij zult rusten, maar gij zult opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen” (Daniël 12:13).
Nathaniel, wat is hier onduidelijk aan of moeilijk aan te begrijpen?
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 17-01-2010, 22:40 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Wat ik bedoel te zeggen, is, waar was Jezus' voormenselijk lichaam toen Hij was gestorven? Had Hij bewustzijn? De gevallen engelen behielden immers toch ook hun voormenselijk lichaam en hun bewustzijn nadat zij hun menselijke lichamen hadden afgelegd, waarom Jezus dan niet?
Als we hier een goed antwoord op hebben gevonden, kunnen we wellicht ingaan op het gebruik van de Griekse begrippen Hades en Tartarus.
Dit bericht is gewijzigd op 18-01 08:24.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 18-01-2010, 10:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 17-01-2010, 17:50 Nathaniel schreef:
Tartaros (Oudgrieks) of Tartarus (gelatiniseerd) is een deel van de onderwereld in de Griekse mythologie, het grote, treurige rijk onder de aarde, 'even ver verwijderd van de aarde als de aarde verwijderd is van de hemel'. Dat zou volgens Hesiodos betekenen dat een koperen aambeeld er tien dagen over zou doen om van het oppervlakte van Gaia (de aarde) naar de onderwereld te vallen. In dat schimmenrijk zwaaide de god Hades, de broer van de oppergod Zeus, de scepter. Daarmee was Hades ook degene die de leiding had over Tartaros, het ergste deel van de onderwereld.
In de Tartaros werden de geesten van de gestorvenen, die in het leven uitzonderlijk slechte dingen hadden gedaan of de goden hadden uitgedaagd, gestraft. Dit waren onder anderen Tantalos en Sisyphos. Ook werden er van tijd tot tijd reuzen en monsters gevangen gehouden, wanneer zij de toorn van de goden hadden opgewekt. Dat was bijvoorbeeld het geval met de Cyclopen en de Hekatoncheiren, die door Ouranos (de hemel) gevangen werden gehouden en later door Zeus bevrijd. Zeus zelf hield de Giganten daar gevangen, tot ze met behulp van hun moeder Gaea losbraken om een oorlog tegen zijn heerschappij te beginnen.
De Tartaros werd bewaakt door de Erinyen, afschuwelijke vrouwen met slangen op hun hoofd in plaats van haar, met vleugels als vleermuizen en met grote, vurige ogen. Zij droegen brandende fakkels in hun handen en zwepen met metalen weerhaken. Deze Erinyen konden ook naar de aarde komen om mensen te straffen die hun kinderen, hun ouders of oude mensen wreed behandeld hadden of een moord op een familielid op hun geweten hadden zoals Orestes.
|
Uit deze teksten blijkt dat Tartarus een toestand is en niet een bepaalde plaats, want Petrus zegt enerzijds over deze ongehoorzame geesten dat zij in „afgronden van dikke duisternis” zijn, terwijl Paulus over hen zegt dat zij zich in „de hemelse gewesten” bevinden, van waar uit zij als goddeloze geestenkrachten een heerschappij van duisternis uitoefenen (2Pe 2:4; Ef 6:10-12). Evenzo duidt de dikke duisternis niet op een letterlijke afwezigheid van licht, maar is ze het gevolg van het feit dat zij als afvalligen, die uit Gods gezin zijn verdreven, niet meer door God worden verlicht en met betrekking tot hun eeuwige bestemming slechts duistere vooruitzichten hebben.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 18-01-2010, 11:20 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Waar staat dat hun aangenomen lichaam stierf?
Diverse engelen traden als boodschappers op en namen een menselijk lichaam aan. Ze aten, dronken en sliepen met de mensen. Toen zij naar de hemel terug keerden, bleef er NIETS op aarde achter!
Jezus heeft toch ook een geestelijk lichaam, want Hij is toch het Woord. Dus het Woord dat bij God was, was even niet meer toen Jezus dood was? Volgens JG is Hij de engel Michael. Het Woord, dat een god is heeft toch ook eeuwig leven. Hij is echter geen gevallen engel, maar rechtschapen gebleven tijdens Zijn aardse bediening, dat in tegenstelling tot de gevallen engelen. Dus het geestelijk lichaam van deze rechtschapen engel, Wiens menselijk lichaam aan de dood werd overgeleverd, stierf wel? De terrechtstelling van gevallen engelen zal dus nog plaatsvinden, hun bewustzijn houd dan op te bestaan, terwijl het geestelijk lichaam van Jezus op de dag van Zijn sterven, gelijk met Zijn menselijk lichaam werd terrechtgesteld? Hij had immers geen bewustzijn meer.
Waar ik eigenlijk naar toe wil, is, dat je zegt engelen hebben eeuwig leven en dat je zegt, dat deze gevallen engelen hun menselijk lichaam afdeden en terugkeerden en in tartarus werden geworpen. Hoe zit dat dan met het geestelijk lichaam van Jezus, die hield op te bestaan toen Zijn menselijk lichaam stierf? .
|
Jezus legde zijn menselijk leven en lichaam af, hij offerde dat voor eens en voor altijd.
Hij werd opgewekt met een geestelijk lichaam door zijn vader. Hij werd toen een levengevende GEEST!
Bedoelt de bijbel niet te zeggen met het dode menselijk lichaam dat zich niet meer bewust is, dat het geen deel meer heeft aan datgeen wat hier op aarde onder de zon gebeurt? Maar er is toch ook een geestelijk lichaam? Zoals er ook een geestelijke wereld is en een goddelijke wereld. Sorry, misschien een heel ingewikkeld verhaal, wat ik probeer te begrijpen. Vergeef me als me dat niet echt gelukt is. Dat wat jullie leren over de toestand van de doden, de verblijfplaats van overledenen, vind ik niet echt kloppen met wat de bijbel laat zien en uit de juiste tekst interpretatie blijkt dat dus ook. Ik vind de JG leer juist heel onbegrijpelijk, terwijl de bijbel juist zo duidelijk is.
|
Wanneer je je vastklampt aan on-Bijbelse leer is het heel moeilijk om enigszins te begrijpen wat de Bijbel werkelijk leert. Ik bedoel dat beslist niet negatief. Ik kom dit heel vaak tegen.
Het moet je toch duidelijk zijn dat een stoffelijk lichaam vergaat tot stof en dat en in principe niets overblijft. Het enige wat overblijft is dat God je herinnert en je kan herscheppen. Jezus vergeleek de dood met een slaap. Voor de gestorven persoon is dat ook zo, immers hij heeft geen tijdsbesef meer, hij bestaat niet meer, totdat hij tot leven wordt gewekt met de opstanding.
Je hebt of een geestelijk lichaam of een fysiek lichaam. Sommige mensen kunnen zich heel moeilijk een geestelijk lichaam voorstellen. Daarom zei Paulus: . Het wordt gezaaid als een fysiek lichaam, het wordt opgewekt als een geestelijk lichaam. Indien er een fysiek lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam” (1 Kor. 15:42-44)
Omdat fysieke mensen niet in een geestenwereld, de hemel, kunnen komen is het noodzakelijk dat leden van de kleine kudde wedergeboren worden in een geestelijk lichaam. Zij gaan immers met Jezus als koningen en priesters over de aardse grote schare regeren? Wanneer zij sterven worden zij aan het einde der tijden opgewekt met een geestelijk lichaam. Leden van de kleine kudde die nog leven na Gods ingrijpen, worden in een oogwenk tot hemels leven omgevormd.
De apostel Paulus schreef aan de Korinthiërs: „Ziet! Ik vertel u een heilig geheim: Wij [leden van de kleine kudde] zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, in een ogenblik, in een oogwenk, gedurende de laatste trompet. Want de trompet zal klinken en de doden zullen . . . worden opgewekt.” — 1 Kor. 15:51, 52.
Niet JG, maar de BIJBEL leert dat doden geen bewustzijn hebben. —
Prediker 9: 5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.
Prediker 9: 10 Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw krácht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat. NWV
10 Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat. SV.
De onsterfelijke ziel is van heidense religies overgenomen.
Johannes 5: 28 Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 18-01-2010, 11:26 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 17-01-2010, 22:40 Nathaniel schreef:
Wat ik bedoel te zeggen, is, waar was Jezus' voormenselijk lichaam toen Hij was gestorven? Had Hij bewustzijn? De gevallen engelen behielden immers toch ook hun voormenselijk lichaam en hun bewustzijn nadat zij hun menselijke lichamen hadden afgelegd, waarom Jezus dan niet? Als we hier een goed antwoord op hebben gevonden, kunnen we wellicht ingaan op het gebruik van de Griekse begrippen Hades en Tartarus.
|
Personen hebben geen twee lichamen. Of een fysiek òf een geestelijk.
Jezus zei zelf: „Geen mens is tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen” (Johannes 3:13). Hoe is hij dan “neergedaald”?
„De engel [zei] tot haar: ’Vrees niet, Maria, want gij hebt gunst gevonden bij God; en zie! gij zult in uw schoot ontvangen en een zoon baren, die gij de naam Jezus moet geven. Deze zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en Jehovah God zal hem de troon van zijn vader David geven, en hij zal voor eeuwig als koning over het huis van Jakob regeren en aan zijn koninkrijk zal geen einde zijn.’ Maria zei echter tot de engel: ’Hoe zal dit geschieden, daar ik geen gemeenschap heb met een man?’ De engel gaf haar ten antwoord: ’Heilige geest zal over u komen en kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal hetgeen wordt geboren, heilig, Gods Zoon, worden genoemd.’” — Lukas 1:30-35.
Het leven van Jezus werd dus naar Maria overgebracht. Zijn vader plantte al zijn eigenschappen daarin over.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 18-01-2010, 17:22 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 18-01-2010, 16:53 Nathaniel schreef:
Tja, dan kun je wel weer met een heleboel informatie komen, die mij ook bekend is, maar zolang je niet wil nadenken over het inconsequente gebruik ervan en de inconstitentie van wat jullie bijbelse leer noemen, komen we geen stap verder. Dit bericht is gewijzigd op 18-01 16:57.
|
Dit is niet inconsequent volgens mij. Het gaat hier om 2 verschillende dingen.
De ongehoorzame engelen hadden als engel een menselijk lichaam aangenomen en waren niet als mens geboren zoals Jezus. Jezus was dus in de volste zin van het woord mens en geen gematerialiseerde engel.
Dus toen Jezus stierf, stierf hij als mens en eenmaal gestorven was er dus op dat moment geen Jezus, niet als mens en ook niet als engel.
|
|
|
|
Heidenen bekeren is een christelijk werk, maar christenen bekeren is een heidens werk |
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 18-01-2010, 17:30 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dus het Woord dat bij God was, hield gewoon even op te bestaan? Zijn voormenselijk lichaam hield dus op te bestaan toen Jezus mens werd en na Zijn dood kreeg Hij een nieuw geestelijk lichaam, volgens jou.
Ik vind het nog steeds vreemd hoor, juist omdat al het geschapene, dat door Hem haar bestaan heeft te danken, wel bleef voortbestaan op het moment dat Jezus dood was. Zonder Jezus geen schepping, lijkt mij. Door Hem alleen kan de schepping bestaan. Kon de schepping zonder Zijn Meesterwerker voortbestaan?
Of gaat het ons menselijk verstand te boven, net zoals een kind van drie jaar de wiskunde niet geheel kan begrijpen?
Zoals ik al eerder zei: Jezus kennen in een intieme relatie, is voor mij genoeg.
Jezus is het vleesgeworden Woord. God (Jehovah) is de alfa en omega. Hij is de eerste en laatste letter. Hieruit kan ik met zekerheid concluderen dat het Woord God is. Hij is het: Jezus Christus.
Wat mij betreft is er een goddelijke wereld, een geestelijke wereld en een aardse wereld, waarin verschillende schepsels kunnen bestaan.
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 18-01 20:30.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 19-01-2010, 10:43 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 18-01-2010, 17:30 Nathaniel schreef:
Dus het Woord dat bij God was, hield gewoon even op te bestaan? Zijn voormenselijk lichaam hield dus op te bestaan toen Jezus mens werd en na Zijn dood kreeg Hij een nieuw geestelijk lichaam, volgens jou.
Ik vind het nog steeds vreemd hoor, juist omdat al het geschapene, dat door Hem haar bestaan heeft te danken, wel bleef voortbestaan op het moment dat Jezus dood was. Zonder Jezus geen schepping, lijkt mij. Door Hem alleen kan de schepping bestaan. Kon de schepping zonder Zijn Meesterwerker voortbestaan?
Of gaat het ons menselijk verstand te boven, net zoals een kind van drie jaar de wiskunde niet geheel kan begrijpen?
Zoals ik al eerder zei: Jezus kennen in een intieme relatie, is voor mij genoeg.
Jezus is het vleesgeworden Woord. God (Jehovah) is de alfa en omega. Hij is de eerste en laatste letter. Hieruit kan ik met zekerheid concluderen dat het Woord God is. Hij is het: Jezus Christus.
Wat mij betreft is er een goddelijke wereld, een geestelijke wereld en een aardse wereld, waarin verschillende schepsels kunnen bestaan.
|
Het is jammer dat je geen geloof stelt in de Bijbelse leer, maar in kunstig verzonnen verhalen.
2 Petrus 1:16 Neen, niet door kunstig verzonnen onware verhalen te volgen, hebben wij U bekend gemaakt met de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus, maar doordat wij ooggetuigen van zijn luister waren geworden.
Doordat je on-bijbelse leer volgt, zoals de onsterfelijke ziel e.d. kan je Gods werkelijke voornemen niet zien. Je snapt dan niet wat het betekende : "op de dag dat je daarvan eet zal je sterven", gevolgd door de eerste profetie in Gen 3:
15. En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen.
Jezus is hier “de hiel”. Dus onmiddellijk NA de zondeval neemt God maatregelen om dit te corrigeren.
Het volmaakte menselijke leven is verloren gegaan door invloed van een opstandige engel.
JHWH zal dat corrigeren met het leven voor leven principe. Jezus biedt aan om dat te doen door als mens geboren te worden en onschuldig te sterven voor de onvolmaakte mensheid.
Dit wordt nog eens extra gesymboliseerd door Abraham en Izaäk. Een vader die zijn zoon offert. Jezus gaf dus zijn menselijk lichaam en leven op ten behoeve van de mens. Had Satan Jezus misleid dat was er geen Jezus meer geweest, geen zoon van God. Satan pochte dat hij iedereen kon misleiden, maar hij was duidelijk niet zeker van zijn zaak toen hij Jezus als baby trachtte te vermoorden. Dat liet JHWH toen niet toe!
Jezus als geestelijk persoon WERD dus omgevormd tot een volmaakt mens. Een geestelijk leven werd een volmaakt menselijk leven.
Kon de schepping zonder Jezus als meesterwerker voortbestaan? Je kan JHWH zien als een architect. Jezus als uitvoerder. Dus Jezus voert uit wat zijn vader ontworpen heeft. De dingen die gemaakt zijn blijven bestaan, ook als de uitvoerder er niet meer is.
Je kan niet onderscheiden dat er verschil is tussen de alfa en omega van JHWH en het begin en het einde, eerste en laatste van Jezus.
Je redenatie daarachter is, aangepast, als volgt: Mijn hond heeft 4 poten Mijn kat heeft 4 poten Mijn hond is mijn kat.
ALFA EN OMEGA
De namen van de eerste en de laatste letter van het Griekse alfabet. Ze worden in het boek Openbaring driemaal als titel gebruikt. In de Statenvertaling komt deze uitdrukking ook in Openbaring 1:11 voor, maar hiervoor bestaat in enkele van de oudste Griekse handschriften, waaronder de Codex Alexandrinus, de Codex Sinaiticus en de Codex Ephraemi rescriptus, geen ondersteuning. Daarom laten vele nieuwere vertalingen deze uitdrukking hier weg.
Hoewel veel commentators deze titel zowel op God als op Christus toepassen, blijkt uit een zorgvuldiger onderzoek dat hij uitsluitend op Jehovah God wordt toegepast. Het eerste vers van de Openbaring laat zien dat de openbaring van God afkomstig is en via Jezus Christus werd doorgegeven, zodat de spreker (vertegenwoordigd door een engel) soms God zelf is en soms Christus Jezus (Opb 22:8).
Zo staat in Openbaring 1:8 (NBG): „Ik ben de alpha en de omega, zegt de Here God [„Jehovah God”, NW], die is en die was en die komt, de Almachtige.” Ofschoon in het voorgaande vers over Christus Jezus wordt gesproken, is het duidelijk dat de titel in vers 8 op „de Almachtige” God slaat.
In dit verband wordt in Barnes’ Notes on the New Testament (1974) opgemerkt: „Er kan niet met absolute zekerheid worden gezegd dat de schrijver hier specifiek op de Heer Jezus doelt . . . Het is ook geenszins ongerijmd aan te nemen dat de schrijver hier op God zelf doelt.”
De titel komt wederom voor in Openbaring 21:6, en uit het volgende vers blijkt duidelijk wie de spreker is: „Een ieder die overwint, zal deze dingen beërven, en ik zal zijn God zijn en hij zal mijn zoon zijn.” Aangezien Jezus degenen die medeërfgenamen met hem in zijn koninkrijk zullen zijn, niet als „zonen”, maar als „broeders” aanduidt, moet de spreker hier Jezus’ hemelse Vader, Jehovah God, zijn. — Mt 25:40; vgl. Heb 2:10-12 . De laatste keer dat de titel voorkomt, is in Openbaring 22:13, waar staat: „Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.” Het is duidelijk dat er in dit hoofdstuk van de Openbaring diverse personen aan het woord zijn; uit vers 8 en 9 blijkt dat de engel tot Johannes sprak, vers 16 slaat uiteraard op Jezus, het eerste deel van vers 17 wordt aan „de geest en de bruid” toegeschreven, en in het laatste deel van vers 20 spreekt onmiskenbaar Johannes zelf. Er kan daarom terecht worden gezegd dat „de Alfa en de Omega” uit vers 12-15 dezelfde is als degene die in de beide andere gevallen de titel draagt, namelijk Jehovah God.
De uitdrukking: „Zie! Ik kom vlug”, in vers 12, betekent niet noodzakelijkerwijs dat de voornoemde verzen op Jezus betrekking hebben, aangezien God ook over zichzelf zegt dat hij „komt” om het oordeel te voltrekken. (Vgl. Jes 26:21.) In Maleachi 3:1-6 staat dat Jehovah en zijn „boodschapper van het verbond” gezamenlijk tot het oordeel zouden komen.
De titel „de Alfa en de Omega” houdt dezelfde gedachte in als „de eerste en de laatste” en „het begin en het einde” wanneer deze uitdrukkingen op Jehovah worden toegepast. Vóór hem was er geen Almachtige God en ook na hem zal er geen zijn. Hij zal het strijdpunt inzake de vraag wie de ware God is, tot een succesvol einde brengen en aldus voor altijd als de ene en enige Almachtige God gerechtvaardigd zijn. — Vgl. Jes 44:6.
|
|
|
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 19-01-2010, 11:45 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 18-01-2010, 17:30 Nathaniel schreef:
|
Je vergeet dat Jezus een zelf een schepping is die rechtstreeks door de Vader is geschapen. Hij is, zoals in iedere vader/zoon relatie, ondergeschikt aan zijn vader. Hier zeg je feitelijk dat Jezus machtiger is dan zijn Vader, want als Jezus afwezig is kan de schepping niet voortbestaan. Waarom zou een huis niet blijven bestaan als de aannemer die het bouwde zou sterven?
|
Zo bekeken was het God zelf die stierf. Maar God is onsterfelijk. Zou God zelf gestorven zijn dan zou de schepping inderdaad ook niet hebben kunnen voortbestaan. Je ziet dat ook in deze kwestie de drieeenheidsleer sneuvelt. Al eerder haalde ik Handelingen aan waar staat dat "Gij mijn ziel in het dodenrijk niet zou verlaten". Wie was dan die "Gij" en wiens ziel werd hier dan over gesproken? Duidelijk 2 verschillende personen.
Door wie denk je dat Jezus werd opgewekt? Niet door hemzelf toch?
Dit bericht is gewijzigd op 19-01 11:46.
|
|
|
|
Heidenen bekeren is een christelijk werk, maar christenen bekeren is een heidens werk |
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 20-01-2010, 06:42 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 19-01-2010, 11:45 alb schreef:
Zo bekeken was het God zelf die stierf. Maar God is onsterfelijk. Zou God zelf gestorven zijn dan zou de schepping inderdaad ook niet hebben kunnen voortbestaan. Je ziet dat ook in deze kwestie de drieeenheidsleer sneuvelt. Al eerder haalde ik Handelingen aan waar staat dat "Gij mijn ziel in het dodenrijk niet zou verlaten". Wie was dan die "Gij" en wiens ziel werd hier dan over gesproken? Duidelijk 2 verschillende personen.
|
Je vergeet een derde persoon, de Heilie Geest.
Het was niet God die stierf, maar het vleesgeworden Woord, Jezus Christus. Maar met de dood van Zijn vleselijk lichaam hield het Woord niet op te bestaan. Hij is de Alfa en Omega, de Alef en de Taf. God is onsterfelijk en dus eeuwig, daarom pleegde de Joden een onmogelijke godsmoord, wat hun door God is vergeven door het pleiten van Jezus, Die zei: "Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen."
God wekte de vleselijke mens Jezus op uit de dood. Daarom noemde Jezus de Vader groter dan Hem, want God is meer dan het vlees en het is juist door het vleesgeworden Woord dat Die Jezus, in wie de goddelijke natuur schittert, dit als geen ander kan weten en daarom met ons ook kan meevoelen.
Dat is onze liefdevolle God, Die Zich zo kwetsbaar als een kind heeft gemaakt. Het was voor God namelijk wel mogelijk dat Hij Zijn hemelse verblijfplaats verliet om Zich te laten vernederen als mens aan het vloekhout, terwijl het voor de mens en de schepping onmogelijk was, is en zal zijn om zonder God voort te bestaan. Het is dus puur genade dat we er nog zijn, want in onze gebrokenheid en zonde zijn we als mensheid zo vaak los van God.
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 20-01 08:29.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 20-01-2010, 09:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Geen persoon dus. de engel zei tegen maria dat de HG een kracht was. Een kracht die zich verdeelde over de 120 aanwezigen in de bovenkamer met Pinksteren.
|
God wekte de vleselijke mens Jezus op uit de dood.
|
Nee, Jezus werd een levengevende geest, de laatste Adam.
Jezus offer werd afgebeeld door Abraham en izaäk. Ook 2 Verschillende personen. Een Vader die zijn zoon offert.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 20-01-2010, 11:13 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 20-01-2010, 09:46 ken schreef:
[...]Geen persoon dus. de engel zei tegen maria dat de HG een kracht was. Een kracht die zich verdeelde over de 120 aanwezigen in de bovenkamer met Pinksteren.
|
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Wanneer Jezus in de Persoon van de Heilge Geest in je woont, dan openbaart God Zijn karaktereigenschappen in jou persoonlijk.
Luc. 1:35 En de engel antwoordde en zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.
Hier staat: de Heilige Geest ...en...de kracht des Allerhoogste... Dat is iets anders dan wat jij ervan maakt. Anders had er slechts de Heilige Geest van de Allerhoogste zal u overschaduwen of alleen de kracht van de Allerhoogste zal over u komen, kunnen staan; maar omdat in de Persoon van de Heilige Geest de kracht van de Allerhoogste werkzaam was in Maria, kon het Woord vleesworden. Dus staat er geschreven de Heilige Geest... en de kracht...Daarom was het kind dat in haar verwekt werd Heilig.
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 20-01 15:41.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 21-01-2010, 10:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 20-01-2010, 11:13 Nathaniel schreef:
Luc. 1:35 En de engel antwoordde en zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.
Hier staat: de Heilige Geest ...en...de kracht des Allerhoogste..
|
Ik maak er niets anders van.
(Lukas 1:35) De engel gaf haar ten antwoord: „Heilige geest zal over u komen en kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal hetgeen wordt geboren, heilig, Gods Zoon, worden genoemd.
Het gaat over de heilige geest, die kracht zal haar overschaduwen.
Tenslotte heb IK geen enkele behoefte om ten koste van alles de heidensen drie-eenheid te verdedigen. Daar is MIJN geloof niet op gefundeerd.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 22-01-2010, 00:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 19-01-2010, 11:45 alb schreef:
[...] Zo bekeken was het God zelf die stierf. Maar God is onsterfelijk. Zou God zelf gestorven zijn dan zou de schepping inderdaad ook niet hebben kunnen voortbestaan.
|
Joh.1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.
(1:3-4) en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. In het Woord was leven– Ook mogelijk is de vertaling: ‘en zonder dit was er niets. Wat bestaat, had leven in het Woord’.
Zegengroet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 22-01 02:39.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 22-01-2010, 10:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 22-01-2010, 00:48 Nathaniel schreef:
[...]
Joh.1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.
(1:3-4) en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. In het Woord was leven– Ook mogelijk is de vertaling: ‘en zonder dit was er niets. Wat bestaat, had leven in het Woord’.
|
Degenen die niet de heidense drie-eenheid promoten befijpen dat Jezus BIJ zijn vader is en dat hij daarom een God genoemd kan worden.
Johannes 1: 1 In [het] begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god. 2 Deze was inhet begin bij God. 3 Alle dingen zijn door bemiddeling van hem [Jezus] ontstaan, en zonder hem is zelfs niet één ding ontstaan.
Spreuken 8: 22JHWH zelf heeft mij [Jezus] voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher. 23 Vanaf onbepaalde tijd was ik aangesteld, van de aanvang af, vanaf tijden vroeger dan de aarde. 24 Toen er geen waterdiepten waren, werd ik als met barensweeën voortgebracht, toen er geen bronnen waren, zwaar beladen met water. 25 Voordat de bérgen waren neergelaten, vóór de heuvels, werd ik als met barensweeën voortgebracht, 26 toen hij de aarde nog niet had gemaakt, noch de open ruimten, noch het eerste gedeelte van de stofmassa’s van het productieve land. 27 Toen hij de hemelen bereidde, was ik daar; toen hij een kring over de oppervlakte van de waterdiepte verordende, 28 toen hij de wolkgevaarten daarboven verstevigde, toen hij de bronnen van de waterdiepte krachtig maakte, 29 toen hij de zee zijn verordening stelde, dat de wateren zelf zijn bevel niet zouden overschrijden, toen hij de grondvesten der aarde verordende, 30 toen werd ik als een meesterwerker NAAST hem, en ik werd degene op wie hij dag aan dag bijzonder gesteld was, terwijl ik te allen tijde vrolijk was voor zijn aangezicht, 31 vrolijk over het productieve land van zijn aarde; en de dingen waarop ik ten zeerste gesteld was, waren bij de zonen der mensen.
|
|
|
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 22-01-2010, 11:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
De drieeenheidsleer is uitgevonden rond de vierde eeuw van onze jaartelling en behoort daarom duidelijk niet tot de oorspronkelijke leer die door Jezus werd verkondigd.
Daarvoor was deze leer volkomen onbekend, zowel bij de joden als de christenen. Er zijn ook volstrekt geen aanwijzingen dat deze beide groepen in een drieeenheid geloofden.
Tijdens het concilie van Nicea in 325 n.Chr. werd de basis gelegd ( niet uit theologische maar politieke motieven) door de Vader en Zoon aan elkaar gelijk te verklaren.
In 381 n.Chr. werd tijdens het concilie van Constantinopel de Heilige Geest als een gelijkwaardige persoon toegevoegd.
Het uiteindelijke dogma van de drieeenheid werd in 451 n.Chr. tijdens het concilie van Chalcedon omschreven.
Er zij opgemerkt dat de geestelijkheid die deze leer heeft bedacht reeds ver was afgedreven van Jezus' onderwijzingen. Zij waren verwikkeld in bloedvergieten en politiek gekonkel en dit is tot op deze dag nog steeds het geval. De kerk die de drieeenheid heeft uitgevonden heeft zich door de geschiedenis heen schuldig gemaakt aan kruistochten, inquisitie en religieuze oorlogen waarvan de 80 jarige oorlog er slechts 1 is. Zou een serieus God zich bedienen van zulk een instituut om zijn Woord te verklaren?
De uitvinding van de drieeenheid is een menselijk gedrocht dat in de bijbel geen enkele grondslag vindt. Om aan dit trinitarisch / bijbels mankement tegemoet te komen heeft men het comma Johanneum toegevoegd. Dus wel degelijk religieuze vooringenomenheid.
Vertalers die knoeien met dit soort zaken laten zien onbetrouwbaar te zijn.
Iedereen die wil geloven in een drieeenheid mag dat van mij hoor, maar ga alsjeblieft niet beweren dat dat een bijbelse leer is.
Dit bericht is gewijzigd op 22-01 11:20.
|
|
|
|
|
|
Michael
|
Geplaatst op 24-01-2010, 21:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste alb,
Sorry, maar je ziet dit fout.
Je zegt eigenlijk dat er een menselijke bedoeling was om het christelijk geloof uit te breiden met het begrip "Drievuldigheid" om het godsbeeld zo ingewikkeld mogelijk te maken. Het kan -als verzinsel- alleen maar tot verwarring leiden. Ja, dat lijkt me aannemelijk, een element inbrengen in een door God geopenbaard geloof om het zo moeilijk mogelijk te maken om andere mensen erin te laten geloven én meteen duidelijk te maken dat God niet in staat is Zijn boodschap te beschermen.
Als aan de andere kant God duidelijk maakt in de Bijbel dat er sprake is van een Drievuldigheid, wie zijn wij dan dat wij bepalen dat een door God geschapen persoon alles moet kunnen doorgronden van zijn Goddelijke Schepper? Dat lijkt me een behoorlijk arrogante houding jegens onze Schepper.
Micha 5:1 geeft aan dat Jezus voor de schepping al bestond In Joh.10:30 zegt Jezus dat Hij en de Vader één zijn. Hij zegt niet dat Hij naast de Vader staat maar dat Hij deel uitmaakt van de Godheid. De Godheid die uit 3 Personen bestaat en één in wezen is. In Joh. 5:23 zegt Jezus dat de mensen Hem moeten eren gelijk zij de Vader eren. De Drievuldigheid moet als geheel worden vereerd. Alle drie Personen vloeien samen in een wonderlijke eenheid terwijl het drie afzonderlijke Personen zijn met een eigen intelligentie, een eigen wil en eigen gevoelens (en dat zijn eigenschappen van Personen), zie o.a. Joh. 3:32-36, Joh. 17, Mat. 3:15-17 en Mat. 28:18-20
De mens moest verlost worden van de straf op de zonde. Dat kon geen mens doen, tenzij het iemand zonder zonde zou zijn, en die kon nooit geboren worden uit mensen. God moet dus Zelf de gedaante van een mens aannemen om Zijn oneindige liefde met Zijn oneindige gerechtigheid te verzoenen. En dat deed Hij ook, zie Hebr. 2:9-11, 14-15, 17-18; Gal. 4:4-6. Jezus werd gelijk aan de mens. Als mens moest Hij gehoorzaam zijn aan God, net zoals wij dat moeten zijn. Hij leerde Zijn volgelingen hoe je moet bidden; heel anders dan bv de farizeeën deden (zie bv Fil.2:5-11 en Heb. 5:8-10.).
In Mat. 26:64 zegt Jezus tegen Kajafas, de hogepriester: “Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg ulieden: Van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods, en komende op de wolken des hemels”. Hier geeft Jezus aan dat Hij degene is die volgens Ps. 110:1 aan de rechterhand van de Heer zit {en dus ook Priester in eeuwigheid zal zijn naar de ordening van Melchizédek (vers 4)} en dat Hij de “Een” is die met de wolken des hemels als een mensenzoon zal komen (Dan. 7:13) en Hij bevestigt dat Hij de Messias, God Zelf, is.
De Heilige Geest heeft altijd de profeten gedreven (2 Pet. 1:21). Jezus beloofde de Geest te sturen en de Geest geeft gaven naar Zijn eigen goeddunken.
God laat Zich drievuldig, in drie Personen, kennen aan de mens. De aangehaalde teksten staan gewoon in gevonden afschriften van de Bijbel van vòòr het concilie.
Aangezien het mij duidelijk is dat ik niet kan eisen de grootheid van mijn Schepper te begrijpen kies ik ervoor Hem te aanvaarden zoals Hij Zich in Zijn Woord laat kennen, als Vader, Zoon en Geest. In de NAAM van de Vader, Zoon en Heilige Geest moet gedoopt worden (niet in de NAMEN); 3 Personen, ÉÉN God. Als afsluiting nog een laatste opmerking: in het einde der tijden zal de ongerechtigde, het beest, zich openbaren. Deze wordt ook wel de antichrist genoemd. Zie 1 Joh. 2:18-25, 4:2-3, 5:1; 2 Joh. 1:7
In eerdere berichten in deze serie werd Jezus door Jehova's Getuigen "een god" genoemd. Ik kan weinig met een rangorde van goden en hoop en bid dat deze misleide mensen via de Heilige Geest hun Redder zullen mogen leren kennen.
Vrede zij u allen.
Maranatha - Kom Jezus! / Jezus komt!
Michaël
|
|
|
|
|
|
|
antoon
|
Geplaatst op 25-01-2010, 03:36 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Als aan de andere kant God duidelijk maakt in de Bijbel dat er sprake is van een Drievuldigheid, wie zijn wij dan dat wij bepalen dat een door God geschapen persoon alles moet kunnen doorgronden van zijn Goddelijke Schepper? Dat lijkt me een behoorlijk arrogante houding jegens onze Schepper
Als er duidelijk gemaakt wordt dat er een Drievuldigheid is wel, maar dat wordt door de hele bijbel door weerlegt. de verzen die jij aanhaalde suggereren jouw gelijk. maar binnen de context, en door grondig onderzoek is het mogelijk tot een juiste zienswijze te komen.
|
|
|
|
Egypte en de bijbel |
|
|
|
|
alb
|
Geplaatst op 25-01-2010, 09:41 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 24-01-2010, 21:56 Michael schreef:
Als aan de andere kant God duidelijk maakt in de Bijbel dat er sprake is van een Drievuldigheid, wie zijn wij dan dat wij bepalen dat een door God geschapen persoon alles moet kunnen doorgronden van zijn Goddelijke Schepper? Dat lijkt me een behoorlijk arrogante houding jegens onze Schepper.
|
Dat is niet arrogant maar het is Gods wil om Hem goed te leren kennen. (Joh17:3)
|
In Joh.10:30 zegt Jezus dat Hij en de Vader één zijn.
|
Dat staat er inderdaad
|
Hij zegt niet dat Hij naast de Vader staat maar dat Hij deel uitmaakt van de Godheid. De Godheid die uit 3 Personen bestaat en één in wezen is.
|
Maar dit is een eigen interpretatie. Wat Jezus met die eenheid bedoelt wordt duidelijk als je Joh 17:21 beschouwt: " opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in ons zijn. Jezus bad dat zijn volgelingen dezelfde eenheid mochten vormen als dat Hij en zijn Vader een eenheid zijn. Dit wordt bevestigd door vers 22 en 23 waar staat: ...opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen, en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één......Bedoelt Jezus dat zijn volgelingen een drieeenheid moesten vormen?
|
In Joh. 5:23 zegt Jezus dat de mensen Hem moeten eren gelijk zij de Vader eren. De Drievuldigheid moet als geheel worden vereerd.
|
Er wordt hier helemaal niet over een drieeenheid gesproken.
In deze tekst komt nadrukkelijk naar voren dat de Vader een hogere positie bekleedt dan de Zoon. De Vader heeft de Zoon uitgezonden, de Zoon spreekt de woorden van de Vader en de Vader heeft alles in de handen van de Zoon gegeven. De Zoon heeft de Vader niet uitgezonden, de vader spreekt niet de woorden van de Zoon. Ik zie hier een duidelijk verschil in rangorde.
Hier wordt wederom niet over een drieeenheid gesproken.
Dat deze tekst zegt dat er in de NAAM van de Vader, de Zoon en de Heilige geest moet worden gedoopt is toch geen bewijs voor een drieeenheid? Als een advocaat in een rechtszaal optreedt en spreekt in de NAAM van Jan, Piet en Klaas die ergens van worden verdacht spreekt hij toch zeker niet voor een drieeenheid?
|
en Hij bevestigt dat Hij de Messias, God Zelf, is.
|
Dat heeft Jezus nog nooit gedaan. Hij gaf altijd aan niets uit zichzelf te kunnen doen dan door de Vader, hij bad tot zijn Vader en niet tot zichzelf en toonde altijd een diep respect voor zijn Vader.
|
Als afsluiting nog een laatste opmerking: in het einde der tijden zal de ongerechtigde, het beest, zich openbaren. Deze wordt ook wel de antichrist genoemd. Zie 1 Joh. 2:18-25, 4:2-3, 5:1; 2 Joh. 1:7
|
Het niet aanvaarden van de drieeenheid is niet hetzelfde als het loochenen van Jezus als de Christus. Van Jehovah's Getuigen weet ik dat zij diep respect hebben voor Jezus als degene die door het brengen van het zoenoffer eeuwig leven voor mensen mogelijk heeft gemaakt en dat Jezus hun Koning der Koningen is. Bovendien zegt de door jou aangehaalde tekst dat die antichrist er in de dagen dat die tekst geschreven werd er ook al was.
|
In eerdere berichten in deze serie werd Jezus door Jehova's Getuigen "een god" genoemd. Ik kan weinig met een rangorde van goden en hoop en bid dat deze misleide mensen via de Heilige Geest hun Redder zullen mogen leren kennen.
|
Jehovah's Getuigen zullen ook jou misleid noemen en daar even zoveel, misschien wel meer argumenten voor kunnen aandragen. Overigens zijn mijn ervaringen met JG dat zij beter voldoen aan de in Joh 17 door Jezus gevraagde eenheid dan menig traditionele kerk. Sommige op dit forum zullen die eenheid afdoen als brainwash en volksmennerij, maar dat is niet mijn ervaring. Zo hebben JG als geloofsgemeenschap in navolging van Jezus gebod je naaste en zelfs je vijand lief te hebben, nooit meegedaan aan het voeren van oorlogen, zelfs als het niet opnemen van de wapens voor hun foltering of de dood betekende. Dat verdient meer respect dan wat de traditionele kerken altijd hebben laten zien. En nogmaals, ik ben zelf geen JG. Ik ga af op eigen ervaring en niet op vooroordeel zoals de meesten.
Dit bericht is gewijzigd op 25-01 09:42.
|
|
|
|
|