|
|
|
ken
|
Geplaatst op 25-12-2009, 10:33 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 23-12-2009, 20:34 fb934634 schreef:
[...]
De bijbel= boeken! Religisch geloof= emotioneel geloof= slavernij. Christus= Leven! Spiritueel geloof= bewustmakend geloof= vrijheid! De Waarheid zal u vrijmaken. Het Woord is Christus! De bijbel is hoogstens een referentie. Religie( met werkwoord re liegen) maakt spiritualiteit kapot.
|
Jezus is inderdaad de sleutel.
We dienen dus Jezus als voorbeeld te gebruiken. Jezus citeerde overvloedig, hij zie: er staat geschreven en vervolgens citeerde hij een tekst.
Je reageert nogal emotionleel en gooit daarom met het badwater, het kind weg. Vandaar dit citaat:
(Jeremia 17:9) Het hart is verraderlijker dan iets anders en niets ontziend. Wie kan het kennen?
Het hadt is de zetel van emoties.
Daarom ook deze tekst:
„Gij moet JHWH, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand en met geheel uw kracht.” — MARKUS 12:30.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Winter1969
|
Geplaatst op 08-03-2010, 17:01 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 11-07-2007, 19:41 fb934634 schreef:
Bijbelstudie: Was Jezus Christus getrouwd?
Johannes 2: 1-11
Inleiding
Mijn antwoord op de retorische vragen:
a) Ik vermoed dat het uit de andere evangeliën is weggelaten. Wat ik zeker stel is dat het een zeer belangrijke tekst is. De boodschap van het wonder is geen toverij, maar dat iedereen kan via Jezus de Gezalfde van de heilige wijn drinken. Eigenlijk komt het er op neer dat iedereen, zonder bijkomende religie God kan bereiken via Jezus Christus!! Uit deze tekst kan men dus afleiden dat Jezus bemiddelaar is tussen God ( waarvan Zijn gezicht nooit gezien is op aarde) en de mens! Jezus is de ware wijnstok, wij de ranken. Hij is de nieuwe hoeksteen en grondlegger van deze planeet via zijn menszijn!
b) Volgens mij is het een actie, die een wonder op zich is. Via Jezus Christus kan éénieder de heilige wijn drinken! Het stelt zeker niet de hocus spocus voor van water wordt wijn! Jezus is wellicht geen tovenaar.
c) Johannes deelt niet mee dat het een wonder is, omdat het in de context van handelen moet gezien worden.
Dit bericht is gewijzigd op 21-11 14:14.
|
Ik denk dat de reden dat Johannes het wel verhaalt maar de andere evangelieen niet ligt in de benadering van Johannes. Hij gebruikte duidelijk meer symboliek dan de andere evangelieen. Kijk maar naar het begin van zijn evangelie dat duidelijk verschilt met die van de andere drie. Ik denk dat je de bruiloft te kanaaan meer sysmbolich moet zien. Niet dat het niet gebeurt is maar meer naar de dieper liggende symboliek ik het verhaal. Het gaat om 6 vaten 6 het getal van de mens 6 vaten waar water is zat en water dat in wijn wordt veranderd. Is het dan niet dat Jezus is staat is om de mens van binnen te veranderen. Van gewone mensen in mensen die sprankelen en overstromen van de beste wijn die er is Het beste wat God in de mens kan stoppen en waar van in overvloed van kan worden uitgedeeld.
Ik denk dat dat de betekenis is van het verhaal van de bruiloft. Jezus die de mens van binnen uit vervuld en veranderd.
|
|
|
|
|
|
|
fb934634
|
Geplaatst op 08-03-2010, 19:24 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 08-03-2010, 17:01 Winter1969 schreef:
[...]
Ik denk dat de reden dat Johannes het wel verhaalt maar de andere evangelieen niet ligt in de benadering van Johannes. Hij gebruikte duidelijk meer symboliek dan de andere evangelieen. Kijk maar naar het begin van zijn evangelie dat duidelijk verschilt met die van de andere drie. Ik denk dat je de bruiloft te kanaaan meer sysmbolich moet zien. Niet dat het niet gebeurt is maar meer naar de dieper liggende symboliek ik het verhaal. Het gaat om 6 vaten 6 het getal van de mens 6 vaten waar water is zat en water dat in wijn wordt veranderd. Is het dan niet dat Jezus is staat is om de mens van binnen te veranderen. Van gewone mensen in mensen die sprankelen en overstromen van de beste wijn die er is Het beste wat God in de mens kan stoppen en waar van in overvloed van kan worden uitgedeeld.
Ik denk dat dat de betekenis is van het verhaal van de bruiloft. Jezus die de mens van binnen uit vervuld en veranderd.
|
Ik kan het volledig vinden met wat je aanhaalt; merk daarbij nogmaals het getal 6 ( mens) op. Het Woord en de Wijsheid vormen hier een harmonie met elkaar. Nog een reden te meer om het vers te zien in de context van een bruiloft. In Joh. 8: 40 stelt Jezus in de context van zijn getuigenis over zichzelf dat hij een mens was.
|
|
|
|
Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. |
|
|
ken
|
Geplaatst op 08-03-2010, 19:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
NOG maar een dag of twee geleden zijn Andréas, Petrus, Johannes, Filippus, Nathanaël en misschien ook Jakobus Jezus’ eerste discipelen geworden. Zij keren nu terug naar het district Galiléa, waar zij allen vandaan komen. Hun bestemming is Kana, de woonplaats van Nathanaël, in de heuvels niet ver van Nazareth, waar Jezus opgegroeid is. Zij zijn uitgenodigd voor een bruiloftsfeest in Kana. Ook Jezus’ moeder is naar het bruiloftsfeest gekomen. Kennelijk heeft Maria als vriendin van de familie van het bruidspaar, meegeholpen om de vele gasten te bedienen. Zij merkt dus al gauw dat er ergens gebrek aan is en zegt tegen Jezus: „Zij hebben geen wijn.”
Terwijl Maria daarmee eigenlijk voorstelt dat Jezus iets aan het tekort aan wijn moet doen, gaat Jezus hier eerst niet op in. „Wat heb ik met u te maken?”, vraagt hij. Als Gods aangestelde Koning hoeft hij zich niet door familie of vrienden te laten vertellen wat hij moet doen. Maria is daarom zo verstandig de kwestie aan haar zoon over te laten en zegt alleen maar tegen de bedienden: „Wat hij u ook zegt, doet dat.”
Welnu, er staan daar zes grote stenen waterkruiken, die elk ruim veertig liter kunnen bevatten. Jezus draagt de bedienden op: „Vult de waterkruiken met water.” Zij vullen ze tot aan de rand. Dan zegt Jezus: „Schept er nu wat uit en brengt het naar de feestleider.”
De feestleider is onder de indruk van de voortreffelijke kwaliteit van de wijn en weet niet dat dit door een wonder is geschied. Hij roept de bruidegom en zegt: „Ieder ander mens zet eerst de voortreffelijke wijn voor, en wanneer men dronken is, de mindere. Gij hebt de voortreffelijke wijn tot nu bewaard.” Dit is het eerste wonder dat Jezus verricht, en als zijn nieuwe discipelen het zien, wordt hun geloof versterkt. Daarna reizen zij samen met zijn moeder en zijn halfbroers naar Kapernaüm, een stad aan de Zee van Galiléa.
Johannes vermeld meerdere gebeurtenissen, die alleen hij vermeld. Dit bevestigt de originaliteit en de autonomie van de Bijbelschrijver.
Ook vermeldt alleen Johannes dat Jezus in het begin van zijn bediening de tempel van religieuze afpersers reinigde. Verder kunnen wij alleen uit Johannes’ Evangelie opmaken dat Jezus’ aardse bediening ruim drie jaar geduurd moet hebben, omdat hij melding maakt van de feesten die Jezus heeft bijgewoond, in het bijzonder de paschafeesten.
Bovendien is Johannes de enige Evangelieschrijver die ons inlicht over het feit dat Jezus een voormenselijk bestaan had. Bovendien vermeld Johannes de gelijkenissen niet.
Het is populair om de Bijbel in twijfel te trekken. Toch was dat in Jezus tijd ook al zo. 2 Petrus 3: 3 Want dit weet GIJ in de eerste plaats, dat er in de laatste dagen spotters zullen komen met hun spotternij, die overeenkomstig hun eigen begeerten te werk gaan 4 en zeggen: „Waar is nu de beloofde tegenwoordigheid van hem? Ach wat, van de dag af dat onze voorvaders zijn ontslapen, blijven alle dingen precies zo als sedert het begin der schepping.”
De Joden veronderstelden dat getallen een geheime boodschap konden bevatten, dus telden ze letters en woorden en gaven daar dan een betekenis aan.
In de Bijbel zelf worden aan getallen soms een symbolische betekenis gegeven. Het getal 6 duidt op onvolmaaktheid. Het “wilde beest” wordt als 666 afgebeeld. 6 in de derde graad onderstreept derhalve de onvolmaaktheid en gebrekkigheid van datgene wat door het beest wordt voorgesteld of afgebeeld.
|
|
|
|
|
|
|
Winter1969
|
Geplaatst op 09-03-2010, 18:40 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 08-03-2010, 19:48 ken schreef:
In de Bijbel zelf worden aan getallen soms een symbolische betekenis gegeven. Het getal 6 duidt op onvolmaaktheid. Het “wilde beest” wordt als 666 afgebeeld. 6 in de derde graad onderstreept derhalve de onvolmaaktheid en gebrekkigheid van datgene wat door het beest wordt voorgesteld of afgebeeld.
|
Dit laatste ben ik niet helemaal met je eens. het getal 6 staat voor de mens het getal 3 voor God. 3x6 is dan uit te leggen als de mens die God wil zijn. De antichrist.
|
|
|
|
|
|
|
Nathaniel
|
Geplaatst op 09-03-2010, 18:58 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 09-03-2010, 18:40 Winter1969 schreef:
[...]
Dit laatste ben ik niet helemaal met je eens. het getal 6 staat voor de mens het getal 3 voor God. 3x6 is dan uit te leggen als de mens die God wil zijn. De antichrist.
|
In 6 dagen schiep God de hemel en de aarde. Op de 6de dag schiep God de mens. De 6 vaten hadden elk een inhoud van 40 liter. In de Bijbel komt het getal veertig veelvuldig voor; veertig heeft betrekking op voorbereiding en verwachting maar ook op vasten en boetedoening. Aan het einde van de zondvloed moest Noach veertig dagen en nachten wachten tot de ark open ging (Exodus 34). Mozes verbleef veertig dagen en nachten op de Sinaïberg om er de Tien geboden te ontvangen. De Israëlieten trokken veertig jaar onder leiding van Mozes door de Sinaïwoestijn. Goliath daagde de Israëlieten veertig dagen lang uit voordat David hem ging bevechten (1 Samuël 17:16). Elia ging door de kracht van de spijs die de engel hem gaf 40 dagen en nachten tot aan de berg Gods, Horeb (1 Koningen 19). Jona preekte in Nineve dat de stad over veertig dagen verwoest zou worden (Jona 3:4). Na zijn doop vastte Jezus veertig dagen in de woestijn en werd toen verzocht door de duivel daarna begon Zijn prediking met de Bergrede (Matteüs 4:2) (de hiervan afgeleide vastentijd betreft de periode voorafgaande aan het Paasfeest) Na zijn opstanding verscheen Jezus veertig dagen aan zijn discipelen alvorens naar de hemel op te varen (Handelingen 1:3).
De mem is de dertiende letter van het Hebreeuwse alfabet. Mem heeft de betekenis van ‘water’ en is van het woord majim, afgeleid. De getalswaarde van de mem is 40. Je zou hem ‘heilig’ of ‘volmaakt’ kunnen noemen. Het is de beginletter van het woord ‘messias’, de gezalfde. De gezalfde is de verlosser die voor ons opstaat, de gavel, 30+1+6+3=40 (Jes.59:20)
De veertig, de mem is het water, het Levenswater dat God ons bij monde van Jezus te drinken geeft. Het is ook Jezus die over de wateren naar zijn leerlingen loopt (Mat.14:25, Joh.6:19) We zien ook dat Jezus in het 40ste bijbelboek verschijnt: Mattheus. De bijbel heeft 66 boeken, waarvan 39 in het OT en 27 in het NT. Derhalve is het boek Mattheus het 40ste boek van de bijbel. Hier verschijnt Christus als mens in de bijbel. De betekenis van de naam Mattheus is: Gods gift.
Ik kan me vinden in de uitleg die jij gaf. Aanvullend hierop kan ik zeggen dat de transformatie van de oude naar de nieuwe persoonlijkheid te vergelijken is met het wonder van water dat in wijn veranderd. Om te begrijpen hoe dat proces verloopt, verschaft het getal veertig ons inzicht. Uiteindelijk zul je tot de conclusie komen dat je toch Gods genade nodig zult hebben. We leven in afhankelijkheid van Zijn liefde voor ons. Het is door het bloed van Jezus dat we onberispelijk voor een heilig God kunnen staan. Hij is de Heilige Messias.
Het zou een zeer interessant onderwerp kunnen worden als we ons gaan verdiepen in deze heilige geheimen.
Veel mensen zeggen 'ik bepaal zelf wel wat goed of slecht is', maar realiseren zich daarbij niet hoe diep onze cultuur en onze normen in de bijbel en de Joodse cultuur geworteld zijn. De vernietiging van de Joden in de tweede wereld oorlog heeft dan ook veel te maken met het vernietigen van de wortels van onze cultuur. En waarschijnlijk met een jaloezie jegens datgene wat groter is dan wij. En als je mij vraagt 'geloof je in God' dan antwoord ik: "vertel me wie of wat God is, dan zal ik je vertellen of ik er in geloof". Het begrip 'God' is veel te groot voor ons mensen om te kunnen bevatten. We maken er maar 'beelden' van en dat is wat God door middel van de bijbel vraagt juist niet te doen. Wij kunnen God niet begrenzen.
Het is allemaal vrij complex; neem rustig de tijd om alles te begrijpen.
Groet, Nathaniël
Dit bericht is gewijzigd op 10-03 07:49.
|
|
|
|
|
|