Stanislaw Geplaatst op 26-03-2007, 14:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het evangelie van Thomas is geschreven in de tweede eeuw n.Chr. Het is van oorsprong een Grieks geschrift, maar van de Griekse tekst zijn slechts enkele fragmenten bewaard. We kennen dit evangelie uit een latere Koptische vertaling. Dit betreft een handschrift uit de vierde eeuw n.Chr. gevonden in Egypte, bij Nag Hammadi in 1945. Dit geschrift bestaat uit 114 zogenaamde ‘spreuken van Jezus’. Het evangelie van Thomas vertelt dus geen verhaal over Jezus, maar biedt een verzameling van wijze uitspraken, die aan Jezus worden toegeschreven. Het boek heeft de volgende aanhef: “Dit zijn de geheime woorden die Jezus de levende gesproken heeft en die Didymus Judas Thomas opgeschreven heeft. En hij zei: ‘wie de uitleg van deze woorden vindt, zal de dood niet smaken’.” Het gaat in dit evangelie om geheime kennis: de ‘verborgen woorden van Jezus

meld dit bericht aan een moderator

fb934634 Geplaatst op 13-07-2007, 16:43 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 26-03-2007, 14:50 Stanislaw schreef:
Het evangelie van Thomas is geschreven in de tweede eeuw n.Chr. Het is van oorsprong een Grieks geschrift, maar van de Griekse tekst zijn slechts enkele fragmenten bewaard. We kennen dit evangelie uit een latere Koptische vertaling. Dit betreft een handschrift uit de vierde eeuw n.Chr. gevonden in Egypte, bij Nag Hammadi in 1945. Dit geschrift bestaat uit 114 zogenaamde ‘spreuken van Jezus’. Het evangelie van Thomas vertelt dus geen verhaal over Jezus, maar biedt een verzameling van wijze uitspraken, die aan Jezus worden toegeschreven. Het boek heeft de volgende aanhef: “Dit zijn de geheime woorden die Jezus de levende gesproken heeft en die Didymus Judas Thomas opgeschreven heeft. En hij zei: ‘wie de uitleg van deze woorden vindt, zal de dood niet smaken’.” Het gaat in dit evangelie om geheime kennis: de ‘verborgen woorden van Jezus

Het is zeker niet wetenschappelijk bewezen dat dit evangelie door Thomas zelf is geschreven. Met gnostiek moet men wel opletten: veelal wil het anti-semitisch gaan optreden. Anti-semitisme kan niet waarachtig zijn omdat het haatdragend is tegen Joden. Volgens mij is Jehova (Jahwe) één der Goden en dit gelinkt aan de vondst gedaan in Soemer (Irak). De soemeriërs spreken op kleitabletten over de Anunaki ( de goden). Daarbij geloof ik dat het Christuswezen de allerhoogste God is.
Het Christuswezen bestaat uit het heilig mannelijk beginsel( Jezus Christus) en het heilig vrouwelijk beginsel( Maria Magdalena).
De vondst belicht mede het boek genesis in de bijbel en vult het sterk aan.

Een goede leermeester leert van zijn leerlingen. 
Michael Geplaatst op 16-08-2007, 23:20 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ben het niet met je eens en ben bang dat je dwaalt. Er is één God die Zich in drie personen manifesteert, De Vader, De Zoon en De Geest. Men dient ook in deze drie Namen gedoopt te worden. Het idee dat Maria een rol speelt in de Drievuldigheid leidde er volgens de overlevering toe dat Mohammed het Christendom afwees; er was toen een Christelijke stroming die leerde dat God de Vader Zich een vrouw nam uit de mensen en bij haar verwekte Hij Jezus. Dit clubje aanbad de Vader, Maria en Jezus als de Drievoudige God. Mohammed dacht dat dit hét Christelijk Geloof was.
Nergens in de Bijbel wordt aan Maria Magdalena enige goddelijkheid of betrokkenheid toegekend bij de verlossing die Jezus ons werkte uit de erfzonde, een verlossing die alleen en uitsluitend door God Zelf gewerkt kon worden.
Jezus was volledig mens en volledig God.

Vrede zij u.

Michaël

Egbert Geplaatst op 13-09-2007, 00:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Michael,

Volgens athanasius die drie-eenheid definieerde waren alle drie personen, ondeelbaar en toch apart alle drie evenmachtig etc.

Als Jezus de manifestatie van "God" is, (alsof dat het verklaart) waar was dan de heilige geest toen Stefanus stierf?

Handelingen 7
55 Terwijl hij vol van geloof en heilige geest was tuurde hij naar de hemel en zag de glorie van God en Jezus rechts van God staan.
56 En hij zei: "Zie! Ik zie de geopende hemel en de Mensenzoon rechts van God staan!"

Stefanus zag geen derde persoon, maar geloof en heilige geest waren in hem. Net zomin geloof een persoon is, is heilige geest een persoon.

Redding is alleen door de Messias. Niet door mensen of organisaties. (Handelingen 4:12) 
fb934634 Geplaatst op 16-09-2007, 11:00 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 16-08-2007, 23:20 Michael schreef:

Ik ben het niet met je eens en ben bang dat je dwaalt. Er is één God die Zich in drie personen manifesteert, De Vader, De Zoon en De Geest. Men dient ook in deze drie Namen gedoopt te worden. Het idee dat Maria een rol speelt in de Drievuldigheid leidde er volgens de overlevering toe dat Mohammed het Christendom afwees; er was toen een Christelijke stroming die leerde dat God de Vader Zich een vrouw nam uit de mensen en bij haar verwekte Hij Jezus. Dit clubje aanbad de Vader, Maria en Jezus als de Drievoudige God. Mohammed dacht dat dit hét Christelijk Geloof was.

Volgens mij is de heilige triniteit een dwaling. Zoals in mijn vorige berichten al vermeldt, is het een leugentje van Constantijn de Grote (325 n.C).

Nergens in de Bijbel wordt aan Maria Magdalena enige goddelijkheid of betrokkenheid toegekend bij de verlossing die Jezus ons werkte uit de erfzonde, een verlossing die alleen en uitsluitend door God Zelf gewerkt kon worden.

Wat nog niet wil zeggen dat Maria Magdalena geen apostel kon geweest zijn. Jezus was Jezus en God was God. Jezus bad tot  zijn Vader: Uw naam worde geheiligd.
Johannes5:41: Eer van mensen behoef ik niet. Jezus kan dus God niet zijn, want God behoeft wel eer. Jezus is natuurlijk wel Gods uitverkorene, Zijn Zoon.

Jezus was volledig mens en volledig God.

Jezus was dus mens.
Vrede zij u.

Shalom
Michaël

Danny

Michael Geplaatst op 17-09-2007, 21:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Egbert,

De Heilige Geest wordt bij de verzegeling (handoplegging door een apostel, ook de doop met vuur genoemd) inwonend ontvangen; er wordt dan ook over de leer der dopen gesproken. De Heilige Geest woonde in Stefanus en kon komen nadat Jezus ten hemel was opgevaren. Er staat terecht dat Stefanus vol was van de Heilige Geest; Die woonde in hem.

Vrede zij u.

Michaël

fb934634 Geplaatst op 19-09-2007, 18:33 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 17-09-2007, 21:24 Michael schreef:

Beste Egbert,

De Heilige Geest wordt bij de verzegeling (handoplegging door een apostel, ook de doop met vuur genoemd) inwonend ontvangen; er wordt dan ook over de leer der dopen gesproken. De Heilige Geest woonde in Stefanus en kon komen nadat Jezus ten hemel was opgevaren. Er staat terecht dat Stefanus vol was van de Heilige Geest; Die woonde in hem.

Vrede zij u.

Michaël

Inderdaad, en daaraan kun je zien de HG geen persoon is, maar de kracht Gods bij uitstek.
Shalom

Vincent Geplaatst op 02-11-2007, 12:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Waarom maakt u zich zo druk uit hoeveel personen of krachten God bestaat?

Voor mij is God de bron, Jezus de weg en de Heilige Geest is God in ons. Zo ís het voor mij. Drie krachten, drie personen? Eén persoon? Ik maak me er niet druk om...

fb934634 Geplaatst op 02-11-2007, 16:19 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-11-2007, 12:18 Vincent schreef:
Waarom maakt u zich zo druk uit hoeveel personen of krachten God bestaat?

Voor mij is God de bron, Jezus de weg en de Heilige Geest is God in ons. Zo ís het voor mij. Drie krachten, drie personen? Eén persoon? Ik maak me er niet druk om...

Beste Vincent

Eigenlijk hoeven we er ons niet druk over te maken, maar het debat inzake de HG werd al ingeleid in het thema " de bijbel het geïnspireerde Woord van God?"
Wel is het belangrijk om Jezus Christus te kennen; Hij is tenslotte de enige Weg naar de Vader!!

Shalom

Dit bericht is gewijzigd op 02-11 16:22.

Michael Geplaatst op 03-11-2007, 10:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Inderdaad, "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij". Dit is mogelijk door Zijn offer aan het kruis en het zenden van de Heilige Geest, Die ons leidt in Waarheid en overtuigt van zonde.

De discussies zijn met name ontstaan doordat een of meer Jehovah Getuigen deze plek hebben ontdekt en hier hun dwaalleringen verkondigen om mensen van deze simpele Waarheid af te trekken. Alleen God zelf kon het offer brengen, geen enkel mens is immers in staat gebleken de wet te volbrengen. Niemand is rechtvaardig.  En ook de zielen in het dodenrijk (Hand. 2:27) moesten het Evangelie horen, vandaar de nederdaling van Jezus in het dodenrijk (1 Pet. 3:19-20; Efe. 4:9-10; Joh. 5:25).

Vrede zij u.

Michaël