fb934634 Geplaatst op 31-03-2010, 09:52 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 30-03-2010, 22:57 Winter1969 schreef:
[...]

Ik zie niet in wat dat met de boom der kennis van goed en kwaad te maken heeft.
Ik zie er geen verband in.

Daarin kun je gelijk hebben, misschien is er geen verband. Maar doch een boom waarvan je de vrucht niet mag eten... toch iets bizar als je het mij vraagt. Maar wij wijken hiermee te ver af van ons onderwerp.

Nu, is genesis wel zo 'n betrouwbaar boek?. Er zijn zaken teruggevonden die veel ouder zijn dan genesis.
Zie volgende link daarvoor:

http://www.youtube.com/watch?v=xSiwEq8T-ds

De Sumerische beschaving is de oudste beschaving. Het rare is dat men het boek genesis als zijnde waar aanneemt, maar andere scheppingsverhalen verwerpt.     De Sumeriërs geven weer wie juist deze God vanuit genesis is. Trouwens in genesis beschrijft God niet dat er nog andere wezens zijn dan zuiver de mens.
Mag de mens niet weten, dat hij een uniek wezen is in ons universum?
Volgens de Sumeriërs is deze God een buitenaards Wezen, die de mens wou onderwerpen, om goud te delven. Zij noemen Hem Enlil.
Als ik een puzzel leg, dan begin ik met de rand te leggen.

Werkelijk de Bron van alles heeft niks te zien met wraak en vervloeking. Wel met vergeving en zegening.

meld dit bericht aan een moderator

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
ken Geplaatst op 01-04-2010, 09:22 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 31-03-2010, 09:52 fb934634 schreef:
Maar doch een boom waarvan je de vrucht niet mag eten... toch iets bizar als je het mij vraagt.
Bizar? Dus als jouw boom leeggeroofd wordt, vindt je dat helemaal niet erg?
Je moet tuinder worden.
Nu, is genesis wel zo 'n betrouwbaar boek?.
Dus God is een leugenaar?
Genesis beschrijft het begin. Maar het is pas in 1513 v.C. opgetekend.
Er zijn zaken teruggevonden die veel ouder zijn dan genesis.
Dat kan.
De Sumerische beschaving is de oudste beschaving. Het rare is dat men het boek genesis als zijnde waar aanneemt, maar andere scheppingsverhalen verwerpt.
Het rare is dat men de Bijbel verwerpt en afgodische verslagen klakkeloos accepteert. Wanneer men zich werkelijk in de Bijbel verdiet vindt men vele bewijzen , dat deze betrouwbaar is en wordt bewezen dat Satan, de bron van afgoderij, een leugenaar is.
Mag de mens niet weten, dat hij een uniek wezen is in ons universum?
Satan beweert ook dat God ons iets onthoudt.
Volgens de Sumeriërs is deze God een buitenaards Wezen,
God en de engelen zijn buitenaards, zelfs buiten het stoffelijke heelal. Het typische is dat wetenschap op zoek is naar buitenaards leven en daar miljarden  pecunia aan besteed en het duidelijk aanwezige, onzichtbaar buitenaards leven niet wenst te accepteren.

fb934634 Geplaatst op 01-04-2010, 11:16 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-04-2010, 09:22 ken schreef:
[...]Bizar? Dus als jouw boom leeggeroofd wordt, vindt je dat helemaal niet erg?
Je moet tuinder worden.
[...]Dus God is een leugenaar?
Genesis beschrijft het begin. Maar het is pas in 1513 v.C. opgetekend.

[...]Satan beweert ook dat God ons iets onthoudt.
[...]God en de engelen zijn buitenaards, zelfs buiten het stoffelijke heelal. Het typische is dat wetenschap op zoek is naar buitenaards leven en daar miljarden  pecunia aan besteed en het duidelijk aanwezige, onzichtbaar buitenaards leven niet wenst te accepteren.

Je houdt totaal geen rekening met wat ik stel. Het gaat helemaal niet over het leegroven van bomen, God die een leugenaar is , satan en zijn beweringen en de wetenschap. Dit wil jij er maar al te graag van maken, om je gelijk te behalen. Deze beschaving veroordelen is gemakkelijk. Wie zijn wij om iets of iemand te veroordelen? We kunnen het mss bestuderen?
Ik stel zaken in vraag, is dat dan ook al verkeerd?
Je antwoorden zijn naast de kwestie, want het gaat hier over de Sumerische beschaving, die jij blijkbaar niet wil erkennen.
Ik kan zelf ook een boek schrijven die het begin weergeeft, het zal wellicht serieus gekleurd zijn, geïnspireerd door God of niet , we leven allen in een bepaald referentiekader. Daarna kun je dan alles veroordelen die niet in het boek past. Zeer gemakkelijk, hoor en vooral zeer kort door de bocht!
Trouwens het is beter te voorkomen dan te genezen.

Dit bericht is gewijzigd op 01-04 11:31.

Winter1969 Geplaatst op 01-04-2010, 16:16 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-04-2010, 11:16 fb934634 schreef:
[...]

Ik kan zelf ook een boek schrijven die het begin weergeeft, het zal wellicht serieus gekleurd zijn, geïnspireerd door God of niet , we leven allen in een bepaald referentiekader.
Dit bericht is gewijzigd op 01-04 11:31.

Ik proef hierin een beetje de stelling: Jij hebt jouw waarheid en ik de mijne.
Als of er verschillende waarheden zijn.
Of proef ik dat verkeerd?

Kiezen moeten we elke dag altijd en overal, welke keuze maak jij? 
fb934634 Geplaatst op 01-04-2010, 18:27 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-04-2010, 16:16 Winter1969 schreef:
[...]

Ik proef hierin een beetje de stelling: Jij hebt jouw waarheid en ik de mijne.
Als of er verschillende waarheden zijn.
Of proef ik dat verkeerd?

Elk leeft binnen zijn referentiekader. We ervaren waarheid dus op een verschillende manier.

ken Geplaatst op 02-04-2010, 09:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-04-2010, 11:16 fb934634 schreef:
Je houdt totaal geen rekening met wat ik stel.
Jij stelt: Maar doch een boom waarvan je de vrucht niet mag eten... toch iets bizar als je het mij vraagt.
Dat is niet bizar. Als schepper van alles is het niet vreemd, dat hij één ding voor zichzelf houdt. De mens heeft deze boom niet nodig. Door daar van toch te eten is diefstal.
Het gaat helemaal niet over het leegroven van bomen, God die een leugenaar is , satan en zijn beweringen en de wetenschap. Dit wil jij er maar al te graag van maken, om je gelijk te behalen. Deze beschaving veroordelen is gemakkelijk. Wie zijn wij om iets of iemand te veroordelen? We kunnen het mss bestuderen?
Ik reageer slechts op jouw beweringen. Dat jij dat interpreteert als oordeel, gelijk willen hebben,  vertelt iets over jezelf.
Ik stel zaken in vraag, is dat dan ook al verkeerd?
Ik reageer daar op, en dat is kennelijk anders dan je verwacht.
het gaat hier over de Sumerische beschaving, die jij blijkbaar niet wil erkennen.
Onjuist. Natuurlijk ken ik de sumerische beschaving. Jij stelt die boven de Bijbel. Je stelt dat deze afgodenaanbidders betere informatie geeft dan de Bijbel.  Wanneer je de Bijbel grondig bestudeert, dan weet je dat deze betrouwbaar is en door God geïnspireerd.
Ik kan zelf ook een boek schrijven die het begin weergeeft, het zal wellicht serieus gekleurd zijn, geïnspireerd door God of niet , we leven allen in een bepaald referentiekader.
Wanneer je de Bijbel leest, dan zie je informatie die Mozes nooit geweten zou kunnen hebben. Bijvoorbeeld de scheppingsvolgorde. Door de Bijbel te betwijfelen,  vlieg je er voor de bocht er al uit en noem je God een leugenaar.

ken Geplaatst op 02-04-2010, 09:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-04-2010, 18:27 fb934634 schreef:
Elk leeft binnen zijn referentiekader. We ervaren waarheid dus op een verschillende manier
Pilatus zei: wat Is waarheid. Hij was isn staat om beweringen te controleren.

Jezus zei: Uw woord ia waarheid. Hij had het belist niet over waarheden!

Het sceptisme was ook al duidelijk in Jezus tijd aanwezig, ondanks zijn vele opziembare wonderen in het openbaar.

Dat blijkt o.a. hieruit:
.
Petrus 3:
1. Geliefden, dit is nu de tweede brief die ik U schrijf, waarin ik, evenals in mijn eerste, door herinnering UW vermogen om helder te denken opwek,
2 opdat GIJ zoudt terugdenken aan de woorden die vroeger door de heilige profeten gesproken zijn en aan het door bemiddeling van UW apostelen meegedeelde gebod van de Heer en Redder.
3 Want dit weet GIJ in de eerste plaats, dat er in de laatste dagen spotters zullen komen met hun spotternij, die overeenkomstig hun eigen begeerten te werk gaan
4 en zeggen: „Waar is nu de beloofde tegenwoordigheid van hem? Ach wat, van de dag af dat onze voorvaders zijn ontslapen, blijven alle dingen precies zo als sedert het begin der schepping

Winter1969 Geplaatst op 02-04-2010, 10:52 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-04-2010, 18:27 fb934634 schreef:
[...]

Elk leeft binnen zijn referentiekader. We ervaren waarheid dus op een verschillende manier.

Ik geloof niet dat je waarheid kunt ervaren. Je kunt het spreken, kennen, weten en er naar handelen. Maar 'ervaren' snap ik niet.
Ik weet wel dat er maar 1 waarheid is. Het kan niet zo zijn dat er meerdere dingen over het zelfde waar is.
1+1=2, als dat waar is kan 1+1 dus nooit 3 zijn. Dan kan jij misschien ervaren dat dat wel zo is maar dan zit je naast de waarheid.
Of de Bijbel is waar van begin tot eind, van de eerste tot de laatste letter, of het is een grote leugen.
Ik geloof dat de waarheid in de bijbel staat omdat God bewezen heeft dat het de waarheid is. Je kan dan niet zeggen, dit deel van de bijbel vind ik wel waar en dit deel niet dus gebruik ik daar iets anders voor. Dat kan niet, dan doe je onrecht aan de waarheid.
Als je door rood rijdt en je wordt aangehouden kun je wel zeggen dat dat niet waar is omdat jij ervaren hebt dat het niet rood was, het doets niets af aan de waarheid dat je door rood gereden bent. Dat feit blijft staan, ondanks dat je het daar niet mee eens bent.

De mens is van nature geneigd om de waarheid te verdraaien en naar zijn/haar hand te zetten. Maar dat doets niets af aan de waarheid. De waarheid is een vaststaand gegeven en daar kun je (misschien jammer genoeg) niets aan veranderen zonder de waarheid in een leugen te veranderen.

Ik heb die links van je bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat als je wilt verkondigen dat je de "echte waarheid" verteld je deze wel moet kunnen bewijzen.
Ik heb heel wat zgn 'echte waarheden' gelezen en bestudeerd en heb nog nooit een enkel bewijs van die veronderstelde echte waarheid gevonden.

God heeft bewezen wel de waarheid te zijn door de dood en opstanding van Zijn Zoon Jezus. Daar kan niemand omheen zonder de waarheid teniet te doen.
De mens kan het proberen door te ontkennen of te proberen te zoeken naar andere mogelijkheden, de waarheid is dat de waarheid altijd zal blijven bestaan in het woord van God.
Het is de enige waarheid die de test van de eeuwigheid zal kunnen doorstaan en opnieuw bewezen zal worden aan het eind der tijden.

En de mens kan dan niet anders dan erkennen dat ze naast de waarheid gezeten heeft met al haar theorieen en verhaaltjes. Ik ben alleen bang dat het dan misschien wel eens te laat zou kunnen zijn. Ik probeer dan liever nu vast aan die enige echte waarheid vast te houden.

Dit bericht is gewijzigd op 02-04 10:56.

fb934634 Geplaatst op 02-04-2010, 17:28 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-04-2010, 10:52 Winter1969 schreef:
[...]

1+1=2, als dat waar is kan 1+1 dus nooit 3 zijn. Dan kan jij misschien ervaren dat dat wel zo is maar dan zit je naast de waarheid.

Het frappante is dat in een ware liefdesrelatie 1+1 veel meer is dan 2. Begrijpe wie begrijpe kan.
Tja, het leven is veel meer dan louter wiskunde.

Op 02-04-2010, 10:52 Winter1969 schreef:
Of de Bijbel is waar van begin tot eind, van de eerste tot de laatste letter, of het is een grote leugen.

Dit bericht is gewijzigd op 02-04 10:56.

Eventjes kort reageren. Dat vind ik erg extreem gesteld. Vandaar dat het zo moeilijk om deze zogenaamde christenen te debatteren. Het kan maar waar zijn als het in de bijbel staat. Maar ik respecteer jouw geloof volkomen. En welke bijbel bedoel je?

Shalom

Nathaniel Geplaatst op 02-04-2010, 23:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-04-2010, 09:44 ken schreef:
[...]Jij stelt: Maar doch een boom waarvan je de vrucht niet mag eten... toch iets bizar als je het mij vraagt.
Dat is niet bizar. Als schepper van alles is het niet vreemd, dat hij één ding voor zichzelf houdt. De mens heeft deze boom niet nodig. Door daar van toch te eten is diefstal.

Toen God de hemel en de aarde geschapen had en alles wat er in het Paradijs was, zag Hij dat het goed was. De mens leefde in het Paradijs en alles was goed. God had de mens een wil gegeven. Je kunt je wil pas gebruiken als je moet kiezen. Maar wat val er te kiezen als alles om je heen goed is? En als je niets te kiezen hebt dan kun je toch ook niet vrij zijn? Zelfs niet als alles om je heen goed is! God wilde die Boom niet voor Zichzelf houden. Het verbod had een andere reden. Het diende de mens keuzevrijheid te geven. Daarom plaatste God een boom in het Hof waarvan de vrucht begeerlijk voor het oog was en legde er het verbod op dat de mens niet van de vrucht mocht eten, want het overtreden van dit verbod zou de dood tot gevolg hebben. Door het plaatsen van de Boom van kennis van goed en kwaad was er tussen al het goede nu ook iets slecht in het Paradijs. Nu kon de mens zijn wil gebruiken en was het vrij om te kiezen tussen al het goede of dat ene slechte wat God hen had gegeven.

Het was een test. Een oefening in het kiezen, waardoor de mens een vrije wil had gekregen. In die test stond de mens er alleen voor, zoals je een examen ook zonder de hulp van je meester moet doen. Het werk van de meester zat erop, nu was het de beurt aan zijn leerling. Leer van Zijn waarschuwende voorbeelden. Prijs God om Zijn machtige werken.

Zegengroet,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 02-04 23:07.

ken Geplaatst op 03-04-2010, 11:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-04-2010, 17:28 fb934634 schreef:
Het frappante is dat in een ware liefdesrelatie 1+1 veel meer is dan 2. Begrijpe wie begrijpe kan.
Tja, het leven is veel meer dan louter wiskunde.
Dus  toch 3?
Eventjes kort reageren. Dat vind ik erg extreem gesteld.
Wat is er extreem aan: Uw woord is waarheid?
Vandaar dat het zo moeilijk om deze zogenaamde christenen te debatteren. Het kan maar waar zijn als het in de bijbel staat.
Zogenaamde Christen trekken de bijbel in twijfel.
Satan stelde Gods beslissingen in twijfel. Hij deed voorkomen alsof God ons wat onthield.
Maar ik respecteer jouw geloof volkomen. En welke bijbel bedoel je?
Er is maar één Bijbel. Er zijn vele vertalingen. Ga je ze vergelijken, zie je verschillen. Zo is uit de meeste Bijbels Gods naam verwijderd.  Waarom mogen gelovigen Gods naam niet meer weten?

Nathaniel Geplaatst op 01-05-2010, 09:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-04-2010, 11:03 ken schreef:
 Waarom mogen gelovigen Gods naam niet meer weten?

Als we van Hem Papa mogen zeggen, waarom zouden wij het dan anders doen?

Groet,
Nathanaël

ken Geplaatst op 02-05-2010, 17:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

zou je bea tegen de koningin zeggen?

Nathaniel Geplaatst op 02-05-2010, 18:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-05-2010, 17:09 ken schreef:
zou je bea tegen de koningin zeggen?

Er zijn er die dat doen, maar Trix is gangbaar. Persoonlijk zou ik haar aanspreken met majesteit. Haar kinderen noemen haar natuurlijk mamma.

Wat zou jij doen?

groet,
Nathanaël

Dit bericht is gewijzigd op 03-05 00:35.

Winter1969 Geplaatst op 03-05-2010, 09:28 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik zou tegen de koningin ook majesteit zeggen.
Tenzij het mijn moeder zou zijn dan zou ik mamma zeggen.
Het zelfde is dat met God.
Ik zou God of Majesteit of 1 van Zijn andere namen gebruiken, tenzij Hij mijn Vader zou zijn dan zou ik Vader of Pappa zeggen.

En nu is het mooie dat Hij gezegd heeft dat ik Zijn kind ben en Hij mijn Vader is.
Dus kan en mag ik Pappa zeggen.

ken Geplaatst op 03-05-2010, 09:32 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

waar het om gaat is dat je NIET zijn naam uit zijn woord mag verwijderen.

fb934634 Geplaatst op 03-05-2010, 19:03 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-05-2010, 09:32 ken schreef:
waar het om gaat is dat je NIET zijn naam uit zijn woord mag verwijderen.

Zijn naam is niet Jehova, maar YHWH. De klinkers zijn er door de mens aan toegevoegd.
Trouwens in het oude Egypte bestond Hij als Amen-Ra; een oorlogsgod! Sterker nog, in het oude Sumeriê kende ze Hem als Enlil.

En .... je ziet in het oud test -amen -t  dat oorlog vaak aangewend wordt. Waar is de vergeving?

Nathaniel Geplaatst op 03-05-2010, 19:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-05-2010, 19:03 fb934634 schreef:
[...]

Zijn naam is niet Jehova, maar YHWH. De klinkers zijn er door de mens aan toegevoegd.

Spreek YHWH zo uit Ye-eah Weh. Dan klinkt het als het blaaten van een schaap. Dan zal de Goede Herder je zeker antwoorden. Hij kent de nood van al zijn schapen.

De Heilige Geest zal jullie bij het uitspreken van de Naam de 'diepere dingen van God' openbaren.

Zegengroet,
Nathaniël

Dit bericht is gewijzigd op 03-05 19:44.

ken Geplaatst op 04-05-2010, 09:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-05-2010, 19:03 fb934634 schreef:
Het is in Israël de gewoonte om woorden op te schrijven zonder klinkers, zoals tlfnbk. Wanneer je goed met de taal op de hoogte bent is dat geen probleem. Maar het is bewijsbaar dat de joden Gods naam als Jehovah uitspraken en dat dat heel gewoon was. Men deed dat op ongeveer dezelfde manier als de arabieren nu allah gebruiken.

ken Geplaatst op 04-05-2010, 09:55 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-05-2010, 19:34 Nathaniel schreef:
[...]

Spreek YHWH zo uit Ye-eah Weh. Dan klinkt het als het blaaten van een schaap. Dan zal de Goede Herder je zeker antwoorden. Hij kent de nood van al zijn schapen.
de joodse professor Gertoux heeft een diepgaand onderzoek gedaan naar de enig juiste uitspraak van het tretagram. Hij toonde dus aan dat het Jehovah was.

Interessant is zijn conclusie: De “naam Jahweh (die een verbastering is) is slechts gecreëerd om de ware naam Jehovah aan te vechten." (The Name of God ... its story).

Winter1969 Geplaatst op 06-05-2010, 09:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 04-05-2010, 09:51 ken schreef:
[...] Men deed dat op ongeveer dezelfde manier als de arabieren nu allah gebruiken.

Hier moet je volgens mij toch een beetje mee oppassen. Want Allah betekend dan wel god maar is in de Islam zeker niet dezelfde god als de God van Israel.
De god die mohammed met allah aanspreekt is de god die in zijn familie als hoofdgod werd gezien van de verzameling familie goden die in zijn tijd en zijn cultuur heel normaal waren.
de god die hij allah noemt is de maangod. Deze god wordt al genoemd in de bijbel in het oude testament. Ik zou moeten opzoeken waar precies maar hij komt ter sprake bij een karavaan leger dat in conflict is met Israel en waarvan God tegen Israel zegt dat ze de sieraaden die de kamelen dragen de gouden halve maantjes moeten vernietigen (onder andere). Bekeerde moslims gebruiken ook de naam Allah maar dan als de aanduiding voor de enige echt God van Hemel en aarde.
het is een letterlijke vertaling en geen naam. Net zoals de franstaligen Mon Segnieur (let niet op de spelling) gebruiken en Dio in de spaanse taal.

Ter conclusie: Zorg ervoor dat je Allah als naam niet verward met Allah als het woord God. het is niet de zelfde persoon.
Terwijl Jehova (JWHW) echt een naam is, 1 van de vele namen van God.

Dit bericht is gewijzigd op 06-05 09:33.

ken Geplaatst op 06-05-2010, 18:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-05-2010, 09:31 Winter1969 schreef:
Hier moet je volgens mij toch een beetje mee oppassen. Want Allah betekend dan wel god maar is in de Islam zeker niet dezelfde god als de God van Israel.
Dat is bekend. Allah is geen naam , maar een titel, toch beschouwen de Arabieren dit als de naam van hun god.
Waar het specifiek mij om ging was dat de Joden vroeger Gods naam in de dagelijkse spraak gewoon gebruikten. Dat blijkt uit de vele gevonden artefacten.

Het is mij ook bekend dat Mohammed geen nieuwe religie bracht, maar gewoon de stamreligie promootte, inclusief de  aanbidding van de maansteen.
Terwijl Jehova (JWHW) echt een naam is, 1 van de vele namen van God.
Hier ben je , denk ik, een beetje in de war. Je verwart  de naam met titels.

Gods naam is  inderdaad JHWH,  dat uitgesproken wordt als Jehovah. Dat is zijn enige naam. Maar hij heeft vele titels.

Alleen al in Genesis worden de volgende titels gebruikt: „de Allerhoogste God” ('El  jön'); „Voortbrenger van hemel en aarde”; „Soevereine Heer” (' Adho nai',); „een God die ziet” ); „God de Almachtige” ('El Sjad dai'); „God” (Elo him'); „de ware God” (ha 'Elo him',); „de Rechter van de gehele aarde”.

Er is echter één titel die exclusief  voor hem wordt gebruikt: “de almachtige ('El Sjad dai')”.

Winter1969 Geplaatst op 08-05-2010, 17:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-05-2010, 18:01 ken schreef:
[...]
[...]Hier ben je , denk ik, een beetje in de war. Je verwart  de naam met titels.

Gods naam is  inderdaad JHWH,  dat uitgesproken wordt als Jehovah. Dat is zijn enige naam. Maar hij heeft vele titels.

Alleen al in Genesis worden de volgende titels gebruikt: „de Allerhoogste God” ('El  jön'); „Voortbrenger van hemel en aarde”; „Soevereine Heer” (' Adho nai',); „een God die ziet” ); „God de Almachtige” ('El Sjad dai'); „God” (Elo him'); „de ware God” (ha 'Elo him',); „de Rechter van de gehele aarde”.

Er is echter één titel die exclusief  voor hem wordt gebruikt: “de almachtige ('El Sjad dai')”.

Dank je voor de verduidelijking. Een mooie aanvulling denk ik.
Je hebt gelijk als je zegt dat er een verschil is tussen NAAM en TITEL.
ik ben het ook met je eens over de exclusieve titel die alleen voor JHWH gebruikt kan worden. Geen andere god of macht kan en mag die titel gebruiken.

Nathaniel Geplaatst op 08-05-2010, 19:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 08-05-2010, 17:36 Winter1969 schreef:
[...]

Dank je voor de verduidelijking. Een mooie aanvulling denk ik.
Je hebt gelijk als je zegt dat er een verschil is tussen NAAM en TITEL.
ik ben het ook met je eens over de exclusieve titel die alleen voor JHWH gebruikt kan worden. Geen andere god of macht kan en mag die titel gebruiken.

Dat heeft te maken met het gezagsprincipe waar niemand omheen kan, zelfs Ye-eah Weh heeft een keuze en daarom kunnen we spreken van Gods wil. Zo kiest Hij ervoor om gerechtigheid te oefenen, maar ook om genadig te zijn. Hij houdt vast aan Zijn hoedanigheden en laat zijn principes niet varen. Bij God is alles mogelijk. Maar God heeft Zich ondergeschikt gemaakt tot eer van de Naam Ye-eah Weh. Jezus begreep deze vorm van nederigheid en stelde Zichzelf onder het gezag van de Vader, Die Zijn voorbeeld ter navolging was en is. Dit karakteriseert Hem tot de Persoon die Hij is. Hij koos in Zijn aardse leven ervoor om eveneens vast te houden aan Zijn rechtvaardige maatstaven. Hij conformeerde Zich aan de persoonlijke hoedanigheden van God en sprak toen terrecht van de Almachtige.

Nadenkend over het goddelijke gezagsprincipe kun je concluderen dat het logisch is dat er maar één de titel Almachtige kan dragen. Ook al is aan Jezus alle macht in hemel en op aarde gegeven. Nogmaals de sleutel is nederigheid ofwel onderworpen zijn aan...zoals God Zich onderwerpt aan het oefenen van geduld omwille van de gerechtigheid.  Dat zorgt voor orde in Zijn tent. De titel 'Almachtige'
is verbonden met de Persoon Ye-eah Weh. Hij is bekleed met de Hoogste Autoriteit. Jezus was op aarde een gedelegeerde afgevaardige van Hem. Nu troont Hij weer in Zijn hemelse heerlijkheid en oefent Zijn autoriteit met koninklijke waardigheid uit. Jezus is Koning. Hallelujah.

Zegengroet,
Nataniël

Dit bericht is gewijzigd op 08-05 22:42.

ken Geplaatst op 09-05-2010, 20:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 08-05-2010, 19:02 Nathaniel schreef:
Dat heeft te maken met het gezagsprincipe waar niemand omheen kan, zelfs Ye-eah Weh heeft een keuze en daarom kunnen we spreken van Gods wil.
proffessor Gertoux bewijst dat de uitspraak Jahweh niet correct is. Hij geeft in zijn boek vele voorbeelden.

1 ... 21 22 23 24 25 ... 48