Statenvertaling Geplaatst op 03-01-2012, 17:02 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 16:50 fb934634 schreef:
[...]

De Waarheid is ook buiten de bijbelse geschriften!

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

[...]   

Heb ik ergens beweerd, dat Jezus met de Heilige Zalfolie moet gezalfd worden? Ik leg het verschil uit tussen de personen uit het OT gezalfd met de Heilige zalfolie en Jezus die gezalfd werd met de Nardusolie.

Je vroeg "Waarom werd Hij niet gezalfd met de Heilige Zalfolie uit exodus? "
Daarom vroeg ik waarom hij met de zalfolie gezalfd zou moeten worden

[...]
Nardusmirre is niet gelijk aan alle vormen van mirre! De Nardus is een plant op zich.
zie link: http://www.anthemis.nl/aroma/jatamansi.htm
In het Bijbelboek Hooglied, een minnelied van Salomo, is op meerdere plaatsen sprake van mirre:
Mijn geliefde is mij een bundeltje mirre,
rustend tussen mijn borsten (1:13)
Ik stond op om mijn geliefde open te doen,
mijn handen dropen van de mirre,
mijn vingers van vloeiende mirre
op de greep van de grendel (5:5)
Zijn wangen zijn als balsembedden,
perken van kruiden,
zijn lippen zijn leliën,
druipend van vloeiende mirre (5:13)

Niet erotisch zei je? Daarboven is de  Nardus een KOSTBAAR wortelextract uit de Himalaya! Kostbaar; met andere woorden niet iedereen kon het hem veroorloven. [...]

En daarom is nardusolie erotisch??

Kun je nog absurdere vragen stellen?

Ja, dat kan ik best denk ik, moet ik er een verzinnen?

Dit bericht is gewijzigd op 03-01 17:20.

meld dit bericht aan een moderator

Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. 
fb934634 Geplaatst op 03-01-2012, 17:14 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Je vroeg "Waarom werd Hij niet gezalfd met de Heilige Zalfolie uit exodus? "
Daarom vroeg ik waarom hij met de zalfolie gezalfd zou moeten worden

Met andere woorden dit heb ik niet beweerd.
En daarom is nardusolie erotisch??

Heb je de link bekeken? En het boek Hooglied gelezen? Van mij hoef je niks te geloven; je kunt het ook zelf onderzoeken. Ik zou suggereren om het eens zelf te kopen en uit te proberen.

Dit bericht is gewijzigd op 03-01 17:14.

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
Statenvertaling Geplaatst op 03-01-2012, 17:22 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 17:14 fb934634 schreef:

[...]
Met andere woorden dit heb ik niet beweerd.

Met andere worden dit heb je wel beweerd.

[...]

Heb je de link bekeken?

Ja, die zegt niets over erotiek

En het boek Hooglied gelezen? Van mij hoef je niks te geloven; je kunt het ook zelf onderzoeken. Ik zou suggereren om het eens zelf te kopen en uit te proberen.

Het boek hooglied heb ik wel gelezen, maar dat nardusolie daarin voorkomt betekent niet dat nardusolie alleen voor erotiek bestemd is.

fb934634 Geplaatst op 03-01-2012, 17:50 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Met andere worden dit heb je wel beweerd.

Oja? kun je dat dan funderen? Want ik beweer dit zeeeeeer zeker niet!! ik stelde enkel een vraag! Voorts moet je mij niet gaan beschuldigen van iets.
Ja, die zegt niets over erotiek

"Het intensiveert gevoelens van samenhorigheid" staat er. Trouwens de link diende enkel om aan te tonen dat er een groot verschil zit tussen de plant nardus en de struik mirre!
Maar Het boek hooglied is anders wel duidelijk vind ik.. Het boek hooglied handelt over een bruid en een bruidegom en laat de erotiek zien.

Hooglied 1:12  Terwijl de koning aan Zijn ronde tafel is, geeft mijn nardus zijn reuk.

Dit bericht is gewijzigd op 03-01 18:08.

Statenvertaling Geplaatst op 03-01-2012, 18:40 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 17:50 fb934634 schreef:
[...]   

Oja? kun je dat dan funderen? Want ik beweer dit zeeeeeer zeker niet!! ik stelde enkel een vraag! Voorts moet je mij niet gaan beschuldigen van iets.

Die vraag veronderstelt dat Jezus met de heilige zalfolie gezalfd zou moeten worden, daarom is mijn vraag: waarom zou Jezus met die zalfolie gezalfd worden?

[...]

"Het intensiveert gevoelens van samenhorigheid" staat er.

Klinkt nog niet echt erotisch.

Trouwens de link diende enkel om aan te tonen dat er een groot verschil zit tussen de plant nardus en de struik mirre!
Maar Het boek hooglied is anders wel duidelijk vind ik.. Het boek hooglied handelt over een bruid en een bruidegom en laat de erotiek zien.

Hooglied 1:12  Terwijl de koning aan Zijn ronde tafel is, geeft mijn nardus zijn reuk.

En dat betekent dat nardusolie uitsluitend voor erotiek bedoeld is? Mijns inziens niet.

Dit bericht is gewijzigd op 03-01 19:20.

fb934634 Geplaatst op 03-01-2012, 19:12 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Die vraag veronderstelt dat Jezus met de heilige zalfolie gezalfd zou moeten worden, daarom is mijn vraag: waarom zou Jezus met die zalfolie gezalfd worden?
[...]

Neen, dit veronderstelt dit zeker niet. ik zeg enkel met de vraag dat dit helemaal niet zo moest zijn. Jezus had tenslotte geen regerende functie, zoals koning David;
Blijkbaar heb je het verkeerd begrepen. we zitten blijkbaar niet op dezelfde golflengte.
Klinkt niet nog niet echt erotisch.  En dat betekent dat nardusolie uitsluitend voor erotiek bedoeld is? Mijns inziens niet.
/quote]

Neen, maar gaat in de richting van. Over welk aspect zou het dan wel gaan denk je inzake de nardus?

Azarja Geplaatst op 03-01-2012, 19:16 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Heb je de link bekeken? En het boek Hooglied gelezen? Van mij hoef je niks te geloven; je kunt het ook zelf onderzoeken. Ik zou suggereren om het eens zelf te kopen en uit te proberen.

We hebben het over een begrafenis van een geliefde vriend en jij denkt dat Jezus vanuit erotisch oogpunt met nardusolie werd ingewreven? Heb jij ze wel allemaal op een rijtje??

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
Statenvertaling Geplaatst op 03-01-2012, 19:20 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 19:16 Azarja schreef:
[...]

We hebben het over een begrafenis van een geliefde vriend en jij denkt dat Jezus vanuit erotisch oogpunt met nardusolie werd ingewreven? Heb jij ze wel allemaal op een rijtje??

Statenvertaling Geplaatst op 03-01-2012, 19:23 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 19:12 fb934634 schreef:

[...]

Neen, dit veronderstelt dit zeker niet. ik zeg enkel met de vraag dat dit helemaal niet zo moest zijn. Jezus had tenslotte geen regerende functie, zoals koning David;
Blijkbaar heb je het verkeerd begrepen. we zitten blijkbaar niet op dezelfde golflengte.

Dat zal, dit gezweef gaat mij soms boven de pet.

Neen, maar gaat in de richting van. Over welk aspect zou het dan wel gaan denk je inzake de nardus?

fb934634 Geplaatst op 03-01-2012, 19:26 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-01-2012, 15:53 Statenvertaling schreef:
[...]

De wijzen brachten Jezus mirre, waren zij dan pedofiel?

Dit bericht is gewijzigd op 01-01 18:57.

250 soorten mirre dus!!

Raar dat je bij zo een vraag komt; toch geen connecties met Brugse bischop Roger Van Geluwe?

fb934634 Geplaatst op 03-01-2012, 19:28 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Tja, als het geen erotiek betreft, wat is het dan wel volgens jou? Waar heeft de nardus dan betrekking op?

Statenvertaling Geplaatst op 03-01-2012, 19:32 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 19:26 fb934634 schreef:
[...]

250 soorten mirre dus!!

Raar dat je bij zo een vraag komt; toch geen connecties met Brugse bischop Roger Van Geluwe?

Nee, ik ben gelukkig niet rooms katholiek. Bij die vraag kwam ik omdat mirre erotisch zou zijn en toen schoot mij te binnen dat de wijzen mirre brachten, als mirre erotisch zou zijn zouden de wijzen pedofiel zijn, vandaar.

Statenvertaling Geplaatst op 03-01-2012, 19:33 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 19:28 fb934634 schreef:
[...]

Tja, als het geen erotiek betreft, wat is het dan wel volgens jou? Waar heeft de nardus dan betrekking op?

Op niets bijzonders.

Azarja Geplaatst op 03-01-2012, 19:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

3 En terwijl hij te Bethanië in het huis van Simon de melaatse was [en] aan de maaltijd aanlag, kwam er een vrouw met een albasten [flacon] vol welriekende olie, echte [en] zeer kostbare nardus. Na de albasten [flacon] te hebben opengebroken, goot zij [de olie] over zijn hoofd. 4 Sommigen toonden zich er verontwaardigd over en zeiden onder elkaar: „Waarom is deze verkwisting van de welriekende olie geschied? 5 Want deze welriekende olie had voor meer dan driehonderd denarii verkocht en aan de armen gegeven kunnen worden!” En zij waren zeer misnoegd over haar. Maar Jezus zei: „Laat haar begaan. Waarom tracht GIJ haar lastig te vallen? Zij heeft een voortreffelijke daad jegens mij verricht. 7 Want de armen hebt GIJ altijd bij U en GIJ kunt hun altijd goeddoen, wanneer GIJ maar wilt, maar mij hebt GIJ niet altijd. 8 Zij heeft gedaan wat zij kon; zij heeft het bij voorbaat op zich genomen welriekende olie op mijn lichaam te doen met het oog op de begrafenis. 9 Voorwaar, ik zeg U: Overal waar het goede nieuws in de gehele wereld wordt gepredikt, zal tevens ter gedachtenis aan deze vrouw worden verteld wat zij heeft gedaan.”

Dit bericht is gewijzigd op 03-01 19:34.

„Gij zult getuigen van mij zijn . . . tot de verst verwijderde streek der aarde.” — Handelingen 1:8. 
fb934634 Geplaatst op 03-01-2012, 19:35 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 19:32 Statenvertaling schreef:
[...]
Nee, ik ben gelukkig niet rooms katholiek. Bij die vraag kwam ik omdat mirre erotisch zou zijn en toen schoot mij te binnen dat de wijzen mirre brachten, als mirre erotisch zou zijn zouden de wijzen pedofiel zijn, vandaar.

ok    

Azarja Geplaatst op 03-01-2012, 19:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

8 Zij heeft gedaan wat zij kon; zij heeft het bij voorbaat op zich genomen welriekende olie op mijn lichaam te doen met het oog op de begrafenis. 9 Voorwaar, ik zeg U: Overal waar het goede nieuws in de gehele wereld wordt gepredikt, zal tevens ter gedachtenis aan deze vrouw worden verteld wat zij heeft gedaan.

Met het oog dus op Jezus' begrafenis, niet met het oog op erotische gedachten of insinuaties.

Azarja Geplaatst op 03-01-2012, 19:41 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

7 Want de armen hebt GIJ altijd bij U en GIJ kunt hun altijd goeddoen, wanneer GIJ maar wilt, maar mij hebt GIJ niet altijd.

Het het had dus net zo goed Martha of een apostel geweest kunnen zijn die Jezus met nardusolie had ingewreven. Heeft dus niets met erotische betrekkingen tussen Jezus en Maria te maken.

ken Geplaatst op 04-01-2012, 10:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 16:50 fb934634 schreef:
Heb het even opgezocht.
Er bestaan momenteel zo een 250 moeilijk te onderscheiden soorten mirre!
Nardus is een PLANT op zich; en heeft dus niks te zien met de STRUIK Mirre.
Ik had dat al eerder gedaan:

In de wet, die God aan Mozes gaf, staat een recept voor zalfolie waarmee de zalving tot koning mee werd gedaan. Deze onderdelen: mirre, zoete kaneel, zoete kalmoes, kassie en olijfolie. Misbruik werd met de dood bestraft.

De andere soorten olie hebben dus helemaal niets met zalving te maken.

ken Geplaatst op 04-01-2012, 10:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Olie is dus olie. Zit er nardus in, dan is het per definitie erotisch, omdat jij  een mythe gelooft.

ken Geplaatst op 04-01-2012, 10:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 18:40 Statenvertaling schreef:
Hij is dus niet met heilige zalfolie gezalfd, maar met de HG.

Heilige zalfolie bevat geen nardus.

Statenvertaling Geplaatst op 04-01-2012, 10:35 Reageer
verwijderd
Verstuur privé bericht

Op 04-01-2012, 10:06 ken schreef:
[...]Hij is dus niet met heilige zalfolie gezalfd, maar met de HG.

dat is me duidelijk.

ken Geplaatst op 04-01-2012, 10:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 10:39 Vincent schreef:
Je combineert meerdere bijbelteksten om een dogma te ondersteunen.
Nee, ik laat gewoon zien, wat er in de bijbel staat.

Een Dogma is een menselijke leerstelling, die niet door de Bijbel wordt bevestigd.
De kleine kudde van Lukas was gewoon de grote schare die bij Jezus was op dat moment en de discipelen.
Waarmee je te kennen geeft geen onderscheidingsvermogen te hebben.
De grote schare uit Lukas is gewoon een verzameling mensen.
De Grote schare uit openbaring hebben Gods ingrijpen aan het einde der tijden overleeft.
Jezus heeft het trouwens over TWEE kuddes, die onder één herder komen te staan.
Joh 10: 16 En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn; ook die moet ik brengen, en zij zullen naar mijn stem luisteren, en zij zullen één kudde, één herder worden.
Zoals de Bijbel duidelijk leert gaat  de kleine kudde met Jezus over de grote schare regeren, na Gods ingrijpen,
Om dat moment bestaan de koningen der aarde en hun legers, alsmede Babylon de grote niet meer.
Vele duizenden van de schare waren bijeen. Dus nog lang niet allemaal. Vandaar dat hij 'kleine kudde' zegt. Deze schare heeft geen automatisch recht op het Koninkrijk. Jezus vertelt hen wat ze moeten doen om het Koninkrijk te bereiken. Daarnaast zegt hij niet dat de daar niet aanwezige schare geen aanspraak maakt op het Koninkrijk.

Zo zie je maar wat een zogenaamd nauwkeurig weten volgens het WTG is. Dat zijn hun dogma's. Niet wat de bijbelteksten werkelijk zeggen.
Je laat alleen zien, dat je er niets van begrijpt
Lukas laat zien, dat ook Johannes veel volk trok, net als bij Jezus. Immers het volk keek uit naar de komst van de Messias. Toen werd Jezus in de Jordaan gedoopt en vervolgens met de HG gezalfd.

Luk 4:
31 En hij daalde af naar Kapernaüm, een stad van Galilea. En hij onderwees hen op de sabbat;
32 en zij stonden versteld van zijn manier van onderwijzen, omdat hij met autoriteit sprak.

Jezus sprak in de synagoge en onderwees de  mensen daar.

Luk 5:. 5 Bij een zekere gelegenheid stond hij aan het meer van Gennesareth, terwijl de schare dicht op hem aandrong en naar het woord van God luisterde.

Dat gebeurde ook bij Johannes de doper.

Luk 7: 17 En dit nieuws [van genezingen] omtrent hem verbreidde zich in heel Judea en overal in de omtrek.

Luk 8: 4 Toen er zich nu een grote schare verzameld had bij hen die uit de ene stad na de andere tot hem kwamen, sprak hij door middel van een illustratie:

Mensen kwamen van heinde en verre om genezen te worden.

Dit was omstreeks het jaar 33.

De grote schare uit Openbaring is NA Gods ingrijpen, dat in de toekomst ligt.

Openbaring 7:
9  Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen.
10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding hebben wij te danken aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.”

Bij Jezus en Johannes de doper  ging het bij  de grote schare uitsluitend om joden, in Openbaring betreft het overlevenden, van de mensheid, van Gods ingrijpen aan het einde der tijden. Degenen die op de smalle weg hebben gewandeld.

Er zitten millennia tussen deze gebeurtenissen.

ken Geplaatst op 04-01-2012, 10:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-01-2012, 11:17 Vincent schreef:
Lukas put uit meerdere bronnen.

Onder andere uit Marcus en lijkt ook het Thomasevangelie tot zijn beschikking te hebben gehad. En put daar ten overvloede uit. Vreemd dat de grondtekst niet goddelijk geïnspireerd is en de bewerking wel.
Wat zegt Lukas zelf hierover?

Lukas 1:
1 Aangezien velen het op zich hebben genomen een verslag samen te stellen van de feiten die onder ons volkomen geloofwaardig worden geacht,
2 zoals deze aan ons zijn overgeleverd door hen die van het begin af ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geworden,
3 heb ook ik, omdat ik alle dingen van meet af nauwkeurig ben nagegaan, besloten ze in logische volgorde aan u te schrijven, hoogedele Theo̱filus,
4 opdat gij de zekerheid der dingen waarin gij mondeling zijt onderwezen, volledig moogt kennen.

De arts Lukas heeft dus, op wetenschappelijke wijze, een chronologisch verslag van de gebeurtenissen gemaakt. Hij heeft daarover ooggetuigen gesproken. Hij stelde zijn verslag ca 25 jaar na Jezus dood en opstanding samen. De meeste verslagen stammen uit die tijd. Hij heeft dus met de apostelen gesproken, die ooggetuigen waren.

Vincent Geplaatst op 04-01-2012, 16:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Prima dat je inziet dat er in dit fragment uit Lukas niet dezelfde grote schare wordt bedoeld als uit Openbaring. Ik kreeg het idee dat JG door die link te leggen, probeerden te bewijzen dat er vaker wordt gerefereerd aan dezelfde grote schare als in Openbaring.
Dit is dus niet het geval.

Lukas heeft inderdaad ooggetuigen gesproken. Hij zal ook mensen hebben gesproken uit de 'traditie van Thomas'. Ze konden hem zeer waarschijnlijk zelfs al een tekst (een overgeleverd samengesteld verslag zou Lukas wellicht zeggen met het oog op vers 1 en 2) laten zien met uitspraken van Jezus. Die konden met behulp van de ooggetuigen vast goed worden uitgelegd, maar of dat helemaal goed is gebeurd is een kwestie van interpretatie van de uitspraken aan de hand van de gebeurtenissen. Hij hoefde ze in Lukas 12 eigenlijk alleen nog maar in de goede volgorde te zetten en dit zegt hij in vers 3.

Dit bericht is gewijzigd op 04-01 17:04.

ken Geplaatst op 05-01-2012, 10:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 04-01-2012, 16:50 Vincent schreef:
Prima dat je inziet dat er in dit fragment uit Lukas niet dezelfde grote schare wordt bedoeld als uit Openbaring. Ik kreeg het idee dat JG door die link te leggen, probeerden te bewijzen dat er vaker wordt gerefereerd aan dezelfde grote schare als in Openbaring.
Dit is dus niet het geval.
Wanneer ik het over de grote schare heb, citeer ik direct of indirect de openbaringprofetie. Ik zie meestal goed de betekenisnuances.
Lukas heeft inderdaad ooggetuigen gesproken. Hij zal ook mensen hebben gesproken uit de 'traditie van Thomas'. Ze konden hem zeer waarschijnlijk zelfs al een tekst (een overgeleverd samengesteld verslag zou Lukas wellicht zeggen met het oog op vers 1 en 2) laten zien met uitspraken van Jezus. Die konden met behulp van de ooggetuigen vast goed worden uitgelegd, maar of dat helemaal goed is gebeurd is een kwestie van interpretatie van de uitspraken aan de hand van de gebeurtenissen. Hij hoefde ze in Lukas 12 eigenlijk alleen nog maar in de goede volgorde te zetten en dit zegt hij in vers 3.
Dit leert de Bijbel: 2 tim 3:
16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,
17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

Ik hou mij niet met allerlei veronderstellingen bezig. De 48 verschillende gnostisch-religieuze documenten die op die Egyptische heuvelhelling zijn gevonden, zijn niet geïnspireerd. Verscheidene apocriefe boeken worden aan Bijbelse personen toegeschreven, maar dat berust op leugens. Zijn die boeken door een duistere samenzwering buiten de Bijbel gehouden? Een deskundige op het gebied van de apocriefen, M.R. James, merkte op: „Er is geen sprake van dat iemand ze uit het Nieuwe Testament heeft gehouden: dat hebben ze zelf gedaan.”

De apocriefen zijn geschreven tussen 130 en 300 n.C. Lukas heeft zijn verslag omstreeks het jaar 56 – 58 geschreven. Hij kan dus nooit met apocriefe schrijvers hebben gesproken. Lukas was een arts en dus wetenschappelijk onderlegd. Hij heeft dus feiten verzameld en opgeschreven. In tegenstelling tot de overige apostolische schrijvers heeft hij een verslag gemaakt in tijdsvolgorde om Theofilus een duidelijk overzicht te geven. Het gevolg was dat hij zich bekeerde. Handelingen was het 2e verslag dat hij voor hem schreef.

1 ... 46 47 48 49 50 ... 64