esje_t Geplaatst op 28-08-2007, 18:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste allemaal,

Volgend jaar ga ik met de liefde van mijn leven trouwen.
Graag willen wij een spirituele invulling geven aan ons huwelijk, vandaar dat we ook graag voor de kerk willen trouwen. We zijn beiden Rooms-Katholiek.
Nu lopen we tegen een probleem aan. We willen graag buiten onze eigen parochie trouwen, omdat mijn beide ouders zijn overleden. Mijn moeder is in de ene parochiekerk begraven en mijn vader in de andere parochiekerk. Voor mij is het een gevoelskwestie dat ik niet in een van deze twee kerken wil trouwen. We willen daarom graag in een andere kerk, en een andere parochie trouwen. In deze parochie hebben we een tijd lang gewoond en hier is onze relatie opgebloeid.
Een gesprek met de pastoor van deze parochie leerde echter dat het ons niet is toegestaan om buiten onze eigen parochie te trouwen. Voor de volledigheid, deze pastoor staat aan het hoofd van 4 parochies, waaronder de parochie waartoe wij wel behoren.
Hierbij moet ik echter nog een toevoeging geven: we hebben hulpbisschop E. de Jong gevraagd of hij ons in de huwelijksmis wil voorgaan, daar hij een goede vriend is van de familie van mijn partner. De pastoor van de parochie hoeft ons dus niet voor te gaan in de mis, maar hij wil evengoed geen toestemming geven om ons in de parochie van onze keuze te laten trouwen.
Ik zou tegen mijn eigen gevoel ingaan, als ik in mijn eigen parochie zou trouwen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem, of een idee op welke manier dit kan worden opgelost? Op dit moment denken we er zelfs over om helemaal niet meer voor de kerk te trouwen.

Groeten,
Esje

meld dit bericht aan een moderator

Een goed mens blijft altijd leven 
Egbert Geplaatst op 13-09-2007, 00:12 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Esje T

Allereerst gefelicteerd met deze stap!
Als jouw gevoel je iets zegt, dan is daar natuurlijk moeilijk tegenaan te adviseren.

Maar weet wel dat trouwen voor de parochie, niet hetzelfde is als 'trouwen voor God'.
Jozef en Maria gingen samenwonen, en hadden weinig geld, en de bijbel zegt eenvoudig dat hij haar in huis nam, er was geen geld voor zelfs maar een ceremonie of 'huwelijk in de synagoge' als dat uberhaupt al bestond

Trouwen voor God is gewoon als twee mensen het ja-woord geven. God hoort alles

meld dit bericht aan een moderator

Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12)