Nathaniel Geplaatst op 03-10-2009, 08:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

In Hooglied 4:16 lezen we het volgende: – Ontwaak, noordenwind, en kom, zuidenwind,
doorwaai mijn hof, opdat zijn balsemgeuren stromen!
Mijn geliefde kome tot zijn hof
en ete daarvan de kostelijke vrucht.

De noordenwind verwekt stortregen. (Spr. 25:23)  God brengt deze regen om ons te reinigen. Wij hebben in ons leven allemaal de noordenwind nodig, de wind die stortregen verwekt en ons reinigt van het stof der wereld. De noordenwind is de wind die het land verfrist en de grond vruchtbaar maakt. Het is de wind die we in eerste instantie liever vermijden, maar die we hard nodig hebben. De wind die de bruid zuivert om de bruidegom te ontmoeten.

De zuidenwind is de wind van de opwekking. De wind waar we van kunnen genieten. Deze wind brengt warmte en de geuren van de kruiden van het veld. Jezus kijkt naar ons met een liefdevolle blik. Wij zien onze onbekwaamheid en onze structurele fouten. Maar er is een geweldige boodschap: God ziet wel degelijk iets in ons. We zullen zijn als een lusthof.

De stoffen uit de lusthof worden gebruikt voor de zalfolie in het Oude Testament, het beeld van de Heilige Geest. Wie tot Jezus komt, ontvangt de Heilige Geest als onderpand van de belofte. Wij zijn geroepen om vrucht te dragen. De balsemgeur spreekt van de genade en de tegenwoordigheid van God. Wanneer Jezus dichtbij komt ervaren wij de geur van liefde, vergeving, zachtmoedigheid. De geur van Zijn Vaderhart.

In liefde en eenheid verbonden,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 03-10 09:13.

meld dit bericht aan een moderator

fb934634 Geplaatst op 03-10-2009, 10:04 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Een kort overzicht van de standpunten voor en de standpunten tegen:

Voor:

# Jezus verschijnt als eerste aan Maria Magdalena;
# MM maakt aanspraak op Jezus' lichaam
# De nardusmirre is erotisch getint
# De bruiloft te Kana is geen bruiloftdienst, maar  een  bruiloftsfeest      
# De Madonna en de prostituee vormen geen goed beeld van de werkelijke vrouw
# De verwijzingen in Psalmen en Hooglied
# Zonder koningin; geen koning
# De apocriefe evangeliën bevestigen dergelijke relatie
# De vervolging van de Roomse kerk aangaande de Albigenzen
# De overgang van het christendom van vervolgde naar staatsgodsdienst
# Met "kerk" wordt volgens de bijbel geen instituut bedoeld, maar wijzelf
# De waarheid zal u vrijmaken is bewust geloven en echte genezing
# Terullianus uitspraak: " de Kerk (instituut)  bepaalt wat heilig is"
# Het Heilig Vrouwelijke wordt niet erkent!

Tegen:

# Het staat niet rechtstreeks in de bijbel vermeldt
# Jezus kon niet getrouwd zijn
# Er was te weinig tijd
# Apocriefe evangeliën worden niet erkent

Shalom
# De apocriefe evangeliën worden niet erkent

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
Michael Geplaatst op 03-10-2009, 10:56 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste fb,

De boeken die in de Bijbel zijn opgenomen werden alom beschouwd als door God geïnspireerde boeken. De gnostische geschriften werden alom als niet door God geïnspireerd beschouwd maar als een product van menselijke overleggingen. Merk hierbij op dat het christendom tot 313 na Chr. een illegale godsdienst was.

In de Bijbel zegt God dat er buiten Hem geen goden zijn. Alle godsdiensten die de mensheid zich had en heeft verzonnen die op die andere zelfgemaakte goden zijn gebaseerd zijn Hem een gruwel, omdat ze afdoen aan zijn Heiligheid.

Het leggen van verbanden met die andere godsdiensten is dus iets wat met grote voorzichtigheid moet gebeuren. God laat Zich bijvoorbeeld in Zijn schepping kennen en ieder mens heeft een ingeboren moraliteit. Het lijkt me dus niet verwonderlijk dat er op onderdelen overeenkomsten zijn of lijken te zijn. We moeten echter niet de fout maken om de zaken die niet overeenstemmen proberen "in te voegen".

Een voorbeeld dat het verschil tussen de Goddelijke inspiratie en de menselijke overleggingen aardig laat zien is het bezoek aan het graf na de sabbath. De schrijvers van de evangeliën geven een sober verslag van ooggetuigen. In het evangelie van Petrus staat echter het volgende:
Vroeg in de morgen, toen de sabbath aanbrak, kwam er een grote groep mensen uit Jeruzalem en de omgeving om het verzegelde graf te bezien. Maar in de nacht dat de dag des Heren aanbrak, toen de soldaten geteeën de wacht hielden, klonk er een groot geluid uit de hemel, en zij zagen de hemelen geopend en twee mannen in een grote lichtglans vandaar nederdalen en naar het graf toegaan. En de steen die voor de ingang gelegd was begon vanzelf opzij te rollen en het graf werd geopend en de beide jongelingen gingen naar binnen. Toen de soldaten dat zagen wekten zij de centurio en de oudsten - want ook zij waren bij de wacht aanwezig - en terwijl zij nog aan het vertellen waren wat zij gezien hadden, zagen zij drie mannen weer uit het graf komen. Twee van hen ondersteunden de derde en een kruis volgde hen. En het hoofd van de twee reikte tot aan de hemel, maar dat van degene die zij bij de hand leidde stak boven de hemelen uit. En zij hoorden een stem uit de hemelen zeggen: Hebt Gij de ontslapenen gepredikt? En van het kruis kwam het antwoord "Ja".

Kijk, zo schrijf je een opstandingsverhaal dat de mensen pakt! Grote menigten, bewegende stenen, hoofden tot in de hemel en nog hoger, een lopend kruis dat praat. Wauw.

Het feitelijke, haast klinische verslagen in de evangeliën hebben dit soort elementen niet.

Maranatha, Jezus komt.

Vrede zij u.

Michaël

fb934634 Geplaatst op 03-10-2009, 11:47 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-10-2009, 10:56 Michael schreef:
Beste fb,

De boeken die in de Bijbel zijn opgenomen werden alom beschouwd als door God geïnspireerde boeken. De gnostische geschriften werden alom als niet door God geïnspireerd beschouwd maar als een product van menselijke overleggingen. Merk hierbij op dat het christendom tot 313 na Chr. een illegale godsdienst was.

Maranatha, Jezus komt.

Vrede zij u.

Michaël

Daarom heb ik de apocriefe boeken bij de tegenstandpunten gezet. Of je het kind met het badwater moet verwerpen is een andere vraag.
Inderdaad het christendom is van een vervolgde godsdienst tot een staatgodsdienst gedevolueerd.

ken Geplaatst op 03-10-2009, 14:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-10-2009, 20:00 fb934634 schreef:
Er is sprake van 2 zalvingen in de bijbel, ter herhaling.
Er wordt alleen in de NBG over nardusmirre gesproken, de “anderen” over nardus olie.
In Lukas 7:37 wordt alleen in de NBG over mirre gesproken. NBV en NWV spreken hier over welriekende olie. De SV heeft het over zalf, WV over balsem en de GNB over balsemolie. Geen enkele door mij geraadpleegde  10 andere bijbels spreekt over mirre of over nardusmirre.

In Lukas 7:37  is beslist geen sprake van zalving! Je interpreteert dat zo, om Jezus aan Maria Magdalena te koppelen. Daarmee geef je weer te kennen, dat je bijzonder weinig inzicht hebt in de Bijbelse gebeurtenissen. Jouw blik is overduidelijk gesluierd!

Dan ga je verder aan het  te refereren aan  heidense, afgodische bronnen.

„Gij kunt niet aan ’de tafel van JHWH’ en aan de tafel van de demonen deel hebben.” — 1 KORINTHIËRS 10:21.

ken Geplaatst op 03-10-2009, 14:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-10-2009, 11:47 fb934634 schreef:
[...]

Daarom heb ik de apocriefe boeken bij de tegenstandpunten gezet. Of je het kind met het badwater moet verwerpen is een andere vraag.
Inderdaad het christendom is van een vervolgde godsdienst tot een staatgodsdienst gedevolueerd.
In werkelijhied heeft Constantijn heidense Godsdiensten met de Christelijke verenigd. Hij deed dat tactisch, door heidense riten en gebruiken "Christelijk" te verklaren. Ook bood hij degenen, die zichzelf tot leider, cq voorganger hadden gemaak, een salaris aan, gelijk aan die van de heidense priesters.

Michael Geplaatst op 03-10-2009, 22:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Ken,

Ik kom noch in de Chistelijke encyclopedie (Kok 1957) noch in de Katholieke encyclopedie (1934) opmerkingen tegen over het invoeren van heidense zaken in het christendom door Constantijn. Veeleer zijn er opmerkingen dat hij het concilie bijeengeroepen heeft, tussen de bisschoppen zat en zich "bisschop voor de uitwendige aangelegenheden der kerk" noemde. Hij is pas vlak voor zijn dood in 337 gedoopt. De christelijke kerk werd pas in 380 een staatskerk en was tot dat moment een van de toegestane geloven.

Er zijn geen "notulen" bewaard gebleven maar alleen 20 canons met beslissingen over organisatorische en andere practische vragen van kerkelijk leven.

Mijn indruk is dat hij ten tijde van het Concilie van Nicea (325) nog niet de invloed had op de beslissingen van de 250-318 aanwezige bisschoppen die de JG hem toekennen.

Maranatha,
Jezus komt - Heer Jezus kom

Vrede zij u.

Michaël

ken Geplaatst op 04-10-2009, 11:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-10-2009, 22:34 Michael schreef:
Ik kom noch in de Christelijke encyclopedie (Kok 1957) noch in de Katholieke encyclopedie (1934) opmerkingen tegen over het invoeren van heidense zaken in het christendom door Constantijn.
Denk je echt, dat ze in deze erg objectief zijn? JG kennen niet iemand of een religie zaken toe, zij reflecteren feiten.

RKK betekent Katholieke( = algemene) kerk van Rome.
De zetel van de politieke macht van Constantijn. In 324 werd hij alleenheerser en in 325 riep hij de geestelijken van zijn rijk bijeen en stichtte de RKK, hij benoemde zichzelf tot hoofd daarvan, Pontifex maximus, die heidense titel werd door de latere pausen overgenomen. Opvallend is dat zijn moeder Helena vereerd wordt door de RKK [ http://nl.wikipedia.org/wiki/Helena_(heilige) ] en dat er kerken naar haar zijn genoemd. [http://www.marline.nl/hel.html ]

In 325 n.C., terwijl hij nog niet gedoopt was, diende hij als voorzitter van het eerste grote oecumenische concilie van de „christelijke” kerk, dat het arianisme veroordeelde en een verklaring van essentiële geloofspunten opstelde, de Niceaanse geloofsbelijdenis genoemd.
In 337 n.C. werd Constantijn ongeneeslijk ziek. Op dat late moment in zijn leven werd hij gedoopt, en daarna stierf hij. Na zijn dood gaf de senaat hem een plaats onder de Romeinse goden.

De encyclopedie Hidria zegt: „Constantijn was vooral in het christendom geïnteresseerd omdat het niet alleen zijn overwinning maar ook de reorganisatie van zijn rijk ondersteunde. De christelijke kerken, die overal bestonden, werden zijn politieke steun. Hij omringde zich met de grote prelaten van die tijd , en hij verlangde dat zij hun eenheid intact hielden.” Constantijn begreep dat de „christelijke” religie — al was ze inmiddels afvallig en door en door verdorven — doeltreffend kon worden gebruikt als een vernieuwende en verenigende kracht ter verwezenlijking van zijn grootse plan om een absoluut heerser te worden. Hij nam de grondslagen van het afvallige christendom over om steun te winnen ter bevordering van zijn eigen politieke doeleinden en besloot de mensen te verenigen onder één „katholieke” of universele religie. Heidense gewoonten en vieringen kregen een „christelijke” naam. En „christelijke” geestelijken ontvingen de status, het salaris en het invloedrijke gezag van heidense priesters. .

De Catholic Encyclopedia geeft toe: „Sommige bisschoppen, verblind door de pracht en praal aan het hof, gingen zelfs zo ver dat zij de keizer als een engel van God, als een heilig wezen, loofden en profeteerden dat hij, net als de Zoon van God, in de hemel zou regeren.

De Encyclopædia Britannica zegt: „Constantijn zelf trad als voorzitter op, en leidde actief de discussies .Geïntimideerd door de keizer ondertekenden de bisschoppen op slechts twee na de geloofsbelijdenis, velen van hen zeer tegen hun zin.”

Over het uiteindelijke document dat in Nicea onder auspiciën van Constantijn werd opgesteld, merkt Istoria tou Ellinikou Ethnous op: „Het toont Constantijns onverschilligheid ten aanzien van leerstellige aangelegenheden, zijn hardnekkig aandringen in een poging ten koste van alles de eenheid binnen de kerk te herstellen, en ten slotte zijn overtuiging dat hij als ’bisschop van degenen buiten de kerk’ het laatste woord had in elke religieuze kwestie.”

Het Byzantijnse Rijk beschouwde Constantijn als haar stichter en ook het Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie rekende hem onder de eerbiedwaardige figuren uit zijn geschiedenis.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Constantijn_de_Grote

Hitlers stichtte met de RKK het derde (heilige roomse) rijk. Vandaar dat in Duisland op alle kerken de swastika wapperde.

Nathaniel Geplaatst op 04-10-2009, 13:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Meesterschap is terzijde van dogma's en leerstelligheid

13

Jezus zei tot zijn leerlingen:
   Vergelijk me eens met iemand
   en vertel me op wie ik lijk.
   Simon Petrus zei tot hem:
   Je lijkt op een rechtvaardige engel.
   Matte�¼s zei tot hem:
   Je lijkt op een wijze filosoof.
   Thomas zei tot hem:
   Meester, mijn mond staat mij niet toe
   te zeggen op wie je lijkt.
   Jezus zei:
   Ik ben jouw meester niet.
   Omdat jij hebt gedronken,
   ben je dronken geworden van de opwellende bron
   die ik je heb getoond.
   En hij nam hem terzijde,
   en trok zich met hem terug, en sprak drie woorden tot hem.
   Toen Thomas terugkeerde naar zijn metgezellen,
   vroegen zij hem:
   Wat heeft Jezus tegen je gezegd?
   Thomas zei tot hen:
   Als ik jullie een van de woorden vertel die hij mij gezegd heeft,
   zul je stenen opnemen
   en naar mij werpen:
   een vuur zal komen uit de stenen
   en jullie verbranden.

Petrus en Matteüs menen Jezus te kennen. Maar wat doen ze? Ze plakken alleen maar een bestaand sociaal etiket op Jezus: engel, filosoof, en ze denken dat hij dat is, dat zijn wezen samenvalt met die woorden. Dat zijn de conventionele ideeën die blind maken, die maken dat je je medemens niet werkelijk ziet. Ze menen Jezus te kennen, maar hun kennis is tweedehands. Daardoor kennen ze Jezus juist niet.
Jezus heeft Thomas geleerd werkelijk te zien. Thomas begrijpt dat de Jezus die hij gezien heeft niet in woorden, in conventionele ideeën, is te vatten.
Thomas, zou je kunnen zeggen, is verder gevorderd dan Petrus en Matteüs. Hij ziet de echte Jezus, de Christus-natuur in Jezus. Zijn blindheid is opgeheven.

Maar niettemin begaat ook Thomas hier een grote, maar heel begrijpelijke vergissing. Hij denkt dat alleen Jezus zo is en hijzelf niet. Jezus zet die vergissing recht. Hij noemt hem "meester". Maar Jezus antwoordt: "Ik ben je meester niet". Wat Thomas in Jezus ziet kan hij ook in zichzelf ervaren. Als Thomas zich zou verbinden met zijn eigen Christus-natuur is hij zelf zijn eigen meester, zijn eigen innerlijke koning, net als Jezus.
Jezus wil geen meester zijn van een medemens. Jezus heeft Thomas wel iets getoond: zichzelf in zijn ware aard, zijn Christus-natuur. Thomas moet nu nog de moed verzamelen om te durven erkennen: Wat ik in Jezus heb gezien, zo kan ik ook mijzelf zien.
Dat is een geweldige sprong, want daarmee moet hij ook over zichzelf alle ideeën en conventies durven loslaten, om ook zichzelf te kunnen 'zien'. Alle zekerheid, die niets anders is dan een krampachtig vastklampen aan lege schijn, zal dan uiteenspatten bij het ontwaken van het eigen meesterschap.
Jezus helpt hem daarbij en neemt Thomas terzijde. Precies, terzijde, want de ervaring van meesterschap, zo leert Jezus hem, is terzijde van alle dogmatiek en leerstelligheid. Het is het loslaten van elke leer, van elk conventioneel schijnweten, ook over jezelf. Alleen terzijde daarvan kan Thomas zichzelf zien.
Maar, het loslaten van alle uiterlijke zekerheden is uiterst bedreigend voor wie liever wil geloven in woorden, en daarin zijn veiligheid vestigt. Zo iemand zal naarstig blijven zoeken naar zekerheden in van alles en nog wat buiten zichzelf. En wie die schijnzekerheid bedreigt, zal het gevaar lopen gestenigd of verbrand te worden. Thomas beseft dat gevaar. Hij ziet dat Petrus en Matteüs nog niet toe zijn aan het innerlijke meesterschap, aan de realisatie van de Christus-natuur in henzelf.

MGV,
Nathaniel

ken Geplaatst op 04-10-2009, 13:28 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

je hebt leuke, kunstig verzonnen menselijke verhalen gemaseerd op filosofische dogma's.

Ik baseer mij liever op de Bijbel.

fb934634 Geplaatst op 04-10-2009, 15:37 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 04-10-2009, 13:28 ken schreef:
j

Ik baseer mij liever op de Bijbel.

Ik baseer mij liever op Christus! Dit Bewustzijn is de hoeksteen des Levens.
Jezus de Nazoreër is de verpersoonlijking van dit Bewustzijn.

ken Geplaatst op 05-10-2009, 12:07 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jezus zei:
(Johannes 17:17) Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.
(2 Timotheüs 3:16) De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,

Dat laatste moet je ook eens proberen.

Nathaniel Geplaatst op 05-10-2009, 12:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Christus is het Woord.

Zegen,
Nathnaiel

Dit bericht is gewijzigd op 05-10 12:19.

fb934634 Geplaatst op 05-10-2009, 17:24 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 05-10-2009, 12:07 ken schreef:
Jezus zei:
(Johannes 17:17) Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.
(2 Timotheüs 3:16) De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,

Dat laatste moet je ook eens proberen.

De bedoeling is niet dat wij ons blind staren op boeken; maar dat wij het Woord (Christus) leven!

Nathaniel Geplaatst op 05-10-2009, 17:42 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jij bent mij en ik ben jou

Jezus zei: Wie uit mijn mond drinkt zal zijn zoals ik en ik zoals hij; en wat verborgen was zal hem geopenbaard worden.

Kan het nog duidelijker? Wie in de kerkelijke traditie is opgevoed zal het misschien als godslasterlijk kunnen ervaren als werd gezegd dat je zou kunnen worden als Jezus: God én mens, zoals gezegd in de proloog van het Thomas evangelie.
Hier zegt Jezus dat met nadruk ook zelf.

Het zou al duideijk zijn geweest als hij had gezegd ‘Wie uit mijn mond drinkt zal worden als ik’. Maar hij voegt daar nog eens ten overvloede aan toe: ‘En ik als hij.’
Epiphanes citeert Jezus in zijn Panarion (26.3.1) als volgt: ‘Jij bent mij en ik ben jou.’

Dat is een heel andere Jezus dan die waaraan we misschien gewend zijn geraakt. Of beter gezegd: als het beeld van hem waaraan we gewend waren geraakt in het christelijke westen. Deze Jezus is niet verheven boven de mensen. Hij is zelf, en wil dat ook zijn, mens met de mensen. Maar als mens is hij, net als alle andere mensen, drager van een godsvonk, de Christus in hem.

En hier, bijna op het eind van het Thomas evangelie, benadrukt hij nog eens duidelijk wat hij al eerder tegen Thomas zei in kogion 13: ‘Ik ben jullie meester niet.’
Hoe treffend is ook het antwoord van Jezus op een uitspraak van Petrus in Johannes 13:8: ‘O nee,’ zei Petrus, ‘míjn voeten zult u niet wassen, nooit!’ Maar toen zei Jezus: ‘Als ik ze niet mag wassen, kun je niet bij mij horen.’

Ja, je kunt veel van de Jezus van het Thomas evangelie leren. Hij is een leraar, zeker weten. Maar hij is niet anders dan alle andere mensen. Hij heeft als mens met de mensen iets ontdekt, en hij wil ons laten weten dat wij diezelfde schat, die hij gevonden heeft in zichzelf, ook allemaal met ons meedragen, niemand uitgezonderd.

Misschien is die schat verborgen, bedekt, vergeten. Geeft niet. Blijf zoeken, maar zoek in jezelf, want alleen daar kun je die vinden. En besef tegelijkertijd dat die schat ook in alle andere mensen aanwezig is, zodat ook jij kunt zeggen tegen elk medemens: ‘Jij bent mij in een andere vorm.'

Zegen,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 05-10 17:54.

ken Geplaatst op 06-10-2009, 09:46 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 05-10-2009, 12:17 Nathaniel schreef:
Christus is het Woord.

Zegen,
Nathnaiel

Dit bericht is gewijzigd op 05-10 12:19.
(Hebreeën 4:12) Want het woord van God is levend en oefent kracht uit en is scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt zelfs zover door dat het ziel en geest, en gewrichten en [hun] merg scheidt, en het kan gedachten en bedoelingen van [het] hart onderscheiden.
(Mattheüs 15:6) behoeft zijn vader in het geheel niet te eren.’ Zo hebt GIJ dan het woord van God krachteloos gemaakt ter wille van UW overlevering.

De Bijbel dus.

ken Geplaatst op 06-10-2009, 09:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 05-10-2009, 17:24 fb934634 schreef:
[...]

De bedoeling is niet dat wij ons blind staren op boeken; maar dat wij het Woord (Christus) leven!
1Tim 2:3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

(Lukas 10:21 In datzelfde uur werd hij verrukt in de heilige geest en zei: „Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor wijzen en intellectuelen zorgvuldig hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard. Ja, o Vader, want het heeft u goedgedacht zo te handelen. 

De religieuze leiders bevonden zich in de beste positie om Jezus als hun Messías te erkennen en te aanvaarden. Ja, zij waren goed in hun Geschriften onderlegd, maar zij waren zelfs nog beter onderlegd in hun tradities, waarin zij diep waren verschanst. Daardoor konden zij niet erkennen dat Jezus de messias was.

ken Geplaatst op 06-10-2009, 10:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 05-10-2009, 17:42 Nathaniel schreef:
Jij bent mij en ik ben jou
Welnee. Geen trinitarische gedachte, wanneer ik bij jou ben, jou ben.
Kan het nog duidelijker? Wie in de kerkelijke traditie is opgevoed zal het misschien als godslasterlijk kunnen ervaren als werd gezegd dat je zou kunnen worden als Jezus: God én mens, zoals gezegd in de proloog van het Thomas evangelie.
Hier zegt Jezus dat met nadruk ook zelf.
De Bijbel is  duidelijk. Jezus is de zoon van God, die aan de rechter hand van JHWH op de troon zit. Apocriefe boeken zijn niet geïnspireerd en gebaseerd op menselijke filosofieën, die vaak gelieerd zijn aan heidense religie.

Je blik is daardoor duidelijk gesluierd en dat belemmerd het vinden  van de smalle weg. Slechts weinigen kunnen hem daardoor vinden.

Je laat nu zien, waar jouw verwarde ideeën vandaan komen. Jammer.

Nathaniel Geplaatst op 06-10-2009, 10:07 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-10-2009, 10:04 ken schreef:
[...]Welnee. Geen trinitarische gedachte, wanneer ik bij jou ben, jou ben..

‘Jij bent mij in een andere vorm.'

Zegen,
Nathaniel

Vincent Geplaatst op 06-10-2009, 13:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-10-2009, 09:46 ken schreef:
[...](Hebreeën 4:12) Want het woord van God is levend en oefent kracht uit en is scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt zelfs zover door dat het ziel en geest, en gewrichten en [hun] merg scheidt, en het kan gedachten en bedoelingen van [het] hart onderscheiden.
(Mattheüs 15:6) behoeft zijn vader in het geheel niet te eren.’ Zo hebt GIJ dan het woord van God krachteloos gemaakt ter wille van UW overlevering.

De Bijbel dus.

De bijbel? Die bestond nog niet eens ten tijde van het schrijven van Hebreeën en Mattheüs. Hoe kunnen ze het dan over de bijbel hebben?
Gods woord is niet de bijbel, maar in de bijbel is Gods woord wel te zien.

Op 06-10-2009, 10:04 ken schreef:
[...]Welnee. Geen trinitarische gedachte, wanneer ik bij jou ben, jou ben.
[...]De Bijbel is  duidelijk. Jezus is de zoon van God, die aan de rechter hand van JHWH op de troon zit. Apocriefe boeken zijn niet geïnspireerd en gebaseerd op menselijke filosofieën, die vaak gelieerd zijn aan heidense religie.

Je blik is daardoor duidelijk gesluierd en dat belemmerd het vinden  van de smalle weg. Slechts weinigen kunnen hem daardoor vinden.

Toch vreemd dat iemand die zo gekant is tegen de leer van Constantijn wel de kerkelijke leer omarmt. Het waren de kerkelijke leiders die destijds bepaalden wat zij vonden dat goddelijk geïnspireerd was. Zo konden zij zeggen: Dit boek wel en dit boek niet, want dat is niet gunstig voor onze leer. Zo stelden zij de bijbel samen en zo kon het dus dat er apocriefe boeken ontstonden. Let op! Wij noemen ze alleen apocrief omdat zij niet werden opgenomen in de bijbel!

Het evangelie van Thomas is ouder dan de in de bijbel opgenomen evangeliën. Het evangelie van Filippus en Maria Magdalena bevatten een boodschap die niet gunstig was voor katholieke kerk. Het heilige vrouwelijke werd verbannen en Maria Magdalena, die zelf ook leerlingen onderwees, en wie Jezus liefhad (zie: Filippus), werd gemaakt tot een hoer!

Nathaniel Geplaatst op 07-10-2009, 10:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ga stralen!

Jezus zei: Roep vanaf de daken van jullie huizen, wat jouw oren gehoord hebben. Want niemand steekt een lamp aan en verbergt die onder een korenmaat, en hij zet deze ook niet op een verborgen plaats, maar hij zet de lamp op een voet, opdat iedereen die komt en gaat het licht zal zien.

O nee, dit is geen oproep om een zendeling te worden, of om langs de deuren te gaan om zieltjes te winnen. Dit logion neemt op krachtige wijze stelling in een debat. Het debat gaat over wereldverzaking versus deelname aan de wereld. Moet je als spiritueel mens de woestijn in - letterlijk verstaan zelfs? Moet je je als monnik terugtrekken uit de wereld achter hoge kloostermuren? Moet je afzien van alles wat lichamelijk is, zoals de 'geestelijken' in de rooms-katholieke kerk geacht worden te doen door celibatair te leven? Ja, dat was een veel gehoord standpunt in de tijd van Jezus. Het komt van de Griekse filosoof Plato en het heeft grote invloed gehad op het zich vormende christendom. Jezus is hier trouw aan zijn eigen joodse wortels. Het jodendom is van oorsprong gericht op het handelen in de wereld. Het is een doe-religie. Hoewel de Joden natuurlijk hun geloof hebben, is het hebben van een geloof op zich niet van belang. Bepalend is hoe je je gedraagt in de wereld.

In de tijd van Jezus staat het jodendom onder invloed van de Griekse filosofie, met name die van Plato. Die is gericht op verachting van het lichaam en alles wat materie is. De aarde is een droevig tussenstation in het verwerven van eeuwige zaligheid in het hiernamaals. De aarde is 'het ondermaanse tranendal'. Door nu al tijdens het leven celibatair te leven, en zich terug te trekken uit de wereld, neemt men als het ware alvast een voorschot op het louter geestelijk bestaan na de dood.
Ook het geloof begint in die tijd de overhand te krijgen op het gedrag. Alleen door het geloof zou men de eeuwige zaligheid kunnen verwerven, niet door gedrag.
Dit logion protesteert daar fel tegen. In de gnostiek speelt het geloof geen rol van belang. Men treft daar zelfs een grote argwaan aan tegen een geloof, omdat het geloof in een absolute waarheid het kontakt met de innnerlijke gnosis verduistert. In de gnostiek, tot en met de katharen in Zuid-rankrijk in de twaalfde eeuw, heerst dan ook de opvatting dat men christen is door zijn gedrag, niet door enig geloof. Alleen het handelen in de wereld bepaalt of je wel of niet christen bent. Wat je wel of niet gelooft doet er niet toe. Geloof of gnosis, dat was een belangrijk twistpunt bij de vorming van het vroege christendom. Deze tekst neemt stelling in dat debat. Moet je jezelf terugtrekken uit de wereld, zoals in die tijd bijvoorbeeld de woestijnheiligen? Nee, beslist niet, want niemand steekt de lamp van zijn ziel aan om die vervolgens te verbergen.

Ga schijnen! Straal! En als je al iets wilt uitdragen, wees een boodschap voor je medemens door je gedrag.

MVG,
Nathaniel

Dit bericht is gewijzigd op 07-10 13:44.

ken Geplaatst op 07-10-2009, 16:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-10-2009, 10:07 Nathaniel schreef:
‘Jij bent mij in een andere vorm.'
Bespreek dat eens met je psychiater?

ken Geplaatst op 07-10-2009, 17:07 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-10-2009, 13:49 Vincent schreef:
De bijbel? Die bestond nog niet eens ten tijde van het schrijven van Hebreeën en Mattheüs. Hoe kunnen ze het dan over de bijbel hebben?
De Joden noemen het de tenach en die bestond toen wel. De Griekse geschriften zijn daar aan toegevoegd om het sluitend te maken.
Gods woord is niet de bijbel, maar in de bijbel is Gods woord wel te zien.
Formeel heb je gelijk. Wanneer we het nu over Gods woord hebben, bedoelen we de Bijbel.
Toch vreemd dat iemand die zo gekant is tegen de leer van Constantijn wel de kerkelijke leer omarmt. Het waren de kerkelijke leiders die destijds bepaalden wat zij vonden dat goddelijk geïnspireerd was.
Dat fabeltje wordt mij wel vaker voor de voeten geworpen. Het Griekse canon bestond al veel langer, voordat de RKK dit als canoniek bestempelde. Later voegden ze alsnog de apocriefen toe.

De Canon van Muratori bevestigt dat de meeste boeken die nu tot de christelijke Griekse Geschriften behoren, al in de tweede eeuw van onze jaartelling als canoniek werden beschouwd. Er werd hooguit nog over enkele details gediscussieerd.  Het is de inhoud van de bijbelboeken die bewijst dat ze het product van de heilige geest zijn.
Let op! Wij noemen ze alleen apocrief omdat zij niet werden opgenomen in de bijbel!
M.i. onjuist. Ze worden apocrief genoemd, omdat duidelijk Gods geest daarin ontbreekt.
Het evangelie van Thomas is ouder dan de in de bijbel opgenomen evangeliën.
Er is , in tegenstelling tot de Canonieke geschriften, geen datum bekend. De schattingen lopen uiteen van  het jaar 50 tot 200. Ook is het niet duidelijk wie de werkelijke schrijver is. Het is geen evenwichtig geschreven boek en komt op de meeste  punten niet overeen met de Canonieke geschriften. Enkele details die overeenkomen zijn duidelijk gekopieerd uit de evangeliën, wat er op duid dat ze veel later zijn geschreven.
Het evangelie van Filippus en Maria Magdalena bevatten een boodschap die niet gunstig was voor katholieke kerk.
De RKK heeft geen enkele invloed kunnen hebben op de Griekse Canon. De kerk  bestond toen nog niet. Ze hebben het in de 4e eeuw alleen bevestigd.

Het is onverstandig deze geschriften klakkeloos te aanvaarden. Ze hebben hooguit enige historische waarde.

ken Geplaatst op 07-10-2009, 17:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 07-10-2009, 10:23 Nathaniel schreef:
Jezus zei: Roep vanaf de daken van jullie huizen, wat jouw oren gehoord hebben. Want niemand steekt een lamp aan en verbergt die onder een korenmaat, en hij zet deze ook niet op een verborgen plaats, maar hij zet de lamp op een voet, opdat iedereen die komt en gaat het licht zal zien.
Dat doen nu JG wereldwijd.
O nee, dit is geen oproep om een zendeling te worden, of om langs de deuren te gaan om zieltjes te winnen.
Domme redenatie om jezelf vrij te pleiten? Jezus gaf letterlijk de opdracht aan iedere gelovige om het goede nieuws te verbreiden.

Mt 28:
19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,
20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

Wat was het gevolg in Jezus tijd?
Handelingen 5:28 en zei: „Wij hebben U uitdrukkelijk bevolen niet door te gaan met onderwijzen op basis van deze naam, en ziet! nochtans hebt GIJ Jeruzalem met UW leer vervuld, en GIJ zijt vastbesloten het bloed van deze mens over ons te brengen.”
Handelingen 17:6 Toen zij hen niet vonden, sleepten zij Jason en zekere broeders naar de stadsbestuurders, terwijl zij schreeuwden: „Deze mensen, die de bewoonde aarde ondersteboven hebben gekeerd, zijn nu ook hier,

Hoe moesten zij het goede nieuws bekend maken?

Lukas 10:
1 Na deze dingen wees de Heer zeventig anderen aan en zond hen twee aan twee voor zich uit naar elke stad en plaats waarheen hijzelf van plan was te gaan.
2 Toen zei hij tot hen: „De oogst is werkelijk groot, maar er zijn weinig werkers. Smeekt daarom de Meester van de oogst dat hij werkers in zijn oogst uitzendt.
16 Wie naar U luistert, luistert ook naar mij. En wie U minacht, minacht ook mij. Wie bovendien mij minacht, minacht ook hem die mij heeft uitgezonden.

HANDELINGEN 5:
42 Zij bleven zonder ophouden elke dag in de tempel en van huis tot huis onderwijzen en het goede nieuws over de Christus, Jezus, bekendmaken.” NWV
42 en zonder ophouden, iedere dag, leerden zij in de tempel en aan huis, en verkondigden het evangelie, dat de Christus Jezus is. NBG

In de tijd van Jezus staat het jodendom onder invloed van de Griekse filosofie, met name die van Plato.
Na de dood van de laatste apostel kreeg de Griekse filosofie grote invloed op het Christendom en maakte zo de weg vrij voor de kerstening van Constantijn.
Geloof of gnosis, dat was een belangrijk twistpunt bij de vorming van het vroege christendom.
Dit leert de Bijbel:
1 Timotheüs 2:3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

Nathaniel Geplaatst op 07-10-2009, 17:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 07-10-2009, 16:40 ken schreef:
[...]Bespreek dat eens met je psychiater?

Hoe noemde dat reflexie. Herkenbaar?

MVG,
Nathaniel

1 ... 17 18 19 20 21 ... 48