fb934634 Geplaatst op 13-07-2007, 10:49 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Kan men wel spreken van Gods Woord? Of moet men eerder spreken van het geïnspireerde woord van de kerk van Rome? Zij wouden God voornamelijk voorstellen als zijnde mannelijk. Daarmee wouden zei het vrouwelijke onderdrukken. Als voorbeeld wil ik stellen in 1timotheüs 2:11,12: Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; en Paulus verantwoordt zich door te het scheppingsverhaal er bij te betrekken. Is Christus niet het hoofd van de kerk? Ik vind dat hij zich hier moet verantwoorden door naar de Christus zelf te kijken. Hij moet zichzelf niet als hoofd stellen. Christus verscheen tenslotte eerst aan Maria Magdalena. Toch steunt de kerk op Petrus!!!! In de geschiedenis spreekt men dan ook van de Nazarenen en Paulinische christenen. Deze twee groeperingen hadden zeker niet dezelfde visie!
Men zou daarbij de retorische vraag kunnen stellen of deze brief wel door Paulus geschreven is. Zeker is dat deze gekopieerd is en vertaald vanuit het Grieks.
Het is niet altijd even gemakkelijk om te vertalen vanuit het Grieks. Als je kijkt naar het woor harmatölos is dit in de bijbel vertaald door zondares. Het betekent iemand die van de conventionele gewoontes afwijkt, iemand die het conventioneel doelwit mist. Van hieruit heeft Maria Magdalena, de het scheldwoord hoer meegekregen, wat geheel verkeerd opgevat is en ook erkend is. Maria deed zaken die vrij ongewoon waren voor een vrouw van die tijd. Vandaar een harmatölos zou je evengoed kunnen vertalen als een vegetariër!! Hieruit kun je zeker afleiden dat de bijbel moest het Rooms kerkelijk gedachtegoed moest ondersteunen.

meld dit bericht aan een moderator

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
ken Geplaatst op 16-08-2007, 11:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-07-2007, 10:49 fb934634 schreef:
Kan men wel spreken van Gods Woord?

Jazeker! Jezus zei: Uw woord is waarheid.
Of moet men eerder spreken van het geïnspireerde woord van de kerk van Rome?

Beslist niet! De kerkleer komt niet overeen met de leer van de bijbel.
Zij wouden God voornamelijk voorstellen als zijnde mannelijk. Daarmee wouden zei het vrouwelijke onderdrukken. Als voorbeeld wil ik stellen in 1timotheüs 2:11,12: Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; en Paulus verantwoordt zich door te het scheppingsverhaal er bij te betrekken.

Dat is wel erg kort door de bocht. 2 kapiteins op een schip werkt niet. Dus is er een rolverdeling ieder naar zijn beste kunnen. De vrouw wordt in diverse plaatsen “opgehemeld”.
Ook staat  er dat vrouwen een groot “leger” zijn.

Is Christus niet het hoofd van de kerk?

Kerk is de vertaling van ek·kle´si·a, wat gemeeente of vergadering betekend.  Niet van een gebouw of organistaie, maar van een vergadering van mensen.

Petrus is niet het hoofd, maar Jezus. Ook is de rkk niet Jezus plaatsvervanger, hij is niet dood, hij is opgestaan. Paulus zei niet voor niets: bestaat de Christus dan verdeeld?
Hebr.: cha·ta’´; Gr.: ha·mar´ta·no betekend inderdaad het doel missen, wat meestal met zonde wordt vertaald. En dat is wat anders dan vegetariër.
Dus de bijbel verschilt duidelijk van kerkleer.

fb934634 Geplaatst op 16-08-2007, 19:12 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-08-2007, 11:04 ken schreef:
[...]
Jazeker! Jezus zei: Uw woord is waarheid.
En Jezus zei dus niet: Uw geschreven woord is waarheid.
[...]
Beslist niet! De kerkleer komt niet overeen met de leer van de bijbel.

Grotendeels akkoord. Over de timotheüs brief heb ik mijn twijfels.
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht. 2 kapiteins op een schip werkt niet. Dus is er een rolverdeling ieder naar zijn beste kunnen. De vrouw wordt in diverse plaatsen “opgehemeld”.
Ook staat  er dat vrouwen een groot “leger” zijn.

Als het de brief  door God geïnspireerd  is, zouden daar geen fouten mogen in staan.
De vrouw mag volgens mij wel onderrichten. Ik vind daarbij dat een verantwoording vanuit wat Jezus Christus zegt moet gebeuren, en niet vanuit iets dat door Hem zelf is rechtgezet door de opstanding. Het verleden laat men beter rusten!

[...]
Kerk is de vertaling van ek·kle´si·a, wat gemeeente of vergadering betekend.  Niet van een gebouw of organistaie, maar van een vergadering van mensen.

akkoord

Petrus is niet het hoofd, maar Jezus. Ook is de rkk niet Jezus plaatsvervanger, hij is niet dood, hij is opgestaan. Paulus zei niet voor niets: bestaat de Christus dan verdeeld?
Hebr.: cha·ta’´; Gr.: ha·mar´ta·no betekend inderdaad het doel missen, wat meestal met zonde wordt vertaald. En dat is wat anders dan vegetariër.
Dus de bijbel verschilt duidelijk van kerkleer.

Jekunt het niet letterlijk door vegetariër vertalen, maar afwijken van de "conventionele gewoonter of de conventionele doelen missen deed je al vlug in die tijd. Maria deed neit naar de normen of conventies van die tijd. Een vrouw moest eigenlijk zeer onderdanig zijn, behalve bij sekten zoals de Essenen.  
Als Paulus althans deze brief geschreven heeft, dan stelt hij de positie van de vrouw zeer laag. Dit stemde zeer sterk overeen met wat de RKK wou in die tijd. Een vrouw mag zeer zeker onderwijs geven.

Michael Geplaatst op 16-08-2007, 22:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste mensen,

Er is recent een leuk klein boekje verschenen, "Christelijk Leven", door C.S. Lewis. Mijn advies is om dat eens te lezen. Het kost nog geen tientje en dit onderwerp wordt ook behandeld.

Man en vrouw worden één vlees, één geheel en zijn gehouden elkaar lief te hebben (de vrouw is niet voor niets uit een rib genomen, die liggen dicht bij het hart). In het algemeen is besluitvorming geen probleem maar soms kan met het gewoon niet samen eens worden. Dan zegt God dat de opvatting van de man voorgaat.

Iedereen mag evangeliseren, zie het verhaal van de vrouw bij de bron die van Jezus te horen kreeg hoeveel mannen ze al had gehad.

Wat het leren, het onderwijzen betreft is het de opvatting van God dat dat een taak is die op de schouders van de man rust. Tenzij we besluiten dat sommige stukjes in de Bijbel wel van God zijn en andere niet. We komen dan in een oeverloze discussie, want we hebben natuurlijk allemaal een andere mening. Dat gaat dus niet werken. Het is niet zo vreselijk ingewikkeld om de Bijbel als gezaghebbende uiting van God te bewijzen, een hele aardige vinden we in het recent verschenen boekje "Je Geloof verdedigen" van R.C. Sproul.

Ik denk dat we voor God allemaal gelijk zijn, Hij houdt van alle mensen. We zijn niet allemaal gelijkwaardig; sommigen zullen als koningen en priesteren met Jezus heersen, anderen niet en sommigen zullen zelfs de tweede dood sterven. Wie zijn wij om God ter verantwoording te roepen over het Woord dat Hij ons gegeven heeft?

Vrede zij U.

Michaël

ken Geplaatst op 17-08-2007, 10:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

En Jezus zei dus niet: Uw geschreven woord is waarheid.

??????? Jezus zei tegen Johannes: Schrijf aan de engel van de gemeente
JHWH God dicteert persoonlijk aan Daniël. Hij schrijft zelf de 10 geboden.
De twijfel filosofie heeft je wel erg te pakken, lijkt me.

Grotendeels akkoord. Over de timotheüs brief heb ik mijn twijfels..

Ik heb het volste vertrouwen in datgene wat Paulus heeft geschreven. Timotheüs was een intieme vriend van Paulus, alhoewel hij aanvankelijk een stevig verschil van mening over hem had. Er zijn duidelijke overeenkomsten met de brief aan Titus. De brief aan Timotheüs is veel persoonlijker van aard.

Als het de brief door God geïnspireerd is, zouden daar geen fouten mogen in staan.
De vrouw mag volgens mij wel onderrichten. Ik vind daarbij dat een verantwoording vanuit wat Jezus Christus zegt moet gebeuren, en niet vanuit iets dat door Hem zelf is rechtgezet door de opstanding. Het verleden laat men beter rusten! .
Je begrijpt duidelijk niet wat de strekking is. Dat is geen schande, hoor.
JHWH is geen god van wanorde, maar van vrede. Hij heeft een gezagsverhouding vastgesteld. 1kor 3: 3 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.  Zou je je kunnen voorstellen dat Jezus zijn vader vertelt wat hij moet doen?

Jekunt het niet letterlijk door vegetariër vertalen, maar afwijken van de "conventionele gewoonter of de conventionele doelen missen deed je al vlug in die tijd. Maria deed neit naar de normen of conventies van die tijd. Een vrouw moest eigenlijk zeer onderdanig zijn, behalve bij sekten zoals de Essenen.
Als Paulus althans deze brief geschreven heeft, dan stelt hij de positie van de vrouw zeer laag. Dit stemde zeer sterk overeen met wat de RKK wou in die tijd. Een vrouw mag zeer zeker onderwijs geven.

Een vrouw mag zeerzeker onderwijzen, maar niet aan haar man of aan de gemeente. Een kwestie van rangorde. Het is niet dat de positie van de vrouw laag is, nee ze heeft een specifieke plaats. Zo heeft Jezus ook een specifieke plaats. Paulus schreef zijn brieven 200 jaar voor het ontstaan van de RKK. Het heeft dus niets met elkaar te maken.

ken Geplaatst op 17-08-2007, 10:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-08-2007, 22:51 Michael schreef:
Beste mensen,

Wat het leren, het onderwijzen betreft is het de opvatting van God dat dat een taak is die op de schouders van de man rust. Tenzij we besluiten dat sommige stukjes in de Bijbel wel van God zijn en andere niet. We komen dan in een oeverloze discussie, want we hebben natuurlijk allemaal een andere mening.

Dat is inderdaad de kern van verschillen van mening

.
We zijn niet allemaal gelijkwaardig; sommigen zullen als koningen en priesteren met Jezus heersen, anderen niet en sommigen zullen zelfs de tweede dood sterven. Wie zijn wij om God ter verantwoording te roepen over het Woord dat Hij ons gegeven heeft?

Vrede zij U.

Michaël
Alle mensen zijn wel degelijk gelijk voor God, hij is niet partijdig.
Edoch, sommigen zijn inderdaad uitgekozen om in de kleine kudde te dienen, de anderen zijn leden van de grote schare.

fb934634 Geplaatst op 17-08-2007, 19:04 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 17-08-2007, 10:39 ken schreef:
[...]
??????? Jezus zei tegen Johannes: Schrijf aan de engel van de gemeente
JHWH God dicteert persoonlijk aan Daniël. Hij schrijft zelf de 10 geboden.
De twijfel filosofie heeft je wel erg te pakken, lijkt me.

Akkoord, maar uiteindelijk haal je hier 2 boeken aan namelijk dat van Daniël en Openbaringen. Daarmee is nog niets gezegd over de Timotheüsbrief.
[...]
Ik heb het volste vertrouwen in datgene wat Paulus heeft geschreven. Timotheüs was een intieme vriend van Paulus, alhoewel hij aanvankelijk een stevig verschil van mening over hem had. Er zijn duidelijke overeenkomsten met de brief aan Titus. De brief aan Timotheüs is veel persoonlijker van aard.

Ik weet niet zeker dat Paulus deze Timotheüsbrief heeft geschreven. Of mss beter gezegd of dit de oorspronkelijke brief is. Ik vind persoonlijk dat de schrijfstijl van de brief afwijkt van zijn andere brieven.

[...] Je begrijpt duidelijk niet wat de strekking is. Dat is geen schande, hoor.
JHWH is geen god van wanorde, maar van vrede. Hij heeft een gezagsverhouding vastgesteld. 1kor 3: 3 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.  Zou je je kunnen voorstellen dat Jezus zijn vader vertelt wat hij moet doen?

Wat bedoel je met strekking? Voor de rest akkoord.
[...]
Een vrouw mag zeerzeker onderwijzen, maar niet aan haar man of aan de gemeente. Een kwestie van rangorde. Het is niet dat de positie van de vrouw laag is, nee ze heeft een specifieke plaats. Zo heeft Jezus ook een specifieke plaats. Paulus schreef zijn brieven 200 jaar voor het ontstaan van de RKK. Het heeft dus niets met elkaar te maken.

Dat is niet wat er staat, er staat dat een vrouw geen onderricht mag geven. Er wordt verder niet gezegd aan wat of in wat. Dus ga ik er vanuit dat dit algemeen op te vatten is. Voor de rest akkoord, behalve dat de brief kan verkeerd vertaald zijn, of dubieus gekopieerd. De Rkk wou mss later zijn eigen versie van de brief geven. Het woordje later is wel belangrijk. Keizer Constantijn I bepaalde zelf wat heilig is, binnen het concilie van Nicea (325 nC). De brief kan dus gemakkelijk aangepast zijn aan het Rooms gedachtengoed over de vrouw.

fb934634 Geplaatst op 17-08-2007, 19:08 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-08-2007, 22:51 Michael schreef:
Beste mensen,

Er is recent een leuk klein boekje verschenen, "Christelijk Leven", door C.S. Lewis. Mijn advies is om dat eens te lezen. Het kost nog geen tientje en dit onderwerp wordt ook behandeld.

Man en vrouw worden één vlees, één geheel en zijn gehouden elkaar lief te hebben (de vrouw is niet voor niets uit een rib genomen, die liggen dicht bij het hart). In het algemeen is besluitvorming geen probleem maar soms kan met het gewoon niet samen eens worden. Dan zegt God dat de opvatting van de man voorgaat.

Iedereen mag evangeliseren, zie het verhaal van de vrouw bij de bron die van Jezus te horen kreeg hoeveel mannen ze al had gehad.

Wat het leren, het onderwijzen betreft is het de opvatting van God dat dat een taak is die op de schouders van de man rust. Tenzij we besluiten dat sommige stukjes in de Bijbel wel van God zijn en andere niet. We komen dan in een oeverloze discussie, want we hebben natuurlijk allemaal een andere mening. Dat gaat dus niet werken. Het is niet zo vreselijk ingewikkeld om de Bijbel als gezaghebbende uiting van God te bewijzen, een hele aardige vinden we in het recent verschenen boekje "Je Geloof verdedigen" van R.C. Sproul.

Alles kan wel van God zijn, maar dat wil daarvoor niet zeggen dat het de loop van de latere jaren niet kan aangepast zijn door de RKK.

Ik denk dat we voor God allemaal gelijk zijn, Hij houdt van alle mensen. We zijn niet allemaal gelijkwaardig; sommigen zullen als koningen en priesteren met Jezus heersen, anderen niet en sommigen zullen zelfs de tweede dood sterven. Wie zijn wij om God ter verantwoording te roepen over het Woord dat Hij ons gegeven heeft?

Vrede zij U.

Michaël

Michael Geplaatst op 17-08-2007, 22:32 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste fb... (sorry, ik ben de rest vergeten),

Ik denk niet dat de RKK het Nieuwe Testament heeft gewijzigd. Het is ook een Goddelijke opdracht niets toe- of af te doen aan het Woord (Joh. 10:35; Matt. 5:17; Deut. 4:2, 12, 32 en Openb. 22:18-19).
We moeten onderscheid maken tussen wat mensen doen onder een bepaalde vlag waarmee me zichzelf tooien en het Woord van God. Als ik hoor wat in Oeganda door het "Leger van de Heer" wordt gedaan kan je toch redelijkerwijs niet denken dat dat door God wordt toegejuicht. Zo is het in de geschiedenis van de Kerk ook gegaan.
Zelfs als je door God in een ambt wordt geroepen (Hebr. 5:4) en je op dat moment dus geschikt bent voor die taak (met Gods hulp) kan je later nog de verkeerde weg opgaan, zie de discipel Judas.

Vrede zij u.

Michaël

ken Geplaatst op 18-08-2007, 14:28 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

FB934634

Akkoord, maar uiteindelijk haal je hier 2 boeken aan namelijk dat van Daniël en Openbaringen. Daarmee is nog niets gezegd over de Timotheüsbrief.

Ik weet niet zeker dat Paulus deze Timotheüsbrief heeft geschreven. Of mss beter gezegd of dit de oorspronkelijke brief is. Ik vind persoonlijk dat de schrijfstijl van de brief afwijkt van zijn andere brieven.
Ik ben volkomen zeker, dat Paulus de schrijver is.
Verschillen is schrijfstijl zijn te verklaren.
Paulus wacht in Rome op de uitslag van zijn beroep op Caesar. Het verslag (Hand. 28:30, 31) laat zien dat Paulus in zijn eigen gehuurde huis woonde, dat hij tot allen die bij hem kwamen het koninkrijk Gods predikte en dat hij dit „met de grootste vrijmoedigheid van spreken, zonder belemmering,” deed.

Maar in zijn tweede brief aan Timotheüs schrijft Paulus: „Ik heb zelfs tot gevangenisboeien toe als een boosdoener kwaad te lijden”, en hij vertelt dat zijn dood ophanden is.
Verschil aan omstandigheden uitten zich in zijn stijl.

Nog een mogelijkheid is dit: Bij de groeten aan het einde van de brief aan de Romeinen staat ook die van Paulus’ secretaris, die schreef: „Ik, Tertius, die deze brief heb geschreven, groet u in de Heer”. Verschillende secretarissen kunnen dat ook verklaren. Waarschijnlijk was Pulus slechtziend.

Wat bedoel je met strekking? Voor de rest akkoord.
JHWH is een God van orde. Hij heeft dus geregeld hoe de onderlinge verhoudingen zijn. Deze regeling heb ik je gegeven. (1 Kor. 11:3).

Dat is niet wat er staat, er staat dat een vrouw geen onderricht mag geven. Er wordt verder niet gezegd aan wat of in wat. Dus ga ik er vanuit dat dit algemeen op te vatten is. Voor de rest akkoord, behalve dat de brief kan verkeerd vertaald zijn, of dubieus gekopieerd. De Rkk wou mss later zijn eigen versie van de brief geven. Het woordje later is wel belangrijk. Keizer Constantijn I bepaalde zelf wat heilig is, binnen het concilie van Nicea (325 nC). De brief kan dus gemakkelijk aangepast zijn aan het Rooms gedachtengoed over de vrouw. .

Sorry, er staat wel degelijk dat een vrouw de man, en dus ook de gemeente, niet mag onderwijzen.

1 Tim. 2: 12 maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden.

Je gaat nogal gemakkelijk uit van veronderstellingen. JHWH is degene die uiteindelijk bepaald wat er in de bijbel staat.

Constantijn heeft vele heidense leringen gekerstend. Maar deze zijn niet in de bijbel opgenomen.
De RKK heeft de apocriefe boeken in de bijbel opgenomen, maar de meeste mensen zijn het daarmee niet eens. Vandaar dat deze in reguliere bijbels niet opgenomen zijn.
Een poging om de heidense drie-eenheid in de bijbel te krijgen is de “Comma Johanneum”  toevoeging. Deze is ontmaskerd.
De positieregeling van de vrouw is dus puur bijbels en heeft niets met Constantijn te maken.

fb934634 Geplaatst op 19-08-2007, 12:20 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Volgens mij mag een vrouw gelijk wat, hoe en waar onderrichten.  Ik zie niet in waarom God een onderscheid zou maken tussen onderrichten in een gemeente of in een klas. En waarom verantwoordt Paulus zich niet door er in de eerste plaats naar Christus mee te gaan. Hij heeft het verhaal van Eva en Adam allang rechtgezet!!

Een zeer dubieuze verantwoording, als je het mij vraagt. Haal geen oude koeien uit de sloot..

Dit bericht is gewijzigd op 19-08 13:25.

Michael Geplaatst op 19-08-2007, 22:16 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wie zijn wij om God ter verantwoording te roepen?

Vrede zij u.

Michaël

ken Geplaatst op 20-08-2007, 09:56 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

fb934634

Je snapt kennelijk het principe niet.

JHWH is het hoofd van de Christus. De Christus is het hoofd van de man. De man is het hoofd van de vrouw.
De vrouw mag dus niet haar man, of de gemeente ( dus haar man of andere gedoopte mannnen) onderwijzen. De man onderwijst de Christus niet. Christus zou het niet in zijn hoofd halen om zijn vader te onderwijzen.

Natuurlijk mag een vrouw les geven op een school. Daar is zij, op dat moment, het hoofd. en dat heeft niets met de uitvoering van de bijbel te mken.

De bijbel is gewoon duidelijk en door God geïnpireerd.

fb934634 Geplaatst op 23-08-2007, 19:42 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 19-08-2007, 22:16 Michael schreef:
Wie zijn wij om God ter verantwoording te roepen?

Vrede zij u.

Michaël

Je hebt me kennelijk niet begrepen. Ik vraag niet dat God Zich verantwoord, ik stel alleen maar vast dat Paulus zich zou op dergelijke manier verantwoorden. Ik gaf ook al aan dat ik sterk betwijfel of Paulus dit werkelijk geschreven heeft.
God hoeft Zich dus nergens aan ons te verantwoorden.
Vrede zij u

fb934634 Geplaatst op 23-08-2007, 19:50 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 20-08-2007, 09:56 ken schreef:
fb934634

Je snapt kennelijk het principe niet.

JHWH is het hoofd van de Christus. De Christus is het hoofd van de man. De man is het hoofd van de vrouw.
De vrouw mag dus niet haar man, of de gemeente ( dus haar man of andere gedoopte mannnen) onderwijzen. De man onderwijst de Christus niet. Christus zou het niet in zijn hoofd halen om zijn vader te onderwijzen.

Natuurlijk mag een vrouw les geven op een school. Daar is zij, op dat moment, het hoofd. en dat heeft niets met de uitvoering van de bijbel te mken.

De bijbel is gewoon duidelijk en door God geïnpireerd.

Kun je dit bijbels onderbouwen?  YHWH is het hoofd van Christus? Volgens mij is Christus het hoofd en tevens God. Jezus zegt zelf in Johannes 5:37:  En de Vader die mij gezonden heeft, die heeft van mij getuigenis gegeven. Gij hebt nooit Zijn stem gehoord of Zijn gedaante gezien...
Gods zegen

Michael Geplaatst op 23-08-2007, 19:54 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

2 Tim. 3:16

Vrede zij u

Michaël

ken Geplaatst op 24-08-2007, 15:16 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik gaf ook al aan dat ik sterk betwijfel of Paulus dit werkelijk geschreven heeft.

Ik heb geen enkele tijfel dat Paulus deze dingen geschreven heeft. De kenmerken zijn duidelijk. Maar Paulus was waarschijnlijk slechtziend en hij heeft in ieder geval één of zelfs meerdere secretarissen gehad, die brieven voor hem opstelden.

Kun je dit bijbels onderbouwen? YHWH is het hoofd van Christus?

Ik citeerde de bijbel, wat ik meestal doe. 1 kor 11: 3 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God

Volgens mij is Christus het hoofd en tevens God. Jezus zegt zelf in Johannes 5:37: En de Vader die mij gezonden heeft, die heeft van mij getuigenis gegeven. Gij hebt nooit Zijn stem gehoord of Zijn gedaante gezien.
..

Bovenstaande tekst zegt duidelijk iets anders.
De tekst van johannes gaat over de weerspannige joden, die hem verweten dat hij op de Sabbat een mens had genezen en dat Jezus JHWH zijn vader noemde.
Niemand kan God zien en leven, op Jezus na dan. De Joden hadden Gods stem kunnen horen toen Jezus gedoopt werd. JHWH zei toen in MATTHÉÜS 3:17.:  En zie, een stem uit de hemelen zei: Dit is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.

2 Tim. 3: 16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
2 Tim. 3: 16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid

Egbert Geplaatst op 04-09-2007, 16:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Kun je dit bijbels onderbouwen?  YHWH is het hoofd van Christus? Volgens mij is Christus het hoofd en tevens God. Jezus zegt zelf in Johannes 5:37:  En de Vader die mij gezonden heeft, die heeft van mij getuigenis gegeven. Gij hebt nooit Zijn stem gehoord of Zijn gedaante gezien...
Gods zegen

Jezus is inderdaad god. Maar het is een vergissing dat Jezus gelijk JHWH is, oftewel ElSjaddai (de Almachtige). Volgens Kolossenzen 1:15 is Jezus geschapen en het begin van alle scheppingen.

Mensen hebben God nooit gezien, dat kan ook niet, Mozes vroeg erom, maar God zei: "Niemand kan mij zien en toch blijven leven..."

Terwijl mensen Jezus dus _wel_ hebben gezien.

Johannes 1
18 Geen mens heeft God ooit gezien. De eniggeborene van God, hij die aan de boezem van zijn Vader is, hij heeft hem verklaard.

Hoofdstuk 12
28 Vader, verheerlijk uw naam!" Daarop werd een stem uit de hemel gehoord: "Ik heb geëerd en ik zal weer eren."

Dit was later, die stem kwam dus wel.
Toen Jezus op aarde was, kwam die stem uit de hemel, van zijn Vader dus

Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12) 
Michael Geplaatst op 04-09-2007, 20:28 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

[
Beste mensen,

God is in de hoedanigheid van Vader nooit van aangezicht gezien, noch is -bij mijn weten- God in de hoedanigheid van Heilige Geest gezien. God is in de hoedanigheid van Jezus, de eerstgeborene uit de mensen, wel van aangezicht gezien geworden.
Het Woord is vlees geworden.

Vrede zij u.

Michaël

Dit bericht is gewijzigd op 04-09 20:28.

ken Geplaatst op 05-09-2007, 13:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

JHWH is in de hoedanigheid van almachtige.
Jezus is in de hoednigheid van de zoon van JHWH.

Nergens in de bijbel komt de HG als een zelfstandig persoon voor.
M.i. is het de kracht waarmee JHWH werkt.

Michael Geplaatst op 06-09-2007, 22:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Ken,

Rom. 8:11
Hand. 5:3-4
Gen. 1:2
Ps. 104:30
Joh. 3:6
Hebr. 9:14
1 Pet. 1:2
Gal. 5:5

en vele andere

De Heilige Geest is een derde hoedanigheid (personae) van God.

Vrede zij u

Michaël

ken Geplaatst op 07-09-2007, 11:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De Heilige Geest is een derde hoedanigheid (personae) van God.

Wanneer je een bijbel op je pc hebt, type je geest in en alle geesten komen er uit rollen.
Dit vergroot echter niet je inzicht.

Gen 1:2 wordt gesproken over roeach, wat ook met adem of wind wordt vertaald. Duidelijk een kracht.

Die term kan je zondermeer gebruiken b.v. in Rom. 8: 11 en Ps. 104: 30

Je gaat uit van de heidense triniteit, deze komt in de bijbel niet voor, noch Jezus, noch zijn apostelen kenden die.

fb934634 Geplaatst op 07-09-2007, 22:33 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoe kan de Heilige Geest nu een persoon zijn, als Deze  in de mens geblazen is door God zelve? Het is volgens mij de kracht en de liefde waaruit de mens tot leven komt.

ken Geplaatst op 08-09-2007, 13:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Juist opgemerkt.

Michael Geplaatst op 11-09-2007, 20:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste fb,

Volgens Gen. 2:7
En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

De mens bestaat uit :
- lichaam, na de dood wordt dit stof (Gen. 3:19)
- geest, na de dood gaat die terug naar God (Pred. 12:7)
- ziel, na de dood gaat die naar het dodenrijk (Hand. 2:27)

Wij zijn gemaakt naar Gods beeld en gelijkenis (Gen. 1:26) en bestaan uit 3 elementen.

Ik zal proberen in kort bestek in te gaan op de Heilige Geest, Die heel duidelijk "iets anders" is dan de levensgeest. Immers, in Hand. 8:14-17 wordt duidelijk gemaakt dat de Heilige Geest door handoplegging wordt ontvangen. Het ontvangen van de Heilige Geest wordt in o.a. Matt. 3:11 aangeduidt als de doop met vuur. Degene Die dat zal doen is Jezus (Joh. 1:33).
Er wordt dan ook gesproken over de leer der dopen (Hebr. 6:2).

De werking van de Heilige Geest in een mens is een andere dan "tongentaal" zoals deze in Evangelische kerken voorkomt. In het algemeen denk ik dat dat eerder een uiting van "in vervoering zijn" is dan een werking van de Heilige Geest (wat niet wil zeggen dat het niet oprechte liefde tot de Heer als basis zou kunnen hebben). In het algemeen zal de Heer een profetie in gewone taal brengen, slechts in uitzonderingen zal dat een andere taal zijn. Als de voorganger dan de Geest verzoekt zich verstaanbaar te uiten zal dat voor zover mij bekend meestal gebeuren.
Een voorganger zou liefst volgens Efe. 4:10-16 een apostel, profeet, evangelist of herder en leraar moeten zijn die door God geroepen is (Hebr. 5:4).
En hoe roept God dienstknechten tot hun ambt? Hand. 13:2

Ik zal proberen binnenkort iets meer over de Heilige Geest en Zijn gaven te schrijven.

Vrede zij u.

Michaël

2 3 4 ... 10