Stanislaw Geplaatst op 11-06-2007, 15:54 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

De geloofsleer in de Rooms-Katholieke Kerk - de openbaring van de waarheid door God aan de mensen - kent twee bronnen: de Bijbel, ofwel het geschreven Woord van God, en de apostolische traditie, gewaarborgd door de apostolische successie, ofwel het gesproken Woord van God. Onder dit laatste worden goddelijke openbaringen verstaan die door Christus of de Heilige Geest werden medegedeeld aan de eerste apostelen, maar niet systematisch werden opgeschreven. Zij werden echter sedertdien aan elke generatie van opvolgers van de eerste apostelen doorgegeven en geleerd, zonder onderbreking in de doorgave van deze lering in tijd of ruimte.

Het beroep op de traditie zorgt er tevens voor, dat de interpretatie van het geloof zich niet beperkt tot de levende generatie. Traditie waarborgt met name dat de zienswijze van voorbije generaties op het hedendaagse handelen van de Kerk wordt betrokken. Op die wijze wordt aan de kerk als eeuwige gemeenschap - van verleden, heden en toekomst - vorm gegeven.

Zodoende is de apostolische traditie in de rooms-katholieke leer een evenwaardige openbaringsbron naast de Bijbel, zonder dewelke het heil niet verkregen kan worden. De protestanten wijzen dit beroep op de traditie af en aanvaarden enkel het geschreven woord van God als bron van Waarheid (Sola Scriptura), hoewel dit, volgens rooms-katholieken, niet in de Schrift te funderen is.

meld dit bericht aan een moderator

ken Geplaatst op 21-08-2007, 10:20 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Deze traditie is gebaseerd op heidense overleveringen, ingevoerd in 325.
Het doel daarvan was de heidense religies te verenigen met de christelijke.
Daarom zijn heidense leringen en gebruiken gekerstend (= christelijk verklaard).
Zo onstond de algemene (= katholieke) kerk van Rome met als hoofd, de heidense keizer Constantijn.

johnny Geplaatst op 29-08-2007, 01:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 11-06-2007, 15:54 Stanislaw schreef:
De geloofsleer in de Rooms-Katholieke Kerk - de openbaring van de waarheid door God aan de mensen - kent twee bronnen: de Bijbel, ofwel het geschreven Woord van God, en de apostolische traditie, gewaarborgd door de apostolische successie, ofwel het gesproken Woord van God. Onder dit laatste worden goddelijke openbaringen verstaan die door Christus of de Heilige Geest werden medegedeeld aan de eerste apostelen, maar niet systematisch werden opgeschreven. Zij werden echter sedertdien aan elke generatie van opvolgers van de eerste apostelen doorgegeven en geleerd, zonder onderbreking in de doorgave van deze lering in tijd of ruimte.

Het beroep op de traditie zorgt er tevens voor, dat de interpretatie van het geloof zich niet beperkt tot de levende generatie. Traditie waarborgt met name dat de zienswijze van voorbije generaties op het hedendaagse handelen van de Kerk wordt betrokken. Op die wijze wordt aan de kerk als eeuwige gemeenschap - van verleden, heden en toekomst - vorm gegeven.

Zodoende is de apostolische traditie in de rooms-katholieke leer een evenwaardige openbaringsbron naast de Bijbel, zonder dewelke het heil niet verkregen kan worden. De protestanten wijzen dit beroep op de traditie af en aanvaarden enkel het geschreven woord van God als bron van Waarheid (Sola Scriptura), hoewel dit, volgens rooms-katholieken, niet in de Schrift te funderen is.

In Johannes 17:17 staat:  Heilig hen in uw waarheid; uw woord is de waarheid.  NBG 1982.

We zullen even de rollen omdraaien:  kun je aan de hand van de bijbel bewijzen dat de apostolische traditie in de rooms katholieke leer evenwaardig is aan de Heilige Schrift ?

groeten   Johnny    

wat mij en mijn huisgezin betreft,  wij zullen jehovah dienen 
ken Geplaatst op 31-08-2007, 10:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb zelf ervaren dat men, zo verwoord door een priester, de traditie boven de bijbel stelt.

M.i. een slechte zaak als dit conflicteert met de bijbel.

Egbert Geplaatst op 19-09-2007, 15:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

...

Dit bericht is gewijzigd op 19-09 15:17.

Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12) 
ken Geplaatst op 01-10-2007, 13:13 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

??????????????????

Egbert Geplaatst op 09-11-2007, 08:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ken,

Bij JG bestaan ook vele tradities.

Die zijn belangrijker dan barmhartigheid.
Zo is er altijd een traditie geweest dat je _moet_ prediken. En je MOET -rapporteren- aan mensen, wat je hebt gedaan voor God.

Terwijl Jezus zei: "Laat je rechter niet weten wat je linkerhand doet..."

Zo bestaat er een ceremonie dat JG de symbolen van Jezus lichaam en bloed weigeren. Nergens uit de bijbel blijkt, dat 'andere schapen' deze niet mochten gebruiken.

Het stuk dat gaat over een 'oordeel drinken' ging niet om andere schapen, maar om sommigen die letterlijk dronken werden.

Hoe slecht zijn JG geïnformeerd over de werkelijke liefde van onze Vader in de hemel.

Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12) 
ken Geplaatst op 12-11-2007, 11:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Je papagaait anderen na.

Je neemt dat klakkeloos over. Je propageert aannames als "waarheid".

Dit bericht is gewijzigd op 12-11 11:16.

Egbert Geplaatst op 18-11-2007, 21:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ken,

Nu weten we wel dat je op de man speelt.

Ik ben zelf Jehovah's Getuige geweest, ik ben ouderling geweest, en congreslezingen gehouden in Russische congressen.
Ik weet waar het over gaat.

Nu weer terug naar mijn punt.

JG weigeren ceremoniëel het bloed van Christus en kijken hoe 8000 'gezalfden' pappa (Abba) zeggen, maar zelf mogen zij dat niet.

JG _moeten_ prediken, anders staan zij te boek als 'inactief' en ongeregeld.
Als ze niet prediken, is hun geloof 'zonder vruchten' en zullen zij zowel hun eigen leven niet redden, als dat van de toehoorder.

Mijn claim is dat Jezus voor ons is gestorven, en dat we vanaf TOEN niet meer hoeven te werken voor een wet. Noch die van Mozes, noch die van andere _menselijke_ leraren.

Het inleveren van predikingsuren voor Jehovah aan mensen is dus tegen de geest van Jezus.

O ja, reken je postings in dit forum als velddienst?

Ik deed het vroeger wel. Maar dat ging natuurlijk stiekum, en ik postte anoniem.

ken Geplaatst op 19-11-2007, 09:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Je probeert je gedrag te rechtvaardigen. Dat is zinloos.