|
ken
|
Geplaatst op 30-09-2009, 15:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Inderdaad! Klakkeloos napraten avn afvalligen, je bent net een pappagaai.
Bijbelkennis is een voortschrijdend licht!. Zolas ik al meerdere malen heb uitgelegt, komt kennis, net zoa ls ejzus zei, niet ineeens, maar geleidelijk. Zodra men een heidense lering ontdekt werd deze verwijderd.
De kerken weten dondersgeod dan b.v. Kertsmis een PUUR heidens feest is. Ne3t als de eerste hervormers ontdekten zij, dat zij anders geen volgelingen meer overhielden, awnneeer zij deze dingen afschaften. Zij hebben hun leer op on-Bijbelse fundamenten gebouwd en KUNNEN dit niet meer veranderen. dan stort hun kerk in en hebben zij geen inkomsten meer.
|
Volgens WTG is heeft God maar 1 organisatie op aarde om het voedsel ter rechter tijd te geven. Sinds 1914 is dat het WTG. Tot welke aardse organisatie behoren de eerste zes boodschappers dan?
|
Volgens de Bijbel; is er maar één beleidvolle slaaf die een overvloed aan geestelijk voedsel uitdeelt.
|
En de onderste foto de kruis afbeelding op Pastor Russels graf, waartegen JG preken.
|
Moeilijk, he? Te ervaren dat ze later ontdekt hebben dat staros paal betekent.
|
Mijn vraag blijft nog steeds aan jullie, welke niet-heidense betekenis gaf Pastor Russel aan deze vermeende heidense symbolen?
|
Mijn amtwoor is nog steeds hetzelfde! Zie de site pastor russell. Een uitvoerig antwoord.
Ik heb deze foto's geplaats om te laten zien dat het van mijn kant geen valse insinuatie zijn, noch om Pastor Russel aan te klagen.
Je bedoeling is volkomen duidelijk! Je ondersteund met plezier afvalligen. Je kan je eigen straatje daarmee niet schoonvegen.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 30-09-2009, 20:53 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
|
Je bedoeling is volkomen duidelijk! Je ondersteund met plezier afvalligen. Je kan je eigen straatje daarmee niet schoonvegen.
|
Mijn motieven doen helemaal niet ter zaken, noch heb ik er plezier aan om afvalligen te steunen. Je bent een afvallige als je het geloof in Gods Zoon verwerpt. Mijn straatje is schoon, dat merkte laatst nog een JG op die bij mij aan de deur kwam.
Ik heb alleen maar aangetoont dat het WTG het Woord der Waarheid op onjuiste wijze hanteert.
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 30-09 20:57.
|
|
|
|
|
|
|
Michael
|
Geplaatst op 30-09-2009, 23:11 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste mensen,
In een aantal eerdere stukjes van o.a. Nathaniël en mij zijn vele zaken opgemerkt over de Nieuwe Wereldvertaling en het genootschap. Tot mijn spijt zijn de reacties van Azarja en Ken zowel beperkt (ongeveer 30% wordt behandeld) als vermengd met waarde-oordelen over de persoon. Tenslotte "praten wij alleen maar afvalligen na" enz. Ik ken Nathaniël niet maar uit zijn teksten betwijfel ik dat napraten. De informatie die ik geef komt niet van afvalligen van de JG maar zijn een gevolg van gerichte studie.
Waar staan we nu in deze gedachtenwisseling? Zaken die niet zijn bestreden zijn o.a. afkomstig uit de publicaties van de JG zelf, zoals: - de vele onjuiste profetieën die het genootschap, naar eigen zeggen de enige spreekbuis van God, heeft geventileerd; - het moeten bestuderen van de Bijbel aan de hand van de eigen boekjes, omdat het bestuderen van de Bijbel sec ertoe leidt dat je hetzelfde gaat geloven wat de christenen vanaf het allereerste begin geloven (de Drievuldigheid van God enz.) - het feit dat de uitleg van Bijbelpassages in de loop der tijd meermalen is gewijzigd. Het genootschap geeft aan dat hun vertalers leiding ontvangen van engelen van diverse rang. Het moge duidelijk zijn dat de Bijbel slechts de rol van de Heilige Geest noemt (Joh. 14:16; 14:26; 15:26, Matt. 13:11, Hand. 1:16, Hand. 13:2; 28:25, 1 Cor. 2:13 e.d.; merk op dat de HG een zelfstandig opereert, 1 Cor. 12:11).
Het feit dat uitlatingen van het genootschap dus niet betrouwbaar zijn gebleken en dat er sprake is van werkingen buiten de Heilige Geest zullen een relatie met elkaar hebben. Het verhindert sowieso dat we stellingen en opvattingen lichtvaardig kunnen onderschrijven.
Merk op dat Ken zelf schrijft dat Jezus God is, maar blijkbaar een God die alles geschapen heeft, aan het einde oordeelt maar beslist niet aanbeden mag worden en aan de rechterhand van God mag zitten (even in een hele kleine notedop). We zien hier bij de JG dus niet een monotheïstisch geloof (één God) maar een God met een hulpje dat ook wel God is maar net niet helemaal. Hier zijn een paar opmerkingen over te maken die nog niet eerder zijn gemaakt (mocht ik ze gemist hebben dan mijn excuses): - In Jesaja 43 spreekt God en zegt dat Hij Schepper en Formeerder is. In vers 10 zegt God dat er voor Hem geen God geformeerd is en na Hem geen zijn zal. Conclusie: Jezus heeft alles geschapen en is God. De hoedanigheden waarin wij God ervaren zijn de Vader, de Zoon en de Heilige Geest (zie de betreffende stukjes tekst in eerdere "afleveringen" (ook in andere onderwerpen dan dit). - In 1993 schreef de joodse rabbijn en geleerde Jacob Neuser een aardig boek, getiteld "A Rabbi talks with Jezus. An intermillennial Interfaith Exchange". Hierin zit hij bij de leerlingen van Jezus op de berg in Galilea en vergelijkt Zijn woorden met het OT, de Talmoed en de Misjna. Zijn conclusie is dat Jezus God moet zijn, maar zijn joodsheid belet hem die stap ook te maken (2 Cor. 3:15). Dit boek wordt trouwens ook aangehaald in het boek "Jezus van Nazareth" van de huidige Paus. - Man en vrouw worden door hun vereniging één vlees; zij kennen elkaar. Hun kinderen, familie, vrienden en collega's kennen zij ook. God is een Geest (Joh. 4:24). In Matt. 11:25-27 meldt Jezus dat Hij God "kent". Om iemand te "kennen" moet er iets van een innerlijke overeenkomst ontstaan tussen diegene die gekend wordt en diegene die kent. God werkelijk kennen veronderstelt gemeenzaamheid met God, een eenheid van zijn. Elkaar volmaakt kennen is pas mogelijk als hetzelfde bestaan gedeeld wordt. Vergelijk 1 Cor. 13:12.
Als afsluitende opmerking het volgende: Er zijn een aantal duidelijke verwijzingen gemaakt naar Bijbelpassages waarin Jezus direct of indirect aangeeft God te zijn of waarin de reacties op Zijn woorden aangaven dat de toehoorder begrepen dat Hij zei dat Hij God was. De reacties daarop variëren van het aanhalen van een passage waaruit moet blijken dat Jezus niet God was tot het uitroepen dat er heidense leringen zijn overgenomen. Het moge duidelijk zijn dat in het Woord van God twee passages elkaar niet tegen kunnen spreken. Of de context is dan niet duidelijk of de inhoud is dan nog niet genoegzaam doorgrond. T.a.v. de Godheid van Jezus vallen alle passages keurig in elkaar als de we Bijbel en dus ook de leer der apostelen inzake de Godheid van Jezus als basis nemen (wat, zie de opmerking bij het tweede aandachtsstreepje bovenaan dit stukje impliciet door de JG wordt erkend). Dit zal de basis zijn dat de NWV zodanig is vertaald dat deze de leer van de JG onderschrijft; merk op dat Ken met een eerdere stelling instemt als hij schijft dat "de context deze vertaling noodzakelijk maakt". Met andere woorden: we moeten iets anders schrijven dan er staat. Door christelijke en niet-christelijke geleerden is meermalen vastgesteld dat de NWV rammelt, of, zoals dr. Robert Countess schreef, dat "de JG er niet in zijn geslaagd hun leerstellige overwegingen buiten de vertaling te houden. Het moet worden gezien als een sterk vooringenomen stuk werk, en op sommige punten is het werkelijk misleidend" ("The Jehovah's Witnesses' New Testament: A critical analysis of the New World Translation of the Christian Greek Scriptures" . Er zijn vele van dit soort commentaren op de NWV. Het verdraaien van Gods Woord is erg, van God een leugenaar maken door valse profetieën in Zijn Naam uit te spreken zodat men een valse God gaat aanbidden is echt erg. Daar staat de doodstraf op (Deut. 13:1-5). Zie het lot van de valse profeet in deze eindtijd, Openb. 20:10
De grote verdrukking zal binnenkort, na opname van de bruid, snel verhevigen (heeft u ook al opgemerkt dat de takken van de vijgeboom teder worden?). Daarna zal Jezus met Zijn bruid als het nieuwe Jeruzalem op aarde komen en vangt het duizendjarig rijk van vrede aan. Dus: bekeert u! De tijd is korter dan kort.
Maranatha. Jezus komt.
Vrede zij u.
Michaël
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 01-10-2009, 08:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 30-09-2009, 15:54 ken schreef:
[...]Volgens de Bijbel; is er maar één beleidvolle slaaf die een overvloed aan geestelijk voedsel uitdeelt.
|
Russel werd gezien als de "zevende Boodschapper" oftewel de "Boodschapper van Laodicea". (Openbaring 3:14)
De eerste zes zijn ook door het WTG genoemd: Paulus, Johannes, Arius, Waldo, Wycliffe, Luther. (The Finished Mystery, Karatol edit., 1918, p. 64)
Volgens WTG heeft God maar 1 organisatie ( 1beleidvolle slaaf) op aarde om het voedsel ter rechter tijd te geven. Sinds 1914 is dat het WTG. Tot welke aardse organisatie (beleidvolle slaaf) behoren de eerste zes boodschappers dan?
Heb jij een probleem met de eerste zes boodschappers? Zij behoorden immers tot verschillende denominaties, dus wie is dan werkelijk de beleidvolle slaaf die het voedsel ter rechter tijd uitdeelt?
Zegen, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 01-10 10:51.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 01-10-2009, 12:11 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 30-09-2009, 20:53 Nathaniel schreef:
[...]
Mijn motieven doen helemaal niet ter zaken, noch heb ik er plezier aan om afvalligen te steunen. Je bent een afvallige als je het geloof in Gods Zoon verwerpt. Mijn straatje is schoon, dat merkte laatst nog een JG op die bij mij aan de deur kwam.
Ik heb alleen maar aangetoont dat het WTG het Woord der Waarheid op onjuiste wijze hanteert.
|
Waarmee je je paadje weer vervuilt, op basis van afvalligen leer.
Wat jij niet WILT begrijpen is, dat afvalligen willens en wetens Gods geboden hebben ovetreden. Dit wordt NIET getolereerd binnen JG kringen. Zij weten, op basis van Bijbelse leer, dat een klein beetje zuurdeeg de massa doet gisten.
Jezus beschouwde de Farizeeën (de gevestigde religie) als zuurdeeg.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 01-10-2009, 12:58 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 30-09-2009, 23:11 Michael schreef:
Tot mijn spijt zijn de reacties van Azarja en Ken zowel beperkt (ongeveer 30% wordt behandeld) als vermengd met waarde-oordelen over de persoon. Tenslotte "praten wij alleen maar afvalligen na" enz.
|
Jouw interpretatie. Reacties zijn in principe nooit op de persoon , maar op het geschrevene. Wanneer je jaar na jaar met leer van afvalligen wordt bestookt, ken je dat intussen wel. De “gelovigen” ontkennen dat natuurlijk ten stelligste,. Maar vroeg of laat komt toch de bevestiging daarvan, soms met site en al.
Er zijn meer dan 300 denominaties die claimen Christelijk te zijn. Bestaat de Christus dan verdeeld? Ze verkondigen tegenstrijdige leringen en hebben er totaal geen moeite mee elkaar in Gods naam om te brengen met gezegende wapens.
Wat doen nu JG precies? Zij bestuderen intensief en gestructureerd de Bijbel. Zij hebben niet de intentie gehad om een nieuwe religie te brengen. Zij ontdekten echter Babylonische leringen in hun kerk. Toen men daar niet ontvankelijk voor bleek te zijn ging Russell met vrienden zelf de bijbel verder bestuderen. Wat hij daarin zag noopte hem om full time het goede nieuws te gaan brengen. Hij verzamelde echter geen fors betalende medestanders om zich heen, maar verkocht zijn zakelijk belang, een fortuin, en ging datgene uitvoeren wat Jezus opdroeg in (Mattheüs 28: 19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”
Net als alle gelovigen in de eerste eeuw!
De studiemethode is in een vorm van een effectieve Bijbelcurcus gegoten, die overeenkomt met de studiemethode van het elektronica instituut Dirksen, waar ik Elektronica gestudeerd heb. Op deze manier is men in staat in korte tijd veel nauwkeurige kennis op te doen.
Net zo als de kennis in elektronica toeneemt, neemt ook de Bijbelkennis toe. En dus gebruik je de nieuw verworven kennis. Zo heeft men in de elektronica ontdekt dat elektronen negatief zijn en dat de stroom van – naar + loopt.
(Joh. 14:16; 14:26; 15:26) Hier word over een helper gesproken, volgens de Islam Mohammed, volgens de Bijbel gewoon een kracht, hetgeen door Gabriel bevestigd wordt. Waarmee je aantoont dat je de heilige geheimen niet kunt begrijpen.
Matt. 13:11, Hand. 1:16, Hand. 13:2; 28:25, 1 Cor. 2:13 e.d.; merk op dat de HG een zelfstandig opereert, 1 Cor. 12:11). (1 Korinthiërs 2:13) Deze dingen spreken wij ook, niet met woorden die door menselijke wijsheid worden geleerd, maar met woorden die door de geest worden geleerd, daar wij geestelijke zaken met geestelijke woorden combineren
Met name deze tekst laat zien, dat je er geen Jota van begrijpt. De kracht van de allerhoogste zet mensen er toe aan dingen te doen. Zij gaan het goede nieuws verkondigen. Er is hier geen fysiek bewijs voor. Het resusltaat van hun werk zegt genoeg!
|
Merk op dat Ken zelf schrijft dat Jezus God is, maar blijkbaar een God die alles geschapen heeft, aan het einde oordeelt maar beslist niet aanbeden mag worden en aan de rechterhand van God mag zitten .
|
Je toont alleen dat je grote moeite hebt met begrijpend lezen.
Ik Schreef o.a. het volgende. Jezus is een God, net zo als ook engelen en mensen in een bepaalde positie goden genoemd worden. Er is één Almachtige god “el Sjaddai” JHWH, die persoonlijk verklaart dat Jezus zijn zoon is, die volgens Joh 1:1 BIJ hem is en dat hij later naast hem (JHWH) aan zijn rechterzijde op een troon zit. (Openb. 5)
Triest dat je de heidense drie-eenheid zo probeert te verdedigen.
De grote verdrukking zal binnenkort, na opname van de bruid, snel verhevigen (heeft u ook al opgemerkt dat de takken van de vijgeboom teder worden?). Daarna zal Jezus met Zijn bruid als het nieuwe Jeruzalem op aarde komen en vangt het duizendjarig rijk van vrede aan. Dus: bekeert u! De tijd is korter dan kort.
|
De bruid is de kleine kudde. Het nieuwe Jeruzalem is de kleine kudde + Jezus, die vanuit de hemel over de aarde gaan regeren , waar de grote schare de grote verdrukking heeft overleeft. Leden van Babylon de grote hebben het niet overleeft. Zij hebben geweigerd de heidense rituelen af te schaffen. Wie oren heeft late hij luisteren.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 02-10-2009, 09:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 01-10-2009, 08:48 Nathaniel schreef:
De eerste zes zijn ook door het WTG genoemd: Paulus, Johannes, Arius, Waldo, Wycliffe, Luther. (The Finished Mystery, Karatol edit., 1918, p. 64)
Heb jij een probleem met de eerste zes boodschappers? Zij behoorden immers tot verschillende denominaties, dus wie is dan werkelijk de beleidvolle slaaf die het voedsel ter rechter tijd uitdeelt?
|
Je blijft je maar vasthouden aan de leer van afvalligen.
Er zijn in de vele milenia vele boodschappers geweest. God gebruikt wie hij wil, zelfs heidense regeerders.
Zoals al vaker aangehaal is de Bijbelse waarheid een voortschrijdend licht. Jezus gaf zijn discipelen niet ineens alle benodigde informatie, omdat zij dat op dat moment niet konden dragen.
Of Luther nu door God is gebruikt? Het gevolg van zijn optreden is grotere verdeeldheid ooit, waardoor de waarheidsboodschap versluierd is geworen door de meer dan 300 denominatie nu.
Bovendien is pas NU Mt 24:14 in werking.
Wie is nu de beleidvolle slaaf. Een slaaf is iemand die de wil van de meester doet. Wat wil "de meester"? Hij geeft de opdracht: (Mattheüs 28: 18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, en zei: „Alle autoriteit in de hemel en op aarde is mij gegeven. 19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.
JG doen dat nu wereldwijd. Allen doen dat werk, net als de eerste Christenen. Zij geven simultaan in meer dan 450 talen bijbelstudielektuur uit en simultaan in ca 25 talen een makkelijk leesbare consequent vertaalde bijbel.
Wie anders doet dat dan?
Afvalligen? Die zaaien wereldwijd alleen verdeeldheid. De Bijbel verenigt echter.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 02-10-2009, 10:00 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
2Johannes1:1 Van de oudste. Aan de uitverkoren vrouw en haar kinderen, die ik werkelijk liefheb – en niet alleen ik, maar allen die de waarheid hebben leren kennen – 2 op grond van de waarheid die in ons blijft en bij ons zal zijn tot in eeuwigheid. 3 Genade, barmhartigheid en vrede zullen bij ons zijn, van God, de Vader, en van Jezus Christus, de Zoon van de Vader, in waarheid en liefde.
4 Ik was zeer verheugd te merken dat verscheidene van uw kinderen de weg van de waarheid volgen, in overeenstemming met het gebod dat de Vader ons gegeven heeft. 5 En nu heb ik een verzoek aan u. Ik houd u in deze brief geen nieuw gebod voor, maar een gebod dat ons vanaf het begin bekend is: laten we elkaar liefhebben. 6 Liefhebben houdt in dat we leven volgens Gods geboden. Volgens dit gebod, dat u vanaf het begin gehoord hebt, moet u leven. 7 Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist! 8 Wees op uw hoede en verspeel niet wat we bereikt hebben, maar zorg dat u het volle loon ontvangt. 9 Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.
Shalom, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 02-10 13:21.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 03-10-2009, 13:49 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 03-10-2009, 09:46 Nathaniel schreef:
10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.
Als JG in het verleden (en nu) wat kritischer waren geweest t.a.v. het onderwijs van het WGT, dan hadden JG door de Schriften te raadplegen, toen al kunnen weten dat de interpretaties van bijbelse profetieen en uitleggingen van bijbelpassages door het WGT onjuist waren.
|
Dit is gewoon op jouw geloof van toepassing. Als jouw geloof niet klakkeloos de gekerstende leringen vam Constantijn had overgenomen, hadden we zeerzeker overeenstemming.
B.t.w. Het wtg is pas ontstaan DOORDAT men de geschriften raadpleegde en geleidelijk aan de Constantijnse leer ontdekte. Die werd vervolgens afgschaft. Zoals ik al meermaals heb gezegt en jij voortdurend negeert, is het leer proces een kwestie van tijd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michael
|
Geplaatst op 03-10-2009, 22:50 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken,
Als ik lid van een club zou zijn die: - aantoonbaar valse profetieën ventileert - de uitleg van Bijbelteksten meermalen verandert als gevolg van door engelen van verschillende rangen overgebrachte boodschappen - zelf schrijft dat als je alleen de Bijbel bestudeert je hetzelfde gaat geloven als alle andere christenen en je dus alleen maar de eigen Bijbel mag bestuderen aan de hand van de eigen geschriften en uitleggingen zou ik me achter mijn oren krabben en toch even diepgaander onderzoek verrichten alvorens ik doorging met klakkeloos na te praten wat een genootschap mij voorschrijft te denken.
Maranatha Kom Jezus Jezus komt
Vrede zij u
Michaël
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 04-10-2009, 11:12 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik begrijp dat het best moeilijk is om te ontdekken dat je geloof doorspekt is van heidense leringen. en dat het frustrerend is, dat die leer je inzicht versluierd.
JG hebben, net als andere kerken, een eigen Bijbel. Hoewel zij de rechten hebben van ca 25 andere bijbels. w.o. de King James, en deze ook hebben uitgegeven.
Zij hebben naar de laatste stand van zaken, door vergelijking van teksten van papyri, toegepast op de teksten van de King James, die gebaseertd is op geschriften uit ca. 1600.
Zij hebben alle fouten en onnauwkeurigheden verbeterd en hebben Gods naam weer hersteld, waar deze, o.a. door kerken, verwijderd is. Door hedendaags taalgebruik, zo nauwkeurig mogelijk en consequent vertaald, in overeenstemming met de originele bekende teksten is het een nauwkeurige, makkelijk leesbare Bijbel geworden.
Daardoor kan heel makkelijk verminkingen in andere Bijbels worden aangetoond. En dat is natuurlijk tegen het zere been.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 04-10-2009, 12:24 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 04-10-2009, 11:12 ken schreef:
JG hebben, net als andere kerken, een eigen Bijbel. Hoewel zij de rechten hebben van ca 25 andere bijbels. w.o. de King James, en deze ook hebben uitgegeven.
|
De 300 denominaties waar jij over spreekt en verdeeld zouden zijn, gebruiken niet 'n ieder hun eigen bijbel maar de gangbare bijbel zoals die wereldwijd wordt gebruikt. Bijvoorbeeld: King James, Statenvertaling, NBG etc. De denominaties lezen deze bijbel die vertaald is in de landstaal op basis van wetenschappelijke inzichten en ligt op iedere kansel in de kerk. De enige die hun eigen bijbel hebben zijn de Mormonen en de JG van het WTG. De mormonen bijbel en de NWV zijn vooringenomen vertalingen geinspireerd door leerstellige dwalingen, die geinspireerd zijn door de neiging zich af te zetten tegen de werelwijde gemeenschap van de algemene christelijke kerk.
Wel bij de les blijven Ken!
MVG, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 04-10 12:32.
|
|
|
|
|
|
|
ken
|
Geplaatst op 04-10-2009, 13:43 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
.Onjuist. BTW de mormonen hebben het boek van Mormon i.p.v. de Bijbel.
De Geschiedenis leert anders. De statenvertaling werd door vele religies verworpen. Doordat de uitgevers slim waren in tactiek, gaven ze ieder getrouwd koppel een "huwelijksbijbel". Een kostbaar bezit in die tijd. Zo kwam deze ingevoerd.
Wanneer je op Bijbelsites kijkt, zie je duidelijk dat iedere stroming een "eigen" Bijbel heeft.
Zo is de Willibrordvertaling PUUR Katholiek!
De NBV had een "oecumenische" vertaling moeten worden. Vele deelnemers zijn boos weggelopen, omdat ZIJ de bijbel aan HUN zienswijze aangepast wilden zien. De pinksterbeweging heeft het wel voor elkaar gekregen dat deze vertaling werd aangepast aan HUN zienswijze betreft het “tongen”. Daar werd tongentaal van gemaakt. Tongen betekend echter niets anders als taal, dus………….
Ook de Naardense Bijbel is gemaakt voor een specifieke groep.
De NWV heeft de oorspronkelijke talen het nauwkeurigst en consequent vertaald, volgens diverse vakmensen (niet JG). Hij wordt soms zelfs als referentie gebruikt. Daardoor kan men juist de aanpassingen in andere bijbels zien. Hij is nu simultaan in ca 25 talen verkrijgbaar.
|
|
|
|
|
|
|
Michael
|
Geplaatst op 04-10-2009, 21:31 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Ken,
Je schermt graag met heidense leringen die in de verschillende vertalingen zouden zijn opgenomen; ik kom af en toe alleen wat minder handige stukjes tekst of woorden in voor de studie gebruikte vertalingen tegen. Merk op dat er door de jaren heen vele verschillende vertalingen zijn gemaakt; in het algemeen bepaalden de opvattingen van de makers of een vertaling aanvaardbaar was. Abrakam Kuyper zei over de vertalers die de Leidse Vertaling samenstelden dat zij in geleerdheid voor niemand onderdoen maar de bezieling van de vertalers van de Statenvertaling misten. Deze laatsten werkten onder het besef dat zij met het Woord van hun God werkten, en dat gaf dat zij door een andere geest werden bestuurd. Vervolgens wees hij de Leidse Vertaling af.
Ik heb de indruk dat de vertalingen die vroeger in de verschillende kerken werden gebruikt vonden hun oorsprong vooral in de wens het anders dan de anderen zijn te onderstrepen. In de protestantse kerken (de 300 denominaties, waar de JG er een van is) zijn tegenwoordig een beperkt aantal vertalingen in gebruik, met name afhankelijk van het hieronder volgende:
Men kan verschillende methoden van vertalen hanteren afhankelijk van het doel van de betreffende uitgave, b.v.: - verbale nauwkeurigheid: zo dicht mogelijk de oudste teksten, volgens een woord-voor-woordpatroon, volgen. Dit is nuttig voor studiedoeleinden maar voor normaal Bijbellezen lastig (vb Statenvertaling, NBG 1951) - conceptuele nauwkeurigheid: deze zijn gericht op een zo leesbaar mogelijke stijl waarbij de woordelijke grondtekst zo minimaal mogelijk is aangetast (vb Willibrord, NBV) - geparafraseerde nauwkeurigheid. de concepten worden uitgebreid en aangevuld om te zorgen dat ze goed overgedragen worden (vb Het Boek, Groot Nieuws) - modern geparafraseerd, waarin een hervertelling in termen van de moderne cultuur plaatsvindt (vb Het verhaal gaat)
Hoe meer men in de richting van parafrase gaat hoe groter het risico van verdraaiing is. Om mensen te stimuleren kennis te nemen van het geloof zijn geparafraseerde vertalingen prima, maar voor Bijbelstudie zijn ze minder geschikt.
Maar dit gezegd zijnde: Alleen bij de NWV kom ik verdraaiingen tegen.
Je hebt al meermalen geschreven dat de Drievuldigheid een heidense lering is. Als ik zo wat oudere godsdiensten bekijk kom ik daar geen Drievuldigheid in tegen.
Of je moet met leringen ook zaken bedoelen als het Kerstfeest vieren en je verjaardag of zo. Tja, mensen kunnen alles aan elkaar vast redeneren en zo de foute conclusie trekken omdat er verkeerde logica wordt gebruikt. "In de Bijbel worden twee verjaardagen genoemd waarop nare dingen gebeuren, en dus mag je je verjaardag niet vieren" of zo. Of: Kerstmis vier je rond de datum van een oud heidens feest, en dus is het vieren van de komst van de levende God op deze aarde, om het offer te brengen dat ons allen kan verzoenen met Zichzelf, heel erg fout. En als je er een versierde boom bij zet, vereer je dus de boom!
Ondanks je woorden blijven de punten die ik eerder noemde overeind staan: Het genootschap heeft bewezen valse profetieën te verspreiden onder leiding van engelen van verschillende rangorde, heeft een eigen Bijbelvertaling die wereldwijd is afgeschoten als tendentieus en verdraaid (daarom mogen JG ook alleen de eigen Bijbel bestuderen aan de hand van de eigen geschriften en zegt het genootschap dat je "terugvalt" als je de niet-verdraaide Bijbels zou gaan bestuderen) en heeft de uitleg van Bijbelpassages in de loop der tijd meermalen gewijzigd, zodat je als JG niet kunt weten of wat je vandaag moet geloven morgen nog waar is. Per saldo is dit al genoeg om zeer goed op te letten bij alles wat het genootschap en alles wat hun getuigen verkondigen.
Maar Ken, het is nog niet te laat voor je. Mocht je zijn gedoopt in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest dan behoor je sowieso tot het Lichaam van Christus. Jezus zegt: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven", dus onderzoek het verleden en heden van de JG en trek je conclusies. We moeten als christenen mensen die op de verkeerde weg zijn waarschuwen om te voorkomen dat hun bloed van onze hand zal worden afgeeist. Bij deze.
Maranatha Jezus komt. Kom Jezus.
Vrede zij u
Michaël
|
|
|
|
|
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 04-10-2009, 23:03 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 04-10-2009, 21:31 Michael schreef:
Of je moet met leringen ook zaken bedoelen als het Kerstfeest vieren en je verjaardag of zo. Tja, mensen kunnen alles aan elkaar vast redeneren en zo de foute conclusie trekken omdat er verkeerde logica wordt gebruikt. "In de Bijbel worden twee verjaardagen genoemd waarop nare dingen gebeuren, en dus mag je je verjaardag niet vieren" of zo. Of: Kerstmis vier je rond de datum van een oud heidens feest, en dus is het vieren van de komst van de levende God op deze aarde, om het offer te brengen dat ons allen kan verzoenen met Zichzelf, heel erg fout. En als je er een versierde boom bij zet, vereer je dus de boom!
|
Helaas ga je nogal kort door de bocht en ben je je kennelijk niet bewust van de oorsprong van verjaardagen en het feit dat de eerste christenen hun geboortedag niet vierden. Het vieren van heidense feestdagen staat gelijk aan afgoderij.
Aantoonbaar onjuist, dit in tegenstelling tot bijv. de Statenvertaling. Vooringenomenheid en het laten kittelen van de oren weerhoudt mensen ervan om een eerlijk onderzoek in te stellen, waardoor men zichzelf op een verschrikkelijke manier misleidt.
Abrakam Kuyper zei over de vertalers die de Leidse Vertaling samenstelden dat zij in geleerdheid voor niemand onderdoen maar de bezieling van de vertalers van de Statenvertaling misten. Deze laatsten werkten onder het besef dat zij met het Woord van hun God werkten, en dat gaf dat zij door een andere geest werden bestuurd. Vervolgens wees hij de Leidse Vertaling af.
|
Helaas. Je laat je in de luren leggen door een menselijke mening die niet op feiten is gebaseerd, maar op sentiment. De Leidse Vertaling sla ik hoger aan dan de Statenvertaling, op inhoudelijke argumenten. De vertalers van de Statenbijbel lieten zich helaas nogal eens (mis)leiden door hun eigen waarheid en niet door Gods geest. Er zijn hiervan voorbeelden te over, waarvan de corrupte passage in 1Joh. 5:7,8, beter bekend als het Comma Johanneum, één van de treffendste en schreinendste is.
Dit bericht is gewijzigd op 04-10 23:10.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
Azarja
|
Geplaatst op 04-10-2009, 23:08 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ondanks je woorden blijven de punten die ik eerder noemde overeind staan: Het genootschap heeft bewezen valse profetieën te verspreiden onder leiding van engelen van verschillende rangorde, heeft een eigen Bijbelvertaling die wereldwijd is afgeschoten als tendentieus en verdraaid (daarom mogen JG ook alleen de eigen Bijbel bestuderen aan de hand van de eigen geschriften en zegt het genootschap dat je "terugvalt" als je de niet-verdraaide Bijbels zou gaan bestuderen) en heeft de uitleg van Bijbelpassages in de loop der tijd meermalen gewijzigd, zodat je als JG niet kunt weten of wat je vandaag moet geloven morgen nog waar is. Per saldo is dit al genoeg om zeer goed op te letten bij alles wat het genootschap en alles wat hun getuigen verkondigen.
|
Michael, kom jij wel eens buiten de deur? Of ben je wereldvreemd? Dergelijke beschuldigingen zijn al zo vaak weerlegd en tegengesproken dat het een beetje lachwekkend is dat je ze nu nog steeds aanhaalt.
|
|
|
|
„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. |
|
|
ken
|
Geplaatst op 05-10-2009, 12:03 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Je schermt graag met heidense leringen die in de verschillende vertalingen zouden zijn opgenomen; ik kom af en toe alleen wat minder handige stukjes tekst of woorden in voor de studie gebruikte vertalingen tegen.
|
Nee, ik doe dat niet graag.
Op basis van Bijbelstudie en achtergrondinformatie, de gebeurtenissen vanaf Paulus en de ontwikkelingen van het Christendom is het mij heel erg duidelijk dat men afgeweken is van het geloof dat Christus bracht. Omdat dat te toegang tot de smalle weg verhinderd wil ik je dat besparen. Daarom waarschuwde Jezus ook voor de val van Jeruzalem in het jaar 70. Degenen die geluisterd hebben overleefden.
|
Ik heb de indruk dat de vertalingen die vroeger in de verschillende kerken werden gebruikt vonden hun oorsprong vooral in de wens het anders dan de anderen zijn te onderstrepen.
|
Dat klopt. Dat blijkt ook uit de instelling van geloofsbeleidenissen.
|
In de protestantse kerken (de 300 denominaties, waar de JG er een van is):
|
Misvatting. Jg zijn niet uit een kerk ontstaan, maar op basis van Bijbelstudie. Zij bestaan uit alle natiën volken, stammen en talen. Dus ook uit alle niet “Christelijke” landen.
Men kan verschillende methoden van vertalen hanteren afhankelijk van het doel van de betreffende uitgave, b.v.: - verbale nauwkeurigheid: zo dicht mogelijk de oudste teksten, volgens een woord-voor-woordpatroon, volgen. Dit is nuttig voor studiedoeleinden maar voor normaal Bijbellezen lastig (vb Statenvertaling, NBG 1951)
|
Klopt. De NWV is zo letterlijk mogelijk vertaald, maar wel zo, dat deze makkelijk te begrijpen is. Ook heeft men er voor gekozen om controversiële begrippen van woorden, deze onvertaald te laten en in een voetnoot de betekenis te vermelden op basis van de gebruikte grammatica. Ik heb ergens een ‘bijbeltest”gezien. Letterlijk vertalen gaf men een 10 (SV), beschrijvend vertalen (GNB) gaf men een 1. De NWV kreeg een 7.
|
Hoe meer men in de richting van parafrase gaat hoe groter het risico van verdraaiing is.
|
Of men nu heel bewust verdraaid, betwijfel ik, maar men is in het algemeen wel bezig zo te vertalen dat het aansluit op kerkleer. De drie-eenheid is daar een duidelijk voorbeeld van.
|
Maar dit gezegd zijnde: Alleen bij de NWV kom ik verdraaiingen tegen.
|
Dat is domme laster, gevoed of door afvalligen,of door de verbasterde kerkleer. JG worden daarover voortdurend aangevallen met alleen het doel het eigen verbasterde paadje schoon te vegen. Ik heb eens een discussie gezien tussen universitair geschoolde JG, die heel goed thuis was in het Koiné Grieks en de grammatica daarvan. Hij werd van alle kanten besprongen door “gelovigen” die hun kerkleer probeerden te verdedigen en natuurlijk vooral JG beschuldigen van dwaalleer. Hij veegde de vloer met ze aan, wat betreft de kerkelijke leerstellingen. Wat betreft de NWV viel men over het “anders” vertalen, dan gebruikelijk. Anders vertalen is niet per definitie verkeerd vertalen. Uit kerkelijke kringen kan men vele studies vinden over Bijbelvertalingen, ook in het Nederlands.
In het algemeen komt het hier op neer, dat men geen andere woorden accepteert, dan die, die in de SV gebruikt worden. Ik kwam van de week een studie tegen waar men precies bijgehouden had welke woorden er verdwenen waren en welke woorden nieuw waren en in welke tekst dat was.
|
Je hebt al meermalen geschreven dat de Drievuldigheid een heidense lering is. Als ik zo wat oudere godsdiensten bekijk kom ik daar geen Drievuldigheid in tegen.
|
De drie-eenheid is een aantoonbare lering die overgenomen is van heidense religies, die hebben het weer van oudere overgenomen en komt men uit in het oude Babylon, gesticht door Nimrod. Er zijn vele site te vinden die dat, soms zeer diepgaand en gedocumenteerd, belichten. Dit is er één van. http://worldevangelisationnetworkwe...r=1&id=484222&tbl_archief=0
Kijk eens en zoek de gebruikte namen eens op in wikepedia. Het is zondermeer duidelijk.
|
Of je moet met leringen ook zaken bedoelen als het Kerstfeest vieren en je verjaardag of zo.
|
Ook. Ik bedoel alle leringen, die aantoonbaar zijn overgenomen. De oorsprong ligt bij Constantijn. Hij heeft strategisch het Christendom en de heidense religie vermengt en er één staatskerk van gemaakt.
|
Tja, mensen kunnen alles aan elkaar vast redeneren en zo de foute conclusie trekken omdat er verkeerde logica wordt gebruikt. "In de Bijbel worden twee verjaardagen genoemd waarop nare dingen gebeuren, en dus mag je je verjaardag niet vieren" of zo.
|
Je moet gewoon feitelijk bezig zijn. Vele encyclopedieën laten gewoon zien dat de oorsprong bij heidense religies ligt, vaag goed gedocumenteerd.
|
Of: Kerstmis vier je rond de datum van een oud heidens feest, en dus is het vieren van de komst van de levende God op deze aarde, om het offer te brengen dat ons allen kan verzoenen met Zichzelf, heel erg fout. En als je er een versierde boom bij zet, vereer je dus de boom!
|
Wanneer je echt gaat nazoeken, op basis van de Bijbelse informatie, evcentuel met behulp van encyclopedieën, dan kom je op het volgende: Jezus kan NOOIT in December geboren zijn. De herders waren met hun vee buiten. Medio oktober haalt men ze naar binnen, het wordt te koud, in December sneeuwt het daar vaak. Ik heb vakantieberichten gezien van Israëlgangers die in December aan het skieën waren in Bethlehem. Uit Bijbelonderzoek kan je NIET exact de datum vinden.
De New Catholic Encyclopedia ondersteunt deze gedachte: „De geboortedatum van Jezus Christus kan slechts bij benadering berekend worden.” Als Jezus niet op 25 december werd geboren, wanneer dan wel?’ Uit de hoofdstukken 26 en 27 van Mattheüs maken wij op dat Jezus stierf ten tijde van het joodse paschafeest, dat begon op 1 april 33 n.C. Bovendien licht Lukas 3:21-23 ons erover in dat Jezus ongeveer 30 jaar was toen hij met zijn bediening begon. Aangezien zijn aardse bediening 3 1/2 jaar duurde, was hij bij zijn dood ongeveer 33 1/2 jaar oud. Christus zou 6 maanden later, dus om en nabij 1 oktober, 34 zijn geworden. Als wij terugtellen om te zien wanneer Jezus geboren werd, komen wij niet op 25 december of 6 januari maar rond 1 oktober van het jaar 2 v.C. uit.
|
Ondanks je woorden blijven de punten die ik eerder noemde overeind staan: Het genootschap heeft bewezen valse profetieën te verspreiden onder leiding van engelen van verschillende rangorde, heeft een eigen Bijbelvertaling die wereldwijd is afgeschoten als tendentieus en verdraaid (daarom mogen JG ook alleen de eigen Bijbel bestuderen aan de hand van de eigen geschriften en zegt het genootschap dat je "terugvalt" als je de niet-verdraaide Bijbels zou gaan bestuderen) en heeft de uitleg van Bijbelpassages in de loop der tijd meermalen gewijzigd, zodat je als JG niet kunt weten of wat je vandaag moet geloven morgen nog waar is.
|
Van uit jouw standpunt bezien, jouw leer en jouw Bijbelvertaling, is dat plausibel. Temeer omdat je kennelijk opgehitst wordt door m.i. afvalligen. De “anderen” zijn per definitie fout! Dat was in Jezus tijd net zo. Daarom werd Jezus ook vermoord, hij was fout, in de ogen van zijn terechtstellers. Dat kostte hen in het jaar 70 het leven.
Het wtg is geen profeet en stelt zich niet als zodanig op. Afvalligen plakken hen dat etiket op. Ze verspreiden hele leugens en halve waarheden, die niet altijd even simpel te weerleggen zijn door insiders, laat staan door outsiders. Zoals herhaaldelijk naar voren gebracht is het een FEIT dat Jezus zijn volgelingen niet alle informatie tegelijkertijd gaf, omdat zij dat nog niet konden dragen. Het is bekend dat JG tot ca 1925 Kerstmis vierde en toen pas ontdekten dat de oorsprong niet Christelijk was. Zo hebben zij geleidelijk alle on-Bijbelse leer uit hun eigen geloof verwijderd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 31-10-2009, 19:17 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
De pyramide op Russels graf is geen bewijs voor Russels vermeende vrijmetselaarsschap. De pyramide van de vrijmetselaars bestaat uit dertien stenen treden/lagen. Het getal dertien is een belangrijk getal in de vrijmetselaarrij. Vrijmetselaars kennen de dertien geheimen van de vrijmetselaarrij. Zoals ik al zei, dit gegeven zie ik niet terug in de Pyramide op het graf van Russel.
Feit blijft dat Russel zich in leven en dood zich aan het kruis heeft vastgeklamd en Jezus als zijn Heer en God beleden heeft.
Groet, Nathaniel
Dit bericht is gewijzigd op 05-11 17:24.
|
|
|
|
|
|
|
antoon
|
Geplaatst op 23-11-2009, 10:49 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Laat ik deze topic nu eens vlot trekken, als men daanvan gediend is tenminste. mijn insteek verschilt met de gemiddelde bijbelvorser, ik leg mij meer op de historie van de bijbel en de aanverwante landen toe , ook daarin geeft de NWV. mij iets meer verlichting, dan de gemiddelde andere vertaling, andere vertalingen die schuw, levenloos, zonder animo, niet pakkend, zonder veel verklarende literatuur de dingen tenberde brengen. mijn mening hoor De NWV, is een verlichting en verademing voor de gelovige. mocht men het debat zat zijn dan is dit mijn laatste post, mocht men vragen hebben over historie, dan wil ik die met de NWV beantwoorden. als het buiten de topic gaat dan sorry, een andere keer.
|
|
|
|
Egypte en de bijbel |
|
|
alb
|
Geplaatst op 04-01-2010, 10:49 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dit topic heeft een hoog pot-verwijt-de-ketel gehalte. Verreweg de meeste vertalingen zijn door religieuze vooringenomenheid gekleurd waaronder de Statenvertaling, NBG vertaling, Groot nieuws bijbel.
De meeste nederlandse vertalers vertikken het om het Tetragrammaton juist te vertalen in Jahweh of Jehovah en matigen zich aan dit door HEER of HEERE te vervangen. Zij doen dit zoals een van de vertalers van de nieuwe vertaling die ik persoonlijk gesproken heb om redenen dat de traditionele kerken deze bijbel niet zouden gebruiken. Door deze verandering krijg je volkomen onbegrijpelijke en niet kloppende zinnen als:"De HEERE heeft tot mijnen heere gesproken......." (PS 110:1), "opdat zij weten dat Gij alleen met uwen naam zijt de HEERE,........"( PS 83:19), "Ik ben de HEERE, dat is mijn naam......." ( JES 42:8). De Statenvertaling van Pieter Keur geeft in een voetnoot aan: "......wordt hier allereerst God den naam van JEHOVAH gegeven........waar gij voortaan het woord HEERE met groote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebreeuwsch het woord JEHOVAH of korter JAH staat." Indien wij de bijbel beschouwen als zijnde het woord van God en zijn middel om hem te leren kennen is het bijzonder kwalijk dat mensen dit gaan censureren en Gods naam verdoezelen. Men censureert God zelf. Ik laat het waardeoordeel van zo'n vertaling aan de lezer.
In een wanhopige poging de onschriftuurlijke drieeenheidsleer een bijbels tintje te geven hebben nogal wat vertalers zich bezondigd aan een toevoeging in de bijbel van deze leer en dieze passage is bekend geworden onder de naam "Comma Johanneum" ( 1 JOH 5: 7,8).Hier staat in de NBG bijbel: "Want drie zijn er, die getuigen [ in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn een. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]......" Het gedeelte tussen haken is later ingevoegd maar wordt door oa de Statenvertaling als authentiek weergegeven.
Verder worden in diverse vertalingen de woorden "Sjeool en Hades" willekeurig naar hoe het maar uitkomt vertaald met dodenrijk, hel, graf ondanks dat die woorden totaal verschillende betekenissen hebben.
In de Nieuwe Wereld vertaling zult u nergens dergelijke willkeur tegenkomen. Die vertaling is ook ontstaan door de wens een vertaling te maken die juist verschoond is van religieuze vooringenomenheid.
U kunt mij beschouwen als een waarheidszoeker die vele verschillende religies heeft onderzocht waaronder ook JG.
|
|
|
|
Heidenen bekeren is een christelijk werk, maar christenen bekeren is een heidens werk |
|